Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 6037
leste nettopp denne artikkelen på vg og lurte på om dere hadde noen innspill, det er jo en kjent bivirkning med cannabis, men er det altså så utbredt eller er det mer propaganda?
Artikkelen
Neppe propaganda. Mye tung hasjbruk fører definitivt til depresjoner og vrangforestillinger. Men et sporadisk bruk fører tvilsomt til depresjon. I alle fall ikke kronisk, men kanskje midlertidig.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Så lenge det har med "hasj" å gjøre, og det sier noe negativt om det så kommer det i en eller annen avis.

EDIT: Ikke for å høres altfor "stoner" ut. Det er ikke "propaganda" i den forstand at de sier ting som ikke er sant. Jeg bare sier at når det kommer positive nyheter om cannabis, står ikke i noen norske aviser, men med en gang de finner ut noe som er negativt kommer det opp med en gang. Det står jo heller ikke noe om de som var med i testen KUN brukte cannabis, noe som er tvilsomt siden de fleste som er rundt 28 år å bruker cannabis i Norge som oftest bruker andre rusmidler også. Men jeg tviler heller ikke på at hvis man røyker hasj daglig har man mye større mulighet for å få angst, depresjoner etc. (I Norge i vert fall)
Sist endret av lex123; 10. mai 2010 kl. 16:46.
Dette er ikke proganda. Men man må også lære seg å lese litt statistikk når det kommer skrevet i en tabloidavisartikkel.

Man kan se på samme undersøkelse og tenke: Kanskje det er slik at folk med angst gjerne røyker cannabis?

Mange kjører motorsykkel. De fleste som kjører motosykkel har brukt tråsykkel før de kjøpte seg motorsykkel. Det vil ikke dermed si at alle som har brukt tråsykkel kommer til å kjøre motorsykkel.

Du vil ofte finne at artikler om cannabis ofte blir fremsatt i et slikt lys som gjør at mange tolker det som om cannabis alltid er den utløsende faktoren.
Sist endret av bronsky; 10. mai 2010 kl. 16:43.
Det er mye mulig at mange av de som deltok i undersøkelsen lider av MS, kreft eller AIDS. Jeg har ingen studier til å støtte opp under følgende utsagn men jeg vil nesten anta at denne pasientgruppen ofte vil ha litt mer angst enn folk flest. En annen ting kan jo være det at de i undersøkelsen har hatt angstproblemer fra tidligere i livet og føler at selvmedisinering med cannabis hjelper.

Jeg kan hvertfall ikke huske å ha lest at cannabis fremkaller angst hos individer som ikke allerede har det fra før. At det i noen tilfeller kan forsterke angst hos folk som har det har jeg hørt om, men kun i utveksling av personlige erfaringer og ikke som studier eller forskning.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Dette er ikke proganda. Men man må også lære seg å lese litt statistikk når det kommer skrevet i en tabloidavisartikkel.

Man kan se på samme undersøkelse og tenke: Kanskje det er slik at folk med angst gjerne røyker cannabis?

Du vil ofte finne at artikler om cannabis ofte blir fremsatt i et slikt lys som gjør at mange tolker det som om cannabis alltid er den utløsende faktoren.
Vis hele sitatet...
Er faktisk helt enig med deg. Man vil finne artikler som setter cannabis i et kjempe dårlig lys, og mange vil dermed tolke det som at cannabis er roten til problemet. Det er gjerne sånn at cannabis forsterker angst og depresjon hvis man har dette fra før av, og dermed er det lite gunstig at personer som lider av en eller annen form for depresjon/angst, "selvmedisinerer" seg ved å røyke cannabis. Flykte fra hverdagslige problemer og bare flyte på bølgen av latter og sløvhet. Det blir som en midlertidig demper på problemet, men mange får mer eller mindre problemer når de en dag skal forsøke å slutte, for da har cannabis spilt en sentral rolle for dem i såpass lang tid, at problemene vil komme snikende.

Det er som regel utenforstående som ser hvordan ting utarter seg, og ikke brukeren selv. Det tar gjerne litt tid før problemene kommer eksplisitt til syne, dessverre.
Tar saken med en klype salt siden f.eks. denne står i samme utgave av nettavisen:P (for de som ikke gidder å åpne linken kan jeg avslør at den handler om kreftfaren i bilbremser^^) viser bare at frykt selger mener nå jeg.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
Tar saken med en klype salt siden f.eks. denne står i samme utgave av nettavisen:P (for de som ikke gidder å åpne linken kan jeg avslør at den handler om kreftfaren i bilbremser^^) viser bare at frykt selger mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Det er VG vi snakker om
Sitat av lex123 Vis innlegg
Det er VG vi snakker om
Vis hele sitatet...
er klar over det, men det er tross alt en av Norges mest leste aviser, mener da det er grunn til å ta opp. Om ikke annet enn for å hvise hvor galt det faktisk er. Liker greit lite hvordan de fremstiller cannabis de gangene dette blir nevnt f.eks.

