Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 17895
Heisann! Etter å ha holdt på en stund som urbexer og fått mye glede av denne lidenskapen,
ønsker jeg å dele noen av mine opplevelser med dere her på freak. Det kommer til å være litt
av hvert, men håper å dele noe som faller i smak for de aller fleste interesserte!










Kom over disse avisene fra 1942 - "Fritt folk"






Mer kan finnes på https://www.flickr.com/photos/urbex_nor/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var på en tur i dag til en forlatt gruve - kom over noen etterlatte kjøretøy på veien!





The road ahead..


Støttene er ikke så veldig brukbare lenger


Noe oversvømt








Kjempefine bilder! Fått mange bra motiver.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Kjempefine bilder! Fått mange bra motiver.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Oslo sitter på noen nedslitte perler











Ble bra de bildene av huset! (Hilsen Nico)
Sitat av Slinky Vis innlegg
Ble bra de bildene av huset! (Hilsen Nico)
Vis hele sitatet...
Takk for det! kjekt å bruke litt forskjellige platformer
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har vært på en del turer den siste tiden nå som det begynner å bli litt varmere ute og kom over et hus som var av stor interesse. Huset hadde åpenbart stått urørt over en lengere tid og vinduet ba meg "velkommen inn". Inne i huset kom jeg over en rekke instrukser som ble brukt i heimevernet på 1950-tallet. Det var transparenter i veldig god stand som forklarte dem hvordan man skulle reagere i ulike situasjoner (tilfeller som stridsgass, brannstiftelse osv.). Det var også mye informasjon om både amerikanse og tyske soldaters utseende. Jeg er ikke i nærheten av ferdig i det huset, men her er noen bilder fra turen så langt!

Bilen som stod utenfor huset




Diverse instrukser om bruk av våpen - bla. 'bazooka'


Instrukser om bruk av verneutstyr - gassmaske


Tysk vernemaske - hvordan gjenkjenne ulike stridsgasser ved bruk av sansene


Amerikansk vernemaske - førstehjelp ved brannstiftelse
Flotte bilder, veldig spennende. Takk for at du deler
Sitat av downlow Vis innlegg
Flotte bilder, veldig spennende. Takk for at du deler
Vis hele sitatet...
Takk for det Hyggelig å kunne dele litt når man først tar bilder, hehe!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var på tur igjen for litt siden - noe for de med interesse for bil



Vis hensyn!






Urbex camping!
Liten utfordring til dere på freak i dag Var ute og besøkte en forlatt gård og kom over dette dokumentet:



Noen som drar kjensel på hva det kan være?

Okay, det viste seg å være et horoskop Har ikke sett noe slikt tidligere, men det ble raskt oppdaget av noen godtroende venner, hehe.
Sist endret av The Riddler; 26. mai 2016 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flere bilder fra et forlatt gårdshus på Romerike.

Soverommet:




Diktboken til tidligere eieren:


Huset - utsiden:


Gammel bil som stod parkert 2. etg i låven. Plankene var råtne, kan ikke være lenge før den faller gjennom..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Slenger inn en ny runde bilder Denne gangen fra en tur med godt selskap til Sverige og Danmark!

Forlatt fabrikk som en gang lagde produktene sine av trær, men som nå lager rom for planter.





Enorm utgravning som nå er overlatt til naturen. Vi så både rev og harer luske rundt i buskene.








Forlatt badepark


Grønt lys!
Hissige bilder!
Dritkule bilder! Fortsett å legg ut, jeg venter på mer!
Tusen takk begge to! Kommer nok flere bilder etterhvert ^^
Sist endret av The Riddler; 9. juli 2016 kl. 01:04.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Fantastiske bilder, digger det.
Spesielt de bildene med militær-instruksene :-)
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Fantastiske bilder, digger det.
Spesielt de bildene med militær-instruksene :-)
Vis hele sitatet...
Tusen takk Veldig hyggelig å høre!
Har planer om å ta turen tilbake til det huset og få en bedre kikk på alle tingene som ligger der Og ta noen flere bilder hehe
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Tusen takk Veldig hyggelig å høre!
Har planer om å ta turen tilbake til det huset og få en bedre kikk på alle tingene som ligger der Og ta noen flere bilder hehe
Vis hele sitatet...
Nice :-)
Høres meget bra ut, men pass på og hold lokasjonen hemmelig.
Greit å verne om de "perlene" som finnes der ut.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Nice :-)
Høres meget bra ut, men pass på og hold lokasjonen hemmelig.
Greit å verne om de "perlene" som finnes der ut.
Vis hele sitatet...
Det er yttest sjeldent jeg deler steder med andre, og om det gjøres så stoler jeg fullt på dem Helt enig med deg der, slike steder burde holdes hemmelig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utrolig fine bilder! Ser veldig spennende ut. Tar du med deg ting du finner? Isåfall, hva er det kuleste du har funnet? Må vær spennende å lese gammel diktbok eller avis fra 1942!!
Sitat av Johnnyjohnny Vis innlegg
Utrolig fine bilder! Ser veldig spennende ut. Tar du med deg ting du finner? Isåfall, hva er det kuleste du har funnet? Må vær spennende å lese gammel diktbok eller avis fra 1942!!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det Jeg pleier ikke å ta med meg noe, men det har hendt at jeg tar med en merkelapp til kornsekker eller noe som det er veldig mye av og ikke vil bli savnet

