Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10844
Interessant artikkel på BBC.
Studien tok for seg 1000 mennesker fra de var unge og før de hadde begynt a røyke cannabis. Konklusjonen var at cannabismissbruk fra før 18 års kan ha en permanent effekt på en persons mentale kapasitet. Som da ikke går over etter lang tid vek fra stoffet. Da snakker vi ikke sporadisk bruk, men kronisk bruk over lengre perioder. Jeg skal på jobb nå, men her er utdrag fra BBC-artikkelen. Linken er ovenfor.

They assessed them as children - before any of them had started using cannabis - and then re-interviewed them repeatedly, up to the age of 38.

Having taken into account other factors such as alcohol or tobacco dependency or other drug use, as well the number of years spent in education, they found that those who persistently used cannabis - smoking it at least four times a week year after year through their teens, 20s and, in some cases, their 30s - suffered a decline in their IQ.

The more that people smoked, the greater the loss in IQ.

Continue reading the main story

Start Quote

It is such a special study that I'm fairly confident that cannabis is safe for over-18 brains, but risky for under-18 brains”

Professor Terrie Moffitt
Institute of Psychiatry, King's College London
The effect was most marked in those who started smoking cannabis as adolescents.

For example, researchers found that individuals who started using cannabis in adolescence and then carried on using it for years showed an average eight-point IQ decline.

Stopping or reducing cannabis use failed to fully restore the lost IQ.
Vis hele sitatet...
"It is such a special study that I'm fairly confident that cannabis is safe for over-18 brains, but risky for under-18 brains."
Vis hele sitatet...
Sist endret av Picard; 28. august 2012 kl. 13:37.
Ikke veldig overraskende egentlig, men tror effekten hadde vært enda værre hvis de hadde sett på kronisk misbruk av alkohol. Måtehold er en god regel her.
"smoking it at least four times a week year after year through their teens, 20s and, in some cases, their 30s"

Virkelig? Dette er jo misbruk uansett. Cannabis skal respekteres på samme måte som alt annet som kan påvirke hjernen din. Jeg hater egentlig og sammenligne cannabis med alkohol men bare se for deg hvordan IQen til en person ville vært hvis vi hadde byttet ut weeden med sprit/øl.. Å bruke denne artikkelen som et argument imot cannabis blir for dumt.
Sist endret av Juicekongen; 28. august 2012 kl. 13:54.
Anbefaler å lese hele artikkelen hos BBC også forresten. Siden det jeg linket til bare et er utdrag.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Når man entrer 18 skjer det noe magisk.
Sitat av aricz Vis innlegg
Når man entrer 18 skjer det noe magisk.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan kjøpe alkohol og slipper å ruse seg på ulovlige rusmiddler.
Dette er vel ganske åpenbart for oss som har hengt med stonere siden ungdomskolen.. Man blir en tard.

Det er ingen vits i å sammenligne 4 ganger i uka med alkohol. For det første har dere ingen bevis for at det er verre/like ille å drikke alkohol så mye, for det andre skal det godt gjøres å drikke seg full 4 ganger i uka når man er 16 år. Men med cannabis derimot er det ingen problem å røyke seg fjern 20 ganger i uka.
Sitat av binkabi Vis innlegg
Ja, man kan kjøpe alkohol og slipper å ruse seg på ulovlige rusmiddler.
Vis hele sitatet...
Det er derfor de fleste ruser seg på cannabis, for at man ikke får tak i alkohol. Definitivt.
Jeg er uenig i at dette er en artikkel mot cannabis i det generelle. Når folk har fritid trenger de noe å gjøre. Rus er èn av de tingene. Både for moral og tidsfordriv. Jeg regner fortsatt cannabis som ett av de tryggeste rusmidlene med tanke på skadevirkninger på kort sikt.