Når det gjelder angst saken hadde jeg delte meninger og ville diskutere det med engasjerte freaks.
Deprimerte søker til det de finner. Derfor bruker deprimerte generelt mer rusmidler. Det er common knowledge. I tillegg til det tar legen lettere til reseptblokka når folk kommer inn med depresjon og sier de røyker hasj. De ønsker jo at den deprimerte skal bytte til et forbruk som faktisk er kontrollert.
Kanskje stigmatiseringen i samfunnet av en som velger og nyte cannabis fører til angst? Redselen for og bli dømt, både av politi og medmennesker
Det er egentlig en problemstilling ved forbudet og de sosiale konsekvensene man kan bli utsatt for så jeg enda har til gode og se bli tatt opp, eller i det minste bli tatt i betraktning. Har heller til gode å høre at en som lener seg over på "forbudsiden" tar dette i betraktning. Har dog ikke tatt det direkte opp selv, bare tenkt tanken.
Lurer på hvor mange som blir påvirket av dette, kanskje ikke bare angst. Men blir kanskje mer frustrert over dette etc, og hvordan dette kan påvirke noen mennesker.
Sist endret av sneipen; 10. mai 2010 kl. 22:51.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Deprimerte søker til det de finner. Derfor bruker deprimerte generelt mer rusmidler. Det er common knowledge. I tillegg til det tar legen lettere til reseptblokka når folk kommer inn med depresjon og sier de røyker hasj. De ønsker jo at den deprimerte skal bytte til et forbruk som faktisk er kontrollert.
Vis hele sitatet...
Tror det er noe i det Stratops sier her, har ikke tenkt på det fra denne vinkelen, men virker forsåvidt logisk.
Cannabis, spesielt indica-strains virker svært angstdempende på meg.
Kan kansje ha noe med at mangen rusmisbrukere bruker hasj og at mangen rusmisbrukere går til legen for å få rusgivende legemidler?

Tenker ikke på narkomane men en gjennomsnittlig rusmisbruker..
De nevner i artikkelen at en mulig feilkilde kan være at mange som bruker hasj er også blant de som kanskje har mindre terskel for å få litt valium eller sobril på resept, uten at det virkelig er for angst. Samtidig tror jeg det er sant at hasj i noen folk, spesielt ved hyppig røyking kan øke faren for små-angst, mens den i andre kanskje virker motsatt.
Hasj og angst går hånd i hånd, det er det ingen tvil om. Det er kun snakk om å vite sine egne begrensninger.

Om du går til legen og får medisin mot en lidelse du har påført deg selv ved hjelp av misbruk av hasj er du rimelig tett i mine øyne. Om du får angst, ro ned på hasjen! Jeebuz!
kan vi ikke si at angstmedisinbrukere røyker mer hasj?
Hvorfor er det ingen her som i det hele tatt vurderer den siden av saken som egentlig er mest åpenlys her - nemlig at hasj faktisk kan føre til angst og depresjoner i visse tilfeller?

For meg virker det som om nFF stadig blir mindre kritisk til hasj, og bagateliserer det i hver eneste sammenheng! Jeg er helt enig i at cannabis til tider blir fremstilt på en ukurrant måte, men vi må også huske på at cannabis er og forblir et nokså kraftig rusmiddel.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Klart som med all missbruk vil en avskjerme seg mer fra samfunnet, rusen vil være det ene lyse punktet i dagen:
Om man venner seg til å ikke møte nye folk, ta nye utfordringer og bare sitter inne i sitt trygge hjem og røyker ofte vil man først utvikle en preferans til dette, og etterhvert kan møtet med verden utenfor vil bli mer og mer skremmende.
Jeg får nesten alltid angst dagen etter at jeg har røyka, sjelden det slår feil. Jeg får veldig sjelden angst ellers.
Jeg har riktignok brukt en del andre rusmidler som jeg vil tro er skyldig i at jeg har angst tidvis, men det er bare hasj som "utløser" det.

Rart?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det jeg anslår som enda rarere er at du fortsetter å røyke om det fremkaller angst hos deg nesten hver gang.
Sist endret av Dodecha; 12. mai 2010 kl. 17:03.
Jeg syns ikke det er rart, å jeg røyker ikke lenger. Hender engang i blant bare
Jeg valgte å slutte med hasj etter at jeg fikk heftige anfall av sosial angst hver eneste gang, selv når jeg var aleine. Da var det alltid overanalysering av alt jeg gjorde den dagen og påfølge selvforakt. Jeg hadde det sånn i flere måneder før jeg slutta. Det handla vel om at hasjen døyva angsten en liten stund, og at jeg selv ikke la merke til at det var så jævlig.

Sliter fortsatt med det. Hold deg langt unna hasj hvis du sliter med angst, LANGT unna.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvorfor er det ingen her som i det hele tatt vurderer den siden av saken som egentlig er mest åpenlys her - nemlig at hasj faktisk kan føre til angst og depresjoner i visse tilfeller?