Hmmm, det kuleste jeg har funnet så langt tror jeg må være en orginal gipsfigur av "Televimsen" signert av Ivo Caprino fra 1960 tallet. Vanligvis var disse figurene malt, men denne var ikke - noe som var ganske spesielt Står fortsatt trygt (håper jeg, hehe) i hytta jeg fant den

Det er alltid morsomt å finne gamle ting, spesielt lesestoff! Det gir et lite inntrykk av hva slags folk som bodde der, hehe.
Sist endret av The Riddler; 25. juli 2016 kl. 01:16.
Det er blitt en del reising i løpet av sommeren - her er to av mange steder jeg har vært innom



Et forlatt militæranlegg og kruttfabrikk befinner seg under bakken dypt inne i de svenske skoger.

Det var fjellhaller som strakte seg bortimot ~70 meter


Store vannbasseng fylte tomrommene som en gang holdt maskiner og annet utstyr som ble brukt til utvinning av krutt




... Ikke alle maskiner var tatt ut av anlegget!




Kontrollpaneler, måleapparater og annet utstyr omringet av en cocktail av mugg og asbest - masker var et must!
Den andre lokasjonen var en forlatt strandvilla. Uten tvil en av de største i området, men det har ikke hindret forfall.
Noen sørger for at hagen til villaen holder seg ryddig, men huset er på vei til å falle fra hverandre.



Gangene og rommene i villaen ga inntrykk av rikdom og luksus..






Uten tvil var hagen til villaen det mest imponerende trekket med hele lokasjonen!






Drivhuset er midlertidig ute av drift.. :P



Flere lokasjoner vil dukke opp siden!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er noen bilder fra et forlatt badeland Eieren har omgjort deler av stedet til asylmottak og bruker mesteparten av fritiden sin på å kjøre rundt i parken for å ta de som kommer seg inn..





Sitat av The Riddler Vis innlegg
Den andre lokasjonen var en forlatt strandvilla. Uten tvil en av de største i området, men det har ikke hindret forfall.
Noen sørger for at hagen til villaen holder seg ryddig, men huset er på vei til å falle fra hverandre.



Gangene og rommene i villaen ga inntrykk av rikdom og luksus..






Uten tvil var hagen til villaen det mest imponerende trekket med hele lokasjonen!






Drivhuset er midlertidig ute av drift.. :P



Flere lokasjoner vil dukke opp siden!
Vis hele sitatet...
Samme villaen?
https://www.youtube.com/watch?v=hZHdPBEVoj0
Stilige bilder
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Samme villaen?
https://www.youtube.com/watch?v=hZHdPBEVoj0
Stilige bilder
Vis hele sitatet...
Stemmer! Tusen takk for det!

Gikk glipp av drivhuset dere?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er blitt en del nye turer - disse bildene kommer fra en bunker i Oslo.
Bunkeren ble brukt i sammenheng med meterologisk institutt, men også i militær sammenheng.



Counting the days~


Et av de større fellesarealene


Dette er et internt postsystem hvor du sendte brevene i kapsler som ble ført gjennom rør i veggen.


Maskinrommet


Hele bunkeren er tatt over av mugg. Masker var et must!
Var der inne for en 6-7 år siden mens den fremdeles var avlåst og allerede den gangen var inneklima der inne særdeles dårlig. Ut fra det jeg har sett av bilder derfra i det siste, så frister det ikke med en gjenvisitt. Den ser seriøst nasty ut.
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Var der inne for en 6-7 år siden mens den fremdeles var avlåst og allerede den gangen var inneklima der inne særdeles dårlig. Ut fra det jeg har sett av bilder derfra i det siste, så frister det ikke med en gjenvisitt. Den ser seriøst nasty ut.
Vis hele sitatet...
Det er ganske ille der inne nå ja. Det går ikke ann å vandre der inne uten godt utstyr og tøyskift i nærheten.. Det er et veldig spennende sted, men syntes det er rart ingen har låst det etter all trafikken i vinter
▼ ... noen uker senere ... ▼
Awesome tråd! Skal definitivt følge med her ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Gtx85 Vis innlegg
Awesome tråd! Skal definitivt følge med her ja
Vis hele sitatet...
Takk for det! Kommer mer etterhvert!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er noen bilder av en gammel såpefabrikk funnet i Danmark. Alt utstyret lå fortsatt fremme, som om eierne var revet fra stedet i siste øyeblikk. Det var et hus ved siden av fabrikken som tydeligvis var bebodd av eierne - bilder og dokumenter lå åpent, brev som fortalte en historie om eldre mennesker som fulgte oppveksten til barna via kort og hilsner.

