Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1122
hei folkens!

jeg tok et lett søk på "mikroe" på elektronikk-forumet her, og så at det ikke ga noe som helst treff..

Mange av dere har garantert hørt om de, men for de av dere som ikke vet om det så vil jeg anbefale dere å ta en titt på

http://www.mikroe.com/en/tools/

En haaaug med dritgeniale development-boards til en utrolig rimlig penge

jeg kjøpte for lenge siden et

http://www.mikroe.com/en/tools/picplc16b/

Hvor man da har 16 stykk 16amp releer ut og 16 inn/optocouplere. Dette kortet har også RS232 port for seriekommunikasjon, samt Ethernet hvor man kan bruke mikroe sin ultratiny tcp-stack til å kommunisere med nettverk - rett fra kortet.. Det som også er genialt, er at man slipper å kjøpe en egen programmerer osv til disse kortene, da det sitter integrert på de med usb-kontakt..

Alt i alt for et sånt kort.. rundt tusenlappen hjem i posten

UENDELIGE muligheter, og utrolig gøy å holde på uansett om man driver med pneumatikk/automasjon eller whatever av annen automasjon av hus, eget alarmsystem eller whatever



Bare er tips til folk!
Takk for tipset! Jeg synes denne så ganske interessant ut. 128x64 LCD med touchscreen til den kostet ikke mye heller. Lurer nesten på om jeg skal gå for den. Kjekt å ha!
Sist endret av sFilez; 27. november 2008 kl. 23:47.
Hvilket språk bruker den?
Du kan skrive både mikrobasic, mikropascal og mikroc :P

Du må antakeligvis kjøpe compilerene om du skal bruke pascal eller c. men de koster ikke mer enn en tusenlapp de heller. Billigere om man kjøper kort såvidt jeg husker.. Og de er MEGAnice å ha.. Så. En pris det er verdt å betale for syntes jeg

Compilerene er gratis om man skal drive med små prosjekter. Men er sånn limit på størrelse på det man compiler. "Demo limited" liksom Så, man kan alltids prøve ut ting før man eventuelt går for noe og kjøper
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg tok et kjapt søk på wikipedia, og fant ingenting om dette, men akkurat nå er ble jeg for nysjerrig til å ikke la være og spørre.

Hva er dette dere prater om?!
Er det snakk om veldig små boards?
Hva er disse microspråkene du snakker om?

Beklager, men jeg kunne ikke la være.
Sitat av Antim0n Vis innlegg
Jeg tok et kjapt søk på wikipedia, og fant ingenting om dette, men akkurat nå er ble jeg for nysjerrig til å ikke la være og spørre.

Hva er dette dere prater om?!
Er det snakk om veldig små boards?
Hva er disse microspråkene du snakker om?

Beklager, men jeg kunne ikke la være.
Vis hele sitatet...
Nei, det er developmentboards. Les første posten og sjekk ut
http://www.mikroe.com ..Det er bare et firma som lager en haug med devboard og har sine egne c/pascal/basic compilere hvor det da følger med masse fine eksempler, og veldig tighte libs som gjør at du får plass til sånn som f.eks en liten ipstack inn på slike kort..

Kortet mitt med 16 inn og 16 ut er nå koblet til ethernet, og når jeg gir f.eks port 2 kontakt f.eks, så sender kortet en UDP-pakke til nettverket til en ip jeg har satt opp på forhånd. f.eks "contact2 open", så når den mister connection igjen, sender den en ny med "contact2 closed", så kan jeg og sende udp-pakker til bordet med f.eks "relay13 open" så åpner rele13 seg. Da kan man plutselig programmere whatever logikk man vil med hvilkensomhelst maskin på nettverket, med hvilketsomhelst språk som bare støtter å kommunisere med udp-pakker (noe..alt gjør)

I et produksjonsmiljø ville det jo bare vært å lagt til evig med kort omtrent, siden man bare trenger en switch for å utvide med flere kort, releer og kontakter


- og om det er snakk om veldig små boards? Tjah. Du vet sikkert ca-størrelse på et 16amp rele og dipswitcher ut i fra bildene..
Sist endret av willosof; 28. november 2008 kl. 12:51.