Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 12318
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--De...l#.UwTWMIUr3ks
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Atte...l#.UwTbrYUr3ks
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Elev...l#.UwTWIIUr3ku

- Simen August Irgens er fungerende leder i Elevorganisasjonen i Hordaland -

Det er merkelig at det må skje på skolen, når politiet visste hvem disse elevene var. Det er stigmatiserende å bli lest opp på en liste og vist bort fra skolen. Det påvirker læringsmiljøet og de det gjelder veldig mye. Det er en alvorlig sak å finne ut at en du går i klasse med har langet narkotika, sier Irgens.
Vis hele sitatet...
- Skaper frykt -

Også lederen i Unge Venstre i Hordaland, Kevin Johnsen, er svært negativ til politiets aksjonsform.

- Slik saken beskrives i media, fremstår det som om politiet kan ha brukt aksjonen til «forebyggende arbeid». At lærere henter elever ut av klasserommet i skoletiden, og pågripes av politi i skolegården er ingen måte å skape tillit til myndighetene. Å skape frykt blant elevene er ingen god måte å forebygge narkotikamisbruk og skremmer ungdom bort fra de hjelpetiltakene som finnes, sier Johnsen.

Lederne viser til razziaer i Oslo, hvor politiet har dukket opp uanmeldt med en narkotikahund og luktet på alle elevene i klasserommet.

- Vi er redd for at ukulturen med vilkårlig ransaking som vi har sett utvikle seg i Oslo nå skal få et feste også i Hordaland.
Vis hele sitatet...

Hva mener dere? Er det greit å aksjonere slik i skoletiden? Er skremselstaktikk noe vi ønsker oss? Det er vel ingen tvil om at det vil virke preventivt på elever som ikke er en del av det miljøet, men hva med dem som faktisk blir utsatt for det og som allerede er inne i miljøet?
Håper politiet får svi på pungen slik dem fortjener. Dette hadde aldri blitt akseptert på arbeidsplasser, eller for den saks skyld høyere utdanningsinstutisjoner. Har politiet arrestordre eller tilsvarende er det da ingen grunn til å hente dem ved opprop i skoletiden.

Er også et prinsipp som skal følges om at minste mulige inngripen skal gjøres i pårørte individers liv. Her slipper folk med påtaleunnlatelse, men politiet har fortsatt ansett det som hensiktsmesssig å ydmyke dem i offentlige rom. Kan ikke se at dette harmonerer.
Sist endret av Tøffetom; 19. februar 2014 kl. 18:14.
Vel, folk blir da pågrepet på arbeidsplassen sin også.
Her kan det være snakk om ett slags nettverk med selgere osv. Så har de pågrepet en person er det fare for bevisforspillelse dersom de andre ikke pågripes kjapt.
Det er mye rundt politiets arbeid folk her inne har peiling overhode på men dere klager og kommenterer stadig vekk.
At politiet arresterer folk på skolen for noe de har gjort på fritida er langt ut på jordet og videre inn i skogen.
Men jeg har ikke noe imot narkobikkjer på skolene med ujevne mellomrom. Trur det hadde vært mange flere som solgte dop på skolen om politiet aldri hadde hatt kontroll. Turte ikke å ha røykeklær på meg på skolen en gang, må vell være folk som dropper skolesalg av den grunn? Eller er folk så dumme?
Sist endret av turin; 19. februar 2014 kl. 18:25.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Håper politiet får svi på pungen slik dem fortjener. Dette hadde aldri blitt akseptert på arbeidsplasser, eller for den saks skyld høyere utdanningsinstutisjoner. Har politiet arrestordre eller tilsvarende er det da ingen grunn til å hente dem ved opprop i skoletiden.

Er også et prinsipp som skal følges om at minste mulige inngripen skal gjøres i pårørte individers liv. Her slipper folk med påtaleunnlatelse, men politiet har fortsatt ansett det som hensiktsmesssig å ydmyke dem i offentlige rom. Kan ikke se at dette harmonerer.
Vis hele sitatet...
Tøv.

Politiet arresterer folk på arbeidsplasser også.

Dette er folk som bar brutt loven - da får de være voksne nok til å ta straffen også. På tide at kidza lærerer seg at handlinger har konsekvenser.

For øvrig er det neppe ukjent på disse skolene av de drev med dop.

Sitat av turin Vis innlegg
At politiet arresterer folk på skolen for noe de har gjort på fritida er langt ut på jordet og videre inn i skogen.
Men jeg har ikke noe imot narkobikkjer på skolene med ujevne mellomrom. Trur det hadde vært mange flere som solgte dop på skolen om politiet aldri hadde hatt kontroll. Turte ikke å ha røykeklær på meg på skolen en gang, må vell være folk som dropper skolesalg av den grunn? Eller er folk så dumme?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? De må da få lov til å arrestere personene der de finnes.

Det er vel også liten tvil om at de har brukt og solgt dop i skoletiden også.
Sist endret av Freakaholic; 19. februar 2014 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tøv.

Politiet arresterer folk på arbeidsplasser også.

Dette er folk som bar brutt loven - da får de være voksne nok til å ta straffen også. På tide at kidza lærerer seg at handlinger har konsekvenser.

For øvrig er det neppe ukjent på disse skolene av de drev med dop.



Hvorfor det? De må da få lov til å arrestere personene der de finnes.

Det er vel også liten tvil om at de har brukt og solgt dop i skoletiden også.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det lite tvil om det? Selv vis jeg hadde solgt dop hadde jeg holdt meg unna skolen pga. miljøet der, mange folk, mange lærere etc. Uansett så burde det da gå an å ta dem på til/fra skole og ikke midt i skole tiden.
Hva er problemet med at noen som har gjort noe ulovlig blir pågrepet på skolen? Her sparte politiet ressurser ved å pågripe mange på samme sted, og samtidig fikk de satt en god vekker i mange ungdommer. Skjønner ikke hvorfor alle forventer at politiet skal behandle alt og alle med silkehansker.
Har du gjort noe ulovlig får man sannelig ta smellen hvis den kommer, uavhengig av tid og sted.
Eo har gnåla om dette i mange år. Det er så fælt og stigmatiserende å bli arrestert på skolen. Bullshit. Skolen skal ikke være beskyttelse mot kriminalitet. Driver du med kriminalitet så må du og være forberedt på at onkel kan ta deg hvor som helst når som helst.
Sist endret av tearz83; 19. februar 2014 kl. 19:40. Grunn: typo
Greit nok å bli taua på skolen, men kan de ikke prøve å gjøre det på en litt mer diskré måte?
Når de drar hjem til deg kan de finne på å parkere 100 meter nedi gata for å forhindre stigmatisering for mistenkte, men på skolen roper de opp navnet ditt slik at samtlige skal få høre at du er en "kriminell faen som bedriver dop".
Skolen skal ikke være beskyttelse mot politiet, men de kan da virkelig ta noen hensyn?
De kan like gjerne låne høyttalerne under bønneropene i den lokale moskeen for å kalle inn kriminelle, det blir jo ala det samme.
Hva skjer med at 18-åringer ikke tåler litt politi på skolen? VÅKN OPP, velkommen til det voksne liv, det er nå slutt på å sitte i hestesko og at læreren spyr ut historier formet som regnbuer. Politiet gjorde jobben sin godt.

PS: Legalize.

[Har lyst å ta hele legaliseringsdebatten her, men finnes en haug av andre tråder om dette. Jeg er sterkt uenig i hvordan det i 2014 praktiseres et reglement som ble skrevet før kristus. På tide at Norge ser ut i fra nåløye og ser på resultater fra andre land hvor de gjør ting annerledes.]
Sitat av Dasset Vis innlegg
Vel, folk blir da pågrepet på arbeidsplassen sin også.
Her kan det være snakk om ett slags nettverk med selgere osv. Så har de pågrepet en person er det fare for bevisforspillelse dersom de andre ikke pågripes kjapt.
Det er mye rundt politiets arbeid folk her inne har peiling overhode på men dere klager og kommenterer stadig vekk.
Vis hele sitatet...
Thumbs up! Ingen skal være skånet for å bli håndtert, sett sammen med, pågrepet eller noe annet fra politiets side verken i skole- eller arbeidstid. Det kan ikke finnes fristeder i samfunnet der det finnes amnestier (en debatt om kirkeasyl og diplomatiske områder på norsk jord gidder jeg ikke å dra inn her). I såfall ville jeg funnet meg en jobb der jeg kunne jobbe sinnsynkt mye overtid - gjerne også ubetalt og gjerne ha en feltseng på jobben om jeg var kriminell.

Jeg deler tanken om at dette kan ha skjedd som en koordinert aksjon med tanke om fare for bevisforspillelse og hva er vel da bedre enn å pågripe folk koordinert, mens de vet at disse er på skolen? Nytter ikke å gjøre dette på fritida hjemme hos de samme - da ville jo halvparten vært bortreist når politiet kom på døra og blitt varslet i rimelig tid.

Og hva slags holdning har eller skal ungdom eller arbeidstakere få om de ikke skulle kunnet bli pågrepet på arbeidsplassen?

Jeg støtter opp under om når at enkeltpersoner som pågripes på skole eller arbeid så kan dette skje diskrét, men ikke i en koordinert aksjon som dette.

Og jeg støtter 100% at det er utrolig mye syting mot politiet uten at folk aner verken hvilket hjemmelsgrunnlag politiet har, hvilke metoder de jobber etter eller hvilken informasjon de sitter på.
Personlig synes jeg dette ble gjort på feil måte, da det å (som nevnt), få navnet lest opp i klasserommet for så å bli eskortert ut og senere ned på politistasjonen er (som nevnt) meget stigmatiserende for de det gjelder. Det er også veldig lett gjennomskuelig, at dette var skremselstaktikk, som igjen blir feil fremgangsmåte. Mener altså at det burde blitt gjort på en annen måte, akkurat hvordan ville jeg overlatt til ekspertene, men det burde absolutt blitt gjort annerledes.

Om jeg forventet silkehanske håndtering fra politiets side i denne saken? Absolutt ikke! Stoffet er jo ulovlig, og politiet prøver selvfølgelig å opprettholde loven slik de kan best; med makt!

Det som blir skrevet av de som støtter aksjonen og mener dette ble gjort på en ikke-stigmatiserende måte, er morsomt lesestoff. Om jeg ikke tar feil ble 23 av de 28 anholdte løslatt, etter å ha takket ja til et såkalt "Tidlig Ut" program, som på papiret skal hjelpe de som har problemer med rus - å løsrive seg fra nevnte problemer (et "nei-takk", leder til forelegg/prikk, mao rulleblad).

For å sette det på spissen; hva med meg? Hva med meg bruker cannabis uten problemer, og har gjort det i store deler av mitt liv. Jeg som mestrer dagens oppgaver samtidig som jeg nyter et alternativ til alkohol i helgene. Skal jeg også delta i dette programmet, hvor jeg må være skuespiller i ett år, og late som om jeg angrer på hva jeg har gjort. Overtale meg selv, mot all vitenskaplig dokumentasjon, at cannabis er farlig?

Selvfølgelig skal jeg det! Vil jo ikke i fengsel! Ødelegger fremtiden min det!
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Hva er problemet med at noen som har gjort noe ulovlig blir pågrepet på skolen? Her sparte politiet ressurser ved å pågripe mange på samme sted, og samtidig fikk de satt en god vekker i mange ungdommer. Skjønner ikke hvorfor alle forventer at politiet skal behandle alt og alle med silkehansker.
Har du gjort noe ulovlig får man sannelig ta smellen hvis den kommer, uavhengig av tid og sted.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, det er bra ting som dette blir slått ned på, men jeg er usikker på om fremgangsmåten var korrekt.

Samtidig håper jeg de fremover også vil jobbe mer med preventivt arbeid, fremfor brannslukking som gjerne bare virker en stund. Jeg ønsker jo selvsagt et sammfunn der folk tar valgene sine basert på forståelse og moral, fremfor frykt for straff.

Aksjoner som denne kan bidra til å svekke moralitetshandlinger og fremme legalitetshandlinger. Skal man handle grunnet en motiverende og selvpåført plikt (moralitet) eller skal man handle i overenstemmelse med plikten (legalitet) dvs handle riktig med uten å vite hvorfor man gjør handlingen? Med andre ord: Slike aksjoner tyr til frykt og handlinger ut fra legalitet fremfor forståelse og moral. Kants praktiske filosofi.
Sist endret av randomize; 19. februar 2014 kl. 21:27. Grunn: leif
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Det som blir skrevet av de som støtter aksjonen og mener dette ble gjort på en ikke-stigmatiserende måte, er morsomt lesestoff. Om jeg ikke tar feil ble 23 av de 28 anholdte løslatt, etter å ha takket ja til et såkalt "Tidlig Ut" program, som på papiret skal hjelpe de som har problemer med rus - å løsrive seg fra nevnte problemer (et "nei-takk", leder til forelegg/prikk, mao rulleblad).
Vis hele sitatet...
Det var vel kun cannabis som ble beslaglagt under aksjonen? Med andre ord så ble minst 23 av 28 anholdt med så små mengder cannabis at det kvalifiserer til ett slikt program. Flere av disse ble trolig ikke tatt med noe på seg i det hele tatt, men jeg gjetter på at urinprøver avdekket "misbruk".

At disse personene nå får "hjelp" til å bli kvitt sitt "rusproblem" gjør at statistikken, som skal vise hvor farlig og avhengighetsskapende Cannabis er, vokser. Kursene som tilbys disse ungdommene og voksne opp til 25 år, koster også svært mye penger for oss skattebetalere. Penger som kunne blitt brukt til noe langt mer fornuftig enn å "hjelpe" folk med noe som de aller fleste klarer helt fint alene så lenge de virkelig ønsker å slutte. Man har nok ikke klart å utrette stort mer enn ingenting når det gjelder denne aksjonen. Folk takker ja til ett slikt tilbud for å slippe straff, men de aller fleste vil fortsette sitt bruk av narkotika.
Sist endret av caperno; 19. februar 2014 kl. 21:45.
reach for the sun
Sitat av caperno Vis innlegg
Det var vel kun cannabis som ble beslaglagt under aksjonen? Med andre ord så ble minst 23 av 28 anholdt med så små mengder cannabis at det kvalifiserer til ett slikt program. Flere av disse ble trolig ikke tatt med noe på seg i det hele tatt, men jeg gjetter på at urinprøver avdekket "misbruk".

At disse personene nå får "hjelp" til å bli kvitt sitt "rusproblem" gjør at statistikken, som skal vise hvor farlig og avhengighetsskapende Cannabis er, vokser. Kursene som tilbys disse ungdommene og voksne opp til 25 år, koster også svært mye penger for oss skattebetalere. Penger som kunne blitt brukt til noe langt mer fornuftig enn å "hjelpe" folk med noe som de aller fleste klarer helt fint alene så lenge de virkelig ønsker å slutte. Man har nok ikke klart å utrette stort mer enn ingenting når det gjelder denne aksjonen. Folk takker ja til ett slikt tilbud for å slippe straff, men de aller fleste vil fortsette sitt bruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Amen!

Synes det er feil å gå inn på en skole å pågripe ungdom i 18årsalderen. Det var kanskje greit for 30-40 år siden. Så dere "tøffinger" som mener <de som er med på leken må tåle steken> Håper dere blir oppropt og tatt for deres feilvalg på et kjøpesenter med venner og familie til stede. Så kan vi se hvor tøffe dere er da.


Meeeeen......


Jeg forstår meg ikke på de norske lover. Hvorfor holder det som bevis og innrømme/bli presset til å innrømme bruk av cannabis til politiet? hvor ble bevisbyrden av? Men innrømmer jeg en annen straffbar handling så vil det sannsynlig ende opp i retten. Der skal aktor bevise mine gjerninger.

Hvorfor er det forskjell på dette? for politiet skal slippe å bruke tid på etterforsking?
Sitat av tearz83
Skolen skal ikke være beskyttelse mot kriminalitet. Driver du med kriminalitet så må du og være forberedt på at onkel kan ta deg hvor som helst når som helst.
Vis hele sitatet...
Mot kriminalitet (sort/hvitt) er skolen heldigvis ikke et fristed. Kriminaliteten det dreide seg om i denne saken, er av den mer nyanserte typen etter min mening, men dette er ikke noe politiet bryr seg med. Hadde elevene vært beskyldt for tjuveri, ville de nok kjørt samme taktikk. Hensikten med aksjonen burde vært å forebygge bruk av potensielt farlige rusmidler blant unge mennesker samtidig som en unngår å skape fiendtlige holdninger til autoritet.

Det virkelige målet var heller hente ut alle og en som hadde noe med saken å gjøre, bare for å skrike høylydt "BØ!!" i trynet deres, for så å håpe at alle rundt dem og spesielt de som nå fikk spytt i ansiktet ble såpass skremt at de ikke gjør det igjen. Ser ikke for meg at det kan lede til annet enn at de som hadde problemer fra før, får enda større problemer, og at de som mislikte autoriteter nå hater dem.
Sitat av randomize Vis innlegg
Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er flott. De er enda unge og kan fortsatt bedre seg før det sklir ut fullstendig. Jeg tror de som blir tatt og straighter seg ut vil om 10-15 år være glad for at dette skjedde.

Kanskje det suger nå, men det kan også gi dem en wakeup call som gjør at de endrer livstil og får noe ut av livet fremfor å sitte å ruse seg uten å gjøre noe med livet sitt.
reach for the sun
Litt rask på enter og litt forsein til å endre innlegget:

hvor ble bevisbyrden av? Men innrømmer jeg en annen straffbar handling så vil det sannsynlig ende opp i retten. Der skal aktor bevise mine gjerninger.

Hvorfor er det forskjell på dette? for politiet skal slippe å bruke tid på etterforsking?(Til du som er uenig, hvor er bevisbyrden?) Når de ikke har bevis, du har rein urin og blodprøve. Men du innrømmet bruk av cannabis/følte deg presset til å innrømme bruk.
For alt i verden så kunne du ha drømt du brukte det,du lider av en bipolar lidelse med hypomani/mani(tenker på at du ikke er diagnosert, tusenvis av nordmenn er bipolare uten å vite det) Eller du har stått på bussstoppen, der røyker en en joint, du tror dette er en vanlig sigarett og blir passiv, om du ikke har brukt cannabis, men urinprøven viser det. va da? Skal politiet sørge for at du mister lappen, må gå på pissing i 3mnd og får en bot på 2000 og oppover. UTEN NOE BEVIS, skal du dømmes! Er det mulig å dra en så enkel sak til retten? Om jeg blir tatt for tidligere bruk eller blir tatt i en urinprøve jeg vet skal være 100% safe. Så hadde jeg tatt det til retten uansett, jeg hadde ikke gitt meg uansett hvor mye det hadde kosta meg!
Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg er enig, det er bra ting som dette blir slått ned på, men jeg er usikker på om fremgangsmåten var korrekt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at fremgangsmåten kanskje ikke er den beste. Men det belyser et punkt i sammfunnet vårt at folk skal oppføre seg uansett om det gjelder forbudte stoffer eller annen form for lovbrudd.

Om du spør hva elevene mener så får du nok et svar, spør du hva de foresatte svarer så tror jeg det er godt blandet. Vi skal ha et åpent demokratisk samfunn det er også derfor det viktig at "sammfunnsproblemer" også blir ryddet opp i det åpne rom. Ikke bare skjulte dører, men kanskje skape en tankevekker for de yngre generasjoner. Bare mine tanker
Jeg har ikke lest artiklene helt ferdig, men etter det jeg forstår, så tar politiet elever på grunnlag av å bruke narkotika eller å selge?

Hvis elever/personer kun har brukt stoff, kan de da tas inn av politiet? Trodde man kunne bruke hva man ville, men ikke selge... Eller er jeg helt på jordet nå? (tenker ikke på bruk offentlig da, kun privat).

Men om det gjelder salg, så forstår jeg at de blir tatt, men teit å ta dem i skoletiden da, de kunne jo ventet litt.
Sist endret av AnonXz; 19. februar 2014 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AnonXz Vis innlegg
Men om det gjelder salg, så forstår jeg at de blir tatt, men teit å ta dem i skoletiden da, de kunne jo ventet litt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er viktigere å skåne de som langer/bruker på skolen fremfor å fjerne "tilbudet" fra allmenheten?

Og gjøre noe som skjeldent ses i vårt land- Vise handlekraft.

Noe de fleste av oss har ønsket i andre tilfeller.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
@ratita

Vi ser bort fra forenklede forelegg som bare skrives ut i trafikksaker her i Norge..

Greia er at for "vanlige" forelegg så virker det som det er meningsløst å snakke om bevisbyrde. Forelegg er noe som politiadvokaten skriver ut. Hun trenger bare å selv mene at det er rimelig sannsynlig at du har oppfylt den gjerningsbeskrivelsen, og så skriver hun det ut. Du vedtar eller ikke vedtar. Det som er kjipt med å ikke vedta et forelegg er at du faktisk står i fare for å ikke bli ferdig med saken. Jeg leser også at du ikke har krav på forsvarer i en foreleggssak.. da blir det jo fort en avveining for deg selv hvor mye penger du skal bruke på subjektivt oppfattet % for å ikke betale penger.

Grunnen til at jeg sier det da blir en avveining er fordi at hvis du ikke blir oppnevnt en forsvarer så stusser jeg litt over om du får noe representasjon i det hele tatt. Nyskjerrig på dette gravde jeg videre, og da fant jeg først det alle vet, at du kan representerer deg selv i en sak og at du også kan utnevne en annen prosessfullmektig på din vegne, siden du alt i alt er din egen prosessfullmektig når du representerer deg selv.

Dette er jo fag for meg så jeg skummet litt gjennom det. Ser ut til at du strengt tatt som 15-åring og oppover kan nekte å ta urinprøver. En ting som sikkert er vanligere enn man tror er at politi, skole og foreldre samarbeider om opplegg som ikke hadde tålt en grundig gjennomgang.

Fra NOU 2009:1
14.3.7.5 Rustesting i skolen
Det har i senere tid blitt tatt opp til offentlig debatt at flere videregående skoler i Norge benytter seg av urinprøver for å teste rusmisbruk blant elevene sine. I et oppslag i VG den 14. august 2008 oppgir rektor ved Skogmo videregående skole i Skien at man tar urinprøver av mistenkte elever. Det oppgis i artikkelen at dersom en elev nekter å avgi urinprøve, tilkaller skolen politiet. Urinprøven avgis i et eget rom med enveisrute, der helsesøster kan se eleven som avgir urinprøven for å forhindre at det forekommer juks. Adresseavisa tok opp i en artikkel publisert den 12. mars 2007 at over halvparten av de videregående skolene i Sør-Trøndelag ønsker å innføre en ordning med rustesting av elevene gjennom urinprøver.
Kunnskapsministeren ble den 10. april 2008 stilt spørsmål om hjemmelsgrunnlaget for rustesting av elever i videregående skoler (dokument nr. 15:926 for 2007-2008), og i sitt svar 18. april 2008 sier statsråden følgende:
«Opplæringsloven inneholder ikke bestemmelser som hjemler eller på annen måte regulerer rustesting av skoleelever. Slik testing av elever er heller ikke regulert i annet regelverk. Dette innebærer at skolen ikke kan kreve at elever blir rustestet. Testing av elever må foregå på frivillig basis etter at det foreligger et informert samtykke fra eleven. Et samtykke til rustesting må omfatte alle sider av testopplegget. Dette innebærer at det må være enighet om regelmessigheten av testingen, sanksjoner ved positive tester og det praktiske knyttet til gjennomføringen av testingen, herunder også det ledsagende personalets kjønn. Eleven har derfor naturligvis rett til å velge å ikke delta i rustesting hvis eleven ikke samtykker i hvordan testingen skal gjennomføres. Jeg vil avslutningsvis understreke at et fravær av samtykke til rustesting ikke kan medføre at eleven blir behandlet som om en eventuell mistanke om rusmisbruk er bekreftet eller styrket. Det betyr at det heller ikke kan være forbundet med noen former for sanksjoner å motsette seg testing.»
Vis hele sitatet...
Sist endret av meaculpaUIO; 19. februar 2014 kl. 23:23.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg syntes det er flott. De er enda unge og kan fortsatt bedre seg før det sklir ut fullstendig. Jeg tror de som blir tatt og straighter seg ut vil om 10-15 år være glad for at dette skjedde.

Kanskje det suger nå, men det kan også gi dem en wakeup call som gjør at de endrer livstil og får noe ut av livet fremfor å sitte å ruse seg uten å gjøre noe med livet sitt.
Vis hele sitatet...
Og hvem gjør ikke noe med livet sitt? Såvidt jeg leste gikk alle på skole. Det vel omtrent det du kan forvente av ungdom på den alderen.
Sitat av flexx Vis innlegg
Og hvem gjør ikke noe med livet sitt? Såvidt jeg leste gikk alle på skole. Det vel omtrent det du kan forvente av ungdom på den alderen.
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur på plata og på blitzer huset i Oslo. Så vil du se ubrukelige mennesker som også gikk på videregående skole.
Ut ifra egen erfaring har ikke det å bli straffet for cannabis hatt noen motvirkende effekt på meg. Tvert imot ble jeg lettere irritert av politiets holdninger som kan oppsummeres nogenlunde slikt: "åja du er sånn hasj fyr du ja, da går det vel dårlig på skolen tenker jeg".
Prøvde å forklare dem at jeg ikke røyket så veldig hyppig og at jeg hadde over gjennomsnittlige gode karakterer på skolen, men jeg klarte ikke å gjennomtrenge skylappene deres.

Det blir litt sånn omvendt-psykologi hvor man gjør det motsatte av hva autoritetene vil du skal gjøre.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Ut ifra egen erfaring har ikke det å bli straffet for cannabis hatt noen motvirkende effekt på meg. Tvert imot ble jeg lettere irritert av politiets holdninger som kan oppsummeres nogenlunde slikt: "åja du er sånn hasj fyr du ja, da går det vel dårlig på skolen tenker jeg".
Prøvde å forklare dem at jeg ikke røyket så veldig hyppig og at jeg hadde over gjennomsnittlige gode karakterer på skolen, men jeg klarte ikke å gjennomtrenge skylappene deres.

Det blir litt sånn omvendt-psykologi hvor man gjør det motsatte av hva autoritetene vil du skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje det ikke var riktig måte å takle akkuratt deg på som et selvstendig individ. Men det betyr allikevel ikke at andre vil reagere på samme måte som deg. At kanskje disse 22 eller 23 elevene fortsatt røyker om 10-15 år er fullt mulig.

Men du kan se for deg at de som kanskje evnt hadde planer eller lyst til å prøve heller revurderer det. Allerede der er det en potensiell gevinst.

Hvis du først gir faen å røyker deg stein på skolen burde man jo også gi faen i at alle rundt deg veit hva du holder på med. Dersom du ikke gir faen i at andre vet det burde man ha tenkt seg om før man gjorde det på et så offentlig sted som en skole.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men du kan se for deg at de som kanskje evnt hadde planer eller lyst til å prøve heller revurderer det. Allerede der er det en potensiell gevinst.
Vis hele sitatet...
Hva slags gevinst? Er det i seg selv en gevinst at folk aldri røyker cannabis, isåfall hvorfor?


Hvis du først gir faen å røyker deg stein på skolen burde man jo også gi faen i at alle rundt deg veit hva du holder på med. Dersom du ikke gir faen i at andre vet det burde man ha tenkt seg om før man gjorde det på et så offentlig sted som en skole.
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg har hørt om denne saken var det ikke snakk om at alle som ble tatt hadde røyket på skolen. Har du kilder på dette?

Ellers kan det sies at det er bra for samfunnet å jobbe for at ungdommer får et sunt forhold til rusmidler, og at å røyke heller enn å studere er negativt. Spørsmålet i denne tråden er (så vidt jeg forstår) om hvorvidt skolen er riktig plattform, og politiaksjoner er riktig virkemiddel, for å skape sunne holdninger til rusmidler blant ungdom.
Etter mange tiår med nulltoleranse og strenge straffer for små lovbrudd viser det seg at dette virker mot sin hensikt, i den grad det virker i det hele tatt.
Godt poeng, og nå var jo aldri jeg en stor-røyker da dette skjedde uansett. De som faktisk sliter som følge av hasjrøyking trenger absolutt en wake-up call, men hvordan denne utføres mener jeg er av absolutt viktighet.

Å bruke skremselstaktikk hvor de spytter ut en haug med feilinformasjon ang. hasj tror jeg har veldig dårlig virkning. Dette fordi de elevene som faktisk har litt bak øra og har tatt seg tid til å sette seg inn i hva cannabis gjør med deg kommer til å calle bullshit så fort de hører politiet snakke. Dermed vil disse elevene tenke at "aha, så politiet vil ha meg til å slutte med hasj fordi de tror det kommer til å drepe meg, vel tough luck, for jeg vet mer om dette enn dem".

Å proklamere måtehold og selvkontroll tror jeg har en bedre virkning
Sist endret av Gelémannen; 20. februar 2014 kl. 18:12.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Hvis du først gir faen å røyker deg stein på skolen burde man jo også gi faen i at alle rundt deg veit hva du holder på medm en skole.
Vis hele sitatet...
Her lukter det høy måloppnåelse. Har du lyst å dele med oss lavere individer hvorfor i alle dager man skulle gi faen i at alle rundt deg vet hva du holder på med?
Noe jeg lurer på er hva som skjer med de som har hasj på vandelen hvis hasj blir lovlig i Norge?
Blir det fjernet eller bryr folk ikke seg om det lengre hvis det står på vandelen?
Sitat av Bry Nuker Vis innlegg
Hva slags gevinst? Er det i seg selv en gevinst at folk aldri røyker cannabis, isåfall hvorfor?
Vis hele sitatet...
Hasj er ikke nødvendigvis et mer stepping stone rusmiddel enn alkohol, men i miljøer du finner hasj er ikke ballen langt unna andre stoffer. Men det er jo naturligvis tilfeller hvor dette også ikke stemmer.

Så legalisering er kanskje en god idè for å ta det vekk fra mystikken og den organiserte kriminaliteten rundt det.

Jeg kaster ballen tilbake til deg å spør hvilken gevinst vi har av at våre med brogere røyker Cannabis? Bortsett fra personlig nytelse.


Sitat av Bry Nuker Vis innlegg
Utifra det jeg har hørt om denne saken var det ikke snakk om at alle som ble tatt hadde røyket på skolen. Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen kilder og jeg vet ikke om hvor mange av dem som solgte eller hvor mange som hadde røyket. Men jeg kan referere til BT at 6 av de 8 nye pågrepet har valgt "Tidlig ut" programmet. Noe jeg antar at noen med rent urin har behov for.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Atte...l#.UwZEDoVk0od


Sitat av Bry Nuker Vis innlegg
Etter mange tiår med nulltoleranse og strenge straffer for små lovbrudd viser det seg at dette virker mot sin hensikt, i den grad det virker i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
For din egen del håper jeg virkelig du referer til USA og ikke Norge. Bortsett fra økonomisk kriminalitet har vi ikke i nærheten av hva du kan kalle "Streng" straff i Norge.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tøv.

Politiet arresterer folk på arbeidsplasser også.

Dette er folk som bar brutt loven - da får de være voksne nok til å ta straffen også. På tide at kidza lærerer seg at handlinger har konsekvenser.

For øvrig er det neppe ukjent på disse skolene av de drev med dop.



Hvorfor det? De må da få lov til å arrestere personene der de finnes.

Det er vel også liten tvil om at de har brukt og solgt dop i skoletiden også.
Vis hele sitatet...
At politiet henter ut enkeltpersoner på arbeidsplassen er noe som gjøres, men det er overhodet ikke analogt med masseopplesing i plenum slik som dette.

Du snakker som om samtlige var storforbrytere, og hadde dette vært faktum hadde jeg stilt meg annerledes til saken. Men dette er altså snakk om at det å gi noen ungdommer påtaleunnlatelse blir mer tungtveiende enn krav om privatliv, diskresjon, prinsippet om minste inngripen, etc.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Noe jeg lurer på er hva som skjer med de som har hasj på vandelen hvis hasj blir lovlig i Norge?
Blir det fjernet eller bryr folk ikke seg om det lengre hvis det står på vandelen?
Vis hele sitatet...
Veldig usikker. Men ettersom du har brytet en gjeldene lov tror jeg lovbruddet vil forbli.

Se på vannscooter sakene. Tror verken anmeldelsen forsvinner eller at bøtene blir tilbakebetalt.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Så du mener at det er viktigere å skåne de som langer/bruker på skolen fremfor å fjerne "tilbudet" fra allmenheten?

Og gjøre noe som skjeldent ses i vårt land- Vise handlekraft.

Noe de fleste av oss har ønsket i andre tilfeller.
Vis hele sitatet...
Nå legger du det frem som om eneste måte er å ta dem i skoletiden. Ser vi for oss at du har rett i den feilaktige slutningen om at en "fjerner tilbud" ved å gi unger påtaleunnlatelse så vil fortsatt dette oppnås ved å bare sende dem et brev i posten, eller hente dem hjemme.

Det er et prinsipp om minste inngripen som skal følges av offentlige institusjoner. Vil du si at det er etterfulgt her?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nå legger du det frem som om eneste måte er å ta dem i skoletiden. Ser vi for oss at du har rett i den feilaktige slutningen om at en "fjerner tilbud" ved å gi unger påtaleunnlatelse så vil fortsatt dette oppnås ved å bare sende dem et brev i posten, eller hente dem hjemme.

Det er et prinsipp om minste inngripen som skal følges av offentlige institusjoner. Vil du si at det er etterfulgt her?
Vis hele sitatet...
Veldig flott at du poengterer at de er "unger" husk at dette er unger som røyker narkotiske stoffer. Bare litt morsomt at du selektivt velger å få det til å høres ut som om at det er blitt brutalt forgrepet i sosialsammenheng fordi dette skjedde på en skole.

Fremfor å fremheve av det er "unger" som røyker narkotika.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nå legger du det frem som om eneste måte er å ta dem i skoletiden.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke legge ord i munnen på meg. Jeg har på ingen måte sagt at dette er eneste veien, derimot jeg har tidligere skrevet:

Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg er enig i at fremgangsmåten kanskje ikke er den beste.
Vis hele sitatet...
Dersom du er i tvil kan du se på første side i denne tråden.


I denne tråden så diskuterers akkuratt poenget om at politiet gjorde dette. Måten de gjorde det på var ny, kanskje gi det litt tid å se om det har en effekt. Dersom dette ikke hadde noen effekt vil vi neppe lese om dette i fremtiden. Før vi vet om dette var en god eller dårlig måte å løse det på så må vi se på resultatet. Både på kort tid og over en lengre tidsperiode.

Men vi kan vel alle være enige om at politiet utførte denne aksjonen akkuratt slik de hadde planlagt den. Ergo de er selv på jakt etter å se et resultat.

Men som sagt om det hjelper eller ikke vil tiden vise.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg kaster ballen tilbake til deg å spør hvilken gevinst vi har av at våre med brogere røyker Cannabis? Bortsett fra personlig nytelse.
Vis hele sitatet...
Det samme kan sies om all usunn mat, alkohol og nikotin.
Både usunn mat, alkohol og nikotin er for egen nytelse, det er ikke bra for noen og heller ingen gevinst for samfunnet. Burde det også være ulovlig?

Cannabis har medisinske egenskaper også, hva med de som heller vil benytte seg av en trygg medisin uten særlige bivirkninger istedenfor sterke piller med mange bivirkninger?
Sist endret av Nexusone; 20. februar 2014 kl. 19:54.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Det samme kan sies om all usunn mat, alkohol og nikotin.
Både usunn mat, alkohol og nikotin er for egen nytelse, det er ikke bra for noen og heller ingen gevinst for samfunnet. Burde det også være ulovlig?

Cannabis har medisinske egenskaper også, hva med de som heller vil benytte seg av en trygg medisin uten særlige bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Heroin, Opiater og Kokain har også medisinske egenskaper. Tilbake til gamle kina eller før den hvite mann satte foten sin på amerikansk jord.