Tungt forbruk/misbruk igjen ser jeg på som skadelig, uansett hvilket rusmiddel det skulle være.
Tipper det er ganske mange her inne som røyker 4 dager i uken og nekter å kalle det for misbruk.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Tipper det er ganske mange her inne som røyker 4 dager i uken og nekter å kalle det for misbruk.
Vis hele sitatet...
Å røyke 4 ganger i uka trenger egentlig ikke være misbruk, det er det som er skummelt. Å være fjern annenhver kveld gjør egentlig ingenting før du 5 år senere innser at du er mentalt underutviklet.
Sist endret av bloodshotEyes; 28. august 2012 kl. 15:10.
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Har jo lenge vært kjent at røyking har negative effekter på hjerner i utvikling, altså er det ikke verre enn å la være når man er ung. Men uansett interessant å lese konkret om hva som kan hende ved jevnlig bruk i ung alder. ^^
Merker meg at man ikke akkurat blir tilbakestående som følge av høyt forbruk i ung alder, men allikevel signifikant nok.

Har noen forresten en studie på hvor skadelig alkohol er for hjernen i ung alder? Hadde vært kult å fått sammenlignet de to mest brukte rusmidlene blant ungdom.
Uansett rusmiddel vil det påvirke en person enten det er fysisk, psykisk eller begge deler. Og av det sier det seg selv at det verken er bra å røyke 4++ ganger i uka, eller drikke seg way beyond shitfaced 4++ dager iløpet av ei uke.
Begge deler er i mitt øye misbruk, men det er dermed ikke sagt at det har de samme negative virkningene.

Når man er under 20-25 år utvikles fortsatt hjernen, og det er nødvendigvis ikke så veldig bra å utsette en hjerne i konstant utvikling for substanser som potensielt kan fucke det til. Ungdom har vel drukket alkohol (les: mjød) lenge før forskere begynte med alle studier og eksperimenter. Men uavhengig av det tror jeg uansett bare rusmidler er enda en faktor som er med på å forme personlighet/fysikk. Noen personer ender opp på en sti langt unna de andre, og det er som regel en kombinasjon av flere ting. Ikke bare det at du røyka som en skorstein og/eller drakk deg skitings 25/7 når du var ung.

Jeg liker å stille meg i midten mellom de som sier "røyker du hasj så sitter du på gata med ei sprøyte i hånda etter et par dager" og de som sier "lol bare røyk cannabis det er ikke skadelig i det hele tatt det er jo naturlig og dermed er det kun bra for deg!", alle ting kommer med både positive og negative sider. Alt med måte er det vel noe som heter, og det prinsippet synes jeg er veldig greit.
Folk som kan puttes i de kategoriene jeg nevnte ovenfor burde få åpna øynene og innse at ikke alt er svart/hvitt. Som jeg nevnte istad er det flere forskjellige sider ved ting.

Forresten skulle jeg gjerne likt å sett noen gjennomføre en studie lik den her, men da med alkohol. Hadde vel ikke vært gull og grønne skoger det heller vil jeg tro.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er vel ganske åpenbart for oss som har hengt med stonere siden ungdomskolen.. Man blir en tard.
Vis hele sitatet...
Har du bevis for at man blir "tard" eller er det bare dine observasjoner? Kan vel hende at man allerede er tard om man blir stoner fra ungdomskolen?

Jeg fant ikke studien, men går vi ut fra IQ-testen de har brukt har et standardavvik på 15 betyr det at noe sånt som 67% av folk har IQ mellom 85 og 115 og 98% mellom 70 og 130. Det gjør jo i grunn at et tap i snitt på 8 poeng har relativt lite å si så lenge cannabisbruk er langt fra det eneste som påvirker IQ.
Samtidig har jo tidligere studier vist at folk som røyker mye gjør det dårligere finansielt enn snittet. Jeg tror det heller kan ha noe med narkismentaliteten og slapphet å gjøre enn at man er minimalt dummere. Er du rusa 4+ ganger i uka får du ikke gjort stort.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er vel ganske åpenbart for oss som har hengt med stonere siden ungdomskolen.. Man blir en tard.

