Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 9318
Hei! Beklager laaangt innlegg!

Har et problem med damen jeg leier av, så lurer litt på om noen av dere vet eller har noen formening om dette.
''For å gjøre en lang historie kort''

Når jeg flyttet inn virket alt okey, helt til dama begynte å åpne posten min, sende meg meldinger midt på natta og beskylde meg for å borre i veggen når jeg lå og sov og overvåke hva jeg gjorde nede i leiligheten med å komme innom støtt og sjekke ut hva og hvor jeg fikk pakker av.

Bestemte meg for å flytte ut, så ga oppsigelse og flyttet sakene mine.
Har 3 måend oppsigelse noe hun skal få husleie for, men nå beskylder hun meg for å bryte kontrakten siden jeg heller bor hos min mor i stelle for i leiligheten under oppsigelsen.

Hun beskylder meg for å ha stjålet fra henne. Og terroriserer min mor med å søke opp min mors jobb nr og privat nr for å få tak i henne. Hun sender meg meldinger i hutt og pine der det står "Har/skal snakke med din mor om dette" Da jeg svarer til henne at min mor ikke har noe med dette å gjøre da jeg er myndig og snart 21 år.

Hun prøver nå å gå mot sak mot meg for å kreve husleie for 1 år da jeg ikke ble bones lenge (Har bare start dato på kontrakten, ikke noe slutt dato) Sjekket dette opp å fikk bekreftet at hun ikke hadde noen rettigheter til å gå mot sak mot meg.

Men til det som er problemet mitt her er at hun låser seg inn i leiligheten og slår på alt som er av varme uten å si ifra til meg, hun sier at varmen må stå på ellers blir det frostskader pga det er så "kaldt" i følge henne.

Jeg tok opp med henne om hvorfor hun bare hadde låst seg inn i leiligheten jeg betaler for og har rett på de 3 månedene oppsigelsen er, da svarte hun at hun kun hadde vert der 1 gang, men røpte seg selv etter hvert at hun faktisk hadde vert der mer.

Hun sier hun har rett til å låse seg inn der så mye hun vill siden jeg er i oppsigelse måneder. Stemmer dette?

Kan legge til at damen er 54 år, tidligere har hat et alkohol problem, hun har problemer med nervene og moren hennes bor like ved for å passe på så hun ikke sulter seg ihjel da hun har Anorexia.
Annmeld hun, åpning av andre manns post er STRENGT FORBUDT!
Sitat av Elshop Vis innlegg
Annmeld hun, åpning av andre manns post er STRENGT FORBUDT!
Vis hele sitatet...
Har hat lyst til å gjøre det, men hun gjemmer seg bak at hun ikke så det sto mitt navn på den. Også har jeg jo ikke noe reale bevis på at hun gjorde det.
I følge straffelovens § 122 og 145 er det ikke lov og åpne andres post.
Hvis du betaler for strømmen der enda så hadde jeg gått bort og skrudd av de ommene ...

Unødvendig bruk av strøm på leietagers bekostning.

Jeg bor hjemme hos min mamma og ikke hu er sånn... Privatlivet mitt hos mor er akuratt som om jeg skulle bodd helt alene.

Sitat av aidem Vis innlegg
I følge straffelovens § 122 og 145 er det ikke lov og åpne andres post.
Vis hele sitatet...
Det vet TS men hva skal han/hun gjøre da h*n ikke har bevis på det ?
Sist endret av VitoScaletta; 10. september 2012 kl. 21:50.
Bare kom deg unna. Hvis hun er så dum at hun blander rettsvesenet inn i dette, vil det ta dem fem sekunder å se at alt hun gjør er ulovlig: Åpning av andres post (strengt forbudt!), låse seg inn i utleid leilighet (du har disposisjonsrett, ikke hun. Dette gjelder også i oppsigelsestiden). Men hvordan du får henne til å drite i å gå inn når hun åpenbart er sprø, det vet jeg ikke.
Sist endret av Ramaskrik; 10. september 2012 kl. 21:52.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
* Hun kan ikke åpne posten din
* Hun kan ikke komme uanmeldt inn til deg
* Du har 3 mnd oppsigelse, 3 mnd med leie

Ellers virker dette som en kjip huseier, kanskje litt paranoid og rar. Hun kommer ingen vei med truslene. Slik jeg ser det kan du:
A: La henne drive på.
B: anmelde for trakassering.
Kan jeg anmelde henne for å låse seg inn der fler ganger uten å si ifra til meg?.

