Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129103
Very Important Pyrotechnician
Nei, det er ikke optimalt, men det er bedre enn at de går i bakken uten å gå av
Derfor foreslo jeg å bare splitte de, å ikke gjøre noe mer siden det sannsynligvis er ganske tynne lunter her som du er inne på.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er sikkert litt knotete å crossmatche så tynn visco ja. hehe
Jeg hadde forsøkt er å skråskjære lunten slik du har gjort, og så dyppe enden i meal slurry (vått ugranulert svartkrutt). Det er en fordel hvis kruttet ikke er alt for raskt slik at du får eksponert lunta for varme over lengre tid. Da er det større sjans for at den tenner kan jeg tenke meg. Skal du ytterlig øke sjansen for antenning kan du helle litt fint granulert svartkrutt på lunten rett etter du har dyppet den i meal slurryen. Da gir en større overflate og øker dermed sjansen for at lunta antennes av liften.
Hvis det er for kjedelig å vente på tørkende lunter kan du bruke NC- lakk som bindemiddel. Det er løselig i aceton og tørker endel raskere enn dextrin+ vann.

Det er det ikke sikkert at det er så dumt å bruke liftcup hvis du gidder å lage det. Shellene dine vil gå høyere samtidig som at lunten blir eksponert for varmen fra liften over litt lenger tid. Men primer du som nevnt ovenfor, vil nok problemet ditt være løst.
Sist endret av hanses; 22. september 2009 kl. 08:17.
Bruker ikke luntene som fulgte med nei, bruker lunter fra "100 skudds kulebatteri" fra europris. Blir ca det samme da, bortsett fra at de jeg bruker er lengre, helt rette og derfor lettere å jobbe med.

Skal prøve å prime de, men intill jeg får kulemølla fra pyrocreations så er det litt begreneset hva jeg har av svartkrutt..særlig meal, men kansje jeg kan bruke whistlemix fra grisehyl ellerno? Det er i allefall fint pulver
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har laget mange 3/4" sells med crackling balls og brukt de luntene som fulgte med. Gjør ingenting med lunta, bare litt smeltelim for å beskytte mot varme og BP/NC prime på bunn, ingen klipping/kutting. Fungerte hver gang for meg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mener du sånne hvite lunter, sorn? Det er ikke visco i såfall.
Og Anders, jeg brukte og de tynne som fulgte med, og det funket også vær gang
Høres jeg virkelig så noob ut up? :'(

Er nok visco ja :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei er bare det at alle batteriene jeg har åpnet og tatt luntene som linker sammen rørene fra, har vært slike hvite lunter og ikke Visco
Kulebatteriene fra europris består av 10 paralelle rør som er limt på et større rør i midten, hvert rør har 10 stjerner, langs hele lengden av hvert rør går det en viscolunte. De koster vel en 15 kr per stykk og det er ca. 3 (30 cm x 10) meter visco i hvert batteri
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ah så det er sånn 100 skudds romerlys sak ja.
30 cm er vell kanskje og overdrive litt? 25 kanskje?
I allefall, høres ganske greit ut det ja.
Forsåvidt 10 ganger dyrere enn en rull fra pyrocreations da.
pyrocreations selger ikke lunter til norge så vidt jeg vet..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke? Pyrodirect da.
Mulig dette er et dumt spørsmål..men er det lov til å importere lunte til Norge? Risikerer du ikke at pakka ikke kommer gjennom tollen?
Det er ikke lov nei, men er pakkens verdi under 200kr vil tollerne sjelden åpne pakken.
Ikke la dette gå over til enda en "Hvor får jeg tak i lunter og er det lov i Norge"-diskusjon da. Slike har vi nok av fra før.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Hvilke shell på pyrocreations passer til en 2" mortar, den http://pyrocreations.com/inc/sdetail/560 eller denne http://pyrocreations.com/inc/sdetail/52434 ?
Sist endret av P-freak; 3. oktober 2009 kl. 00:25.
Egentlig ingen av dem, men 2 1/2" er for stort, så den går i alle fall ikke..