Det er ingen vits i å sammenligne 4 ganger i uka med alkohol. For det første har dere ingen bevis for at det er verre/like ille å drikke alkohol så mye, for det andre skal det godt gjøres å drikke seg full 4 ganger i uka når man er 16 år. Men med cannabis derimot er det ingen problem å røyke seg fjern 20 ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor du vokste opp, men fra min ungdomskole så ble nesten alle stonere noe eller holder på å ta en bra utdanning. Tror det er individuelt.
Ser ikke akkurat på dette som en overraskelse, det er jo hevet over all tvil at rusbruk er særlig lite gunstig når det gjelder folk i vekst ettersom at det kan forstyrre veksten. Skulle dog gjerne ha sett en lignende statistikk når det gjelder alkohol og/eller nikotin, som jeg vil tro har større påvirkning på IQ enn cannabis hvis det har en sammenheng med rusmiddelets totale skadeeffekt.

Paradoksalt nok er det til tross for skadeeffekten mye mer aksept for alkohol og nikotinbruk hos ungdom enn bruk av cannabis, vedrørende alkohol så kan vel mange ungdommers bruk av dette rusmiddelet defineres som alkoholisme. Folk flest er nok ikke klar over konsekvensene av et slikt alkoholkonsum ettersom at det nettopp er vanlig, omkranset av mye aksept og nærmest ikke-eksisterende og udugelig opplæring i skolen vedrørende alkohol, mye begrunnet med at cannabis får urettmessig mye fokus og refs innen undervisning.
Sist endret av Tnh; 28. august 2012 kl. 16:48.
Når det kommer til å røyke et x antall ganger i uka. Vil en for eksempel én joint telles som en gang eller vil en røykekveld med gutta bestående av flere runder med røykings være det samme?

Min mening om trappetrinns-teorien er at den er veldig individuell. Syntes det er patetisk at brukere her alltid skal snakke om den som om den enten gjelder alle eller ingen samtidig som de velger sammenlikne melk eller babymat med cannabis.

Eks: "Du drakk melk før du røykte hasj, derfor kan umulig teorien stemme! "

Det er en av mange grunner til at jeg sluttet å bry meg eller interessere meg over den såkalte legaliseringsdebatten. Jeg røyker enten det er ulovlig eller ikke. Så lenge psyken og økonomien ikke tar skade så har jeg ingen planer om å slutte heller.
Er ikke hjernen i utvikling i flere år etter du er fylt 18? Er 18 liksom en magisk grense for alt? Skjønner ikke..
18 er ikke en magisk grense, men heller en svart strek som klart definerer en linje hvor man regnes som "utviklet nok". Hadde man ikke satt dette tallet hadde man hatt vanskeligheter med å evaluere når det f.eks. er forsvarlig å drikke alkohol. Men det må merkes at de fleste personer sine hjerner ikke er ferdig utviklet før litt ute i tyveårene.
NRK vinkler saken til at all bruk av marijuana uansett alder fører til lavere IQ. Ikke overasskende.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8297983
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det er derfor de fleste ruser seg på cannabis, for at man ikke får tak i alkohol. Definitivt.
Vis hele sitatet...
Var ment mest som en spøk, men for meg hvertfall er det lettere å få tak i cannabis enn alkohol over 22%.
Gutters hjerne er ikke ferdigutviklet(selvfølgelig plass til masse nytt der, men den er ferdig utformet) før de som regel er 18år.

Men det at cannabis konkret svekker IQ´n har tror jeg ikke helt på. Det har mye mer å si hvilken livsstil man tilegner seg ved bruker, om de ikke setter seg i situasjoner som vil stimulere hjernen intellektuelt så er det ikke rart noen ikke får nødvendig innput for å utvikle sin IQ. I litt sterk kontrast, en gutt sitter hjemme å gjør matte-lekser, en annen gutt sitter inne, blir fora på hasj og enkel underholdning.
Det er jo ganske klart at preferert stimuli for en voksen mann ofte ligger i hva han gjorde som ung, så hvis han tar en IQ-test, så kan det jo slå ut der.

