Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3835
Hallo!

Jeg sitter å ser på struktur formelen til kalium nitrat og lurer på hvorfor det står + og minus her og der.

Her er struktur formelen til KNO3:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Potassium_nitrate_structure.svg

Jeg tegnet det opp slik jeg skjønte det:
http://bildr.no/thumb/871158.jpeg

Er dette rett?

Hvorfor er disse tegnene som viser at atomet enten er redusert eller oksidert viktig akkurat her? :S

Btw, skulle ikke strukturformelen ha sett noe lignende slik ut?

http://bildr.no/thumb/871166.jpeg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kaliumnitrat er et ionisk stoff, altså et salt. Salter er satt sammen av ioner, som er atomer eller molekyler med ladning. Kaliumionet er ikke bundet til nitrationet via en kovalent binding, istedet danner salter krystallstrukturer (f.eks. som NaCl).
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kaliumnitrat er et ionisk stoff, altså et salt. Salter er satt sammen av ioner, som er atomer eller molekyler med ladning. Kaliumionet er ikke bundet til nitrationet via en kovalent binding, istedet danner salter krystallstrukturer (f.eks. som NaCl).
Vis hele sitatet...
Ok, vet du grunnen til at det mister et oksygen atom og?

2 KNO3 -> 2 KNO2 + O2
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Ok, vet du grunnen til at det mister et oksygen atom og?

2 KNO3 -> 2 KNO2 + O2
Vis hele sitatet...
Det "mistes" da ingen oksygenatomer?
Det er seks oksygenatomer på hver side.

2 KNO3 betyr at det er 2 ganger det som står, altså 2 stk K, 2 stk N og 2 stk O3 (som da betyr at det er 2 ganger 3 stk O, som blir 6 O-atomer).
Og så blir det nesten det samme på andre siden av reaksjonslikninga.

Håper du forstår nå


Var det forresten dette du ville ha svar på, eller mente du noe annet med spørsmålet?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hallo!

Jeg sitter å ser på struktur formelen til kalium nitrat og lurer på hvorfor det står + og minus her og der.

Her er struktur formelen til KNO3:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Potassium_nitrate_structure.svg

Jeg tegnet det opp slik jeg skjønte det:
http://bildr.no/thumb/871158.jpeg

Er dette rett?

Hvorfor er disse tegnene som viser at atomet enten er redusert eller oksidert viktig akkurat her? :S

Btw, skulle ikke strukturformelen ha sett noe lignende slik ut?

http://bildr.no/thumb/871166.jpeg
Vis hele sitatet...
fordi det er et salt som blir holdt sammen av ionebindinger
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Grimdoc: Han siktet nok til at kaliumnitrat mister ett oksygenatom i den reaksjonen. Hvorfor visse kjemiske reaksjoner skjer er vanskelig å forklare, og jeg skal ikke prøve å gjøre det.
Ja, hvorfor kalium nitrat mister oksygen over tid.
Også en grunn hvorfor pyroteknikker oppbevarer KNO3 i lufttette beholdere...

Men kan du se slikt på strukturformelen til molekylet?
Sist endret av Fyllingz; 26. april 2011 kl. 09:59.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Ja, hvorfor kalium nitrat mister oksygen over tid.
Også en grunn hvorfor pyroteknikker oppbevarer KNO3 i lufttette beholdere...
Vis hele sitatet...
La oss sammenligne KNO3 med H2O2 som mister oksygen over tid.
Jeg har vært borti en 1,5 L flaske med ca 1 liter H2O2 som har eksplodert på grunn av dette.

Derfor liker jeg å tvile på at den teorien din ikke stemmer,
og at det heller er for å beskytte mot fuktighet,
for en 25 kg klump med KNO3 er upraktisk å håndtere.

Noen som kan bekrefte eller det motsatte?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Hallo!

Jeg sitter å ser på struktur formelen til kalium nitrat og lurer på hvorfor det står + og minus her og der.

Her er struktur formelen til KNO3:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Potassium_nitrate_structure.svg
Vis hele sitatet...
pluss og minustegnene angir formalladningen til atomene i forbindelsen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formal_charge

Nitrat strukturen skrives egentlig mer korrekt på måten under:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ni...-hybrid-2D.png
Sitat av hanses Vis innlegg
pluss og minustegnene angir formalladningen til atomene i forbindelsen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formal_charge

Nitrat strukturen skrives egentlig mer korrekt på måten under:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ni...-hybrid-2D.png
Vis hele sitatet...
Nitrat er litt annerledes enn KNO3 ja...
Men når kalium binder seg med nitratet så forandres strukturen og hvor dobbelbindingen i nitratet er hen finner plass...

men, vet ikke helt hvorfor du postet hybriden av nitrat ionet jeg? :O


Men takker for info angående formalladning..
Og bare så det er sagt: Den første originale "strukturen" er en såkalt Lewisstruktur. Mens den du prøvde å tegne kalles for "VSEPR-teorien". Litt feil å kalle en struktur en teori men. VSEPR står for: Valence shell electron pair repulsion. DVS at elektronparene vil frastøte hverandre mest mulig, og vi vil da få en tilnærmet tetraedrisk struktur i ditt tilfelle.

Et nitrat er bare NO3-. Fostat PO4- osv osv...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Nitrat er litt annerledes enn KNO3 ja...
Men når kalium binder seg med nitratet så forandres strukturen og hvor dobbelbindingen i nitratet er hen finner plass...

men, vet ikke helt hvorfor du postet hybriden av nitrat ionet jeg? :O


Men takker for info angående formalladning..
Vis hele sitatet...

Nei, det er ikke annerledes. Nitrationet eksisterer alltid i en forbindelse eller i komplekser som i vann og strukturen forandres ikke. Den negative ladningen er jevnt fordelt over hele nitrationet i KNO3 som best illustreres med hybridstrukturen til KNO3. Resonansstrukturene eksisterer ikke annet enn på papiret.
Dersom ladningen ikke hadde vært jevnt fordelt ville KNO3 ikke kunne danne gitterstruktur og dermed krystaller.

Dette er støttet opp av en stipendiat i uorganisk kjemi ved NTNU.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det "mistes" da ingen oksygenatomer?
Det er seks oksygenatomer på hver side.

2 KNO3 betyr at det er 2 ganger det som står, altså 2 stk K, 2 stk N og 2 stk O3 (som da betyr at det er 2 ganger 3 stk O, som blir 6 O-atomer).
Og så blir det nesten det samme på andre siden av reaksjonslikninga.

Håper du forstår nå


Var det forresten dette du ville ha svar på, eller mente du noe annet med spørsmålet?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tok feil men jeg er nesten 100% sikker på at det betyr 3stk oksygen atomer, men mulig det er feil siden ingen andre har stusset på det...

Sitat av hanses Vis innlegg
Nei, det er ikke annerledes. Nitrationet eksisterer alltid i en forbindelse eller i komplekser som i vann og strukturen forandres ikke. Den negative ladningen er jevnt fordelt over hele nitrationet i KNO3 som best illustreres med hybridstrukturen til KNO3. Resonansstrukturene eksisterer ikke annet enn på papiret.
Dersom ladningen ikke hadde vært jevnt fordelt ville KNO3 ikke kunne danne gitterstruktur og dermed krystaller.

Dette er støttet opp av en stipendiat i uorganisk kjemi ved NTNU.
Vis hele sitatet...
Er det pga at det er negativt ladet at det reagerer med luften? blir som pluss minus på en magnet på en måte.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Er det pga at det er negativt ladet at det reagerer med luften? blir som pluss minus på en magnet på en måte.
Vis hele sitatet...
Kaliumnitrat reagerer ikke med luft hvis det var det du trodde?
Sitat av hanses Vis innlegg
Kaliumnitrat reagerer ikke med luft hvis det var det du trodde?
Vis hele sitatet...
Er det ikke derfor kno3 oksyderer? hva annet er det det reagerer med som får det til å oksydere? men ser nå at du skriver at det ikke forandrer seg, tar jeg feil om at det oksyderer?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nei, en kan faktisk si at det er nitrogenet i KNO3 som gjør at det oksiderende. KNO3 virker oksiderende på reduserende materiale (som karbon) uavhengig om det er atmosfærisk oksygen tilstede. Tenk på feks. kinaputter. De eksploderer selv om reaktantene er i en lukket beholder.

