Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5321
Jeg sliter veldig med kviser, jeg fikk mine første kviser rundt 12-13 årsalderen og siden da har jeg hatt kviser så og si hele tiden utenom på sommeren.
Og det kan jeg tro flere av dere legger merke til, huden blir brunere og kvisene forsvinner.
Men så kommer den triste vinteren, huden blekner og kvisene kommer mer og mer.
og nå i en alder av 21år har jeg sett meg veldig lei, har ikke vært så veldig mye sol i sommer men startet med basiron i vinter som har gjort at kvisene mine ikke er så aggressive som de har brukt å vært, som har ført til at jeg nå nesten er kvisefri. Men det takket være mye sol.
Men jeg har ikke lyst til å gå igjennom enda en vinter med kviser, hva er deres tips til å fortsette med den rene huden etter sommeren?
Jeg merker også veldig at kvisene forsvinner om jeg tar sol, men det er ikke noe jeg vil starte med.
Kommer også til å fortsette med basiron.

Takker veldig for svar.
Det er ganske enkelt, ikke sov med hårvoks, bytt sengetøy ofte, og vask ansiktet ditt med en ren klut morgen og kveld. Det gjør underverker.
Spørs hva som er årsaken til kvisene. Det Relevant skriver kan hjelpe for noen, men ikke alle. Personlig fikk jeg kviser av melk, og oppdaget først i voksen alder at jeg ble nesten fullstendig kvisefri om jeg sluttet med alle produkter som inneholder melk. Anbefaler å eksperimentere litt med kostholdet og se om det er noe du reagerer på.
Hvis det er et stort problem, kan fastlegen hjelpe deg. Finnes medesiner som skal være bra
ikke bruk noe feit hudkrem, ikke ta deg i ansikte heletiden eller vask hendene først, ikke klem kvisene, etter dusj kan du vaske ansikte med kaldt vann. trekk en ren tshorte over puta hver kveld. du kan drikke sitronvann (bruk sugerør pga tenner), ta sol på vinteren, ikke spis sjokolade (gjelder ikke alle, men det er min nemesis)

noen av mine tips : )

Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
forsvinner om jeg tar sol, men det er ikke noe jeg vil starte med.
Vis hele sitatet...
det er digg å ta sol. og er ikke noe spessielt feminint om det er det du er redd for.
Sist endret av magnet; 20. juni 2016 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husk at det er viktig å tilføre huden fukt selvom du ikke nødvendigvis trenger mer fett på huden. Anbefaler en hudanalyse, da kan du få svar på om du har fuktfattig, fet, tørr osv hudtype. Uttørring av huden, selvom du føler huden din er fet kan gjøre vondt verre da huden overproduserer fett hvis den ikke får nok fukt og dermed kommer det gjerne også kviser.
De kremene man får på resept hos lege er ikke alltid så effektive, noen ganger kan gode hudpleieprodukter hjelpe mye bedre (kjøpes gjerne billigere på nettet).

Noen merker også stor forskjell ved å kutte matvarer, her skal man være litt forsiktig, men det som gir kviser trenger ikke nødvendigvis å slå ut på en allergitest tatt av en lege.
Jeg hadde det samme problemet.
Gikk til hudlege, sa at det plaget meg, så fikk jeg en 3 måneders kur av noen piller som tørket huden helt ut. Var litt ubehagelig, men som legen sa så ville alle kvisene forsvinne.

Nå får jeg kanskje 1 i måneden midt i trynet, men dette fungerte veldig bra for meg. Anbefaler deg å ta en tur til legen, så ordner dette seg vettu
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg hadde det samme problemet.
Gikk til hudlege, sa at det plaget meg, så fikk jeg en 3 måneders kur av noen piller som tørket huden helt ut. Var litt ubehagelig, men som legen sa så ville alle kvisene forsvinne.