Jeg røyket og koste meg mye med alkohol når jeg var 14-23, og jeg har gått fra 115 til 135 i IQ.
Kanskje jeg kunne fått mer ut av det hvis jeg hadde droppa alt, eller kanskje jeg hadde mista opplevelsen av en beroligende effekt som gir hodet mitt en avslappende ro.

Men alt er individuelt, fra genetisk grunnlag, til hvordan man doserer og bruker cannabis.
Det største problemet med cannabis og unge, er uvitenheten om hvordan det nevrologisk stimulerer deg, og det tar mye bruk før man lærer seg å kjenne noe, og noen tilpasser seg etter cannabis, mens noen lar cannabisen tilpasse seg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
dette er jo det uvinnelige spørsmålet om late jævler røyker cannabis, eller om cannabis gjør deg til en lat jævel.

man kan vinkle dette på akkurat den måten man vil.
Sitat av somnium Vis innlegg
dette er jo det uvinnelige spørsmålet om late jævler røyker cannabis, eller om cannabis gjør deg til en lat jævel.

man kan vinkle dette på akkurat den måten man vil.
Vis hele sitatet...
Man kan nok kun vinkle dette på akkurat den måten man vil fram til noen fisker fram selve undersøkelsen. Den er jo ikke vanskelig å finne ved å trykke på linken til bbc, men det ser ut som om det koster penger og det gidder jeg ikke betale.
Uten å få tilgang til undersøkelsen får vi ikke sett hvilke faktorer de har tatt høyde for og må stole på fordummende avisartikler for fakta. Med andre ord ganske verdiløst. Lett å bevise hva man vil med statistikk om man bruker dårlig statistikk.
PDF av studien.

Interessant sitat: "In fact, adult-onset cannabis users did not appear to experience IQ decline as a function of persistent cannabis use."

Altså vil ikke en voksen person bli påvirket av de effektene som diskuteres i denne undersøkelsen. De konkluderer at det er brukere i tenårene som rammes, jo tidligere de begynner og jo mer de røyker jo mer vil utviklingen av hjernen hindres. Så ikke om de spesifiserte hva som går som voksen eller ferdig utviklet, men det vil nok være rundt 20-25 år.
"It is such a special study that I'm fairly confident that cannabis is safe for over-18 brains, but risky for under-18 brains”

Hva skjer med hjernen når man fyller 18, siden det er ufarlig for 18års hjerner, men farlig for under 18års hjerner ? what a load of crap
Jaja, reguler cannabis og få aldersgrense. Så slipper man tenåringer som blir dumme som brød.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
"It is such a special study that I'm fairly confident that cannabis is safe for over-18 brains, but risky for under-18 brains”

