Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 6307
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
De siste 2 årene har jeg slitt med "dårlig hukommelse". Det hender jeg låser ytterdøren for så å ikke huske om jeg gjorde det 5 sekunder etter og må sjekke om jeg faktisk låste. Av og til må jeg sjekke 2 ganger.

Jeg kan høre en sang 1000 ganger på rad - men allikevel ikke huske mer enn halve refrenget. Jeg kan ikke gjenfortelle vitser eller andre ting jeg har hørt muntlig(det blir bare rot).

Jeg blander ofte navn og ord. Det hender også ofte at jeg bygger setninger feil når jeg snakker. Problemet mitt er muntlig. Når jeg skriver har jeg absolutt ingen vansker for å uttrykke meg på hva det enn skulle være.

Jeg er har bodd i norge hele mitt liv og har norske foreldre - alikevel sliter jeg med å finne norske ord; isteden kan jeg bare si de engelske ordene for det jeg skal frem til.(Kan det være jeg ser for mye Engelsk TV?)

Jeg er 18 år om en måneds tid. Er jeg alene eller er det noe som skjer mange? Er dette bare en fase eller kan det bli verre?

Takker for alle svar.
Er som om jeg selv skulle skrevet det.. Sliter med det samme.
Jeg har også vært sånn husker jeg. Helt forjævli plagsomt egentlig. På meg så gikk det over av seg selv. Men tok litt tid. Var på stadiet at jeg ikke huska hva jeg gjorde for 2 sec siden. Var umulig å faktisk få med seg noe på skolen.
Føler deg broder. Er veldig irriterende å ikke kunne konsentrere seg på den måten.
Har det samme problemet! Formulerer setninger helt feil nesten hele tiden, kan til og med si "heilo", ved å blande hei og hallo.

Blander setninger og roter hele tiden, og glemmer stuff.

jeg tror det har noe med at jeg er veldig mye på pcen og skriver, prøv å skype mer så går det sånn passe over :P funker hvertfall på meg xD
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Trådstarter
Glad jeg ikke er alene hvertfall Og jeg håper virkelig dette går over.
Sitat av Kognito Vis innlegg
Jeg blander ofte navn og ord. Det hender også ofte at jeg bygger setninger feil når jeg snakker. Problemet mitt er muntlig. Når jeg skriver har jeg absolutt ingen vansker for å uttrykke meg på hva det enn skulle være.
Vis hele sitatet...
Har hatt det problemet selv inntil en liten stund siden. Stikkordene er: Slapp av når du snakker, ta deg god tid. Hadde ikke så stort problem egentlig, men ble en periode betydelig dårligere med ord, jævlig frustrerende!
Nå som jeg har fått meg bil så har jeg parkeringsplass ganske langt unna huset, så det ender ofte at jeg må dobbelsjekke om jeg har låst bilen når jeg har låst bilen ..

samme med folk som husker navnet mitt, men jeg husker ikke deres
Er i samme båt som trådstarter, føler at jeg ikke klarer å husker ting, noe som er plagsomt da jeg ikke alltid husker arbeidsoppgavene mine på jobben (Har ingen faste rutiner).

Kan vel også nevnes at jeg er en smule hypokondersk og dette hjelper vel ikke akkurat på saken :P
Jeg er også akkurat som du beskriver. Digg å vite at det er flere som meg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville vel kanskje nevnt dette for legen min, om det var meg. Jeg prøver ikke skremme noen, og det trenger forsåvidt ikke være noe farlig i det hele tatt, men det kan være verdt å finne ut mer om i "alvorlige" tilfeller.
Sist endret av robhol; 11. april 2011 kl. 06:13.
Må til en viss grad føye meg til rekken av de som kjenner seg igjen i beskrivelsen av problemstillingen din, men jeg kunne tenkt meg - for sikkerhets skyld - å adde til to spesifikke tilleggsinformasjon som etter å ha lest gjennom tråden din nøye har en viss sjans til å være relatert til dine plager. Det er lenker hentet fra Wikipedia artikler:

Hjernesvulst (engelsk artikkel)
Afasi (norsk artikkel) eventuelt også paraphasia (engelsk artikkel)

** Lenke (kilde) uthevet med [COLOR="Navy"]fet skrift[/COLOR] er artikkelen jeg personlig forbinder med trådstarters problemstilling. De to andre lenkene (ikke uthevet) ser jeg kun som relevant for tilleggsinformasjon trådstarter ikke har opplyst oss om og som i grunn er den eneste grunnen til at jeg støtter forslaget fra en annen bruker i denne tråden om å oppsøke lege snarest og få en profesjonell vurdering og om det verste skulle skje, sikre deg tidlig behandling og bedre prognose.

Lykke til og god bedring
Sitat av Handyman88 Vis innlegg
Jeg er også akkurat som du beskriver. Digg å vite at det er flere som meg
Vis hele sitatet...
Jeg går god for at Handyman er slik.... :-)

Har vel egentlig også vært der selv, men det er en del av puberteten føler jeg. Kommer over det etterhvert som man får litt mer orden og rutiner på hverdagen.
Sist endret av MagicalTrevor; 11. april 2011 kl. 08:13.
Som om jeg skulle skrevet det selv, og forsåvidt enig med mer eller mindre alle postene


Godt og vite at man ikke er helt alene om det
Kjenner meg igjenn jeg også... På alle punktene til TS. Da jeg jobbet merket jeg dette spesielt godt, da jeg måtte gå fram og tilbake for å minne meg selv på hva jeg var på vei for å gjøre. Sliter også med å huske om jeg har låst dører.
Dere bør faktisk gå mer ut blant folk, gjøre aktive forsøk på å bli mer pratsomme i skole og hverdag. For de fleste av dere handler nok dette om mangel på sosial omgang som over tid har slurvet til språket. Jeg ser mange likhetstrekk mellom dette og de tilfeller jeg kjenner til av folk som har vært mye alene.

NB: Gjelder ikke hukommelsen om låsing av dører.. Det var litt suspekt, synes jeg.
Sist endret av Matthiesen; 11. april 2011 kl. 10:10.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Prøv å faktisk være litt oppmerksom på hva du/dere driver med, og ikke vims rundt med andre ting i hodet. Pleier å få samme problemer; f.eks dette med navn, låsing av dører, refrenger etc, da jeg som oftest enten gir blaffen i navnet til lite interessante personer eller bruker min konsenetrasjon på andre ting når jeg f.eks går ut av huset. Jeg synes det å legge merke til klær, personlighetstrekk og karakteristikk på mennesker, for å så koble dette til navnet deres også hjelper mye.

Når det gjelder problematikken angående formulering av språk ville jeg tro det hjelper - som noen sa over - å ta pauser når du snakker, eller for den saks skyld, faktisk snakke litt mer med andre. Det høres forøvrig mye kulere ut når du snakker litt roligere også. Dog anbefaler jeg deg å ta en tur til zhe doc dersom du ikke lenger husker hva du gjorde 2 sekunder siden, blir fort slitsomt kan jeg tenke meg.
Norskehesten
Alden's Avatar
hehe jeg får vel skrive meg på den listen jeg og...

Det værste for meg er at jeg treffer folk i gaten jeg "vet" hvem er og vi hilser på hverandre og kanskje tar en småprat... ikke husker jeg navnet på personen eller hvor jeg kjenner den personen i fra....

en ting som min samboer merker er at jeg lager ord når jeg skal si ett ord jeg ikke vet hva er, så jeg finner på ett ord som kan ligne...
jeg kan si det på engelsk men det blir for dumt i enkete sammenhenger..
Sist endret av Alden; 11. april 2011 kl. 11:08.
Sitat av Alden Vis innlegg
en ting som min samboer merker er at jeg lager ord når jeg skal si ett ord jeg ikke vet hva er, så jeg finner på ett ord som kan ligne...
jeg kan si det på engelsk men det blir for dumt i enkete sammenhenger..
Vis hele sitatet...
haha, merker det samme selv. Ordet "crap" blir brukt alt for mye; "kan du gi meg den derre.. ehm.. det crappet der?" - "jeg ødela det crappet man fyller luft på i sykkelen"

