Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7524
smurfen sjøl
43 2
Lurer på om det finnes no slags skala på styrken av forskjellige typer narkotika.
Det jeg tenker på er de beroligende og de stimulerende og de hallucinogenne narkotikane for eksempel.

Konkret er det noe skala eller TALLVERDI man har for å måle hvor beroligende heroin er opp mot opium eller morfin og 2)anna eksempel ta amfetamin og måle opp mot andre typer amfetaminer/meth eller kola?

Takk for tips og hjelp freaks, lyst til å utforske dette nærmere derfor..
http://images.mylot.com/userImages/images/postphotos/2329033.gif

Noe slikt du er ute etter?
Sist endret av binkabi; 25. januar 2012 kl. 22:12.
Heroin og Morfin stammer jo begge to ifra Opiumsvalmuen. Heroin og Morfin er egentlig akk samme stoffet.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
www.erowid.org. Gå inn på "Dosage" delen på de stoffene du lurer på, så sjekk hvor mange milligram man trenger i forhold til de andre stoffene.
Sist endret av Bothrops; 25. januar 2012 kl. 22:15.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
Sitat av binkabi Vis innlegg
http://images.mylot.com/userImages/images/postphotos/2329033.gif

Noe slikt du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Bra det der da! , noen som har erfaringer på egen hånd?
Men den der grafen som ble vist angir jo egentlig ikke styrken på stoffet som trådstarter spør om, men mer rundt avhengigheten & likn.

SKal sies derimot at det er svært bra at det finnes slike som kan gi en viss pekepinn for de som vil vite!

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Heroin og Morfin stammer jo begge to ifra Opiumsvalmuen. Heroin og Morfin er egentlig akk samme stoffet.
Vis hele sitatet...
Men med ganske forskjellig styrke i virkning? Eller?
Sånne statistikker viser alltid forskjellige resultater. Så man vet jo aldri hvilken som er riktig.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ville ikke stolt alt for mye på ymse grafer med rangeringer av dop etter "farlighet" eller avhengighetspotensiale. Vær ihvertfall helt sikker på at du veit nøyaktig hvilke faktorer som blir målt.
Antall overdosedødsfall, arrestasjoner og antall beslaglagt vare i tollen er det eneste jeg kommer på som jeg tror er til å stole på sånn uten videre.
Lag din egen graf istedet, som måler akkurat det du lurer på

Doseringsforhold, opiater. Relativt ubrukelig.


Trur det blir vanskelig å finne en skala med styrken på gatestoffer. De er ofte blanda ut i forskjellige grader med forskjellige stoffer så det blir veldig varierende hvor sterke de er.
Sist endret av Bothrops; 25. januar 2012 kl. 22:35.
smurfen sjøl
Trådstarter
43 2
Finner lite runt dosage på erowid. Massevis av andre linker til Governmental SItes & liknende som jeg ikke har bruk for desverre:/.
Er det ikke en litt lettere tilgjengelig webside der dosering/styrke står samlet, slik at man kan sammenligne?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
kort sagt, nei. Du ønsker et enkelt svar på et vanskelig spørsmål. Ingen har noe å tjene på å lage en slik liste og hvis den ble laget ville den ikke vært noe å stole på, da dop du får ett sted ikke er det samme som dop du kjøper et annet sted.

Folk bygger også opp toleranser; det som er en vanlig dose for en herda narkoman kan ta livet av en nybegynner.
Speed\amfetamin du kjøper på gata kan virke oppkvikkende på en person, mens en annen kan bli stein og synke ned i sofaen. Dagen etter kan det hende dere får et annet parti som sender dere begge opp etter vegga.
Det er så store variasjoner at det er veldig vanskelig og potensielt skadelig å lage en slik liste.
Sist endret av Bothrops; 25. januar 2012 kl. 23:22.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Sånne statistikker viser alltid forskjellige resultater. Så man vet jo aldri hvilken som er riktig.
Vis hele sitatet...
Nja.. Statistikker basert på et gjennomsnitt av flere informasjonskilder. De vil være relativt riktige i de aller fleste tilfeller.
Som allerede nevnt er det svært subjektivt. Så den eneste måten er nok å avgjøre selv. Problemet er jo at du ikke VIL bli avhengig, noe du må for å finne din grense. Så hvis du allerede har bestemt deg for og prøve så er en regel grei å ha. ALDRI ta noe flere dager på rad. Spesielt når du ikke kjenner grensene dine. Det har ingen hensikt å prøve masse forskjellig fordi du vil sammenligne.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Heroin og Morfin stammer jo begge to ifra Opiumsvalmuen. Heroin og Morfin er egentlig akk samme stoffet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at begge stammer fra opiumsvalmuen. Det er derimot helt feil at heroin og morfin er samme stoff!
Morfin og heroin er begge opiater. I Bothrops link ovenfor er det en liste over andre opiater, som bl.a kodein og oksykodon.

