Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 12391
Jeg poster denne her fordi jeg ikke har rettigheter til og putte den der den egentlig skal være.

EDIT: Fant ispose bombe nå. (men jeg syns min virka mere oversiktelig.)

Du trenger:

Avis
Is-Pose (1 holder til ca. 1 avis.)
Glass
Saks (kan være greit)
En bøtte
Plass som tåler litt gris. (burde være litt varme og, til tørking)
Alu-folie.

Dette gjør du:

1. Du klipper posen opp ,pass på så du ikke klipper den lille posen med vann på insiden!

2. Hell alle de hvite klumpene ( Ammonium nitrat) oppi bøtta.

3. Ta et halvt glass Vann For hver pose du heller oppi.

4. La det stå til alle de hvite klumpene er oppløst.

5. Så tar du og klipper opp avisen så du får plass oppi bøtta (det er ikke lurt med for store biter da sløser du vekk masse ammonium nitrat, Ta halve sider.)

6. La det tørke (hårføner kan brues til og tørke med)

7. Rull sidene HARDT sammen når du har rullet dem så er det smart og rulle på alu-folie på utsiden. (da varer de lengere, siden da tar de ikke fyr så fort og brenner vekk uten og gi fra seg røyk)

Have fun

Jeg søkte litt rundt her kunne ikke finne noe post med denne oppskriften.
Du har tydeligvis ikke søkt godt nok!
Bra oppskrift! Godt beskrevet. har lagd denne selv før funker knall!
Jeg skjønnte det S3MT3X..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Han mente at du ikke hadde søkt godt nok, fordi den ligger her på forumet fra før.
Ligger også på siden min ThScience.no også:
http://www.thscience.no/eksperimenter/roykbombean.php (kommer bilder til den snart)
se på edit så ser du at jeg fant det ut
Jeg prøvde tidligere i dag å legge den i en flaske å skru igjenn korken. Det resulterte i att flasken blåste seg opp og smalt
Sitat av tobbi94 Vis innlegg
Jeg prøvde tidligere i dag å legge den i en flaske å skru igjenn korken. Det resulterte i att flasken blåste seg opp og smalt
Vis hele sitatet...
Ja det har vi prøvd her og funker ikke alltid men når det gjør så er det bra

Bare husk og vær forsiktig.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Tror jeg skal putte dette i pipa og se om jeg får noen reaksjoner på det.

Denne enkle oppskriften har stort potensiale til practical jokes o.l. siden den ikke brenner med noe særlig varme eller flammeutvikling.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
siden den ikke brenner med noe særlig varme
Vis hele sitatet...
Tilbake til skolebenken

Sett opp reaksjonsliging og regn ut thermokjemien...
Eller så kan du bare ta og lage det, sette fyr på det, og så ta på det
Da kan du revurderer ditt utsagn...
Jeg ser ikke en slik røykbombe bevege mye på ting, lage masse lys og lyder eller elektromagnetiske pulser , så jeg lurer på hvordan den får frigjort energien sin?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Sett opp reaksjonsliging og regn ut thermokjemien...
Eller så kan du bare ta og lage det, sette fyr på det, og så ta på det
Da kan du revurderer ditt utsagn...
Jeg ser ikke en slik røykbombe bevege mye på ting, lage masse lys og lyder eller elektromagnetiske pulser , så jeg lurer på hvordan den får frigjort energien sin?
Vis hele sitatet...
Vel, enkelte av oss har ikke kommet til 1FY ennå og forstår ikke bæret av termodynamikk etc.
Med varmeutviklinga mente jeg det relativt, sammenligna med KNSU som enkelt brenner på ~1000*C.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vel, enkelte av oss har ikke kommet til 1FY ennå og forstår ikke bæret av termodynamikk etc.
Med varmeutviklinga mente jeg det relativt, sammenligna med KNSU som enkelt brenner på ~1000*C.
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg uten og skamme meg nå kan nevne at jeg aldri starta videregående...

Vet du hvor varmt dette brenner da?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg føler jeg uten og skamme meg nå kan nevne at jeg aldri starta videregående...

Vet du hvor varmt dette brenner da?
Vis hele sitatet...
Det visste jeg fra før. Har bøkene for både 1KJ og 1FY liggende hjemme her, nå gjelder det bare å finne litt ekstra fritid for å lese.