Du kan sikkert bruke 1 3/4" shellet, men du må sikkert legge på noen ekstra lag pasting for å gjøre det stort nok.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Går det an å sende opp plastikk shells uten ekstra pasting? Har xylene til å lime dem sammen med, men mortaren jeg har er for liten til at det er plass til ekstra pasting. Er snakkk om 2 1/2" shells fra pyrocreations.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Plastikk skall er jo mest så man skal slippe pasting, forde om det kan være en fordel og slenge på litt papir over plastikken.
Så ja det skal gå fint, men tror du må ha litt ekstra booster.
Very Important Pyrotechnician
Som up sier, plastshell er i utgangspunktet ment å sendes opp uten pasting. Men du bør sørge for at det helst tyter ut litt plast i skjøten når du limer. Pensle gjerne på xylene over skjøten til slutt for å være 100% på at den er helt gasstett. Du kan også legge én runde med vanlig elektrotape rundt skjøten. Den drar du så hardt til at den ligger helt tett og kompakt rundt.
Takker, da blir det nok et shell med video i kveld tenker jeg..hvis jeg har nok stjerner
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er jo egentlig bare fordeler med å paste plastshellene, så hvis du gidder hadde jeg uten tvil gjort det! Sjansn øker for at alle stjerner antenner og i tillegg gir det en bedre break. Ruben paster alltid sine plastshells ut ifra det jeg vet, og resultatet blir jo veldig bra! Så har du tid, gjør det! Du kan i det minste gi det et forsøk og se om det er verdt det ekstra arbeidet. Jeg elsker også utseendet på et pastet shell! hehe
Problemet er at mortaren min ikke har plass til pasting..så intill jeg skaffer et større rør så går det nok ikke
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Får du ikke på ett lag enngang?
Vel, ett lag kan vel kansje gå, men ikke mer enn det tror jeg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hvis du ikke får plass til mer enn 1 lag ville jeg kjøpt meg litt glassfibertape og brukt det istedenfor pasting. Fåes blant annet på binders hvis du har en slik butikk i nærheten. Det vil nok forbedre breaken en god del.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du får på 1 lag, så kan du se om du får tak i 30 grams kraftpapir og kjøre 2 lag av det, eventuelt få tak i glassfiberteip.

EDIT: Anders kom heftig før meg der ja... Prisen av og være treg.
Sist endret av Up; 20. oktober 2009 kl. 22:39.
Takker, da skal jeg skaffe meg litt glassfiberteip og satse på at neste shell blir bedre ^^

Satser på at pakka fra czort kommer en gang i neste uke, kansje denne uka hvis jeg er heldig (ble sendt fra polen torsdag i forrige uke, men sporinga har ikke sagt noe mer) så da blir det whistle og flash. Da har jeg booster, og med glassfiberteip i tilegg tror jeg det kan bli veldig bra

Skal også lage noen flere stjerner når jeg har oppgradert stjernerullern litt, må kjøpe en ny og større bøtte samt en bedre sprayflaske.
Sist endret av sorn; 20. oktober 2009 kl. 22:44.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Viss du får på 1 lag, så kan du se om du får tak i 30 grams kraftpapir og kjøre 2 lag av det, eventuelt få tak i glassfiberteip.

EDIT: Anders kom heftig før meg der ja... Prisen av og være treg.
Vis hele sitatet...
Jeg faktisk prisen av å være treg ja^^


Til topic er jeg også for pasting.
Men det beste, Vacuum hemis, det er genialt! litt arbeid i starten, men så blir det kos!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Ja kan tenke meg at vakuum metoden er konge! Gir den litt den samme kvaliteten som avispapir, i tillegg til at det er mye raskere når en har kommet igang.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha! Mente Hanses! Sorry guttær!
I allefall, vakummetoden må jeg nesten vurdere og prøve! Den er jo høvlig den!
ser at det har blitt diskutert en del om å lage glassfiber mortarer i denne tråden fra førav så jeg spør helle her i steden for å lage en ny tråd,
jeg har planer om å lage meg noen 3" å muligens 6" glassfiber mortarer
så lurte jeg på om at det er mulig å ta polyesteren rett utpå røret du bruker som form for så trekke det rett av ?
må nok pusse formen jeg skal lage mortaren av først sånn at det ikke er noen
ugjevnheter uten på formen som glassfiberen kan sette seg fast i sånn at jeg ikke får mortaren løst etter på.

