Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 951
Usikker på om dette er stedet for og opprette denne typen tråd men jeg gjør det uansett

Så! Jeg bestilte en softgun (BB Gun) fra england for noen dager siden. Den ble sendt igår, det blir totalt under 1000, så det bør vel gå under posten sin ordning "Forenklet fortolling" tror jeg. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg uten og tenke meg om bare bestilte, i mitt eget navn og jeg er bare 16.

Så lurer jeg på om denne kommer til og bli stoppet i tollen eller om den kommer smertefritt til meg.
Den er i sånn "signal"-oransje, løpet er samme farge, noen svarte deler, lyddemperen har også en oransje tupp som visstnok er pålagt av loven.
Og er det noen som vet hvordan tollen funker slik? Jeg satt på bestefaren min for noen år siden med lastebil fra svergie, og da ble vi bare stoppet. Vet ikke hva bestefar gjorde men han viste dem en liste og jeg tror han åpnet lukene bake på hengeren, så kjørte vi bare videre.

Og om det fortolles av enten UPS eller Posten, så gjentar jeg spørsmålet, noen som vet hvordan det funker?
Posten fortoller varen ut ifra hvor mye den koster. Når du skal på postkontoret og hente pakka, må du betale summen det kostet å fortolle den (125 kr) + 25% av kostnaden på varen i tillegg til frakt. At det er en BB gun skal ikke ha noe å si, da disse er lovlige å importere til Norge uten spesiell tillatelse. At du er under 18 tror jeg ikke de på postkontoret bryr seg særlig mye om, siden de vet ikke hva som er i pakka; det er det kun tollerne som vet (hvis de eventuelt har åpnet den). Burde gå smertefritt.
Sist endret av Stupebrett; 20. september 2012 kl. 17:02.
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Posten fortoller varen ut ifra hvor mye den koster. Når du skal på postkontoret og hente pakka, må du betale summen det kostet å fortolle den (125 kr) + 25% av kostnaden på varen i tillegg til frakt. At det er en BB gun skal ikke ha noe å si, da disse er lovlige å importere til Norge uten spesiell tillatelse. At du er under 18 tror jeg ikke de på postkontoret bryr seg særlig mye om, siden de vet ikke hva som er i pakka; det er det kun tollerne som vet (hvis de eventuelt har åpnet den). Burde gå smertefritt.
Vis hele sitatet...
Pakken scannes selvfølgelig i røntgenmaskin..

Og våpen er vel ikke lov å importere, så den blir vel gjerne beslaglagt, og når de finner ut at bestiller er under 18 år, blir vel foresatte kontaktet?
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Pakken scannes selvfølgelig i røntgenmaskin..

Og våpen er vel ikke lov å importere, så den blir vel gjerne beslaglagt, og når de finner ut at bestiller er under 18 år, blir vel foresatte kontaktet?
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at softgun er ulovlig å importere fordi det er våpen? Tøys og tull!

Softgun og paintball er ingen problem å importere. Pr. dags dato har jeg og venner tatt inn utstyr(Primært paintball) for ca. 20.000-30.000,- Det er ingen problem å få igjennom tollen, vi har også opplevd at pakkene har blitt åpnet og forseglet igjen av tollen.

Begynte med dette i 17års alderen, nå er vi godt over 18 så vi tenkte litt på det samme som TS vi og
Sist endret av Xzip; 20. september 2012 kl. 17:18.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Pakken scannes selvfølgelig i røntgenmaskin..

Og våpen er vel ikke lov å importere, så den blir vel gjerne beslaglagt, og når de finner ut at bestiller er under 18 år, blir vel foresatte kontaktet?
Vis hele sitatet...
Slike våpen kan importeres, om du vil absolutt kalle det et våpen.
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=no Her, det er lov.
However, jeg ser ikke hvorfor det skal bli stoppet, det er i tråd med loven, bortsett fra min alder som det ikke står noe om på pakken.

Akkurat den delen med røntgenmaskin har jeg aldri fått med meg.. Får håpe at det går smertefritt, og foresatte vet om det. Jeg bestilte bare uten og tenke noe over det.

Sitat av Xzip Vis innlegg
Så det du sier er at softgun er ulovlig å importere fordi det er våpen? Tøys og tull!

Softgun og paintball er ingen problem å importere. Pr. dags dato har jeg og venner tatt inn utstyr(Primært paintball) for ca. 20.000-30.000,- Det er ingen problem å få igjennom tollen, vi har også opplevd at pakkene har blitt åpnet og forseglet igjen av tollen.

Begynte med dette i 17års alderen, nå er vi godt over 18 så vi tenkte litt på det samme som TS vi og
Vis hele sitatet...
Joda, men du begynte i 17års alderen. Takk for svaret uansett!
Får håpe det går smertefritt :l
Softguns blir klassifisert som "leker" av tollerne.
Noe som egentlig er ganske fornærmende.
Leste bare om gassvåpen eg, trodde det var softgun.. Men kom jo på at det finnes med fjær og.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Softguns blir klassifisert som "leker" av tollerne.
Noe som egentlig er ganske fornærmende.
Vis hele sitatet...
For min del er det faktisk helt greit.

Men! Det jeg egentlig vil vite, er det grunn til bekymring?

ikke meningen og dobbelposte men, som sagt er det grunn til bekymring?

[quote=LifeRunner;2705667]For min del er det faktisk helt greit.

Men! Det jeg egentlig vil vite, er det grunn til bekymring