Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42285
At uskyldige mennesker skal lide, bli traumatisert og dø grunnet det som skjer her, er forferdelig. Det gjelder mannen i gata på begge sider.

USA har alltid vært en forkjemper for Israel, bl.a. ved bruk av veto i Sikkerhetsrådet.

USA er også en støttespiller for Ukraina i den pågående krigen med Russland.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det er legitimt å holde to millioner mennesker innesperret på Gaza, nekte de selvstendighet og eget land, når det er selvstendighet og frihet man kjemper for i nettopp Ukraina.

Kan noen opplyse meg her?

Kan man si at Ukraina dessverre er et mellomledd for å svekke Russland og at Israel er et mellomledd for å ha innflytelse i Midtøsten/svekke Iran?

Ha meg unnskyldt for min uvitenhet, men jeg er en sjettegenerasjons potetbonde.
Huff, må jo si det: Jøder, det er den magiske faktoren. Og da mener jeg ikke alle jøder, jeg mener sionistene.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Huff, må jo si det: Jøder, det er den magiske faktoren. Og da mener jeg ikke alle jøder, jeg mener sionistene.
Vis hele sitatet...
Faen, jeg tror du har rett! Hele det politiske aspektet rundt den konflikten har fortsatt å trollbinde meg og jo eldre jeg blir jo mindre skjønner jeg.

Det er ikke så lenge sia jeg så en artikkel med en videosnutt av en pressekonferanse som USA hadde hvor de gikk hardt ut mot boikotting av Israel og utsagnet var «if you boycott Israel we’re gonna boycott you» som jeg syns er det skremmende et menneske noengang har sagt, og en høyt oppe i systemet i tillegg
Allerede ignorerer folk det jeg presiserte: jeg mener sionistene. Det finnes hundre tusenvis av "vanlige" folk som tilfeldigvis er jøder. Å være jøde er ikke synonymt med å være "ond" eller del av en "new world order". Men nyanser er jo ikke noe man orker å ta hensyn til.

I den ånd vil jeg si: fuck alle ekstremreligiøse, være det seg hinduer, muslimer, kristne, jøder. Ekstremreligiøse er en kreft som burde utslettes
Pussig hvordan muslimene er roten til alt ondt bortsett fra Palestina, i denne konflikten er det jødene….
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Jews are the root of all evil.
Vis hele sitatet...
Og det er jo begrunnelsen for holocost
Er Jødene roten til alt ondt som "troppemarsj" skriver" er terorist organisasjonen Hamas roten til det vondeste av det vonde. Håper Istrael får tatt ut ondskapen så Mahmoud Abbas og folket kan få kontroll på landet og håp om fred kan starte. Uendelig trist med alle barna enten de er på den ene siden eller den andre.
zzzZZ, personlig er jeg møkkalei hele konflikten der nede. Blir aldri fred uansett.
Hamas har allerede sendt in luftforsvaret sitt, ledet av avanserte neste generasjons jagerfly.

https://www.reddit.com/r/CombatFoota...ting_southern/

Er nok ikke lenge til Hamas har full luftoverlegenhet over Israel.
Krig er jævlig uansett hvilke land det er snakk om.. desverre kommer krig og drap alltid til å være noe vi mennesker tyr til
Ser mye konspirasjonsteorier som dukker opp atm. diverse steder om at Ukraina Vs Russland krigen er staged. Og en del av planen i det som skjer i Israel nå, slik at Israel kan utvide for å bygge "New Jerusalem" opp i mot Russland. Jeg har selv INGEN kompetanse, og heller ikke engang en mening rundt dette. Men interessert i å høre hva dere som HAR litt peiling er rundt det der. Spør ut av ren nyskjerrighet som en person som har en hobby interesse i conspiracy theories og ser mye snakk om dette nå. Sånn før noen retter personangrep mot meg for w/e reason. Jeg er bare curious - har ingen personling agenda eller mening i alt det her.
2pac alive in serbia
USA tjener veldig godt på å ha en alliert som står helt alene i Midtøsten, en veldig strategisk partner å ha i det området.

Nå er jo Israel en stat som britene kokte i stand, og som alt annet britene rører eller har rørt er det kaos i suppa de har stelt i stand.

Det finnes vanlige jøder som bor i Israel som absolutt ikke fortjener å bli skutt og drept. Samtidig så trenger de en brutal stat som beskytter dem.