Får håpe hukommelsen og ordforrådet kommer på plass en vakker dag
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
haha, merker det samme selv. Ordet "crap" blir brukt alt for mye; "kan du gi meg den derre.. ehm.. det crappet der?" - "jeg ødela det crappet man fyller luft på i sykkelen"

Får håpe hukommelsen og ordforrådet kommer på plass en vakker dag
Vis hele sitatet...
Haha, stemmer for den! Bare ett høyt forbruk av ordet dritt, tingen eller jævelskapen her..
Konkluderer med at nesten alle her inne sliter med det samme;D Merkelig.
Strekker opp begge hendene og melder meg glatt inn i denne klubben.

På bakgrunn av mye engelsk skriving på nett har jeg over tid mistet mange norske ord fra ordforrådet mitt. Jeg forstår utrolig godt hva ordet betyr, men jeg har bare mistet det norske ordet for det engelske jeg kan si.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle ord, men kanskje mer tunge, tekniske og muligens bare avanserte ord. Når jeg tenker for meg selv har jeg ikke det problemet, men hvis jeg er dypt i mine tanker kan det fort hende at det er bare rot som kommer ut hvis jeg blir avbrutt og må snakke.

Har faktisk i det siste lagt merke til at jeg sier mye feil hvis jeg på forhånd tenker for mye over hva jeg skal si; f.eks. en vits, eller noe morsomt som har hendt meg. Det lyder helt flott i hodet mitt helt til alle ordene prøver å komme ut på samme tid og skaper totalt kaos, manglende sammenheng og null forståelse.

Så jeg tror gjerne på at sosialisering er nøkkelen for å overvinne dette problemet.
Jeg joiner klubben :P

Opplever akkurat det samme for tiden.
Vansker med å huske ting og må dobbeltsjekke det meste før jeg faktisk er sikker.

Ble 19 for en stund siden.
Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt så dårlig hukommelse :P (Kanskje ikke så rart)
haha, er akkuratt som du beskriver det !

men nå har jeg også lese og skrivevansker, både ortografisk og fonologisk
Homemade Retard
zeicko's Avatar
haha ;D jeg kan gå ned i stuen. for og så glemme hvorfor å gå opp igjenn
Dette skjer jo med alle mennesker hele tida. Men alle er jo forskjellige, og glemmer fortere enn andre. Dette gjelder jo som om oftest dagligedagse ting som man egentlig ikke tenker over at man gjør. Feks huske å løse yttderdøra, låse bildøra, stenge av stekeplate etter å lage mat, men dersom du skal gå tilbake for å se om du virkelig låste døra, så vil du se at nesten 95% av tilfellene har du gjort dette. Det kommer av at du ikke registrerer at du gjør det, du gjør det på autopilot omtrent.
Hva kan årsaken til at så mange freakere her sliter litt med hukommelsen?
Fordi de overvurderer hukommelsen til alle andre.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hva kan årsaken til at så mange freakere her sliter litt med hukommelsen?
Vis hele sitatet...
''Fordi vi er 80 % datanerder, der 85% røyker og driver med rus generelt?''

sitat fra en kompis om nFF
Sist endret av ghettokid; 11. april 2011 kl. 14:58.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hva kan årsaken til at så mange freakere her sliter litt med hukommelsen?
Vis hele sitatet...
travel hverdag ? (A)
Jeg har også samme greia ikke veldig morro i en alder av 19år.
Ok, det var virkelig godt å lese at jeg ikke er den eneste.

Bare, jeg har det problemet hvor det er nesten som om jeg hopper over en dag med hukommelse.
Altså, jeg husker ikke hva jeg spiste til middag i går, men husker hva jeg spiste på lørdag. For så igjen å huske det i morgen men da glemmer jeg hva jeg spiste i går (altså i dag). Flere som har dette da?

