Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4003
This is bat country!
gregory's Avatar
Hola!

I løpet av ett år har jeg gått fra å være "han som drakk seg drita hver helg" til han som nærmest aldri drikker mer. Mye grunnet av at jeg oppdaget andre rusmiddler enn alkohol. Jeg foretrekker mye heller MDMA eller en psykedelisk opplevelse noen ganger i året, enn den stereotypiske helgefylla. (Bruker dog ikke noe cola eller amf)

Flere "straighte" venner, som mener alt av ulovlig rusmiddler er å skyte seg selv i foten. Da de mener jeg ødelegger livet mitt helt på det og blir avhengig. Jeg også, helt til jeg leste meg opp på det.
Derimot det stikk motsatte! Min livskvalitet er så mye bedre enn det var før. Jeg forstår også mye mer av livet og alt rundt.

Poenget mitt er; Hvordan skal jeg argumentere for ulovlig rusmiddler, som MDMA og psykedeliske stoffer, fremfor alkohol, tobakk og helgefylla?

Å vise til statistikk og forskning virker håpløst for meg.

Prøver ikke å glorifisere rusmiddler. Alt handler om kontroll.

Noe som forstår meg? Kom med innspill!
Sist endret av gregory; 24. mars 2016 kl. 17:43.
Welcome to my world!

Jeg gikk fra å drikke hver helg, samt noen kalder her og der på ukedagene til å nå drikke ca 5-6 ganger i året.
Kun der det ikke er sosialt akseptert å ikke bruke alternative droger. Står ved min gyldne "drogeregel" om å ligge unna amf, cola, opiater og benzo så går det meste bra! Selvom det ryker sikkert med en femmer cola og ett gram speed i løpet av ett år. Men det får så være!

Min erfaring er at det ikke nytter å stå å argumentere mot motstandere. Vær heller forberedt på argumentene du får mot deg for så å enkelt kunne forsvare de, og knuse de. Jeg har i løpet av de siste årene blitt åpnere om mitt bruk da jeg ikke har så fryktelig mye å tape på det. Familie, kolleger og stort sett alle mine nærmeste aksepterer det ved dette tidspunkt.

Gå ikke for fort frem, folk flest skyr dette som pesten uten å ane hvorfor.. Det må smøres litt her og der så glir alt til slutt! Du må bare være eksempelet som motviser deres påstander.
Er litt i den samme situasjonen som deg, men har ikke endt opp med å ha en diskusjon om det enda. Får veldig splittede vennegjenger hvor den ene gjengen ikke aner hva du driver med, mens den andre gjengen kan du ha åpne diskusjoner om temaet.

Å vise til statistikk og forskning burde jo fungere, men folk er vanligvis inngrodde og vil ikke godta at noen rusmidler ikke er så farlige som man skal ha det til, brukt på riktig måte og med måte. Vis til deg selv, hvordan klarer du deg selv om du en gang i blandt tar deg en psykedelisk opplevelse?

Jeg tror det er vanskelig å overbevise folk så lenge de selv aldri har hatt en psykedelisk opplevelse. Etter å selv ha hatt noen slike opplevelser dropper jeg ofte helgefylla fordi det ikke gir meg noe som helst annet enn vondt i kroppen dagen etter. Ingenting nytt, ingen ny opplevelse, selv om det var bittelitt morsomt der og da.
This is bat country!
gregory's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Greit å vite at jeg ikke er den eneste!

Står ved min gyldne "drogeregel" om å ligge unna amf, cola, opiater og benzo så går det meste bra! Selvom det ryker sikkert med en femmer cola og ett gram speed i løpet av ett år. Men det får så være!
Vis hele sitatet...
Åja! Kjenner flere som har gått på en smell der. Fin regel.

Vis til deg selv, hvordan klarer du deg selv om du en gang i blandt tar deg en psykedelisk opplevelse?
Vis hele sitatet...
Uvitende folk tror man gjør det for rusen sin del. Nei, gjør det til en opplevelse. Om du bad-tripper, er vel det også en opplevelse som man kan lære noe på.

