Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6252
Jeg vet det er veldig tidlig, men er alltid kjekt med en diskusjonstråd der en kan snakke om planene sine...

Jeg har jo et tonn hjemmelaget fyrverkeri igjen selv som jeg tror jeg kommer til å kvitte meg med det litt etter litt i løpet av året... Trolig ikke noe hjemmelaget neste nyttår, muligens at jeg sparer de 2.5" luftbombene hvis det ikke blir noe av det under... De småtabbene mine denne gangen dempet lysten på mer hjemmelaget, men økte heller lysten til å delta på det offentlige!

Hvis jeg får det til skal jeg ta klasse 4 kurs og delta på oppskytningen av byfyrverkeriet... Det hadde vært den ultimate nyttårsfeiringen! Og ja, jeg kan garantere at det blir filmet fra alle mulige vinkler hvis det blir realisert... Oppover fra ground zero, overblikk over oppskytningen på ground zero, og jeg hadde fått far til å filme fra avstand... Tar jeg kurset skal jeg nok få filmet den praktiske delen av kurset også...

Her er årets display btw...http://www.youtube.com/user/HandMade...s?feature=mhum
Kan ikke beskrive lysten til å være med og skyte...
Sist endret av Pyrotecnican; 2. januar 2011 kl. 03:42.
Skal produsere i gjennom hele året, har fått bygd morter racks, som jeg ikke fikk tid til å bruke i år.
Begynner med noen shell i papir til uken, ble KUN plastshell i år pga tidsmangel. Og plast er helt ræva i forhold til hjemmelagde papir shell synes jeg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Og plast er helt ræva i forhold til hjemmelagde papir shell synes jeg.
Vis hele sitatet...
En runde med 3 strip metoden på plastshell, pluss litt slow-flash booster vil fikse det "problemet" fortere enn svint =)
Sitat av Up Vis innlegg
En runde med 3 strip metoden på plastshell, pluss litt slow-flash booster vil fikse det "problemet" fortere enn svint =)
Vis hele sitatet...
Brukte slowflash, men rakk kun å bruke vanlig tape som pasting.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvor mye slow flash brukte du? 18 gram til 4", og 35 gram til 6" er bra.
Med 325 mesh flak, vil du få et ganske kjapt krutt.
Dette sammen kombinert med litt paste kan gi deg så harde break du ønsker,
uten å måtte ty til all den tiden rent papirshells krever.
Sitat av Up Vis innlegg
Hvor mye slow flash brukte du? 18 gram til 4", og 35 gram til 6" er bra.
Med 325 mesh flak, vil du få et ganske kjapt krutt.
Dette sammen kombinert med litt paste kan gi deg så harde break du ønsker,
uten å måtte ty til all den tiden rent papirshells krever.
Vis hele sitatet...
brukte 3-4g i 3" med 63 micron alu, det ene 4" jeg lagde tente ikke, var første gang jeg prøvde med lunte i fra oversiden.
jeg skal nok ikke mekke noe selv, men skal kjøre på med noen batterier til neste år
Er lei av smådritten nå (grisehyl, dynamittharry osv.)
I tillegg til ca 6-7g granulert bp
til neste nyttårsfeiring har jeg planer om å 7x2,5" 12x3" 8x4" og, 2x6" display.
gleder meg allerede
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei dere,

Har ikke lagt planene for nyttår enda, men tenkte jeg iallefall skulle kaste meg rundt med å delta litt på forumet fremover. Har hengt her inne noen måneder og lest meg opp på en del grunnleggende kunnskap, samt benyttet en del utenlandske sider til samme formål.

