Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 20832
Hvordan kan man lage så store stjerner uten at de blir "driven in" ?

Ser at du er godt i gang RubenE!
Håper at du slenger opp bilder og film av dette!
Very Important Pyrotechnician
De er rundt 22 mm, egentlig ble de litt for store. Det er stjerner til 8'ern. Skulle som kanskje noen fikk med sende en opp i høst, men det ble endring i planene så jeg sender en opp til nyttår i stedet. Er TT med aluminium, på B-70 blå kjerne, primet med diverse BP, derav den noe hårete looken.

Nitro, det heter seg at du ruller på i flere omganger, og lar de tørke helt før du fortsetter. Så det var slik jeg gjorde det å trodde det var plankekjøring... Det jeg ikke hadde ventet var at stjernen ble våt helt inn til kjernen hver gang jeg rullet på et nytt lag Det er vistnok ulempen med å bruke dextrin som bindemiddel og spesiellt på stjerner med mye kull som dette. Så det var bare å ta tiden til hjelp. Disse har tørket i en tørkeboks litt over 1,5 måned.

Må forresten konkludere med det samme som Ruben, jeg har litt dårlig tid nå. Problemet med nyttår, er den der julegreia som dukker opp hvert år mitt i forberedelsene
Når har ikke jeg erfaring med akkurat hvor store man kan rulle de per omgang, men så lenge man lager runde stjerner kan man jo rulle i flere omganger. man ruller da ett lag, lar de tørke, og så ruller man på mer komp.

Man kan jo presse ganske kometer uten at de blir driven-in, men da bruker man ofte andre bindemidler enn redgum, shellac eller dextrin.

Edit: Snøfokk kom vist før meg der ja
Sist endret av sorn; 18. desember 2009 kl. 15:19.
Very Important Pyrotechnician
Hvis man bruker SGRS, så skal de holde seg helt tørre i senter uansett hvor mange lag du legger på. Men det sies at du bør rulle med toro-metoden for at det skal egne seg som bindemiddel. For de som evt ikke viste det, så er toro når man lager en suppe av komposisjonen og vann, som man da bruker til å fukte stjernene med i stedet for rent vann på en sprayflaske.

Skulle bare opplyse folket om siste episode Dirty Jobs på Discovery s07e11 der Mike Rowe er på besøk hos en liten fyrverkerifabrikk i USA ( http://www.littlebigshots.net/ ) Meget bra episode, ikke minst morsom!
Ligger også på pyrobin, vet ikke om jeg kan poste linken, men de som vil se den finner den sikkert Jeg så den forresten når den gikk på discovery norge, men der hadde de klippet vekk navnene på kjemikaliene de brukte...

Edit, fikk ikke ny overskrift når jeg brukte legg til funksjonen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var jos tore og fine stjerner. Viste ikke at man klarer mekke så fine stjerner når man ruller TT.
Granulerte du først?
Very Important Pyrotechnician
Vel, de er litt bulkete, men greie nok. Ikke glem at jo større de blir, jo lettere et det å rulle...
Fuktet komp med 5% vann, og så siktet jeg igjenom en 12 mesh sikt. Ventet så til det var halvtørt, og så siktet jeg igjen i en 40 mesh sikt. Var litt pes å få det igjenom den fine sikten, men tilsammen brukte jeg kanskje 15 minutt totalt, pluss et døgn tørking. Vel verdt jobben, for det ble veldig bra å jobbe med.
Sist endret av Snøfokk; 19. desember 2009 kl. 15:09.
Dette blir da min første nyttårsaften med hjemmelaget fyrverkeri!
Skal sende opp mange starmines og starmine cakes, noen 1" sylindriske shell, 1" og 2" D1 kometer og et par fontener.

Gleder meg :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Han karen som var med (Albert Knoblach) i programmet der er aktiv på Passfireforumet. Artig
Very Important Pyrotechnician
Svettet litt når jeg laget denne, 1 stjerne til overs...
Info: Silver flitter, 6"
Plan A) Sprenge vekk alle trær jeg ser.
Plan B) Sprenge vekk de jeg ikke ser.
Plan D) Mente plan C
Plan C) Skulle egentlig være plan D
Plan E) Kjøpe masse stjernerap som skal brukes til diverse sparkler bombs

