Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4740
Fant et dødt rådyr som tydeligvis har blitt jaget og spist i skogen. Dette er ca 30m unna bebyggelse. Er det noe man skal varsle om, eller skal naturen bare gå sin gang?

Bilde
Sist endret av Lacertosus; 30. april 2016 kl. 16:44.
Det er vel ikke akkurat et forumspørsmål? Ta en telefon til politiet, så får de bestemme om viltnemnda skal kontaktes eller om noe skal gjøres i det hele tatt.
Oioi, denne har ligget der en stund, hva dødsårsaken er kan være alt mulig, mest sansynligvis naturlig død, dette er ingen vits i å melde.

Sitat av mentalmelt
Det er vel ikke akkurat et forumspørsmål?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke egentlig?
Fordi ingen her kommer til å servere svaret. Det er klassisk eksempel på å bruke forumet istedenfor å rette spørsmålet der det hører hjemme. Selv har jeg aldri forstått hvorfor folk har så høy terskel for å ringe kommunen, politiet, legevakta osv. Det tar like kort tid som å opprette tråd på forumet, og så får man korrekt svar med en gang. Samme gjelder supportspørsmål for butikker og tjenester. Hvorfor ikke bare spørre de som faktisk har ansvaret?
Sist endret av mentalmelt; 30. april 2016 kl. 17:04.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Oioi, denne har ligget der en stund, hva dødsårsaken er kan være alt mulig, mest sansynligvis naturlig død, dette er ingen vits i å melde.
Vis hele sitatet...
Aight, var derfor jeg lurte. Om det var noen regler for sånt. Vil heller ikke være den som ringer unødvendig til politiet.

Men hvordan ser du at dyret har ligget lenge? Øyene har forsvunnet, og det ser ut som innholdet i magen har begynt å råtne (noe grønt-brunt slim). Hvor lenge tipper du? Og hvorfor tror du det er av naturlige dødsårsaker, ser mer ut som den er spist etter min mening. Hele høyrebenet er jo gneget av.

Fant fjær av samme typen med blod på seg ca 300 meter lengre opp i skogen, så den har tydeligvis blitt jaget et godt stykke. Bitt og klore merker på bakbena, og så tydeligvis bitt i nakken.

Tipper det er enten gaupe, rev eller jerv. Er ikke ulv eller lignende i området.
Sist endret av Lacertosus; 30. april 2016 kl. 17:08.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Aight, var derfor jeg lurte. Om det var noen regler for sånt. Vil heller ikke være den som ringer unødvendig til politiet.
Vis hele sitatet...
Du ville jo ikke ha ringt nødnummeret?

Det er bare tull at Oshugon liksom skal ha svaret på dette. Det er ikke sikkert kommunen ønsker å ha svære dyrelik liggende så nær bebyggelse.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fordi ingen her kommer til å servere svaret. Det er klassisk eksempel på å bruke forumet istedenfor å rette spørsmålet der det hører hjemme. Selv har jeg aldri forstått hvorfor folk har så høy terskel for å ringe kommunen, politiet, legevakta osv. Det tar like kort tid som å opprette tråd på forumet, og så får man korrekt svar med en gang. Samme gjelder supportspørsmål for butikker og tjenester. Hvorfor ikke bare spørre de som faktisk har ansvaret?
Vis hele sitatet...
Altså det kan du jo si om absolutt alt, de fleste av spørsmålene som stilles her på bruket kan jo besvares av andre personer. Er forøvrig enig i at de fleste har en alt for høy terskel om å ringe politiet, kommunen og helsehjelp etc.

Men om man er i tvil, så er det kanskje enklere å spørre norges største forum?

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Aight, var derfor jeg lurte. Om det var noen regler for sånt. Vil heller ikke være den som ringer unødvendig til politiet.

Men hvordan ser du at dyret har ligget lenge? Øyene har forsvunnet, og det ser ut som innholdet i magen har begynt å råtne (noe grønt-brunt slim). Hvor lenge tipper du? Og hvorfor tror du det er av naturlige dødsårsaker, ser mer ut som den er spist etter min mening. Hele høyrebenet er jo gneget av.

Fant fjær av samme typen med blod på seg ca 300 meter lengre opp i skogen, så den har tydeligvis blitt jaget et godt stykke. Bitt og klore merker på bakbena, og så tydeligvis bitt i nakken.

Tipper det er enten gaupe, rev eller jerv. Er ikke ulv eller lignende i området.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg er ingen villmann, men om jeg går ut ifra bildet du slang ut ville jeg si at denne har ligget noen måneder. Jeg tipper denne har dødd av naturlige årsaker, altså ikke blitt drept, for så å ha blitt fortært av mindre rovdyr, men om du har funnet en del spor kan det hende at den har blitt hunta ned. Sikker på at sporene du fant stammer fra samme dyr?
Sist endret av Oshugon; 30. april 2016 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Altså det kan du jo si om absolutt alt, de fleste av spørsmålene som stilles her på bruket kan jo besvares av andre personer.
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke si det om alt. Det er ikke alt som dekkes av konkrete tjenester med egne telefonnumre. Men man kan si det om mye, og mye av dette er ting vi vanligvis sletter.


Sitat av Oshugon Vis innlegg
Men om man er i tvil, så er det kanskje enklere å spørre norges største forum?
Vis hele sitatet...
Det er ikke enklere, men det er tydeligvis lavere terskel for å gjøre det.