Mener du da det burde være friflyt og ukontrollert distibusjon av dette også da? (Også blandt unge)
Altså, siden det har medisinske egenskaper.
Sist endret av Onibawan; 20. februar 2014 kl. 19:54.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Heroin, Opiater og Kokain har også medisinske egenskaper. Tilbake til gamle kina eller før den hvite mann satte foten sin på amerikansk jord.

Mener du da det burde være friflyt og ukontrollert distibusjon av dette også da? (Også blandt unge)
Altså, siden det har medisinske egenskaper.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Mener at noen vil foretrekke en mild medisin med flere av de samme egenskapene som reseptbelagte piller har, bare uten de samme bivirkningene og uten den samme avhenigheten. Jeg har heller aldri snakket om friflyt eller ukontrollert distrubusjon.
Grunnen for at noen skulle ville bruke cannabis, ville jo muligens vært for å unngå "heavy stuff", da også stoff som heroin, opiater og kokain.

Hvis heroin, opiater og kokain ikke hadde vært avhenighetsskapende, ingen bivirkninger og hadde hatt like få dødstall som cannabis, hvorfor ikke?
Men realiteten er jo at disse stoffene er avhenighetsskapende, de har bivirkninger, man kan ta overdose og de er dødelige.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Grunnen for at noen skulle ville bruke cannabis, ville jo muligens vært for å unngå "heavy stuff", da også stoff som heroin, opiater og kokain.
Vis hele sitatet...
I hvilken situasjon vil Cannabis forhindre at man inntok sterke stoffer? I samme setning så påpeker du også koblingen mellom cannabis og sterke stoffer.

Dersom det hadde vært en realitet så er jo allerede et lovlig rusmiddel tilgjenglig. Alkohol.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
I hvilken situasjon vil Cannabis forhindre at man inntok sterke stoffer? I samme setning så påpeker du også koblingen mellom cannabis og sterke stoffer.

Dersom det hadde vært en realitet så er jo allerede et lovlig rusmiddel tilgjenglig. Alkohol.
Vis hele sitatet...
Cannabis har mange av de samme egenskapene til reseptbelagte piller og medisiner, men disse er ofte farlige og har mange bivirkninger. Disse medisinen kan vel regnes som "sterke stoffer". Hadde cannabis vært tilgjengelig kunne man unngått disse "tunge" medisinene.

Men hvilken medisinske egenskaper har denne giften alkohol da?
Sist endret av Nexusone; 20. februar 2014 kl. 20:15.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Veldig flott at du poengterer at de er "unger" husk at dette er unger som røyker narkotiske stoffer. Bare litt morsomt at du selektivt velger å få det til å høres ut som om at det er blitt brutalt forgrepet i sosialsammenheng fordi dette skjedde på en skole.

Fremfor å fremheve av det er "unger" som røyker narkotika.
Vis hele sitatet...

Jeg kommenterer argumentet ditt som impliserer at alternativet til pågripelse i skoletiden er ingen pågripelse - samtidig spør jeg deg om dette er i tråd med prinsippet om minste inngripen.

Men dette er altså meg som "selektivt velger" å få det til å høres ut som om "det er blitt brutalt forgrepet i sosialsammenheng"?

..Du må nok utdype, for dette henger ikke på greip. (selektere og velge er synonymer forresten)

Sitat av Onibawan Vis innlegg
Du skal ikke legge ord i munnen på meg. Jeg har på ingen måte sagt at dette er eneste veien, derimot jeg har tidligere skrevet:
Vis hele sitatet...
Med det ovenstående i bakhodet ser du vel ironien her?

Du sa: "Så du mener at det er viktigere å skåne de som langer/bruker på skolen fremfor å fjerne "tilbudet" fra allmenheten? "

Du setter opp et argument der det impliseres at det å "skåne" brukerne er noe som må prioriteres ifht det å "fjerne tilbudet" - ergo pågripe. Det er du som setter opp en imaginær motsetning, ikke jeg som legger ord i munnen på deg.


Sitat av Onibawan Vis innlegg
I denne tråden så diskuterers akkuratt poenget om at politiet gjorde dette. Måten de gjorde det på var ny, kanskje gi det litt tid å se om det har en effekt. Dersom dette ikke hadde noen effekt vil vi neppe lese om dette i fremtiden. Før vi vet om dette var en god eller dårlig måte å løse det på så må vi se på resultatet. Både på kort tid og over en lengre tidsperiode.

Men vi kan vel alle være enige om at politiet utførte denne aksjonen akkuratt slik de hadde planlagt den. Ergo de er selv på jakt etter å se et resultat.

Men som sagt om det hjelper eller ikke vil tiden vise.
Vis hele sitatet...
Tror du politiet har en tilnærming der de tester ut ting og beholder det som funker i samfunnets beste interesse?

Det politiet erfarer er svært god statistikk, noe som kan gi bedre budsjett og en bedre arbeidshverdag. Politiet har hverken forutsetning for eller evne til å vurdere den samfunnsnyttige effekten av å pågripe elever på skolene. Det de derimot oppnår er å dytte stadig flere grenser og presse frem aksepter som gavner dem. Så snart dette blir en akseptert trend vil den ALDRI forsvinne, og politiet kan jobbe videre på neste steg på veien. Samme går for DLD, f.eks.

Med tanke på fremtiden burde vi stå imot alle forsøk på å flytte grensen for hva politiet kan gjøre på bakgrunn av "skjellig grunn", forebygging, misstanke etc.
Sist endret av Tøffetom; 20. februar 2014 kl. 20:28.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Cannabis har mange av de samme egenskapene til reseptbelagte piller og medisiner, men disse er ofte farlige og har mange bivirkninger. Disse medisinen kan vel regnes som "sterke stoffer". Hadde cannabis vært tilgjengelig kunne man unngått disse "tunge" medisinene.

Men hvilken medisinske egenskaper har denne giften alkohol da?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke på noe tidspunkt påstått at alkohol har medisinske egenskaper eller forsvart bruken/ misbruken.


Sorry ass, men jeg klarer ikke helt forstå resoneringen din.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg har ikke på noe tidspunkt påstått at alkohol har medisinske egenskaper eller forsvart bruken/ misbruken.


