Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9456
Hei!
skal på lavvotur(trelavv, eller hva det heter) og trenger noe for å varme opp lavoen, og holde varmen gjennom nattet..
var på samme ut i fjor, men da hadde vi en gammel Fuhrmeister(parafinprimus), og en rødspritbrenner. Problemet er at han som hadde dette ikke er hjemme, så han blir ikke med, og vi kan ikke låne dette..

Noen brae rødsprit/parafin primuser(eller noe annet, bare ikke gass) som jeg kan kjøpe? Pris er ikke nøyye, men helst ikke for dyr.. Den bør også bruke lite drivstoff hvis dette er mulig XD

Takk for svar!
Hvorfor ikke gass? Eller så er jo optimusen til forsvaret ganske allrigth, den leverer vel noe sånt som 2kw (eller mer tror jeg). Tror du kan få tak i de på slike millitærutsalg etc. Eller så kan du jo lete på finn

Her f.eks. https://www.forsvarsbrukt.no/p-1434-optimus-hiker-.aspx

Eller her http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=optimus
Sist endret av jorwax; 8. januar 2015 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har hørt gass funker dålig i kulde, er dette bare en myte eller? 0o

helst noe i Tromsø da vi drar i morgen og seinest lørdag..
Det er forsåvidt sant Tenkte ikke på det...
Tror dog at hvis du kjøper en god gassblanding med f.eks. isobutan vil du ikke ha serlig problemer med dårlig effekt.

Du kan jo se om du får tak i noe som dette: http://www.villmarksbutikken.net/Pro...dbrenner-liten Det er slik jeg forstår det, simpelthen et bærbart bål du kan henge i midten av lavoen. Bare løp innom din lokale friluftssjappe, de har sikkert noe lurt på lager
Hva med Koks?Brenner i 8-10 timer.
jorwax, det er rett :P har en primus som vi skal lage mat og bruke til oppvarming men vil ikke fryse, og denne holder ikke..
Må ha mye gass med om dere har tenkt til å holde varmen lenge.
Vil anbefale vedovn rett og slett, enkleste er ofte det beste.
Parafin/gass osv kan gjøre mye skade.

Stikk innom xxl eller skandinavisk høyfjellsutstyr du, de kan nok hjelpe
Kjøpte "pelle" for 2 år siden, fyrer med det du har for hånden. ved, kongler, pellets (8mm)
kjempe kvalitet og varmer godt

http://www.gzon.no/index.php?categor...hk=1&Itemid=73
Propan/butan er IKKE å anbefale på tur! Så vanlig gassbrenner/primus er ikke det beste.

Rødspritbrenner er bare å glemme, funker dårlig i kulda, og må fylles opp veldig fort (OBS: Brenneren må være kald før du kan fylle på mere, ellers smeller det)

Tror militæret bruker bensin/dieselbrennere (tenker ikke på de kokeaparatene, men en varmeovn)
Har sett en slik i bruk før, tor det fungerer veldig bra!

Ellers vil jeg, som mange flere her anbefale ved (obs: Når det slukner, blir det fort kaldt)
Fyr med store pellets og tennveske Funker knall
Forsvaret bruker seg av en multifuel-brenner.
Og en flydrivstoff blanding i all hovedsak.

Blir noe lignende en rødspritbrenner, med konstant mating. Brenner ca 2 liter i timen ved -10.

Fungerer sånn passelig bra, men effekten blir trolig for liten til en større lavvo.
Sist endret av Blackkoz; 9. januar 2015 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor stor er lavvoen? var på teltur for noen uker siden i ca. -14 på natta, og det eneste vi fyrte med da var to multifuelbrenner hvor vi brukte bensin til å fyre... Etter noen timer ble det rene badstua! Så lenge du fyrer godt på forhånd er det greit for natta. Men pass på å ikke la det stå hele natta, bensin er enormt brannfarlig og du skal være forsiktig med sånne saker
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Ikkje ein skit. Bruk Jerven-duk, ullsokker (IKKE kunststoff), superundertøy og ullgenser og lue så er det ganske greit. Dette har jeg gjort i Bodø i februar 2013. Da hadde jeg ikke ullsokker og det angrer jeg på. Resten av kroppen var OK, men all varmen "gikk ut" til føttene. Er det en tradisjonell lavvo eller har taket hattløsning?
Enten som Duckie sier, eller en vedovn til lavo.
Om et vanlig bål er mulig, så er det klart det enkleste og billigste.
Ikke hør på alle de som ikke kan det! billigste er jo en gryte med rødsprit hiv oppi og tenn på, ha lokket i nærheten skulle det bli for varmt.

Det beste vil være en lavvo ovn men de er tunge og krever ved.