Palestinerne ble også kasta ut og blir forsatt kasta ut og får deres land frastjålet.

Palestinas folk fortjener frihet, det gjør jødene også.

Israel er en etnostat, Palestina drives bak kulissene av en terroristorganisasjon.

Hele den arabiske verden hater jøder, og det er fult av.jødehat i verden ellers også. Om jødene terorstisk sett ble kasta ut av Israel, hadde de blitt forfulgt resten av verden også, som hevn fra muslimer. Økt mengde jøder andre steder i verden, beryktet som de allerede er, hadde trolig ført til enda mer jødehat.

Alt i alt må jeg egentlig bare støtte det jødiske folk, uten å vise støtte til Israel i seg selv. Det eneste håpet Palestina har, er å ty til fredens vei lenge nok til at generasjonene som vokser opp ikke identifiserer seg med p være frastjålet og aktiv i konflikt med jødene. Denne evige bombingen og rakettskytingen vil bare kutte dypere sår i sårene som aldri vil gro.

En kan vel bare drømme om en stabil og langsiktig nedskalering, hvor en muligens kunne finne en koeksistens mellom Israel og Palestina.....
Vestlig media, google og myndigheter mistet meg under covid krisen, kan noen gjerne opplyse meg om den krisen unbiased? har prøvd å søke men finner bare nyheter/saker i favør med Israel, vil gjerne lese den andre siden.
Sist endret av justastonedhuman; 8. oktober 2023 kl. 03:19.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Vestlig media, google og myndigheter mistet meg under covid krisen, kan noen gjerne opplyse meg om den krisen unbiased? har prøvd å søke men finner bare nyheter/saker i favør med Israel, vil gjerne lese den andre siden.
Vis hele sitatet...
Kort summert; samma shiten i anna innpakning. Ingen vits bry seg, de blir aldri bedre noen av de, da hadde de blitt det til nå.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Kort summert; samma shiten i anna innpakning. Ingen vits bry seg, de blir aldri bedre noen av de, da hadde de blitt det til nå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fremstiller for eksempel NRK Israel som offer og en som dekalerer krig?
Sist endret av justastonedhuman; 8. oktober 2023 kl. 03:54.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hvorfor fremstiller for eksempel NRK Israel som offer og en som dekalerer krig?
Vis hele sitatet...
Alle fremstiller Israel som offeret og har gjort det i alle år. Men sannheten er at Israel er en mye bedre alliert enn palestina noengang vil være.

Israel har okkupanter som i små og «ubetydelige» størrelser drept palestinere mer eller mindre under radaren til media. Palestina er dritt lei og det vi ser nå er et direkte svar på dette. Israel og det Russland driver med nå er forkastelig. Men enda mer forkastelig er det at media nå omtaler Hamas som en terror organisasjon. Med DET sagt, det angrepet på Israel denne helgen. Er noe av det sykeste idiotiske opplegget som Palestina noengang har gjort. Hele angrepet sverter saken deres uavhengig av hva slags motiver eller forhistorie som ligger bak spiller nå veldig liten rolle (litt som den politivoldssaken i Kongsberg) beklager avsporingen men sammenligningene blir for mange

Dag Sørås hadde en fin analogi ang dette

«Hele konflikten er litt David og Goliat; du har en Israelsk kjempe også klager kjempen på at dvergen kun slår de under beltestedet men de når jo ikke høyere opp»
Hamas er en terrororganissjon og regnes for det i det meste av vår del av verden. Unntaket er Russland, Iran osv...
Israel og Hamas fortjener hverandre
Sist endret av Bjørneboe; 8. oktober 2023 kl. 16:11.
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Israel og Hamas fortjener hverandre
Vis hele sitatet...
Ja det er noe med det. Men nå tenker jeg Hamas er ferdig, gir de en uke.

Palestinerne er allerede bedt om å rømme boligene sine for å gjøre plass til massiv bombing. En Hamas-leder er allerede nede.

Legge til at det er bombing av Hamas-mål, ikke nødvendigvis boliger.

Og da er det erklært krigstilstand i Israel.
Sist endret av Dough; 8. oktober 2023 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Arabere(palestinere) hater jøder og vice versa. Det kommer aldri til å bli fred der nede.

Ellers er det som skjer der nede nå bare sørgelig. Jeg så at Hamas raidet en "fredsfestival" av noe slag ganske nærme Gazastripen og tok flere der til gisler.