Hva skjer med hjernen når man fyller 18, siden det er ufarlig for 18års hjerner, men farlig for under 18års hjerner ? what a load of crap
Vis hele sitatet...
Dette er en generalisering, det er gjerne rundt 18 års alderen at hjernekjemien forandrer seg veldig. Det skjer ikke på dagen du fyller 18, men kanskje før, kanskje etterpå, det vil være veldig individuelt. Er det virkelig så vanskelig å skjønne hva han sikter til?
Sitat av Merenliare Vis innlegg
Dette er en generalisering, det er gjerne rundt 18 års alderen at hjernekjemien forandrer seg veldig. Det skjer ikke på dagen du fyller 18, men kanskje før, kanskje etterpå, det vil være veldig individuelt. Er det virkelig så vanskelig å skjønne hva han sikter til?
Vis hele sitatet...
IQ er og blir noe som kan trenes opp uansett ? Er ikke slikt at hvis du har røykt cannabis før du blir 18 så blir du gradivs mongolid.. Dette høres værtfall veldig rart ut for meg da det finnes mange der ute som har røykt før og etter 18års dagen sin som er høyst intelligent og har sterke jobber.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
IQ er og blir noe som kan trenes opp uansett ? Er ikke slikt at hvis du har røykt cannabis før du blir 18 så blir du gradivs mongolid.. Dette høres værtfall veldig rart ut for meg da det finnes mange der ute som har røykt før og etter 18års dagen sin som er høyst intelligent og har sterke jobber.
Vis hele sitatet...
Ingen som har sagt noe om å bli mongolid. De skriver at jo tidligere du begynner og jo mer du røyker jo mer hindrer du utviklingen av hjernen. Nå har jeg ikke sett igjennom alle tallene, men de viser for eksempel til en reduksjon på 6 i IQ. Denne rapporten tar også for seg brukere som begynte tidlig og røyker mye, så hvis du røyker lite er denne effekten mye mindre. Som nevnt tidligere oppstår denne effekten bare når hjernen er under utvikling og dette varierer vidt fra person til person og hvilket område av hjernen det gjelder.
Sitat av Merenliare Vis innlegg
Ingen som har sagt noe om å bli mongolid. De skriver at jo tidligere du begynner og jo mer du røyker jo mer hindrer du utviklingen av hjernen. Nå har jeg ikke sett igjennom alle tallene, men de viser for eksempel til en reduksjon på 6 i IQ. Denne rapporten tar også for seg brukere som begynte tidlig og røyker mye, så hvis du røyker lite er denne effekten mye mindre. Som nevnt tidligere oppstår denne effekten bare når hjernen er under utvikling og dette varierer vidt fra person til person og hvilket område av hjernen det gjelder.
Vis hele sitatet...
Mulig, men IQ kan fortsatt trenes opp. Selv om ENKELTE kan miste 8 i IQ betyr ikke det at de er borte for alltid, og jeg tror det er mye man kan lage en studie over med ting man inntar under utviklingen som påvirker kroppen på værre måter!
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Mulig, men IQ kan fortsatt trenes opp. Selv om ENKELTE kan miste 8 i IQ betyr ikke det at de er borte for alltid, og jeg tror det er mye man kan lage en studie over med ting man inntar under utviklingen som påvirker kroppen på værre måter!
Vis hele sitatet...
Denne typen skader kan ikke trenes opp igjen på noen som helst måte, hjernen har en viss periode den bruker på å utvikle seg, hvis den blir hemmet av cannabis i denne perioden får du ikke en sjanse til, når den er over vil utviklingen aldri begynne på igjen.

Opptrening av IQ er vel et eget diskusjonstema, men såvidt jeg vet vil du ikke få noen nevneverdige resultater av å prøve å trene opp IQen din.

At det er stoffer som er mer skadelig enn cannabis er ikke relevant i det hele tatt.
Sist endret av Merenliare; 29. august 2012 kl. 00:19. Grunn: leif
Jeg har røykt veldig mye de siste 8 årene. De føste årene var det røyking vær bidige dag, fra morgen til kveld. Har hatt noen pauser fra 3-6 måneder innimellom, samt 1 år med mindre røyking.

Jeg har nå store problemer med å konsentrere meg, holde den røde tråden, evnen man trenger til f. eks hoderegning. Jeg merket problemet først etter ca 1 år med røyking når jeg var på sesjon og skulle ta den IQ testen(?) og hjernen min bare stoppet helt opp på noen oppgaver. Det var sinnsykt frustrerende, for det var slikt jeg var flink på før.

Jeg hadde også ekstremt god hukommelse, kunne huske det meste som en video. Jeg glemte aldri et ansikt, aldri. Jeg kunne lett få 6 på prøver som bare krevde pugging. Jeg kunne aldri se en spillefilm eller en episode mer enn èn gang.