Nå får jeg kanskje 1 i måneden midt i trynet, men dette fungerte veldig bra for meg. Anbefaler deg å ta en tur til legen, så ordner dette seg vettu
Vis hele sitatet...
Det var antibiotika du fikk.
Nope, det het Roaccutan.
En venninne var også plaget med kviser, men hun fikk ikke dette pga noe problemer ved eventuell graviditet.
Hun fikk antibiotika, og det fungerte ikke like bra.
Sist endret av ID-Brikke; 21. juni 2016 kl. 00:03.
Hvorfor vil du ikke ta sol, er det pga helsefare? Det er ikke sikkert du trenger å ta så mye for at det skal hjelpe. Og du trenger jo bare å ta i ansiktet, ikke grille hele kroppen.
Sitat av entropi Vis innlegg
Hvorfor vil du ikke ta sol, er det pga helsefare? Det er ikke sikkert du trenger å ta så mye for at det skal hjelpe. Og du trenger jo bare å ta i ansiktet, ikke grille hele kroppen.
Vis hele sitatet...
Det må jo være både ubehagelig og se latterlig dumt ut, eller misforstår jeg noe?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det må jo være både ubehagelig og se latterlig dumt ut, eller misforstår jeg noe?
Vis hele sitatet...
Tror det finnes ansiktssol, så du ikke trenger å legge deg inn i en sånn likkiste. Det fantes i alle fall før. Vil jo se dumt ut hvis man er orange i fjeset og hvit på kroppen, men hvis man bare tar litt så ser det naturlig ut. Ikke mer rart enn om man går en skitur i sola med jakke på seg. En jeg kjenner gjorde det mot noe eksemgreier. Han behøvde ikke ligge til han ble brun for at det hadde effekt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Men hva er egentlig grunnen til at kvisene forsvinner med sol da? Er det fordi sola tørker ut huden?
Sitat av griped Vis innlegg
Men hva er egentlig grunnen til at kvisene forsvinner med sol da? Er det fordi sola tørker ut huden?
Vis hele sitatet...
Egentlig så kan gjerne sol gjøre kvisene dine verre, tørker du ut huden din vil kroppen kompensere og produsere eksessivt med oljer som kan lede til ett nytt utbrudd. Det kan veldig fort kamuflere for kviser, eller gjøre midlertidige forbedringer, men det å bli brun eller i verste fall solbrent er ikke bra mtp. kviser. Det sol derimot gjør godt for å virke mot kviser er at det senker nivåer stress, og med det stresshormoner som kortisol som er kjent for å kunne skape kviser. På 50 tallet behandlet de kviseutbrudd med uv-lamper, men dette gjør de ikke mer. Men jeg er laaangt ifra en ekspert på kviser, men noe som er sikkert er at kviser er sterkt koblet opp mot hormoner, og er det noe som fungerer bra for å opprettholde en sunn hormonbalanse (eller en sunn alt) så er det å sørge for å ha tre ting i boks: Søvn, kosthold, og trening. Lykke til.
Nå har vi vel fastslått at det ikke er noen mirakelkur som hjelper for alle, men jeg kan nå legge til mine erfaringer.

* Drikke mye melk = får kviser
* Spise godteri = får kviser
* Ta 10 min sol en gang annenhver uke eller så = begynnende kviser forsvinner og huden ser mye bedre ut

Så for min del: Kutt godteri, drikk litt mindre melk, og ta pittelitt sol i ny og ne i vinterhalvåret. Jeg er veldig fornøyd med huden min nå. Men tar jeg en helg og spiser mye godteri, eller drikker mye melk, så merker jeg fort at kvisene kommer igjen, og da må jeg ta sol for å hindre at de slår ut i full blomst. Så jeg unngår stort sett godteri, og holder meg til et glass eller to med melk til kveldsmaten.


Edit:
Og ja, glemte søvn. Hvis døgnrytmen fucker seg helt, og jeg får lite søvn, så kommer kvisene snikende frem igjen. Mye søvn og de forsvinner.

Altså:
Kutt ut snop, drikk litt mindre melk, sov godt om natta, så er kvisene borte. Og om de kommer snikende, ta en liten runde i solarium tidlig. Brunfarge som bonus.
Sist endret av Realist1; 21. juni 2016 kl. 02:14.
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ganske enkelt, ikke sov med hårvoks, bytt sengetøy ofte, og vask ansiktet ditt med en ren klut morgen og kveld. Det gjør underverker.
Vis hele sitatet...
Bytter sengetøy hanske ofte, men sover med voks vær kveld siden jeg dusjer om på morgenen, så skal prøve og starte med dette Takk for tips

det er digg å ta sol. og er ikke noe spessielt feminint om det er det du er redd for.[/quote]

Jeg syns også det er digg å ta sol, syns overhode ikke det er feminint. Men har kreft i familien, og har utviklet en del store føflekker på meg selv som burde vært skjært bort

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå har vi vel fastslått at det ikke er noen mirakelkur som hjelper for alle, men jeg kan nå legge til mine erfaringer.

* Drikke mye melk = får kviser
* Spise godteri = får kviser
* Ta 10 min sol en gang annenhver uke eller så = begynnende kviser forsvinner og huden ser mye bedre ut

Så for min del: Kutt godteri, drikk litt mindre melk, og ta pittelitt sol i ny og ne i vinterhalvåret. Jeg er veldig fornøyd med huden min nå. Men tar jeg en helg og spiser mye godteri, eller drikker mye melk, så merker jeg fort at kvisene kommer igjen, og da må jeg ta sol for å hindre at de slår ut i full blomst. Så jeg unngår stort sett godteri, og holder meg til et glass eller to med melk til kveldsmaten.


