Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010767
Funker det å bruke et sånn "energi lys" de selger på elkjøp ? sånn man skal sitte fremfor for å unnga feks vinterdepresjoner ?
Sitat av UngarEffect
Funker det å bruke et sånn "energi lys" de selger på elkjøp ? sånn man skal sitte fremfor for å unnga feks vinterdepresjoner ?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet så må det være en lampe om sender ut UV-stråler. Vanlig lamper går ikke, ihvertfall ikke så veldig bra.
Sitat av Mister_Kenneth
Så vidt jeg vet så må det være en lampe om sender ut UV-stråler. Vanlig lamper går ikke, ihvertfall ikke så veldig bra.
Vis hele sitatet...
Er ikke sånne energilys laget for å immitere sollys for å unngå "mørkedepresjoner" men kan hende menneskesinnet er lettere å lure enn en plante
Hei! JEg så først nå at du hadde svart meg på mitt store spørsmål, fikk mye ut av det du sier. Og jeg vet riskene med the hydro-way. Skal kjøpe inn nødvendig måleutstyr og allt jeg trenger håper jeg får med meg allt , TAKK så inderlig mye, du hjalp meg masse
Du fortjener en smak når det er ferdig hehe
Jeg har jo ikke fått sant helt igang enda.. Skal kjøpe 4 eller 5 'Waterfarm', og gro 4-5 store fine planter, istedet for mange små. Hva tror du om de her 'waterfarms'? De må jo kunen gjøre samme nytten som 'Aquafarm' som er 400 kr dyrere?? Spør deg før jeg kjøper Også setter jeg jo de 4-5 (avhengig av plass) waterfarmsa rett inni min nye 'Homebox' (den med 120m begge veier, og to meter høy, 3200 kr). koblet til et fint kullfilter der, med en kraftig vifte , allt fra cropshop i oslo Jeg sliter littt med og få tak i stiklinger, men det ordner seg nok hvert øyeblikk , ellers spirer jeg white widows Tror du dette kan bli bra LoveToGrow?? Glemmer aldri all den hjelpen jeg får her, kommer du på noen triks jeg har oversett, bortsett fra vett i skallen , og passe nøye på konstant, så si fra
Sitat av p0ffski
Jeg har jo ikke fått sant helt igang enda.. Skal kjøpe 4 eller 5 'Waterfarm', og gro 4-5 store fine planter, istedet for mange små. Hva tror du om de her 'waterfarms'? De må jo kunen gjøre samme nytten som 'Aquafarm' som er 400 kr dyrere?? Spør deg før jeg kjøper Også setter jeg jo de 4-5 (avhengig av plass) waterfarmsa rett inni min nye 'Homebox' (den med 120m begge veier, og to meter høy, 3200 kr). koblet til et fint kullfilter der, med en kraftig vifte , allt fra cropshop i oslo Jeg sliter littt med og få tak i stiklinger, men det ordner seg nok hvert øyeblikk , ellers spirer jeg white widows Tror du dette kan bli bra LoveToGrow?? Glemmer aldri all den hjelpen jeg får her, kommer du på noen triks jeg har oversett, bortsett fra vett i skallen , og passe nøye på konstant, så si fra
Vis hele sitatet...
Jeg tror waterfarms'ene er helt i orden, men skal du først dyrke hydro, gå for bubbler buckets, de kan lages sjøl og er ca. like dyrt, men gir en mye bedre avkastning, er lettere å vedlikeholde plantene og hele prossesen vil ta kortere tid. Skulle du trenge en guide for å lage disse bøttene, eller noe annet bare å spørre. Tror den growbox'en er konge. Tror det kan bli et konge oppsett!
Vi er nå i Mai og utendørs sesongen for cannabis er allerede i gang. Hvis du ikke har begynnte å "klekke" frøene dine så gjør det nå!

Utendørs perioden i Norge er relativt kort men det er fult mulig å produsere god kvalitets cannabis i Norge med den rette frø typen.

Anbefaler at man starter frøene inne og lar de gro i et par uker, dette vil gjøre at de vil tåle litt mere juling fra vår fine natur.

Det er også viktig for planten og deg at den står et trygt sted vor ingen uventede gjester kan finne den.
Nå til dags nesten overalt hvor du går finner du tur stier og andre løyper laget for oss mennesker. Så det kan være vanskelig å finne den "rette" plassen. Vi må også huske på at våre planter trenger minst 5 timer med direkte sollys hver dag men, selvfølgelig jo mer jo bedre

Ville egentlig bare slenge denne posten opp som en liten påminnelse at sesongen er her nå. Men vil også prøve og svare på alle eventuelle spørsmål.