Pussig at de(Hamas) omtrent bare tar "turister" som gisler og ikke så mange jøder.

Ideelt burde Palestinerne fått et styre som ikke er terrorister, så kunne de muligens på sikt fått et bedre forhold til Israel.

Personlig så bryr jeg meg ikke lengre om den konflikten der nede. Nå kan de egentlig bare bombe hverandre sønder og sammen.
Sist endret av IneartheDx; 8. oktober 2023 kl. 16:36.
De militære styrkene til Hamas er oppkalt etter Izz ad-Din al-Qassam (1882-1935), en terrorleder som ledet terrorkrig mot jødene i området i mellomkrigstiden. Hamas har noen titusener krigere. Al-Qassam brigadene kjemper for å realisere Hamas-målet om å fjerne verdens eneste jødiske stat og reise Allahs banner over hele området (leksikon).

Nå har Hamas gravd sin egen grav, og ettersom de gjemmer seg under skjørtet på kona med barna i ring rundt (allment kjent, for å skylde på at Israel tar ut sivile) kommer det desverre til å gå med mange sivile. Israel kan aldri mer leve med teroristene Hamas i nærområdene. Det antydes også av flere eksperter allerede.

Ekspert om Hamas-angrepet: – Kan ha fått hjelp av Russland: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/no...2abe19f1&ei=22

Putin liker (elsker) at hans fiender dør på si burtsdag (71 år)...
Mine tanker: Israel hjelper Ukraina!
Sist endret av oggen; 8. oktober 2023 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Israel er verdens mest avanserte militærmakt. De har det største forsvarsbudsjettet per capita. De har verdens største arsenal av nøytronbomber. De har verdens desidert mest avanserte rakettskjold (Iron Dome). I tillegg til Mossad og flere andre av verdens ledende etterretningsbyråer, har de bl.a. Unit 8200, som er verdens mest avanserte signaletterretningsenhet, ansvarlig for å ha lagd Stuxnet, som var sin tids mest avanserte dataorm. Israel har flere spioner enn noe annet land -- per capita.

Man må derfor spørre seg om det kan stemme at Israel plutselig blir angrepet av primitive palestinere med simpel teknologi. Hvorfor sviktet Iron Dome? Hvordan har det seg at Israel ikke kunne se dette komme? Og hvor beleilig er det ikke for korrupsjonssiktede Bibi at dette angrepet kom akkurat nå?

Det er mildt sagt mye som stinker med denne saken. Ikke bare det faktum at Hamas i sin tid ble skapt av Mossad.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Israel er verdens mest avanserte militærmakt. De har det største forsvarsbudsjettet per capita. De har verdens største arsenal av nøytronbomber. De har verdens desidert mest avanserte rakettskjold (Iron Dome). I tillegg til Mossad og flere andre av verdens ledende etterretningsbyråer, har de bl.a. Unit 8200, som er verdens mest avanserte signaletterretningsenhet, ansvarlig for å ha lagd Stuxnet, som var sin tids mest avanserte dataorm. Israel har flere spioner enn noe annet land -- per capita.

Man må derfor spørre seg om det kan stemme at Israel plutselig blir angrepet av primitive palestinere med simpel teknologi. Hvorfor sviktet Iron Dome? Hvordan har det seg at Israel ikke kunne se dette komme? Og hvor beleilig er det ikke for korrupsjonssiktede Bibi at dette angrepet kom akkurat nå?

Det er mildt sagt mye som stinker med denne saken. Ikke bare det faktum at Hamas i sin tid ble skapt av Mossad.
Vis hele sitatet...
Er vel Shin Bets oppgave å registrere trusler innenlands?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hvorfor fremstiller for eksempel NRK Israel som offer og en som dekalerer krig?
Vis hele sitatet...
Ser ikke på tv, så det kan jeg ikke svare på, men jeg kan svare.

Historisk sett så har religion alltid medført seg død, ødeleggelse, krig og lemlestelse i en eller annen form, så jeg har ikke noe oversikt over situasjonen i sandkassen i dag, men jeg har lært nok av verdenshistorien de siste 2000 år, til å vite hva som kommer ut av det.

Derfor mitt svar om same shit, different smell.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Israel er verdens mest avanserte militærmakt. De har det største forsvarsbudsjettet per capita. De har verdens største arsenal av nøytronbomber. De har verdens desidert mest avanserte rakettskjold (Iron Dome). I tillegg til Mossad og flere andre av verdens ledende etterretningsbyråer, har de bl.a. Unit 8200, som er verdens mest avanserte signaletterretningsenhet, ansvarlig for å ha lagd Stuxnet, som var sin tids mest avanserte dataorm. Israel har flere spioner enn noe annet land -- per capita.