Og nei, vet ikke hva det brenner på nei, men jeg er rimelig sikker på at det er godt under 1000*C gitt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har laget ein film om dette berre det er sukker oppi den men det går no fint

http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c

Ikkje den beste filminga og musikken blei ikkje godtat så ej lot youtube velge ein sang, men ellers går no det bra:P
Sist endret av 025; 8. februar 2009 kl. 20:10.
kan man oppbevare de ferdige bombene lenge?
I luftette beholdere, ja. Hvis ikke suger de til seg for mye fuktighet og blir dermed ødelagt temmelig fort.
Takk.
Må prøve det her, det er noe jeg kan overtale foreldrene mine til å la meg prøve :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
I luftette beholdere, ja. Hvis ikke suger de til seg for mye fuktighet og blir dermed ødelagt temmelig fort.
Vis hele sitatet...
Mine avispapir røykbomber funka helt fint og la ligge i luft så lenge jeg ville.
Har bare prøvd å lage disse et par ganger. Den ene ganga lagret jeg den i kjelleren. Da var papiret fuktig når jeg skulle bruke røykbomba en stund etterpå. Da lå den bare å freste lenge uten at den tok skikkelig fyr.
Men med ziplock poser som jeg suger lufta ut av hadde jeg ingen problemer med etterpå.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Var dette med eller uten sukker?
Jeg har aldri gidda gjøre dette med sukker... De som skjønner prinsippet skjønner hvorfor...
Part time ninja
locked65's Avatar
Vet ikke om jeg skulle poste her eller sende pm til mod/admin om dette. Men jeg skrev den guiden og nå står den som gjest. (?) Kan dere endre den ?
Prøvde dette idag og det funket helt fint. Men en ting jeg lurer på er om det funker bedre i luft som er varm? Det var da 5 minus når jeg prøvde det. Helt greit resultat men funker det bedre om sommeren?
Det har ingenting å si, men det som kan ha noe å si er om det er høytrykk eller lavtrykk ute.
Dette høres kanskje litt absurd ut, men tenk litt på det.
Mange har kanskje sett at røyk fra piper i hus bare stiger et par meter opp pga. varmen som stiger opp fra pipa før den legger seg i en slags "lomme" eller synker ned mot bakken?
Dette er mange ganger pga. at det er lavtrykk ute.
Dette vil uansett ikke endre på resultatet av røykbomba, men den visuelle effekten vil stige betraktelig.
Sist endret av Knask; 13. februar 2009 kl. 18:47.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser dritfett ut! Må testes. Hva skal forholdet vere? Altså, melis / sukker : ammoniumnitrat (stoffet fra isposen)
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Ser dritfett ut! Må testes. Hva skal forholdet vere? Altså, melis / sukker : ammoniumnitrat (stoffet fra isposen)
Vis hele sitatet...
Søk litt før du poster, men velkommen til forumet

Oppskrift: ANSU
▼ ... noen uker senere ... ▼
driver akkurat nå å tørker 3 hele aviser med sånn ammonium nitrat og litt melis i tillegg

jeg brukte ca. 2 isposer fra xxl (11 kr stykk) og 1,5 ss melis. Har aldri prøvd med melis før, så dette blir litt spennende :P skal filme når jeg tenner på, hvis det blir bra, laster jeg opp til youtube

er 4 brett i ovnen nå med ca. 3 avissider(doble) i hvert. Tar sykt lang tid å tørke da, stått på 75 grader (varmluft) i snart halvtime. Har fortsatt ei halv avis igjen å tørke :P
Sist endret av kvarburg; 30. juli 2010 kl. 15:30.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
driver akkurat nå å tørker 3 hele aviser med sånn ammonium nitrat og litt melis i tillegg

jeg brukte ca. 2 isposer fra xxl (11 kr stykk) og 1,5 ss melis. Har aldri prøvd med melis før, så dette blir litt spennende :P skal filme når jeg tenner på, hvis det blir bra, laster jeg opp til youtube

er 4 brett i ovnen nå med ca. 3 avissider(doble) i hvert. Tar sykt lang tid å tørke da, stått på 75 grader (varmluft) i snart halvtime. Har fortsatt ei halv avis igjen å tørke :P
Vis hele sitatet...
Anbefaler å bruke 50:50, trur at med 1,5 SS vil det ikkje bli nokon særlig effekt. (ANSU effekt)