Leiligheten er i sokkel etasjen på hennes hus, men er egen inngang og hun må låse seg inn for å komme inn i selve leiligheten.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Frktm Vis innlegg
Kan jeg anmelde henne for å låse seg inn der fler ganger uten å si ifra til meg?.

Leiligheten er i sokkel etasjen på hennes hus, men er egen inngang og hun må låse seg inn for å komme inn i selve leiligheten.
Vis hele sitatet...
Du kan jo gjøre det, men kommer ingen vei, blir ord mot ord. Du kan jo dóg true med det
Anmeld hurpa, hu fortjener det
No offence til hun
Skal opp dit igjen i helgen for å hente noen fler ting, er veldig spent på å se hvor mye varme som er satt på igjen, etter jeg slo av. Hun låser seg inn etter jeg reiser derfra og setter på varmen, dette irriterer meg da jeg ikke er keen på å betale en sky høy strøm regning fordi hun låser seg inn å slår på alt av strøm og varme.

Hun sier hun har drevet med utleie siden 70 tallet, så hun mener hun har rett på å låse seg inn der, siden jeg driver å flytter ut. Syns dette er litt rart da jeg faktisk disponerer leiligheten de 3 månedene oppsigelsen er..

Ønsker derfor å finne ut helt sikkert om hun faktisk har lov til å låse seg inn uten noe varsel til meg eller ikke. Da jeg vil ta henne for det. Men litt flaut å kjefte om hun faktisk har rett.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Frktm Vis innlegg
Skal opp dit igjen i helgen for å hente noen fler ting, er veldig spent på å se hvor mye varme som er satt på igjen, etter jeg slo av. Hun låser seg inn etter jeg reiser derfra og setter på varmen, dette irriterer meg da jeg ikke er keen på å betale en sky høy strøm regning fordi hun låser seg inn å slår på alt av strøm og varme.

Hun sier hun har drevet med utleie siden 70 tallet, så hun mener hun har rett på å låse seg inn der, siden jeg driver å flytter ut. Syns dette er litt rart da jeg faktisk disponerer leiligheten de 3 månedene oppsigelsen er..

Ønsker derfor å finne ut helt sikkert om hun faktisk har lov til å låse seg inn uten noe varsel til meg eller ikke. Da jeg vil ta henne for det. Men litt flaut å kjefte om hun faktisk har rett.
Vis hele sitatet...
Hun har ikke det, hun har lov til å avtale med deg om hun fks skal ha visning.
Du har tydeligvis med en meget psykisk-ustabil person å gjøre. Sett opp kamera på laptop/pc som aktiveres når noen går inn i rommet (mange programmer har motion-detection på webcam).
Da har du hvertfall bevis på at hun låser seg inn uten samtykke.

Jeg tror ikke huseier under noen omstendigheter kan låse seg inn i din leilighet, så lenge det ikke dreier seg om en nødsituasjon.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du har tydeligvis med en meget psykisk-ustabil person å gjøre. Sett opp kamera på laptop/pc som aktiveres når noen går inn i rommet (mange programmer har motion-detection på webcam).
Da har du hvertfall bevis på at hun låser seg inn uten samtykke.

Jeg tror ikke huseier under noen omstendigheter kan låse seg inn i din leilighet, så lenge det ikke dreier seg om en nødsituasjon.
Vis hele sitatet...
Ehm ja, hun er jo gal.. Kjeftet ned kjæresten min når jeg var der i helgen for å hente fler av sakene mine. Fikk så vite/se en melding hun hadde sendt til min mor der det sto at jeg hadde vert og hentet noen saker. Så hun kan ikke være god i hue.