Man må derfor spørre seg om det kan stemme at Israel plutselig blir angrepet av primitive palestinere med simpel teknologi. Hvorfor sviktet Iron Dome? Hvordan har det seg at Israel ikke kunne se dette komme? Og hvor beleilig er det ikke for korrupsjonssiktede Bibi at dette angrepet kom akkurat nå?

Det er mildt sagt mye som stinker med denne saken. Ikke bare det faktum at Hamas i sin tid ble skapt av Mossad.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne at du spekulerer videre på. Hvorfor er det beleilig for Bibi?
Sist endret av Majao Gibensis; 8. oktober 2023 kl. 23:40.
Sitat av oggen Vis innlegg
Er Jødene roten til alt ondt som "troppemarsj" skriver" er terorist organisasjonen Hamas roten til det vondeste av det vonde. Håper Istrael får tatt ut ondskapen så Mahmoud Abbas og folket kan få kontroll på landet og håp om fred kan starte. Uendelig trist med alle barna enten de er på den ene siden eller den andre.
Vis hele sitatet...
Fra 2008 til 2023 ble 6407 palestinere drept i motsetning til 308 israelitter.

Hvertfall 152 560 palestinere ble skadet under angrepene, i motsetning til 6 307 folk fra israel.

Kilde: https://www.ochaopt.org/data/casualties

Du prøver fortelle meg (etter å ha studert nøye vg, nrk fjas etc. ser det ut som) at det palestinere og hamas som er roten til vondeste av det vondet, er problemet her?
Har du hatt hodet ned i jorda som en struts de siste 15 årene, eller liker du bare se på vest media og bli föret av propaganda som favoriserer kun ene siden av konflikten, og det baserer du meningene dine ifra? Snakk om å spele victim card, israel.

Personlig så driter jeg om ene eller andre utsletter hverandre for evig, de har sjuk og sinnsyk kultur og religion, og jeg spyr når dem gifter seg med mindreårige og praksiserer den dritten for de holde for seg selv.

Har du lest Talmud noen gang? Skal jeg dra frem noen paragrafer om goiyms så skjønner du kanskje hvordan ekstrem religiøse jøder tenker om alle som ikke tror på jødedom.

Snakk om å ha noen klaffer eller rullegardiner foran øyene. En ting jeg er rimelig sikker på er at hvis israel vinner, så kommer ikke alle de arabere til å flytte til naboland, nei, de kommer til å emigrere til europa for hvorfor ikke.

For å presisere innlegget mitt som ble slettet også, jeg mente ikke alle jøder er onde, selvfølgelig mente jeg de drøyeste zionistene som faktisk følger sine hellige bøker til punkt å prikke. Alt innen religiøs ekstremisme er noe av det verste jeg vett om.
Sist endret av Trooploop; 9. oktober 2023 kl. 05:36.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
IHvorfor sviktet Iron Dome? Hvordan har det seg at Israel ikke kunne se dette komme?
Vis hele sitatet...

Iron Dome sviktet? Nydelige Anti-Israel konspirasjoner du kommer med. Iron Dome er ikke 100% mer 90%. Det betyr ikke at det sviktet men at det gjorde jobbens sin.

Hvordan de ikke så det komme er riktignok interessant uten at man trenger å konspirere.
Håper Israel moser hamas så sykt nå. Så nettopp video fra raveparty der det kommer en haug muslimer som roper Gud er stor før de skyter sivile. Jeg blir kvalm
Ikke Palestina, ikke Israel, men Kongeriket Jerusalem! 🙌
Jeg tar en råsjans og gir mine to cent.

Jeg er ikke hundre prosent lest opp på historien gjennom tidene. Men en ting vet jeg, og jeg forenkler det på den måten.

Har strengt tatt ikke så mye meninger om det, for jeg bruker energien på andre ting.

Jeg respekterer Israel og spesielt militæret deres. En imponerende og en av de mest profesjonelle styrkene i verden.

Jeg støtter selvfølgelig ikke drap på sivile uansett hvem det gjelder.
Jeg synes de ulike (terror)organisasjonene er noen svin som gjemmer seg bak sivile og angriper dem med vilje.