Sorry ass, men jeg klarer ikke helt forstå resoneringen din.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri snakket om cannabis eller noen andre stoffer som et rekreasjonelt rusmiddel, men som en medisin.
Sist endret av Nexusone; 20. februar 2014 kl. 20:36.
Legger ved denne her, må si jeg ble ganske ordløs..
http://www.nd.no/2014/02/bergensrazzia
Er dette så farlig da, politiet må jo kunne pågripe deg hvis de vil der du burde hvere

Sitat av panda123 Vis innlegg
Er dette så farlig da, politiet må jo kunne pågripe deg hvis de vil der du burde hvere
Vis hele sitatet...
Beklager, det gikk litt fort. I min tid var det tøft å bli tatt av politiet, ble tatt imot klassekameratene mine med stående applaus og vannmelon når jeg var ferdig

Sitat av panda123 Vis innlegg
Er dette så farlig da, politiet må jo kunne pågripe deg hvis de vil der du burde hvere



Beklager, det gikk litt fort. I min tid var det tøft å bli tatt av politiet, ble tatt imot klassekameratene mine med stående applaus og vannmelon når jeg var ferdig
Vis hele sitatet...

Vel, jeg syntes det er stigmatiserende, hvis man ønsker å røye hasj bør man kunne gjøre det, uten at dette skal bli en offentlig sak.

Hvis man er tiltalt for terrorisme bør man kunne hentes på skolen! makan altså

Terrorisme er satt på spissen, drap er vel mer aktuelt
Sist endret av panda123; 21. februar 2014 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kaster ballen tilbake til deg å spør hvilken gevinst vi har av at våre med brogere røyker Cannabis? Bortsett fra personlig nytelse.
Vis hele sitatet...
Dette premisset er feil fordi: Du tar utgangspunkt i at man må bevise at noe er positivt/produktivt/nyttig for at det IKKE skal være forbudt. Men jussen vi praktiserer i Norge fungerer omvendt:

Handlinger skal bare være forbudte når de klart og entydig fører til skade på tredjepart. Forbud skal være SISTE utvei, når alle andre alternativer og forsøk på regulering har blitt prøvd. Det kan ikke sies om bruk av cannabis.

Hvorvidt det er skadelig eller positivt er egentlig irrelevant: vi har i dag en lite effektiv politikk for å håndtere cannabisbruk og følgene av det.

Når det er sagt vil en legalisering ha mange gevinster for det norske samfunnet: Bedre regulering av tilgjengeligheten og bruken av cannabis. Bedre oversikt og sosial kontroll vil gjøre at færre faller ut i misbruk. Ved at de kriminelles monopol på omsetningen forsvinner, og deres nettverk krymper vil vi få færre som selger til mindreårige. Og mye mer så klart.
Sitat av narni Vis innlegg
Legger ved denne her, må si jeg ble ganske ordløs..
http://www.nd.no/2014/02/bergensrazzia
Vis hele sitatet...
Ja, noe av det mest skremmende her er at aksjonen ble igangsatt på grunn av en spørreundersøkelse utført av elever i forbindelse med en skoleoppgave..!

De to aktuelle elevene sa de hadde blitt sjokkert over at omtrent 30% (av omtrent 700 spurte) svarte at de hadde brukt "narkotika", og resultatene fra denne spørreundersøkelsen var sentral for politiets vurdering om å utføre aksjonen.

Ikke akkurat noen forskeremner disse to elevene, selv de må forstå at mangel på anonymisering og frykt for sanksjoner ikke gir korrekte resultater i slike undersøkelser...
Sitat av Fluke Vis innlegg
Ikke akkurat noen forskeremner disse to elevene, selv de må forstå at mangel på anonymisering og frykt for sanksjoner ikke gir korrekte resultater i slike undersøkelser...
Vis hele sitatet...
Det er vell ikke rart når du på skolen ikke lærer å tenke selv, men lærer å gjøre det du blir fortalt. De jeg har gått i klasse med som har 5-6 i snitt er oftest de som er tregest når det kommer til alt annet enn å pugge til prøver, altså tenke selv.

On-topic: Går på videregående selv og mener dette er diskriminerende. Lurer på hvordan politiet hadde taklet det hvis det samme hadde vært gjort mot dem, eller hvordan voksne hadde reagert om det hadde skjedd razzia på vanlige arbeidsplasser. Jeg synes de heller kan ta de voksne som bringer stoffet inn til landet og de som selger det, enn ungdommen som får en ødelagt framtid pga politiets dårlige prioritering for å få ressurser.

For å sette poenget mitt i en annen setting: Hvis et tankskip gang på gang søler ut flere tusen liter olje nær kysten når den drar forbi, og du var lederen for miljøet på dette stedet, 1: Ville du ansatt folk hver bidige gang til å vaske opp langs kysten? 2: Ville du nektet adgang til denne båten og sende vaske-regningen til ansvarlige for tankskipet?

Dette er et eksempel der politiet velger valg nr 1. Eksemplet er et eksempel og det er ikke tenkt på lover etc, så det er ingen vits i å kritisere det. Var laget for å sette det i et annet perspektiv.
Nå leste jeg ikke ikke gjennom absolutt alt her, men selv mener jeg at dette er uakseptabelt.

Dette har skjedd i Arendal på Sam Eyde, og dette er omtrent rett der jeg bor så jeg fikk det med meg. Aksjoner som dette ødelegger bare for elevene, de kan like godt hente de etter skolen eller på en annen måte. De kan jo ikke være helt sikre på hva de gjør heller, og de kan ende opp med å ødelegge feil person (selv synes jeg ingen skal bli hengt ut på denne måten). Det var mange uskyldige som ble plukket opp FRA skolen. Kjenner en person som ble plukket opp på razzian - var masse baksnakking og lignende rundt det.

Synes politiet skal fokusere på viktigere ting enn folk som bruker cannabis og lignende, siden det er jo på ingen måte såpass alvorlig at det skal til med en razzia akkurat når det er skole. Det kan jo alltids vente.

Kilde: http://www.nrk.no/sorlandet/vil-snak...ige-1.11356910