Her er en link til et engelsk talende dyrke forum som jeg anbefaler på det sterkeste: http://www.icmag.com/ic/index.php?
Sist endret av Corrupt; 4. mai 2007 kl. 15:47.
Hoi!
Har litt spørsmål om lys, jeg har bestilt Philips Master Son-T pia 250 w (ei pære) http://www.growshop.no/trade/productview/46/21/

Det står at dette er en pære som funker først og fremst til blomstring, og at den burde kompleteres med en annen pære, tror dere det funker å bruke lysstøffrør til den første perioden å deretter bruke den pæra jeg har bestillt til blomstringperioden ? Blomstringperioden er vell når produksjon av thc skal skje ?
En annen ting: Pæra er på 250W, men det ser ut som en ganske normal pære som man kan skruve inn i en sokkel, men må man ha noen form for spesialsokkel å skru denne inn i ? som tåler så jævla mange watt, eller hva anbefaler dere her inne ?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
UngarEffect: Ja, du må ha ballast og armatur, f.eks. en sånn en.
Sist endret av Tias; 10. mai 2007 kl. 16:35.
Sitat av Tias
UngarEffect: Ja, du må ha ballast og armatur, f.eks. en sånn en.
Vis hele sitatet...
Det var da som helvette, tenkte jeg skulle gjøre en økonimisk smart løsning ved å lure ihop noe. pæra er jo bare 250 w, tenkte det skulle gå fint å feks bruke en sånn sak som små grisunger har over seg, bare bytte ut pæra i den med superpæra mi etc. hehe
ps! Det armaturet jeg har, har en max effekt på 250w, det burde vell passe perfect ??
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Yeah, det burde det :-)
Sitat av UngarEffect
Hoi!
Har litt spørsmål om lys, jeg har bestilt Philips Master Son-T pia 250 w (ei pære) http://www.growshop.no/trade/productview/46/21/

Det står at dette er en pære som funker først og fremst til blomstring, og at den burde kompleteres med en annen pære, tror dere det funker å bruke lysstøffrør til den første perioden å deretter bruke den pæra jeg har bestillt til blomstringperioden ? Blomstringperioden er vell når produksjon av thc skal skje ?
En annen ting: Pæra er på 250W, men det ser ut som en ganske normal pære som man kan skruve inn i en sokkel, men må man ha noen form for spesialsokkel å skru denne inn i ? som tåler så jævla mange watt, eller hva anbefaler dere her inne ?
Vis hele sitatet...
Det er sant som du har lest, det er en pære som inneholder de røde(høstfargene) fargene i spektrumet( Spektrum = Alle regnbuens farger) og er derfor best egnet som blomstringsbelysning.

Og det andre er at når de sier den burde kompleteres med en annet type lys, snakker de om en annen lyskilde samtidig som 250 HPS'en, det beste valget for deg er jo å fortsette i samme stil som du har gjort, men i tillegg til den 250 HPS(High Pressure Sodium) pæren for blomstring kjøp også en 250 MH(Metal Halid) pære for å fylle ut spektrumet i gro-rommet. Det aller beste er å bruke disse to samtidig, men hvis du bare har penger til en ballast, kan du bruke MH pæren i samme armatur og med samme ballast. Da bruker du som sagt MH pæren i vekstfasen og HPS pæren i blomstringsfasen.

Tips: Fordi om du bruker 200-400 kroner mer på en ballast på 400watt, vil du kunne bruke alle pærer fra 150-430watt, men resultatet fra 250watt og 400watt spriker ganske så mye=)
Hallo

Veldig flott tråd, mange gode råd og svar her. Hva er best å bruke jord eller lavastein
Sitat av SOHprod
Hallo

Veldig flott tråd, mange gode råd og svar her. Hva er best å bruke jord eller lavastein
Vis hele sitatet...
Det beste er å bruke en blanding av jord,torv og perlite(lavastein). Skulle du trenge noen av de ferdige blandingene jeg har brukt er det bare å spørre=)
Takk for hjelpen asså kompis! Ser innom her kanksje litt for sjeldent.. Skal gjøre det mer til en vane og besøke denne siden. Går og lurer på en eller flere ting lenge, søker hele nettet (hvor alle guider er engelske og kanskje litt uforståelige) uten og finne nøyaktige nok svar på tingene jeg lurer på! Her kommer jeg inn på Groguiden til LoveToGrow, etter max en uke etter man har slengt ut et spørsmål, og får akkurat svaret man trenger for og komme seg videre i gro'inga!! Det er jo bare helt konge

