Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9925
Hei, kjøpte meg en boks 5HTP.

Prøvde det, tok 200mg og Ble så rar, har aldrig vert sånn før, ble litt slapp og rar samtidig som jeg fikk en mye bedre dag. føltes litt svakt.

Er det mulig og oppnå nåen kraftigere type rus av dette? evt hvilken dose?

Må jo gå an og ruse seg, sto tydelig på boksen at mange brukere følte drowsiness og burde ikke kjøre bil.

hvordan virker stoffet på deg? noen erfaringer?

Ble selv litt imponert hvor positiv innstillt jeg ble.
(hvis dette er en antideppresiv og jeg kjente det tydelig etter inntak, skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke bruker denne i norge, er et mye tryggere alternativ en den medisin vi har her, eller hva?)
Unskyld att jeg spør, men hva er 5HTP??
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Man kan ikke ruse seg på 5-HTP. At store doser 5-HTP kan forårsake tretthet betyr ikke at det kan brukes til å ruse seg på. Det betyr kun at det finnes en grense du passerer ved høyt inntak av stoffet hvor negative effekter begynner å tre frem. 200 mg er en heller stor førstegangsdose.

Depresjon er mye mer komplekst enn at de løses ved å øke serotoninnivåene litt med 5-HTP.

Steff4041: 5-HTP er en aminosyre som omdannes til 5-HT i kroppen. 5-HT er bedre kjent som serotonin, en viktig nevrotransmitter som bl.a er blitt knyttet til humør.
Sist endret av Mullah; 27. mai 2010 kl. 16:53.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Aldri hørt om missbruk av 5HTP, det er en aminosyre som kroppen bruker til å lage serotonin, som er et nervestoff som regulerer bl.a. humør, søvn, apetitt.
Det som kroppen ikke metaboliserer til serotonin skilles visst ut i ekskrement.
Trådstarter
41 8
Takk for nyttig info dode & Mullah.

Jeg fikk jo ingen rus, men syns at effektene jeg fikk var meget positiv sammelignet med hvordan jeg følte meg 45 min før.

Kjente også en num og prikkende følelse i kroppen veldig svakt. Kan jo vere dosen.


Jeg glemte og legge til at jeg kombinerte 200mg 5HTP med 200mg ren ginseng extrakt + 1 Battery og en vitamin kapsel.
Sist endret av blaze_01; 27. mai 2010 kl. 18:10.
Sitat av blaze_01 Vis innlegg
Må jo gå an og ruse seg, sto tydelig på boksen at mange brukere følte drowsiness og burde ikke kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Fordi man blir trøtt, ikke fordi man blir rusa.

hvordan virker stoffet på deg? noen erfaringer?
Vis hele sitatet...
Blir glad og smiler ukontrollert.

(hvis dette er en antideppresiv og jeg kjente det tydelig etter inntak, skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke bruker denne i norge, er et mye tryggere alternativ en den medisin vi har her, eller hva?)
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at 5-HTP er tryggere enn vanlige piller? Og grunnen er selvfølgelig at det er et naturprodukt, dermed kan det ikke patenteres og tjenes store penger på. For at det skal bli godkjent som legemiddel må det igjennom store og dyre tester på mange forsøkspersoner. Ingen firmaer vil ta seg råd til dette når de ikke får eksklusive rettigheter.
Ellers er det dumt at det ikke brukes, det har jo en veldig raskt innsettende effekt. Men tryggere er det neppe.

Depresjon er mye mer komplekst enn at de løses ved å øke serotoninnivåene litt med 5-HTP.
Vis hele sitatet...
Joda, men "lykkepiller" har ikke noe "bedre" virkningsmekanisme enn 5-HTP. Jeg har prøvd begge deler, og 5-HTP har en klart bedre antidepressiv effekt.

