Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 39877
Ser VG har en artikkel om at det nå vil bli forbudt å bestille legemidler på nett. Selv reseptfrie legemidler nå blir forbudt med mindre legemidlet har norsk etikett.

Ser ut til at det endelig blir mye enklere for de av oss som har vært fortvilte over vagt lovverk i forhold til import av legemidler, og jeg antar tiden der folk spør om X legemiddel er lov til å importere er forbi.
Dette er helt latterlig.. Er det ikke slik at det skal være "fri flyt" på dette innen Schengen?

Noen som har forslag til ting man "bør" bestille før muligheten er forbi? Tenker da kosttilskudd og urter eller ting som går under legal highs?

Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Ufattelig. Og dette etter noen dager research på et nootropic jeg fattet stor interesse i, og hadde store ønsker om å få prøve førstehånd. Tips til hvordan jeg nå skal få anskaffet Noopept?
Vis hele sitatet...
Du får ta en tur langs elva om noen uker.. Neida, man bør vell være trygg om man bestiller før torsdag.. Eller?
Sist endret av Hater; 30. september 2015 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er grusomt!!
En gjeng med -klovner- som sitter og styrer showet.

Dette blir forbudt:

** Produkter som inneholder urter.

** Produkter som inneholder vitaminer i døgndoser som overstiger maksimumsgrensene.

Hallo?!?! gjelder dette basilikum, oregano osv?! Og vitaminer altså som er en bra ting for kroppen min, blir ulovlig og importere?! Men en flaske brennevin kan jeg ta med fra utlandet? Ok jeg er kanskje litt far out nå. Men jeg kjenner det bobler av dette latterlige overformynderiet.
Sist endret av StreetSmart; 30. september 2015 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje litt dumt spørsmål men hva med sukker, alkohol og koffein? Vil dette fremdeles være lovlig å importere?
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
Kanskje litt dumt spørsmål men hva med sukker, alkohol og koffein? Vil dette fremdeles være lovlig å importere?
Vis hele sitatet...
Antar sukker og alkohol går fint, men tviler på at koffein i pilleform er lovlig
Sist endret av Venteboller; 30. september 2015 kl. 21:24.
Direkte hårreisende!

Men, personlig så kan jeg ikke si at dette nye regelverket bryr meg noe særlig. Da de fleste kosttilskudd og legemidler som jeg allerede bestiller på nettet, fra utlandet, allerede er forbudt å importere visst man ikke har resept.

Selv så reagerer jeg allikevel kraftig på Toll- og Avgiftsdirektoratets utsagn; "Først og fremst er dette viktig fordi privatimporten har vært sterkt økende. Målet med dette er å få redusert antall forsendelser som inneholder ulovlige legemidler, sier underdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet, Sonja Finne, til VG."

Dette er ikke annet en ren løgn. Man må være direkte Dum, Tilbakestående og Totalt Trangsynt visst man faktisk tror at et slikt forbud vil redusere importen.
Den eneste grunnen til dette forbudet, er ikke annet enn ren profitt. Det er tross alt ikke en stor statshemmelighet at staten ønsker at du som privatperson skal betale 500,- for diverse kosttilskudd som du får kjøpt på Apotek 1, fremfor å få det samme, i like god kvalitet, for så vidt 50,- hos en Engelsk Ebay-selger. Staten og Norske Legemiddelindustrier er de eneste som dette er positivt for.

Noen som kanskje vet hvilken del av regjeringen som står bak dette nye regelverket? Vil tro at ikke Legemiddeltilsynet alene kan innføre et forbud som dette, uten et For-flertall i stortinget.

Fra min side er det absolutt ingen tvil om at det er nettopp FRP som hovedsakelig står bak dette.

Et parti som i flere tiår har fremstått som det mest liberale og partiet med den største Frithetspolitikken - Men som viste sitt virkelige seg så snart de fikk plass i regjeringsstolene.
Sist endret av supernatural; 30. september 2015 kl. 21:36.
Jeg har et scenario her. Dersom jeg hadde bestilt kosttilskuddet Noopept eller lignende vare før denne loven tok effekt, så ville forsendelsen blitt destruert/sendt tilbake dersom jeg ikke viste resept. Har noen en anelse om hva konsekvensene ville vært dersom jeg bestilte samme varen etter loven tok effekt? Snakker vi en bot i posten? Ulovlig import på rulleblad?
Vil det virkelig bli forbudt å importere kosttilskudd som er urtebasert fra websider. Skulle hatt en Snowden, som kunne lekket hvor mange lobbyister det finnes fra denne industrien i gangene på Stortinget. Skal bestille slik at jeg har et lager av min helsekost i kveld før loven trer i kraft. Jeg så det var opprettet en facebook side mot denne lovendringen Og melder meg inn der i stille protest.....
Sist endret av doctor; 30. september 2015 kl. 22:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eit minimumskrav her er saklige innlegg. Folk som skriv ei setning av typen 'politistat', '', 'Frihet' etc. vil få innlegget sletta. Så argumenter for synspunktet ditt, og skriv ein tanke om det. Dette er ikkje ei meiningsmåling.
"Det er så mange falske medisiner på nett, så nå får dere ikke lov til å kjøpe noe som helst lenger. Vi er Statens legemiddelverk, vi vet hva som er sunnest, og hva som er best for alle nordmenn."

