Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837539
Carbo: Etter min erfaring er det bedre å være alene enn med en uerfaren tripsitter eller edru person. Dere vil være på totalt forskjellig bølgelengde, slitsomt for begge. Å ha en kompis som vet hva det går i tilgjengelig via telefon kan være ok. Personlig anser jeg kun psykedelika som sosiale rusmidler i små mengder (level 1-2).

Sannsynligvis vil det gå helt fint med 1,5 g alene første gang, såfremt du er trygg på deg selv og din nåværende livssituasjon, samt frisk. Vil anbefale en lavere dose, noe som er en bra regel med alle stoff man prøver for første gang. Sjekk hvordan du og kroppen din takler et halvt gram først. Da vil det også bli enklere å foreta positive praktiske endringer, som å bytte rom/musikk/omgivelser. Hva er settingen du legger opp til? Ville faktisk anbefalt LSD til en ensom nybegynner, det er litt jevnere og enklere. Sopp kan svinge ekstremt i intensitet fra minutt til minutt, og har mer bodyload som kan gjøre deg slapp kontra den mer stimulerende effekten til LSD. Men det er ikke akkurat giftig, og den farligste bivirkningen er angst, såfremt du er frisk ellers, og det kommer overveiende sannsynligvis til å bli en superbra opplevelse. Å gå tur på psykedelika er det beste som finnes imho. Bare husk at koblinga mellom kropp og hjerne er litt på bærtur, så kle deg før du fryser. Frysing = bæding. Lykke til!

Også en påminner om å homogenisere soppen pga. varierende mengde virkestoff per individ: kvern/klipp/kutt soppen og vei opp foretrukket dose. En kopp med dette og te-temperert vann som konsumeres med alt oppi når nedkjølt demper fordøyelsesplager hos de fleste jeg kjenner sammenligna med å tygge tørr sopp, i tillegg til at det virker litt raskere.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Carbo: Etter min erfaring er det bedre å være alene enn med en uerfaren tripsitter eller edru person. Dere vil være på totalt forskjellig bølgelengde............
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding.

Har ikke lagt opp til en spesiell setting annet enn alene i uforstyrret rom med dunkel belysning og rolig bakgrunnsmusikk.
Har ikke planlagt utetur, men har utgang direkte til bakgården og kan benytte den hvis jeg vil ta en luftetur ut i hagen.

Jeg skal vurdere litt lavere dosering.

Er svært spent.
Justerte doseringen til 1,4g
Inntak kl. 11:40

Så på klokken kl.14:20 fordi jeg da tenkte at nå er jeg tilbake med normal følelse.
Men i skrivende stund kjenner jeg faktisk fortsatt at det kommer bølger med mindre virkninger.
Er vel i det hele tatt ganske utslitt.
Er glad for å være tilbake.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Første gang jeg så etter flein var ifjord her helt sør på sørlandet. Sjekket sikkert 20 forskjellige jorder og fant bare typ 15 sopp hele sesongen. Iår derimot. Har jeg funnet noe vanvittig iforhold. Idag fant vi 60g fersk på 45min! Kom dere ut og let nåå!
Hva bruker folk til å ha soppen oppi når man er ute og plukker? Det skal vel helst puste så mye som mulig?
Brukte noen ganger smågodtposer, men vanlige fryseposer funker også helt fint. De tåler å ligge noen timer i plast, så lenge man tar dem ut med en gang man kommer inn.
Fine de, men man vil gjerne være litt mer diskret når man tusler rundt og bryter loven i offentlighet og dagslys. De er heller ikke beregnet på mengden man gjerne plukker når man plukker flein. Fleinsopp opptar ikke så mye plass som matsoppene gjør.
Sist endret av mentalmelt; 9. september 2018 kl. 11:47.
..vil tro det er større sannsynlighet for att han duden med smågodt pose blir stoppa av snuten en han med fancy kurv
En liten pose kan du ha i lomma. Man ser gjerne litt dum ut med en soppkurv på et jorde, i og med at nesten all matsopp vokser i skogen. Da er det bedre å ha et kamera rundt halsen, og si at man er biologistudent eller noe sånt.
Ok. Min tanke var "hide in plain sight"
Denne er fin.
Går akkurat ned i en stor lomme hvis en ønsker å skjule den. Boksen holder formen slik at soppen ikke blir klemt og ødelagt.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ok. Min tanke var "hide in plain sight"
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner tanken. Det hadde kanskje funket bedre hvis man ikke var en ung mann med hettegenser, som ikke engang prøver å se litt streit ut. Hehe. En fleinplukker er som regel ganske lett å kjenne igjen. Mest pga. hvor de befinner seg og hvilke posisjoner de står i, men svært ofte også pga. kjønn, alder og gjerne klesstil. Med soppkurv så tror jeg at det bare hadde sett ut som en ren parodi.

