Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1483
God dagen
Jeg snubla over en gammel tråd fra WiP her for litt siden, og jeg lurte på om det er en vanskelig prosess å behandle Magnesium med kromat? (derfor tittelen)

Jeg leste også på snl.no at kromater er kreftfremkallende (men hva er ikke det i dagens samfunn? *wink*). Så jeg går utifra at denne behandlingen er en smule helsefarlig eller tar jeg feil?

Mvh
_Pain_
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er relativt enkelt:

Du trenger:



- Hansker (gode og tykke. Ikke engangshansker)
- Kaliumdikromat (K2Cr2O7)
- Ovn
- Vekt
- Gass/filtermaske



NB! - Dikromat er kreftfremkallende, svært giftig og kommer det i kontakt med hud vil kunne få stygge sår. Det er derfor viktig å bruke hansker og gass/støvmaske gjennom alle prosessene!

1. Legg magnesiumet i ovnen på 100 grader C. i 1 time.


2. Vei ut 5% dikromat i forhold til vekta av magnesiumet du skal coate. ( skal du coate 1000g magnesium veier du da opp 50g dikromat.) Ikke gjør dette på kjøkkenet og bruk støvmaske!


3. Løs opp dikromatet i varmt vann. For å løse opp 50g dikromat trenger du 3dl vann. Skal du coate mindre enn dette er det bare å endre forholdene.


4. Når magnesiumet har stått i ovnen en time (punkt 1), tar du det med ut(!) og heller dikromatløsningen over det varme magnesiumet mens du blander det inn med hendene (med handsker!)


5. Jobb deg gjennom alt magnesiumet til alt magnesiumet er dekket av løsningen. Legg det så til tørk.


6. Mens magnesiumet fortsatt er fuktig siler du det igjennom en 30 mesh sil. For å så legge det til tørk igjen. Dette hindrer at magnesiumet klumper seg.


7. Når magnesiumet er helt tørt siler du det en siste gang.



Da skulle det være klart! Husk at det coatede magnesiumet har et giftig dikromatlager på seg. Det kan være lett å glemme når man ruller/pumper stjerner.

(Kilde: Passfire. oversatt og omskrevet av meg)
Sist endret av hanses; 7. september 2009 kl. 13:52.
Anbefaler å bruke Natriumdikromat, Na2Cr2O7, til slik bruk siden det er hygroskopisk og dermed støver mindre.

(Di)kromater er kreftfremkallende ved innhalering, og mindre støv betyr mindre inhalering.
Sist endret av BomberMan; 7. september 2009 kl. 14:15.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Ja, det er sant, men regner med at magnesiumet skal brukes til pyrotekniske komposisjoner. Da vil man jo helst unngå hygroskopiske kjemikalier og dersom det blir så fuktig at det hindrer støvdannelse må det jo være ubrukelig.

Jeg ville heller gått for en god støvmaske og kaliumdikromat. Evt. droppe magnesium i komposisjoner. Magnesium er for de mer erfarne (Nå skal ikke jeg påstå at du ikke er det pain, for det vet jeg ikke noe om)
Sist endret av hanses; 7. september 2009 kl. 14:26.
Skal ikke si jeg er veldig erfaren, men jeg er glad i å vite tekniske saker om ting jeg interesserer meg for. Men som det sto i den forrige posten jeg hadde om noe cirka det temaet her, så snubla jeg over oppskriften på den typen flash som man har i skjokk granater, som var Ammonpulver og Kromat behandlet magnesium (correct me if I'm wrong) og alt det her sto faktisk i en barne/ungdomsbok og folk sier videospill dreper...