I jula tok jeg MDMA med noen gode venner. Kom i prat med noen eldre damer i 50-årene. Vi sa selvfølgelig der og da at vi hadde tatt "extacy" (mdma). De fikk jo sjokk. Klarte faktisk å snakke de til vett, ang molly. Klarte å overbevise de at alkohol og tobakk var verre enn heroin fordi det er lovlige rusmiddler. De ble nok ganske satt ut
Stort sett enig i det du sier gregory, men du kan ikke for alvor påstå at heroin er bedre enn alkohol og tobakk bare fordi de er lovlige. Hadde hele Norge brukt heroin som alkohol ville det nok bli flere opiat-avhengie enn det er alkoholikere idag. Kan hende jeg misforstår, men jeg mener alkohol er betraktelig bedre(økonomisk og helsemessig for enkeltpersoner samt Norge som samfunn) enn stoffer som amfetamin kokain og ulike benzodiaspiner.
This is bat country!
gregory's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Stort sett enig i det du sier gregory, men du kan ikke for alvor påstå at heroin er bedre enn alkohol og tobakk bare fordi de er lovlige. Hadde hele Norge brukt heroin som alkohol ville det nok bli flere opiat-avhengie enn det er alkoholikere idag. Kan hende jeg misforstår, men jeg mener alkohol er betraktelig bedre(økonomisk og helsemessig for enkeltpersoner samt Norge som samfunn) enn stoffer som amfetamin kokain og ulike benzodiaspiner.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende jeg dro den litt langt. Men slenger med noen linker om akkurat dette.

http://www.webmd.com/mental-health/a...rack-or-heroin

http://alcoholrehab.com/alcoholism/a...s-than-heroin/
Sitat av gregory Vis innlegg
Poenget mitt er; Hvordan skal jeg argumentere for ulovlig rusmiddler, som MDMA og psykedeliske stoffer, fremfor alkohol, tobakk og helgefylla?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du argumentere for eller imot? Kan ikke du bare leve ditt liv slik du mener at du liker det?

Det du skriver ser ut til å handle om indre verdier.

Du vil nok ha sjans til å møte likesinnede; ofte i meditasjon og yoga, uten at folk i et slikt miljø liker måten du oppnår "meditasjon" på.
Sist endret av nudo; 24. mars 2016 kl. 20:22.
This is bat country!
gregory's Avatar
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvorfor skal du argumentere for eller imot?
Vis hele sitatet...
Fordi det faktisk er praktisk å kunne argumentere for slikt, i en debatt f.eks. Vite at man har kunnskap med det man driver med.
Etter min erfaring så er det best å bare holde kjeft om sin egen rusbruk til streite mennesker og folk du ikke kjenner.

Nordmenn har en lei tendens til å anta jævlig mye med en gang de får høre at du røyker weed eller har prøvd syre før.
Sist endret av Juicekongen; 24. mars 2016 kl. 20:42.
Hvis du ikke allerede kan argumentere for hvorfor det er greit å bruke andre rusmidler enn alkohol, så bør du faktisk ikke bruke det. Å lete etter argumenter på den måten vil kun føre til at du argumenterer for ting du ikke forstår. Du vil alltid kunne finne argumenter som taler for én spesifikk side i en sak, men å oppsøke og pugge disse argumentene gjør deg ikke til en god debattant, kun en lite overbevisende papegøye.

Måten å bli en god debattant på, i tillegg til å lære seg god debattteknikk, er å studere de sakene man skal debattere. Det innebærer å forstå bakgrunnen for både egne og motpartens argumenter. Du kan kanskje lure noen til å tro at du har peiling ved å pugge noen fraser, men du kommer jo til å bli avslørt med en gang du møter noen som faktisk har satt seg litt inn i temaet.

Jeg ser du sier du har lest deg opp, så hvis jeg totalt har misforstått så beklager jeg det. Men hvis du sitter med kunnskapen, så bør du jo også sitte med argumentene.
Sist endret av mentalmelt; 25. mars 2016 kl. 00:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ser du sier du har lest deg opp, så hvis jeg totalt har misforstått så beklager jeg det. Men hvis du sitter med kunnskapen, så bør du jo også sitte med argumentene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bommer litt der og det mange som akkurat "har sett lyset" ønsker er at flere skal se "lyset." Fordi om vedkommende forstår ting selv vil h*n kanskje formidle dette til andre med ord; og det lar seg muligens ikke gjøre.