Det er nesten lettere å identifisere en fleinplukker enn en fleinsopp. =)
Sist endret av mentalmelt; 9. september 2018 kl. 12:07.
Noen som har prøvd å mikrodose flein? Og hva var resultatet?
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Noen som har prøvd å mikrodose flein? Og hva var resultatet?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke prøvd, men siden jeg selv har lekt litt med tanken har jeg søkt på:
https://www.youtube.com/results?sear...be+microdosing
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
..haha, suppler i så fall soppkurven med ett antrekk bestående av:
https://www.google.no/search?q=Tweed...w=1366&bih=669
Gjerne også:
https://www.google.no/search?newwind....0.gKkkzVskIFA
Vis hele sitatet...
Ja, og hvis "noen" skulle finne på å stoppe deg, så snakker du med skikkelig overfin, gammel, Oslodialekt.
Spør først: Er kulde noe fleinsopp tåler dårligere enn de fleste andre arter?

Tankene har spinnet litt rundt i dag, og fikk en teori om vekstforholdene grunnet vær og omgivelser for ulike sopperarter kan variere veldig fra nord til sør. Noen sopptyper her finnes ikke sør og motsatt?

Av regionale klimaforskjeller vil utbredelsen av fleinsopp være mye lavere i nord eller at jeg ikke har ferdighetene en soppkjenner trenger (Har tross alt ikke funnet en eneste fleinsopp.) På en annen side er det i hopetall av sopparter spredt her også. Denne ulike forekomsten av soppartens tilstedeværelse, er noe jeg har tenkt på, så mener det virker logisk at den viktigste og største årsaken i hovedsak at soppartene har en ulik biologisk sammensetning, det fører til at en sopptype av biologiske årsaker vil tiltrekkes skreddersydde habitat, der miljøet er tilpasset for sopparten. For alle sopparter vil anatomien av naturlige grunner avgjøre av omgivelsene passer for soppen og at miljøet er tilstrekkelig levedykig.

Antageligvis trives fleinsoppen best i Sør-Norge og Midt-Norge, har det inntrykket i alle fall.
Jeg begynner å tro at fleinsopp er vanskelig å finne i Finnmark, det grunnet at klimaet ikke strekker til for soppen sin biologiske struktur, men det er en teori. Har bare hørt om et tilfelle når noen ble fersket for plukking i Alta, men det er flere år siden. Kan ikke huske andre hendelser etter det.
Jeg bor et godt stykke øst unna Alta.

Jeg har lest at steder enkelte går til, kan de plukke omtrent posen sin full. De kan gå tilbake å plukke sopp etter kort tid siden det stadig popper opp nye.

Sitter med inntrykket at det er få eller ingen karer fra nord inne på Freak, husker ikke å ha sett noen de siste årene. Men kan jo naturligvis være noen som holder region skjult.
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Spør først: Er kulde noe fleinsopp tåler dårligere enn de fleste andre arter?

Tankene har spinnet litt rundt i dag, og fikk en teori om vekstforholdene grunnet vær og omgivelser for ulike sopperarter kan variere veldig fra nord til sør. Noen sopptyper her finnes ikke sør og motsatt?

Av regionale klimaforskjeller vil utbredelsen av fleinsopp være mye lavere i nord eller at jeg ikke har ferdighetene en soppkjenner trenger (Har tross alt ikke funnet en eneste fleinsopp.) På en annen side er det i hopetall av sopparter spredt her også. Denne ulike forekomsten av soppartens tilstedeværelse, er noe jeg har tenkt på, så mener det virker logisk at den viktigste og største årsaken i hovedsak at soppartene har en ulik biologisk sammensetning, det fører til at en sopptype av biologiske årsaker vil tiltrekkes skreddersydde habitat, der miljøet er tilpasset for sopparten. For alle sopparter vil anatomien av naturlige grunner avgjøre av omgivelsene passer for soppen og at miljøet er tilstrekkelig levedykig.