Jeg skulle gjerne hatt en detaljert guide om hvordan og lage en sånn ' Bubbler Bucket' du snakker om.
Ps: ( Skal ikke be deg gjenta deg selv. For jeg så jo, da jeg leitet gjennom forumet ditt. ( NOE ALLE BURDE GJØRE FØR DE SPØR OM NOE ) At det var en link ellerno til en slags bubbler bucket med varer det meste fra clas olson hehe.. Men synes ikke den var nøye nok lagd av de som har lagt den ut. En metode jeg vurderer sterkt er jo den saken som han 'Mr. Green' lager i filmen *I Grow Chronic! (Cannabis Hydro Cultivation)* Det er mye og velge mellom, og selvom jeg er en en *noob* i dette, så tror jeg jeg innen kort tid kommer til og fortså hvordan dette fungerer. ( Og det gjør nok ALLE som går inn for det. Hadde alle hatt en plante hver , og ingen andre visste om det. Hadde det vært mange fler livs-glade folk der ute ( kan da ikke være så streng straff hvis man i værste tilfelle blir 'tatt' for og lage litt grønt liv i hjemmet sitt ) ..........
Everyone keep on rockin

DEt jeg skrev om at du før hadde lagt ut en link om hvordan man lager Bubbler Bucket var nok feil, når jeg ser tilbake i forumet. Leiter på nettet og men finner den ikke. Så hva du enn synes om hva jeg burde bruke så ; Bubbler Bucket går jeg for hvis du mener det er bra, og hvis du kan hjelpe meg og finne ut av hvordan jeg bygger en , eller fire Andre alternativ blir da en sånn som i den filmen *I Grow Chronic* Som du bare MÅ ha sett hehe
Takk for all hjelp! får ikke takket deg nok !
Liste for hva du trenger:

1X Luftpumpe
1X Luftstein/Luftpute(For konstant fersk luft)
1X Nettpotte(For å holde planten)
1X Pose Leirkuler(For eliminering av alger)
1X Tappeskrue( For tømming av vann)
1X 2Meter slange(Helst i svart)
1X 15-20 Liters bøtte(Helst i svart)
1X Festepropp til slangen( For å holde lufsteinen/luftputen på plass)
1X Plastlokk(For oppfylling av vann/næring)

1 Steg: Det første naturlige steget vil være å male/ teipe bøtten for å forsikre at ingen lys vil trenge igjenom bøtten. Dette gjør vi få å eliminere algevekst i vannet. Alger vil tette igjen røttene og planten vil bli kvalt.

2 Steg: Ta så mål av nettpotten, tappeskruen og slangen til pumpen. Skjær/drill disse til riktig mål. Igjen er det viktig at dette blir gjort nøye for å unngå lys i bøtten. Det må også være et hull ved siden av nettpotten for påfylling av vann/næring.

3 Steg: Sett nettpotten i lokket(midten), slangen i bøtten(oppe) og tappeskruen(nede). Til Påfyllingshullet i lokket anbefaler jeg å skjære en sirkel på 4 cm i diameter, lag så et lokk av plastikk med 5 cm i diameter(husk at også dette må males/teipes). For å forsikre at det ikke kommer lys i påfyllingshullet er det enkleste å finne noe å tynge oppå det lille lokket.

4 Steg: Fest Luftsteinen/Luftputen til bunnen av bøtten og andre ende av slangen til luftpumpen. Fyll nettpotten med leirkuler(hydroton), pumpa i kontakten og vips du har laget en bubble bucket!

Ps: Skulle det være at noen trenger hjelp til å finne disse tingen eller trenger tips til hva som er best(etter min mening), er det bare å spørre.

Takk for spørsmålet
Hvordan ser du at en plante er ferdig utvokst?

Når den er det.. Hvordan deler du den opp?
Sitat av kwm
Hvordan ser du at en plante er ferdig utvokst?

Når den er det.. Hvordan deler du den opp?
Vis hele sitatet...
En plante er ferdig å blomstre når ca 75-80% av de hvite hårene(stigmene) er blitt brune. Hvordan du vil delen den opp er jo opp til deg, men hvis du mener hvordan du skal gå frem for å høste planten når den er ferdig, gjør følgende: La planten stå i jorda mens du klipper bort alt av solbalder, trim også alle små blader som har vokst mellom budsene( klipp vekk alt av blader hvor det ikke er thc), klipp over planten så langt ned du kommer, heng den så opp ned i et mørkt rom med 18 grader, tørke prossesen vil ta 10-14 dager og du kan se at de er ferdig når alt det grønne er blitt "gråaktig", kjenn om kvistene mellom budsene har blitt"krispy". Har de det klipp av hver bud og legg det i glass beholdere eller frysebeger(begge med lokk seff). det kan nå røykes, men husk å lufte budsene en time om dagen og la de stå mørkt.
Jævlig bra satt opp ! Nå skal jeg lage meg en bubbler bucket , takket være deg
Wish me luck
hei!
hvis jeg har skjønnt riktig så bruker du Son-T AGRO lys ikke sant?
hvor har jeg muligheter til å få kjøpt dette?
vurderer om jeg skal kjøpe noe mer fra www.hempster.no så hadde passet utmerket om de hadde dette...
har en liste her:
Noen 10-20 liters beholdere, vifte, timer, ph test og noen strikk. Muligens ph ned/opp pulver.
hvilket av dette for jeg på hempster?
å er et bredt utvalg av vifter her...
jheg skal jo bare ha 1 plante innendørs så er ikke så store vitsen i å ha for mye utgifter på den posten...