Det er ikke sikkert at de "straighte" vennene skal forstå det, og det er ikke sikkert at h*n skal formidle noe til dem, trolig vil alt komme til hver enkelt til rett tid.

Dersom slikt skal formidles kan man ta psykologi på universitet, møte de forskjellige nestorene på universiteter i utlandet; Rick Strassman er vel en av dem... med fordommene som fordummer samfunnet pr i dag er det en lang vei å gå om man skal vinne fram med VFN( Voksne For Narkotika. )

Mye sitter fast i høy gammalidiotfaktor fra slutten av 60-tallet.
Sist endret av nudo; 25. mars 2016 kl. 08:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg tror du bommer litt der og det mange som akkurat "har sett lyset" ønsker er at flere skal se "lyset." Fordi om vedkommende forstår ting selv vil h*n kanskje formidle dette til andre med ord; og det lar seg muligens ikke gjøre.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor lar det seg ikke gjøre?

Sitat av nudo Vis innlegg
Det er ikke sikkert at de "straighte" vennene skal forstå det, og det er ikke sikkert at h*n skal formidle noe til dem, trolig vil alt komme til hver enkelt til rett tid.
Vis hele sitatet...
Jaha. Jeg skjønner ikke hva du mener med det.

Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom slikt skal formidles kan man ta psykologi på universitet, møte de forskjellige nestorene på universiteter i utlandet; Rick Strassman er vel en av dem... med fordommene som fordummer samfunnet pr i dag er det en lang vei å gå om man skal vinne fram med VFN( Voksne For Narkotika. )

Mye sitter fast i høy gammalidiotfaktor fra slutten av 60-tallet.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå er det jo snakk om å diskutere med venner, eller? Trenger vel ikke akkurat studere psykologi eller møte Rick Strassman for å få til det.

gregory: Kanskje det er mer generell debattteknikk du er ute etter? For hvis du allerede sitter med kunnskapen, så må det vel nesten være det. Det er isåfall veldig vanskelig å forklare noen i korte trekk hvordan man bør diskutere. Det er en ferdighet som utvikler seg med erfaring.
Sist endret av mentalmelt; 25. mars 2016 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det kommer til psykedelia og meditasjon, er det vanskelig å diskutere med folk som ikke har opplevd, det værste er kanskje å finne et begrepsapparat for dem som ikke forstår, mye pga fordommer, litt pga av grunnlag og ståsted etter opplevelse.

Det er trolig mer fruktbart å diskutere med folk som har tilsvarende opplevelser i bakhånd.

Det å prøve å "frelse" noen som ikke har "sett lyset," kan fort bli litt rart.
Sist endret av nudo; 25. mars 2016 kl. 23:45.
Du kan begynne med å skille mellom psykedeliske stoffer og narkotiske stoffer.

Dette er noe folk har en tendens til å kunne ta inn over seg relativt enkelt. Synes all diskusjon der psykedeliske og konvensjonelle rusmidler omtales under ett er feilaktig. Sopp, syre, dmt etc har rett og slett ingen av de egenskapene som ellers definerer konvensjonell narkotika.

Derfra så får nå heller folk mene det de måtte ville mene tenker jeg.
man trenger en skikkelig mental "pause" fra det daglige liv innimellom, derfor rusmidler. alle trenger en skikkelig ventil i blant.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gikk igenom samme sak, tills jeg skjønte att det liksom ikkje gikk å argumentere med disse menneskene som aldri har tatt noen annan form av rus enn det Staten gir dem. Blir som att diskutere sex med noen som aldri har pult.

Jeg har bare sagt att dette er vad jeg liker att gjøre og att jeg ikkje tenker basera mitt liv på andres moral & principer. De venner som tycker annorlunda eller ikkje håller med - vi respekterer varandras valg, og den ena dricker ett glas vin når den andra drar en lina Subutex.
Selvsagt, vissa kan fortsatt ikkje acceptera eller respektere det. Vi henger ikkje like ofte, men det gjør meg inget.

Jeg anser videre att man er en idiot hvis man mener att ens venner må rettferdiga sina nøjen før en, fordi man selv ikkje deler eller førstår dem.

Hvis dem sier att du ødelegger livet ditt, så kan du ju bare si det att, ja akkurat, livet mitt.