Antageligvis trives fleinsoppen best i Sør-Norge og Midt-Norge, har det inntrykket i alle fall.
Jeg begynner å tro at fleinsopp er vanskelig å finne i Finnmark, det grunnet at klimaet ikke strekker til for soppen sin biologiske struktur, men det er en teori. Har bare hørt om et tilfelle når noen ble fersket for plukking i Alta, men det er flere år siden. Kan ikke huske andre hendelser etter det.
Jeg bor et godt stykke øst unna Alta.

Jeg har lest at steder enkelte går til, kan de plukke omtrent posen sin full. De kan gå tilbake å plukke sopp etter kort tid siden det stadig popper opp nye.

Sitter med inntrykket at det er få eller ingen karer fra nord inne på Freak, husker ikke å ha sett noen de siste årene. Men kan jo naturligvis være noen som holder region skjult.
Vis hele sitatet...
Har motatt flere snaps fra lengere nord en Alta hvoran vedkommende har plukket noen stykker allerede tidlig i August. Og han har plukket årlig i det samme distriktet nå, så tror ikke det stemmer helt.

Her i på østfronten har jeg ennå ikke funnet noe, antagelig fordi sommern har vært svært tørr, så det kan tenkes at det kommer senere istede. Soppen vokser når klimaet passer tenker jeg.
Okei. Har tura no jævlig på flein. Tok 0,6 gram molly først. Og etterpå ble det ca 8 gram flein. Dette er ikke å anbefale.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
NÅ ER DET NOK

Folk ser ut til å tro at de kan sno seg forbi reglene våre ved å være mer vag men fremdeles er essensen av innlegget deres: "Jeg finner ikke flein, hjelp!?".

Jeg gir en lang blanke faen om du var fleinplukkemester i 2016, om du ikke finner noe så får du gå ut og lete mer, denne tråden er ikke noe 24/7 nyhetsoppdatering om hvor og når fleinsoppen kommer.

Tråden her er for generelle tips rundt fleinsopp og sankingen av den, ALLE poster som er tidsbestemte vil slettes uten varsel nå.
Med andre ord: om posten din ikke er generell informasjon som er like gyldig om 5 år som dagen du postet den, så slettes den.

Eksempler:
"Jeg har vært ute på plassen min og har vanligvis funnet masse, nå er jeg på 3. dagen uten hell. Har andre folk funnet nå fortiden?"

"Funnet masse på vestlandet nå, ut å plukk folkens!"

"Er sesongen dårlig i år?"
Hei, har et spørsmål angående dette bilde: https://imma.gr/74268x3113e

Som du ser på bilde, så er det bilde av en fleinsopp som har noe dødt siv nederst ved roten. Finner veldig ofte fleinsopp i/ved lyssiv, ofte i store familier med veldig stor sopp. Og jeg ser en tendens til at de aller fleste av dem har dødt siv som vist på bildet nede ved roten som for meg til og undre om at myceliumet tar opp næring fra den døde vegetasjonen, og som resultat skaper stor og fin frukt? Ganske sikker på at det er svaret, men valgte å spør alikevel da andre kan kansje lære noe av dette.
Sist endret av Dodecha; 10. september 2018 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fleinsopp vokser på gressrøtter. Jeg har ikke sett det vokse spesifikt på siv, tvert imot mener jeg høy forekomst av siv pleier å indikere mindre forekomst av sopp, men det er vel mulig at de også kan gro på sivrøtter. Akkurat det vet jeg ikke.
Sist endret av mentalmelt; 10. september 2018 kl. 20:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er generellt slik sopper fungerer: De bryter ned dødt plantevev til bestanddeler som planter kan ta opp igjen, de er naturens egne resirkuleringsmaskiner.

Det var faktisk i slutten av karbontiden at sopper utviklet seg til mye av det vi ser i dag: På grunn av at det ikke fantes sopper som brøt ned trærne før i slutten av denne perioden hadde det hopet seg opp ganske mye døde trær. Det er disse som i dag er våre kullreserver som vi driver å graver ut.
litt lesestoff om det.