Men det med at det blir frostskader på denne tiden uten varme på kan vel ikke stemme. Rart isåfall, da min mor ikke har på noe varme i huset hun bor i.
Skru på taleopptak på telefonen din, ring på døra hennes og ta en prat. Spør veldig klare spørsmål som får hun til å bekrefte at hun har vært inne i leiligheten din og at hun har åpnet posten din. Det viktigste er at du holder stemmen din rolig hele tiden og forteller henne at du gjerne vil prate med hun om dette. Så har du i alle fall bevis for det hun driver med. Høres ikke helt god ut hun der, nei..
Sist endret av bamse; 10. september 2012 kl. 22:33.
Nå nekter hun meg tilgang på leiligheten, selom jeg betaler leie og strøm!.
Er nok bare å masjere ned på kammerset med en gang.
Fikk en melding av henne der hun kaller meg korka dum når jeg spurte om hun nekter meg tilgang på en leilighet jeg må betale 3 måneder husleie og strøm på.

Lurer på hvem som er korka dum jeg. Jeg skal jaggu ringe politi i morgen!
Fy faen, for ei kjip dame!
Gå rett til purken!

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en snakk med hun mens du tok opp hva som skjedde, bare sånn at du har bevis.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Lurer på hvem som er korka dum jeg. Jeg skal jaggu ringe politi i morgen!
Vis hele sitatet...
Gjør som fler foreslo her, prøv å få tatt noe lydopptak av samtale med henne.
Drit i at det ikke er lov etc etc, bare få noe bevis og vis det til politiet, slik at dem selv får se/høre at dama er gal.

Vil ikke være gyldig bevis (i rettsak, whatever) ettersom det er ulovlig å ta opp folk uten at de vet det, men dette tror jeg de driter i. Poenget er å vise dem at hu er korka gal, så vet dem hvertfall det; i tilfelle hu tar seg sammen og puller en act når dem evt kommer for å prate med hu.
Lykke til!
Sålenge en av partene i en privat sammenheng vet om opptaket er det ikke ulovlig å ta opp en samtale. Men ikke legg den ut på nett for å drite ut personen i ettertid da dette bryter andre lover.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Gjør som fler foreslo her, prøv å få tatt noe lydopptak av samtale med henne.
Drit i at det ikke er lov etc etc, bare få noe bevis og vis det til politiet, slik at dem selv får se/høre at dama er gal.

Vil ikke være gyldig bevis (i rettsak, whatever) ettersom det er ulovlig å ta opp folk uten at de vet det, men dette tror jeg de driter i. Poenget er å vise dem at hu er korka gal, så vet dem hvertfall det; i tilfelle hu tar seg sammen og puller en act når dem evt kommer for å prate med hu.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Problemet er at hun ikke tørr snakke med meg, hun svarer ikke på tlf når jeg ringer, og snakker ikke med meg når jeg kommer dit. Er kun på melding hun snakker.
Får du henne til å røpe seg på sms er det bedre bevis enn skjult lydopptak. Om du ønsker å gjøre noe med denne saken, så prøv å få igang en diskusjon over sms. Spar så på meldingene, og henvis til disse i politianmeldelsen.

Men hva mener du med at du ikke har tilgang til leiligheten lenger? Har hun byttet lås?
Uansett hva du ender opp med så vil jeg tro du har en god sak på å komme deg ut av kontrakten, selv før oppsigelsestiden. Har du penger satt inn på en felles depositumkonto? I så tilfelle kan det være greit å spille litt ball, hvis ikke, gi klar beskjed om at dette finner du deg ikke i, og be om at kontrakten opphører umiddelbart. For all del, hold tilbake husleien til denne tvisten er over.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Har du det skriftlig at hun nekter deg tilgang? isåfall er det bare å slutte å betale leie...
Denne damen høres jo ikke frisk ut. Jeg får nesten litt demens-vibber av denne oppførselen. Jeg ville levert en bekymringsmelding til politiet sammen med en anmeldelse, for det hun driver med er ulovlig. Å bruke strøm som går på din regning kvalifiserer vel til strømtyveri, jeg er usikker på om åpning av posten din kvalifiserer til posttyveri, men det er hvertfall ikke lovlig, og å gå inn i leilighet uten leieboers samtykke / tilfredsstillende årsak (f.eks ved vannlekkasje) er brudd på husleieloven.
Drit i anmeldelser, skjulte opptak og andre barnsligheter, bare kom deg ut derfra så snart som mulig. Du kan ikke bli boende.
Hadde anmeldt hun ... Hun kan ikke holde på slik som hun har gjort.