For meg virker det som om nFF stadig blir mindre kritisk til hasj, og bagateliserer det i hver eneste sammenheng! Jeg er helt enig i at cannabis til tider blir fremstilt på en ukurrant måte, men vi må også huske på at cannabis er og forblir et nokså kraftig rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at hasj (cannabis) kan gi angst og depresjoner.
Men det jeg lurer på om det og ligger underliggende årsaker for at noen får angst, som f.eks jeg tok opp i sist post.
alle tilfeller av angst kan ha underliggende årsaker, og selv om man tar opp dette betyr det ikke at jeg benekter at hasj ikke kan ha negative konsekvenser\sider. Synes du jeg uskyldiggjør hasj for å ta opp andre ting som potensielt kan bidra til angst etc?
Sist endret av sneipen; 14. mai 2010 kl. 17:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvorfor er det ingen her som i det hele tatt vurderer den siden av saken som egentlig er mest åpenlys her - nemlig at hasj faktisk kan føre til angst og depresjoner i visse tilfeller?

For meg virker det som om nFF stadig blir mindre kritisk til hasj, og bagateliserer det i hver eneste sammenheng! Jeg er helt enig i at cannabis til tider blir fremstilt på en ukurrant måte, men vi må også huske på at cannabis er og forblir et nokså kraftig rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Ingen her har sagt at hasj er ufarlig. Det diskuteres hvordan slike artikler bidrar til å spre feil informasjon om cannabis. Selv om noe er helseskadelig, så betyr det ikke dermed at man ikke bør snakke om det? Det er ikke noe poeng i gjøre en ting farligere enn det den er, for det har i alle tilfeller en motsatt effekt.

Og nei, cannabis er ikke et nokså kraftig rusmiddel. Ikke i det hele tatt.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Og nei, cannabis er ikke et nokså kraftig rusmiddel. Ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på? Hva måler du det opp imot? Jeg har selv opplevd svært kraftige ruseffekter av cannabis, og vil absolutt kalle det et kraftig rusmiddel. Selvfølgelig er det avhengig av dosering, som alle andre stoffer, men i store nok doser er cannabis skremmende kraftige saker.
Hvorfor er det ingen her som i det hele tatt vurderer den siden av saken som egentlig er mest åpenlys her - nemlig at sukker faktisk kan føre til helserisiko i visse tilfeller?

For meg virker det som om nFF stadig blir mindre kritisk til sukker, og bagateliserer det i hver eneste sammenheng! Jeg er helt enig i at sukker til tider blir fremstilt på en ukurrant måte, men vi må også huske på at sukker er og forblir en nokså kraftig ingrediens.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva baserer du dette på? Hva måler du det opp imot? Jeg har selv opplevd svært kraftige ruseffekter av cannabis, og vil absolutt kalle det et kraftig rusmiddel. Selvfølgelig er det avhengig av dosering, som alle andre stoffer, men i store nok doser er cannabis skremmende kraftige saker.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer det på hvilken skade det påfører brukeren psykisk og fysisk. Og nei, jeg går ikke i fellen av å måle det opp mot alkohol eller heroin, fordi det ville blitt feil.

Så da spør jeg deg; hva er en stor nok dose til at cannabis blir skremmende kraftige saker? Hvis du mener at det er farlig fordi man kan bli kvalm og spy ved høyt inntak, så greit. Man kan jo kveles av sitt eget spy om man er uheldig.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Så da spør jeg deg; hva er en stor nok dose til at cannabis blir skremmende kraftige saker? Hvis du mener at det er farlig fordi man kan bli kvalm og spy ved høyt inntak, så greit. Man kan jo kveles av sitt eget spy om man er uheldig.
Vis hele sitatet...
0.5 gram. For min del var det nok til å få planter til å «puste», bakken til å bølge og generelt hus og planker og trær til å vri seg rundt. Jeg beveget meg som en robot og var fullstendig ute av stand til å gjøre noe som helst. Dette er effekter jeg også har opplevet på fleinsopp, og jeg vil kalle de effektene for temmelig kraftige, om ikke skremmende.
Dette er jo ikke sjokkerende. Men er vell som alt annet at man skal aldri overdrive! Er høydepunkte i dagen og røyke blir det galt etter hvert. For meg er det heller alkohol som gir meg angst og diverse dagen derpå og ikke hasj.
Har selv hatt angst når jeg røyka i en periode, men det var nok andre underliggende årsaker til det, enn selve hasjen. Hadde en periode der min far fikk kreft, og jeg selv trodde jeg hadde problemer med lungene. I tillegg hadde jeg sprukket en kondom, når jeg hadde sex med en dame i Thailand. Lurte da en stund på om jeg hadde HIV pga noe som liknet hovne lymfeknuter under den ene armen. Gikk med dette en stund, og hadde av og til en mild angst når jeg ikke røyka, men når jeg røyka, så slo det mye hardere ut. Nesten panikkangst noen ganger.