Såvidt jeg vet er gress nødvendig for spiss fleinsopp, det er faktisk et fåtall som har klart å dyrke soppen frem, men det er ikke en enkel sak: https://www.shroomery.org/forums/sho...96/an/0/page/0
Sist endret av Dodecha; 10. september 2018 kl. 21:06.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
..haha, suppler i så fall soppkurven med ett antrekk bestående av:
https://www.google.no/search?q=Tweed...w=1366&bih=669
Gjerne også:
https://www.google.no/search?newwind....0.gKkkzVskIFA
Vis hele sitatet...

Ja har prøvd flere ganger, jeg syntes ikke noe om det for det er ikke lett å få dosert det.

Nå vet jeg ikke hva du vil ha ut av mikro dosering, om du bare vil bli småtrippa, happy, om du bare vil kjenne litt på det magiske eller om du hadde andre ting i tankene..

Men grunnen til at jec ikke syntes det var noe var enkelt å greit at når jeg begynte å kjenne litt på at det skjedde noe, så stoppa det plutselig der...!

Føltes litt som å bli avbrutt/stoppa midt i en opptur, det var kjipt!
Følte meg nesten litt småsnytt, hehe..

Så det endte opp med at det ble et større inntak i tillegg så jeg fikk meg en tur.

Det var hvertfall min erfaring, men det ER vanskelig å få dosert disse småjævla uansett.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fleinsopp vokser på gressrøtter. Jeg har ikke sett det vokse spesifikt på siv, tvert imot mener jeg høy forekomst av siv pleier å indikere mindre forekomst av sopp, men det er vel mulig at de også kan gro på sivrøtter. Akkurat det vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg finner hopetall med sopp rundt sivene akuratt, det er mer sånn når jeg først finner så er det familier på 5-20 stk.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
NÅ ER DET NOK

Folk ser ut til å tro at de kan sno seg forbi reglene våre ved å være mer vag men fremdeles er essensen av innlegget deres: "Jeg finner ikke flein, hjelp!?".

Jeg gir en lang blanke faen om du var fleinplukkemester i 2016, om du ikke finner noe så får du gå ut og lete mer, denne tråden er ikke noe 24/7 nyhetsoppdatering om hvor og når fleinsoppen kommer
Vis hele sitatet...

Jeg mente ikke å bryte noen regler hvis du sikter til meg her. Formålet mitt var i hovedsak å finne ut om folk her gjennom tidenes forløp har observert fleinsopp her eller ikke, og om den er levedyktig i klimaet her.

Jeg har lite erfaring og vet ikke om landsdelene kan spille en rolle i forekomsten av fleinsopp.
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Jeg mente ikke å bryte noen regler hvis du sikter til meg her. Formålet mitt var i hovedsak å finne ut om folk her gjennom tidenes forløp har observert fleinsopp her eller ikke, og om den er levedyktig i klimaet her.

Jeg har lite erfaring og vet ikke om landsdelene kan spille en rolle i forekomsten av fleinsopp.
Vis hele sitatet...
Det var noen innlegg som ble slettet også. =) Det er helt legit å diskutere hvorvidt arten trives nordpå.

Det vi blir litt lei av hvert år er når tråden fylles opp av innlegg om hvorvidt sesongen har startet, og om det er noe vits å gå ut. Det er så mange variabler som er med på å avgjøre om man finner eller ikke, så det blir liksom så meningsløst å fylle opp tråden med sånt. Bedre å bare gjøre som folk alltid har gjort, tilbringe tid ute på jordene fra midten av august til snøen legger seg. Det er sånn man finner sopp. Det er også helt vanlig å ikke finne så mye. Noen år har man bra spots, andre år har man ikke. Det endrer seg.

Jeg har ikke noe erfaring med Alta selv, men det er ihvertfall rikelig med sopp nordpå. Nordlendinger liker jo å skryte av at soppen deres er så mye bedre og sterkere, og at de finner så mye mer enn oss søringer. Om det går noen grense helt i nord hvor soppen slutter å trives vet jeg ikke, men jeg tviler på det. Så lenge det finnes riktig type habitat i området, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle trives over hele landet.
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2018 kl. 00:37.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det var noen innlegg som ble slettet også. =) Det er helt legit å diskutere hvorvidt arten trives nordpå.