Å.. Tusen takk for at dere passer på oss. Endelig er det blitt ulovlig å bli lurt! Akkurat som i barnehagen, da vi ikke fikk lov til å vedde bort tingene våre, fordi de egentlig var mamma sine.

At det også ble ulovlig å handle de mest trivielle varer fra utlandet, er vel bare den prisen vi må betale for å kunne leve trygt og beskyttet. Kanskje vi skal forby å chatte med folk fra Nigeria i samme slengen? Det er jo så mange lurendreiere blant disse nigerianerne. Hvis vi skriver i boken at ingen får lov til å snakke med dem, så gjør sikkert ingen det, og så slutter de å lure oss!


Dette ligner en real molbohistorie.

Har jo vært snakk om og stramme inn reglene, Har det blitt skrevet om denne loven tidligere i tabloidene?
Har ikke handlet spesielt med kosttilskudd. Men ser ut som muligheten for og bestille 5htp og melatonin og andre interessante kosttilskudd forsvinner. Her går dem langt for og ta ifra folk muligheter, og jeg lurer litt på hvordan dette regelverket forholder seg til eøs.
Vil ikke ett så omfattende importforbud bryte eøs?
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Jeg har et scenario her. Dersom jeg hadde bestilt kosttilskuddet Noopept eller lignende vare før denne loven tok effekt, så ville forsendelsen blitt destruert/sendt tilbake dersom jeg ikke viste resept. Har noen en anelse om hva konsekvensene ville vært dersom jeg bestilte samme varen etter loven tok effekt? Snakker vi en bot i posten? Ulovlig import på rulleblad?
Vis hele sitatet...
De bare destruerer det, i motsetning til å sende tilbake til avsender som de gjorde før. Du får ingen bot, eller prikk på rullebladet.
Sitat av Marsmann Vis innlegg
De bare destruerer det, i motsetning til å sende tilbake til avsender som de gjorde før. Du får ingen bot, eller prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Høres logisk nok ut, men fint om du slenger med en kilde på dette siden det er den norske stat vi snakker om
Sitat av Marsmann Vis innlegg
De bare destruerer det, i motsetning til å sende tilbake til avsender som de gjorde før. Du får ingen bot, eller prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Så man kan fortsatt bestille alt man kunne før uten større konsekvenser enn at det blir destruert?
Da utgjør jo ikke lovendringen store forskjellen
Overskuddsmateriell
Ser man Norge på Dop S01E02 så får man en ide om hvorfor dette forbrudet kommer. Der kommer det klart frem at de som selger medikamenter hele tiden kommer med nye preparater/rusmidler som enda ikke er testet og blitt forbudt enda for å ligge 2 skritt forran lovverket. En slik regel vil gjøre det svært enkelt for tollvesenet når de kontrolerer inngående post med at alle slike medikamenter er forbudt.

Klart dette rammer mange som impoterer lovelige middler, men hvordan klare å stoppe det uten en slik regel?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ser man Norge på Dop S01E02 så får man en ide om hvorfor dette forbrudet kommer. Der kommer det klart frem at de som selger medikamenter hele tiden kommer med nye preparater/rusmidler som enda ikke er testet og blitt forbudt enda for å ligge 2 skritt forran lovverket. En slik regel vil gjøre det svært enkelt for tollvesenet når de kontrolerer inngående post med at alle slike medikamenter er forbudt.

Klart dette rammer mange som impoterer lovelige middler, men hvordan klare å stoppe det uten en slik regel?
Vis hele sitatet...
Det trengs ikke stoppes. Om man velger å bestille- og innta slike legemidler og rusmidler så er dette helt og holdent opp til denne personen.
Dette ommfatter sannsynligvis ikke mer enn kanskje 0.001% av hele Norges befolkning. Men dette mener du altså er "ille" nok til at hele den Norske Befolkningen skal bli nektet alt?
Sist endret av supernatural; 30. september 2015 kl. 22:42.
"bullhill"
Tror du det vil redusere problemet i så stor grad at de negative sidene bli uvesentlige?
Sist endret av sneipen; 30. september 2015 kl. 22:57.
Sitat av Marsmann Vis innlegg
De bare destruerer det, i motsetning til å sende tilbake til avsender som de gjorde før. Du får ingen bot, eller prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Mener du at det ikke vil få større konsekvenser? Jeg ville trodd at man iallefall får en bot i posten ettersom man faktisk bryter norsk lov?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Klart dette rammer mange som impoterer lovelige middler, men hvordan klare å stoppe det uten en slik regel?
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg ikke det er staten sin oppgave å hindre folk i å ruse seg med bøter, straff og beslag. Hadde de ikke holdt på med dette i utgangspunktet, så hadde ikke den industrien du snakker om, som produserer all verdens nye rusmidler, hatt noe livsgrunnlag.