Israel har drept en Haug sivile de og, men etter hva jeg husker, ikke vet, men husker så er det motangrep etter å ha blitt angrepet.

USA er vår største og viktigste alliert. Usa støtter Israel, ergo er Israel også en alliert. Vi trenger allierte.

Så hvis jeg har en pistol mot hodet og må velge så støtter jeg Israel og håper de treffer de riktige folka med kulene og bombene sine.

Fauda fauda!!
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg tar en råsjans og gir mine to cent.

Jeg er ikke hundre prosent lest opp på historien gjennom tidene. Men en ting vet jeg, og jeg forenkler det på den måten.

Har strengt tatt ikke så mye meninger om det, for jeg bruker energien på andre ting.

Jeg respekterer Israel og spesielt militæret deres. En imponerende og en av de mest profesjonelle styrkene i verden.

Jeg støtter selvfølgelig ikke drap på sivile uansett hvem det gjelder.
Jeg synes de ulike (terror)organisasjonene er noen svin som gjemmer seg bak sivile og angriper dem med vilje.

Israel har drept en Haug sivile de og, men etter hva jeg husker, ikke vet, men husker så er det motangrep etter å ha blitt angrepet.

USA er vår største og viktigste alliert. Usa støtter Israel, ergo er Israel også en alliert. Vi trenger allierte.

Så hvis jeg har en pistol mot hodet og må velge så støtter jeg Israel og håper de treffer de riktige folka med kulene og bombene sine.

Fauda fauda!!
Vis hele sitatet...
Grovt forenklet men det enkleste er oftest det beste

Den eneste forskjellen på Israel og Russland i dag, er at Israel kom seg unna med sin okkupering.
Sitat av Asket Vis innlegg
Men jeg forstår ikke helt hvorfor det er legitimt å holde to millioner mennesker innesperret på Gaza, nekte de selvstendighet og eget land, når det er selvstendighet og frihet man kjemper for i nettopp Ukraina.
Vis hele sitatet...
Ukraina har ikke drevet med terrorangrep i Russland.

Hvorfor skylder du ikke på Egypt? De har jo også stengt grensen sin til Gaza. Hvorfor har de gjort det tro, hvis palestinerne er så uskyldige?

Forresten så var de vel ikke egentlig innesperret før i 2007 heller, da Israel så seg nødt til å opprette en blokade som følge av stadig økende antall terrorangrep.

Kan man si at Ukraina dessverre er et mellomledd for å svekke Russland og at Israel er et mellomledd for å ha innflytelse i Midtøsten/svekke Iran?
Vis hele sitatet...
Russland invaderte Ukraina, så mener du at Russland ville svekke seg selv?


--


Sitat av Trooploop Vis innlegg
Fra 2008 til 2023 ble 6407 palestinere drept i motsetning til 308 israelitter.
Vis hele sitatet...
Et meningsløst tall uten kontekst. Det er også drept langt flere russiske soldater enn ukrainske soldater. Betyr det at Russland har rett?


--


Sitat av 420master Vis innlegg
Den eneste forskjellen på Israel og Russland i dag, er at Israel kom seg unna med sin okkupering.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor okkuperer de? Har du fått med deg det?

Og har du fått med deg at de faktisk trakk seg ut fra Gaza i 2005? Det var ikke en eneste israeler igjen. Mange israelske bosettere ble fjernet fra Gaza med makt av israelske myndigheter.
Sist endret av hemmeligegreier; 10. oktober 2023 kl. 22:23.
"Trooploop", jeg er ingen Struts. og ergo kan jeg ikke ha hatt Strutsehodet ned i jorda. Jeg er opplyst og oppegående, og "så" selvfølgelig debatten på nrk i kveld og leser dagens aviser, som vanlig.

Jeg er ganske satt ut av debatten på nrk i dag og utvalget av debatanter ...og hva som kom ut av dem. Jeg forstå bedre og bedre for hver dag som går hvorfor Hamas (en forgrening av ondskapens akse) har bare en plass på Tellus. Den plassen er noen fot under jordskorpen. Alle sammen, ja alle må bort. Jeg ønsker Palestinere bedre enn dagens levekår. For meg er det underlig at ikke Palestinere (Hamas er ikke Palestinere, men terorister) har protestert mot sine ledere i Gaza slik de gjør i andre diktatur der folket ikke er fornøyd med sine ledere...
Sist endret av oggen; 10. oktober 2023 kl. 22:25.
Hadde ikke Israel vært en sterk alliert, spesielt innen etterretningstjenesten, så ville nok USA gått offentlig ut og tatt sterk avstand fra de for lenge siden. Bare se på hvordan de kriger. De har bla. Stengt av vann og mye mer. De er ikke noe bedre selv på dette punktet som gjelder angrep på sivile.