Det vi blir litt lei av hvert år er når tråden fylles opp av innlegg om hvorvidt sesongen har startet, og om det er noe vits å gå ut. Det er så mange variabler som er med på å avgjøre om man finner eller ikke, så det blir liksom så meningsløst å fylle opp tråden med sånt. Bedre å bare gjøre som folk alltid har gjort, tilbringe tid ute på jordene fra midten av august til snøen legger seg. Det er sånn man finner sopp. Det er også helt vanlig å ikke finne så mye. Noen år har man bra spots, andre år har man ikke. Det endrer seg.

Jeg har ikke noe erfaring med Alta selv, men det er ihvertfall rikelig med sopp nordpå. Nordlendinger liker jo å skryte av at soppen deres er så mye bedre og sterkere, og at de finner så mye mer enn oss søringer. Om det går noen grense helt i nord hvor soppen slutter å trives vet jeg ikke, men jeg tviler på det. Så lenge det finnes riktig type habitat i området, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle trives over hele landet.
Vis hele sitatet...


Fint å få avklart at jeg ikke ble oppfattet feil. Skjønner det er kjedelig hvis folk gjentar det samme spørsmålet år etter år dere måtte brukt en spåkule for å kunne svare på. Bor egentlig over 40 mil unna Alta, og i litt kaldere trakter, men tror fleinsopp finnes her også når jeg ser fullt av andre sopper.
var ute og plukket rundt 200stk her om dagen. noen ble kastet pga av råte og noen pågrunn av at noen ba meg kaste ca 20 av 150 stk i identifiseringstråden. jeg plukket først ut ca 20-30 stk som jeg var veldig sikker på at var flein som jeg ikke sendte inn i identifiseringstråden. det jeg nå lurer på er: HVIS et par av de 20-30 stk som jeg ikke la ut skulle vise seg å være vanlig kjegle sopp, altså giftig, er det sånn at jeg risikerer å dø om 1-5 av 50stk er av den arten? jeg fant alle soppen veldig nærmt hverandre og som sagt er rundt 150stk identifisert som riktige sopper men ville jo vært veldig leit om soppturen skulle endt med sykhus besøk pågrunn av et par feile sopper.
Hei, vet om et område med flein. Men jeg lurer på hva dere personlig finner positivt av rusen, og får man en slags endring i ettertid. Jeg sliten med nedstemthet og litt angst, går det ofte galt psykisk å prøve flein tror dere og er det bare å holde seg unna?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av grind123 Vis innlegg
var ute og plukket rundt 200stk her om dagen. noen ble kastet pga av råte og noen pågrunn av at noen ba meg kaste ca 20 av 150 stk i identifiseringstråden. jeg plukket først ut ca 20-30 stk som jeg var veldig sikker på at var flein som jeg ikke sendte inn i identifiseringstråden. det jeg nå lurer på er: HVIS et par av de 20-30 stk som jeg ikke la ut skulle vise seg å være vanlig kjegle sopp, altså giftig, er det sånn at jeg risikerer å dø om 1-5 av 50stk er av den arten? jeg fant alle soppen veldig nærmt hverandre og som sagt er rundt 150stk identifisert som riktige sopper men ville jo vært veldig leit om soppturen skulle endt med sykhus besøk pågrunn av et par feile sopper.
Vis hele sitatet...
Vi aner ikke hva slags sopp det er du har, så da kan vi ikke si noe om hvor giftige de er. Det er ditt liv du gambler med.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Hei, vet om et område med flein. Men jeg lurer på hva dere personlig finner positivt av rusen, og får man en slags endring i ettertid. Jeg sliten med nedstemthet og litt angst, går det ofte galt psykisk å prøve flein tror dere og er det bare å holde seg unna?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har godt av å lese psykedeliske stoffer, er dette noe for meg? skrevet av mentalmelt her på bruket.
Sist endret av Dodecha; 11. september 2018 kl. 11:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye bra lesning i tråden, virker det kan slå begge veier. Må ta en tenkerunde med meg å komme fram til om jeg vil prøve
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Mye bra lesning i tråden, virker det kan slå begge veier. Må ta en tenkerunde med meg å komme fram til om jeg vil prøve
Vis hele sitatet...
Jepp, det er her dette med å tåle uventede vendinger kommer inn, kanskje mer enn andre ting: Man kan ikke styre en tripp, den vil ta deg dit den selv vil, du kan selvfølgelig endre omgivelsene dine for å prøve å påvirke trippen men i grunn er du egentlig en passasjer.