Men det til side. Man bør da kunne klare å opprettholde et forbud mot å innføre disse stoffene, uten å forby innførsel av alle frøproduserende stengelplanter. Det gjelder riktignok ikke de som er listet som handelsvare, men det er jo et forsvinnende lite antall arter. Det må gå an å definere de uønskede varene noe mer konkret enn dette. Dette er et godt eksempel på hvor ille det kan gå når folk som skriver lover ser seg helt blinde på arbeidsoppgavene sine, og lever seg inn i en drømmeverden som de skaper seg med andre likesinnede. Som et barn som har funnet bilnøklene til pappa, og skal kjøre til eventyrland med vennene sine.
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Mener du at det ikke vil få større konsekvenser? Jeg ville trodd at man iallefall får en bot i posten ettersom man faktisk bryter norsk lov?
Vis hele sitatet...
Det spørs jo hva du bestiller selvfølgelig, men du får aldri i livet en bot for urter. De kaster det bare. Det er jo likevel helt jævlig.
Jeg lurer på hvor mange eksperter på etnobotanikk som er ansatt i Statens legemiddelverk. Det er et greit sted å begynne, hvis man vi skaffe oversikt over rusgivende og medisinske urter. Det er mange av dem, men det blir ihvertfall ikke funnet opp nye hver dag, så det er fullt mulig å opparbeide ganske bra kompetanse på det området.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
tenkte meg at svake freak folk skulle banne kommentaren min, jævla fitteforum, kunne likegodt kommentert på kvinneguiden. plz bann meg fra denne sia plz
Vis hele sitatet...
Om du klarer å holde deg både forholdsvis saklig og til noenlunde normal norsk så er det ingen grunn til at ikke du også skal kunne delta i en debatt.
Sist endret av m0b; 1. oktober 2015 kl. 16:40.
Merkelig lov. Dekker litt vel mye. Og bryter den ikke antagelig EØS-regler om fri handel? Noen som finner selve lovteksten?

Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Mener du at det ikke vil få større konsekvenser? Jeg ville trodd at man iallefall får en bot i posten ettersom man faktisk bryter norsk lov?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å bli tilsendt noe, selv om det er ulovlig å bestille det. Du er uskyldig til det er bevist at du selv bestilte den ulovlige varen.
(Og det har som oftest politiet ikke tid til å sjekke, ihvertfall ikke om det er snakk om litt urtete.)
Jeg begynner å sterkt misslike FRP, eller det har jeg gjort allerede en stund. Da dem har denne «flotte» Anundsen. Dette er ikkje et vedtak som kommer til å ha innvirkning på meg, da jeg aldri har bestilt urter, rc eller andre legemidler fra utlandet eller har planer om det. Men dette vedtaket provoserer meg fortsatt ganske sterkt, samme gjelder også denne bevepningen av politiet.

Og at befolkningen i norge «aksepterer» det, er også provoserende. Jeg vet det er veldig mange som er i mot denne midlertidige bevepningen, tror faktisk flertallet er i mot. Men vi ser veldig få som står opp for det dem mener og sier i fra.

Hva blir det neste?

Sitat av Isvarmt Vis innlegg
tenkte meg at svake freak folk skulle banne kommentaren min, jævla fitteforum, kunne likegodt kommentert på kvinneguiden. plz bann meg fra denne sia plz
Vis hele sitatet...
Det er ingen som tvinger deg til å være på freakforum, hvis du ønsker å forlate forumet, så står du fritt opp til det.
http://www.lillemaane.no/nyhet/252/

God artikkel her folkens. Den linker videre til motstands gruppe på fjesboka for de av dere som er der.
Jeg undres bare på om ikke dette forbudet vil generere et nytt marked, iform av at det bestilles til sverige isteden og taes over grensa selv? nå vil jo dette være relativt uegnet for folk som bor på vestlandet selvfølgelig, men for de som bor nærmere sverige burde jo dette noe latterlige vedtaket være enkelt nok å unngå.

Min mening er nå at forbudspolitikk aldri har lønnet seg, og jeg tror nok ikke dette tiltaket vil være noe anderledes.
Uvaksinert 👍
Ja ja, sykemeldt og trygda blir da sikker neste ting. Bruker Glucosamine som har Chontitorin i seg også, dette er nå forbudt og blir for dyrt å kjøpe her. Etter over 15 år med smertehelvete skal nå det siste året jeg har hatt uten smerter fjenes med ett pennestrøk. Takk til AP, H og Frp. Kanskje ikke rart folk stemmer på MDG.
luni: Bent Høie er helse- og omsorgsminister og tilhører partiet Høyre.

Uten at jeg har satt meg for mye inn i hvordan politikken fungerer så har jeg linket til en artikkel i mitt forrige innlegg. Her kommer det frem at alle partiene utenom Liberalistene har vært med på denne lovendringen.

Jeg har ikke vært så ekstrem på og handle inn kosttilskudd eller lignende fra nettet selv. Men dette handler vel om at det er en trist dag for friheten når storebror skal inn og bestemme mer hva folk skal ha i kroppen sin.