(Overtrøtt)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Plan F) Siden vi går over til neste år, vokse litt opp
Dette er min plan. Skal også kjøpe noe Svea Bombard, og alle de forskjellige 25 skudds batteriene.
Har en også en plan G) lage et par 2" som skal pryde himmelen kl 00:00
Very Important Pyrotechnician
Bull er ute med propagandaen sin som vanlig på denne tiden av året: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2785392.ece
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja det der er noe vi kan kalle Bullshit
Kald pils og mye god mat Blir nyttår i Thailand i år
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Bull er ute med propagandaen sin som vanlig på denne tiden av året: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2785392.ece
Vis hele sitatet...
Herregud, er han helt rabiat eller? er vel 3året han er i nyhetene.
hadde håpet at han nå klarte å holdt kjeft i år jeg sånn at han ikke tok
hele jule/nyttårs stemningen i fra meg i år også

Burde heller stått "dette kan skje dersom du er FULL på nyttår!"
Straff de som bruker fyrverkeri når de har drukket alkohol MYE hardere
å prøv å ta flere som bruker fyrverkeri uvettig er nå de jeg mener de burde gjøre.

Hadde kanskje også vært en god i de om de som går på ungdomskolen hadde hatt et par timer en gang der de lærte seg
hvor farlig fyrverkeri er å lært de å fått respekt for det, eller hva synst dere?


Det er hvertfall propaganda det som står i nettavisen,

Sitat fra-Dsb

- Rakettforbudet har hatt en meget positiv effekt. Vi har fått en betraktelig nedgang i antall alvorlige personskader, og da særlig øyeskader, sier avdelingsdirektør Torill Tandberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Vis hele sitatet...
Fra nettavisen -
Nils Bull, som er øyelege og avdelingsdirektør ved Haukeland universitetssykehus i Bergen, sier at forbudet mot raketter med styrepinne førte til færre alvorlige øyeskader, men at antallet skader er like høyt.
Vis hele sitatet...
For å ikke glemme overskriften i nettavisen!
Færre personskader, men like mange øyeskader. Hjalp det med rakettforbud?
Vis hele sitatet...

Skade statistikken fra dsb-
Ved nyttårsfeiringen 07/08 ble det registrert 23 øyeskader. Ved inngangen til 2009 fikk ni personer øyeskader. Av disse var tre alvorlige.
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, men en nedgang fra 23 til 9 er hvertfall langt fra INGEN TING.

Personskade statistikken til dsb:
http://www.dsb.no/PageFiles/11729//IMG9674REG.jpg


Skulle hvertfall likt å sett skade statistikken hvis det hadde komt et alkoholforbud
fra dsb-
Flest skader skjedde der hvor fyrverkeriet ble avfyrt av barn og berusede personer. Halvparten av de skadde var under 18 år, som er aldersgrensen for bruk av de fleste typer fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Tror også et alkoholforbud hadde vært nødvendig nå i juletidene også
:http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3433280.ece er helt for jævelig at så mangen uskyldige barn gruer
seg til julen pga at foreldrene skal drikke!


Jeg skal hvertfall ha en helt alkoholfri nyttårsfering med venner å vi skal sørge for å ikke bli en del av skadestatistikken å håper at ikke noen andre her heller blir det
Sist endret av Bowman; 22. desember 2009 kl. 02:21.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fantastisk! Den propagandataktikken de kjører gjør meg kvalm.
Selv skal jeg holde meg unna statistikken for evig og altid.
Da var mitt arsenal av luftbomber til nyttår endelig klart, bortsett fra å utstyre de med lunter/lift. Er gåen i armene etter flere dager med shell-spiking hehe!

Her er et bilde av bombene, både 3" og 4". Det er en solid vekt/volumøkning fra 3" til 4" kaliber på sylinderbomber, det går vel med ca 5-8 hekto krutt per 4" bombe!

link til bilde:
http://www.pyrobin.com/files/shells2009.jpg
Very Important Pyrotechnician
Vakkert! Perfekt finish
Ja da er man igang med forberedelsene til nyttår. er litt stressa, men jeg har hele kjemisalen på skolen i hele rommjulen så her går det unna.
Imponerende Thomas!

Hadde vært tøft med en film av showet ditt!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nice sylindere! Ikke noe å si på det
De fleste lager runde shells, så hva får deg til å foretrekke sylinder?

@Mods: I post #68, hva fikk dere til å fjerne Bullshit komentaren? Personhets?
Sist endret av Up; 23. desember 2009 kl. 02:13.
Kommer vel selv til å fyre opp noen raketter med 2" shells på . Har ikke så mye oksidanter igjen, så får desverre ikke lagd så mye. Blir vel helst dagen før nyttårsaften da jeg tviler på at jeg er i form til å fyre opp noe særlig midtnatt på nytårsaften. Må isåfall bli stjerneskudd
[quote=Up;1584912]Nice sylindere! Ikke noe å si på det
De fleste lager runde shells, så hva får deg til å foretrekke sylinder?