Analogien som brukes er: Se for deg at du setter deg på feil tog, et ekspresstog som tar en time hver vei til neste stopp. Du har ingen avtaler, men de 2 timene er nå borte for deg. Ville du A) blitt sint/lei og laget styr over dette? B) Innsett at du er maktesløs og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen?

Med det sagt så MÅ man ikke ta en stor dose heller, du kan dyppe føttene litt i det. Lave doser sopp vil gi en varm følelse i kropp, farger blir litt mer intens og ting virker klarere. Tankene kan flyte litt lettere enn normalt.
Ok, god lesning. Kommer til å prøve snart tror jeg. Har prøvd andre rusmidler en gang salvia bl.a og aldri grua meg å heller gledet meg å se hvordan rus det blir, kan synes ting med risiko er spennende. Er mer ursjonelle ting som f.eks butikken jeg ikke tåler.
Hei, lagrer soppen min den måten som blir anbefalt av ekspertene her, som er i en krukke med kjøkkenklut me en neve salt oppi og hjørnene knytta sammen. La merke til at litt salt ligger i bunnen sammen med soppen, er dette potensielt farligt eller ingenting å bry seg om?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Zeptux: Ingenting å bry seg om, salt er ikke farlig
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2 ting. Kunne tenkt meg eksempler på hvilke farger Hatten kan ha. Sett etter lyse hele livet men med fukt er de jo absolut ikke nødvendigvis det. Ikke at jeg vil ha forderva noe som helst, men hva er egentlig faren med å spise overmoden sopp?
Mulig det kan ha blitt besvart før, så beklager for det. Men hvor er det lettest å finne Fleinsopp? Jeg vet at de vokser på åpne gressletter og beitemarker. Men er det noe spesielt man kan se etter? Vokser de nærmt andre sopper? Eller vokser de der det er høyest gress? Hvilke tegn kan man se etter for å finne de? Meg og mine kompis var ute i går og letet for første gang. Og vi fant 4 sopp som viste seg å ikke engang være fleinsopp.

TL;DR Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Mulig det kan ha blitt besvart før, så beklager for det. Men hvor er det lettest å finne Fleinsopp? Jeg vet at de vokser på åpne gressletter og beitemarker. Men er det noe spesielt man kan se etter? Vokser de nærmt andre sopper? Eller vokser de der det er høyest gress? Hvilke tegn kan man se etter for å finne de? Meg og mine kompis var ute i går og letet for første gang. Og vi fant 4 sopp som viste seg å ikke engang være fleinsopp.

TL;DR Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Vis hele sitatet...
At det er fuktig ute er jo alltid et greit tegn på at man kan finne sopp, ikke for mye eller for lite. Men finnes ikke noe fasitt svar på dette vil jeg tro, utenom at du må bare lete mer. Fleinsoppen er litt vrien og finne av og til, kan ta flere dager før man finner den noen ganger, eller så finner man så mye at man ikke klarer å plukke alt. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet å fortsette jakten!

Noe som har funka for meg i år, er å se etter sopp i lyssiv. Har funnet veldig mye mer sopp en jeg ellers ville gjort med å gjøre det, men at det har funka for meg betyr ikke at det vil for deg eller andre.
Ferdigplen hvis du ikke har beitemark å leite i. Ferdig gjødsla. Vesentlig mer der en på annen plen etter min erfaring.
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Vis hele sitatet...
Første tegn man bør sjekke er om en selv har brukt litt tid på å studere flein-trådene her på nff.
Det andre tegnet man skal sjekke er om en selv har tålmodighet og tid til å gå ut og lete.
Det tredje tegnet er å sjekke at en befinner seg på egnet sted til egnet tid, eks beitemark med sølvtuer i august, september oktober samt november.

Hvis nevnte tegn er tilstede, har du gode muligheter for å lykkes.

Plukk og post så bilder på identifiseringstråden og vent på svar.

Det funket for meg!
Sist endret av Carbo; 13. september 2018 kl. 00:15. Grunn: Skriveleif
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Mulig det kan ha blitt besvart før, så beklager for det. Men hvor er det lettest å finne Fleinsopp? Jeg vet at de vokser på åpne gressletter og beitemarker. Men er det noe spesielt man kan se etter? Vokser de nærmt andre sopper? Eller vokser de der det er høyest gress? Hvilke tegn kan man se etter for å finne de? Meg og mine kompis var ute i går og letet for første gang. Og vi fant 4 sopp som viste seg å ikke engang være fleinsopp.