Å noe jeg ikke har forstått helt , etter å ha lest en del guider å sett noen filmer på youtube ,
må jeg smøre på voks (tenker på sånn en som du vokser bilen med) utpå formen jeg skal bruke?
å skal jeg smøre på epoxy/herder-eller resin/herder (har ikke bestemt meg helt for hvilken av de jeg skal gå for)
på formen før jeg begynner å ta på polyester ?
Sist endret av Bowman; 22. oktober 2009 kl. 15:24.
Very Important Pyrotechnician
Du sier ingenting om hvilken type rør du skal bruke som form? PE og PP skal du kunne støpe rett på hvis røret er helt glatt, men du må nesten vokse for sikkerhets skyld. Men en annen metode som er enklere er å bare legge på et par lag med plast rundt røret. Klipp opp en søppelsekk eller bruk bygningsplast. Jeg har støpt på rørskåler i isopor som jeg la et par lag plast på og det funket utmerket. Samme metode kunne du også brukt hvis du støpte på papprør og ønsket å fjerne det etterpå.
Tusen takk for et godt svar snøfokk ! kp fra meg hvertfall.

Tenkte å bruke papprør eller et pp rør som form til 3" mortaren å et sånnet rør som du tar betong oppi når du skal lage betongsøyler til 6" mortaren som pyro anders sa tidligere i denne tråden.

angående det med rørskålene så regner jeg med at den metoden er noe alla den som de bruker her eller tar jeg feil ?: http://www.youtube.com/watch?v=ARch2...eature=related
Tror nok muligens jeg kommet til å gå for den metoden de bruker i filmen.
Sist endret av Bowman; 22. oktober 2009 kl. 18:23.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Når jeg lagde min 6" mortar, så brukte jeg et støperør fra Biltema av papp. Jeg støpte glassfiber rundt det, og lot enkelt pappformen bli der den var. Jeg separerte ikke pappen fra glassfiberen altså Men som du sikkert vet, er det jo greit å prøve å unngå bruken av splintrende plasttyper, så hvis du bruker en av de som støpeform, så kan det jo være greit å fjerne de fra hverandre. Hvis du skal lage flere mortere av den samme formen så må du jo nesten det, og Lykke til!
Sitat av RubenE Vis innlegg
Når jeg lagde min 6" mortar, så brukte jeg et støperør fra Biltema av papp. Jeg støpte glassfiber rundt det, og lot enkelt pappformen bli der den var. Jeg separerte ikke pappen fra glassfiberen altså Men som du sikkert vet, er det jo greit å prøve å unngå bruken av splintrende plasttyper, så hvis du bruker en av de som støpeform, så kan det jo være greit å fjerne de fra hverandre. Hvis du skal lage flere mortere av den samme formen så må du jo nesten det, og Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk
tenkte faktisk på om det var mulig å gjøre det på den måten , men var litt usikker på om det gikk , så takk for at jeg fikk bekreftet at det går!
skal nok få kjøpt meg 4-5 rør på biltema om ikke så mangen dagene da.

Edit: hvor mye polyester brukte du på hver 6" mortar?


etter hva jeg har forstått så burde det være mulig å bruke Pe rør som mortar noen som vet hvordan det er med pp?
å er det noen som kan bekrefte at det ikke lager splinter sånn som pvc?

kommer uansett til å grave mortarene ned i sand når jeg skal bruke de for sikkerhets skyld , å når du graver mortarene ned så burde vel mortarene tåle noe mer.
Sist endret av Bowman; 22. oktober 2009 kl. 19:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du graver de ned i sand som kommer til og presse seg mot røret fra alle kanter så burde det tåle litt mere.
Og øm røret da sprekker, så kommer værtfall shellet til og gå opp, og du får ikke splinter.

Selv laget jeg ett 6" rør av ett tynt papprør, med kanskje 1 km hamptau, 80 meter plastråd, begge typene på ca 2 mm, så 1 boks med glassfibersparkel fra Clas Ohlson, og så stramma jeg ca 80 meter med 6 mm presenningtau rundt hele greia.
Tetta med 2 x 750 ml casco husfix, forsterka med ca 10 x 60 mm skruer.