Etterhvert har jeg fått sjekket ut at jeg hverken har HIV, eller noen lungeproblemer, samt at min far er blitt "frisk" av kreften.
Når jeg nå røyker, er allt bare bra. Unntagen når naboen, som er fotograf, knipser bilder med blits på kvelden. Har trodd at politiet står med blålys på utsiden pga dette noen ganger

Dvs min konklusjon, er at så lenge man har det bra i utgangspunktet, så får man det bra når man røyker. Har man andre problemer, så hold deg unna hasj, og alkohol.
Sitat av exocytose Vis innlegg
0.5 gram.
Vis hele sitatet...
Til dette stiller jeg meg bare spørrende. Hvor lenge hadde du røkt hasj fram til det tidspunktet? Hvis du opplevde en slik trip, på en så moderat dosering, ser jeg ikke annet råd enn at hasjen du røkte var kraftig utbøffet med et eller annet (f.eks makka, selv om jeg tviler på dette), eller at du hadde anskaffet deg Hasj laget av en superpotent Sativa strain.

Kanskje det også heller var grønt du røkte? Da av en Sativa strain.

Grunnen til at jeg understreker visse ord her, er av den enkle grunn at folk flest ikke klarer å differere mellom Bønne og grønt. Forskjellen mellom de to mest brukte Cannabis typene, som er Indica og Sativa, er en vesentlig forskjell i rusen de fremkaller. Indica gir en tung og sløvende rus, samtidig som den inneholder de klassiske trekkene som forbindes med cannabis (munterhet, giggles, omg munchies! Høynet kreativitet etc). Når man er ruset på en indica strain, omtales dette ofte som å være stein/stoned. Til forskjell er sativa rusen annerledes, ved at den som oftest oppleves som en mye lettere og oppløftende rus. Derfor omtales det å være ruset på en sativa strain som å være høy/high.

For å sette et perspektiv på hvorfor jeg stiller meg kritisk til innlegget ditt, kan jeg formidle det at mellom alle mine bekjente som røyker hasj, er det ingen av oss som har opplevd en slik SYK trip som du beskriver her. Selv om det varierer hvordan kroppen reagerer på THC fra person til person,vil jeg med sikkerhet si at det er noe tvilsomt at en slik dosering skal føre til slike kraftige OEV (open eyed visuals). Ivertfall ikke med et slikt Indica dominert hasjmarked som vi har i Norge (Indica generelt sett er mer populær en Sativa når det kommer til produksjon av hasj. Godt eksempel vil være den notoriske Afghan strainsen). De hallissene du beskriver høres nærmest psykedeliske ut, og man kan kun oppnå psykedeliske effekter med cannabis hvis man varmebehandler, og da aktiverer cannabiolene, ved for eksempel å bake hasjbrownies. Når man så spiser produktet, vil virkestoffene bli omgjort i leveren (Husker ikke akkurat hvilken betegnelse det behandlede produktet omtales med) Ut ifra min personlige erfaring, er det dog et større slingringsmonn her på hvorvidt det oppleves psykedelisk eller ikke. Jeg har for eksempel ikke opplevd det ennå, men jeg bli utrolig fjern av det. Egentlig kan jeg ikke si noe sikkert her utifra den personlige erfaringen, da jeg personlig bare blir liggende og ter meg tverr og utidig, når virkningen hardest slår til et par timer etter inntakelsen.

TL;DR:I call bullshiiiet. Du mistok ikke hasjen for flein?
Jeg (og en kompis) har også opplevd merkelige/skremmende ting av kun 0,5g hasj/marihuana. Tåler veldig små mengder av stoffer generelt, så personlig syns jeg cannabis er et nokså kraftig rusmiddel.
over there Usa har de endel forskning på dette. Det eneste entydige resultatet er at det er en liten overrepresentasjon av stoners på psykehusa.

Skal forskning være seriøs må det også tas hensyn til diverse variabler. F.eks at man finner flere galninger med psykologutdannelse/tar psykologi utdannelse enn ellers. Dette skyldes vel at folk med litt snåle hoder lurer på hva som "feiler" og kanskje derfor prøver seg på en slik utdannelse.

Så ør det kanskje tas hensyn til at mange som blir stonere allerede er litt på kant med både seg selv og samfunnet. En typisk stoner er vel ikke akkurat det perfekte A4 mennesket i utgangspunktet.

En tredje sak er at når man driver med ulovlige greier blir man selvsagt rimelig paranoid i perioder og det skulle man tro er rimelig usunnt for ens mentale helse.

Stonere har og tidvis isolert seg mer fra å delta i samfunnet enn den vanlige mann i gata. Isolasjon er vel heller ikke så sunt for psyken.

Få mennesker vil vel påstå at alkiser er så mye bedre mentalt sett etter langvarig misbruk.

Da blir konklusjonen kanskje at det er livsstilen som misbruk av ulovlige substanser fører med seg som er mest skadelig for ens mentale helse og kanskje ikke direkte dopet. Forskning gir ofte det svaret forskeren ønsker seg. Jeg vil anta at det sjelden er prohasjfolk som oftest finansierer forskning på dette temaet.

