Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 39874
Har fått stoppet forsendingen av Melatonin med beskjed at den returneres/destrueres pga det er ulovlig å importere legemiddler til Norge.

Noen som vet hvordan reaksjon er om jeg bestiller en gang til, og den også blir stoppet? Hvis den bare destrueres er det helt kurrant, da det er viktigere å få den gjennom en å tape litt penger. Nå kan man vel kanskje likegodt bestille fra USA siden samme regler gjelder hele verden, eller?

Noen som vet om man blir på en måte "svartelistet" om man ofte blir stoppet for det som var lovlig å importere før?
Melatonin er det vel ganske greit å få på resept i Norge?
Klem fra Betty
Insomnia123; Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til legen og fått en resept, for så og hente ut pakken. Penger spart. Melatonin burde ikke være noe stress og få en resept av fra legen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei. Det har vært ulovlig i flere år nå.
Vis hele sitatet...
hmm, husker sist jeg bestile var 5 år siden og en gang for ca 2 år siden. 0 problem. vet at før så var sporer legit, pga at det ikke er aktiv substans i det.
Uvaksinert 👍
Sitat av Picard Vis innlegg
Insomnia123; Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til legen og fått en resept, for så og hente ut pakken. Penger spart. Melatonin burde ikke være noe stress og få en resept av fra legen.
Vis hele sitatet...
Er IKKE mulig å hente ut pakken selv med resept. Det man kan søke om er at man får lov til å la apoteket bestille opp medisinen for seg. Man kan ikke gjøre det selv, og hvis ikke leverandøren til apoteket har det så er man like langt uansett.
Sist endret av daffe; 25. januar 2016 kl. 07:23.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her kan du se hva du har lov til å importere. Er det merket med H, kan du innføre det. ER dt L, eller LR, som står for legemiddel og Reseptpliktig legemiddel, kan de destruere det eller sende det tilbake. https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565
Sitat av hvitamin Vis innlegg
Her kan du se hva du har lov til å importere. Er det merket med H, kan du innføre det. ER dt L, eller LR, som står for legemiddel og Reseptpliktig legemiddel, kan de destruere det eller sende det tilbake. https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565
Vis hele sitatet...
L er også lov å importere, så lenge det er fra et EØS-land.
Har selv importert tinkturer av urter som er klassifisert som legemiddel, og det gikk fint.
Du kan heller ikke importere over 3 mnd forbruk... Så spørs det hva 3 mnd forbruk av X eller Y er... Tror det er safe å si at du kan bestille rimelige mengder, så går det fint...

En anna regel er at det skal være norsk pakningsvedlegg, men dette tror jeg ikke er kjempeviktig. Så lenge det er engelsk pakning og slik, tror jeg de ser litt gjennom fingrene på dette.
Uvaksinert 👍
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
L er også lov å importere, så lenge det er fra et EØS-land.
Vis hele sitatet...
NEI, det var slik før. At man får noe igjennom er fordi tollen ikke har tid til å sjekke alt. Jeg og flere på jobben har fått stoppet ting som gikk helt fint før og som står som L. Det eneste dette gjør er at vi får det sendt til Sverige og tar en handletur og er innom polet i tillegg så Norge taper penger på dette. Det er kun vitaminer og mineraler (Jod har en øvre grense) som nå kan kjøpes på nett. Hvis det er en multivitamin som inneholder noe som ikke er lov så blir det stoppet hvis det sjekkes, skjedd flere ganger. Der verste er at de har sluttet å sende det som er i pakka som er lovlig selv om det står på toll.no at de skal gjøre det, men brevet man får så står det bare at de ikke har kapasitet til å sende ut det som er lovlig og at pakka blir retuernert/destruert. Siden kravet om pakningsvedlegg på Norsk og at det også selges i Norge har kommet så er det ingen ting som er lov. De ser ikke igjennom fingrene. Jeg har fått stoppet to pakker og fått to brev, folk på jobben har fått stoppet 2-4 pakker hver seg og fått brev, men som sagt problemet er løst ved å sende det til Sverige siden det jo er lov å ta med seg ett års forbruk over grensen. Bare vær klar over at melatonin nå også er forbudt i Sverige så der kan man få trøbbel. Har snakket med flere hos mattilsyner, tollvesenet og legemiddelverket om disse reglene og hva som er lov. Det største problemet er at ingen kan gi ett svar på hva man har lov til, lista som ligger på lovdata.no er bare en eksempelliste og det avgjøres nesten med fingern i været hver gang det kommer noe som ikke står der og om de lurer på om det er lov eller ikke. Når det gjelder urter er det ganske enkelt, der har de gjort det slik at det er de urtene som står på lista merket med H (handelsvare) som er lov og alt annet er legemiddel uansett om det står på lista eller ikke. Man kan få legen til å søke om det er noe man trenger, men det må så bestilles igjennom ett norsk apotek og hvis det ikke finnes hos apotekene sine leverandører så får man det ikke uansett.