Noe som hjelper en god del er å rett å slett snakke mer. Prøv å ring folk, i steden for å sende melding osv. Dette hjelper virkelig.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av vikZz Vis innlegg
Har det samme problemet! Formulerer setninger helt feil nesten hele tiden, kan til og med si "heilo", ved å blande hei og hallo.
Vis hele sitatet...
Heilo sier jeg så ofte at det nå har blitt et normalt ord jeg bruker..
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Trådstarter
Haha! Ser det er mange som har dette "problemet". Men som Amundo skriver litt lengre oppe kommer mye av glemskheten fordi vi går på autopilot når det gjelder rutiner som gjentas hver dag.

På tide å få meg en mobiltelefon kanskje, så jeg kan være litt mer muntlig :P Problemet er at jeg greier å miste dem hele tiden ^^

Ha en god uke dere, så får vi håpe at dette går over etterhvert som man blir mer sosiale
Sist endret av Kognito; 11. april 2011 kl. 16:02.
Har bare noia for å glemme å slå av ovnen etter jeg har laget mat etter en fest Greit å dobbelt/trippelt sjekke da.
Jeg kjenner meg igjen i det du sier, Kognito. I det siste har jeg også slitt med å gjenfortelle vitser, og si lange setninger uten at jeg begynner å mumle på en måte. Jeg må på en måte si setningen i hodet mitt først, for at den skal bli helt riktig. Dette skjer bare noen ganger da, heldigvis, for jeg er rimelig sikker på at noen ganger høres det sikkert jævlig dumt ut.
Har det samme problemet når jeg har underskudd på søvn. Som er litt for ofte..
Sitat av Kognito Vis innlegg
Haha! Ser det er mange som har dette "problemet". Men som Amundo skriver litt lengre oppe kommer mye av glemskheten fordi vi går på autopilot når det gjelder rutiner som gjentas hver dag.

På tide å få meg en mobiltelefon kanskje, så jeg kan være litt mer muntlig :P Problemet er at jeg greier å miste dem hele tiden ^^

Ha en god uke dere, så får vi håpe at dette går over etterhvert som man blir mer sosiale
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke det har noe med sosialt å gjøre, jeg jobber hver dag, og går med kompiser hver dag etter jobb, men samme greia enda
Melder meg inn jeg også! Spesielt ille er det med buss/tog/flyruter, disse må sjekkes mange ganger.. 3-4 ganger minst. Kan begynne å minne om tvangstanker.
Begynn å skrive ned ting du skal huske. Hjelper også å ha aktiviteter å gjøre, trene hjernen... er faktisk der det ligger..
Tror man trygt kan si at du ikke er alene.. sliter akkurat med det samme:/ Forferdelig irriterende til tider, men er også litt deilig noen ganger. Spesielt når man trenger å slappe av.
Sleit med mye av det dere skriver over her, men har en jobb som gjør jeg havner i mange uventede situasjoner. Det føler jeg på en måte hjelper på den orale delen.

Noe jeg lurer på, hva husker dere av livet deres? Bodde med en jente i 1/2år, og husker _svært_ lite av det! kunn glimtt!
selv er jeg 22år. Men kan glemme om det var 21 eller 22år jeg er, skummelt!
Det beste er når jeg tar opp mobilen for å se hva klokken er, når jeg har lagt den tilbake i lommen så har jeg glemt hva klokken var og må ta den opp igjen.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Trådstarter
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Det beste er når jeg tar opp mobilen for å se hva klokken er, når jeg har lagt den tilbake i lommen så har jeg glemt hva klokken var og må ta den opp igjen.
Vis hele sitatet...
DEN kjenner jeg godt til! Etter hva jeg leser her er dette helt normalt for mange og at de fleste kommer over det etter hvert.
▼ ... over en måned senere ... ▼
eg og sliter med de samme..... husker av og til utrulig lite og må tenke lenge over om eg har gjort alt eg skal på jobb/skule og sånn. men for 1 veke sia fekk eg påvist extremt dårlig korttidsminne ( 15 av 100 på en test ) og arbeidsminne (det og få ting inn i hodet, 29 av 100) (alt under 30 av 100 er et ganske stort problem)