Så vidt jeg vet finnes ikke det du spør etter, Calippus. De forskjellige stoffene fungerer ulikt avhengig av forskjellige faktorer, bl.a hvordan du inntar de, så det blir vanskelig å svare på. Her har du et utdrag fra wikien om oksykodon som et eksempel:
Oxycodone can be administered orally, intranasally, via intravenous/intramuscular/subcutaneous injection or rectally. The bioavailability of oral administration of Oxycodone averages 60–87%, with rectal administration yielding the same results; intranasal varies between individuals with a mean of 46%.[30]

Oxycodone is approximately 1.5–2 times as potent as morphine when administered orally.[31][32] However, 10–15 mg of oxycodone produces an analgesic effect similar to 10 mg of morphine when administered intramuscularly.[33] Therefore, as a parenteral dose, morphine is approximately up to 50% more potent than oxycodone.
Vis hele sitatet...


Åh, men se hva jeg fant! Noen har laget en liste over opioiders biotilgjengelighet og virkning relativt til morfin!

http://en.wikipedia.org/wiki/Opiate_comparison
Sist endret av Mullah; 25. januar 2012 kl. 23:37.
http://www.rave.ca/en/image/full/283009/
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
bilde
Vis hele sitatet...
Er det snakk om fysisk skade man pådrar seg ved bruk eller ved misbruk?
Er dette skader du får direkte av stoffet, eller er det skader du pådrar deg i en livsstil som misbruker?
Når og hvor ble undersøkelsen gjennomført?
Ikke minst, hvem har lagd dette?

Gir virkelig ecstacy færre fysiske skader enn cannabis?
Sist endret av Bothrops; 26. januar 2012 kl. 00:54.
Unnskyld meg, - ikke for å virke pirkete, men veldig rart at kokain er der nesten oppe sammen med heroin i fysisk skadevirkning/mental skadevirkning men amfetamin IKKE er det - og ketamin er relativt høyt oppe(!!), litt over amfetamin..eeeekkk :S.

Dessuten bør alle norske ungdommers "venn" king kong alkohol være et godt stykke til høyre i Physical harm.

Diagrammet er ikke helt godt kan du si/vil jeg si. Jeg synser selvfølgelig, men hei jeg er da bare lekmann og nff-medlem. Diagrammet der oppe er laget etter et forskningsresultat forhåpentligvis, og den ser ikke helt til å stemme med realitetene!
Les bare nFFs rusmiddelseksjon og om amfetamin og steroider bl.a og hva meningene blant brukermassen er..
Sist endret av aeon_illuminate; 26. januar 2012 kl. 00:59.
De som ikke greier å se at statistikker som over er ren bs må ha fått et par skader i logikksansen sin.

Sitat av Calippus Vis innlegg
Bra det der da! , noen som har erfaringer på egen hånd?
Vis hele sitatet...
Ja, og de gjør at jeg ikke greier å ta de statistikkene der seriøst.

1. "Koffein har verre abstinenser enn cannabis". Er dere seriøse? En daglig kaffedrikker vil oppleve trøtthet og mild hodepine. En daglig hasjrøyker vil svette som en gris når han omsider får til å sove, nervøsitet, rastløshet, og et savn som kan vare i flere år.

2. "Alkohol har dobbelt så stort avhengighetspotensiale som cannabis". Cannabis kan røykes til døgnets tider uten at det trenger å være et stort problem, det samme gjelder ikke alkohol. Alkohol gir deg hangover som gjør at det blir umulig for mange å bruke stoffet i hverdager. Det gjelder ikke cannabis, faktisk vil ikke de fleste unge røykere se på det som unormalt å fyre en før skolen.

Det punktet kan bare strykes ved å se på en ting: hvor mange hasjrøykere du kjenner som røyker mer enn 3 ganger i uka, og hvor mange alkoholdrikkere som gjør det samme.

3. "Nikotin gir deg nesten like store abstinenser som heroin". Trenger ikke en gang kommentere den der. Men jeg tipper noen vil komme med den her: "jammen det er flere som slutter med heroin enn sigg". Det er enkelt og greit fordi det er mye vanskligere å finne gode grunnen til å slutte med sigg, værtfall snus. Ved snus er det så og si bare økonomien det står på.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Unnskyld meg, - ikke for å virke pirkete, men veldig rart at kokain er der nesten oppe sammen med heroin i fysisk skadevirkning/mental skadevirkning men amfetamin IKKE er det - og ketamin er relativt høyt oppe(!!), litt over amfetamin..eeeekkk :S.
Vis hele sitatet...
Er vel litt rart at heroin er så høyt oppe på fysiske skadevirkninger? Er det ikke bare den vanedannede siden som er så ekstrem da? Eller regnes overdose-potensialet med som fysisk skadevirkning?
Sist endret av Azarat; 26. januar 2012 kl. 10:17.
Sitat av Calippus Vis innlegg
Lurer på om det finnes no slags skala på styrken av forskjellige typer narkotika.
Det jeg tenker på er de beroligende og de stimulerende og de hallucinogenne narkotikane for eksempel.