Btw, tørk det på 90*C du
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Anbefaler å bruke 50:50, trur at med 1,5 SS vil det ikkje bli nokon særlig effekt. (ANSU effekt)

Btw, tørk det på 90*C du
Vis hele sitatet...
da får jeg ta det neste gang :P er ferdig med å mikse sammen stoffene, mangler å tørke ca. 10 ark nå
ja, da har jeg vært og fyrt av 3 røykbomber som jeg laga i går P: sinnsykt gode!

http://www.youtube.com/watch?v=GaPmSpGbZhc

er enda mer røyk en på filmen, kameraet fanger ikke opp alt. Hadde ikke med lyd, men det hadde uansett blitt sensurert pågrunn av ekle fiselyder fra røykbombene hehe :P ble en jet-motor-lignende effekt på den feite bomba Den første (testen) var egentlig best i forhold til hvor stor den var. Den hadde jeg pressa inni en brukt tørkerull. dette skal jeg gjøre igjen! neste gang blir det ANSU
Sitat av kvarburg Vis innlegg
ja, da har jeg vært og fyrt av 3 røykbomber som jeg laga i går P: sinnsykt gode!

http://www.youtube.com/watch?v=GaPmSpGbZhc

er enda mer røyk en på filmen, kameraet fanger ikke opp alt. Hadde ikke med lyd, men det hadde uansett blitt sensurert pågrunn av ekle fiselyder fra røykbombene hehe :P ble en jet-motor-lignende effekt på den feite bomba Den første (testen) var egentlig best i forhold til hvor stor den var. Den hadde jeg pressa inni en brukt tørkerull. dette skal jeg gjøre igjen! neste gang blir det ANSU
Vis hele sitatet...
Syns du dette var bra, så må du ta med popcorn når du får til ei vell-lykka ANSU

PS. ANSU tar veldig masse lengre tid å tørke, du bør også oppbevare dei i ein tørr pose eller noko. Dei kan bli fuktige over natta visst ikkje ;O
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Syns du dette var bra, så må du ta med popcorn når du får til ei vell-lykka ANSU

PS. ANSU tar veldig masse lengre tid å tørke, du bør også oppbevare dei i ein tørr pose eller noko. Dei kan bli fuktige over natta visst ikkje ;O
Vis hele sitatet...
skal testes hehe men det blir senere, har ikke isposer og må kjøre bil/buss for å skaffe. er det farligere å tørke ansu i ovn enn bare an??
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
ja, da har jeg vært og fyrt av 3 røykbomber som jeg laga i går P: sinnsykt gode!

http://www.youtube.com/watch?v=GaPmSpGbZhc

er enda mer røyk en på filmen, kameraet fanger ikke opp alt. Hadde ikke med lyd, men det hadde uansett blitt sensurert pågrunn av ekle fiselyder fra røykbombene hehe :P ble en jet-motor-lignende effekt på den feite bomba Den første (testen) var egentlig best i forhold til hvor stor den var. Den hadde jeg pressa inni en brukt tørkerull. dette skal jeg gjøre igjen! neste gang blir det ANSU
Vis hele sitatet...
Ganske bra resultat dette synes jeg Spesielt den første som du nevnte produserte ganske fine mengder røyk i forhold til størrelsen.
Stå på!!
Sitat av kvarburg Vis innlegg
skal testes hehe men det blir senere, har ikke isposer og må kjøre bil/buss for å skaffe. er det farligere å tørke ansu i ovn enn bare an??
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mindre farlig, men når det begynner å bli tørt så må du skru ned til under 100*C

Gløymte forresten å skryte av filmen din!

Nice! :P
hva er forskjellen på med og uten melis?

hva er best?(gir mest røyk)
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Det er faktisk mindre farlig, men når det begynner å bli tørt så må du skru ned til under 100*C

Gløymte forresten å skryte av filmen din!

Nice! :P
Vis hele sitatet...
takker ^^ hehe jeg er veldig forsiktig når det er innendørs jeg :P kjører på 75 grader
Sitat av kvarburg Vis innlegg
takker ^^ hehe jeg er veldig forsiktig når det er innendørs jeg :P kjører på 75 grader
Vis hele sitatet...
Hmm, ta det vertfall på 90*C i begynnelsen, da kjører du safe så kan du heller skru ned når det begynner å bli meir dehydrert...

