Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3164
Doseringen var 300ug LSD og rundt 100 mg mdma.

Har ikke tenkte til å skrive en utfyllende triprapport da det finnes nok av de, men tenkte jeg skulle prøve å beskrive litt om hvordan opplevelsen av å trippe i VR er og går inn på en spesifikk video.
Utstyret jeg har en Samsung Gear VR. (Kjører oculus os) Jeg var veldig skeptisk til VR opprinnelig, men etter at jeg fikk prøve det så skjønte jeg fort at dette har et kjempepotensial i kombinasjon med psykedelika, og utenom psykedelika for den sakens skyld.

På forhånd hadde vi lastet ned litt ulike applikasjoner, samt at vi hadde rippet og førte over en del visualizere fra youtube.Sistnevnte har jo forsåvidt ingenting med VR å gjøre, men haddde en formening om at det ville bli vannvittig kult, noe det ikke var.

Siden skuffelsen av visualizerene var såpass stor så la vi fra oss brillene, men etter at broren min bestemte seg for å se litt på 360-klipp så skjønte vi fort at dette kan bli vannvittig artig.

En av videoene som ligger tilgjengelig for de som har Gear eller vanlig Oculus er en animert Salvador Dali-video. Her vil du reise igjennom Salvador Dali sine bilder og det er her det morsomme begynner.
Det starter med at en flyr inn i en bilderamme hvor man ender opp i den enorme Dali-verdenen. Først møter man en mann med hatt som holder et barn i handen. For meg virket det som de kikker ut mot to enorme tårn, litt med samme fascinasjon som meg.

Veien videre går mot disse to tårnene hvor en flyr inn. Disse tårnene må ha vært hundre meter høye, føltes i hvert fall slik. Det er to tårn som tilhører en slags steinkonstruksjon. Litt vanskelig å beskrive. I bunn av tårnet ved inngangen er det en telefon som ringer. Jeg undrer hvorfor ringer den?
Det føltes veldig rart og klarte ikke å forstå hvorfor. Turen bærer opp i tårnere og videre ut fra mot et nytt landskap Snur en seg rundt vil en kunne se den den fantatiske konstruksjonen som var utrolig klar. Kunne nesten minne meg litt om konstruksjonen til deler av Angkor Wat. Fy faen faen så vakkert. Nå begynner jeg å falle mer og mer inn i den virtuelle verdenen og ut av den reelle virkeligheten. Hvis det er noe som heter det på LSD

Når jeg ser fremover kommer de langbeinte elefantene som Salvador Dali er kjent for. De var enorme og kom mot meg med typiske elefantlyder. Det oppleves som noen fantastiske skapninger og oppfattes ikke uvirkelig. Samtidig svever det fugler rundt som passer perfekt inn.
Jeg flyr nå nærmere mot bakken og svever langs langs den fantastiske ørkenen. Her møter jeg på en kvinne som nynner på en veldig spesiell tone eller hva en skal kalle det.

Kjenner at jeg blir litt sentimental da hun virker å være utilpass og redd. Er litt vanskelig å beskrive vibbene jeg fikk fra henne.

Ferden går litt videre forbi henne før jeg vender tilbake mot tårnere, samtidig som jeg har elefantene ved min side. Tårnene og den steinkonstruksjonen er vel så vakker på tilbakeveien som den var andre veien.

Videre ender jeg inn i bunnen av tårnet hvor det blir spilt noe man vel kan kalle god gammeldags hippiemusikk.

Jeg har hørt låten før mener jeg å huske. Her er en figur som kan fremstå som en blanding av et menneske og en buddhafigur med en lysestake i hånden. Han er også i ulike farger som gjør det enda mer fascinerende. Turen bærer opp igjen i tårnet og ut. Da er klippet over, desverre.
Vi så noen andre klipp også, men jeg velger å fokusere på denne da det var den virkelig woooooohahopplevelsen.

Nå har jeg eksperimentert med psykedellika i snart 16 år i små og veldig store doser, men det jeg har sett og opplevd når ikke dette til knærne.

Skulle gjerne ønsket jeg husket alt og var flinkere til å beskrive det helt og holdent fullt ut, men det er vannvittig vanskelig å sette ord på. Det må nesten bare oppleves. Headset er et absolutt must da stemmene og lydene gir halve opplevelsen.

Nå som Oculus og andre VR-briller kommer for fullt ser jeg virkelig frem til hva fremtiden har å bringe på dette området. Vet at noen kreative artister innenfor psykedelisk kunst og lignende har begynt å leke seg litt med VR.

Er du glad i psykedelika og tilfeldigvis har en Samsung S6 eller S7, løp og kjøp. Eventuelt kjøpe vanlige oculus-briller eller lignende, men da begynner det å bli dyrt.