Konkret er det noe skala eller TALLVERDI man har for å måle hvor beroligende heroin er opp mot opium eller morfin og 2)anna eksempel ta amfetamin og måle opp mot andre typer amfetaminer/meth eller kola?

Takk for tips og hjelp freaks, lyst til å utforske dette nærmere derfor..
Vis hele sitatet...
En ide for å få et inntrykk av rusen styrke er å se tall på hvor mye av de forkjellige nevrotransmitterne de utslipper. Samenligner vi dette med andre naturlige ting vi får nytelse av. Dette vil gi en ide, men all rus er jo forkjellig og alle får sin subjektive oppfattning av det. Så spiller også renhet og dose inn en del.

De bildene postet her er jeg uenig i. Spessielt siste.
Siden disse skalaene tydligivs ikke teller med endringer i hjernen er det rart at heroin er så høyt oppe. Såvidt jeg vet er ren heroin lite skadelig på selve kroppen. Jeg tror de bare putta heroin der oppe for at skalaen skal virke legit, siden alle tror/vet at heroin er verstingen.
Sist endret av bloodshotEyes; 26. januar 2012 kl. 11:15.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De som ikke greier å se at statistikker som over er ren bs må ha fått et par skader i logikksansen sin.


Ja, og de gjør at jeg ikke greier å ta de statistikkene der seriøst.

1. "Koffein har verre abstinenser enn cannabis". Er dere seriøse? En daglig kaffedrikker vil oppleve trøtthet og mild hodepine. En daglig hasjrøyker vil svette som en gris når han omsider får til å sove, nervøsitet, rastløshet, og et savn som kan vare i flere år.

2. "Alkohol har dobbelt så stort avhengighetspotensiale som cannabis". Cannabis kan røykes til døgnets tider uten at det trenger å være et stort problem, det samme gjelder ikke alkohol. Alkohol gir deg hangover som gjør at det blir umulig for mange å bruke stoffet i hverdager. Det gjelder ikke cannabis, faktisk vil ikke de fleste unge røykere se på det som unormalt å fyre en før skolen.

Det punktet kan bare strykes ved å se på en ting: hvor mange hasjrøykere du kjenner som røyker mer enn 3 ganger i uka, og hvor mange alkoholdrikkere som gjør det samme.

3. "Nikotin gir deg nesten like store abstinenser som heroin". Trenger ikke en gang kommentere den der. Men jeg tipper noen vil komme med den her: "jammen det er flere som slutter med heroin enn sigg". Det er enkelt og greit fordi det er mye vanskligere å finne gode grunnen til å slutte med sigg, værtfall snus. Ved snus er det så og si bare økonomien det står på.
Vis hele sitatet...
Her kommer jo subjektivitet inn i bildet, du argumenterer fra din personlige erfaring mens grafen Chronic420 postet er utarbeidet for The lancet, en godt kjent medisinsk tidskrift.

1. Ja, cannabis har visse abstinenser, men for å spe på med min egen subjektive erfaring: Jeg med 10 års bruk under armen, får ikke svette og nervøsitet om jeg kutter ut bruken. Tvert i mot får selvtilliten en større boost og jeg jobber mer strukturert. Tenkt deg så at denne undersøkelsen har involvert ganske mange forsøkspersoner, at alle har samme mening som deg er lite sannsynilig.

2. Du skal ikke dra langt for å se en kultur der alkohol drikkes daglig. Å drikke alkohol er ikke synonymt med å bli sørpe dritings, selv om endel Nordmenn ser ut til å tro det. I flere land er det helt vanlig å ta seg en pils til lunsjen og et par pils etter jobb før man drar hjem, det er flere miljøer i Norge som også har litt av samme kulturen. Og det er slik avhengigheten på alkohol starter. Alkohol abstinenssyndrom kan være dødelig om personen har opparbeidet nok toleranse.

3. Vanskelig å finne gode grunner? Folk vet godt om kreftfarene, hjerte og karsykdommene, er ikke de gode grunner?
Faktum er at nikotinavhengighet er en seriøs sak.
Men, jeg er enig i at å sammenligne det med heroin blir en smule komisk, heroinavhengige opplever flere dager med influensalignende symptomer om de slutter brått, og kan heller sammenlignes med alkoholabstinenssyndrom.
Sist endret av Dodecha; 28. januar 2012 kl. 10:07.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Her kommer jo subjektivitet inn i bildet, du argumenterer fra din personlige erfaring mens grafen Chronic420 postet er utarbeidet for The lancet, en godt kjent medisinsk tidskrift.

