Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 51183
Jepp enten de "Nygaad" sier eller så kan de vær at du har hatt litt forlite varme på plata,
jeg har hvertfall opplevd dette med både vanelig å svovel_fritt når jeg har laget de med cia metoden da blir de bare noe dritt som brenner senere en Knsu.

Men ikke bruk formye varme heller da,
når jeg lager de så begynner de å boble litt da tar jeg de vekk fra plata og venter til boblene er borte,
vanskelig å forklare da , men du forstår hva jeg mener når du ser de selv.
Takk for svar.
Det var nok for dårlig knust ja
kjøpte meg en morter idag, knuste blandingen godt og prøvde igjen.
Det funka fett
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjedelig streiting
Så du skal altså hadde på varmen til det er så og si tørt? Eller skal du bruke noe alkohol til å få ut de sist vanndråpene? Prøvde å lage det igår men det er fremdeles litt fuktig, så brenner ganske sakte.
▼ ... over et år senere ... ▼
1. I en sylinder som er tett, osen kan oxygen få det til og brenne ?
2. Er det KNO3 som danner gassen oxygen?
3. Kan du forklare litt hva alle stoffene gjør?
Sist endret av rocky37; 8. november 2010 kl. 11:51.
2. Pga. komposisjonen inneholder Kaliumnitrat, en oksidant.
Det vil si at under en reaksjon mellom denne oksidanten og en reduktant, feks. trekull, så vil kaliumnitratet gi fra seg oksygen til kullet slik at det kan brenne. Kullet består stort sett av karbon så da vil man omdanne C til CO2.
Som du ser har kaliumnitrat (KNO3) tre oksygen i formelen.

3. Ja, det kan jeg vise deg i en tidligere post.
Det skjer det samme som jeg prøver å forklare ovenfor, men med forskjellige stoffer.
Dersom du lærer noe av det jeg viser deg så kan du bruke samme metode for å finne ut hva som skjer med hvilke stoffer som helst.

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=121372
Sist endret av Knask; 8. november 2010 kl. 11:58.
kan jeg bruke sukker til svartkrutt? for jeg skal bruke det med en gang og har ikke kulemøle
Hvis du ikke har mølle kan du se langt etter poff med mindre du har timesvis med manuell knusing i morter. Det blir mer som en liten fresende haug... Muligens brukbart til små fontener. Snakker av erfaring med svovelholdig krutt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det later til at min forrige post ble slettet, av en eller annen grunn. Jeg velger å linke på nytt, da denne siden faktisk har mye fin lesning om svartkrutt med vs. uten svovel.

http://www.musketeer.ch/blackpowder/recipe.html
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg har sett meg nødt til å slette nesten to sider av tråden fordi rocky37 ikke ser ut til å være istand til å søke for å få svar på de enkleste spørsmål.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et spørsmål som kansje vil virke dumt for dere som har litt mer peiling enn det jeg har går det an å tilsette ALpulver for å kjøre svovelfritt krutt mer sensitivt ??
Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
Et spørsmål som kansje vil virke dumt for dere som har litt mer peiling enn det jeg har går det an å tilsette ALpulver for å kjøre svovelfritt krutt mer sensitivt ??
Vis hele sitatet...
Virker som ingen svarer?
Så eg prøver meg utpå!

Nei :P
Tipper at Al vil gjere det mindre sensitivt i forhold til effekten KNO3/C med svovel.
Det svovel gjer er at sortkruttet tar fyr av lavere varme enn uten.

Men du kan jo berre prøve?

Lagt til: Haha, nå kan vi ikkje lenger redigere innlegget? :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan si med erfaringer at svovelfritt krutt med blandingforholdene 1:2 brenner kjappere enn 20:80 kruttet, for de som syns det brenner litt sakte. Trenger ikke å mølles like lenge heller, for å få brukbart krutt.
Sitat av piloten Vis innlegg
Kan si med erfaringer at svovelfritt krutt med blandingforholdene 1:2 brenner kjappere enn 20:80 kruttet, for de som syns det brenner litt sakte. Trenger ikke å mølles like lenge heller, for å få brukbart krutt.
Vis hele sitatet...
Er litt rart at det brenner fortere når mindre en mengde oksygen er representert til materialet enn det trengs for full forbrenning? Dette er også langt under oksygen balansert :P

Oksygen balansert svovelfritt krutt er jo;

12.93% kull
87.07& KNO3

Ca. ratio: C/KNO3 1/6-7

Visst denne er rett;
- 4 KNO3 + 5 C -> 5 CO2 + 2 K2O + 2 N2
http://www.pyroguide.com/index.php?t...r_(Sulphurless)

Hvis du leser her så står det hvertfall at 1:2 brenner fortere enn 1:3.

Er dette riktig som står her? Ser uansett ut som at 1:2 brenner kjappest, da jeg trenger mindre lift også :P
Sitat av piloten Vis innlegg
http://www.pyroguide.com/index.php?t...r_(Sulphurless)

Hvis du leser her så står det hvertfall at 1:2 brenner fortere enn 1:3.

Er dette riktig som står her? Ser uansett ut som at 1:2 brenner kjappest, da jeg trenger mindre lift også :P
Vis hele sitatet...
Du beviste akkurat at det er rett :P
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Er litt rart at det brenner fortere når mindre en mengde oksygen er representert til materialet enn det trengs for full forbrenning? Dette er også langt under oksygen balansert :P

Oksygen balansert svovelfritt krutt er jo;

12.93% kull
87.07& KNO3

Ca. ratio: C/KNO3 1/6-7

Visst denne er rett;
- 4 KNO3 + 5 C -> 5 CO2 + 2 K2O + 2 N2
Vis hele sitatet...
Kjemi er aldri så enkel som en tror og dette gjelder ikke minst forbrenningsreaksjoner. Er nok lurere å støtte seg opp mot empirisk fakta enn såpass forenklede teoretiske beregninger!