skal muligens plante ute så da trenger jeg jo ikke noe annet en næring til plantene der.
næringen går i biobizz produkter som allerede er kjøpt

takker for svar=)
Sitat av amhx
hei!
hvis jeg har skjønnt riktig så bruker du Son-T AGRO lys ikke sant?
hvor har jeg muligheter til å få kjøpt dette?
vurderer om jeg skal kjøpe noe mer fra www.hempster.no så hadde passet utmerket om de hadde dette...
har en liste her:
Noen 10-20 liters beholdere, vifte, timer, ph test og noen strikk. Muligens ph ned/opp pulver.
hvilket av dette for jeg på hempster?
å er et bredt utvalg av vifter her...
jheg skal jo bare ha 1 plante innendørs så er ikke så store vitsen i å ha for mye utgifter på den posten...

skal muligens plante ute så da trenger jeg jo ikke noe annet en næring til plantene der.
næringen går i biobizz produkter som allerede er kjøpt

takker for svar=)
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, jeg bruker en 400watt son-T AGRO, kjøpte min på www.designbelysning.no, men ser de har fjernet den=(. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til kundesenteret på www.hempster.no. Har snakket med han som jobber der flere ganger, og han kan skaffe Son-T AGRO. Bruker også en 400watt Metal Halid. Som du får på www.hempster.no.

Skal du bare ha en plante vil jeg anbefale å bruke så stor potte/container du får plass til. (Kan kjøpes i enhver blomsterforretning). Når det kommer til vifte, er det nok med en helt vanlig sirkulerende vifte. Trenger ikke utsug-viftene du ser på www.hempster.no for en plante.(kan kjøpes på alle el forretninger). PH test kit er lurt å ha.( dette kan kjøpes på www.hempster.no, men også en hvilken som helt dyrebutikk hvor de fører fisk). Samme gjelder for ph opp/ned pulver/tabeletter.
de lampene er ikke fjernet fra www.designbelysning.no
Du må bare klikke deg inn på Vekstlys i menyen
Så den Son- T agro pæren , er altså ikke den samme som Son-t pia Green Power 600w som alle selger ? Trodde det var en og samme pære, en pære med både PIA og AGRO teknologi?

http://www.designbelysning.no/site/m...&produktid=804 denne er vel bra nok ? like bra som AGRO eller?

Og Plater; den er IKKE på http://www.designbelysning.no/ ..........
ikke agro ...

oG hva er forskjellen på de pærene isåfall? Og hvorfor finner man ikke denne AGRO noen som helst sted ? Men bare den Son-T PIA 400w og 600w , i tillegg kan man kjøpe 'PLus' versjonen, som gir 20% mer lys oppå det igjen ! ? Hva er egentlig best og kjøpe av pærer tro`? I tillegg til den metal halide pæren som visst er kjekk og ha i vegetabilsk fase...? hmm hmmm hmmm.. ANYONE

http://www.gavita.nl/v2/nl/no/p%E6re.asp DETTE ER EN LINK TIL NOEN SOM HAR ALLE PÆRENE
Sitat av p0ffski
Så den Son- T agro pæren , er altså ikke den samme som Son-t pia Green Power 600w som alle selger ? Trodde det var en og samme pære, en pære med både PIA og AGRO teknologi?

http://www.designbelysning.no/site/m...&produktid=804 denne er vel bra nok ? like bra som AGRO eller?