Folk må ikke glemme at det som skjer nå bygger hovedsakelig i at Israel bryter folkeretten ved å okkupere vestbredden og bygge egne boliger der. I tillegg er Israel et demokrati, så de sivile er ikke akkurat uskyldige. Det er de som opp gjennom tiårene gjentatte ganger har benyttet stemmeretten sin til å stemme på partier som er for å okkupere vestbredden. De går heller ikke ut i gatene og demonstrerer mot dette.

Misforstå meg ikke, å angripe sivile mål er alltid avskyelig og selve definisjonen på terror. Men de sivile er ikke så uskyldige som de vanligvis er i kriger.
Sist endret av einsteindragon; 11. oktober 2023 kl. 00:06.
Sitat av oggen Vis innlegg
"Trooploop", jeg er ingen Struts. og ergo kan jeg ikke ha hatt Strutsehodet ned i jorda. Jeg er opplyst og oppegående, og "så" selvfølgelig debatten på nrk i kveld og leser dagens aviser, som vanlig.

Jeg er ganske satt ut av debatten på nrk i dag og utvalget av debatanter ...og hva som kom ut av dem. Jeg forstå bedre og bedre for hver dag som går hvorfor Hamas (en forgrening av ondskapens akse) har bare en plass på Tellus. Den plassen er noen fot under jordskorpen. Alle sammen, ja alle må bort. Jeg ønsker Palestinere bedre enn dagens levekår. For meg er det underlig at ikke Palestinere (Hamas er ikke Palestinere, men terorister) har protestert mot sine ledere i Gaza slik de gjør i andre diktatur der folket ikke er fornøyd med sine ledere...
Vis hele sitatet...
Mr. Sherlock you strike again, jeg visste ikke at du ikke var en struts, beklager. Hele livet var jeg overbevist at strutsene kan lese, skrive og har 3 siffer IQ, kanskje de til og med kjenner til metaforer? Who Knows.

Du er ett oppegående menneske som innhenter sine opplysninger og info om diverse saker fra tv og dagens aviser, akkuratt som på 80 tallet. Kanskje det kommer som ett sjokk, men visste du at i 2023 har utrolig mange mennesker mulighet og tilgang til internett som igjen gir tilgang til "alternative medier", som igjen fremstiller saker i et annet syn, fra annet synsvinkel, perspektiv?

Det beste med det er, if you didn't know, at da har man hvertfall mulighet til å opparbeide sitt eget synspunkt, egen mening, basert på flere tilgjengelige kilder, isteden for å kun tenke som du blir fortalt. For å vite må du grave og djevelen liker å gjemme seg i detaljer.

Hvis du mener at det du leser i avisen og ser på tv'en din, er den eneste kilden der du drar frem dine argumenter og konklusjoner, så ønsker jeg deg lykke til videre i livet. Pass på at bobblen din er strek nok tho, kanskje isteden for såpe lag en fra super duplex, da er du hvertfall sikker på at den ikke sprekker + den er vanskelig å sprenge.

Jeg støtter ingen ekstremisme/terrorisme men noen gang så får folk som er undertrykket lenge nok, nok. Da får vi resultatet som kalles Hamas, der de husker at landet deres har blitt voldtatt i årevis, og kommer til å bli voldatt med mindre de setter i gang grovere tiltak, som de er overbevist på, "hjelper".

Protester under diktatur, ha, er du seriøs eller?

Til Mr. hemmeligegreier:

For deg kan det virke som meningsløse tall, men fakta kan du benekte så mye du vil, det forblir fakta.
Nå skal jeg dra frem enda mer meningsløse tall, som omhandler store militære aksjoner fra Israel side:
- 2008/2009 = 23 d. angrep på Gaza
- 2012 = 8 dagers angrep
- 2014 = 50 d. angrep (mest fatale)
- 2021 = 11 dagers angrep
+ ufattelig mange små konflikter og sikkert enda fler som ikke er notert.

