Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1075
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Armadillo er en dansk dokumentar om krigen i Afghanistan. I filmen følger vi en tropp fra husarregimentet som er stasjonert på den fremskutte militærbasen Armadillo. Vi følger troppen gjennom store deler av tjenestetiden fra før de drar og til de kommer hjem, med hovedfokus på en håndfull soldater.

Jeg ble mildt sagt overrasket over hvor bra denne filmen var. Planen var å se Inception for 2. gang, men jeg angrer ikke på at vi valgte Armadillo i stedet for. Det virker riktig nok som om det er lagt på musikk og klippet sammen slik at man skal få en helt spesiell følelse av det som skjer, men det funker absolutt.
Jeg har selvfølgelig sett dokumentarer om krigen i Afghanistan før, men denne får det til å føles mer virkelighetsnært enn noen annen jeg har sett, mye på grunn av deltakelsen til filmcrewet ute på patrulje, men også på grunn av hvor nært man kommer kampene.
Dokumentaren tar også for seg hvordan familiene og nærmeste pårørende har det mens soldatene er i Afghanistan og hvordan de reagerer på at de velger å delta i krigen.

Absolutt en av de beste filmene i år. 9.5/10.

Armadillo på IMDB
Filmpolitiet
Hva syns dere andre?
Sist endret av kosepaa; 11. oktober 2010 kl. 21:29. Grunn: Glemte linker.
For å gi kritikk synes jeg filmene var helt ok. Den var ment som dokumentar men ga veldig filmpreg. et virket derfor litt uvirkelig, og jeg tror ikke den fikk den virkningen på folk som han ønsket. Det ble på en måte underholdning - og det er på mange måter veldig synd.
Veldig enig i det etse sier, men også veldig enig i hva kosepaa sier, den gav et mye bedre syn på hvordan soldatene var på slagmarken, og hvordan de reagerte på forskjellige ting, ja den kunne kanskje se ut til tider å utvikle seg til en real life action film, men den viste for det meste den seriøse siden av mennesket i krig.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Jeg hadde ingen forventninger og jeg hadde heller ikke lest noe om filmen før jeg dro for å se den. At den ga litt filmpreg gjorde egentlig ikke så mye. Min mening er at dette førte til at filmen ikke ble en typisk dokumentar, men heller skilte seg ut og etterlot en wow-effekt hos meg når jeg forlot kinosalen.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Jeg hadde ingen forventninger og jeg hadde heller ikke lest noe om filmen før jeg dro for å se den. At den ga litt filmpreg gjorde egentlig ikke så mye. Min mening er at dette førte til at filmen ikke ble en typisk dokumentar, men heller skilte seg ut og etterlot en wow-effekt hos meg når jeg forlot kinosalen.
Vis hele sitatet...
poenget mitt var ikke om det gjorde den bedre eller ikke. Men jeg tror ikke den ga den invirkningen på folk som regisøren kanskje ønsket når han laget filmen. Når jeg gikk ut av kinoen fra filmen hadde jeg mer en følelse av å ha sett en god og underholdende film enn jeg hadde fått intrykk av hvordan det var å være der nede.

Jeg synes bare det er veldig synd at man kan sitte og se på en film om ekte krig og nesten vente og håpe på at det skal skje noe, og tenke "kult" i store (og veldig tragiske) kampscener.

Filmen fikk meg heller ikke til å tenke noe mer over situasjonen der nede. Jeg hadde et håp om at denne filmen skulle få flere mennesker til å faktisk bruke litt mer tid til å reflektere over konflikten, og hvordan det er for soldater som er der nede. Jeg hadde ikke inntrykk at den hadde denne virkningen på de fleste.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
å jeg har så lyst å se den! Men den går ikke mer i området mitt