Og Plater; den er IKKE på http://www.designbelysning.no/ ..........
ikke agro ...

oG hva er forskjellen på de pærene isåfall? Og hvorfor finner man ikke denne AGRO noen som helst sted ? Men bare den Son-T PIA 400w og 600w , i tillegg kan man kjøpe 'PLus' versjonen, som gir 20% mer lys oppå det igjen ! ? Hva er egentlig best og kjøpe av pærer tro`? I tillegg til den metal halide pæren som visst er kjekk og ha i vegetabilsk fase...? hmm hmmm hmmm.. ANYONE

http://www.gavita.nl/v2/nl/no/p%E6re.asp DETTE ER EN LINK TIL NOEN SOM HAR ALLE PÆRENE
Vis hele sitatet...
Forskjellen på pærene er hvilket spektrum de gir ut.(Spektrumet er alle fargene i regbuen) Plantene trenger forskjellig lys til forskjellige tider på grunn av photosyntesen. Pia og de andre gir for det meste farger fra den røde delen av spektrumet som er ideelt for blomstring, men ikke like bra for vegfasen, men jo de er helt ok. AGRO pæren har også 30watt mer enn de andre den er altså 430watt i et 400watts armatur. AGRO er laget spesielt for dyp plante penetrasjon. Og er derfor en meget egnet pære. Det at en pære gir 20% mer lys er faktisk ikke så relevant hvis ikke planten finner det lyset den vil ha. Du kan ha en 1000watts armatur, men er det grønt lys den pæren gir ut vil ikke plantene ta opp noe lys som helst.. Cannabis reflekterer grønt lys. Men er genialt at du har en Metal Halid pære til vegfasen og en son-t pia til blomstring, men tenk om planten kunne fått begge? Jeg mener en pia og en metal halid på samtidig er nesten det samme som en AGRO pære. Planten må kunne bruke det lyset den trenger til enhver tid, og vil du kun bruke et armatur er AGRO desidert best. Håper dette gidde det svaret du trengte, hvis ikke er det bare å spørre på nytt=)

Takk for spørsmålet
TAKK IGJEN LOWETOGROW, da vet jeg hva jeg skal kjøpe bare ikke hvor jeg skal få pengene fra hehe
Vil pærer / lysstoffrør fra en solseng gi lys slik at en plante eventuelt gror ?
Dette spørsmålet ble jeg spurt for et par måneder tilbake, uten og kunne gi noe svar den gangen.
Men det kan kanskje du ?

Tror nok ikke spørsmålet var om det kunne erstatte vanlige "gro-pærer" , men ville en enkel plante eller to kunne leve med slike pærer? Er det riktig lys, eller totalt feil ?

og i gjennomsnitt, hvor lang tid vil det ta fra du sår frø, til du kan høste, (under optimale lysforhold) ( evt en hurtig planteart, som du vet om ? ) 2mnd ?

Mvh
Sist endret av emmerdale; 21. mai 2007 kl. 05:55.
Sitat av emmerdale
Vil pærer / lysstoffrør fra en solseng gi lys slik at en plante eventuelt gror ?
Dette spørsmålet ble jeg spurt for et par måneder tilbake, uten og kunne gi noe svar den gangen.
Men det kan kanskje du ?

Tror nok ikke spørsmålet var om det kunne erstatte vanlige "gro-pærer" , men ville en enkel plante eller to kunne leve med slike pærer? Er det riktig lys, eller totalt feil ?

og i gjennomsnitt, hvor lang tid vil det ta fra du sår frø, til du kan høste, (under optimale lysforhold) ( evt en hurtig planteart, som du vet om ? ) 2mnd ?

Mvh
Vis hele sitatet...
La meg starte med lysstoffrør fra en solseng: Det er vanskelig å si hva slags lysstoffrør som er i hvilke solsenger, og dermed vanskelig å si om det er egnet eller ikke, men cannabis planten kan gro så lenge den får lys..Altså et stearinlys er nok, men planten vil bli den spinkleste kvisten med dårlige leve villkår. Men ja den vil gro under solsenglys.