Godt spørsmål egentlig hehe. Har vel mest med at det var sylindershells jeg startet med å lage og har siden fortsatt med dette. Vet at mange foretrekker runde shells, de er vel enklere å sette sammen når en bruker plastskall samt at det er lettere å få en fin fasong på sprengningen.

En fordel med sylinderbomber etter min mening er at jeg får flere stjerner i en sylinder og følgelig et tettere mønster av stjerner på himmelen når de sprenges. I tillegg trenger en ikke annet enn godt svartkrutt/pulverone til sprengmiddel i disse, gitt at en bruker god tråd til spiking. Synest jeg får bra spredning med sterk lintråd. Er viktig å legge den stramt/bruke jevn stramming!
Tja, blir vel lite her! Skole, MC-lappen og fly-sertifikat kommer i veien for det meste av produksjonen, men noen små rakketter har jeg laget

Noen som egentlig vet hvortid fyrverkeri salget starter i Hordaland?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det lurt å holde på med eksplosiver om du tar flysertifikatet? Hva viss noen finner ut?
Mine planer er å lage et par av disse:

http://bildr.no/thumb/553835.jpeg

Homemade shell av valnøtter.
Slikt skjer når man sitter å kjeder seg på julaften.

Det er bare pingler som ikke lager shells selv
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Falken Vis innlegg
Det er bare pingler som ikke lager shells selv
Vis hele sitatet...
Hehe ja da er du kommet rett, da de fleste her lager shells selv

Men valnøtta din ser ikke ut til og ha særlig bra timing? Du skal fyre den på bakken?
Sitat av Up Vis innlegg
Hehe ja da er du kommet rett, da de fleste her lager shells selv

Men valnøtta din ser ikke ut til og ha særlig bra timing? Du skal fyre den på bakken?
Vis hele sitatet...
Jepp, de skal nok fyres av på bakken
Tørr ikke eksperimentere så mye, når jeg ikke kan så alt for mye om pyroteknikk.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Falken Vis innlegg
Mine planer er å lage et par av disse:
Homemade shell av valnøtter.
Vis hele sitatet...
Har sett tresalutter, men denne var definitivt ny!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Falken Vis innlegg
Jepp, de skal nok fyres av på bakken
Tørr ikke eksperimentere så mye, når jeg ikke kan så alt for mye om pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Det der er meget fornuftig av deg
Very Important Pyrotechnician
Måtte varme opp litt til nyttår å sjekke at kruttet var tørt Sendte opp en 3" buell rød på shimizu brilliant core. Litt for store og dermed for lite stjerner, ikke perfekt timing på fargeskift, men det får gå.
http://www.pyrobin.com/files/3_buell_brilliant_core.wmv
Måte på perfeksjonisme!

Pent shell det der!
Very Important Pyrotechnician
Takk, og nei, jeg er overhodet ikke så kritisk som jeg kanskje ga uttrykk for, jeg bare konstaterte et par ting som kan forbedres. Jeg har større shells som jeg er mye mer skeptisk til allerede før jeg har sendt de opp, men det er jo litt av spenningen og sjarmen med dette!
Very Important Pyrotechnician
Akkurat ferdig med godsakene, så nå er det bare å gjøre klar utskytningsplassen.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ser konge ut, Snøfokk! Gleder meg til filmer Er stort sett ferdig selv nå, men må feste lift og lunter til en del luftbomber i morgen. Bilder kommer også i løpet morgendagen
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Måtte varme opp litt til nyttår å sjekke at kruttet var tørt Sendte opp en 3" buell rød på shimizu brilliant core. Litt for store og dermed for lite stjerner, ikke perfekt timing på fargeskift, men det får gå.
http://www.pyrobin.com/files/3_buell_brilliant_core.wmv
Vis hele sitatet...
Den var jaggu saftig.
Har fått karret til meg en "James Bomb", et batteri til 700,- som ble tilbakekalt av brannvesenet noen timer etter at jeg kjøpte det ^^

Ikke illegalt å sitte med det vel? Kjøpte det tross alt før brannvesenet var på inspeksjon med listene sine?

Over til noe litt mindre legalt: En 1kg ANSU "sigarett". Er det mulig å smelle av noe slikt uten at purken klager?
Kommer an på hvor du smeller det av selvfølgelig..