TL;DR Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Vis hele sitatet...
Les førsteposten i denne tråden der jeg grer ut om nettopp dette?

Ellers finnes det ingen tegn om akkurat hvor på en plen eller beitemark du vil finne flein.

I beitemark/kulturlandskap så kan man finne de rundt gresstuer, men de kan også vokse unna disse.

På behandlet plen (i borettslag o.l.) har jeg funnet de i så mange forskjellige forhold at jeg kan ikke si det finnes et mønster: Det er vel mer sannsynlig at det er forhold i substratet som de favoriserer men som ikke kan sees tydelig på overflaten.

La meg snakke litt rett fra levra: Du er for utålmodig, det er liksom ikke sånn at naturen er en smågodthylle og du bare kan gå til en spesifikk plass og bare hente narkotikaen din. Vi bruker å si at "du finner ikke soppen, den finner deg", jeg har selv gått flere dager uten å finne noe særlig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2 ting. Kunne tenkt meg eksempler på hvilke farger Hatten kan ha. Sett etter lyse hele livet men med fukt er de jo absolut ikke nødvendigvis det. Ikke at jeg vil ha forderva noe som helst, men hva er egentlig faren med å spise overmoden sopp?
Vis hele sitatet...
Er ikke de eksemplene på fuktig og tørr hatt i førsteposten bra nok?

Vel her er et par til eksempler på de to "tilstandene" som hatten kan ha:

Først kan vi ta den våte tilstanden:







Og så den tørre tilstanden:





Her er en som er litt gammel og har begynt å tørke der den står pga lite regn.


Her er en god klynge med litt forskjellige:
Sist endret av Dodecha; 13. september 2018 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei. Jeg har kommet over en litt underlig ting. Jeg har funnet flein (etter min kunnskap vertfall), som vokser så og si ut av/på furuved. Det vokser flein ellers også rundt på et lite område. Soppen det er snakk om vokser i sjiktet mellom veden og jorda, noen så ut til å vokse direkte fra veden.

Finnes der sopper som er utrolig lik flein som vokser på furuved? Kan myseliumet ha "klatrert" en centimeter opp veden?

Før jeg tok bilder plukket jeg noen av de beste eksempel bort dessverre, men fant flere og tok så bra bilder jeg kunne av dem. Deler bilder av hva jeg snakker om og noen sopp ellers i området.

Beklager om dette er i feil tråd med tanke på at det på en måte er identifisering. Flytt meg gjerne om det er tilfellet.

http://imgur.com/a/UdIUf79
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Mange sier at man burde ta flein når man har det bra psykisk. Men så sier de også at man kan ta det mot depresjon. Man har jo ikke en depresjon om man har det bra psykisk. Og om man skal ha det bra psykisk for å få en god rus, hvordan kan den da hjelpe de med depresjon, om de ikke kan ta den når de er langt nede?

Lurer også veldig på om jeg burde ta flein eller ikke, er veldig redd for å bli psykotisk, redd og gal. Men har veldig lyst å oppleve soppen for å få svar på ting, lærer mer om meg selv og livet. Og sliter med psykiske problem, BPD, sosial angst, depresjon, bulimi, atypisk anoreksi, mye mareritt og sterk angst for døden i perioder, har perioder hatt svake vrangforestillinger men som er nok til å være jævlig skumle. Det er vrangforestillinger og psykose jeg er redd for, fordi har vært litt borti det og det er noe av det jævligste av alt. Ble tatt av barnevernet og det var jævelig. Men vrangforestillinger og psykose er helt jævelig, du føler deg så alene og hjelpesløs og blir redd for de du er glad i. Det er hakket være en depresjon. Du er livredd og jeg er ekstremt redd for at det skal bli slik med flein. Håper bare det kan gi meg det positivite fordi det trenger jeg etter mange tøffe år. Hilsen jente. Kan noen gi meg råd? Starte med lav dose? de som kan bli psykotisk av gener, har det noe å si om de tar frks 1g eller 5g, kan de bli psykotiske uansett dose? Har lite erfaring med psykose som sagt bare kjent på litt vrangforestillinger etter hasjrøyking og ekstremt vonde handler i barnevern. På forhond takk
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som jeg har syke forventinger på å få svar på alt mulig var ikke det jeg mente. Ville bare så verden på en fin måte og lære mer om meg selv og kanskje få hjelp for depresjonen og angsten
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Mange sier at man burde ta flein når man har det bra psykisk. Men så sier de også at man kan ta det mot depresjon. Man har jo ikke en depresjon om man har det bra psykisk. Og om man skal ha det bra psykisk for å få en god rus, hvordan kan den da hjelpe de med depresjon, om de ikke kan ta den når de er langt nede?