Sitat av seimannen Vis innlegg
hva er forskjellen på med og uten melis?

hva er best?(gir mest røyk)
Vis hele sitatet...
ANSU gir mest røyk, men det er masse verre å styre med.

Det tørker masse seinare og pga melisen så blir det meir klisette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
ANSU gir mest røyk, men det er masse verre å styre med.
Vis hele sitatet...
Er det noen som faktisk har gjort litt sofistikert testing av om det gir mer røyk eller ikke?
For jeg ser lite til dét, men jeg ser påstander, men dessverre ikke fra f.eks Bang...
går det an og farge røyken på noen måte

mvh seimannen
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg tviler på at det går med ANFO nei... KNSU derimot burde gå an, selvom mange er uenige...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
- Farging av KNSU går, men det bli ikke veldig kraftig. I alle fall det jeg har både erfart og lest av andre som har testet.
- Farging av røykmikser av f.eks. (per)klorat og lactose, fungerer bra... men hvor sunn denne røyken er, er en annen historie.
- Farging av røykbomber basert på ammoniumnitrat er jeg ikke sikker på. Jeg viler på at det går, men man skal aldri si aldri.
Skal se om jeg får satt av noe tid til å sette meg inn i hvorfor AN-røykbomber ryker.. hva denne røyken består av og prøve å få satt farge på røyken. Jeg har ikke holdt på med AN-røykbomber (unntatt noen små tester) så er ikke sikker på reaksjonslikningen / hva røken består av. Noen som har reaksjonligningen?
Sitat av Up Vis innlegg
Er det noen som faktisk har gjort litt sofistikert testing av om det gir mer røyk eller ikke?
For jeg ser lite til dét, men jeg ser påstander, men dessverre ikke fra f.eks Bang...
Vis hele sitatet...
Ja, det har eg faktisk testet. CO2 frå sukkeret vil også komme så det vil uansett bli meir røyk?

Spol til slutten av filmen min, da ser du kor lite eg brukte for den fine røykmengda.

http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c (1:45)

Seier ikkje at det blir meir røyk fordi at den brenner saktere, det hadde vert dumt.
Sist endret av Fyllingz; 2. august 2010 kl. 01:08.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vet ikke alt her i verden, men jeg vet at sukkeret vil underoksidere hele sulamitten
Dermed så er jeg heller litt i tvil på den CO2'en du snakket om.
Hele greia er jo basert med at avispapiret er impregnert av denne flotte oksydanten.
Mulig det blir mere røyk, men jeg ser nok en gang kun påstander fra din side og ingen bevis for disse påstandene.

PS. Videoen din imponerte meg ikke. Jeg har fyrt av en del små avisrøykbomber for mange år siden, og det jeg ser i videoen din virker ikke som mye, og værtfall ikke noe ekstraordinært. Om du kan laste opp en video av 2 like store avispapirsider, 1 med sukker og en uten, så man kan sammenligne, og den med sukker gir betydelig mere røyk, så hadde det vært flott
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg vet ikke alt her i verden, men jeg vet at sukkeret vil underoksidere hele sulamitten
Dermed så er jeg heller litt i tvil på den CO2'en du snakket om.
Hele greia er jo basert med at avispapiret er impregnert av denne flotte oksydanten.
Mulig det blir mere røyk, men jeg ser nok en gang kun påstander fra din side og ingen bevis for disse påstandene.

PS. Videoen din imponerte meg ikke. Jeg har fyrt av en del små avisrøykbomber for mange år siden, og det jeg ser i videoen din virker ikke som mye, og værtfall ikke noe ekstraordinært. Om du kan laste opp en video av 2 like store avispapirsider, 1 med sukker og en uten, så man kan sammenligne, og den med sukker gir betydelig mere røyk, så hadde det vært flott
Vis hele sitatet...
det var mer røyk i virkeligheten enn på filmen, skal prøve å ta en med og en uten sukker neste gang kan hende det blir i helga faktisk...

hey, lurer på en ting at hvis jeg stapper en pringles boks full med an aviser, blir dette en bra røykbombe? da tyter det bare røyk ut av den ene sida... tror jeg må teste det :P
jeg lurer på en ting: er det lurt å tilsette svovel i denne blandinga?? (løser varmt vann opp svovel, eller forblir det i sin normale form??) jeg har nemmelig en samling av steiner her der jeg har bland annet en svovelklump, kull i 1x1x1 cm (ca) og diverse andre steiner....