På en annen side så er det saker som dette som kan få folket til og stå sammen og si at nok er nok. Skal vi virkelig som voksne mennesker tillate oss og bli fortalt hvilke vitaminer enn skal få lov til og innta i kroppen sin?
Uvaksinert 👍
Artig lesing. De gjør dette fordi LEGEMIDDELVERKET har ANTYDET at 60% av alle medisiner solgt på internett er falske.
https://www.stortinget.no/no/Saker-o...-201314-115/2/
Sist endret av daffe; 1. oktober 2015 kl. 10:26.
Sitat av daffe Vis innlegg
Artig lesing. De gjør dette fordi LEGEMIDDELVERKET har ANTYDET at 60% av alle medisiner solgt på internett er falske.
https://www.stortinget.no/no/Saker-o...-201314-115/2/
Vis hele sitatet...
Hmm, det er faktisk ingen lovendring, men en slags innførsel av post-sensur:

Sitat av Helse- og omsorgskomitteen
I proposisjonen foreslås det å gi hjemmel i legemiddelloven for beslagleggelse og destruksjon av legemidler som er forsøkt importert i strid med regelverket, uten at det skal være nødvendig å politianmelde forholdet.
(...)
Det er tale om å innføre et administrativt alternativ til politianmeldelse og beslagleggelse etter tolloven § 16-13, det vil si et alternativ som gjør at tollmyndighetene med hjemmel i legemiddelloven kan beslaglegge ulovlige legemidler selv om importen eller importforsøket ikke anmeldes.
(...)
i de tilfellene importørene bestrider forhåndsvarselet om beslagleggelse og destruksjon, vil Legemiddelverket måtte vurdere innsigelsene og fatte vedtak i saken. Omfanget av dette arbeidet vil først bli kjent etter at ordningen er innført.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lov om legemidler § 13, første ledd
Import av legemidler fra stater utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet må ikke skje uten godkjenning fra departementet med mindre annet følger av denne lov.
Vis hele sitatet...
(Mine uthevinger.)

Det merkelige er at de sier de skal gjøre dette med hjemmel i legemiddelloven, men det står ingenting i legemiddelloven om at man ikke kan importere legemidler fra EU. Skjønner ikke helt dette. Hvis man sender inn en klage: "Hey, jeg kjøpte det fra EU og det er reseptfritt i Norge, gi meg varene mine", hvordan kan de da holde de tilbake?

Denne setningen er altså hele grunnlaget deres for å innføre denne sensuren:
Sitat av Lov om toll og vareførsel § 16-13. Beslag og pågripelse
(1) Foreligger skjellig grunn til mistanke om overtredelse som nevnt i dette kapittel, kan tollmyndighetene beslaglegge vare det kan bli tale om å inndra.
Vis hele sitatet...
Er ikke litt drøyt å si at for alle legemidler foreligger det skjellig grunn til mistanke om overtredelse?
Eller har jeg oversett noe her?
Sist endret av fustercluck; 1. oktober 2015 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gjennom forskrifter. Legemiddellova gjev ulike instansar heimel til å lage forskrifter for å gi detaljer som skal kunne endrast kjappare og meir dynamisk enn gjennom Stortinget. Antakeleg står legemiddelverket for minst ei relevant forskrift her, og kan endre den. Det er heller ikkje snakk om sensur, men om importforbod. Ingen vil nekte deg å importere oppskrifta på eit (ulovleg) legemiddel eller narkotika, men dei vil beslaglegge det faktiske legemiddelet.
Aha.
Sitat av Lov om legemidler § 13
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om import etter første ledd.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor jeg finner disse forskriftene? (Prøvde å lete på Lovdata, men ikke så lett når det er betalingsmur for å filtrere resultater.)
Sist endret av fustercluck; 1. oktober 2015 kl. 15:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...441#KAPITTEL_3

I tillegg legemiddellova §13. Eg forstår ikkje kva som framstår som uklart. Forskrifter og lover er heller ikkje bak betalingsmur.
Sitat av daffe Vis innlegg
De gjør dette fordi LEGEMIDDELVERKET har ANTYDET at 60% av alle medisiner solgt på internett er falske.
Vis hele sitatet...
Ikke dette heller stemmer overhodet.

Dette er sannsynligvis heller hovedsakelig tilfellet når det kommer til ulovlige rusmidler som Benzopiller, Morfinpiller, Opiatpiller generelt og lignende.
Men det er langt ifra tilfellet når det kommer til legemidler som ikke gir rus, kosttilskudd og vitaminer. Spesielt visst man velger å bestille fra Ebay, hvor man automatisk blir nektet videre salg ved for mange negative tilbakemeldinger.

Personlig så stiller jeg sterke og kritiske spørsmål ved hvor de spesifikt har denne informasjonen fra og hvordan denne såkalte undersøkelsen ble gjennomført. Bestilte de kanskje et tilfeldig medikament/kosttilskudd/vitamin fra 100 tilfeldige nettbutikker, og på denne måten kom fram til at 60% av alle legemidler, kosttilskudd og vitaminer som selges på nettet er falske(?)