Hun må gjerne få lov å være gal og psykotisk og alt dette, men det skal ikke gå ut over leietaker.
Hun har ikke lov å trakassere leietaker på en slik måte. Holde på med terrorisering av foreldre, ringe i uttide osv. Plage leigetaker midt på natten, samt lese posten din ( 1-2 ganger er tilgivelig, men som utleier og i det tilfelle dere deler postkasse, så skulle jo man tro at utleier hadde en så grei rutine siden hun angivelig har drevet med utleie siden 1970`tallet at hun faktisk sjekker mottakernamn på posten før hun åpner den ), alt dette er jo ærekrenkelse og forstyrrelse av privatlivets fred. Jeg kan tildels se at hun ønsker at varmen står på, med tanke på at dette er en kjellerleilighet eller noe, siden man da får varme opp gjennom gulvet ( er jo snylteri da men ), samt at det er jo naturlig å ha en viss vedlikeholds varme i en leilighet. Men å ha oppvarming på full guffe bare så hun kan dra fordel av å ha litt mindre oppvarming i eth. over, det blir bare snylteri med tanke på at TS betaler strøm.

Nå vet ikke jeg hvor lenge hun har holdt på med dette her, men det har jo pågått så lenge at du har valgt å flytte ( veldig forstående ). Nå som hun også nekter deg tilgang til en leilighet som du faktisk leier enda pga. oppsigelsestid på 3 mnd. så ville jeg valgt å anmelde hun.
Sitat av politigrep Vis innlegg
Får du henne til å røpe seg på sms er det bedre bevis enn skjult lydopptak. Om du ønsker å gjøre noe med denne saken, så prøv å få igang en diskusjon over sms. Spar så på meldingene, og henvis til disse i politianmeldelsen.

Men hva mener du med at du ikke har tilgang til leiligheten lenger? Har hun byttet lås?
Vis hele sitatet...
Hun har ikke byttet lås, men nekter meg å gå inn der.
Har det skriftlig på melding ja.
Skal kontakte noen litt "høyere opp i grader" folk i dag.
Holder dere oppdatert på hva som skjer!

Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hater å spørre, men hvorfor i helvete bor du med en 54-åring når du selv er 21?
Vis hele sitatet...
Måtte flytte dit pga jobb og skole, når jeg nå (hos mamma) bor alt for langt unda. Å dette var kun det eneste alternativet jeg hadde råd til. Bor jo ikke med henne. Hun bor over meg.
Sist endret av Frktm; 11. september 2012 kl. 10:26.
Hvis hun nekter deg adgang til leiligheten, er kontrakten i praksis opphevet og du er fri. Hvis du har fått ut alle tingene dine, er det bare å drite i å betale oppsigelsestiden og strømmen og alt. Gi henne beskjed om at leieforholdet er avsluttet, og at du ikke kommer til å svare på flere henvendelser.

Hvis du fremdeles har ting der: Gå til politiet, men ikke anmeld eller sett i gang en stor prosess. Det kan fort komme til å kreve mer tid og ressurser enn du vil bruke på denne personen. Forklar dem situasjonen, si at kontrakten er avsluttet før oppsigelsestiden og at det er best for alle, men du trenger bistand til å hente ut det som er igjen av tingene dine. Hvis huseieren setter i gang noe rabalder når du kommer med politi, tror jeg de vil støtte deg i at saken bør avsluttes så enkelt og fort som mulig.
Har nå snakket med Politi og min saksbehandler å begge har nå gitt dama beskjed at hun ikke kan nekte meg adgang og at hun ikke har lov til å låse seg inn der uten min tillatelse.