Perfekt sted å slappe av etter en hard dag på jobb




En av flere beholdere for oppkoking av såpen




Arbeidsstasjonen i himmelblå




Vanligvis ikke glad i grafitti, men kontrastene her var virkelig til å sette pris på!


▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er blitt litt stille med turer for tiden da jeg skriver en oppgave, men her er noen bilder fra de siste turene mine. Jeg driver vanligvis med rurex, men disse stedene falt også i smak. Det første er et tilfluktsrom som var omgjort til parkeringshus - vi fulgte noen rør (vannrør?) noen hundre meter bortover en hule frem til de forsvant inn i taket. Det andre stedet er en tømmerrenne/gruve som ble omgjort til en bunker av tyskerene under 2. verdenskrig. Stedet skulle bli til en sykestue mm., men det var mye avstengt (delvis rast/fylt igjen).









Kom også over lysmose (relativt sjelden mose) i denne tømmerrenna - for de som er interesserte
Den har en refleks-funksjon som reflekterer lys i en neongrønn-gul farge

Sist endret av The Riddler; 24. november 2016 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Good man, good shots

Gitterdøra inne i fossen er fantastisk, og bildet ditt blei kanonbra.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Good man, good shots

Gitterdøra inne i fossen er fantastisk, og bildet ditt blei kanonbra.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, Olav
Det var en utrolig kul opplevelse å gå ned til inngangen! Vi visste ikke om "hovedinngangen", så vi kavet oss ned den bratte skråningen hehe! Du får slenge deg på en gang når du ikke er for opptatt av å være familiefar
Utrolig bra bilder igjen!
Jeg ble lenge sittende og se på den lysmosen forresten, interessant
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Utrolig bra bilder igjen!
Jeg ble lenge sittende og se på den lysmosen forresten, interessant
Vis hele sitatet...
Takk for det, Slappegodt!
Det er veldig artig å komme over slike ting jeg fikk nesten lyst til å ta det med hjem for å prøve å gro litt hehe
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Tusen takk, Olav
Det var en utrolig kul opplevelse å gå ned til inngangen! Vi visste ikke om "hovedinngangen", så vi kavet oss ned den bratte skråningen hehe! Du får slenge deg på en gang når du ikke er for opptatt av å være familiefar
Vis hele sitatet...
Haha jeg ante heller ikke hva jeg gikk til første gangen jeg var der.

Gikk tilogmed inn fra feil side av fossen

Jeg husker jeg fant hovedtrappa og kikka ned der, og jeg var aleine.
Husker jeg sjekka utstyret mitt godt før jeg kravla ned der

Jeg skal prøve og slutte å være familiefar ja, han er jo tross alt 3 år i mars så da kan han jo bare være alene hjemme
Sist endret av olavXO; 27. november 2016 kl. 00:46.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Haha jeg ante heller ikke hva jeg gikk til første gangen jeg var der.

Gikk tilogmed inn fra feil side av fossen

Jeg husker jeg fant hovedtrappa og kikka ned der, og jeg var aleine.
Husker jeg sjekka utstyret mitt godt før jeg kravla ned der

Jeg skal prøve og slutte å være familiefar ja, han er jo tross alt 3 år i mars så da kan han jo bare være alene hjemme
Vis hele sitatet...
Hahaha, da får du en liten utfordring :P Jeg skjønner godt at du passer ekstra på når man reiser alene!

3 år! Da kan jo gutten kaste seg inn i gruver og bunkere på egen hånd snart Forstår godt at det blir litt begrenset med reiser!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er en liten stund siden sist jeg la ut noe her, så tenkte jeg skulle dele min siste tur i en av Oslos flere nedlagte t-bane stasjoner En veldig smal perrong og mye trafikk har vært med på å skape litt uro blant de reisende, men plasseringen var i sin tid gunstig for folk flest.






Lekte med litt lysmaling da jeg var der



Ser frem til å kunne oppdatere oftere her når jeg får reist litt mer ut igjen!

Jeg ser nå at flere av bildene jeg har lagt ut i tråden er blitt borte.. (?). Noen mods som har ide om hva som har skjedd? :S
Sist endret av The Riddler; 29. januar 2017 kl. 02:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tipper du var på Volvat T-bane stasjon?
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Jeg tipper du var på Volvat T-bane stasjon?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig.