Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 9385
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Hei!
Jeg får disse store ideene helt plutselig - de kan være små og store. I fjor gikk jeg fra mitt hjem og til Trøndelag, og det var fantastisk.

Nå går idéen ut på å seile i en uke, men hele planleggingsprosessen stoppet opp før den fikk begynt, på grunn av min far som påstår at dette blir umulig.

Jeg har absolutt ingen erfaring med seiling - jeg vet bare at jeg har veldig lyst til å legge ut på tur. Jeg bor i Drøbak, og jeg har ingen peiling på hvilken rute vi skulle tatt. Det kunne jo blitt til at vi seilet inne i oslofjorden, for eksempel.

Vi som ønsker å gjøre dette er fire mann, og min far eier seilbåten. Vi er villige til å dedikere oss til prosjektet ved å trene og øve hver bidige dag, alltid når vi kan.

Spørsmålet er derfor:

Kan fire 17-åringer lære seg å seile godt nok til at de kan legge ut på en 7 dagers tur i oslofjorden hvis de er villige nok til å jobbe for det?

Vi er villige til å gjøre det meste som trengs for at det skal gå. For eksempel kunne faren min blitt med de første dagene.

Hva tenker dere? Er det umulig?

Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KSF Vis innlegg
Kan fire 17-åringer lære seg å seile godt nok til at de kan legge ut på en 7 dagers tur i oslofjorden hvis de er villige nok til å jobbe for det?
Vis hele sitatet...
Idiotisk spørsmål. Svaret er jo et rungande ja - sjølvsagt. Få med deg nokon som kan det, og bruk tid på å lære det.

17-åringer er stortsett voksne og oppegåande nok til å takle mange ulike situasjoner gitt nok trening.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Trådstarter
Glemte forøvrig å skrive at vi da har litt over 20 dager på oss med skole og eventuell trening.
Har du/trenger du båtførerbevis for å lovlig seile med denne båten?
Anbefaler å lære det mest grunnleggende innen navigasjon, lykter, bruk av kart osv.
Les sjøvettreglene og lær dere sjøveisreglene.

Hadde jeg vert deg ville jeg funnet noe annet enn Oslofjorden ettersom den er svært trafikkert og dere ikke har noe erfaring.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Trådstarter
Ifølge http://www.ung.no/fritid/sjovett/152...8rerbevis.html kan vi det.
Er du over 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt:

med lengde inntil 8 meter
har motor med maks effekt på 25 HK
Vis hele sitatet...
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Anbefaler å lære det mest grunnleggende innen navigasjon, lykter, bruk av kart osv.
Les sjøvettreglene og lær dere sjøveisreglene.

Hadde jeg vert deg ville jeg funnet noe annet enn Oslofjorden ettersom den er svært trafikkert og dere ikke har noe erfaring.
Vis hele sitatet...
I tillegg til dette, ville jeg dratt faren din med ut så mye som mulig. Kjennskap til båten og sine egne evner er viktig. Safety first!
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Trådstarter
Vi planlegger å dra ut så mye som mulig for å få kjennskap til båten.
Oslofjorden er ikke akkurat så veldig stor, så å seile rundt der i 7 dager da kommer du nok til å seile forbi de samme plassene 10 ganger minst.

Jeg jobbet for noen år siden på en charterbåt/seilskute som tar ut selskaper/firmafester (opp til 200 gjester) i Oslofjorden og med 5 knop så kunne vi omtrent vise det som er å vise til våre gjester på rundt 5 timer.

Dog så er det mye fint i Oslofjorden så om planen er å feks å ankre opp diverse plasser å chille osv så er det vel kansje ikke helt ''umulig''.

Ville anbefalt dere å starte turen fra Aker Brygge, seile ut i retning dyna fyr. Fortsette forbi huk, fortsette rett fram langs nesøya til dere har borøya på venstre side. Inn der er det ett lite sund/passasje innover. Inn ligger det utrolig mye fine sommerhus, hytter osv, i tillegg finner du vel omtrent Oslos dyreste tomt, ei bittelita øy som heter Holsa som er den eneste privateide øya i hele Oslofjorden. Fortsetter du videre der så er du om litt inne i middagsbukta som er der de aller fleste båtfolk ankrer opp å slapper av. Om det blåser mye der kan du dra til dødens tjern som ikke er så langt unna, det er alltid vindstille der om det blåser i middagsbukta.

Etter det så kan du feks gå gjennom vendelssundet som også er en rikfolksplass. Wenche Myhre har hytte der feks, og ''naboen'' hennes har eget sjøfly og egenlagd sandstrand.

Etter det så er det ikke så mye å se i den retningen så da ville jeg krysset fjorden igjen og over mot nesoddlandendet. Der også er det utrolig mye fint, spesielt alle badehusene langs sjøkanten.

Når det er gjort så har du egentlig fått med deg det meste som er spennende i hele Oslofjorden. Du har jo også valget å seile langst nesodden motsatt vei av inn til Oslo igjen, altså samme vei som cruisebåtene kommer inn, men her er det ikke så alt for mye å se på.

En annen ting du bør ta i betraktning er at det er ikke særlig mye vind i Oslofjorden, så visse dager vil det omtrent ikke være mulig å seile i det hele tatt.

Var jeg dere ville jeg gjort noe ala den ruta jeg har skrevet over her, for så å kansje å seile til Oscarsborg eller kansje drøbak.

Men ja da må dere nok lære dere littt seiling først =) Og det er fullt mulig selv om dere er 17 år gamle =)

Om du/dere har lyst å bli kjent i Oslofjorden så ville jeg tatt turen ned på rådhuskaia. Der går det sightseeingbåter 4 ganger daglig som tar med seg de fleste ''severdighetene'' i fjorden. Koster rundt 180 kr per person.

Lykke til =)
Dette er null stress og burde gå bra selv med minimalt med kunnskap.

Jeg kjøpte selv seilbåt da jeg var 18 år, og seilte den fra Trondheim til Bodø og grunnlaget mitt var et 1 timers kurs i seiling fra kisen jeg kjøpte båten av.
Vi var 4 stykker på båten hvor samtlige var rundt 18 år, og båten var i underkant av 25 fot og fra 70-tallet.

Brukte 10 dager på seilasen, men vi hadde ikke peiling på navigering eller noe som helst. Navigerte med en gps for å ha i bil med europakart på, da det ikke fantes smarttelefoner når jeg var 18

Vi drakk mye sprit og øl under disse dagene, og lekte både sjørøvere og kaptein sabeltann i fylla.
Selv om hele opplegget er oppskriften på katastrofe gikk det bare godt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det er absolutt mulig, men det krever litt trening. På 20 dager med litt pågangsmot burde det gå bra! Flott at båten ikke er så stor, da blir ting ganske håndterbare. Få med far til å gi en grundig innføring. Tren på knuter, å sette seil, få ned seil, legge til, kasteline ved mann over bord etc. Det er veldig viktig at dere kan lese kart, forstår sjømerkene og kjenner trafikkreglene til sjøs.

Oslofjorden er litt ugunstig med tanke på annen båttrafikk, vindforhold og størrelse. Om dere skal seile en uke bør dere ha litt bedre plass. Hva med Bolærne for så å dra videre til Koster, f.eks.?

Lykke til, håper det blir tur på dere!
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Oslofjorden er ikke akkurat så veldig stor, så å seile rundt der i 7 dager da kommer du nok til å seile forbi de samme plassene 10 ganger minst.

Jeg jobbet for noen år siden på en charterbåt/seilskute som tar ut selskaper/firmafester (opp til 200 gjester) i Oslofjorden og med 5 knop så kunne vi omtrent vise det som er å vise til våre gjester på rundt 5 timer.

Dog så er det mye fint i Oslofjorden så om planen er å feks å ankre opp diverse plasser å chille osv så er det vel kansje ikke helt ''umulig''.

Ville anbefalt dere å starte turen fra Aker Brygge, seile ut i retning dyna fyr. Fortsette forbi huk, fortsette rett fram langs nesøya til dere har borøya på venstre side. Inn der er det ett lite sund/passasje innover. Inn ligger det utrolig mye fine sommerhus, hytter osv, i tillegg finner du vel omtrent Oslos dyreste tomt, ei bittelita øy som heter Holsa som er den eneste privateide øya i hele Oslofjorden. Fortsetter du videre der så er du om litt inne i middagsbukta som er der de aller fleste båtfolk ankrer opp å slapper av. Om det blåser mye der kan du dra til dødens tjern som ikke er så langt unna, det er alltid vindstille der om det blåser i middagsbukta.

Etter det så kan du feks gå gjennom vendelssundet som også er en rikfolksplass. Wenche Myhre har hytte der feks, og ''naboen'' hennes har eget sjøfly og egenlagd sandstrand.

Etter det så er det ikke så mye å se i den retningen så da ville jeg krysset fjorden igjen og over mot nesoddlandendet. Der også er det utrolig mye fint, spesielt alle badehusene langs sjøkanten.

Når det er gjort så har du egentlig fått med deg det meste som er spennende i hele Oslofjorden. Du har jo også valget å seile langst nesodden motsatt vei av inn til Oslo igjen, altså samme vei som cruisebåtene kommer inn, men her er det ikke så alt for mye å se på.

En annen ting du bør ta i betraktning er at det er ikke særlig mye vind i Oslofjorden, så visse dager vil det omtrent ikke være mulig å seile i det hele tatt.

Var jeg dere ville jeg gjort noe ala den ruta jeg har skrevet over her, for så å kansje å seile til Oscarsborg eller kansje drøbak.

Men ja da må dere nok lære dere littt seiling først =) Og det er fullt mulig selv om dere er 17 år gamle =)

Om du/dere har lyst å bli kjent i Oslofjorden så ville jeg tatt turen ned på rådhuskaia. Der går det sightseeingbåter 4 ganger daglig som tar med seg de fleste ''severdighetene'' i fjorden. Koster rundt 180 kr per person.

Lykke til =)
Vis hele sitatet...
Hehe...

Oslofjorden er 120 kilometer lang og omfatter litt mer enn Bygdøy og omegn, populært kalt indre oslofjord som du refererer til.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Trådstarter
Vi tenkte å gå i land flere steder for å sparke ball, grille og eventuelt telte, så blir ikke 7 dager på farten
Ser ikke helt hva som er så veldig skummelt her. Dere er snart myndige, og bør være normalt oppegående mennesker. Sålenge dere sørger for å ha båtførerprøven, i tillegg til å skaffe dere grunnleggende kunnskap og erfaring er det jo ingen sak. Det er snakk om å seile i Oslofjorden som ikke er veldig stor.
Mitt tips er å bli med venner og bekjente som kan seile på småturer. De fleste steder har man en lokal seilklubb hvor det sikkert ikke er umulig å blitt med på en regatta med noen erfarne seilere.
Jeg vil si, Kjør på! Det er langt ifra umulig. Jeg har vært på masse turer uten å omtrent kunne noe på forhånd, men har lært ting underveis.

Angående båt, ikke alt kan læres praktisk, før du omtrent har opplevd det. Det er viktig at dere leser godt igjennom bøker som omhandler seiling, båtmannskap, båtførerprøven etc. Det står utrolig mye nyttig der man ikke har tenkt på før. Veldig viktig å kunne nødprosedyrer, knuter, teknisk og slikt. Dritt om seilet revner og motoren dør pga. at grums fra dieseltanken virvler opp og havner i dieselfilteret(jeg har opplevd det noen ganger med forskjellige båter. Og det skjer når man minst ønsker det). Om jeg ikke hadde lest boka for båtførerprøven, og tatt båtførerprøven så hadde vi garantert ikke vært i live når vi skulle hente båten til en kompis en vakker høstdag med stiv kuling/liten storm i indre oslofjord. Bølgene kom mange ganger over ripa på båten og det ble etterhvert mye vann ombord. Men alt i alt, så var det en fin tur Muligens det var bare jeg som syntes det var en fin tur der jeg stod ved roret mens kompisen min øste vann.
Hva slags båt er det? Med minder Det er en veldig stor båt eller en racer som kantrer lett bør det gå brillefint. Seiling er ikke så veldig vanskelig, og blir det lite vind eller trangt kan dere jo bare ta ned seilene og kjøre for motor. Seilbåter har masse ror, så så lenge dere kjører SAKTE (husk ingen bremser) så er de mye lettere å legge til Kai med enn motorbåter.