Hvor tykke er de støperørene?
Sitat av Up Vis innlegg
Viss du graver de ned i sand som kommer til og presse seg mot røret fra alle kanter så burde det tåle litt mere.
Og øm røret da sprekker, så kommer værtfall shellet til og gå opp, og du får ikke splinter.

Selv laget jeg ett 6" rør av ett tynt papprør, med kanskje 1 km hamptau, 80 meter plastråd, begge typene på ca 2 mm, så 1 boks med glassfibersparkel fra Clas Ohlson, og så stramma jeg ca 80 meter med 6 mm presenningtau rundt hele greia.
Tetta med 2 x 750 ml casco husfix, forsterka med ca 10 x 60 mm skruer.

Hvor tykke er de støperørene?
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen har faktisk lurt litt litt på det der med å lage pluggen i 6" mortarer

rørene som biltema selger har vegger som er 4,5mm tykke.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
jeg har planer om å lage meg noen 3" å muligens 6" glassfiber mortarer
så lurte jeg på om at det er mulig å ta polyesteren rett utpå røret du bruker som form for så trekke det rett av ?

må jeg smøre på voks (tenker på sånn en som du vokser bilen med) utpå formen jeg skal bruke?
å skal jeg smøre på epoxy/herder-eller resin/herder (har ikke bestemt meg helt for hvilken av de jeg skal gå for)
på formen før jeg begynner å ta på polyester ?
Vis hele sitatet...
Jeg dekker støpeformene mine med aluminiumsfolie, fungerer mye bedre. Husk at polyester er forferdelig heftende og klistrer til nesten alt. Det gjelder og alufolien, men den er lett å pirke av etterpå Skal sies at det er en fordel å smøre folien med noe før du har på glassfiber.

Ikke smør med herder først. Du tilsetter herderen i polyesteret, rører det godt, og påfører det på glassfiberarmeringen du har surret rundt støpeformen. Du skal på en måte "mette" glassfiberet med polyester

Sitat av Bowman Vis innlegg

Tenkte å bruke papprør eller et pp rør som form til 3" mortaren å et sånnet rør som du tar betong oppi når du skal lage betongsøyler til 6" mortaren som pyro anders sa tidligere i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Som Ruben nevnte, genialt å støpe glassfiberet rett på røret og bruke det som forsterkning. Må impregnere pappen med lakk elns så den ikke suger til seg så mye fuktighet når du bruker den til mortar.



Og ang. vakuumhemier! Genialt ja, det eneste stresset er å lage en god form. Jeg kan anbefale julekuler! Disse har ofte riktig diameter og kan lett deles i to slik at du får en halvdel!
Sist endret av PTechSFX; 22. oktober 2009 kl. 23:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
4,5 mm høres skummelt nært ut det mitt rør var.

@ Ander: Men julekuler får man jo så si bare i 2,5" og 4".
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Europris har 3" og 6" julekuler Og Panduro hobby har ++
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Morsomt at du nevnte panduro hobby, da isoporkulene nevnt i forige innlegg er kjøpt hos de.
Kjøpte mine 4" julekuler på Nille. Som kanskje noen her inne vet, så finnes ikke de julekulene lengre.
Sist endret av Up; 23. oktober 2009 kl. 00:05.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men er ikke sikker på om alle butikkene har plastjulekuler! De fleste hobbyfolk bruker glass.. Kanskje Europriskulene er like gode som Nille?
Her finner du Europriskulene:

http://www.hafnor.no/illustrasjoner/...tid_jul-07.pdf
Skal snart kjøpe polyesteren , glassfiberen å 6" røra så tenket jeg å lage de trolig neste uke eller til neste helg
å tenkte bare å forsikre meg om at jeg har forstått hele greia riktig nå..

1. jeg tar på noe maling på papprøret som jeg skal forsterke.
2. Smører på polyester (uten herder(?) )
3 tar på glassfiber`en å trykker ut alle luftboblene med en malerkost, forså dekke glassfiberen med polyester (Med herder)
4. tar i gjend på glassfiber å gjendtar punkt 3 til jeg har så mangen lage med glassfiber jeg vil ha.