Høres ikke ut som annet enn ren og direkte løgnaktig propaganda i mine øyne.
Sist endret av supernatural; 1. oktober 2015 kl. 16:15.
Uvaksinert 👍
Undersøkelsen ble gjenomført ved at legemiddelverket brukte google og søkte etter div legemidler og valgte ut de mest lugubre sidene og bestilte til test. At de samtidig skal stenge for kosttilskudd er fordi alt kosttilskud som har høyere verdier enn det som er lov her til lands eller at de virker blir definert som legemiddler, derfor tok de hele smørja på en gang. Og vi finner oss i det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Personlig så stiller jeg sterke og kritiske spørsmål ved hvor de spesifikt har denne informasjonen fra og hvordan denne såkalte undersøkelsen ble gjennomført. Bestilte de kanskje et tilfeldig medikament/kosttilskudd/vitamin fra 100 tilfeldige nettbutikker, og på denne måten kom fram til at 60% av alle legemidler, kosttilskudd og vitaminer som selges på nettet er falske(?)
Vis hele sitatet...
Eit godt utgangspunkt vil då vere at du sender dei ein e-post, og ber om dokumentasjonen dei måtte ha for påstanden sin. Kanskje har dei analysert eit tilfeldig utval av det som har vorte stoppa - og veit dermed meir om det enn deg (og andre mottakarar). Kanskje baserer dei seg på statistikk frå andre land. Kanskje har dei bestilt sjølv. I ingen av tilfella trur eg på at du har grunnlag for å kategorisk avvise påstanden dei kjem med.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Fra min side er det absolutt ingen tvil om at det er nettopp FRP som hovedsakelig står bak dette.
Vis hele sitatet...
Feil,det var den rød grønne regjeringen som er bak lovendringen.
Men som som allerede nevnt her,så var det kun ett parti som stemte imot lovendringen,tragisk.

Men rart ingen har nevnt dette her ennå..En stor grunn til at deler av denne lovendringen skjer er på grunn av "narko smutthullet" vi har hatt i noen år nå.Da sikter jeg til at man kunne dra ned til Nederland å få resept på cannabis å innføre stoffet helt lovlig inn i landet.Mange av våre politikere å tollere/politi har vært veldig frustert over dette,spesielt i det siste hvor flere å flere har begynt å utnytte det.Gjelder ikke kun cannabis,mange dro til Belgia og andre land for å hente ut benzoer å metadon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Feil,det var den rød grønne regjeringen som er bak lovendringen.
Men som som allerede nevnt her,så var det kun ett parti som stemte imot lovendringen,tragisk.

Men rart ingen har nevnt dette her ennå..En stor grunn til at deler av denne lovendringen skjer er på grunn av "narko smutthullet" vi har hatt i noen år nå.Da sikter jeg til at man kunne dra ned til Nederland å få resept på cannabis å innføre stoffet helt lovlig inn i landet.Mange av våre politikere å tollere/politi har vært veldig frustert over dette,spesielt i det siste hvor flere å flere har begynt å utnytte det.Gjelder ikke kun cannabis,mange dro til Belgia og andre land for å hente ut benzoer å metadon.
Vis hele sitatet...
For det første er det rart at ei lovendring den raudgrønne regjeringa sto bak kjem såpass lenge etter at dei mista makta. For det andre - kva parti var det?

For det tredje omhandlar ikkje forbodet å medbringe medisin i bagasjen når du reiser, som narkoturistane har gjort. Det omhandler forsendelse/netthandel... Så å anta at det er bakgrunnen for eit forskriftsendring som råkar noko heilt anna, når fagetaten oppgir ein heilt anna bakgrunn, er underleg.

AFAIK er ikkje det å medbringe medisin når du sjølv reiser ulovleg, grensa der er vel fortsatt tre månader, men det har vore debatt om det skal endrast og.
Dette provoserer meg! Jeg har sett forskjellige studier de siste årene ang. "Counterfit drugs" i omløp. Statistikken varierer i alt fra 20-60%. I hvertfall om man skal tro WHO. Hovedproblemet med dette forslaget, etter mitt syn, er at det er en inngripen i nordmenns rett til å handle varer fritt innen EØS-området.
Så hva er realiteten? Det er klart kriminelle oranisjoner er interessert i å kopiere patenterte medisiner pga. den skyhøye gevinsten legemiddelselskapene da kan ta. Et godt eksempel på dette er Viagra.
Jeg vil anta at potensmidler står for en stor del av de falske legemidlene som omtales. Men hvorfor straffe forbruker?
Har ikke legemiddelselskapene også et ansvar for å holde "forsyningslinjen" ren?
Man kan f.eks utvide det som er i bruk i dag: "barcodes" på pakkene, slik at alt som går gjennom landegrenser overvåkes og sikkerheten for at medikamentene ikke "tukles" med er i førersetet. Man kan også lage bedre forseglinger med f.eks bruk av hologram. Det er en kjent sak at de som selger piratkopierte medisiner bryr seg mer om at det skal fremstå som "ekte" vare, mens de bryr seg null og niks om kvaliteten i selve innholdet. Skal man totalforby import av Luis Vitton vesker og Rolex også da??
Dette er et latterlig forbud som går utover mange mennesker som behøver vitaminsupplementer, urter osv. for å ha GOD helse.
Jeg sender ballen tilbake til legemiddelindustrien jeg:
Kjære Roche:
Siden dere er så opptatt av vårt velbefinnende, kan dere vennligst forklare meg og alle andre hvorfor det flyter over av Roche® Rivotril-glass i dette landet???
Skulle ikke forundre meg om Karita Bekkemellem har trukket i trådene når det gjelder denne saken. Champagnen flyter vel i lokalene deres i dag!
https://m.facebook.com/liberalistene...10585822287219
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Har ikke legemiddelselskapene også et ansvar for å holde "forsyningslinjen" ren?
Vis hele sitatet...
Jo, åpenbart. Og det har afaik ikkje vore spesielt mange saker der dei offisielle forsyningslinjene frå fabrikant til forbruker har avdekka falske medisiner i Noreg. Du kan vere svært trygg på at det du får på apoteket er det som står på eska, så den forpliktelsen oppfyller fabrikantane og importørane.
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Man kan f.eks utvide det som er i bruk i dag: "barcodes" på pakkene, slik at alt som går gjennom landegrenser overvåkes og sikkerheten for at medikamentene ikke "tukles" med er i førersetet. Man kan også lage bedre forseglinger med f.eks bruk av hologram.
Vis hele sitatet...
Det er snake oil. Barcodes? Få tak i ei ekte eske, kopier. Done. Hologram? Kopier. Dei som bestiller på nett har neppe resept, og vil antakeleg ikkje ha original og falsk eske tilgjengeleg ved sidan av kvarandre for å sjekke om det er ekte eller falskt hologram for Roche.