Lekte meg litt i romjula/nyttår og fikk testet litt nybegynnerting. Mølling av BP, granulering av krutt til lift, rulling av papirhylser, kutting og pumping av stjerner med mer. Fikk også laget meg noen røykbomber, fontener og noen få enkeltskudds titansalutter som ble vellykket. Så jeg er bare i startgropa, men dette ga jo mersmak

Fant fort ut at kutting/pumping av stjerner var tidkrevende. Så har innsett at jeg først som sist skal lære meg å beherske teknikken med å rulle stjerner selv. Lekt meg litt med en gammel miksmaster og tilhørende bolle denne uken for å prøve ut litt. Første rulling ble fiasko. For lite frø å rulle på i kombinasjon med uvettig bruk av sprayflaska førte nok til dette. Runde to ga bedre resultat, og jeg føler jeg er igang med stjernerullingen.

Blir å utøve teknikken litt fremover, samt finne seg sine yndlingskomposisjoner. Miksmasteren lager et helvetes bråk, så må nok se meg etter en mer profesjonell stjerneruller utover våren også. Har sett at noen har brukt sementblander her, og jeg går vel for det om ingen kommer med et bedre tips etter hvert.

Ser også at min 3lb kulemølle fort blir liten når man skal mølle litt. Men får prøve å leve med den ut året, skal nok ikke så voldsomt opp i størrelse hva gjelder luftbomber i år uansett. 4" blir iallefall maks, såfremt jeg lærer meg alle teknikker jeg trenger frem til nyttår.
Hyggelig å se at vi har fått et nytt tilsynelatende oppegående medlem her på pyroforumet!
Vel min pyrolabb skal i hvertfall få seg en liten oppdatering etter en del ettertanke. Jeg skal "bygge" litt om, i den grad at jeg setter opp to hyller under arbeidsbenken som kan holde alle boksene med kjemikalier. Under de står tre store rektangulare oppbevaringsbokser beregnet for hemis, 2", 2.5" og 3" respektivt. Har bestemt meg for å holde meg til runde fremover...

Skal også gjøre forsøk på farger, spesiellt rødt, grønt, blått og hvitt... I tillegg til D1 glitter og eventuellt C6 med Titan... Blir nok lite Tiger Tail i år, fikk min dose i fjor!

Jeg har hatt irriterende resulater tidligere med rulling av stjerner, men jeg skal gi det et forsøk til i løpet av året... Er rett og slett lei kutting og det griseriet det medfører, og pumping er for krevende med luftbomber i flertall.
Skulle helst hatt en stjerneruller i god tid før sommeren though! Tenker å bestille noen kilo 1.4mm stålshot som cores, er drittlei cores som sveller opp!

Noen som har bilder av sin egen stjerneruller? Nå tenker jeg hjemmebygget og ikke en betongmikser!
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...=stjerneruller
Der er ett bilde av min stjerneruller (i Sorn sin post) Den ser helt lik ut idag, men har oppgradert bøtta to ganger (12 og 30 liter tror jeg).

Denne rulleren fungerer bra, men bøttenes feste trenger en forbedring..
MEGET enkelt design!
motoren er en vindusviskermotor

Har muligens planer om å lage en ny og bedre rullere senere i år.
Hehe, jeg kan konseptet bak men det er mer hvordan og hva slags motor folk har brukt... Og jeg har ikke en gammel bil stående jeg kan rive en viskemotor ut av... Enda i hvertfall...

Tror jeg får kikke litt på Finn.no...
Ta deg en tur på Knoksen da?
Du bor jo like i nærheten.
Planen min er og få Furtebua ferdig inredet til Pyro lab. 15 Kvm som må isoleres,vinduer må instaleres, så vis det utenkelige skulle skje så er det vinduen som ryker.(må ha store ruter )
Mølla skal stå ute med egnet rom.
Har investert i to Utreksvifter med muffer og justerbar rpm.Da snakker jeg ikke om badroms vifter
Må få bygget en utreks kappe, vis noen har gode ideer på det ,si i fra.
Tenkte også arb benker med aluminum beslag. Er det safe?
Har også en safe jeg ikke får plass til i huset. Lurte på og bruke den til oppevaring av de skumleste kjemikaliene.Tilfelle noen unger får den glupe ideen om og bryte seg inn og snoke litt.
Vis ikke det er for dyrt tenkte jeg på anti stat. belegg på gulv.
Bygge stjerne rulle.
Investere i mere kems, så det blir noe annet en bare TT og Ch M

Teste forøvrig og lage Benzolift, Hå hå det var noe det var futt i ja.. Ingen tvil om dette blir nye liften jeg kommer til og bruke.

Vis jeg har glemt noe her, kom gjerne med innspill.
Sitat av Sir.Bang Vis innlegg

Teste forøvrig og lage Benzolift, Hå hå det var noe det var futt i ja.. Ingen tvil om dette blir nye liften jeg kommer til og bruke.
.
Vis hele sitatet...
Du har testa Benzolift? Kan du ikke gjøre litt sammeligninger med BP å slenge ut en video da? Hadde vært flott!
Skal se om jeg får liv i camera..
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Du har testa Benzolift? Kan du ikke gjøre litt sammeligninger med BP å slenge ut en video da? Hadde vært flott!
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer også å gå over til benzo... Hadde jo som sagt litt problemer med liften i fjor... Har tenkt å bruker mer tid per luftbombe i år, slik at det blir kvalitet og ikke kvantitet...

Skal prøve å få bestillt en solid bulk fra likurg før sommeren, vi snakker titalls kilo, og så øve meg på å rulle stjerner med simple white...
Da fikk jeg driten til og funke...

http://www.youtube.com/watch?v=tUo2x...er_profilepage

Her ern isåfall. Stor forskjell ja
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg vurderer også å gå over til benzo... Hadde jo som sagt litt problemer med liften i fjor... Har tenkt å bruker mer tid per luftbombe i år, slik at det blir kvalitet og ikke kvantitet...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare ta tak i problemet og få ordnet opp i det fremfor å bare flykte til en annen komposisjon?
Hva er vel en pyroentusiast som ikke klarer å lage skikkelig svartkrutt, noe som er basic innen pyro?

Det hadde uansett vært interessant å se hvordan benzolift og store shells fungerer sammen da.
Tenker meg at mortere vil bli forbruksvare fremover.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor ikke bare ta tak i problemet og få ordnet opp i det fremfor å bare flykte til en annen komposisjon?
Hva er vel en pyroentusiast som ikke klarer å lage skikkelig svartkrutt, noe som er basic innen pyro?
Vis hele sitatet...
Å jo da det er i tankene det og! Jeg tror det er granuleringen, at det rett og slett er for fint granulert... Skal prøve med litt grovere enn tidligere...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Å jo da det er i tankene det og! Jeg tror det er granuleringen, at det rett og slett er for fint granulert... Skal prøve med litt grovere enn tidligere...
Vis hele sitatet...
Bruker du mølle fra pyrocreations? I så fall hvor lenge møller du, hvor mye krutt møller du og åssen medie bruker du?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Bruker du mølle fra pyrocreations? I så fall hvor lenge møller du, hvor mye krutt møller du og åssen medie bruker du?
Vis hele sitatet...
Noen kommer til å skrike nå...
Jeg møller i 24 timer, 200g og bruker klinkekuler til medie... Skal mest sansynlig bygge ny mølle i år... Hvis ikke må jeg kjøpe, den jeg har nå skranter...
Jeg har egentlig litt varierende resultater ETTER granuleringen, men før (meal powder) er alt helt jevnt og likt (og kjapt!)...

Forøvrig har jeg tenkt å få bygget et skikkelig 30 cue system i år... Planlegger et relativt stort display med kjøpt fyrverkeri til sommeren 2012 (ferdig med VGS!) og ønsker å ha et solid og velprøvd system til da... (Jeg estimerer showet til ca 2-3 minutter og 5-6000kr... Blir da av den størrelsen at jeg må søke hos kommunen og brannvesen... (Pliis, ikke tørke i 2012!)

Ja blir nok en grundig gruide for systemet...
Hadde ingen problem med liften på nyttårsaften, funka som bare det.
Syntes det var god futt i Benzoliften ,så når jeg tenker etter så blir det kansje litt OverKill
Har ikke råd til å ta livet av røra mine.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Noen kommer til å skrike nå...
Jeg møller i 24 timer, 200g og bruker klinkekuler til medie... Skal mest sansynlig bygge ny mølle i år... Hvis ikke må jeg kjøpe, den jeg har nå skranter...
Jeg har egentlig litt varierende resultater ETTER granuleringen, men før (meal powder) er alt helt jevnt og likt (og kjapt!)...

Forøvrig har jeg tenkt å få bygget et skikkelig 30 cue system i år... Planlegger et relativt stort display med kjøpt fyrverkeri til sommeren 2012 (ferdig med VGS!) og ønsker å ha et solid og velprøvd system til da... (Jeg estimerer showet til ca 2-3 minutter og 5-6000kr... Blir da av den størrelsen at jeg må søke hos kommunen og brannvesen... (Pliis, ikke tørke i 2012!)

Ja blir nok en grundig gruide for systemet...
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer er att 200g er for mye, bruker halvfull trommel med keramiske kuler i størrelse i fra 8-20mm og møller i ca 12 timer. 150 gram er max synes jeg, i hver trommel.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Mine erfaringer er att 200g er for mye, bruker halvfull trommel med keramiske kuler i størrelse i fra 8-20mm og møller i ca 12 timer. 150 gram er max synes jeg, i hver trommel.
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det, men det er litt lettere å veie opp 150/30/20 enn 112.5/21.5/15...

Hvor stor mølle burde jeg bygge hvis jeg vil ha en som kan ta minst 500g BP om gangen? Tenker Inoxia møllebeholdere...
Sist endret av Pyrotecnican; 17. januar 2011 kl. 20:43.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Har tenkt på det, men det er litt lettere å veie opp 150/30/20 enn 112.5/21.5/15...

Hvor stor mølle burde jeg bygge hvis jeg vil ha en som kan ta minst 500g BP om gangen? Tenker Inoxia møllebeholdere...
Vis hele sitatet...
Jeg bruker 111.9-20.25-17.85 Har bestilt 2 stk av de beholderene på 6.5liter hos pyro-stuff.com, synes de så fine ut.

cooperman435.co.uk har de samme beholderne i fra 3-20 liter

500g krever vel en beholder på ca 4 liter vil jeg tro
Sist endret av PyroMann; 17. januar 2011 kl. 20:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av PyroMann Vis innlegg
500g krever vel en beholder på ca 4 liter vil jeg tro
Vis hele sitatet...
2,4 liter trommel tar 500 gram BP. Dette blir høy kvalitet med bly og ID på ca 6". En smalere trommel, og med klinkekuler vil nok mulig ikke gi samme produktet.
"Liten" oppdatering om mine pyro-planer for året.

I år blir det bare runde luftbomber og batterier...


Jeg har tenkt å ha helt kjemikalie-miksing pause frem til sommeren. Da skal jeg lage en del stjernemikser, presse og teste stjerner som om jeg fikk betalt for det slik at de kan tørke i solen. Så blir det å sette sammen og paste luftbomber og lage ferdig batterier osv frem til nyttår. Det er min hovedplan i år, foreløpig..

Har tenkt på følgende batterivarianter:
100 skudd Titansalutter
(Tenkte dette skulle skyte 80 i et jevnt "en og en" tempo, men ikke for tregt heller, og så 20 i en rask finale. Muligens haler på de, trolig 8mm simple white...)

Variert batteri, altså starmines, kometer, effekter og salutter.
En del små saluttbatterier, 9, 16 og 25 skudd.

Huff, blir mye perklorat og aluminium her...


Hvordan skal jeg orke å lage så mange batterier? Begynne tidlig! Rullet 100 rør til saluttene i dag. Satser på å ha alt av rør til batteriene ferdig lenge før sommeren! Har et 5 skudds testbatteri med mikrostjerner stående klart til en kveld jeg er ute av byen.

Saluttene er 9mm i ID og ca 1.5mm vegger. Rullet av en lengde A4 ark. Ev. fargebomber blir tynnere i hylsen.

Når det kommer til luftbomber blir nok bare runde i år. Jeg liker størrelsen på 2.5", men vurderer, og skal tenke nøye gjennom dette først, å gå hakket opp til 3" og muligens et par eller to 4". Det blir en lang heiatur inn i huttaheiti for å skyte de på kvelden, og så dra inn til byen i ellevetiden for å fyre av litt der også og filme byfyrverkeriet.

Tatt i betraktning den nye prisen på kl. 4 kurset settes den planen på en langvarig pause.


Blir vel disse miksene jeg konsentrerer meg om i år:
  • Ruby Red
  • Emerald Green
  • Conkling #1 Blue
  • Simple White
  • D1 Glitter

Eller er det andre blå mikser som jeg burde vite om?
Sist endret av Pyrotecnican; 14. februar 2011 kl. 00:24.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I dag så har jeg skutt opp en 3'er klarte ikke lavære... var i ekstase da den smalt og gleder meg sykt til nyttårsaften!... uheldigvis så er det lyst om natta her hvor jeg bor :S regner med at det blir en god del 3'ere til nyttår, og har som mål å få skutt min første 4'er til høsten
Hei,
Jeg er ny her på forumet og vile benytte sjangsen til å fortelle litt om meg selv og samtidig si hei og hallo til alle som deler interesse for denne hobbyen. Håper å kunne lære vekk, likseså lære og dele nye saker og ting, erfaringer og idéer.

Jeg har holdt på med hobbypyro og raketter siden høsten 2002, så det var meg en glede å finne dette forumet. Virker som masse seriøse innlegg og personer/freaks med relativt god peilig og hjelpsommelighet, og en god sans for sikkerhet, noe jeg prissetter. Bare ett inntrykk jeg har fått


Angående nyttårsplaner har jeg allerede fylt opp lagrene av kjemikalier og utstyr for en ny sesong (nyttår), og smått begynnt med det mest tidkrevende og nødvendige, som AF-BP, granulert bp til lift og evt breake, ink cotede risskall til breakes.

Jeg har også begynnt å mølle og/eller blande forskjellige stjernekomposisjoner, så det bare gjenstår fukting, puping og kutting. Mulig jeg ruller noen og etterhvert.

Planene er ikke så grundig lagt enda, men noen stjernekomposisjoner er allerede bestemt. slik som for eksempel:


Simple White:

KNO3 - 50
Al - 30
S - 20
Dex - +5 (+6 med Redgum kan erstatte Dextrin)



Veline Blue:

KClO4 - 55
CuO -15
Parlon - 15
Redgum - 9
MgAl - 6 (200Mesh)
Dex - +4 (kan fuktes med acetone, men da er dextrin unødvendig og kan erstattes med ett par gram ekstra Redgum




Electric Orange:

KClO4 - 53
CaCO3 - 14
MgAl - 6
Parlon - 14
Redgum - 9
Dex +4




Ruby Red:

Sr(NO3)2 - 50
KClO4 - 8
Parlon - 18
MgAl - 12 (325Mesh)
C - 5 (AirFloat)
S - 5
Redgum - 2
Dex +5




Kyle Kepley´s Emerald Green:

Ba(NO3)2 - 50
Parlon - 18
MgAl - 12
KClO4 - 8
S - 5
C - 5 (airfloat)
Redgum - 2
Dex +5




Lancaster Yellow:

NaNO3 - 55.5
MgAl - 17
PVC - 27,5



Weingart Yellow #2:

KClO3 - 58.7
Redgum - 11
C - 0.9 (AirFloate)
Na2C2O4- 23.7
Dex +3,7



Hardt Silverstar #2

KClO3 - 50
KNO3 - 8
Al Atm - 21
Al Dark - 8
Redgum - 5
Dex +5



D1 Glitter:

KNO3 - 53
S - 18
C - 11 (AF)
Al - 7 (Atm,flit) (kan og tilsette litt Ti for annerledes effekt. Vakkert.
NaHCO3 - 7
Dex + 4




Slow Gold:

KNO3 - 36
C - 29 (AF)
C - 14 (80 Mesh)
S - 9
Ti - 7 (Sponge)
Dex + 5




Sparky Red, Ofca:

KClO3 - 70
SrCO3 - 15
Redgum - 10
C - 2 (AF)

(Bruker av og til redgum- 6 og Parlon- 4. Føler det blir bedre fargegjenngivelse. og av og til ett par gram Atm Al




Hardt Silverstar #21:

KClO3 - 50
KNO3 - 8
Al - 21 (Atm)
Al - 8 (GD)
Redgum - 5
Dex - 8



Gul stjerne med ukjennt opphav:


KClO3 - 60
NaHCO3 - 20
Dex -20

Har ikke testet denne enda, og har helt ærlig ikke mye tro på den.


Flash Core:

Ba(NO3)2 - 66
Al DG - 27
Dex - 6
Bor syre - 1

N1 Glitter:

KNO3 - 51
S - 15
C - 10 (AF)
Al - 8 (375-400 Mesh, gjerne Atm.)
NaHCO3 - 12
Dex - 4

Shimizu Violet Star #2:

KClO4 - 64
Redgum - 9.5
CuO - 5.2
SrCO3 - 7.8
Parlon - 8.7
Dex - 4.8


Med CuO mener jeg "kobber||oksid" i alle komposisjonene nevnt ovenfor. (Svart Type)


Ellers en av mine favoritter; -Jeg er ikke helt sikker på hva det originale navnet, eller historien bak, men jeg mener det var [COLOR="Red"]HellFire[/COLOR] , grunnet den ekstremt hissige burnraten, fargen og generellt "hissige" effekten på himelen.

Sammensettningen lyder slik etter hva jeg husker; -tar den fra hode, Har ikke papirene forran meg nå dessverre.

Hellfire?:

KClO3 - 65
KClO4 - 7
Redgum - 10
Parlon - 5
Al - 8 (Atm 400mesh eller 2000 mesh)
Ti - 5 (Sponge/spon)
C - 2 ( Møllet men ikke helt AF)
Dex +5



Beklager hvis posten ikke er relevant til tråden, da ber jeg mod være så vennelig å flytte den
Ellers ser jeg den ble vel lang, og kanskje for mange komposisjoner, hvis det beklages det fra dette hold

Bilder blir lastet opp underveis, da jeg en gang skulle finne laderen til kameraet mitt

Sjallabais så lenge, og nyt godværet!
Sist endret av DecaNitrat; 14. mai 2011 kl. 14:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hehe, her var det mye kule komps Hva skal du med AF-BP (airfloat BP¿) forresten?
Sist endret av Bob; 21. mai 2011 kl. 15:28.
Priming, black-match osv?
Lager du blackmatch med airfloat BP saa blir det mer quickmatch-ish hos meg Men ser forsovet primingen da, selvom jeg aldri bruker gidder aa bruke BP som prime.
QUOTE Hehe, her var det mye kule komps Hva skal du med AF-BP (airfloat BP¿) forresten? QUOTE

Jeg bruker det til masse forskjellig egentlig. For eksempel som nevnt her, Primes av forskjellige typer, spesiellt som coating på spoletten i shells.
Bruker det også til bp raketter, i enkelte komps, granulere til lift og brake, og diverse pyrotekniske effekter som feks (husker ikke navnet i farten) - "kinaputter" som lages ved å brette ett A4 ark på langsiden sikksakk og fylle med meal. Brettes så sikksakk igjen og knyttes. Smeller 4-8 ganger pr. enhet og hopper rundt.