Greia er kanskje å leve mest mulig normalt og nyte sitt dop som andre såkalla skikkelige mennesker. Fritidsbruk og helst i kontrollerte omgivelser for å unngå paranoia.
Sitat av exocytose Vis innlegg
0.5 gram. For min del var det nok til å få planter til å «puste», bakken til å bølge og generelt hus og planker og trær til å vri seg rundt. Jeg beveget meg som en robot og var fullstendig ute av stand til å gjøre noe som helst. Dette er effekter jeg også har opplevet på fleinsopp, og jeg vil kalle de effektene for temmelig kraftige, om ikke skremmende.
Vis hele sitatet...
så kraftig at ting begynner å puste er nok ikke hasjen i amsterdam engang(hasjens by) men av min erfaring har jeg opplevd det samme en gang. den hasjen jeg fikk av en "kompis" var pensla med heroin. alt gikk heelt rundt for meg i kanskje 4-5timer å jeg trodde jeg bare hadde røyka god hasj. men jeg sjekka det på neste bønne jeg kjøpte. jeg varma den en god stund å det ytterste laget rant av bønna. så det er kanskje en liten mulighet for at det er det du har fått? jeg konfronterte han jeg fikk den av. å ikke opplyse om at det er pensla hasj er ikke en grei ting å gjøre!
Sitat av martin2090 Vis innlegg
Til dette stiller jeg meg bare spørrende. Hvor lenge hadde du røkt hasj fram til det tidspunktet? Hvis du opplevde en slik trip, på en så moderat dosering, ser jeg ikke annet råd enn at hasjen du røkte var kraftig utbøffet med et eller annet (f.eks makka, selv om jeg tviler på dette), eller at du hadde anskaffet deg Hasj laget av en superpotent Sativa strain.

Kanskje det også heller var grønt du røkte? Da av en Sativa strain.
Vis hele sitatet...
Amfetamin gir virkelig ikke sånne effekter, og nå spør jeg det samme spørsmålet som alltid blir stilt: Hvorfor skal noen gidde å blande ut et billig rusmiddel med et dyrere et? At det var superpotent etelleranent tviler jeg på, da han jeg kjøpte det av beskrev det som under middels kvalitet.

Toleransen min var imidlertid lav på det tidspunktet, så det forklarer jo litt, men poenget består: Cannabis kan være skremmende saker. Heller ikke alle har spesielt oppbygget toleranse.

Sitat av martin2090 Vis innlegg
Grunnen til at jeg understreker visse ord her, er av den enkle grunn at folk flest ikke klarer å differere mellom Bønne og grønt. Forskjellen mellom de to mest brukte Cannabis typene, som er Indica og Sativa, er en vesentlig forskjell i rusen de fremkaller. Indica gir en tung og sløvende rus, samtidig som den inneholder de klassiske trekkene som forbindes med cannabis (munterhet, giggles, omg munchies! Høynet kreativitet etc). Når man er ruset på en indica strain, omtales dette ofte som å være stein/stoned. Til forskjell er sativa rusen annerledes, ved at den som oftest oppleves som en mye lettere og oppløftende rus. Derfor omtales det å være ruset på en sativa strain som å være høy/high.
Vis hele sitatet...
Ja takk, jeg er klar over forskjellen på Indica og Sativa, men det er ikke slikt at hasj gir anderledes rus enn marijuana, det er det, som du sier, hvilken type cannabis det er.

Sitat av martin2090 Vis innlegg
For å sette et perspektiv på hvorfor jeg stiller meg kritisk til innlegget ditt, kan jeg formidle det at mellom alle mine bekjente som røyker hasj, er det ingen av oss som har opplevd en slik SYK trip som du beskriver her. Selv om det varierer hvordan kroppen reagerer på THC fra person til person,vil jeg med sikkerhet si at det er noe tvilsomt at en slik dosering skal føre til slike kraftige OEV (open eyed visuals). Ivertfall ikke med et slikt Indica dominert hasjmarked som vi har i Norge (Indica generelt sett er mer populær en Sativa når det kommer til produksjon av hasj. Godt eksempel vil være den notoriske Afghan strainsen). De hallissene du beskriver høres nærmest psykedeliske ut, og man kan kun oppnå psykedeliske effekter med cannabis hvis man varmebehandler, og da aktiverer cannabiolene, ved for eksempel å bake hasjbrownies. Når man så spiser produktet, vil virkestoffene bli omgjort i leveren (Husker ikke akkurat hvilken betegnelse det behandlede produktet omtales med) Ut ifra min personlige erfaring, er det dog et større slingringsmonn her på hvorvidt det oppleves psykedelisk eller ikke. Jeg har for eksempel ikke opplevd det ennå, men jeg bli utrolig fjern av det. Egentlig kan jeg ikke si noe sikkert her utifra den personlige erfaringen, da jeg personlig bare blir liggende og ter meg tverr og utidig, når virkningen hardest slår til et par timer etter inntakelsen.
Vis hele sitatet...
At dine kompiser ikke har fått det, betyr ikke at ingen kan få det. Det er ikke noe som heter å «aktivere» cannabinoidene. De er de samme uansett, og cannabisen din blir ikke kraftigere hvis du varmebehandler den. Virkestoffene blir metabolisert i leveren samme om du spiser det eller røker det.

