Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8367
Hi, noen som vet hvor en får kjøpt kobbertråd i Oslo, 10mm i diameter. Også må den være en hel tråd, ikke mange smalere vridd sammen.

Skal bruke den til å lage tupper til en gammel loddebolt, så må være som mye % ren kobber som mulig, trenger bare 1 meter, kanskje.

Jula, biltema?
Learning by doing
Undef's Avatar
vet ikke, men tror sånt går gjennom grossist. du kan jo event. spørre en elektriker om han har noe til overs kanskje?
10mm? Er ikke det på grensen til å være en kobberstang?
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Tenkte ikke på grossiten i det hele tatt :P
Skal sjekke imorra!
Sitat av Pope Vis innlegg
10mm? Er ikke det på grensen til å være en kobberstang?
Vis hele sitatet...
Mulig det er det riktige navner, har lite peiling på det
http://www.ebay.com/itm/1pcs-99-9-Pu...item2a3faf1c54
Relevant?

Ellers, snakk med en grossist.
Etter hva jeg klarer til å lese meg frem på resten av nettet, så er det en el-tavlemontør du skal snakke med for å få tak i 10mm.
Sitat av Lunch Vis innlegg
Tenkte ikke på grossiten i det hele tatt :P
Skal sjekke imorra!

Mulig det er det riktige navner, har lite peiling på det
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller:P
Tenkte som så at ledninger er bøylige og at en 10mm tykk "ledning" antakelig ikke er så bøylig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Etter hva jeg klarer til å lese meg frem på resten av nettet, så er det en el-tavlemontør du skal snakke med for å få tak i 10mm.
Vis hele sitatet...
Men då er det enten fleirtråda eller i form av rektangulære stenger. Det går lite solid, rund 10mm.

Men kobber er jo mjukt, så om du får tak i bit av skinne bør det vere overkommelig å file det til rimelig kjapt. Så eg ville kanskje satsa på det?
Da jeg hadde tre- og metallsløyd på ungdomsskolen brukte jeg slike stenger av og til. Husker vi hadde en kasse stående i hjørnet hvor man hadde stenger og rør i ulike former, tykkelser og av ulike metaller tilgjengelig. Mest kobber og messing, men også stål, bly og tinn. Kan jo være verdt et forsøk?
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Relevant?
Vis hele sitatet...
Ikke denne gangen Har ikke tid til å vente. Samme gjeller vel OnlineMetals_com


2slashdot: Den må for all del være rektangulær, for som du sier er det ganske lett å få nødvendig form. Jeg har kontaktet en del el-grossiter og noen el-tavlemontør. Til min store overraskelse hadde ingen tråder større enn 6.5mm i diameter

2Myoxocephalus: Tre- og metallsløyd? Tror ikke folk har noe sånt på ungdommskoler lenger, det nærmeste vi hadde, da jeg gikk på skolen, var kunst og , og der måtte vi stryke tøffler :/ Men det var er god del år siden, så det kan være verdt å titte gjennom lokale skolen vår.
10mm?
Tok i mot 50m med kobber jordspyd på jobben her i går, tipper de er rundt 10mm i dia.

Men alvorlig? 10mm tipp på en loddebolt?
Sitat av Xzip Vis innlegg
10mm?
Tok i mot 50m med kobber jordspyd på jobben her i går, tipper de er rundt 10mm i dia.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer veldig bra. 1/2" jordspyd er 12,7mm i diameter. dette kan da enkelt dreies ned til 10mm hvis dette er ønskelig.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Men alvorlig? 10mm tipp på en loddebolt?
Vis hele sitatet...
Hva med en bensinfyrt loddebolt? Her blir 10mm spiss som sme-utstyr å regne! :-) http://www.europeana.eu/portal/recor...LE_Td_195.html
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Herregud, måtte bare bruke det riktige søkeordet "jordspyd" så kom det masse på Google. Takker og bukker Xzip

Sitat av Xzip Vis innlegg
Men alvorlig? 10mm tipp på en loddebolt?
Vis hele sitatet...
Hva om den er 1000 Watt da
Sist endret av Lunch; 6. august 2014 kl. 00:14.
Sitat av Lunch Vis innlegg
Herregud, måtte bare bruke det riktige søkeordet "jordspyd" så kom det masse på Google. Takker og bukker Xzip


Hva om den er 1000 Watt da
Vis hele sitatet...
OK, la oss omformulere da: til hvilket formål trenger du en lodebolt på 1kW? Det høres jo sånn passe hardcore ut.
Sitat av Lunch Vis innlegg
Herregud, måtte bare bruke det riktige søkeordet "jordspyd" så kom det masse på Google. Takker og bukker Xzip