Lurer også veldig på om jeg burde ta flein eller ikke, er veldig redd for å bli psykotisk, redd og gal. Men har veldig lyst å oppleve soppen for å få svar på ting, lærer mer om meg selv og livet. Og sliter med psykiske problem, BPD, sosial angst, depresjon, bulimi, atypisk anoreksi, mye mareritt og sterk angst for døden i perioder, har perioder hatt svake vrangforestillinger men som er nok til å være jævlig skumle. Det er vrangforestillinger og psykose jeg er redd for, fordi har vært litt borti det og det er noe av det jævligste av alt. Ble tatt av barnevernet og det var jævelig. Men vrangforestillinger og psykose er helt jævelig, du føler deg så alene og hjelpesløs og blir redd for de du er glad i. Det er hakket være en depresjon. Du er livredd og jeg er ekstremt redd for at det skal bli slik med flein. Håper bare det kan gi meg det positivite fordi det trenger jeg etter mange tøffe år. Hilsen jente. Kan noen gi meg råd? Starte med lav dose? de som kan bli psykotisk av gener, har det noe å si om de tar frks 1g eller 5g, kan de bli psykotiske uansett dose? Har lite erfaring med psykose som sagt bare kjent på litt vrangforestillinger etter hasjrøyking og ekstremt vonde handler i barnevern. På forhond takk
Vis hele sitatet...
Med den bakgrunnen, er du sikker på at du vil prøve flein?

Jeg opplever at det er mye lettere å bli revet med på sopp, at den styrer tankene litt og du må bare henge med..

Om du likevel vil utforske, prøv deg frem med en 0,5 g dose, ikke røyk hasj. Ha et par pils eller benzo liggende.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har veldig lyst å prøve fordi jeg har hatt det vanskelig så lenge, og har lest at det kan hjelpe mange å se perspektiv på ting og tenke annerledes. Men også hører jeg om noen som sliter psykisk som det går enda dårligere med etterpå. Så håpet bare at jeg kunne få noe godt ut av det. Har noe seroquel og kanskje en sobril, har tørka sopp og har veldig lyst å prøve. Er bare det med psykose som skremmer meg, men tror jeg prøver allikavel. Reagerer ikke særlig bra på hasj heller..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har veldig lyst å prøve fordi jeg har hatt det vanskelig så lenge, og har lest at det kan hjelpe mange å se perspektiv på ting og tenke annerledes. Men også hører jeg om noen som sliter psykisk som det går enda dårligere med etterpå. Så håpet bare at jeg kunne få noe godt ut av det. Har noe seroquel og kanskje en sobril, har tørka sopp og har veldig lyst å prøve. Er bare det med psykose som skremmer meg, men tror jeg prøver allikavel. Reagerer ikke særlig bra på hasj heller..
Vis hele sitatet...
Vist du mot all formodning bestemmer deg for å prøve dette, for en healende effekt og for prøve å oppnå et forbedret selv. Så kan jeg ikke annet en å anbefale deg å prøve å komme i kontakt med en "profesjonell" sitter til å lede deg og guide deg gjennom detta.

Det kan absolutt ha en positiv effekt, men om du ikke er forsiktig så kan det ende helt på trynet også. Prøv å oppsøk noen som kan hjelpe deg igjennom en psilocybin trip, som gjør det med gode intensjoner og bidrar med korrekt setting osv. De små elementene kan være viktig.

En annen ting du kan gjøre er å mikrodosere deg fram til et punkt hvor du føler depresjonen blir håndtert uten av du får en trip utav det. Da bør du isåfall loggføre/dagbok om hvordan du føler deg fra dag til dag. Ta noen humørtester ila dagen for å kartlegge om du treffer et punkt som gir ønsket effekt.

Lykke til, dont do stupid og håper du finner en vei til lysere dager
Vil sollys fra et vindu bryte ned virkestoff i soppen mens den tørker?