1. Ja, cannabis har visse abstinenser, men for å så tilbake med min egen subjektive erfaring: Jeg med 10 års bruk under armen, får ikke svette og nervøsitet om jeg kutter ut bruken. Tvert i mot får selvtilliten en større boost og jeg jobber mer strukturert. Tenkt deg så at denne undersøkelsen har involvert ganske mange forsøkspersoner, at alle har samme mening som deg er lite sannsynilig.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du ikke røyker hver dag, slik som folk drikker kaffe hver dag? Det blir litt rart å "beskytte" et stoff gjennom å si at selvtilliten økes ved å slutte med det.. Forresten overraskende at dette var en seriøs undersøkelse, og ikke noe dritt en stoner slang sammen i paint. Jeg har ingen kilder, men jeg nekter å tro at kaffe har mildere abstinenser enn cannabis.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
2. Du skal ikke dra langt for å se en kultur der alkohol drikkes daglig. Å drikke alkohol er ikke synonymt med å bli sørpe dritings, selv om endel Nordmenn ser ut til å tro det. I flere land er det helt vanlig å ta seg en pils til lunsjen og et par pils etter jobb før man drar hjem, det er flere miljøer i Norge som også har litt av samme kulturen. Og det er slik avhengigheten på alkohol starter. Alkohol abstinenssyndrom kan være dødelig om personen har opparbeidet nok toleranse.
Vis hele sitatet...
Joda, men når man drikker alkohol i små doser hver dag blir man jo ikke avhengig i nærheten av samme grad som hvis man ruser seg på det. Er uenig i at det er slik alkoholavhengighet starter, når man bare tar 1-2 pils er det jo nesten ikke et rusmiddel en gang. Er klar over at alkohol har kraftige abstinenser, men de forekommer jo ikke før man allerede er skikkelig avhengig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
3. Vanskelig å finne gode grunner? Folk vet godt om kreftfarene, hjerte og karsykdommene, er ikke de gode grunner?
Faktum er at nikotinavhengighet er en seriøs sak.
Men, jeg er enig i at å sammenligne det med heroin blir en smule komisk, heroinavhengige opplever flere dager med influensalignende symptomer om de slutter brått, og kan heller sammenlignes med alkoholabstinenssyndrom.
Vis hele sitatet...
Det er gode grunner, men det er mye lettere å avvise dem fordi de ikke rammer alle. Er vel 1/3 som før kreft eller noe, etter å ha røyket et helt liv. Å skyte heroin 3 ganger daglig er alvorlig helsefarlig no matter what.
Jeg er enig med Dodecha.

2. "Cannabis kan røykes til døgnets tider uten at det trenger å være et stort problem, det samme gjelder ikke alkohol. Alkohol gir deg hangover som gjør at det blir umulig for mange å bruke stoffet i hverdager. Blah de bla bla"

Ved gjentatt alkoholinntak settes det i gang forandringer nervecellene som gjør at de tilpasser seg alkoholvirkningene. Hjernecellene hos en som drikker ofte vil altså tåle mer alkohol før de endrer sin funksjon. Dette vil gi seg til kjenne ved at personen "tåler mer'' alkohol enn tidligere. Man kan få en permanent forandring av nervesystemet som følge av et slikt stort langvarig alkoholinntak. Videre vil man også oppleve abstinensplager når alkoholtilførselen slutter. Altså, når alkoholkonsentrasjonen i blodet går ned mot null. Disse kan være blant annet:

Depresjon
Insomni
Kvalme og oppkast
Diare
svette
Hodepine
Angst/Panikklidelse
Delirium tremens

Men det kan også føre til det som verre er. Alt fra psykose til kramper og død. Alkoholens rus har både skade og misbrukpotensial. Jeg har sett det selv så utrolig mange ganger. Det betyr ikke at det likevel umulig å nyte alkohol (Og cannabis, forøvrig) på måter som både innebærer minimal belastning/skade for kroppen.

"Det punktet kan bare strykes ved å se på en ting: hvor mange hasjrøykere du kjenner som røyker mer enn 3 ganger i uka, og hvor mange alkoholdrikkere som gjør det samme."

Det samme gjelder her. Toleranse! Ved regelmessig bruk (daglig over lengre tid) vil effekten så klart reduseres betydelig. Ikke bare blir rusen kortere men man kan også risikere å bli en smule apatisk og sløv. Videre kan man få depresjon, angst/panikkliselse, identitetsproblemer, redusert kognitivt fungering osv. Å røyke cannabis daglig er ikke noe mindre misbruk enn å drikke hver dag, mener nå jeg. Jeg har gjort det selv, og jeg vet hvordan det kan fungere. Det er selvfølgelig individuelt, og jeg sier ikke at det gjelder alle. Men det er inntrykket jeg sitter igjen basert på både egen erfaring og det jeg har sett hos andre. Når det gjelder abstinenser har jeg i likhet med Dodecha ikke opplevd slik nattesvette som en kjerring i overgangsalderen, heldigvis. Vil tro det varierer veldig fra person til person. Noen opplever det ved kun bruk av hasj, og noen ved tobakk.