Noen som har noen innspill på om denne fremgangsmåten hørtes grei ut?
Regner med at det burde gå greit med glassfibermatte å polyester fra biltema?
Takker for alle svar!
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Bowman Vis innlegg

1. jeg tar på noe maling på papprøret som jeg skal forsterke.
2. Smører på polyester (uten herder(?) )
3 tar på glassfiber`en å trykker ut alle luftboblene med en malerkost, forså dekke glassfiberen med polyester (Med herder)
4. tar i gjend på glassfiber å gjendtar punkt 3 til jeg har så mangen lage med glassfiber jeg vil ha.

Noen som har noen innspill på om denne fremgangsmåten hørtes grei ut?
Regner med at det burde gå greit med glassfibermatte å polyester fra biltema?
Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Punkt 1 tror jeg du kan droppe. Men jeg har aldri plastet på papp før så noen andre kan sikkert komme med innspill her. Men jeg er temmelig sikker på at papprøret beholder formen selv om du dynker utsiden i polyester. Noe som uansett ville være mye bedre hvis du vil herde røret før støping, er å droppe maling, og heller smøre et tynt lag med ferdig blandet polyester på det og la det tørke først. Da får du maksimalt heft i mellom papprøret og plasten rundt.

Punkt 2, Aldri bruk polyester uten herder Verken under, over, i midten eller noen andre steder.

Når jeg støpte 6'ern, så gjorde jeg følgende som funket greit for meg: Klippet først en hel lengde med glassfiberduk som rakk 3 ganger rundt formen min, altså 3 lag. Duken la jeg flatt på et bord jeg hadde dekket med plast. Så blandet jeg ca en halv liter polyester med herder. Smurte så røret med polyester og la det rett ned på duken. Så smurte jeg bare mer polyester på duken, samtidig som jeg rullet røret over duken og presset ut luft med penselen.

Jeg la faktisk på 10 lag totalt, pluss ekstra forsterkning i munningen, men aldri mer enn 3 lag i gangen. Dette lot jeg tørke før jeg la på nye lag. Problemet er at vekten av mange lag matte blir så stor at det begynner å sige før det tørker.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det glassfiberduk dere bruker til formålet, eller er det galssfibervev?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dropp punkt 1 ja, polyester er veldig bra fordi det forsterker pappen og, i tillegg til at den fungerer som impregnering som beskytter mot fukt.
Jeg ville dynket hele røret i polyester(+herder) tynnet ut med aceton (ca 60:40) for å impregnere det. Utvendig som inni.
Nå har ikke jeg noe særlig peil på å støpe med polyester, grunnet at jeg bare bruker HDPE mortarer.

Men, vil ikke papprøret inni bli ganske så slitt? Det ville jo økt diameteren til mortaren hværtfall, som originalt var en 6". Vil ikke dette ødelegge hele indre diameter, og kreve masse ekstra pasting? Eller bruker dere veldig tynne papprør, slik at når det eroderer bort gjør det kun en veldig liten forskjell?

Bare noen tanker Men jeg har sikkert glemt noe ett sted
Tusen takk til Pyro anders å snøfokk !

ja da har jeg forstått hvordan jeg skal gjøre dette ,
trodde egentligt heller ikke at jeg ikke skulle bruke polyester uten herder , har nok missforstått litt

tenkte å lage 2 x 6" mortarer å 4 3" mortarer , vil bruke 10lag på 6 mortarene å 8 lag på 3 mortarene , da brude jeg nok klare meg med 20m glassfiberen til biltema å 1-1/2 -2 kg polyester burde vel holde lenge?
Blir totalt 800kr ikke så dyrt ,sparer hvertfall noen kroner i forhold til å kjøpe de .
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jo, de blir slitt.. I det minste ble min det! Irriterende når pappen begynner å "rulle" seg opp. det kan nok i verste fall føre til flowerpot. Kanskje det som skjedde med min double- petalled 6" som jeg skøt opp sist år.. Kanskje mulig å behandle innsiden slik at det tåler litt mer? Men med tanke på diameteren har det ingenting å si tror jeg. Ihvertfall ikke med biltemarør siden de er litt mindre enn 6" i diameter. Hadde jeg lagd en ny skulle jeg nok prøvd å fjerne pappen etterpå.

edit: leste ikke det Andres hadde skrevet. Det høres absolutt verdt ut å prøve dersom du bestemmer deg for å beholde røret inni
Sist endret av hanses; 28. oktober 2009 kl. 17:23.