Å forfalske hologram er heller ikkje så vanskeleg. Ja, meir ressurskrevjande, men ikkje umulig, og ikkje ekstremt vanskeleg. I stor grad handler hologram og sikkerhetsfolier om å berolige forbrukere.
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Det er en kjent sak at de som selger piratkopierte medisiner bryr seg mer om at det skal fremstå som "ekte" vare, mens de bryr seg null og niks om kvaliteten i selve innholdet. Skal man totalforby import av Luis Vitton vesker og Rolex også da??
Vis hele sitatet...
Skadepotensialet er litt ulikt, og utleveringsmekanismane er ulike. Vesker kan du fritt kjøpe, og det verste du risikerer ved å kjøpe falske vesker er stortsett at mobilen din blir knust når reima slitner. Med falske medisiner risikerer du livet.
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Dette er et latterlig forbud som går utover mange mennesker som behøver vitaminsupplementer, urter osv. for å ha GOD helse.
Vis hele sitatet...
Min påstand er at for det første er det forsvinnande få som faktisk treng det for å ha god helse. Folk døydde ikkje som fluger på nittitalet, når netthandel med medisiner var ukjent fenomen. Og reglane sidan den gong har ikkje vorte innskjerpa. Tvert imot har dei jamt over vorte liberaliserte, som følgje av EØS-avtalen.

For det andre har vi eit velfungerande helsevesen, der legen kan skrive ut resept ved behov. Så å anta at privatimport er avgjerande for folkehelsa er i beste fall stråmannsargumentasjon.
Sist endret av vidarlo; 1. oktober 2015 kl. 21:56.
slashdot:

Vel, du må plutselig betale 50 ganger mer pr dose d-vitamin nå som legen må skrive ut resept i stedenfor at du handler det selv på nettet.

Jeg skjønner at du vil ha en saklig debatt uten at folk kaster ut med ting uten kilder eller at det har rot i virkligheten. Er du virkelig for denne lovendringen, eller er det den saklige debatten du går for?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Jeg skjønner at du vil ha en saklig debatt uten at folk kaster ut med ting uten kilder eller at det har rot i virkligheten. Er du virkelig for denne lovendringen, eller er det den saklige debatten du går for?
Vis hele sitatet...
Nei, eg er på ingen måte spesielt sterk tilhengjar av lovendringa, men eg liker å ha ein sakleg diskusjon om det. T.d. ToreTang sitt innlegg var prima eksempel på eit usakleg innlegg som ikkje førte nye argumenter til bordet. Poenget mitt er hovudsakleg at vi bør diskutere realiteter, ikkje vindmøller. Diverre ser så godt som all motargumentasjonen mot lova ut til å vere retta mot vindmøller, og ikkje sakleg diskusjon, som t.d. det prinsipielle i frihandel mellom statar i EU, ymse godkjenningsordninger som kan sikre legitim handel på tvers av grenser, harmonisering av reseptreglar på tvers av EU-land eller felles prisområde for medisinar innan EU.

Samtidig innser eg definitivt at falske medisinar er eit gedigent problem, og at ukontrollert medisintilgang er vel så stort folkehelseproblem som det motsette. T.d. er det ikkje ein gunstig situasjon om folk knasker i seg antibiotika utan resept - for å ta eit ytterpunkt.

Det er og verdt å hugse på at netthandel av medisin er rimeleg nytt fenomen. Det eksisterte knapt for femten år sidan, og folkehelsa var ikkje vesentleg verre då, enn den er i dag. Så det er litt tynt argument at folk er avhengige av det for å overleve...
Sist endret av vidarlo; 1. oktober 2015 kl. 22:39.
Det mest sørgelige med dette, er et rent prinsipielt anliggende. Skal vi innføre flere omfattende og generaliserende forbud, fordi det er så vanskelig å ta beslutninger basert på skikkelig kunnskap? Er det virkelig slik våre politiske ledere tenker? At når kunnskapen ikke strekker til, så er svaret masseforbud? Skal vi akseptere slike løsninger? Hvis Statens legemiddelverk skal få så stor grad av makt, så må de også ha svært høy kompetanse på hvilke stoffer og planter som gjør hva, slik at vi her i Norge kan nyte godt av den kunnskapen menneskeheten har opparbeidet, og som utvikler seg for hver dag som går. De må ha store ressurser satt inn på å undersøke påståtte helsefordeler, og konstant oppdatere listen over godkjente handelsvarer.