En lettelse at denna gale dama har fått tilsnakk!
Da har jeg akkurat kommet hjem etter en tur opp i leiligheten. Der var det slått på varme og lyset sto på. Men har nå satt opp noe så jeg ser om hun låser seg inn igjen.

Var et ganske langt ansikt med en åpen munn som sto å glodde i vinduet når jeg kjørte inn på gårdsplassen.
Ring strømselskapet og fortell om situasjonen? Enten det, eller så får du riste litt vett i dama. Du skal ikke betale for strøm du ikke bruker.
Ringte strømselskapet å forklarte situasjonen å dem sa jeg kunne si opp med 2 ukers oppsigelse og om hun jeg leier hos da nekter å betale strømleien selv kunne dem slå av strømmen i leiligheten jeg har flyttet ut av.

Noen som vet om jeg har lov til dette?. Må vel kunne bestemme selv om jeg vil ha strøm eller ikke i leiligheten jeg betaler for?.
Cookie Monstah ^_^
ja, det kan du. du har full rett til å kutte strømmen så lenge du eier leiligheten. spesielt om det bare er hun som bruker strøm der og du må betale.
Sitat av lordstian Vis innlegg
ja, det kan du. du har full rett til å kutte strømmen så lenge du eier leiligheten. spesielt om det bare er hun som bruker strøm der og du må betale.
Vis hele sitatet...
Hva med frostskader da?. Siden min oppsigelse er ferdig rundt nyttår. Er jeg redd jeg må betale strøm så vannet ikke fryser og det blir frostskader.
Cookie Monstah ^_^
hmm, er ikke helt sikker. men du kan jo evt bare stenga av vannet og? jeg er ikke helt sikker på hvordan, men jeg vet at det kan gjøres.
Nei vett du hva, nå må du fader med få hu til å stoppe å gå ned i leiligheten, ring på og si at hu skal stoppe å gå inn til deg, om hun fortsetter tar du å labber ned på politistasjonen og anmelde henne. Verre er det ikke, du kan også ta å sette hode hennes tilbake på dørmatta til dama.
Du plikter å holde det så varmt at det ikke oppstår frostskader, skulle det ryke et rør så må du betale for skadene.
http://www.aftenposten.no/bolig/boli...t-5314745.html
Utleiers ansvar

Hovedregelen er at det utleiers ansvar å få tint opp rørene. Men hvis rørene er frosset innenfor de rommene du har leid, forutsetter det at du som leieboer har holdt rommene varme. Har du vært uforsiktig, skrudd av varmen eller åpnet vinduet, får du også ansvar for opptiningen. Hvis rørene er frosset utenfor de rommene du leier, er det utleiers ansvar.

–Hvis du oppdager at vannet er frosset, har du umiddelbart plikt til å varsle utleier, sier Hårdnes.

Får du ikke tak i utleier, eller utleier nekter å utbedre, kan du bestille rørlegger selv og trekke utgiftene fra i neste måneds husleie. I perioden du ikke har vann kan du kreve prisavslag og eventuell erstatning for økonomiske tap du har hatt.

–Hva om rørene fryser fordi det ikke er mulig å holde rommene varme?

–Er det ikke mulig å varme opp, kan leieboeren ikke være ansvarlig. Det er ikke slik reglene er ment, sier Hårdnes.