Bruker også BP-Meal som første lags coating når jeg lager blackmatch. Av og til med ett tykt lag KP som avsluttende lag. Fungere meget effektivt

Kjenner allerede at det begynner å kribble i fingra med tanken på nyttår
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av DecaNitrat Vis innlegg
"kinaputter" som lages ved å brette ett A4 ark på langsiden sikksakk og fylle med meal. Brettes så sikksakk igjen og knyttes. Smeller 4-8 ganger pr. enhet og hopper rundt.
Vis hele sitatet...
Har du mulighet til å lage en liten guide? Det høres ut som en interessant innretning!
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Har du mulighet til å lage en liten guide? Det høres ut som en interessant innretning!
Vis hele sitatet...
Finner ingenting nå, men mener de heter jumping jacks. Shoot me if im wrong.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da.. Da.. Endelig har jeg fått lysten på pyro tilbake.. Den forsvant helt etter *host* tabbene og uhellene på nyttår...

Så... Planen videre nå er å lage mye skikkelig lift, har fått testa det og jeg vet at det nå fungerer som det skal.

Videre, lage D1 glitter stjerner, Tiger Tail til mikrostjerner (de falt i smak sist jeg skjøt noe for publikum..), break og ellers alt det som involverer å håndtere KNO3, Kull og Svovel ++...

Jeg går for 2.5" luftbomber i år også, siden jeg for det første har omtrent 30 av dem liggendes samt at jeg nå har fått dem til å funke så godt som 100%.
3 stk 2.5" luftbomber jeg fyrte på en fest nyllig...
Desværre var 2 av 3 ute av fokus, tidlig skumring, og kameramicen er verdt null og niks... (Memo til meg selv, D1 glitter rising tail på alle luftbomber..)
Men jeg vet nå at liftmengde, stighøyde, timing, break og alt er så godt som spot on. Eneste er å få perfeksjonert stjernene, men er på god vei..

Så vipper jeg litt frem og tilbake ang om jeg skal prøve meg på farger... I så fall blir det nok bare rød og grønn.. Vil ikke prøve meg på blå siden min oppfatning er at de er vrine å få til skikkelig klart og fint..


Litt vage planer nå, men kort oppsummert: 2.5" luftbomber i flertall, og å bygge en rack for dem.. Har én morter nå, skulle hatt en med 6 i så jeg kan bruke det elektroniske systemet jeg har..
Jeg har også begynnt å tenkt på nyttårsplanene : )

Har planer om å sette opp ettpar Waterfalls som tennes ca kl 24:00, har aldri laget dette før så må få prøvd det iløpt av høsten. Skal også lagde noen 2,5" shells, har ikke bestemmt meg for om jeg skal gå for sylinder eller kuleformede ennå, noen som har innspill? fordeler/ulemper : )
Regner med å lage noen shell med Flash, D1 og Tigertail.

Har også lyst til å prøve meg på en litt mer avansert shell (kommer ikke på hva de jeg har sett på heter akkurat nå :P)

Ellers kommer jeg til å lage noen kinaputter (5g, 10, og 20g Flash), noen fontener med diverse efekter og noen starmine.

Håper på å få dette ferdig til nyttår, føler jeg kommer til å få det travelt (er kjent for å drøye det litt for lenge før jeg kommer igang)

Gleder meg til å se (regner med dere kommer til å filme?) resultatet til dere andre : )
1: Lettere med symmetri på kulene, mens sylinder er gjerne lettere å få tak i(doruller) og lettere pasting.
2:Figur shells? I så fall må du opp en god del i størrelse
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
1: Lettere med symmetri på kulene, mens sylinder er gjerne lettere å få tak i(doruller) og lettere pasting.
2:Figur shells? I så fall må du opp en god del i størrelse
Vis hele sitatet...
Aha, det er sant, tenkte ikke på at jeg måtta opp i størrelse :P noe som egentlig sier seg selv. Tenkte noe ala figushells (en shall med flere små shell inni)
Et shell med flere shells inni kalles SOS(Shells of shells). Figurshells er et shell som leger en figur, f.eks et hjerte. Dette lages ved at stjernene legges en bestemt formasjon(obviously).
Det går fint ann å lage figurshell ned til 2", men det er kun en ring, ikke noe mer fancy enn det.. Har prøvd og det fungerte til en viss grad, en kunne se ringen.. 2.5" + så går en ring uten problemer.. Noe mer enn en ring og en burde være oppe i 5"+..

SOS shells deles vel nesten inn i to igjen, SOS shells refererer normalt sett til et shell der insertene har stjerner i seg, mens Beraq er de fra Malta som normalt bare har salutter, dog kan fargen på salutten variere..

Jeg vil si at om du bruker standard stjerner, altså bare kuttede, pumpede eller rullede stjerner, er runde luftbomber lettest å få til ang. symetri og break.. Om du derimot har for eksempel inserts osv osv, da er synlindere best. De er lettere å plassere ting i om de er av den formen.. Så et SOS shell er vanlig å se sylinderformet, spesielt på slike størrelser...


Ang mine planer.. Jeg ble sittende å tenke lenge etter å ha skrevet i går, og har kommet frem til noen "endelige" planer..
-Bestiller 100 sett 2.5" hemis, det burde holde i massevis, hehe..
-2.5" luftbomber, TigerTail, TigerTail til Farge, C6+10%Ti, masse D1 glitter, Ruby Red og Emerald Green.. Muuuligens at jeg prøver meg på Conkling Blue også..
-Skal også eksperimentere med inserts, planlegger et 2 break 2.5" med 10x1g salutter i hver break.. Håper det funker.. :P
-Et 50 skudds saluttbatteri, 1g GDAl Perc /stk.. 30 sakte, 20 med hurtiglunte.
Ellers.. Hmm, that should be it..

ATM er jeg veldig tom for det meste utenom KNO3, kull, svovel og en del andre kjemikalier etc, så det blir bare krutt og stjerner fremt til September eller så, da blir det nok en bestilling fra Likurg.. ^_^
Ser bra ut. Selv er jeg litt usikker, men blir vel noen 2" og hva andre størrelser jeg evt bestiller. Vill nok for det meste gå i TT og kansje en dæsj titan. Og selvfølgelig noen raketter, fonterner, og et lite batteri av ubestemt størrelse. Blir vel også utprøving av fargestjerner, og diverse glitter komps.
hei.
Dette høres veldig spennende ut, og hadde vært gøy å kunne startet med noe slikt selv. men jeg har ingen utdannelse eller kurs. Har alle her kurs eller tar dere bare sjansen på å ikke bli tatt? hva slags kurs bør man begynne med? og hva koster det? Jeg personelig tør ikke å kaste meg ut i dette uten i allefall ett nybegynnerkurs.
Tja, hvis du vill ha kurs, blir det svindyre kurs, men det går uansett ikke an å gjøre dette lovlig i Norge, og de fleste her har ikke kurs. Det er nok bare å kjøpe seg noen kilo KNO3 fra felleskjøpet eller Likurg.pl, å lage noen røykbomber, mens du leser deg opp. Lykke til, og husk: Sikkerhet først!
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Tja, hvis du vill ha kurs, blir det svindyre kurs, men det går uansett ikke an å gjøre dette lovlig i Norge, og de fleste her har ikke kurs. Det er nok bare å kjøpe seg noen kilo KNO3 fra felleskjøpet eller Likurg.pl, å lage noen røykbomber, mens du leser deg opp. Lykke til, og husk: Sikkerhet først!
Vis hele sitatet...
Nå begynte jeg å vurdere om jeg skal begynne med pryoteknikk, har alltid hatt hjerte for sånt
Sitat av Mathsterk Vis innlegg
Nå begynte jeg å vurdere om jeg skal begynne med pryoteknikk, har alltid hatt hjerte for sånt
Vis hele sitatet...
Da er vi to fant denne tråden med oppskrift for røykbombe.
ser veldig bra ut. Http://freak.no/forum/archive/index.php/t-120895.html
Sist endret av Fuzzybossen; 4. juli 2011 kl. 20:17.