Hva om den er 1000 Watt da
Vis hele sitatet...
Jøss, nå våknet jeg litt her, hva i all verden bruker du det til?
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
OK, la oss omformulere da: til hvilket formål trenger du en lodebolt på 1kW? Det høres jo sånn passe hardcore ut.
Vis hele sitatet...
Det var bare tullprat... Egentlig dumma jeg megskikkelig ut og målte diameteren feil. Skjønner ikke hvor tallet 10mm kom fra jeg, men det var den som satt i hode.
Men etter Xzip sin innlegg våknet jeg litt også og målte på nytt, tippen var bare 0.6cm (6mm), som er lettere å finne. Men som sagt, ved å søke jordspyd så kommer det faktisk treff men ikke får ellers
Vil bare påpeke at jordspydene er en stålkjerne som er elektrolytisk behandlet med kobber... ikke ren kobber.. De har oftest stålkjerne\galv. stålkjerne..

Skal du ha ren kobber i noe av tykkelsen 6mm (5,65 i foreslått produkt) må du over på Enkeltrådet CU line beregnet for legging av jord rundt bygg.

http://efobasen.efo.no/Produkts%C3%B...1/Default.aspx
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Xzip Vis innlegg
10mm?
Tok i mot 50m med kobber jordspyd på jobben her i går, tipper de er rundt 10mm i dia.

Men alvorlig? 10mm tipp på en loddebolt?
Vis hele sitatet...
Håper du ikke jobber på metallmottak og ga vedkommende 2. sorts kobberpris for 50 meter stål med tynt kobberrør rundt

Til TS har jeg ikke annet forslag enn å sjekket ut Byggern, de har greit utvalg av metaller på utvalgte butikker. Men kobber tror jeg blir et long shot...
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Jeg har funnet den her. 6.4mm i diameter, tror den skal passe perfekt.
Skjønte ikke helt det med "Antall tråder 7" som ikke stemmer med bilde, men får vel skjekke det ut på butikken.
@Lunch

Jeg er ganske sikker på at den består av tvinnede kordeller.
Før var det noe som het kobberveld, som var én-trådet, den hadde en kjerne som besto av noe annet enn kobber, og en ytterkappe av kobber, denne er byttet ut med kobberwire som er det du lenker til, og denne er så vidt jeg vet flertrådet, men ring og spør så er du sikker.
Sist endret av Veggen; 9. august 2014 kl. 22:18.
det med 7 tråder viser til antall tråder inni kabelen. den du har linket til er på totalt 25 mm2, med 7 like ledere

hver leder i den kabelen er 2,14 mm i diameter.... hvis du skal bruke den i loddebolt og du vil den skal vare, kan du sølvlodde sammen alle enkelttrådene og lage en massiv leder
Sist endret av RainyCoast; 9. august 2014 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skal love deg at den bolten koster skjorta hoss grossist. Ta deg en tur til en skraphandler, der betaler du kilopris uansett form og fassong.
Dra til elektriker og spør om de har noe lignende det her på lager http://efobasen.efo.no/Produkts%C3%B...1/Default.aspx
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Dra til elektriker og spør om de har noe lignende det her på lager http://efobasen.efo.no/Produkts%C3%B...1/Default.aspx
Vis hele sitatet...
Normalpris på denne er 50 kroner metern, med minimumskvantum på 25 meter.
Blir litt dyr pris for kun en loddetupp.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Normalpris på denne er 50 kroner metern, med minimumskvantum på 25 meter.
Blir litt dyr pris for kun en loddetupp.
Vis hele sitatet...
Det er vel derfor han skal til en elektriker - For å få et mindre kvantum enn om han bestilte den selv.
Hvorfor kjøper du ikke bare ferdige loddetupper. De er av en spesiell legering og holder lenge, bare ikke bruk dem på plast.

Kobber brenner jo fort opp, og tuppen jeg hadde måtte slipes for hver gang jeg brukte den og fortinnes.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Normalpris på denne er 50 kroner metern, med minimumskvantum på 25 meter.
Blir litt dyr pris for kun en loddetupp.
Vis hele sitatet...
Produktet brukt som eksempel er en 25m kveil ja. Men jeg har også tilgang til å bestille kapp ned til meteren igjennom grossist og Elfag avtalen.

Pris: 42,- meter inkl mva.

Ditt utsagn faller dessverre kort.
42 ink moms med rabatt da, eller?


Onninen er litt kjipere på kapp enn det andre kan være =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
42 ink moms med rabatt da, eller?


Onninen er litt kjipere på kapp enn det andre kan være =)
Vis hele sitatet...
Har avtale om nada gebyr på kapp
Sikkert mulig å finne slik kopper hos en skraphandler.
Og om det ikke er heeelt riktig form tar det sikkert ikke lang tid å file/slipe til det passer.