Ta gjerne båtførerprøven før dere drar, det rekker dere fint å lese til på 20 dager, og det øker sikkert sjansen for å få låne båten
Folk har rodd over atlanterhavet. Bare dere vet hvilken side av staken dere skal på så burde det ikke være noe problem
Det blir en veldig bratt lærekurve.
Jeg ville leid inn en kyndig eldre mann (Expendable) til opplæring.
Kanskje det finnes en simulator hvor noen kan bryne seg litt på seiling?
Å seile er ikke spesielt vanskelig. Å få en seilbåt til å gå fort er derimot livslang læring.

Å plaske rundt i oslofjorden i en uke er ikke akkurat noen atlanterhavsekspedisjon det heller. Vet du forskjell på pålestikk og dobbelt halvstikk? Har du båtførerprøve? Har du redningsvester til alle ombord og vett nok til å bruke de? Skjønner du at du må seile på kryss når du har motvind?

Kan du svare ja på alle over er det bare å pakke sakene, kjøpe inn mat og dra. Jeg tipper det er et langt større problem å få overtalt gamlingen til å låne bort båten enn å være en uke på tur.
Kjør på!!
Det dere trenger å lære lærer dere underveis, bare hold avstand til annen skipsfart og ta det jævli roli om dere ikke er sikker på dybden..

Kjøpte en seilbåt når jeg var 19 som jeg så seilte til middelhavet, hadde aldri vert ombord i en seilbåt før, hadde ikkje kart, gps eller noe sånt fancy shit. Bare et kompass. Og jeg var aleine. Jeg er ikkje noe supermann for å si det mildt, dere er 4 stykker så ser absolutt ingen problemer med dette..

Skip ohoy!!
sikker på far din vil låne bort seilbåten sin til 4 stk 17 åringer med null erfaring? kanskje derfor han sier det blir umulig...
Vil absolutt ikke anbefale dere å ta en tur uten erfaring, altså erfaring fra langturer. VHF (SRC) sertifikat er også noe dere vil få bruk for dersom dere skal utpå for tilkalling av hjelp i nødstilfelle. Skaff dere båtførerbeviset og VHF (SRC) sertifikat, be din far lære dere opp og først da dra utpå. Det er bedre å være helt forberedt, ovenfor å gå på grunn 20 meter fra kaien..
Jeg har nettopp tatt turen fra bygdøy til kristiansand i seilbåt.
En marieholm seacat 16 21 fot med 4 hk Yamabisi med sugeproblemer på bensin.
Vi var 2 stk helt uten noen form for erfaring.
Jeg har vært ute i jolle hele livet men kunne ingen navigering eller kart.
http://mtolfsen.no/wp-content/uploads/2014/05/10171126_10152000863415780_318395223343375975_n.jpg
Turen tok 7 dager pga 2 dager med 20 s/m vind og 1,5-2 m bølger rund stormgapet i risør.
Første dagen startet fra bygdøy mot aker brygge for fylling av drivstoff og vann. etter dette fulgte vi oslofjorden mot sætre.
Dag to hadde vi mål å nå sandefjord/larvik.
Dette klarte vi nesten.
Turen ut ifra oslofjorden (verdens ende) var fin. det gikk mest for motor pga kun motvind (3 s/m).
Så kommer turen fra tofte mot horten.
Dette virket ganske skummelt pga åpent farvann. Men vi var heldige ingen sjø og fult solskinn.
Forbi horten og videre mot tønsberg. turen ned hit var lang. Mye styr med navigering innenskjærs.
Rett før larvik gikk vi på grunn. Vi ble kastet fremover i båten og satt fast i en grop. Dette var uoppmerksomhet ifra vår side.
Dette var ekstremt skummelt med tanke på at vi var 1 time fra nærmeste mulige hjelp. Vi hadde ikke sett en båt på flere timer.
Etter litt jokking frem og tilbake kom vi oss ut.
Ganske skremt sjekker vi bolter på finnene for å se om vi tar inn vann.
Det gjør vi heldigvis ikke.
Vi velger derfor og finne nærmeste plass å legge til dette var da rett utenfor larvik.
En liten plass som var kjempefin vi lå for bøye rett utenfor en campingplass.
Dag nr 3 kom vi oss til voss i bamle
Dagen startet inn mot larvik for å kjøpe solkrem og fylle noen liter med drivstoff.
Vi fikk drivstoff men glemte solkrem igjen.
turen videre gikk til mot voss i bamle kommune.
På vei ut ifra larvik finner kameraten min det for godt å sette seg på bøtta for å gjøre sitt.
I og med at jeg enda ikke helt proff på navigasjon samt dårlig syn feilvurderer jeg en skjærstolpe.
Jeg går mot skjæret!
Heldigvis i veldig lav fart! Har aldri hørt så mye banning på så kort tid ifra kameraten min!:P
Dette gikk overraskende greit. vi kom oss fint videre mot voss i bamle.
Etter en natt i havn her reiser vi videre mot risør.
Turen hit gikk helt smertefritt. Vi ankommer ca kl 3 og får byttet ut yamabisi motoren med en helt ny 9.9 hk
Vi prøver så godt vi kan å kommer videre til arendal men været tilsier at vi må bli.
20 s/m og 1.5-2 m bølger er ganske mye for en nybegynner
I risør blir vi 2 dager.
Så endelig på dag 6 kommer vi oss videre til arendal.
Her passerer vi brua fra tromøya kjempefint!
Vi får noen nyttige tips ifra en regattaseiler og fyller drivstoff
Turen går da videre mot grimstad. Vi følger tipsene vi fikk og turen går bra.
Jeg kan si at nå har jeg nok kunnskap til å lese kartene samt planlegge en rute Vi benyttet forresten Appen Norgeskart på turen.
Vi hadde også papirkart men disse ble aldri brukt.
I grimstad ligger vi en natt pga vi er utslitte etter noen lange dager % innvolvert.
Nest siste dag reiser vi fra grimstad til lillesand.
Denne turen var også veldig fin helt uten dramatikk. her blir vi kjent med nye folk og har en veldig koselig kveld.
Siste etappe går fra lillesand via blindleia og kvåsefjorden til kristiansand (Voiebyen).
Her fikk vi med en som virkelig kan seile. På denne turen lærte jeg mye om bruken av seil. Mer enn hva jeg hadde lært på hele turen til sammen.

