Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5529
Hei,
Jeg kunne ha trengt råd i en situasjon jeg har havnet i med urverket.no:


Det hele startet med at jeg i 2019 kjøpte en klokke hos dette bakgårdsfirmaet. Da kulda satt inn begynte det å komme dugg på innsiden av glasset (og dette på en klokke med 50atm). Da jeg fikk greie på urverket sin løsning for retur, kviet jeg meg til å sende klokken pga alle komplikasjoner.

Da jeg ikke fant noen lokale urmakere som var villige til å fikse dette merket (invicta), valgte jeg mot våren å sende inn klokken på rep hos urverket. Etter utrolig lang ventetid og mye mas fra min side (da alle frister var sprengt) fikk jeg endelig klokken min tilbake på sommeren.

Urverket hadde derimot gjort en utrolig dårlig jobb med å fikse klokken da klokken hadde flekker på urskiven og hadde oppsvulmede visere ( alt er dokumentert og sendt til urverket). De ba meg da om å sende inn klokken på nytt. Noe jeg gjorde for andre gang. I september. I oktober får jeg beskjed om at de ikke klarer å fikse klokken da den er gått ut av produksjon og de ikke kan skaffe deler. Jeg blir da bedt om å finne en annen klokke og få en tilgodelapp.

Jeg tenkte å gi dem en sjanse til, brukte bokstavelig talt en hel dag på å finne frem til nøyaktig den klokken jeg ville ha og bestilte denne. Leveringstid var mellom 4 og 7 arb dager. På den sjette arb dagen får jeg beskjed om at de er utsolgt og får ikke skaffet flere av disse. Jeg blir attpåtil bedt om å finne meg en ny klokke.

Urverket nekter å la meg heve det opprinnelige kjøpet og refererer til forbrukerloven som tilsier at de kan få 3 forsøk på å fikse klokken. Noe som de tydeligvis ikke greier. Jeg får kun tilbud om en tilgodelapp i deres butikk for en sum som tilsvarer originalkjøpet av den første klokken og få tilbake resten av beløpet (som jeg betalte for den de ikke kunne levere) tilbake på konto.

Jeg er altså låst til å bruke deres butikk atter en gang, eller sitte med en tilgodelapp, men ikke reelle penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Urverket nekter å la meg heve det opprinnelige kjøpet og refererer til forbrukerloven som tilsier at de kan få 3 forsøk på å fikse klokken. Noe som de tydeligvis ikke greier. Jeg får kun tilbud om en tilgodelapp i deres butikk for en sum som tilsvarer originalkjøpet av den første klokken og få tilbake resten av beløpet (som jeg betalte for den de ikke kunne levere) tilbake på konto.
Vis hele sitatet...
Ja, men det greier dei jo ikkje! Du har krav på *produktet* du har kjøpt, ikkje eit liknande produkt. Når dei ikkje greier å fikse klokka, har du rett på å heve kjøpet.

Her ville eg stilt og rolig sitert det dei skriv om at dei ikkje kan fikse den.

Har du betalt med kredittkort eller visa ville eg kontakta banken om reklamasjonen og.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men det greier dei jo ikkje! Du har krav på *produktet* du har kjøpt, ikkje eit liknande produkt. Når dei ikkje greier å fikse klokka, har du rett på å heve kjøpet.

Her ville eg stilt og rolig sitert det dei skriv om at dei ikkje kan fikse den.

Har du betalt med kredittkort eller visa ville eg kontakta banken om reklamasjonen og.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også ikke skjønner her. Er det kundebehandleren deres som er på bærtur? De sier jo at 1 De kan ikke fikse klokken. 2 Den er gått av produksjon, slik at jeg heller ikke kan få en lik klokke. 3 At jeg kan velge en annen klokke fra deres nettbutikk. 4 At jeg ikke kan få pengene refundert for en "brukt" vare. Kjøpet er gjort med vanlig visa debit.