Hvis "purken" ser røyk tilsvarende 1 kg ANSU inne i et boligområde på nyttårsaften så kan du vedde på at brannvesenet dukker opp..Og de har helt sikkert bedre ting å gjøre på nyttårsaften enn å fortelle en gjeng med ungdommer at de ikke må leke med røykbomber.

Bruk huet!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bruk vettet, gutter! Godt rødt nytt år! (jeg sympatiserer med Rødt/Rød Ungdom)!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Bruk vettet, gutter! Godt rødt nytt år! (jeg sympatiserer med Rødt/Rød Ungdom)!
Vis hele sitatet...
RU'er? :-D

Har planer om å drikke meg så full som jeg kan bli, og holde meg unna alt som kalles fyrverkeri når jeg gjør det. Ha et jævlig bra 2010 folkens!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Her har det skrumpet litt inn iom. at kulemølleombyggingsprosjektet tok en litt uventet negativ vri grunnet veldig lite tid. Jeg er rett og slett begrenset av mengden lift jeg har til rådighet. Så i år blir det et 5toms bowtie, et tåpelig 5toms "bowtie" med salutter i stedet for stjerner i endene og 7-8 3tommere med diverse innhold.

Og for å gjøre som BomberMan: Måtte nattvekterstaten bli realiteten i det nye året.
Har et aldri så lite problem her.

I en kombinasjon av problemer med kulemøllen og glemskhet har jeg klart å sette meg fast slik at jeg ikke har nok break igjen til resten av mine 3" med stjerner.
Noen som har muligheten til å komme med tips til en improvisert break fortløpende?
blir vel ikke så mye for meg i år. Men jeg har skaffa meg 17 knallskudd fra forsvaret.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har et aldri så lite problem her.

I en kombinasjon av problemer med kulemøllen og glemskhet har jeg klart å sette meg fast slik at jeg ikke har nok break igjen til resten av mine 3" med stjerner.
Noen som har muligheten til å komme med tips til en improvisert break fortløpende?
Vis hele sitatet...
Har du tenkt på whistlemix? Altså whistlemix på feks. risskall? Det burde funke utmerket på 3" vil jeg tro. Er litt usikker på forholdet mellom risskall og whistlemix, men det kanskje er mulig å finne på nettet. Har sett det blitt brukt på 6" på en PGI video. I forholdet 2:1 og 3:1 mener jeg å huske
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har du ingen BP overhodet? Klarer du fikse mølla og fikse noe kurant krutt (møll 2-3 timer, flashbooster gjør jobben). Du trenger ikke store mengden filler med BP til en 3", egentlig. Jeg bruker rundt et par spiseskjeer og resten slow flash.

Alternativt kan du godt dekke eksempelvis gressfrø, krympet puffet ris eller vanlig ris, for den saks skyld, med slow flash. Ha 3-4-5% dextrin i slowflashen, og dekk frøene/risen som du ville gjort med BP. Til et 3" bruker jeg vanligvis rundt 7-8 gram slowflash av typen 2:1:1 KNO3:S:Al.

KNO3 og S mølles eller gnis sammen på annen måte (kaffeknuser, morter, fantasi) og Al av typen bright flake tilsettes siden. Tror det skulle kunne fungere fint.

Alternativt kan du droppe dextrinen og fukte med etanol tilsatt redgum. Dette korter tørketiden. Litt borsyre i flashen (1%) kan være en fordel dersom du går for dextrin/vann.
Sist endret av Nygaard; 30. desember 2009 kl. 13:53.
Du kunne jo brukt KP?
Har ingrediensene til det jeg trenger, men det jeg lurer på er om det er mulig å kun bruke meal BP eller KP som mikkello foreslår?
Vil en 4-5 g flash booster funke for å få en fin effekt av meal?

Kjenner at panikken begynner å bre seg! De små barna mine må sendes opp!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Meal er ikke noe særlig. Det du trenger er noe som gir litt luft, slik at all bursten tenner mest mulig likt og brenner vekk fortest mulig. Det er derfor risskall etc. benyttes, samtidig som det sparer BP i forhold til rent granulert krutt. Dersom du har sprit og RG eller vann og dextrin er det en smal sak å konvertere meal til noe brukbart etter den flotte guiden til Snøfokk (http://warispeace.co.uk/forum/showthread.php?t=145734). Mtp. tørketid og nyårets nære inntreden er nok spritalternativet det beste. Du kan eventuelt forsøke flash alene med en filler, eksempelvis ris, uten å feste flashen til filleren på noen måte. Da får du fylt shellet uten å bruke for mye flash.