Så var vi endelig hjemme!

Dette var en av de mest innholdsrike turene i mitt liv. Oslofjorden var fantastisk. Reis ut så fort du kan.
Ta med 2-3 ganger så mye vann som du tror du trenger. Det samme gjelder strøm og drivstoff.
Ikke kjør i fylla og legg til på egnede plasser.
Heller en dregg eller et anker for mye!
Ha med 2 telefoner i tilfelle den ene blir våt!
Evnt om du har vhf
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Trådstarter
Det blir desverre ingen tur, da far sier nei... Men takk for alle de gode rådene
Det var jo kjipt.
Ser at du også er på baatplassen ta noen av rådene der og gå i spleiselag med vennene dine
Som skrevet der er det kulere med en egen 20 foter enn pappas 45 foter
Du kan jo få en 20-25 fots seilbåt ned mot 10.000
Hvordan båt snakker vi her?
4 soveplasser, 5 hesters motor, litt slitne seil, men flyter
Bare en liten ettertanke her...

Du er 17 år. Du har en far med seilbåt.
Du har INGEN erfaring i det HELE tatt med seiling.

Nå kan det jo være mange årsaker til det, men det er noe som skjærer litt i mine ører. Om din far har hatt en båt lenge og du aldri har løftet en finger for å lære, da er det kanskje ikke så rart at han sa nei til å låne ut båten? eller?

Mener du alvor av det, så kjøper du deg en liten båt, som Maxi 68, Maxi 77 eller Albin Viggen. Meget solide båter som tilgir nybegynnerfeil, og kan kjøpes fra 20.000 og oppover.

Albin Viggen er "lillesøster" til Albin Vega som var den første "berserk"-båten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Do it.
Jeg kom akkurat tilbake etter noen måneders langturseilas i Karibien med egen seilbåt. Hadde aldri seilt før jeg og en venn kjøpte båten jeg... Vi kom da tilbake like hele og mange erfaringer rikere!