5-HTP bør helst tas med vitamin b-kompleks og magnesium for best effekt og for å unngå bivirkninger.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Joda, men "lykkepiller" har ikke noe "bedre" virkningsmekanisme enn 5-HTP. Jeg har prøvd begge deler, og 5-HTP har en klart bedre antidepressiv effekt.
Vis hele sitatet...
Det er hyggelig at du har hatt så god effekt og slipper å bruke tradisjonell psykofarmaka! Samtidig må du huske på at dette gjelder deg og ikke nødvendigvis resten av verden. I tillegg sier du ikke noe om din utredelse eller om du i det hele tatt har blitt utredet, så jeg er ikke fremmed for å anta at alvorlighetensgraden av din psykiske lidelse har endel å si i dette.
Poenget står i hvert fall forsatt: Depresjoner er kompliserte. Alvorlig sinnslidende bør dessuten ikke uten videre bytte ut sine medisiner med 5-HTP.
Anbefalt dose er 100mg, jeg tar det og føler meg helt fin, samt litt mer oppegående og sosial enn før.
Jeg brukte det en periode i mindre doser, var bra for søvnkvaliteten og følte meg ganske godt humør i den perioden. Vet dog ikke om det sistnevnte var pga det.

Noen rus får du iallefall ikke ut av det, og det er vel heller ikke et antidepressiva, men det kan ha gunstig effekt på søvn, humør, osv.

Her er en liten artikkel om søvn og 5htp: http://www.smart-publications.com/de...n/5htp_ch5.php
Sitat av Mullah Vis innlegg
Det er hyggelig at du har hatt så god effekt og slipper å bruke tradisjonell psykofarmaka! Samtidig må du huske på at dette gjelder deg og ikke nødvendigvis resten av verden. I tillegg sier du ikke noe om din utredelse eller om du i det hele tatt har blitt utredet, så jeg er ikke fremmed for å anta at alvorlighetensgraden av din psykiske lidelse har endel å si i dette.
Poenget står i hvert fall forsatt: Depresjoner er kompliserte. Alvorlig sinnslidende bør dessuten ikke uten videre bytte ut sine medisiner med 5-HTP.
Vis hele sitatet...
Bruker Zoloft og ikke 5-HTP for tiden. Jeg sier ikke at 5-HTP kurerer depresjon. Det jeg sier er at depresjoner er kompliserte, og hverken legemidler eller 5-HTP kurerer det uten videre.

Jeg forsto ditt innlegg sånn at du mente depresjoner trengte legemidler fordi de var "kompliserte". Dette er jeg uenig i, ikke fordi man blir bra uten legemidler, men fordi man heller ikke blir bra med. Piller alene er ikke nok uansett om de heter SSRI eller 5-HTP.

Tryptofan er for øvrig godkjent som vanlig antidepressiva i Canada.

Edit: Hvis du absolutt skal snoke så er alvorlighetsgraden "moderat depressiv episode".
Sist endret av Kråkelefse; 27. mai 2010 kl. 21:35.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Fordi man blir trøtt, ikke fordi man blir rusa.

Blir glad og smiler ukontrollert.


Hva får deg til å tro at 5-HTP er tryggere enn vanlige piller? Og grunnen er selvfølgelig at det er et naturprodukt, dermed kan det ikke patenteres og tjenes store penger på. For at det skal bli godkjent som legemiddel må det igjennom store og dyre tester på mange forsøkspersoner. Ingen firmaer vil ta seg råd til dette når de ikke får eksklusive rettigheter.
Ellers er det dumt at det ikke brukes, det har jo en veldig raskt innsettende effekt. Men tryggere er det neppe.

Joda, men "lykkepiller" har ikke noe "bedre" virkningsmekanisme enn 5-HTP. Jeg har prøvd begge deler, og 5-HTP har en klart bedre antidepressiv effekt.