Det er ikke så vanskelig å misbruke alkohol som mange later til å tro. Alkoholmisbruk koster Norge mer enn 18 milliarder kroner i året. Det er redusert arbeidskapasitet og sykefravær på grunn av alkoholmisbruk som koster samfunnet aller mest. De siste ti årene har alkoholforbruket vårt økt med 33 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.
Sist endret av Lucy In The Sky; 26. januar 2012 kl. 13:25.
Posten din sier jo egentlig ikke noe i mot det jeg har sagt tidligere. Jeg vet at alkohol har heavy abstinenser, jeg er bare uenig i at "Alkohol har dobbelt så stort avhengighetspotensiale som cannabis". Og der er ordet "potensial" viktig, fordi cannabis har såklart mildere abstinenser enn alkohol, men det er fortsatt langt enklere å bruke cannabis på en dårlig måte enn alkohol.

Det hjelper ikke å komme med "overbevisende" tall uten å sette de opp mot noe. Prøver du å si at det er enklere å misbruke alkohol enn cannabis?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Posten din sier jo egentlig ikke noe i mot det jeg har sagt tidligere. Jeg vet at alkohol har heavy abstinenser, jeg er bare uenig i at "Alkohol har dobbelt så stort avhengighetspotensiale som cannabis". Og der er ordet "potensial" viktig, fordi cannabis har såklart mildere abstinenser enn alkohol, men det er fortsatt langt enklere å bruke cannabis på en dårlig måte enn alkohol.

Det hjelper ikke å komme med "overbevisende" tall uten å sette de opp mot noe. Prøver du å si at det er enklere å misbruke alkohol enn cannabis?
Vis hele sitatet...
Jeg sa minst like enkelt å misbruke. Denne "hangover" som du så fint snakker om kommer etter en natt med kanskje et litt større inntak av alkohol, som regel. Jeg kan ikke se for meg at man vil opplevde dette ved små, kontrollerte doser. I likhet med la oss si en eller to jointer per dag. Og om man gjør det vil det gi seg etterhvert som toleransen øker. Noen ser vel kanskje ikke på det som misbruk, jeg vet ikke. Men når du når det punktet der du ha den pilsen eller den jointen daglig for å avslutte eller begynne hverdagen da har du et eller annet problem. Ikke bare det men det er mer aksept for det i sammfunnet, og jeg opplever at misbrukere rettferdiggjør det ved at det er lovlig og utbredt. Alkoholens plass i historien og kulturen er et faktum. Mange bare lukker øynene helt for dette.
Du kan da faen ikke kalle 1-2 pils daglig for misbruk. Det er jo såvidt på grensa til rusbruk... Det er ingen som ha den pilsen om de har et forbruk på et par stk om dagen. Å sammenligne pils i entall med joint er stilig retorikk, men det kan da ikke sammenlignes i det hele tatt. En joint gjør deg balle, en pils gjør ingenting.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Grafe
Vis hele sitatet...

LOL, løsemidler er gitt 1 i avhengighetspotensiale, og 1,25 i potensiale for fysisk skade.
Sist endret av The Great Catsby; 26. januar 2012 kl. 14:33.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du kan da faen ikke kalle 1-2 pils daglig for misbruk. Det er jo såvidt på grensa til rusbruk...
Vis hele sitatet...
Visst kan man misbruke alkohol, selv med mindre enheter som 1-2 pils om dagen. At du, eller en alkoholiker, etterhvert vil ha så mye toleranse (eller har så mye kroppsmasse) at dere ikke føler dere ruset på to pils, betyr ikke at misbruk ikke kan foreligge. Jeg vet om høytfungerende alkiser som inntar små mengder alkohol, men er likevel avhengige av alkoholen for å komme seg gjennom dagen. Det blir gjerne misbrukt i sammenheng med å håndtere angst og/eller depresjon.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å sammenligne pils i entall med joint er stilig retorikk, men det kan da ikke sammenlignes i det hele tatt. En joint gjør deg balle, en pils gjør ingenting.
Vis hele sitatet...
Hva slags retorisk grep er det å sammenligne en hel joint med en pils da? Det går ikke. Det er langt rimeligere å sammenligne en joint med en halvflaske vodka.