Hvor lang tid det tar fra frø til ferdig plante under optimale lysforhold er opp til strainsen, den raskeste strainsen jeg vet er jo Lowryder, men syns disse er søppel, ta for eksempel Topp44, bruker 44-50 dager i blomstringstid..Må nok plusse på en og en halv måned på vegfase. så da snakker vi om ca 3 måneder fra frø til bud..
Hei, jeg har lest gjennom en del nå, men noe jeg ikke forstår helt.
Jeg har skaffa meg 10 frø og har lagt dem til spiring. Det er det jeg skal gjøre etterpå som jeg lurer på.
Etter at jeg har lagt dem i potta og sånn(med spira opp!?) og alt det der, hva med næring, lys og alt det. Jeg tenkte egentlig å ha dem i vinduet mitt på rommet, der de får sollys fra solen går opp til den går ned, men _MÅ_ man ha sånn 400 w HPS lampe i tillegg, eller er det nok med sollys? Også det med næring/vann etc. Jeg er ingen botaniker(som du skjønner), men jeg er keen på å få en del ut av disse frøene. Hvordan skal jeg vanne dem, hvor kjøper jeg næring? Evt er det biogrow jeg skal kjøpe? Tusen takk for svar, kommer sikkert til å spørre om mer etterhvert hvis det er greit
Sitat av Hater_mordin
Hei, jeg har lest gjennom en del nå, men noe jeg ikke forstår helt.
Jeg har skaffa meg 10 frø og har lagt dem til spiring. Det er det jeg skal gjøre etterpå som jeg lurer på.
Etter at jeg har lagt dem i potta og sånn(med spira opp!?) og alt det der, hva med næring, lys og alt det. Jeg tenkte egentlig å ha dem i vinduet mitt på rommet, der de får sollys fra solen går opp til den går ned, men _MÅ_ man ha sånn 400 w HPS lampe i tillegg, eller er det nok med sollys? Også det med næring/vann etc. Jeg er ingen botaniker(som du skjønner), men jeg er keen på å få en del ut av disse frøene. Hvordan skal jeg vanne dem, hvor kjøper jeg næring? Evt er det biogrow jeg skal kjøpe? Tusen takk for svar, kommer sikkert til å spørre om mer etterhvert hvis det er greit
Vis hele sitatet...
La oss strate med at spiren skal være ned! Det som spirer er en rot og ikke planten i seg selv. Når det gjelder næring, vil det ha mye å si hvilken jordblanding du bruker, hvor stor potte du bruker, osv.

Det neste er at du skal ha de i vinduet, planten vil da begynne å blomstre ca 14 dager etter 21 juli, da dette er da vi har 12 timer lys og 12 timer mørke, og nei du må ikke ha et 400watt armatur, men høstingen vil være relativt større med 400watt armatur enn Norges sommer.(spesielt gjennom vinduet). Når det gjelder vanning er dette veldig forskjellig etter hvilken størrelse du har på potten og hvor varmt det er det plantene står. Gi meg en detajert beskrivelse på potte og jord, så skal du få en fasit på hvor mye vann til hvilken tid..

Når det gjelder næring, er det beste for nybegynnere å vente til de ser en mangel på planten(for. eks, når planten blir lysegrønn istdet for mørkegrønn, flekker eller "brente" tupper osv.) Skulle det oppstå en mangel på planten er det bare å sende meg et bilde eller forklare hvordan det ser ut og jeg vet nøyaktig hva det er planten din trenger.. Ingen spørsmål er for dumme!

Næringen jeg har hatt best erfaring med er biobizz serien og de får du kjøpt på www.hempster.no. Biogrow er bare en av de du kommer til å trenge pga at cannabis hybridene som finnes i dag tar opp så mye de klarer til den tiden de trenger det. Kjøp 1 biogrow, 1 biobloom, 1 alg-e-mic og 1 top max og du er klar for det meste av mangler i jorden. Grunnen til at man trenger flere typer næring er fordi at noen ganger vil du kunne gi planten din kalium og fosfor, men ikke nitrogen.. Hvis du ikke har gjort deg klar på hva N-P-K(vil stå på enhver jordblanding og næring du kjøper) betyr er det på tide å gjøre det...N-P-K( Nitrogen-Fosfor-Kalium) Dette er primær-næringen en cannabis plante trenger, selv om dette bare er 3 av totalt 14 næringer cannabis planten bruker.

Håper dette ga deg svar på det du trengte, hvis ikke er det bare å skrive inn igjen. Vil du at jeg skal forklare deg N-P-K er det ingen problem, mange nettsider går inn det uendelig avanserte, men dette er unødvendig..

Takk for spørsmålet!

Jeg hadde satt pris på hvis dere kunne rangere tråden min, da dette vil være til stor nytte for meg og min videre lære om cannabis planten.. Men for all del, takk for all støtte!!!! Dere har gjort meg til den jeg er i dag!! Evig takknemlig.. Ekstra kreditt går til pOffski, som hele tiden holder meg oppdatert om hvor bra de eventuelle svarene er..
Sist endret av LoveToGrow; 22. mai 2007 kl. 04:27.
All respekt til LoveToGrow
________________________________________

Tusen takk for hjelp, har desverre ingen KP nå, men skal bombe deg når jeg får. Veldig bra tråd

Edit: Trenger man mer enn 1 liter? Er det nok med en halv? skal oppdatere når jeg kommer hjem med jord på potte
Sist endret av Hater_mordin; 22. mai 2007 kl. 09:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er flott å dyrke organisk / økologisk med bigbiz grow og -bloom, men det regelrett stinker. Du bør ta i betraktning om dette er noe du har lyst å ha stående før du velger å kjøpe biobizz, for selv om formålet er jævla verdig etc. så er det upraktisk å ha en tredve liters dunk med biobizz blanding - trust me

