Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4443
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Studenthjemmene til NTNU tilbyr kablet Internett på hvert av rommene. På tross av manglende IT kunnskap så håper jeg at noen her kan forklare meg om det er mulig og eventuelt hvordan man kan skjule nettrafikken på ett slikt nettverk. Trafikken går jo ut til hver port og da er det logisk i mitt hode at de alltid vet hvilket rom som bruker hvilken nettsider. Vil det fungere å bruke Tor som vanlig?

Poster som anonym litt for morros skyld og litt for at denne posten eventuelt ikke skal bli brukt meg i fremtiden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I praksis logger dei neppe på det nivået. Det er ressurskrevjande, og dei gidd neppe. Antakelig lagrer dei noko slikt som IP og ingenting anna.

Tor vil fungere. Det samme vil vilkårleg VPN.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for hjelpen!
Om jeg ikke husker feil så blir data mengde logget per port i studentbyen noe som betyr at det ikke vil hjelpe med Tor eller VPN. Men jeg husker det gikk rykter om at trafikken over ip-v6 ikke var med i tellingen.
Sitat av exuz Vis innlegg
Om jeg ikke husker feil så blir data mengde logget per port i studentbyen noe som betyr at det ikke vil hjelpe med Tor eller VPN. Men jeg husker det gikk rykter om at trafikken over ip-v6 ikke var med i tellingen.
Vis hele sitatet...
Og på hvilken måte skal de logge trafikken som går innad i VPNet eller TOR, da?
Jeg kan ikke se for meg at de loggfører særlig spesifikk trafikk, det er ressursskrevende og lovmessig ganske problematisk. Det å aggregere trafikkmengde per port kan gjøres uten at man vet noe om innholdet eller destinasjon. Om det er noe som blir loggført (for statistikk og performance data) så ville det vært DNS-serverene, men det er ganske enkelt å bare ta i bruk f.eks. Google sine. Google validerer forøvrig DNSSEC, som er ganske fint.

Husker at Studentsamskipnaden i Agder gjorde det slik at man selv var juridisk ansvarlig for bruken av linjen, og at de på den måten slapp å ta høyde for å blokkere eller aktivt stoppe folk som drev med snusk.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flere som har lastet ned ulovlig på campus har fått mail eller brev om at de skal slutte, men jeg er noe usikker på om det er pga. ressursbruk eller at det er ulovlig. Personlig har jeg ikke mottatt noe brev for å bruke torrent, men da er det kun lovlige nedlastninger.

Sånn jeg har fortsatt det, så lagrer de kun mengde for å sløyfe hastighet om du laster ned mye, og ikke noe mer.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om de logger hvor mye trafikk som brukes, logges det på port på switch. Så du kan skjule hva du laster ned, men ikke mengden. Regner med at det er noe i brukervilkårene om hvor mye trafikk man kan bruke for at alle skal ha en stabil og god connection.

Så ja, du kan skjule hva trafikken brukes til med VPN, men ikke hvor mye trafikk du bruker.

Det finnes ingen hjemmel for en instutisjon å overvåke enkeltbrukere, visst du bruker VPN vil ofte de billigste alternativene uansett strupe din potensielle kapasitet. Men det kan til en viss grad kommes forbi med å kun bruke VPN connection i torrent programmet ditt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere som har lastet ned ulovlig på campus har fått mail eller brev om at de skal slutte, men jeg er noe usikker på om det er pga. ressursbruk eller at det er ulovlig. Personlig har jeg ikke mottatt noe brev for å bruke torrent, men da er det kun lovlige nedlastninger.

Sånn jeg har fortsatt det, så lagrer de kun mengde for å sløyfe hastighet om du laster ned mye, og ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de mottar epost på vegne av rettighetshavere, hvor de klager over å ha sett IP-adressen deres i en torrent. Denne sender de så videre til studenten, med en advarsel. Ved gjentagelse så kan det gå ut over boforholdet eller til og med studieplassen din, avhengig av hvor grovt det er.

Ellers måler de bare antall GiB lastet opp og ned, og stenger overskridere ute i eksponensiell tid, basert på antall overskridelser. Data som flyter internt på nettet telles ikke, så deling av ting mellom personer på samme studentby har ingen begrensninger. Samme med nedlasting av ting fra NTNU sine servere.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av exuz Vis innlegg
Om jeg ikke husker feil så blir data mengde logget per port i studentbyen noe som betyr at det ikke vil hjelpe med Tor eller VPN. Men jeg husker det gikk rykter om at trafikken over ip-v6 ikke var med i tellingen.
Vis hele sitatet...
Datamengde over IPv6 ble ikke inkludert for noen år siden i hvert fall. Regner nesten med at de har fikset dette nå.