Sitat av martin2090 Vis innlegg
TL;DR:I call bullshiiiet. Du mistok ikke hasjen for flein?
Vis hele sitatet...
Jo, det er mulig. De ligner jo ganske mye.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Amfetamin gir virkelig ikke sånne effekter, og nå spør jeg det samme spørsmålet som alltid blir stilt: Hvorfor skal noen gidde å blande ut et billig rusmiddel med et dyrere et?
Vis hele sitatet...
Makka var bare et eksempel på mange forskjellige stoffer som man utbøffer hasj med. Hvorfor skal man gidde å pensle den med heroin? Faktum er at hasj ofte blir utbøffet, om det så er blandet med makka, penslet med heroin eller pakket full av parafin voks o.l. Man kan kategorisere utbøffingen deretter inn i to ulike parter; utbøffing for å skape mer vekt og utbøffing for å skape mer effekt.

Hvorfor de blander et dyrere rusmiddel inn i et billigere vet jeg ikke konkret. har ikke vært innenfor det miljøet så jeg kan ikke svare deg sikkert der, men hvis jeg skal anta noe så kan det ligge en mulighet innen markeds prisforskjeller og ratioen mellom disse. Se for deg at du har flere plater hasj, og en del heroin. Ved å pensle heroinen på platene kan man oppnå å kunne selge de for en mye høyere pris, da effekten vil virke forsterket. Har som sagt ikke peiling på dette, men logikken min tilsier at det er en mulighet for at det foregår på denne måten.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja takk, jeg er klar over forskjellen på Indica og Sativa, men det er ikke slikt at hasj gir anderledes rus enn marijuana, det er det, som du sier, hvilken type cannabis det er.
Vis hele sitatet...
Sa aldri det heller. Jeg påpekte muligheten for en generell forskjell på bønne og grønt, da hasj som regel er laget ifra Indica dominerte strains. For å sette dette inn i et mer forståelig perspektiv, kan du tenke over det at nesten all hasjen som sirkulerer i Norge, utelukkende har kommet utenfra og gjennom kriminelle nettverk. Når Indica strains bruker mindre tid på å vokse seg ferdige, gir dette et godt utgangspunkt for folk som ønsker å selge mye, på så lite tid som mulig.

Grønt dyrket i Norge er forsåvidt også Indica dominert, da det er mye enklere å dyrke Indica i forhold til Sativa.

Sitat av exocytose Vis innlegg
At dine kompiser ikke har fått det, betyr ikke at ingen kan få det. Det er ikke noe som heter å «aktivere» cannabinoidene. De er de samme uansett, og cannabisen din blir ikke kraftigere hvis du varmebehandler den. Virkestoffene blir metabolisert i leveren samme om du spiser det eller røker det.
Vis hele sitatet...
Når jeg skriver "mine kompiser", referer jeg til 20+ stk personer. Jeg antok det som et bedre grunnlag erfaringsmessig, enn hva jeg som et enkelttilfelle ville ha. Det virker da for meg at rusopplevelsen skal kunne variere så vilt som du beskriver, når "mine kompiser" som er av ulik metabolisme, størrelse, kjønn og alder.

Jeg legger meg derimot helt flat angående påstanden min om cannabinolene og hvorvidt de blir aktivert gjennom oppvarming. Jeg bega meg her egentlig utpå veldig tynn is, så jeg tar selvkritikk for det. Her blandet jeg mellom Cannabis og Cannabinoler, og jeg ble så usikker på dette nå at jeg velger å ikke begi meg mer utover akkurat dette temaet.

Derimot så blir virkestoffene bare metabolisert i leveren hvis du spiser det. Hvor skal leveren få virkestoffene fra når du røyker? Når du røyker taes virkestoffene opp i blodomløpet gjennom lungene dine, i motsetning til når du spiser det, da det må bearbeides av leveren.

If you take it orally, you could be in for quite a ride. The liver metabolizes THC into 11-OH-*9-THC, a compound three times more psychoactive. Oral cannabis is a powerful, almost psychedelic experience, very uncomfortable if you're not expecting it. The effects are slower to come on (1 to 2 hours) and last considerably longer (around 4 hours)



Sitat av exocytose Vis innlegg
Jo, det er mulig. De ligner jo ganske mye.
Vis hele sitatet...
Sitat av martin2090 Vis innlegg
Faktum er at hasj ofte blir utbøffet, om det så er blandet med makka, penslet med heroin eller pakket full av parafin voks o.l. Man kan kategorisere utbøffingen deretter inn i to ulike parter; utbøffing for å skape mer vekt og utbøffing for å skape mer effekt.