og ps: så du ikke skulle få dårlig samvittighet om jeg sprenger av meg fingrene eller får kreft eller noe sånt, så ville jeg ikke laga den blandinga større enn max 10g, det ville egentlig bare blitt laga for vitenskapelige og nysgjerrige grunner
Very Important Pyrotechnician
Leste nylig en tråd på passfire om en som hadde prøvd å coate magnesium med parlon oppløst i løsemiddel. Dette hadde fungert helt supert, og ved test med saltsyre, holdt parlon ut mye lenger enn både dikromat og linolje. Eneste ulempen er at parlon vil være en mekanisk coating på linje med linolje. Skrapes den av under pressing av stjerner etc vil du kunne få en reaksjon. Dikromat er en kjemisk coating og vil i teorien tåle mye mer. Det som nå gjenstår er å teste ut nøyaktig hvor mye parlon tåler i praktiske forsøk, og spesiellt i forhold til ammoniumperklorat. Uansett vil det slik jeg ser det være helt overlegent linolje til generellt bruk, og helt klart mye mindre farlig å håndtere i forhold til dikromat.
Så du mener at det er tryggere (og enklere) for meg å bruke linolje istedet for kaliumdikromat?
Jeg har ikke tenkt til å rulle stjerner, men å blande det med ammonpulver. Husker ikke forholda sånn i farta men.
Very Important Pyrotechnician
Nei nei, ikke bruk linolje til ammoniumperklorat. Du kan bruke det til alt annet men ikke det. Der er det kaliumdikromat som gjelder, og *kanskje* parlon, men det må som sagt først testes ut av folk som har god peiling på dette.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har prøvd meg på linolje. Det gikk ikke særlig bra. Jeg passet på å bruke kokt linolje, menn alikevel tørket det aldri. Skal ikke si at det ikke funker siden jeg kun testet det en gang og kan ha gjort noe feil. Men får du det ikke til er du ikke alene.
Kyle fra passfire fant heller aldri en linolje som var egnet til coating og det er derfor det aldri kom ut en artikkel om det. Selv om det var annonsert.
Sitat av _Pain_ Vis innlegg
Så du mener at det er tryggere (og enklere) for meg å bruke linolje istedet for kaliumdikromat?
Jeg har ikke tenkt til å rulle stjerner, men å blande det med ammonpulver. Husker ikke forholda sånn i farta men.
Vis hele sitatet...
Er det " flash bang" du skal prøve deg på? i såfall så tror jeg at det er ammoniumperklorat du mener å ikke ammonpulver,
Ammonpulver er en blanding av 85% ammoniumnirat å 15% kull.

Tenkte jeg kunne ta med litt info om hva som skjer når du får kaliumdikromat i deg ,
når du får kaliumdikromat i deg så tror kroppen at kaliumdikromaten er kalsium å ersatter kalsium`en i
beinmargen med kaliumdikromat å gjør at du får beinmargskreft
så vær veldig forsiktig med kaliumdikromaten!
Sist endret av Bowman; 7. september 2009 kl. 21:46.
Vel, i den boka jeg leste om det så sto det "amonium powder" og vi kom fram til at det mest sannsnylig snakk om ammon pulver i forrige tråd (http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=120951)

ved nærmere ettersyn var det visst amonium perklorat det var snakk om, så da vet vi det

Men, kan jeg bruke en Mg-Cr alloy (om jeg ikke tar feil så betyr "alloy" legering?)
Sist endret av _Pain_; 9. september 2009 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av _Pain_ Vis innlegg
God dagen
Jeg snubla over en gammel tråd fra WiP her for litt siden, og jeg lurte på om det er en vanskelig prosess å behandle Magnesium med kromat? (derfor tittelen)

Jeg leste også på snl.no at kromater er kreftfremkallende (men hva er ikke det i dagens samfunn? *wink*). Så jeg går utifra at denne behandlingen er en smule helsefarlig eller tar jeg feil?

Mvh
_Pain_
Vis hele sitatet...
I blandinger som inneholder ammperc og magnesium er det bedre å bruke ammoniumdikromat fordi kaliumdikromat kan i teorien danne små spor av syrer i blandingen.
Jeg bruker disse stoffene oppløst i 500ml vann til 1kg magnesium:

200g Hydratisert magnesiumsulfat
90g ammoniumdikromat
20g guanidin nitrat