Men masseforbud er jo en fallitterklæring i utgangspunktet. Det er noe man tyr til når man innser at man ikke har kontroll, fordi man ikke klarer å holde seg oppdatert og orientert på den virkeligheten man lever i. At myndighetene går inn for dette, vitner om at de mangler kunnskap og ressurser. Ressurser i form av fagfolk som forstår seg på kjemi, medisin, botanikk og farmakologi, og som evner å sette denne kunnskapen i relevant forbindelse med dagens realiteter.

Vi kan vel alle være enige om at lover og regler ikke bør innføres uten et solid grunnlag og behov? Det er ikke noe poeng i seg selv å skape flere lover. Utgangspunktet bør være at mennesker skal få være mest mulig fri, og så får vi regulere adferd med lover og forbud der det er nødvendig. Lover uten godt dokumenterte grunnlag må kalles hva det er: Ren moralisme. "Vi forstår ikke hva du gjør med den planten, og vi liker det ikke." Det er vanskelig å se hvordan det kan være ansett som en nødvendighet å hindre borgere i å bruke noe så generelt som urter. I tilfelle noen lurer: Urter er alle frøproduserende stengelplanter. Det vil si at en betydelig andel av planteriket på jorda er ulovlig å innføre til Norge, enten det er rene plantedeler, eller ekstrakter, enten det er helsefremmende, rusgivende, aromatiske, krydderurter, prydplanter med stengel eller andre urter. En ting er å forby enkelte planter og grupper av planter. Det er ille nok, synes jeg, selv om det er forståelig utifra et visst type tankesett, som mange dessverre har. Men å forby en så enorm del av jordas natur, det er rett og slett uhørt.

Det er kanskje vanskelig å forstå hvor drøyt dette er for en som ikke er spesielt interessert i natur eller biologi, men for de av oss som har slike interesser, så er dette et enormt inngrep i personlig frihet, som fremstår som totalt uforholdsmessig. Det er kunnskapsløs politikk. Det er et sterkt signal om hvor svake fagmiljøer vi har her til lands, og hvor skremmende lett det er for politiske ledere, med null relevant kompetanse, å ta "smarte" avgjørelser over hodet på befolkningen. Jeg synes uttrykket veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, gjør seg smertelig gjeldende.

Dette er et praktisk problem for oss som er interessert i naturens mangfold, men det er også et prinsipielt problem, som alle intellektuelle mennesker bør engasjere seg i. I dag er det planteinteresserte som får unngjelde. I morgen er det kanskje de som er opptatt av det frie internett, eller en annen gruppe mennesker, som får en smak på arrogansen og kunnskapsløsheten som gjennomsyrer slike politiske vedtak.
Sist endret av mentalmelt; 2. oktober 2015 kl. 00:37.
Slashdot:
Du sier du vil ha en meningsfull debatt, men hva er ditt standpunkt?
Du sier:
"Nei, eg er på ingen måte spesielt sterk tilhengjar av lovendringa, men eg liker å ha ein sakleg diskusjon om det".
Så flott at vi er enig i det da! Forøvrig vil jeg påpeke at en god debattant ytrer et standpunkt i en sak og står for det. Din argumentasjon er så motstridende at jeg forstår ikke hvor du vil.
Du hevder du ikke er tilhenger av loven, men kritiserer og kverulerer med enhver som ikke deler din oppfatning. Dermed forfekter du et syn som står i sterk kontrast med hva du hevder. For meg framstår du dermed som en tilhenger av loven og jeg forstår de andre på forumet som stiller seg spørrende til dine ytringer.
Som du sikkert forsto av mitt innlegg er jeg en motstander av loven, men å hevde at det jeg bidrar med er er et "prima eksempel på usaklig innlegg" får stå for din kverulerende regning.
Så hva er fakta?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, åpenbart. Og det har afaik ikkje vore spesielt mange saker der dei offisielle forsyningslinjene frå fabrikant til forbruker har avdekka falske medisiner i Noreg. Du kan vere svært trygg på at det du får på apoteket er det som står på eska, så den forpliktelsen oppfyller fabrikantane og importørane.
Vis hele sitatet...
Javel Slashdot. Så det nevnte narkotikapreparatet i mitt innlegg er altså ikke fra den offisielle forsyningslinjen? Da bør du ta en titt på dette, hvor politiet bekrefter nettopp det:
http://www.dagbladet.no/2013/01/29/n...tiet/25490530/
Legg merke til hva produsenten Roche sier i sin uttalelse:
«dersom Roche får henvendelser fra Politimyndighetene så vil vi samarbeide på best mulig måte».
Det er det mest ansvarsfraskrivende svada-svar jeg har hørt på lenge fra en så fremtredende legemiddelprodusent. Disse tablettene har florert i Norges gater i nesten 10 år og majoriteten kommer IKKE gjennom posten, men over grensen i bil,tog etc. Du mener fortsatt at forsyningslinjene ikke er brutt noe sted på veien? Dette er riktig nok ikke falske medisiner som da er i omløp, men rett fra fabrikanten. Da sier det seg selv at forsyningslinjen IKKE er sikret.
Så vil jeg du skal ta en titt på en rapport fra Legemiddelindustrien selv, fra 2010:
http://www.lmi.no/media/1042638/coun...-medicines.pdf
Her bekrefter de at via grossist til grossist har det vært tilfeller hvor "counterfeit" medisiner har nådd Storbritannia og de understreker det poenget at slikt også kan forekomme her i Norge.
Det er derfor jeg påpeker at legemiddelindustrien må være sitt ansvar bevisst og innføre mye strengere kontrollrutiner. Ikke bare skyve problemet over på oss forbrukere.Så tenk deg om neste gang du vil rakke ned på meg med å hevde jeg forsurer debatten.
Jeg savner forøvrig ditt standpunkt i saken og ønsker en konstruktiv debatt. Men vær så snill og ikke referer til meg som et prima eksempel på usaklig. Jeg har mye mer å bidra med i denne debatten, men det får vi ta en annen dag. God kveld!
I hvilke andre sammenhenger aksepterer vi korte lister over hva vi får lov til å gjøre? Det er snudd helt på hodet. Lover bør begrense handlingsrommet vårt med utgangspunkt i frihet. Ikke komme med unntaksvis tillatelser i et ellers altomfattende forbud.