Sitat av hvitamin Vis innlegg
Her kan du se hva du har lov til å importere. Er det merket med H, kan du innføre det. ER dt L, eller LR, som står for legemiddel og Reseptpliktig legemiddel, kan de destruere det eller sende det tilbake. https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565
Vis hele sitatet...
Bare pass på å husk at den lista kun er ett eksempel og det står tydelig nevnt på toll.no. Når det gjelder urter er det automatisk legemiddel om det ikke står på lista.

Sitat av daffe Vis innlegg
NEI, det var slik før. At man får noe igjennom er fordi tollen ikke har tid til å sjekke alt. Jeg og flere på jobben har fått stoppet ting som gikk helt fint før og som står som L. Det eneste dette gjør er at vi får det sendt til Sverige og tar en handletur og er innom polet i tillegg så Norge taper penger på dette. Det er kun vitaminer og mineraler (Jod har en øvre grense) som nå kan kjøpes på nett. Hvis det er en multivitamin som inneholder noe som ikke er lov så blir det stoppet hvis det sjekkes, skjedd flere ganger. Der verste er at de har sluttet å sende det som er i pakka som er lovlig selv om det står på toll.no at de skal gjøre det, men brevet man får så står det bare at de ikke har kapasitet til å sende ut det som er lovlig og at pakka blir retuernert/destruert. Siden kravet om pakningsvedlegg på Norsk og at det også selges i Norge har kommet så er det ingen ting som er lov. De ser ikke igjennom fingrene. Jeg har fått stoppet to pakker og fått to brev, folk på jobben har fått stoppet 2-4 pakker hver seg og fått brev, men som sagt problemet er løst ved å sende det til Sverige siden det jo er lov å ta med seg ett års forbruk over grensen. Bare vær klar over at melatonin nå også er forbudt i Sverige så der kan man få trøbbel. Har snakket med flere hos mattilsyner, tollvesenet og legemiddelverket om disse reglene og hva som er lov. Det største problemet er at ingen kan gi ett svar på hva man har lov til, lista som ligger på lovdata.no er bare en eksempelliste og det avgjøres nesten med fingern i været hver gang det kommer noe som ikke står der og om de lurer på om det er lov eller ikke. Når det gjelder urter er det ganske enkelt, der har de gjort det slik at det er de urtene som står på lista merket med H (handelsvare) som er lov og alt annet er legemiddel uansett om det står på lista eller ikke. Man kan få legen til å søke om det er noe man trenger, men det må så bestilles igjennom ett norsk apotek og hvis det ikke finnes hos apotekene sine leverandører så får man det ikke uansett.



Bare pass på å husk at den lista kun er ett eksempel og det står tydelig nevnt på toll.no. Når det gjelder urter er det automatisk legemiddel om det ikke står på lista.
Vis hele sitatet...
Endring:
det er ikke toll.no som sier at listen på lovdata bare er ett eksempel, det er legemiddelverket.no som sier det.
"Legemiddellisten i legemiddelklassifiseringsforskriften er en eksempelliste over legemiddelsubstanser. Denne er ikke uttømmende. Flere stoffer enn de som nevnes her regnes som legemidler."
http://legemiddelverket.no/Godkjenni...r/default.aspx

Hvordan man kan finne ut om ett legemiddel man finner i utlandet som har norskt pakningsvedlegg er godkjent for salg i norge er å søke etter det og hvis det finnes så kan man sjekke at det ikke krever resept og at det fortsatt er lov å selge i Norge.
http://legemiddelverket.no/Import_og...importere.aspx
Sist endret av daffe; 14. april 2016 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann,

Prøvde Alpha Brain da jeg var i utlandet for noen måneder siden og likte effekten jeg fikk bare etter å ha prøvd det et par ganger, placebo eller ei.

Bestilte nå en pakke med 30 stk fra ebay, og i dag kom brevet fra posten at pakken min inneholder legemidler som ikke er lov å importere til Norge.

Jeg må komme med en begrunnelse innen neste uke om ikke pakken skal destrueres. Bryr meg ikke veldig mye om de 250 kronene akkurat nå, men helst det at jeg hadde gledet meg til og bruke det!

Ser at sender nå er fra USA.. tror det hele hadde gått smertefritt om jeg bestilte fra EU/EØS land. Men fortsatt, alle ingrediensene i Alpha Brain er naturlige såvidt det er meg bekjent.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan få posten til og shippe det videre til meg?