Vi er forresten ikke Norges største forum =)
Hvis det er gaupe i området så er det ganske sikkert att katta har meska seg med den.kan jo ha daua naturlig å så har reven kosa seg en lang stund,
Gaupa liker friskt kjøtt men kan ta kadaver hvis mattilgangen er lav.

Bare la restene ligge naturen tar fort tilbake restene av dyret,ingen vits å ringe noen så sant det ikke ferdes unger der.(tenkte på smitte)
Sist endret av sanasana; 30. april 2016 kl. 17:26.
Sitat av sanasana Vis innlegg
ingen vits å ringe noen så sant det ikke ferdes unger der.
Vis hele sitatet...
And there you have it. Bare ring, så får du et svar som ikke er verdt mindre enn ingenting.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Fant fjær av samme typen med blod på seg ca 300 meter lengre opp i skogen, så den har tydeligvis blitt jaget et godt stykke. Bitt og klore merker på bakbena, og så tydeligvis bitt i nakken.
Vis hele sitatet...
Fjær? Må være et fabeldyr du har funnet isåfall..
Sist endret av mentalmelt; 30. april 2016 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikkert bare ei gaupe som har fått seg middag
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Altså det kan du jo si om absolutt alt, de fleste av spørsmålene som stilles her på bruket kan jo besvares av andre personer. Er forøvrig enig i at de fleste har en alt for høy terskel om å ringe politiet, kommunen og helsehjelp etc.

Men om man er i tvil, så er det kanskje enklere å spørre norges største forum?
Vis hele sitatet...
Nei det er det faktisk ikke, forumets verdi er å spørre andre folk om deres erfaringer med en viss tjeneste/vare, eller å diskutere dypere tema.
Direkte spørsmål om en tjeneste/vare derimot er best rettet mot de som tilbyr tjenesten, f.eks har Freak.no null å gjøre med vilt i Norge (enda) og politiet synes ikke en telefon om et dødt dyr i veien er unødvendig, det er faktisk en del av deres ansvar å svare slike henvendelser.
Tro meg, det er folk som ringer politiet for mye mer trivielle ting enn det der.

Nå er jeg inneforstått med at dette sikkert har med at man er mye mer komfortabel med å anonymt taste inn et spørsmål her på Freak.no, men nå er det en del av livet å tvinge seg selv til å gjøre litt skumle ting helst hver dag.
Sitat av Oshugon
Altså det kan du jo si om absolutt alt
Vis hele sitatet...
Var litt rask der, å bruke ordet nesten er vel mer riktig, når jeg tenker meg grundig om så er det en del emner som besvares her enn andre steder!

Sitat av mentalmelt
Vi er forresten ikke Norges største forum =)
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det. Hvilket forum er det som leder per dags dato?

Sitat av Dodecha
Nei det er det faktisk ikke, forumets verdi er å spørre andre folk om deres erfaringer med en viss tjeneste/vare, eller å diskutere dypere tema.
Direkte spørsmål om en tjeneste/vare derimot er best rettet mot de som tilbyr tjenesten, f.eks har Freak.no null å gjøre med vilt i Norge
Vis hele sitatet...
Vil på ingen måte virke kverulerende. Det blir diskutert mange emner som er av mye mindre dyptgående temaer enn dette, TS vil jo høre om andres erfaring så hvorfor faller dette utenom forumets verdi?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fjær? Må være et fabeldyr du har funnet isåfall..
Vis hele sitatet...
Beklager, mente egentlig hår. Lignet bare veldig mye på fjær når jeg så sporene først (var en blanding av fjær og hår). Kanskje det er en sinna hippogriff som lever i skogen.
Sist endret av Lacertosus; 30. april 2016 kl. 18:04.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Hvilket forum er det som leder per dags dato?
Vis hele sitatet...
Enten diskusjon.no eller kvinneguiden.
Tror faktisk de to andre forumene er mer liberale med sånne tråder enn det freak forum er.

Freak forum er mer liberal på ting som er i gråsonen å diskutere. Ett dødt rådyr er helt klart noe som hører et annet sted enn på freak forum, selv om rådyret er grått.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Enten diskusjon.no eller kvinneguiden.
Vis hele sitatet...
Nei, VGD er større enn dem begge til sammen, faktisk.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Vil på ingen måte virke kverulerende. Det blir diskutert mange emner som er av mye mindre dyptgående temaer enn dette, TS vil jo høre om andres erfaring så hvorfor faller dette utenom forumets verdi?
Vis hele sitatet...
Fordi svaret vil variere avhengig av funnsted og eventuelt andre omstendigheter. Dette er noe kommunen, politiet eller mattilsynet må vurdere. Andres erfaringer er ca. null verdt.
Tenker det like gjerne kan være løsbikkjer som har jaga og drept den.
Andre åtseletere kan deretter ha forsynt seg av liket senere, og reinplukka beina og så videre...
Hvem vet, men det er like greit å bare ringe inn og rapportere det.
Tror du begynner med å ringe politikammeret sitt kontornummer (ikke 112, men det andre)
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Tror faktisk de to andre forumene er mer liberale med sånne tråder enn det freak forum er.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Vi er nok strengene enn mange andre fora når det kommer til diskusjoner som ikke fører noe steds hen.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Tror du begynner med å ringe politikammeret sitt kontornummer (ikke 112, men det andre)
Vis hele sitatet...
02800 =)
Sist endret av mentalmelt; 30. april 2016 kl. 18:29.