(Det er ikke sikkert det er hasjen alene som har forårsaket dette. Et panikkangstanfall med varighet i 2 timer kan ha en finger med i spillet også.)

Jeg har merket det hjelper å stimulere hjernen med litt hjernetrim som f. eks. soduko, når jeg var i fengsel hjalp skolearbeid og lesing veldig på.

Nå er det nesten helt motsatt og jeg har forandre meg helt, noe positivt faktisk. Jeg er blitt en bedre person, før var jeg kynisk, iskald og manipulerende. Nå er jeg blitt mer og mer lik hippie og kan umulig gjøre mye av det negative jeg var i stand til før. Mye mulig jeg bare ble mer voksen også... Men cannabis har definitivt åpnet opp nye perspektiv.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
"smoking it at least four times a week year after year through their teens, 20s and, in some cases, their 30s"

Virkelig? Dette er jo misbruk uansett. Cannabis skal respekteres på samme måte som alt annet som kan påvirke hjernen din. Jeg hater egentlig og sammenligne cannabis med alkohol men bare se for deg hvordan IQen til en person ville vært hvis vi hadde byttet ut weeden med sprit/øl.. Å bruke denne artikkelen som et argument imot cannabis blir for dumt.
Vis hele sitatet...
correct me if I'm wrong, men det er vel hakket bedre å ta en eller to pils per dag, enn å røyke en spliff om dagen? Jeg forstår at du sannsynligvis mener at cannabis er bedre enn grisefylla hver dag, men igjen, jeg syns det blir for dust å trekke "alkohol er så forbanna mye verre" kortet, hver fuckings bidige gang noen snakker ned om cannabis.
Sitat av heibanan Vis innlegg
I litt sterk kontrast, en gutt sitter hjemme å gjør matte-lekser, en annen gutt sitter inne, blir fora på hasj og enkel underholdning
Vis hele sitatet...
Snodig sammenligning. Jeg har da gjort matte i minst 5 timer i dag. og jeg har også just tatt meg et par Jonaser.. Trenger ikke være så svart-hvitt.

Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
jeg syns det blir for dust å trekke "alkohol er så forbanna mye verre" kortet, hver fuckings bidige gang noen snakker ned om cannabis.
Vis hele sitatet...
Ja vi begynner også å bli lei, men dere skjønner det jo aldri. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det.
Alkohol med måte - greit
Cannabis med måte - greit
Alkohol misbruk - ikke greit
cannabis misbruk - ikke greit
alt med måte. Hvis man ikke skjønner det må man få hjelp. Men det er litt vanskelig for noen å få hjelp uten å bli straffet i samme slengen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
det er vel allmenn kunnskap at rusmidler i ung alder påvirker hjernen sterkt. I en alder hvor personlighet og slikt er i en støpeskje og valgene du tar påvirker tida som kommer.

Min personlige mening etter å ha lest dette er at IQ er en ting. En målbar enhet av EN av mange former for intelligens en hjerne kan inneha. Da jeg som 17 åring begynte å røyke jevnlig merket jeg at jeg ble mer bevisst andres perspektiv. Ble mer bevisst det store og det hele bildet. Ser sammenhenger fra flere sider.

Så hva sier dette meg ? At forskerne ikke har backet opp researchen sin bra nok i min mening.

Hjernen er ett fantastisk verktøy og må ikke undervurderes. Den innhenter seg kjapt og selv om ting henger igjen (eks. cannabisrøyking, alkoholkonsumering) så tar den seg opp igjen.


Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er bare realiteten at selv om myndighetsalderen er 18, så er faktisk ikke menneskets hjerne ferdig etablert og utviklet før rundt 25-års alder. Sånn er det bare. Tror mange her trenger littegranne utdannelse i anatomi, biologi og fysiologi.