OBS: Det skal sies at selv om butikken har en .no adresse,
så ble klokken sendt til Sverige, der de tydeligvis holder hus.
Jeg vet ikke om reglene er annerledes der.
Sist endret av inferno1296; 4. november 2020 kl. 18:43. Grunn: Tillegsinfo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Det er det jeg også ikke skjønner her. Er det kundebehandleren deres som er på bærtur? De sier jo at 1 De kan ikke fikse klokken. 2 Den er gått av produksjon, slik at jeg heller ikke kan få en lik klokke. 3 At jeg kan velge en annen klokke fra deres nettbutikk. 4 At jeg ikke kan få pengene refundert for en "brukt" vare. Kjøpet er gjort med vanlig visa debit.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dei som er på bærtur. Dei har tre forsøk på avhjelp, men dei seier jo sjølv at dei ikkje kan det.

Når du har betalt med visa har du stortsett reklamasjonsrett mot banken og. Kontakt banken din for detaljer, og gjer selger oppmerksom på at du kjem til å ta reklamasjonssaka opp med banken. Det bruker ofte å få fart i dei, ettersom slikt koster dei penger.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, det er dei som er på bærtur. Dei har tre forsøk på avhjelp, men dei seier jo sjølv at dei ikkje kan det.

Når du har betalt med visa har du stortsett reklamasjonsrett mot banken og. Kontakt banken din for detaljer, og gjer selger oppmerksom på at du kjem til å ta reklamasjonssaka opp med banken. Det bruker ofte å få fart i dei, ettersom slikt koster dei penger.
Vis hele sitatet...
Takk for råd. Det er nok den rareste situasjonen jeg har vært i med en tilsynelatende legit nettside.

Lesson learned - handle slike ting fysisk i Norge.

E-post er sendt til nettbutikken med anmodning om å løse saken før den sendes inn til reklamasjon hos banken min.

Jeg vet ikke om det kommer til å ha noe å si for banken at originalkjøpet er utført tidlig i 2019 da.

Det mest idiotiske er at samme kundebehandler har hatt saken gjennom hele tiden og vet hvor dårlig det har gått for meg som kunde, men likevel velger å lire av seg slikt.

Tror at dette er en bra advarsel for dem som har tenkt å handle i ovennevnte butikk. Sånn som det ser ut på trustpilot, så er ikke jeg tydeligvis ikke den eneste
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Lesson learned - handle slike ting fysisk i Norge.
Vis hele sitatet...
Då har du færre rettar, ikkje fleire, stortsett.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Jeg vet ikke om det kommer til å ha noe å si for banken at originalkjøpet er utført tidlig i 2019 da.
Vis hele sitatet...
Nei, klokker vil eg nok tippe har fem års reklamasjonsrett. Dei har i alle tilfeller to års reklamasjonsrett.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Tror at dette er en bra advarsel for dem som har tenkt å handle i ovennevnte butikk. Sånn som det ser ut på trustpilot, så er ikke jeg tydeligvis ikke den eneste
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig at småsjapper ikkje har peiling på forbrukerkjøpslova og rettane som følgjer av den - og priser difor seg så lågt at ting går til helvete når dei får reklamasjoner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då har du færre rettar, ikkje fleire, stortsett.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? At man har færre rettigheter ved kjøp hos en fysisk butikk, kontra en nettbutikk?
Handler man på nett har man i tillegg til "vanlig forbrukerkjøpslov" anledning til å heve kjøpet innen to uker fra varen er mottatt (men må betale returporto selv).
Sitat av olgasmoped Vis innlegg
Handler man på nett har man i tillegg til "vanlig forbrukerkjøpslov" anledning til å heve kjøpet innen to uker fra varen er mottatt (men må betale returporto selv).
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det hadde ikke hjulpet stort i denne situasjonen da jeg faktisk hadde klokken siden mars 2019 og frem til desember 2019 før problemene kom.

Det skal også sies at deres egen "garanti" ble kjøpt for 3 år.