Det finnes utleieboliger av varierende kvalitet og ikke alle utleiere utbedrer bygningsmessige mangler som trekkfulle vinduer og elektriske anlegg med dårlig kapasitet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 12. september 2012 kl. 13:58.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du plikter å holde det så varmt at det ikke oppstår frostskader, skulle det ryke et rør så må du betale for skadene.
Vis hele sitatet...
Fremdeles er det HANS ansvar, ikke hennes.
Litt kjett å betale strøm i dyre dommer for at hun låser seg inn å slår på lys.
Men ser jeg at hun har vert der inne igjen, anmelder jeg henne rett og slett. Orker ikke detta tullet mer.
Snakket med en bekjent som tilfeldigvis viste hvem hun var. Å alle som har leid av henne har hat problemer med hun.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Litt kjett å betale strøm i dyre dommer for at hun låser seg inn å slår på lys.
Men ser jeg at hun har vert der inne igjen, anmelder jeg henne rett og slett. Orker ikke detta tullet mer.
Snakket med en bekjent som tilfeldigvis viste hvem hun var. Å alle som har leid av henne har hat problemer med hun.
Vis hele sitatet...
Dama er tydeligvis psykotisk/dement og sliter med å forstå virkeligheten rundt utleien av leiligheten.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sørget for en eller annen mekanisme som kan låse døren fra innsiden, slik at du hvertfall kan kontrollere det når du sover etc.
Men pass i såfall på å ikke etterlate noen veldig tydelige merker, slik at hun evt ikke kan klage på dette.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hva med å legge de tunge eskene du flytter ut tilfeldigvis forran døren? Regner med den åpner utover.
Vis hele sitatet...
Er akuratt det jeg har gjort. Og politi har tatt en prat med henne.
Du burde uansett gjøre som iBunny sa.
Skru løs hengslene på døren og la dama få seg et realt sjokk neste gang hun låser seg inn i leiligheten.

Og et lite kamera som filmer seansen
Politi fikk "meglet" igjennom at jeg slipper å betale strøm ut oppsigelsen i bytte til at hun fikk nøklene. Grei avtale det, da slepper jeg den gale dama mer!
Sitat av Frktm Vis innlegg
Nå nekter hun meg tilgang på leiligheten, selom jeg betaler leie og strøm!.
Vis hele sitatet...
Si opp strømmen om abonnementet står i ditt navn. Utrolig kjip situasjon du har havnet i, har du fortsatt meldingene hun har sendt? Ville kanskje vurdert å kontakte politiet.

Sitat av olekaos Vis innlegg
Si opp strømmen om abonnementet står i ditt navn. Utrolig kjip situasjon du har havnet i, har du fortsatt meldingene hun har sendt? Ville kanskje vurdert å kontakte politiet.
Vis hele sitatet...
Sorry, leste ikke hele tråden ser jo nå at du har kontaktet både strømleverandøren og politiet. Det var nok lurt av deg! Får håpe det ordner seg og at du har mer flaks med utleier neste gang
Sitat av Elshop Vis innlegg
Har det skjedd noe mere?
Vis hele sitatet...
Har ikke skjedd noe mer en at damen føler seg så liten og ynkelig at hun ikke tørr å ta kontakt mer, etter politi ringte henne 2 ganger.

Skal opp i leiligheten om ca 2 uker å lese av strømmen 1 siste gang før den slåes av for godt fra min side, så kan jo oppdatere om Miss.gale dame kommer for å lage noe kvalme.

Er også spent på å se om hun nok en gang har låst seg inn, da jeg fikk kjæresten min til å sette opp noe så vi ser om hun har vert der inne etter vi dro.
Fant en ny annonse damen har lagt ut på finn i går ang leiligheten.
Igjen tatt henne med svindel og bedrag. Hun skriver at leiligheten har Livsløpsstandard, noe som apselutt ikke stemmer.
Hun hadde ringt min advokat for å få tillatelse til å låse seg inn i leiligheten for å hente søpla mi, hvor langt går det Ann å synke av nysgjerrighet?

Må si denne damen er ei fin ei.

http://www.finn.no/finn/realestate/l...nkode=37267237
Nå er du jo snart kvitt hu da
Siste oppdatering i saken:

Strøm lest av og nøkler levert, godt å bli ferdig med hun.
Men strømregninga på 1000kr hun etterlot seg til meg for egen varme opp i gulvet sitt svei litt.