Det er greit nok at trådstarter ba om brukernes egne erfaringer, og det er fint at du svarer, men at du ikke klarer å se forbi dine egne erfaringer er et problem.
Sist endret av Mullah; 26. januar 2012 kl. 15:37.
1-2 pils i det tilfellet og 1-2 joints om dagen er misbruk på totalt forskjellige nivåer. Siden du så pent har argumentert for at 1-2 pils om dagen faktisk kan være misbruk, får jeg endre påstanden min til: "hasj har et høyere skadelig misbrukspotensiale enn alkohol". Er du uenig i at det er enklere å røyke en joint om dagen enn det er å drikke en sixer?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
1-2 pils i det tilfellet og 1-2 joints om dagen er misbruk på totalt forskjellige nivåer.
Vis hele sitatet...
Ja, og nettopp derfor synes jeg du gjør et feilgrep når du setter de mengdene som premiss for å vurdere deres skade- eller avhengighetspotensiale oppimot hverandre. Som sagt, det er rimeligere å sammenligne en joint med en halvflaske vodka. Under påvirkning av ett av de to alternativene, uavhengig av hvilket, har man et betraktelig nedsatt funksjonsnivå og det er vanskelig å skjule at man er ruset. Hvordan blir skade- og avhengighetspotensialet da?

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Siden du så pent har argumentert for at 1-2 pils om dagen faktisk kan være misbruk, får jeg endre påstanden min til: "hasj har et høyere skadelig misbrukspotensiale enn alkohol".
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at hasj har et høyere skadelig misbrukerpotensiale enn alkohol. Dodechas og Lucys innlegg forklarer hvorfor det er naturlig å tenke slik.
Sist endret av Mullah; 27. januar 2012 kl. 21:37.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Ja, og nettopp derfor synes jeg du gjør et feilgrep når du setter de mengdene som premiss for å vurdere deres skade- eller avhengighetspotensiale oppimot hverandre. Som sagt, det er rimeligere å sammenligne en joint med en halvflaske vodka.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg som begynte å sammenligne 1-2 pils med 1-2 joints. Jeg begynte først å argumentere for at det er vanskligere å misbruke alkohol, som i å drikke en halv liter vodka, enn cannabis. Det var Lucy In The Sky som så argumenterte med at man kan misbruke alkohol selvom man bare drikker 1-2 pils.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Under påvirkning av ett av de to alternativene, uavhengig av hvilket, har man et betraktelig nedsatt funksjonsnivå og det er vanskelig å skjule at man er ruset. Hvordan blir skade- og avhengighetspotensialet da?
Vis hele sitatet...
Det er da mye enklere å skjule at man er ruset på cannabis enn alkohol. Har sittet i uttalige skoletimer ballefjern, null stress.. Å drikke 3 pils før en skoletime er enda enklere å skjule, men jeg syns ikke det blir rettferdig å sette 3 pils opp mot en joint fordi 3 pils ikke blir sett på som "komplett rus" av alkohol.


Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg er uenig i at hasj har et høyere skadelig misbrukerpotensiale enn alkohol. Dodechas og Lucys innlegg forklarer hvorfor det er naturlig å tenke slik.
Vis hele sitatet...
Argumentene deres bunner jo ut i at siden alkohol kan brukes i mindre doser, vil dette gjøre avhengighetspotensialet større enn det av hasj. For det første ser ikke jeg på 1-2 pils som et problem whatsoever. De har argumentert for at det kan være misbruk i de tilfeller hvor deprimerte tar seg et par pils på kvelden for å få sove for eksempel. Vel, jeg tror dette gjelder utrolig få da 1-2 pils ikke gir meg noe som helst, selvfølgelig er det individuelle forskjeller her, men er du deprimert er ikke 1-2 pils nok til å numme ut de fleste..