[/i]
Vis hele sitatet...
Altså, hva baserer du dette på?
Irriterende at man bare har 5 minutter på seg til å redigere innlegg.

Uansett:

Sitat av exocytose Vis innlegg
Jo, det er mulig. De ligner jo ganske mye.
Vis hele sitatet...
Vel, da har du en helt annen erfaring enn meg. Hallisene står i kø som oftest for meg, når rusen er på sitt høyeste.
Du presenterer utbøffing av cannabis med andre rusmidler som et faktum, men du sier selv at du aldri har vært innen det miljøet. Jeg gidder ikke å diskutere videre synsing, så jeg lar det bli med det.

Når du røker tas virkestoffene opp i blodet. Blodet går overalt i kroppen, inkludert leveren, og der foregår noe av metabolismen til stoffer.

Fint hvis du legger til kilder fra hvor du sakset noe ifra. Jeg regner også med at du skjønte jeg var sarkastisk angående likheten mellom hasj og fleinsopp.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Altså, hva baserer du dette på?
Vis hele sitatet...
Personlige erfaringer for det meste. Har vært en del uheldig ved innkjøp, og har flere ganger erfart at hasjen enten har vært penslet, eller utbøffet med annen farsk. Man kjenner det som oftest på at hasjen har en svak/sterk "kjemisk/syntetisk" ettersmak. Når det gjelder makka, er det ofte så lite at det ikke utgjør en merkbar forskjell der og da, men jeg har ved enkelte tilfeller kjent meg så energisk at jeg ikke klarte å sitte i ro. Sammenlignet meg selv i det tilfellet med Dave Grogh
Ikke misforstå meg her og anta at jeg heller simpelt hen var høy i dette tilfellet. Jeg kjenner forskjellene. Som oftest er det hvor "bakstein" jeg føler meg dagen derpå. I de tilfellene jeg har hatt mistanker om utbøffing, føler jeg meg helt forjævlig dagen etter, til forskjell ved inntak av en "renere" hasj.

Har også vært en del skumle saker blant annet i Sverige i det siste
A Swedish pothead whose girlfriend turned into a dolphin after he toked on a particularly explosive spliff asked cops to test his hash for traces of LSD, The Local reports.

The concerned 26-year-old from Eslöv, northeast of Malmö, considered the matter so serious that he ignored the fact that marijuana is illegal in Sweden and presented himself to the authorities to register a formal complaint.

He explained that never in ten years of smoking dope had he suffered such a mind-altering experience. No sooner had he fired up a joint than the TV began talking to him and his other half transformed herself into Flipper.

Eslöv copper Mats G Odestal noted: “It could possibly be classified as assault, if the hash is found to contain LSD."
Sitat av martin2090 Vis innlegg
Personlige erfaringer for det meste. Har vært en del uheldig ved innkjøp, og har flere ganger erfart at hasjen enten har vært penslet, eller utbøffet med annen farsk. Man kjenner det som oftest på at hasjen har en svak/sterk "kjemisk/syntetisk" ettersmak. Når det gjelder makka, er det ofte så lite at det ikke utgjør en merkbar forskjell der og da, men jeg har ved enkelte tilfeller kjent meg så energisk at jeg ikke klarte å sitte i ro. Sammenlignet meg selv i det tilfellet med Dave Grogh
Ikke misforstå meg her og anta at jeg heller simpelt hen var høy i dette tilfellet. Jeg kjenner forskjellene. Som oftest er det hvor "bakstein" jeg føler meg dagen derpå. I de tilfellene jeg har hatt mistanker om utbøffing, føler jeg meg helt forjævlig dagen etter, til forskjell ved inntak av en "renere" hasj.

Har også vært en del skumle saker blant annet i Sverige i det siste
A Swedish pothead whose girlfriend turned into a dolphin after he toked on a particularly explosive spliff asked cops to test his hash for traces of LSD, The Local reports.

The concerned 26-year-old from Eslöv, northeast of Malmö, considered the matter so serious that he ignored the fact that marijuana is illegal in Sweden and presented himself to the authorities to register a formal complaint.

He explained that never in ten years of smoking dope had he suffered such a mind-altering experience. No sooner had he fired up a joint than the TV began talking to him and his other half transformed herself into Flipper.

Eslöv copper Mats G Odestal noted: “It could possibly be classified as assault, if the hash is found to contain LSD."
Vis hele sitatet...
Du kommer med så dårlig backing på det du sier at jeg tror jeg må gjenta meg selv.

Skal folk ta det du sier som fakta? "jeg har ved enkelte tilfeller kjent meg så energisk at jeg ikke klarte å sitte i ro". Derfor må hasjen din være utbøffet med amfetamin? Man kan da bli rastløs av vanlig hasj og.

Og kilder på det du har fra sverige der, takk!