Edit:
Og ja, glemte søvn. Hvis døgnrytmen fucker seg helt, og jeg får lite søvn, så kommer kvisene snikende frem igjen. Mye søvn og de forsvinner.

Altså:
Kutt ut snop, drikk litt mindre melk, sov godt om natta, så er kvisene borte. Og om de kommer snikende, ta en liten runde i solarium tidlig. Brunfarge som bonus.
Vis hele sitatet...
Hehe, her har vi vel et eksempel på at ikke alt fungerer for alle, drikker sjeldent melk, spiser aldri snop og sover gode 7 til 8 timer vær natt
Sist endret av Mr.Oxford; 21. juni 2016 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sol setter igang en del proesser i kroppen. bla. antioksidante greier og vitamin d produksjon ol. prøv noen gode multivitamin tabletter om vinteren?.
men som mange andre nevner så er jo fremdeles kosthold og reinslighet store faktorer uansett.

en annen ting...dropp brus. og minimer raffinert sukker inntak. spis heller frukt
Sist endret av tetragrammaton; 21. juni 2016 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kostholdet er det viktigste, å få i seg rikelig av de viktige vitaminene.
Sol og Solarium kamuflerer kviser og annet bra, ser noen anbefaler å bare sole ansiktet, høres idiotisk ut og har aldri kommet over noe lignende, sol hele kroppen om du først er i gang og reduser ansiktsoling til laveste styrke.

Ellers finnes det mange kremer/masker som du kan legge på, fungerer veldig bra, og du trenger bare gjøre det 1 gang i uken, eller max 2. Viktig at du finner hudtypen din så du vet hvilke produkt som er rett for deg.

Hvis du ikke vil ta sol/solarium så har du noen fuktighetskremer som har en svak tan-effekt, fungerer ypperlig på vinteren og du kan bruke det hver dag uten å bli orange som mange tror.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
sol setter igang en del proesser i kroppen. bla. antioksidante greier og vitamin d produksjon ol. prøv noen gode multivitamin tabletter om vinteren?.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at sol vil sette igang en rekke prosesser i kroppen, men har man et bra kosthold mangler en heller ingenting, det er derimot både dyrt og rimelig dårlig for helsen, ihvertfall ikke sunt å innta større mengder vitaminer en ikke har behov for. Vitamin D er det såklart vanlig å mangle om vinteren, og ubalanse i vitamin-d nivåer kan ha en påvirkning på kviser. Dette kan en fikse ved å få i seg rikelig vitamin D fra kosten, og det er faktisk ikke så vanskelig dersom du inkluderer fisk i maten, hvilket vil hjelpe deg med langt mer enn kun kviser.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
en annen ting...dropp brus. og minimer raffinert sukker inntak. spis heller frukt
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle fruktsukker være bedre for kviser enn sukrose?
Sitat av Oshugon Vis innlegg
og Solarium kamuflerer kviser og annet bra, ser noen anbefaler å bare sole ansiktet, høres idiotisk ut og har aldri kommet over noe lignende, sol hele kroppen om du først er i gang og reduser ansiktsoling til laveste styrke.
.
Vis hele sitatet...
Det finnes i alle fall ansiktssolarium til hjemmebruk, vet ikke om man har det på solstudioer. Hvordan kvaliteten/sikkerheten er på disse ifht de store aner jeg ikke. Tanken var at hvis han i utgangspunktet ikke ville ta sol så trenger han jo ikke å sole mer av kroppen enn nødvendig. Regner med det er i ansiktet kviser er et problem.

Vær dog litt forsiktig med soling hvis du har mye arr etter kviser.

Selvbruningskremer kan sikkert kamuflere, men tviler på at det hjelper på problemet.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er riktig at sol vil sette igang en rekke prosesser i kroppen, men har man et bra kosthold mangler en heller ingenting, det er derimot både dyrt og rimelig dårlig for helsen, ihvertfall ikke sunt å innta større mengder vitaminer en ikke har behov for. Vitamin D er det såklart vanlig å mangle om vinteren, og ubalanse i vitamin-d nivåer kan ha en påvirkning på kviser. Dette kan en fikse ved å få i seg rikelig vitamin D fra kosten, og det er faktisk ikke så vanskelig dersom du inkluderer fisk i maten, hvilket vil hjelpe deg med langt mer enn kun kviser
Vis hele sitatet...
Utover det med Dvit så kan solen påvirke bakteriene som gir kviser, så solen i seg selv kan nok hjelpe. Men jeg har inntrykk av at det er veldig individuelt hvordan hud reagerer på sol. Jeg får veldig tørr og sart hud i ansiktet om vinteren, helt fin om sommeren. Resten av kroppen er det av en eller annen grunn motsatt, armer og bein blir tørre om sommeren. Noen sier solen hjelper mot kviser, hos andre blir det verre.
Sist endret av entropi; 21. juni 2016 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk ut antibiotika i samråd med fastlege. Elles kan du og verte henvist av fastlege til solbehandling på sjukehus - då slepp du både kostnadane og ein overdreven brunfarge som følgje av solarium. Saman med Basiron fungerte lysbehandling ypperleg for min del. Pass på å nytt ein god og fuktgjevande krem til huda - Basiron er rimeleg sterkt og kan bli irriterande kombinert med sol.