Og så fort man ruser seg for mye i ung alder(og hem vet hva som er for mye for hver enkelt?), så stagnerer hjernens utvikling. Da har man mye å ta igjen den dagen man vil leve rusfritt. Å være 14 år i hodet når man er blitt 30, vil jeg tro ikke er så morsomt........

At dere i hele tatt gidder å komme med motargumenter her, er for meg en gåte.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det er derfor de fleste ruser seg på cannabis, for at man ikke får tak i alkohol. Definitivt.
Vis hele sitatet...
Alkohol er kulere en cannabis. Kunne ønske jeg hadde en flaske sprit i stedet for en joint akkurat nå.
Sitat: Originalt skrevet av TheGloryHole
Det er derfor de fleste ruser seg på cannabis, for at man ikke får tak i alkohol. Definitivt.

FEIL, cannabis er sundere, bedre high, +++++ Kansje om du er fjortis, men voksene får lettere tak i alkohol en cannabis!
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Alkohol er kulere en cannabis. Kunne ønske jeg hadde en flaske sprit i stedet for en joint akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Sarkasme tipper jeg?

Sitat av kew87 Vis innlegg
Sitat: Originalt skrevet av TheGloryHole
Det er derfor de fleste ruser seg på cannabis, for at man ikke får tak i alkohol. Definitivt.

FEIL, cannabis er sundere, bedre high, +++++ Kansje om du er fjortis, men voksene får lettere tak i alkohol en cannabis!
Vis hele sitatet...
Det var et sarkastisk utsagn, for å sette han jeg svarte i et annet perspektiv. Nesten gang du skal skrive pro-cannabis argumenter, prøv fakta, ikke egne subjektive meninger.
er det umulig å tenke seg at dette kan være fordi man faller av lasset når det kommer til skole? Kortidshukommelse? Forundrer meg ikke, uansett grunn at det er større risiko å misbruke canabis før 18+
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ioannides, en forsker som har jobbet mye med dette temaet (en anbefalt sak om han kan leses her), har anslått ut ifra en statistisk modell at rundt 80 prosent av nye epidemiologiske funn basert på observasjonelle data vil være feil. Selv nye funn basert på store randomiserte kliniske studier vil ifølge hans modell vise seg å være feil 15 prosent av tiden. Dette gir oss en særlig utfordring når et funn er basert på sjeldne, nærmest unike datasett som vanskelig kan gjenskapes andre steder uten store kostnader og mye tid.

I en slik situasjon mener jeg at arbeider av min type har en funksjon, ved å peke på variable og effekter som kanskje kan virke inn og som må tas hensyn til, og ved å peke på analyser og metodevarianter som kan identifisere en eventuell kausaleffekt mer presist. Jeg har ikke dermed vist at forskerne tar feil – det er godt mulig de vil vise seg å ha rett i sin konklusjon. Jeg har heller ikke vist at mine forslag til metoder med sikkerhet vil kunne si oss hva som er tilfelle. Derimot mener jeg å ha vist at forskerne var forhastet – og at konklusjonen de presenterte ikke var godt nok grunngitt i de analysene og tallene de presenterte.
Vis hele sitatet...
Sitat fra Ole Røgeberg sin fagartikkel; http://www.minervanett.no/hasj-iq-og-statistikk/. Den er litt lang, men det er interessant lesning, og ikke kun dersom du liker hasj
Sist endret av caperno; 17. januar 2013 kl. 19:10.
Hadde vi sett på all mat, drikke, medikamenter og rusmidler og bare vært ute etter bivirkninger hadde vi funnet noe galt med alt. Tror faktisk det er en del av naturens lover.. Noe negativt bringer noe positivt, vise versa.. right?
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jaja, reguler cannabis og få aldersgrense. Så slipper man tenåringer som blir dumme som brød.
Vis hele sitatet...
Ja, for det finnes ingen under 18 som drikker alkohol her i landet.
Sist endret av Bombasa; 17. januar 2013 kl. 19:58.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ja, for det finnes ingen under 18 som drikker alkohol her i landet.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer selvsagt ikke for alle, men når jeg var rundt 15-16 var det mye lettere å skaffe bønne enn øl
Sist endret av trippy; 17. januar 2013 kl. 20:16.
Jeg vil bare påpeke at mengde IQ har lite å si, it's how you use it.
8 IQ poeng er jo ikke akkurat mye og dagsformen kan ha større utslag enn 8 poeng. Men er nok greit å ta til etterretning, jeg er glad jeg personlig ikke prøvde weed før jeg var 19 og personlig synes jeg det burde bli 20 årsgrense om det noen gang skulle bli legalisert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er vel ganske åpenbart for oss som har hengt med stonere siden ungdomskolen.. Man blir en tard.
Vis hele sitatet...
Iløpet av omtrentlig et års tid, tilbragte jeg de fleste av dagene, kvelden, helgene og feriene på å røyke meg høy. Levde med andre ord det beryktede "stoner" livet (aka rusmisbruker-livet)! Samtidig som jeg var inne i mitt andre år med studiespesialisering. Vil ikke påstå at det hjalp meg til å få bedre karakterer, heller motsatt (hi-ho).