Det virker forresten ikke så usannsynlig det de svensken der sier. Cannabis av høy kvalitet kan være ganske så psykedelisk.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du presenterer utbøffing av cannabis med andre rusmidler som et faktum, men du sier selv at du aldri har vært innen det miljøet. Jeg gidder ikke å diskutere videre synsing, så jeg lar det bli med det.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å ha vært inne i miljøet for å kunne stadfeste dette som et faktum. Jeg baserer heller dette på alle timene gjennom årene jeg har måttet brukt på å vaske hasjen, for å kunne få ut all dritten som gjorde det til en svært ubehagelig opplevelse.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Når du røker tas virkestoffene opp i blodet. Blodet går overalt i kroppen, inkludert leveren, og der foregår noe av metabolismen til stoffer.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om noe sted. Kan godta at blodet vil frakte det innom leveren, men jeg har ikke lest noen sted enda at virkestoffene i dette tilfellet også i noen grad blir metabolisert i leveren. Kan du utdype det videre? For hvis dette er sant, har jeg noe å lære her, og det er gøyalt.

Hadde foruten vært greit hvis du droppet sarkasmen. Det hører ikke til i saklige diskusjoner, så jeg ser gjerne at du sparer meg og andre for det.

Du kan sjekke de utklipte påstandene opp mot andre som du finner ved å bruke Google. Er nok ikke dem mest troverdige måten å gjøre det på, men når flere forum og nettsider har tråder og artikler som inneholder mye den samme informasjonen, tar jeg det for god fisk.
Sist endret av martin2090; 29. mai 2010 kl. 16:18. Grunn: Skriveleifer
Sitat av martin2090 Vis innlegg

Du kan sjekke de utklipte påstandene opp mot andre som du finner ved å bruke Google. Er nok ikke dem mest troverdige måten å gjøre det på, men når flere forum og nettsider har tråder og artikler som inneholder mye den samme informasjonen, tar jeg det for god fisk.
Vis hele sitatet...
Det ser heller ut som at du burde slutte å ta ting for god fisk og begynne å tenke litt selv.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Skal folk ta det du sier som fakta?
Vis hele sitatet...
Å nei, det har jeg ikke sagt. Generelt sett bør man vel ikke ta noe av det som blir formidlet over nett som fakta, med mindre det kan dekkes opp av troverdige kilder som f.eks offentlige lege skrifter o.l.

Jeg ser meg da heller nødt til å omforme den påstanden om at det er et faktum at hasjen er utbøffet; for meg vil det være så godt som et faktum, da det for meg er basert på mine personlige erfaringer. Jeg har ingen andre kilder som kan støtte opp under at utbøffing skjer med både makka og pensling. Og som jeg sa tidligere vet jeg å kjenne forskjellene på rusen, så jeg kjenner for eksempel forskjell på den rastløsheten som kan følge med. Her er det derimot flere faktorer som spiller inn, med tanke på "graden av rastløshet", derav om hasjen er Indica/sativa dominert.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det ser heller ut som at du burde slutte å ta ting for god fisk og begynne å tenke litt selv.
Vis hele sitatet...
Hva er du egentlig ute etter her?

Faktisk så baserer jeg mye av mine generelle tanker og formeninger rundt diverse temaer, ved en kombinasjon av: flere aktuelle kilder (f.eks forum o.l der andre poster sine egne erfaringer og formeninger), mer troverdige kilder som legeskrifter, anerkjente tidsskrifter,aviser (stiller meg dog mer kritisk til disse) og egen erfaring. Til slutt vurderer jeg disse opp imot hverandre og bruker "sunn fornuft" og logisk tenkning for å komme fram til en formening.
Sitat av martin2090 Vis innlegg
Faktum er at hasj ofte blir utbøffet, om det så er blandet med makka, penslet med heroin eller pakket full av parafin voks o.l. Man kan kategorisere utbøffingen deretter inn i to ulike parter; utbøffing for å skape mer vekt og utbøffing for å skape mer effekt.

Hvorfor de blander et dyrere rusmiddel inn i et billigere vet jeg ikke konkret.
Vis hele sitatet...

Dette her er komplett bullshit. Faktum er at det i norge ikke er blitt belaglagt hasj som har vært blandet ut med andre rusmidler, kamelbæsj eller noen av de populære mytene. Det har forekommet plastikk og andre mer eller mindre lett tilgjengelige stoffer, men grunnen til at du ikke finner noen logikk i å blande et dyrt rusmiddel inn i et annet et for å gjøre det mer verdt, er fordi det ville vært dårlig butikk, og det forekommer ikke.
Du opplever trips på hasj når du har sovet lite over lengre perioder og har begynt å få tullete psyke, samt settingen er riktig. Sterkere greier øker sjansen og styrken, men en kan oppleve det på pinnehasj fra akerselva også. Indica så vel som sativa. Opplever mer når det er indica.

Hasjtrips suger.
Personlig så opplever jeg angst rundt cannabis kun av den grunn at det er ulovlig.

Angst for å bli tatt osv, osv. Tror ikke det hadde vært like psykisk "krevende" å bruke cannabis om det var lovlig.