Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1338
Prøver å installere Arch linux på laptopen min, men har støtt på et lite problem når jeg "chrooter" inn i systemet.
Hver gang jeg skriver en kommando får jeg command not found, Feks at jeg skriver: "# nano /etc/locale.gen" men får bare "sh: nano: command not found". Dette gjelder alt jeg skriver i chroot systemet; pacstrap, echo osv. Utenfor chroot virker alt knirkefritt da.

Litt usikker på om det har noe å si men første gangen jeg skulle chroote fikk jeg meldingen "mount: mount point /mnt/etc/resolv.conf does not exist", men ordnet det med å kopiere resolv.conf med "# cp /etc/resolv.conf /mnt/etc/resolv.conf" etter dette kom jeg inn i chroot uten noen meldinger.

Har googlet meg grønn uten noe form for svar og håper dere kan gi meg et svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva viser path? Du mangler vel gjerne .bashrc og slikt som setter path? Og forøvrig - chroot for å installere?
Nå har jeg aldri installert Arch, men installasjonsmetoden til Gentoo var noe lignende når jeg brukte det for mange år siden.
Kan huske fra det at du måtte gjøre en hel del ting før du chrootet inn i det nye systemet, som blant annet re-mapping av /proc filsystemet og slik.
Kanskje dumt spørsmål, men har du fulgt alle stegene i installasjonsbeskrivelsen helt ekstakt?
Det begynner å bli mange år siden jeg har installert arch, men som rkruger sa ovenfor, så er det nok ganske likt som gentoo, der må du mounte /dev, /proc og /sys til installasjonspartisjonen, før du chrooter.

I gentoo gjøres det på følgende måte:

Kode

mount -t proc none /mnt/[MP]/proc
mount --rbind /sys /mnt/[MP]/sys
mount --rbind /dev /mnt/[MP]/dev

chroot /mnt/[MP] /bin/bash
Der du bytter ut [MP] med navnet på mount pointen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det begynner å bli mange år siden jeg har installert arch, men som rkruger sa ovenfor, så er det nok ganske likt som gentoo, der må du mounte /dev, /proc og /sys til installasjonspartisjonen, før du chrooter.

huh? ør du ikke /dev /proc/ sys med chroot så gjøre things?
Hos arch linux er dette den korrekte måten:

Husk at før dette skal evt alle /dev/sdxy være kobla til /mnt/{home,boot/efi,} etc.

Kode

//CD til mount point. Standar er dette /mnt.
mount -t proc proc proc/
mount -t sysfs sys sys/
mount -o bind /dev dev/

//cd tilbake
arch-chroot /mnt

//får du error her så gjør chroot igjen
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Så ut på posten din som om du prøve å kjøre pacstrap ifra chroot, dette er feil..

Dette gjelder alt jeg skriver i chroot systemet; pacstrap ....
Vis hele sitatet...
Hvis det er det du prøver å gjøre så finner du ikke komandoene fordi du har chrooted inn i et tomt system.

Er du ny til arch anbefaler jeg og følge denne..
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

Also: please correct me if im wrong and/or misread your post
Sist endret av darkslayer322; 15. januar 2013 kl. 08:55.