La fra meg den dårlige vanen når det tredje og siste året kom rundt hjørnet, og modererte bruken. Besto i alle fag med svært fornøyelige karakterer. Føler meg fortsatt ikke som noen tard!

Cheers mates
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er vel ganske åpenbart for oss som har hengt med stonere siden ungdomskolen.. Man blir en tard.

Det er ingen vits i å sammenligne 4 ganger i uka med alkohol. For det første har dere ingen bevis for at det er verre/like ille å drikke alkohol så mye, for det andre skal det godt gjøres å drikke seg full 4 ganger i uka når man er 16 år. Men med cannabis derimot er det ingen problem å røyke seg fjern 20 ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig med deg. Ser at de som er på fylla hver eneste helg fremstår langt barnsligere og mentalt underutviklet i min gjeng enn de som bruker cannabis ofte.

Personlig har jeg fullført VGS, fått fagbrev og en jobb innen IT de fleste med kun fagbrev kan drømme om samtidlig som røykingen har vært tett til tider, dog skal det sies at jeg aldri røyker før sent på kvelden når alle plikter er gjort.
Det er bevist mange ganger at alkohol gir verre direkte skader enn cannabis, dette bør ikke ta deg mer enn 2 minutter med søking for å finne gode kilder. Hvis du tror det er vanskelig for noen som helst å drikke seg full 4 ganger i uka har du ikke sett stort. Det skjer.
Det er jo ikke selvsagt at det er cannabisen direkte som er årsaken, og såvidt jeg kan se er det bare en korrelasjon som er funnet.

Barn som begynner med narkotika har en bråte andre statistiske fellesnevnere; de kommer gjerne fra dårligere kår, de utdanner seg ikke, høyere arbeidsledighet, "problembarn" er overrepresentert etc. IQ skal liksom være noe som ikke avhenger av kunnskap og erfaringer, men jeg har ingen problem med å tro at en understimulert hjerne ender opp som litt sløvere etterhvert som årene går.

Og hva er det egentlig som skal forandre seg i hjernen rundt 18-års alderen som plutselig gjør en immun mot cannabis sine "fordummende" bivirkning? Er det en gang en løs hypotese som forklarer en slik mekanisme, eller er det bare noe man automatisk aksepterer som mulig fordi folk flest (meg inkludert) egentlig ikke vet en dritt om hjernen?

Hvis ikke vil jeg anse den ovenstående forklaringen som langt mer plausibel, og korrelasjon medfører ikke kausalitet. Overskriften burde lest: Barn som kronisk inntar narkotika i flere år er ikke like kjappe i hodet som de som ikke gjør det. Den hadde ikke vært like spennende.
Sist endret av Tøffetom; 11. februar 2013 kl. 03:37.