Her er link til produktet jeg kjøpte:

http://www.ebay.com/itm/172128035839


Natural ingredients

Alpha GPC:
Huperzine A:
Vinpocetine:
AC-11:
Phosphatidylserine:
Bacopa:
Pterostilbene:
L-Tyrosine:
L-Theanine:
Oat Straw (20:1):
Vitamin B-6:

Prøvd og lete litt via nettet men det er jo en jungel av info, lover og regler.

Setter pris på all hjelp til denne saken eller hvordan jeg ellers kan få det inn i landet.
Uvaksinert 👍
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Ser at sender nå er fra USA.. tror det hele hadde gått smertefritt om jeg bestilte fra EU/EØS land. Men fortsatt, alle ingrediensene i Alpha Brain er naturlige såvidt det er meg bekjent.
Vis hele sitatet...
Nei, ingen forskjell på USA eller EU/EØS. Spiller jo ingen rolle om det er naturlig, cannabis planter er jo naturlig de også.

Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Her er link til produktet jeg kjøpte:

http://www.ebay.com/itm/172128035839


Natural ingredients

Alpha GPC:
Huperzine A:
Vinpocetine:
AC-11:
Phosphatidylserine:
Bacopa:
Pterostilbene:
L-Tyrosine:
L-Theanine:
Oat Straw (20:1):
Vitamin B-6:
Vis hele sitatet...
Vinpocetine står på legemiddellisten så det du må gjøre for å kunne få dette er å få legen din til å skrive en søknad til at du kan få dette inn i landet, men problemer er at det er apoteket som må bestille dette for deg og vil nok tro at det er 0 sjangs for at de har en leverandør som har alpha brain. Så begyn med å snakk med legen din og få han til å finne ut om det finnes hos noen apotek og få så en resept.
Sist endret av daffe; 2. mai 2016 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar @daffe og ja, godt poeng angående om det er naturlig eller ei.

Kun Vinpocentine som står på legemiddellisten? Trodde det gikk fint om du fikk det fra EU/EØS, men oki.
Uvaksinert 👍
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Takk for svar @daffe og ja, godt poeng angående om det er naturlig eller ei.

Kun Vinpocentine som står på legemiddellisten? Trodde det gikk fint om du fikk det fra EU/EØS, men oki.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det er mer som står på lista, men det var den jeg kjente igjen. Det er det som er så fint med de nye reglene, det er ikke lov fra noen plasser når man får det tilsendt, men du kan selv dra over grensen og ta med deg 1 års forbruk hjem, så bestill de til Sverige og hent dem der (så fremt det ikke er ulovlig der også). Viktig å huske på at i Sverige så er det også regler, f.eks at hvis ett preparat er reseptpliktig i Sverige og/eller der man bestiller det så krever det resept fra lege. Melatonin f.eks er ikke lov å bestille til Sverige uten at man har resept fra en svensk lege eller fra det landet man bestiller det fra, men det er jo utrolig liten sjangs for at det blir stoppet hvis man bestiller det fra ett annet EU land.
Ok, har jeg vært max uheldig med at pakken er stoppet? Og du sier at sjangsen er mye mindre for å bli stoppet om jeg bestiller en pakke fra et annet EU land enn USA f.eks? Skal snart en tur ut i europa og kunne da tatt med 1 års forbruk ish, men om det er så liten sjangs så tenker jeg det kan være greit og bare bestille igjen og satse på det beste.
Sist endret av Dodecha; 2. mai 2016 kl. 19:18. Grunn: det heter DET, ikke d
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Ok, har jeg vært max uheldig med at pakken er stoppet? Og du sier at sjangsen er mye mindre for å bli stoppet om jeg bestiller en pakke fra et annet EU land enn USA f.eks? Skal snart en tur ut i europa og kunne da tatt med 1 års forbruk ish, men om det er så liten sjangs så tenker jeg d kan være greit og bare bestille igjen og satse på d beste.
Vis hele sitatet...
Nei, siden ALLE legemidler nå er ulovlig å importere, også innenfor EU/EØS, så er det like lite sjanse å få det igjennom uansett hvor du bestiller det fra i utlandet.
@Dodecha
Ja ser den. Men de går vel ikke gjennom alle pakker som blir sendt fra ebay til Norge hver eneste dag? Så spørsmålet er om pakken fra EU/EØS land har mindre risiko enn USA f.eks......
Uvaksinert 👍
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
@Dodecha
Ja ser den. Men de går vel ikke gjennom alle pakker som blir sendt fra ebay til Norge hver eneste dag? Så spørsmålet er om pakken fra EU/EØS land har mindre risiko enn USA f.eks......
Vis hele sitatet...
Noen får ting igjennom så de sjekker ikke alle pakker. Det virker også som det er lettere å få det inn hvis man sender med noen andre enn posten.
Lurer også på hva som skjer om du bestiller til post restante i Sverige og det blir stoppet. Noen med erfaring? Tenker piracetam phenibut melatonin.