Nå som vi har en viss formening om hva som virkelig vil fungere på tur så har vi funnet en del nye klipp og applikasjoner som jeg ser veldig frem til å teste på neste gang.

Siden klippet er såpass kort, noe rundt fem minutter så falt jeg ikke 100% inn i den verdenen før det gikk mot slutten. Dog ikke langt unna. Men når det blir laget tilsvarende som kanskje varer over en god stund så vil nok man miste helt kontakt med virkeligheten.

Ser også absolutt for meg at kombinasjonen LSD eller andre substanser med VR kan ha et potensiale innen for psykoterapi hvis det utvikles skreddersydde løsninger for den slags bruk. Men det blir en hypotese enn så lenge.

Psychonauts in the rift kommer nok til å bli en greie.
Får ikke noe særlig inntrykk av hvordan dette funker sammen her. Du beskriver egentlig bare videoen, og det hele høres ganske tamt ut når man vet at man kan ha slike opplevelser helt naturell, uten briller, piksler og headset. Men interessant konsept tho, blir bare ikke helt overbevist.

Det er forøvrig første tripprapporten jeg har lest på årevis, så det skal du ha. Got my attention =)
Sist endret av mentalmelt; 19. april 2016 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, den ser jeg så absolutt. Det ble veldig vanskelig å forklare, og når det ligger litt unaturlig for meg å skrive og beskrive opplevelser så blir det vel ikke optimalt. Dårlig selger for oculus mao

Anyways. Yes, du kan sikkert se og føle mye som kan høres noe likt ut uten VR og headset, men det er en opplevelse som er vanskelig å sammenligne med andre ting jeg har vært igjennom i ulike tilstander. Jeg tror nesten man bare må oppleve det for å skjønne greia. Hadde kompisen min frekventert her så kunne han nok skrevet og forklart det på en bedre måte, da det å skrive er hans greie.

Eneste jeg kan si at tamt er det ikke og dette er kun starten. Vet at Julius Horsthuis jobber med noen prosjekter så kan bli spennende å se hva han får til

Godt jeg fikk din oppmerksomhet om ikke annet! =)

Edit; typo!
Sist endret av hestpåpinne; 19. april 2016 kl. 18:24.
Å beskrive slike opplevelser er jo bortimot umulig i utgangspunktet. De få rapportene jeg har skrevet har også fokusert mye på det ytre, for det indre lar seg ikke beskrive i tilfredsstillende grad synes jeg. Det blir bare litt annerledes å lese om når det ytre er en video, altså en ferdig komponert opplevelse med foreløpig store begrensninger når det kommer til sanseopplevelser og virkelighetsnærhet. Men virkelig et spennende tema.
Helt enig i det du skriver! Det indre og spirituelle kan nok være enklere å forklare, selv om det for meg også er vanskelig å sette ord på.

Men dette blir nok neppe den eneste triprapporten her på freak som omhandler VR, hvis det ikke flopper nok en gang, noe jeg tviler på!

Men artig er det =) Blir spennende å se hva som skjer fremover.

Takker for fin og konstruktiv tilbakemelding!
Hmm, spennende idé å kombinere med VR og oculus. Tipper det kan bli ganske sykt på psykedelika, ingen tvil om det. Men det kan vel også bli litt overkill? Altså at det bli for mye å følge med på og fokuset blir flyttet vekk fra seg selv?
Sitat av hestpåpinne
Nå har jeg eksperimentert med psykedellika i snart 16 år i små og veldig store doser, men det jeg har sett og opplevd når ikke dette til knærne.
Vis hele sitatet...
For meg er psykedelika ikke nødvendigis det man fysisk ser(selvom det ofte dominerer) men heller den dypere bevisstheten som kan oppstå, og som er grenseløs, og det virker som denne opplevelsen var mer visuell enn dyp om jeg har forstått deg rett?
Jepp! Å holde fokuset gikk overraskende greit, men av de nærmere tolv timene turen varte så brukte jeg vel ikke brillene mer enn en halvtimes tid, tror jeg!

Opplevelsen var nok mer visuelle dyp enn det indre som du sier, men jeg tror det vil kunne bli annerledes når kreative mennesker får utviklet dette videre. Ved siden av at klippet er relativt kort så det blir fort inn og ut. Men at VR vil bli noe man sitter i igjennom en hel tur kan jeg ikke for meg. Blir temmelig asosialt, hvis man er flere.

Men som en artig greie å bruke noen ganger i løpet av turen og ser frem mot det som kommer.

En annen artig ting uten at jeg skal dra noen form for konklusjoner og si at dette har noe med vr er å gjøre er at kameraten min har opplevd lucid dreaming et par ganger i etterkant. Og vi har noen turer på baken uten at dette har skjedd. Meeeen, dette blir bare synsing og trenger ikke ha noen sammenheng overhodet =)