Jeg ser dog faren i at 1-2 pils kan utvikle seg til flere, og 8 pils hver kveld er selvfølgelig et skadelig misbruk. Tallene for de som får et skadelig forhold til alkohol er dog langt lavere enn de som får det til cannabis. Jeg har ingen kilder, men hvis noen av dere har hengt i et gjennomsnittlig røykemiljø burde det være åpenbart.
Pirk pirk, kommentarene på disse grafene viser i grunn som nevnt ovenfor at hver rusopplevelse er individuell.
Er det noe mer å diskutere utenom å fremlegge grafer og kilder?
Forum.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det var ikke jeg som begynte å sammenligne 1-2 pils med 1-2 joints. Jeg begynte først å argumentere for at det er vanskligere å misbruke alkohol, som i å drikke en halv liter vodka, enn cannabis. Det var Lucy In The Sky som så argumenterte med at man kan misbruke alkohol selvom man bare drikker 1-2 pils.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med Lucy i at det er mulig å misbruke selv mindre mengder alkohol, noe jeg har vist. Jeg er derimot uenig med deg i at det er rimelig å sammenligner 1-2 pils med 1-2 joints, noe jeg også har begrunnet.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er da mye enklere å skjule at man er ruset på cannabis enn alkohol. Har sittet i uttalige skoletimer ballefjern, null stress..
Vis hele sitatet...
At en lærer ikke klare å skille en slask som sløver i timene fra en ruset slask som sløver i timene er ikke et særlig slagkraftig argument. Det der slipper du ikke unna med i situasjoner som krever noe av deg. Det er forøvrig også et av mine poeng.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Argumentene deres bunner jo ut i at siden alkohol kan brukes i mindre doser, vil dette gjøre avhengighetspotensialet større enn det av hasj. For det første ser ikke jeg på 1-2 pils som et problem whatsoever. De har argumentert for at det kan være misbruk i de tilfeller hvor deprimerte tar seg et par pils på kvelden for å få sove for eksempel. Vel, jeg tror dette gjelder utrolig få da 1-2 pils ikke gir meg noe som helst, selvfølgelig er det individuelle forskjeller her, men er du deprimert er ikke 1-2 pils nok til å numme ut de fleste..
Vis hele sitatet...
At ikke du ser på 1-2 pils som et problem whatsoever, eller at 1-2 pils ikke gir deg noe som helst, er ved siden av poenget. Det var dette med å se forbi begrensingene av dine egne erfaringer igjen.

Jeg er forøvrig ferdig her nå.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg



Argumentene deres bunner jo ut i at siden alkohol kan brukes i mindre doser, vil dette gjøre avhengighetspotensialet større enn det av hasj. For det første ser ikke jeg på 1-2 pils som et problem whatsoever. De har argumentert for at det kan være misbruk i de tilfeller hvor deprimerte tar seg et par pils på kvelden for å få sove for eksempel. Vel, jeg tror dette gjelder utrolig få da 1-2 pils ikke gir meg noe som helst, selvfølgelig er det individuelle forskjeller her, men er du deprimert er ikke 1-2 pils nok til å numme ut de fleste..

Jeg ser dog faren i at 1-2 pils kan utvikle seg til flere, og 8 pils hver kveld er selvfølgelig et skadelig misbruk. Tallene for de som får et skadelig forhold til alkohol er dog langt lavere enn de som får det til cannabis. Jeg har ingen kilder, men hvis noen av dere har hengt i et gjennomsnittlig røykemiljø burde det være åpenbart.
Vis hele sitatet...
Slutt å kom med antagelser basert på tall du tilsynelatende finner opp selv. Må gå gjennom et par punkter som ikke henger på greip;

"Jeg ser dog faren i at 1-2 pils kan utvikle seg til flere, og 8 pils hver kveld er selvfølgelig et skadelig misbruk."
For det første så er "et par pils" hver dag ikke bra for noen. Og hva skjedde med alt mellom 2 og 8 pils? 8 øl hver kveld betyr rett og slett at man er alkoholiker.

Du sier også;

"Tallene for de som får et skadelig forhold til alkohol er dog langt lavere enn de som får det til cannabis. Jeg har ingen kilder, men hvis noen av dere har hengt i et gjennomsnittlig røykemiljø burde det være åpenbart."

Du har ingen kilder/kompetanse, men du er både egnet til å både definere et gjennomsnittlig røykemilje, og konkludere med at "flere får et skadelig forhold til cannabis, enn alkohol" ?

Kort oppsummert; Slutt og uttal deg om ting du åpenbart ikke vet noe om! Sauene som leser dette kan være så uheldig og tro det du skriver stemmer!
For det første er det umulig å finne kilder på dette(mange har feks prøvd hasj, men er ikke "røykere" av den grunn), for det andre har ikke dere heller kilder på det motsatte, så å påstå at jeg tar feil og samtidig kreve kilder gjør deg til en hykler.

Grunnlaget for mitt synspunkt er at absolutt alle røykemiljøene jeg har vært borti røyker mer enn 1 gang i uka(som er normalen for hvor ofte ungdom drikker seg drita). Det er også en generell trend de fleste steder at det ikke er noe unormalt med å røyke cannabis oftere enn det. Nekter dere for det blir dette som å diskutere med kreasjonister..
Sitat av Crabman Vis innlegg
Kort oppsummert; Slutt og uttal deg om ting du åpenbart ikke vet noe om! Sauene som leser dette kan være så uheldig og tro det du skriver stemmer!
Vis hele sitatet...
At større prosent av de som røyker hasj ender opp med ett usunt forhold til hasj iforhold til alkohol tror jeg ikke det er tvil om. "Alle" jeg kjenner drikker alkohol, og kanskje halvparten røyker hasj. Alikevel kjenner jeg veldig få som kan sies å ha et alkoholproblem, og de som faktisk har et alkoholproblem har også probemer med andre rusmiddler, da typiskt hasj. Av de jeg kjenner som røyker hasj er det en stoooor del som røyker hver dag og har ett usunt forhold til det.

