Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2843
Heisann bruker kull da jeg renser hb men blir aldri 100% fornøyd. Har også smakt mye hb men blir aldrig helt fornøyd. Må vell finnes en rense metode. Etter att man har brukt aktivt kull. Slik som di proffe gjør. Er det noen som vet? Har også hørt att d skal være mulig å tilsette kjemikalier som renser. Noen som har tips?å
Tja, hvordan renser du det? Jeg bruker et 1" pvc rør på ca 2 meter fylt med aktivt kull, lar det renne sakte og sikkert igjennom.
Eventuelt brenne flere ganger.
Sist endret av Xzip; 27. juli 2015 kl. 21:41.
Hva er prosenten når du filtrerer?

Sitat av Xzip Vis innlegg
Tja, hvordan renser du det? Jeg bruker et 1" pvc rør på ca 2 meter fylt med aktivt kull, lar det renne sakte og sikkert igjennom.
Eventuelt brenne flere ganger.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du på enden av røret? Kaffefilter?
Sist endret av Hater; 27. juli 2015 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hater Vis innlegg
Hva bruker du på enden av røret? Kaffefilter?
Vis hele sitatet...
Nei, fikk tak i en rull med ekstrem finmasket netting i syrefast utforming som jeg har rundt enden på røret. kjører det så igjennom kaffifilter for å fange opp eventuelle kullkorn som har lurt seg igjennom.(Pleier ikke komme kull igjennom, men en liten vibrasjon i filterrøret så hender det).

Nå skal det sies at jeg ikke er noe storbrenner, jeg brenner egentlig bare for tradisjonen sin skyld. Lager noen liter med rabarbra- og bjørnebærlikør i året liksom
Trådstarter
13 0
Gjør det samme med kullet som deg ja. Men blir ikke 100% fornøyd. Er sikker på det må være fler måter. Til å få bedre kvalitet
Hvordan vil du beskrive lukten? Litt søtlig bananlukt? Litt sånn bananskall lukt?

Jeg får meget rent brennevin uten noe smak eller lukt. Jeg stormbrenner først satsen slik at jeg får ut 40-50 % og tar bort de første desiliterne med fusel og de siste desiliterne. Jeg brenner så produktet en gang til, denne gangen sakte med effektiv kondensering i stigerøret og ender opp på 95-96%. Viktig å ta bort første og siste svetten denne gangen også. Jeg bruker forresten et reflux apparat av ypperste kvalitet i syrefaststål. I stigerøret har jeg glaserte keramikkringer som er utmerket til formålet.

Lukt av ferdig produkt kan komme av utrolig mye forskjellig. Hva inneholder satsen din? Sjekket at apparatet ikke har brent noe i bunn av pannen som kan lage usmak?
Sist endret av Xzip; 27. juli 2015 kl. 22:48.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heisann da har jeg klart å skaffe mitt eget apparat. Det er ett standard apparat i syrefast stål. Men det ser ut som at stige røret er tomt. Kun ett rør med Kjøling på topp. Skal da prøve å brenne slik som deg xzip��
Hei

Fyll kollonna med gryteskrubber i stål.
Eller Raschig ringer: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...olumn&_sacat=0

Litt dyrt men noe som heter SPP (Spiral Prismatic Packing) men det har jeg aldri prøvd sjøl.

Lykke til...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilket kull er det folk bruker. Er europris kull bra nokk?
Hei

Jeg synes europris sitt er ok.
Brenner 50 liter sats en gang I aaret of Kaster det etterpaa.
Opp/Ned filter. Bruker laaaang tic.