Blir det kult med bordsalt løst inn i blandinga? boraks? ugressfjerner (ikke sånn salpeter) eller andre ting et vanlig hus har?? har jo bakepulver og sånn + masse andre greier og alt de selger på rema, rimi eller bunnpris kan jeg også skaffe. (også fra byggern)

(vet at det går med sukker)
Sist endret av kvarburg; 8. august 2010 kl. 16:44.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg vet ikke alt her i verden, men jeg vet at sukkeret vil underoksidere hele sulamitten
Dermed så er jeg heller litt i tvil på den CO2'en du snakket om.
Hele greia er jo basert med at avispapiret er impregnert av denne flotte oksydanten.
Mulig det blir mere røyk, men jeg ser nok en gang kun påstander fra din side og ingen bevis for disse påstandene.

PS. Videoen din imponerte meg ikke. Jeg har fyrt av en del små avisrøykbomber for mange år siden, og det jeg ser i videoen din virker ikke som mye, og værtfall ikke noe ekstraordinært. Om du kan laste opp en video av 2 like store avispapirsider, 1 med sukker og en uten, så man kan sammenligne, og den med sukker gir betydelig mere røyk, så hadde det vært flott
Vis hele sitatet...
Godt mulig eg kan gjer det, visst ikkje testene til kvarburg blir noko av.

Eg vil også påstå at mengde røyk har med konsentrasjonen på "ANSU/AN løsninga".
Men for høy konsentrasjon øydelegger røykbomba. (Noko eg husker frå mine AN dagar...)
du kan godt gjøre testen, jeg gjorde ikke noe i helga her, men uka etter neste helg kan jeg kanskje gjøre noe hehe :P vi får se om jeg drar til ''AN butikken'' eller ikke
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
jeg lurer på en ting: er det lurt å tilsette svovel i denne blandinga?? (løser varmt vann opp svovel, eller forblir det i sin normale form??) jeg har nemmelig en samling av steiner her der jeg har bland annet en svovelklump, kull i 1x1x1 cm (ca) og diverse andre steiner....

Blir det kult med bordsalt løst inn i blandinga? boraks? ugressfjerner (ikke sånn salpeter) eller andre ting et vanlig hus har?? har jo bakepulver og sånn + masse andre greier og alt de selger på rema, rimi eller bunnpris kan jeg også skaffe. (også fra byggern)

(vet at det går med sukker)
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du tar en spiseskje av ALT du finner i kjøkkenskapene og på vaskerommet og i resten av huset, så blander du det godt i en bøtt, så tilsetter du vann. Kast nedi en avis å la den ligge, så tørker du den...

Neida, jeg tuller... Det blir kult med ammonium nitrat i løsninga.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg foreslår at du tar en spiseskje av ALT du finner i kjøkkenskapene og på vaskerommet og i resten av huset, så blander du det godt i en bøtt, så tilsetter du vann. Kast nedi en avis å la den ligge, så tørker du den...

Neida, jeg tuller... Det blir kult med ammonium nitrat i løsninga.
Vis hele sitatet...
hehehe :P neste gang jeg lager, kjøper jeg 2 isposer, lager mest med kun ammuniumnitrat, litt med sukker i tillegg og resten med eksperimentering hehe, dvs. sukker,salt,bakepulver,vanish,boraks,gjødsel... vet ikke om det kommer til å lukte så godt i ovnen etterpå da hum hum
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva med å skrive ned et par reaksjonsligninger før du prøver å drepe deg selv?
Bruk klorin i vannet i tillegg når du først er i gang. Jo mere jo bedre!
Sist endret av Up; 9. august 2010 kl. 13:12.
jaah når jeg tenker meg om, kanskje det er best å holde seg til det som er meningen. Er jo først og fremst ikke meninga å åpne isposer, så hvorfor ta sjansen med å blande inn masse dritt som kanskape reaksjoner og greier som vi ikke vil ha i ovnen..

men sånn kunn for nysgjerrighet, hva skjer om du blander klorin med ANSU og tørker det??