Dette trengs det ikke linker og kilder på, dette er ganske åpenlyst for alle som noengang har vært i et hasjmiljø.
Men er dette fordi cannabis er et mer avhengighetsskapende rusmiddel? Jeg stiller meg heller bak teorien om at fordi rusmiddelet er ulovlig vil det bli veldig lukkede miljøer rundt det som igjen fører til at det er vanskeligere å sosialisere med ikke-røykere eller folk som har andre interesser en å røyke.
I mitt tilfelle står vennekretsen stort sett av røykere, mest fordi jeg har store problemer med å finne ikkerøykere som aksepterer brukere av cannabis. Prøver å holde meg unna de typiske sofastonerne som ikke foretar seg annet en å røyke, men det fører alikevel til at jeg har en mindre vennekrets en om det var mer akseptert.
Sist endret av Detectable; 28. januar 2012 kl. 21:55.
Men hva er værst? Røyke cannabis 3-7 dager i uken eller drikke seg sørpe dritings 1-3 ganger i uken? Hva ville skadet deg mest? Jeg har prøvd begge og kan garantere deg att fylla har gjort mest skade, også når det kommer til avhengighet.
Jeg er også enig i at alkohol bruk gir mer skade enn det å røyke cannabis gjør. Noe som kanksje gjør at flere missbruker cannabis kan kanskje være at det er så lett å gå fra edru til den formen man vil være i, plus at det ofte kan være vanskelig for folk rundt å merke at man er stein iforhold til full....At man ikke blir dårlig dagen etter på hjelper jo også.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
For det første er det umulig å finne kilder på dette(mange har feks prøvd hasj, men er ikke "røykere" av den grunn), for det andre har ikke dere heller kilder på det motsatte, så å påstå at jeg tar feil og samtidig kreve kilder gjør deg til en hykler.

Grunnlaget for mitt synspunkt er at absolutt alle røykemiljøene jeg har vært borti røyker mer enn 1 gang i uka(som er normalen for hvor ofte ungdom drikker seg drita). Det er også en generell trend de fleste steder at det ikke er noe unormalt med å røyke cannabis oftere enn det. Nekter dere for det blir dette som å diskutere med kreasjonister..
Vis hele sitatet...
Du skriver uten sammenheng, og forsåvidt logikk. Du kaster ut påstander, såkalt "fakta" i hytt og pine. Hadde du bare hatt en liten dose virkelighetsforståelse hadde du forstått at praksis ofte er mot logikken, det er bare så banket inn i hjernen at det er vanskelig å vende for noen uheldige.

Siden du allerede har har gjort meg til en av "dere" i dine øyne, så kommer jeg nå, kun for nytelsen av å forhåpentligvis se det ytterst pinlige comebacket senere, til å ramse opp en rekke påstander på vegne av "dere" med kilder som bekrefter påstandene "våre".

Det er ufattelig at en naturlig plante, som faktisk tilnærmet utelukkende har positive effekter i sin naturlige form, når et stoff så skadelig som alkohol er akseptert.
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4178188.html Dokumentar om hvor mye alkoholmissbruk koster landet.
Skattepengene fra medisinsk Cannabis kunne muligens bidratt til bedre behandling?

Dagens fremgangsmåte fungerer mot sin hensikt;
http://www.businessweek.com/debatero...ze_mariju.html
Høyt kvalifiserte debatanter tar for seg emnet på en så enkel måte, at den muligens er spiselig, selv for deg.

I forhold til hvor skadelig Cannabis er, kan du ta en titt her;
http://www.cannabis-med.org/studies/study.php
Objektive studier, som også viser negative effekter. Hvordan det er mulig å ønske å forby et sånt stoff, spesielt siden det absolutt ikke angår dem, når det har dokumentert medisinsk effekt på kanskje de mest syke pasientene synes jeg er kvalmt og forkastelig.


For dere som mener Cannabis er så skadelig, hvorfor ikke bare ikke gjøre det? Hvorfor blande seg inn i hva andre gjør, når det absolutt ikke går utover deg?

http://www.cannabis-med.org/studies/...ow.php?s_id=63
Hvordan kan man etter å ha lest det, mene at det bør være ulovlig? Usmakelig..
Alt er jo veldig forskjellig så vanskelig og sammenligne... Blir jo feil....
Dette med røykemiljøer... de aller fleste av de vennene mine som røyker, gjør det sjelden, altså maks en gang i uken. Jeg har dog et par venner som er blitt ordentlige stoners, men disse er problembarn fra før av, og har hatt usunt forhold til rus hele sitt liv (fra de oppdaget rus vel og merke), da hovedsaklig alkohol, og muskatnøtt, og andre ting de har lest om...
Sist endret av ruskube; 3. februar 2012 kl. 14:12.