Men det er god næring, og det ER økologisk, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte biobizz.
Sitat av Tias
Det er flott å dyrke organisk / økologisk med bigbiz grow og -bloom, men det regelrett stinker. Du bør ta i betraktning om dette er noe du har lyst å ha stående før du velger å kjøpe biobizz, for selv om formålet er jævla verdig etc. så er det upraktisk å ha en tredve liters dunk med biobizz blanding - trust me

Men det er god næring, og det ER økologisk, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte biobizz.
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg syns dette er å ta litt hard i, jeg vet at fish mixen og top maxen kan lukte litt, men biobloom og alg-e-mic er så og si luktfrie. Dessuten skal ikke biobizz næringen blandes i vannet før samme dag som de skal ha næring. Du skal IKKE mixe klar en 30 litersdunk med noen som helst fra biobizz. Og de lukter ikke i flaska og heller ikke jorden tar til seg den lukten.... Men for all del, velg det som egner seg best til ditt formål...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Oh, jeg visste ikke at man ikke kunne pre-mixe 30liters dunker med biobizz, men det forklarer jo kanskje den voldsomme lukten. Vel, never mind da, det lukter ingenting når det akkurat er blandet :-).

NB: Hovedsakelig biobizz grow jeg tenker på her.
Sitat av Tias
Oh, jeg visste ikke at man ikke kunne pre-mixe 30liters dunker med biobizz, men det forklarer jo kanskje den voldsomme lukten. Vel, never mind da, det lukter ingenting når det akkurat er blandet :-).

NB: Hovedsakelig biobizz grow jeg tenker på her.
Vis hele sitatet...
Men der er jeg fullstendig enig med deg! Fish mix stinker mest, biogrow stinker nest mest og topmax etter den. Men biogrow har en dårlig N-P-K, det eneste du trenger fra den flasken er Nitrogen, og det har de fleste næringer nok av=) Hopp over biogrow. substral tar seg av den biten av næring=)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Oj, det visste jeg ikke, takk for svar :-). KP til deg!
Billige ballast på 400w ? Tips ?
Sitat av UngarEffect
Billige ballast på 400w ? Tips ?
Vis hele sitatet...
Tipset må i såfall bli å kjøpe den digitale de har på hempster.no.. Kanskje ikke den billigste varianten, men en kjempebra en... Ballaster har en tendens til å bråke og til å bli rimelig varme.. Disse digitale ballastene eliminerer opp til flere av disse problemene..
Sitat av LoveToGrow
Tipset må i såfall bli å kjøpe den digitale de har på hempster.no.. Kanskje ikke den billigste varianten, men en kjempebra en... Ballaster har en tendens til å bråke og til å bli rimelig varme.. Disse digitale ballastene eliminerer opp til flere av disse problemene..
Vis hele sitatet...
Jeg sjekket disse ballastene. Ser det er en boks, som trolig skal levere strøm, og en kontakt der det ser ut som man skal skruve inn pæra.
Er denne "pærekoblingen" king size slik at den passer til gropærene ?
Jeg ser heller ikke noe reflektor eller noen for for "boks" pæra skal stå i ? er dette tilfelle ?
Den boksen er hva jeg kaller en ballast, det er den boksen som gjør at 240v(stikkontakten) blir om til 400-1500 watt alt ettersom hvilken type du kjøper. Det er som du sier en ledning som går fra boksen til stikkontakten og det er en ledning som skal festes til reflektoren, reflektor har de også på hempster. http://www.hempster.no/catalog/produ...roducts_id=540 Og til sist vil jeg bare nevne at jeg la merke til den store enden på den ballasten og faktisk ikke aner om det er sokkel eller ikke, men det har ingenting å si, da det bare er å klippe av sokkelen og koble i reflektoren, er tre ledninger, umulig å gjøre feil. Du kan jo også la vær å bruke reflektor hvis det er sokkel i den. Eller best av alt, ta kontakt med cropshop(hempster.no) og spør om det er sokkel eller ikke, har snakket med han fyren som sitter der mange ganger, han er hyggelig og meget behjelpelig=)
Sist endret av LoveToGrow; 31. mai 2007 kl. 17:03.
Bestillt: Digital Ballast 400W, reflektor og næring.

Finnes fra før: Philips Master Son-T pia 250W og en 400W HPS pære.
Dette burde vell begynne å bli sånn høvelig bra ?