Anbefaler deg å lese om redoksreaksjoner og oksidasjonstall dersom du vil lære mer. Dette er pensum i kjemi 2 (VGS) så du finner informasjon om det i pensumbøker som "Kjemien stemmer: Kjemi 2".
Sist endret av hanses; 30. april 2011 kl. 19:36.
kinaputter sprenger vel pga kjemikaliene reagerer med hverandre, sånn som flash, alu som drivstoff og perklorat som oksygenbærer, derfor de smeller uten oksygen som du sier, men det blir jo noe annet enn å la kno3 ligge i fri luft og oksidere, syns det er litt rart at det ikke er luften som gjør det, syns det er litt rart at det ikke forandrer seg etterhvert også, kanskje jeg burde kjøpe boka, kjemi er jo en gøyall ting og fint å lære, vet aldri når man har bruk for det.
Sist endret av Awareness; 30. april 2011 kl. 19:55.
Sitat av zevz Vis innlegg
men det blir jo noe annet enn å la kno3 ligge i fri luft og oksidere,
Vis hele sitatet...
Det oksiderer ikke, det reduseres (hvis reaksjonsligningen du kom med er riktig).
(Et oksidasjonsmiddel gjør at andre stoffer blir oksidert, selv blir det redusert)

Det er vel heller ingen grunn til at O2 trengs for reaksjonen, det står jo at KNO3 spaltes bare.

Jeg tror ikke dette skjer i boks ved lagring, KNO2 ville vel da blitt oksidert til KNO3 av lufta, ikke omvendt...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
kinaputter sprenger vel pga kjemikaliene reagerer med hverandre, sånn som flash, alu som drivstoff og perklorat som oksygenbærer, derfor de smeller uten oksygen som du sier, men det blir jo noe annet enn å la kno3 ligge i fri luft og oksidere, syns det er litt rart at det ikke er luften som gjør det, syns det er litt rart at det ikke forandrer seg etterhvert også, kanskje jeg burde kjøpe boka, kjemi er jo en gøyall ting og fint å lære, vet aldri når man har bruk for det.
Vis hele sitatet...
KNO3 vil som sagt ikke oksideres i fri luft. Tenker du på det Fyllingz skriver i innlegg #3? Det kalles termisk dekomposisjon og noe som skjer ved temperaturer over 560 grader C (ref: wikipedia) og skyldes at varmenergien bryter bindingene i forbindelsen. Det er forsåvidt en redoksreaksjon; nitrogenatomet oksiderer oksygen i KNO3 slik at det dannes elementært oksygen.

Det synes jeg du skal gjøre
Sitat av hanses Vis innlegg
KNO3 vil som sagt ikke oksideres i fri luft. Tenker du på det Fyllingz skriver i innlegg #3? Det kalles termisk dekomposisjon og noe som skjer ved temperaturer over 560 grader C (ref: wikipedia) og skyldes at varmenergien bryter bindingene i forbindelsen. Det er forsåvidt en redoksreaksjon; nitrogenatomet oksiderer oksygen i KNO3 slik at det dannes elementært oksygen.

Det synes jeg du skal gjøre
Vis hele sitatet...
Er nok jeg som har missforstått litt, burde lese mere kanskje!
Takk for bra svar
Sist endret av Awareness; 30. april 2011 kl. 20:38.
Skal si jeg lærte litt med takker for gode svar!
Spesielt hanses og hans utdannede NTNU venn :P

Btw, ene oksygen atomet mangler et elektron, kan noen forklare hvorfor det ikke for eksempel har blitt dannet K2NO3?

Skal si jeg lærte litt mer...*
Sist endret av Fyllingz; 30. april 2011 kl. 23:44.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg

Btw, ene oksygen atomet mangler et elektron, kan noen forklare hvorfor det ikke for eksempel har blitt dannet K2NO3?
Vis hele sitatet...
Sitter med mobilen i lunsjpausen og har derfor ikke helt oversikt over tråden, men har du tatt høyde for at oksygen har varierende oksidasjonstall i forskjellige forbindelser?
Nitrogen har også denne egenskapen.
Sitat av Knask Vis innlegg
Sitter med mobilen i lunsjpausen og har derfor ikke helt oversikt over tråden, men har du tatt høyde for at oksygen har varierende oksidasjonstall i forskjellige forbindelser?
Nitrogen har også denne egenskapen.
Vis hele sitatet...
Nei, så nå gir det mening :P