5-HTP bør helst tas med vitamin b-kompleks og magnesium for best effekt og for å unngå bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Anbefaler puritan's pride kapsler. Inneholder vitamin b3, b6, magnesium, 5-htp, valerian osv. Står på boksen at man skal spise 1-2 daglig, men jeg har kun brukt disse når jeg har hatt nedtur, og de funker faktisk ganske bra. Fyrer innpå 2 før jeg legger meg og 2 når jeg våkner, og så blir jeg fin utpå dagen.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Bruker Zoloft og ikke 5-HTP for tiden. Jeg sier ikke at 5-HTP kurerer depresjon. Det jeg sier er at depresjoner er kompliserte, og hverken legemidler eller 5-HTP kurerer det uten videre.

Jeg forsto ditt innlegg sånn at du mente depresjoner trengte legemidler fordi de var "kompliserte". Dette er jeg uenig i, ikke fordi man blir bra uten legemidler, men fordi man heller ikke blir bra med. Piller alene er ikke nok uansett om de heter SSRI eller 5-HTP.

Tryptofan er for øvrig godkjent som vanlig antidepressiva i Canada.

Edit: Hvis du absolutt skal snoke så er alvorlighetsgraden "moderat depressiv episode".
Vis hele sitatet...
Jeg sa at depresjon er mer komplekst enn at de løses ved å øke serotnoninnivået litt. Det er svært nærliggende det du selv sier du mener, så det er jo litt morsomt at du tillegger meg andre meninger. Når det er sagt så kan både 5-HTP og andre legemidler hjelpe på depresjoner, og kanskje fjerne symptomene helt.
Det er ikke riktig å si at legemidlene ikke fungerer bare fordi ett medikament ikke hjalp akkurat deg, om det var det du mente.

Jeg er ikke interessert i å "snoke". Det var du som brakte din depresjon på banen for å underbygge dine påstander, og det får du stå for selv. Om jeg ikke skal ha lov å diskutere forholdene for dine påstander burde du heller spart deg for å si noe om det i det hele tatt.
Sist endret av Mullah; 28. mai 2010 kl. 11:11.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hadde en periode hvor jeg brukte dette men husker rett og slett ikke hvordan det virket så jeg ønsker egentlig bare å høre noen erfaringer fra dere andre. Har dere hatt utbytte av det, og bruker dere det hver dag eller en gang i blant? Kom med erfaringer.
5-HTP virker ved at kroppen bruker et enzym kalt dekarboksylase til å konvertere 5-HTP til serotonin. Problemet er at dette enzymet finnes i magen slik at mye av 5-HTPen blir omgjort til serotonin før det når hjernen. Dette kan føre til mage- og hjerteproblemer. For å unngå dette, kan en ta en dekarboksylasehemmer sammen med 5-HTP. Det enkleste er å bruke grønn te-ekstrakt.
5-HTP er ufarlig med mindre du tar mye SSRI og/eller MAO-A-hemmere. Spiser du mat med mye serotonin, 5-HTP eller trypofan så lager kroppen flere MAO-enzymer og skrur opp hastigheten på disse. Det stemmer at avfallstoffer fra prosessen, som peroksider ikke er helt sunt for hjertet men det krever innsats å bli syk uansett.

MonoAmineOksidase lages i mitokondriene, så overflødig serotonin fjernes vanligvis fort.

Det fins mye bedre tilskudd enn 5-HTP mot depresjon, spesielt siden depresjon kun handler om serotonin hos en liten gruppe. Husk at SSRI, eller "antidepressive" er like effektive enten de er fra 40-tallet eller 2000-tallet, de har fortsatt ikke passert placebotesten. 2 SSRI-piller er for eksempel marginalt mer effektive enn 2 røde sukkerpiller, men ikke 3 eller flere røde sukkerpiller.

L-Dopa (mucuna pririens, bananer, hestebønner) er forløper til dopamin og gir litt bedre humør for mange.
Pasjonsblomst og peganum harmalla har mao-hemmere som fører til mer dopamin og serotonin i omløp. I tillegg fungerer de litt som svake psykedelika og demper overaktive områder i hjernen. Naturens antidepressive er nettopp det, de virker... Men de må brukes med respekt.