Har hatt noen planter stående under litt ugunstige forhold i etpar mnd, er enda ikke utviklet seg buds å de ser ikke helt sunn ut. Tror du de vil overleve når de kommer under skikkelig lys å får bra næring ?

LoveToGrow, kjempesaker å ha en fyr her med skikkelig god peiling takk!
Sist endret av UngarEffect; 1. juni 2007 kl. 14:14. Grunn: leifs
Sitat av UngarEffect
Bestillt: Digital Ballast 400W, reflektor og næring.

Finnes fra før: Philips Master Son-T pia 250W og en 400W HPS pære.
Dette burde vell begynne å bli sånn høvelig bra ?

Har hatt noen planter stående under litt ugunstige forhold i etpar mnd, er enda ikke utviklet seg buds å de ser ikke helt sunn ut. Tror du de vil overleve når de kommer under skikkelig lys å får bra næring ?

LoveToGrow, kjempesaker å ha en fyr her med skikkelig god peiling takk!
Vis hele sitatet...
Joda det skulle nok holde til en god høsting det ja

Det neste er om plantene dine kommer til å overleve, kanskje du har muligheten til å ta noen bilder i forskjellig vinkler av plantene? Blir mye lettere å si hva det kan være. For at planten skal blomstre og begynne å "budde" må planten få 12 timer lys og 12 timer mørke.(pr døgn). Er det planter fra frø, eller er det en stikling?
Plantene står under 12/12, med dog under dårlig lysrør.
Disse er fra frø, men jeg husker ikke hva navnet var, husker bare de skulle være hardføre.
Har klippt bort en god del dårlige greiner og blad, plantene kom seg mange hakk etter den overhalingen, så det ser ut som det skal gå bra. De er jo trossalt veldig hardføre, værre en ugress å ta livet av
En liten sak: De ballastene, kommer de med sokkel ? er vell e 40 som skal brukes ?
Står desverre ikke noe om de kommer med sokkel eller ikke, men på reflektoren er det hvertfall e40 sokkel ja..Og skulle det være sokkel rett på ledningen, vil denne med 99% sikkerhet også være e40. Skulle ikke du bare høre med cropshop om det var sokkel eller ikke??
Heisann! Et lite tips angående lamper: Har bestillt 6 stk digitale 600w lamper på denne adressen: http://www.theonlineelectricalwholes...p?cpath=88_292
For å slippe toll på lampene finnes det firmaer i england/eller hvis du er heldig(som meg) som sender varene som "presang til en verdi under 200kr". disse armaturene koster rett over tusenlappen og leveres med pære!!
vi følger nøye med , meg og en kompis .. allt vi har lært har vi lært her hos deg LoveToGrow! og nå har vi satt 10 planter, store og fine, ser ut som kanksje alle blir jenter en dag ut i blomstringen .. dette er i jord, hos en venn . Jeg skal som sagt lage hydro bøtta hvert øyeblikk Men TAKK DU ER SJEF !
Sitat av LoveToGrow
Står desverre ikke noe om de kommer med sokkel eller ikke, men på reflektoren er det hvertfall e40 sokkel ja..Og skulle det være sokkel rett på ledningen, vil denne med 99% sikkerhet også være e40. Skulle ikke du bare høre med cropshop om det var sokkel eller ikke??
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg måtte maile cropshopen ja. Var med E40 sokkel på reflektoren
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har kjøpt digital ballast på 400W. På selve ballasten stod det noe som " Max 1700 W out"..betyr dette at man kan bellaste ballasten med ei pære som er intill 1700W sterk ? Eller kan den kun ha 400W pære som max ?

I teorien om man kan bellaste ballasten med jævla mye..kan man da dele/spleise ledningen ut av ballasten til feks 3 reflektorer ? Slik at en ballast driver totalt 3 pærer ?
Sitat av UngarEffect
Jeg har kjøpt digital ballast på 400W. På selve ballasten stod det noe som " Max 1700 W out"..betyr dette at man kan bellaste ballasten med ei pære som er intill 1700W sterk ? Eller kan den kun ha 400W pære som max ?

I teorien om man kan bellaste ballasten med jævla mye..kan man da dele/spleise ledningen ut av ballasten til feks 3 reflektorer ? Slik at en ballast driver totalt 3 pærer ?
Vis hele sitatet...
Hvis det var en 400watt ballast du kjpøte er det kun opp til 430watts hps/mh pære du kan bruke. Det er vel bare en type pære som er 430w som passer 400watt ballast og det er Son-T AGRO( Litt usikker her.)

IKKE, jeg gjentar IKKE koble mer en en reflektor m/pære pr ballast!! Dette kan føre til seriøse brannfarer selv med jordet kontakter. Hps og mh lamper er ikke leketøy!