Planter finnes det dessuten et visst antall arter av på jorda. Det oppstår ike nye hver dag, og det er fullt mulig å skaffe seg god oversikt over de med kjente rusgivende og medisinske egenskaper. Men det er visst ikke aktuelt å skaffe seg denne kunnskapen. Jeg og boka mi har antageligvis mer kunnskap på lager hva rusgivende planter angår, enn det Statens legemiddelverk har. Den koster noen kroner, men ikke mer enn det koster å innføre omfattende forbud og kontroller.



(Satt litt på spissen)
Sist endret av mentalmelt; 2. oktober 2015 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skal vi innføre flere omfattende og generaliserende forbud, fordi det er så vanskelig å ta beslutninger basert på skikkelig kunnskap? Er det virkelig slik våre politiske ledere tenker? At når kunnskapen ikke strekker til, så er svaret masseforbud?
Vis hele sitatet...
Det kan vel kanskje tenkes at dette også har med penger å gjøre.

Altså - økt privat import fra utlandet må jo nødvendigvis ha konsekvenser
for dem som importerer kommersielt til Norge? Er det ikke sannsynlig at
f.eks. legemiddelindustrien har en sterk lobby?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
I hvilke andre sammenhenger aksepterer vi korte lister over hva vi får lov til å gjøre? Det er snudd helt på hodet. Lover bør begrense handlingsrommet vårt med utgangspunkt i frihet. Ikke komme med unntaksvis tillatelser i et ellers altomfattende forbud.

Planter finnes det dessuten et visst antall arter av på jorda. Det oppstår ike nye hver dag, og det er fullt mulig å skaffe seg god oversikt over de med kjente rusgivende og medisinske egenskaper. Men det er visst ikke aktuelt å skaffe seg denne kunnskapen. Jeg og boka mi har antageligvis mer kunnskap på lager hva rusgivende planter angår, enn det Statens legemiddelverk har. Den koster noen kroner, men ikke mer enn det koster å innføre omfattende forbud og kontroller.



(Satt litt på spissen)
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke satt meg (veldig) inn i det nye lovverket, eller det eksisterende, men i form av alt som nå er ulovlig å få inn, dekker dette også frø? Om det skal være altomdekkende så bør det jo nesten av logikk dekke dette også? Så, hvis en skal være vrang og idiot på regelverk, hvordan står det da til med frøbanken på Svalbard? Herrefred så mye ulovligheter de må drive på med der! </idiotmodus>
Sist endret av m0b; 2. oktober 2015 kl. 01:49.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nå har jeg ikke satt meg (veldig) inn i det nye lovverket, eller det eksisterende, men i form av alt som nå er ulovlig å få inn, dekker dette også frø? Om det skal være altomdekkende så bør det jo nesten av logikk dekke dette også? Så, hvis en skal være vrang og idiot på regelverk, hvordan står det da til med frøbanken på Svalbard? Herrefred så mye ulovligheter de må drive på med der! </idiotmodus>
Vis hele sitatet...
Gjør nok mest sannsynligvis det. Så lenge det er frø til f.eks. Planter som Cannabisplanter og planter som produserer stoffer som går under Reseptfrie medisiner, Reseptbelagte medisiner, Kosttilskudd, Rusmiddel og Urter.

Frøbanken som ligger på Svalbard ligger tross alt i Norge, per definisjon.
Det er også slik at dette nye lovverket bare gjelder for oss Privatpersoner og bare ved bestilling på nett.
Staten bestiller jo ikke akkurat sjeldne frø via en nettbutikk som drives av f.eks. regjeringen i Australia.
Sist endret av supernatural; 2. oktober 2015 kl. 04:03.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis jeg ikke tar helt feil går dette altså veldig hardt ut mot oss e-siggere. E-juice er vel ansett som reseptfritt legemiddel. Noen som kan bekrefte?

Edit: Ser ut som det heldigvis er ett unntak for e-sigaretter! https://lovdata.no/dokument/LTI/fors...015-09-22-1091
Sist endret av Olympic; 2. oktober 2015 kl. 07:26.