Det nest beste er en Primus Omniufuel og så kjøper du 4 takt miljøbensin på statoil den brenner reinest, så er det bare og pumpe opp flaska og la den stå. om du sovner så er det ikke så farlig. gjort dette masse selv og er ikke noe risiko.
Sist endret av Sterol91; 11. januar 2015 kl. 00:30.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Ikke hør på alle de som ikke kan det! billigste er jo en gryte med rødsprit hiv oppi og tenn på, ha lokket i nærheten skulle det bli for varmt.
Vis hele sitatet...
Hvor kjøper du rødsprit som er billigere enn ved?

Tørt treverk har en brennverdi på ca. 4,3 kWh/kg (treslag har ikke noe betydning, slik som mange tror, kun tørr masse).
Etanol frigir ca. 8,6 kWh/kg.

En liter rødsprit koster omtrent en hundrelapp de stedene jeg fant.
For en hundrelapp får du to hele sekker med ved (40 l).

Det er klart tyngre å bære med seg ved, siden den får større volum og masse per kWh, men det er begrenset hva du trenger for en natt.
Trådstarter får nesten svare, siden det ikke er sikkert at bål er mulig i denne lavvoen.
Sist endret av Grimdoc; 11. januar 2015 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En gryte med rødsprit i full fyr inne i en lavvo er jo også hysterisk brannfarlig, med mindre du har enormt god plass. I tillegg er det enkelt å finne gratis ved i skogen rundt leirplassen, mens det heldigvis er sjelden man snubler over en stor kanne med rødsprit. Omnifuel og miljøbensin fungerer fint, men om man skal holde det varmt i lavvoen i kaldt vær i mange dager, vil det gå mye bensin.

Ellers er jeg ganske enig med Duckie. En skikkelig vintersovepose og godt med granbar under et kraftig liggeunderlag, så trenger du ikke varme i lavvoen. Da kan dere heller sitte rundt bålet ute, og bare bruke lavvoen til oppbevaring av bagasje og soving.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvor kjøper du rødsprit som er billigere enn ved?

Tørt treverk har en brennverdi på ca. 4,3 kWh/kg (treslag har ikke noe betydning, slik som mange tror, kun tørr masse).
Etanol frigir ca. 8,6 kWh/kg.

En liter rødsprit koster omtrent en hundrelapp de stedene jeg fant.
For en hundrelapp får du to hele sekker med ved (40 l).

Det er klart tyngre å bære med seg ved, siden den får større volum og masse per kWh, men det er begrenset hva du trenger for en natt.
Trådstarter får nesten svare, siden det ikke er sikkert at bål er mulig i denne lavvoen.
Vis hele sitatet...

Jeg kjøper værtfall rødsprit til 25 kr/l på biltema så hvor du kjøpe kan jeg ikke skjønne. Og for og frakte en 40l vedsekk er tyngre enn du tror. med minde du skal sove på plenen hos mamma og pappa er det som regel uaktuelt uten pulk.
Sist endret av Sterol91; 11. januar 2015 kl. 12:05.
Det er vil egentlig ikke en Lavvo men en Gamme.
Trådstarter
True dat... folk kaller den lavvo, så tenkte meg ikke helt om..
Sitat av allibabb Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne lavvo'n har jo vedovn?

Har dæm fjærna ovnen?

Flere bilda: http://kng.no/galleri/lavvo-stillvannet
Trådstarter
Fyrte hele tiden sist, og var kaldt på natta... blåser vind inn...
+ved er ikke det letteste å bære.. så vi tenkte å ha minimalt med dette(derfor jeg ikke har nevnt det..)

Forresten, er ikke samme som vi skal til.. den bare er bygget på samme måte, nesten
Sist endret av allibabb; 11. januar 2015 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av allibabb Vis innlegg
Fyrte hele tiden sist, og var kaldt på natta... blåser vind inn...
+ved er ikke det letteste å bære.. så vi tenkte å ha minimalt med dette(derfor jeg ikke har nevnt det..)
Vis hele sitatet...
Da gjør du som Duckie sier og kler på dæ skikkelig, og skaff dåkker en presenning som e stor nok til å dekke lavvo'n + tau til å feste den med.

Da slipper ikkje nokka vind inn igjennom sprekkene.
Trådstarter
Det med presseningen var faktisk ganske smart
Sitat av allibabb Vis innlegg
Det med presseningen var faktisk ganske smart
Vis hele sitatet...
presenning er et must på tur imo.

brukes også til å sette teltet ditt på, så blir ikke bunnen av teltet så fuktig.

kilde: speidern
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Var i en lignende situasjon for et par år siden, vi endte med å lage bål i bøtte. Funket bra så lenge noen kastet på nøring. Neste morgen var det såklart pisskaldt, men etter 20 min, når bålet brenner igjen er alt på stell