Skrubb og avfeitting til hud frå f.eks. Clinique er fint å supplere med dersom du har oljete hud.
Start med en enkel hudpleie-rutine morgen og kveld. Skaff deg en cleanser, kan anbefale denne, Japanere kan det med hudpleie, det er nesten religion der å ha en hudpleie-rutine. Rens ansiktet ditt med den i dusjen om morgenen, og i håndvasken om kvelden. Etterfølg med en eksfolierende krem, helst med BHA(salicylsyre) eller AHA(glykolsyre) - eller en med begge deler. Kan sterkt anbefale den fra Paula's Choice, de har en med BHA, og en med AHA - smør den jevnt over og la den tørke inn i huden. Til slutt kjører du på med en god fuktighetskrem, anbefaler La-Roche Posay's Toleriane-serie, liker også Clinique's Dramatically different. Med en slik basic 3-stegs hudpleie-rutine bør man se synlig forbedring av huden etter 1-2 måneder. Har hvertfall funket fjell for meg og min hud

En god ressurs for alt om hudpleie er Reddit's /r/skincareaddiction.

Lykke til!
Alle bullshit svar til side- gå til hudelegen å få skrevet ut noe Isotretinoin (også kalt roaccutane) hvis du er så veldig plaget.
Etter hva jeg har hørt er dette det eneste middelet som fungerer ordentlig. Altså hvis du vil droppe alle kjerringrådene som fremkommer her og bli ferdig med det en gang for alle.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Alle bullshit svar til side- gå til hudelegen å få skrevet ut noe Isotretinoin (også kalt roaccutane) hvis du er så veldig plaget.
Etter hva jeg har hørt er dette det eneste middelet som fungerer ordentlig. Altså hvis du vil droppe alle kjerringrådene som fremkommer her og bli ferdig med det en gang for alle.
Vis hele sitatet...
Har noen kompiser som har slittet med det samme de dro til fastlege og en uke etterpå fikk time til hudlege. Dette hjalp veldig mye og de har ingen kviser nå lenger.
Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Har noen kompiser som har slittet med det samme de dro til fastlege og en uke etterpå fikk time til hudlege. Dette hjalp veldig mye og de har ingen kviser nå lenger.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er tydeligvis "the shit". Det eneste som fungerer for alle. Har hørt om tetracyclin som ofte er det første tilbudet man får fra legen. Det er også legemiddel(antibiotika), men dette er langt fra så effektivt som roaccutane. Det skal litt til å få skrevet ut Isotretinoin hvis du er kvinne, da det kan skade foster, men som mann er bivirkningene på Isotretinoin primært tørre øyne og lepper.
Sist endret av pkk1990; 21. juni 2016 kl. 22:48.
Har også prøvd å kutte ut melk, men det funka ikke for meg. Har gått på to antibiotikakurer, der den første hjalp veldig, men ingen effekt av den andre. Er dog ganske fornøyd med huden. Den aller, aller viktigste faktoren for meg er søvn (og sikkert stress). Får jeg tre dager med 8+ timer søvn er mye gjort; merker også at det er søvnen to dager før som betyr noe (feks passe på å få to dager bra søvn før en happening. Det aller beste er en hel uke med god, regelmessig søvn). I tillegg til det som er nevnt i tråden, vil jeg komme med mine to hemmelige triks:

- Avokado
- Laks

Spiser jeg disse to tingene får jeg mye finere hud. Det er kanskje en grunn til at damene går rundt og gomler avokado?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Alle bullshit svar til side- gå til hudelegen å få skrevet ut noe Isotretinoin (også kalt roaccutane) hvis du er så veldig plaget.
Etter hva jeg har hørt er dette det eneste middelet som fungerer ordentlig. Altså hvis du vil droppe alle kjerringrådene som fremkommer her og bli ferdig med det en gang for alle.
Vis hele sitatet...
Ja helt enig.
Jeg surra med alle rådene selv. Jævlig slitsomt.
De pillene kosta 1000 spenn.
Ble kvitt kvisene for alltid. Antibiotika er ikke en permanent løsning,og kan føre til en del annen dritt.

Kjempefornøyd jeg iallefall.