tok dissa testane på ppt-kontoret med komunen der eg bur og etter det fekk eg masse rettigheter på skolen (men ikkje på jobb da :/) men uansett de er ett stort + og få påvist problemer med korttidsminne og arbeidsminne viss en er student.
Sist endret av sicko; 16. mai 2011 kl. 21:58.
Kalender notater på iPhone'n med varsling er det som redder hverdagen min. Ellers måtte jeg nok hengt gule post-it lapper rundt om kring på døra eller pc-skjermen. Uten en form for "reminder" hadde jeg vært fucked.

Husker heller aldri navn før jeg virkelig kjenner personen og glemmer som regel hva jeg har prata med en person om. Når jeg er i forhold glemmer jeg ofte viktige ting dama skal fks dagen etter og dette kan fort skape ekstremt dårlig stemning.

Anyway, er ikke dette en typisk greie for menn? Mener å ha lest det et sted.
Infinitum
Smile's Avatar
Sitat av Kognito Vis innlegg
De siste 2 årene har jeg slitt med "dårlig hukommelse". Det hender jeg låser ytterdøren for så å ikke huske om jeg gjorde det 5 sekunder etter og må sjekke om jeg faktisk låste. Av og til må jeg sjekke 2 ganger.

Jeg kan høre en sang 1000 ganger på rad - men allikevel ikke huske mer enn halve refrenget. Jeg kan ikke gjenfortelle vitser eller andre ting jeg har hørt muntlig(det blir bare rot).

Jeg blander ofte navn og ord. Det hender også ofte at jeg bygger setninger feil når jeg snakker. Problemet mitt er muntlig. Når jeg skriver har jeg absolutt ingen vansker for å uttrykke meg på hva det enn skulle være.

Jeg er har bodd i norge hele mitt liv og har norske foreldre - alikevel sliter jeg med å finne norske ord; isteden kan jeg bare si de engelske ordene for det jeg skal frem til.(Kan det være jeg ser for mye Engelsk TV?)

Jeg er 18 år om en måneds tid. Er jeg alene eller er det noe som skjer mange? Er dette bare en fase eller kan det bli verre?

Takker for alle svar.
Vis hele sitatet...
Fyf*en! Akkurat det samme skjer med meg . Jeg har så dårlig hukommelse at midt i en setning kan jeg glemme hva eg skal si f.eks, eller at jeg skal søke på noe på google , men når siden har lastet så har jeg glemt hva jeg skal søke på . Har også problemer med å finne riktige ord på norsk og bruker ofte engelsk til hjelp. Vil si selv at jeg snakker og skriver bedre engelsk enn jeg gjør norsk. Og jeg har bodd i Norge i hele livet mitt. Veldig kjip situasjon. Dette gjør også at jeg føler meg dommere en jeg egentlig er ( 130 i IQ ). Sliter også med stamming i perioder.
Sliter ofte litt med denne: sitter på pcen og ser på f. eks. youtube. Så kommer jeg på noe jeg må sjekke, men bare må se filmen ferdig først. Når filmen er ferdig så åpner jeg en ny fane og har glemt hva jeg skal søke på. Ganske irriterende i blant.
http://www.cambridgebrainsciences.com

Her kan du ta forskjellige hukommelsestester og få dei rangert etter kvar ein ligg målt opp mot andre som har tatt testen, som ein type normalfordeling. Forresten mykje anna interessant der inne, ta ein kikk!
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Sliter ofte litt med denne: sitter på pcen og ser på f. eks. youtube. Så kommer jeg på noe jeg må sjekke, men bare må se filmen ferdig først. Når filmen er ferdig så åpner jeg en ny fane og har glemt hva jeg skal søke på. Ganske irriterende i blant.
Vis hele sitatet...
This. Blir bare sittende og stirre på skjermen i 1 minutt før jeg starter å tenke på noe annet. Jeg er også ekstremt dårlig på å huske navn på nye folk, men husker ansikt lett da.