Det er viktig å huske at det er britiske myndigheter som foreslå at jødene skal bosette seg i Palestina, deretter begynte masseimmigrasjon. Det var ikke dems land, heller ikke kultur eller religion. Under andre verdenskrig på grunn av presset og selve holocausten, ble resten av Palestinere kastet ut og den Israelske stat ble stiftet i 1948.

Du drar frem krigen mellom Russland og Ukraina men skjønner heller ikke at mother Russia beskytter bare sine interesser, i frykt for å bli rævkjørt av nato fra alle mulige kanter, muligens. Din sammenlikning er etter min mening meningsløs.

Tenk deg at Russland sier at de trenger plass til Siberianske eskimoer, de har knullet som kaniner og trenger land de kan være i. Det landet på Norge og de får støtte fra China og begynner å emigrere. Norge kan ikke måle seg med de supermaktene og sakte og sikkert flytter til Svalbard. Så oppstår det holocaust på eskimoer og nå trenger de hvertfall sin egen plass der de kan få være i fred. Resten av nordmenn blir kastet ut av landet og Eskimostat blir stiftet. Hadde du godtatt det der eller? Vært fengslet i sitt eget land, og være redd å miste såpen i dusjen, plutselig kommer det en sprengd russer med harpun og knuller deg enda mer?

Jeg hadde vært sinna som faen.
Videoene som er spredd fra hamas viser en utilslørt ondskap. Det finnes ingen formidlende omstendigheter her. Babyer som er halshugd i krybbene sine, jenter som voldtas ved siden av sine døde venner, ren henrettelse av hele familier, en skrekkelig video hvor de bortfører en hylende mor og hennes små barn, en fyr som blir halshugd med et sløvt hageredskap. Reinspikka voldsorgie. Så har de frekkhetens nådegave til å be om våpenhvile rett etterpå.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Videoene som er spredd fra hamas viser en utilslørt ondskap. Det finnes ingen formidlende omstendigheter her. Babyer som er halshugd i krybbene sine, jenter som voldtas ved siden av sine døde venner, ren henrettelse av hele familier, en skrekkelig video hvor de bortfører en hylende mor og hennes små barn, en fyr som blir halshugd med et sløvt hageredskap. Reinspikka voldsorgie. Så har de frekkhetens nådegave til å be om våpenhvile rett etterpå.
Vis hele sitatet...
Ja, de er terrorister. Det jeg sier er at det er også Israel i denne krigen, de begår terror-krigsforbrytelser.
Forresten, dette med halshugging av babyer er ikke blitt bekreftet av uavhengige kilder enda.

Men når det kommer til de verste tingene som er blitt gjort siste dager så er dette hovedsak blitt gjort av palestinerne.

Men det er ikke som i Ukraina, der de fleste kan si seg enig i at Russland er den onde og grusomme.
I Israel/Palestina gjør begge grusomme ting som bryter med folkeretten og krigslovene.

Det er en grunn til at det er mye uenigheter ang. Hvem som er den onde i denne konflikten.

Artikkel ang. Halshugging: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...-i-sier-israel

Mest overraskende her er at Biden ikke våger å kritisere Israel på noe av det de har gjort og gjør.
Men nå er jo også USA kjent for å ha utført krigsforbrytelser selv. Og Guantánamo Bay Torturleiren deres på Cuba er fortsatt up and running. Pr. 9. september 2021 var det fortsatt 39 fanger der.

Men akkurat Biden hadde jeg trodd var en bedre person/president på dette området sammenlignet med tidligere presidenter i USA (visst man ser bort ifra Obama, som er tidenes beste USA president).

Han og George Washington.
Sist endret av einsteindragon; 11. oktober 2023 kl. 04:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ukraina har ikke drevet med terrorangrep i Russland.
Vis hele sitatet...
Tja, ukraina har vel ved flere anledninger utført angrep inne i Russland.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Tja, ukraina har vel ved flere anledninger utført angrep inne i Russland.
Vis hele sitatet...
Angrep hvor de med viten og vilje sikter seg inn på forsvarsløs uskyldig sivile? Dette var nytt for meg. Angrepene de har gjennomført har jo vært mot militære mål. Det er nemlig slik folk med ære bedriver motstandskamp. Man angriper ikke sivile med vilje.
Sist endret av venstrehook; 11. oktober 2023 kl. 07:11.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Angrep hvor de med viten og vilje sikter seg inn på forsvarsløs uskyldig sivile? Dette var nytt for meg. Angrepene de har gjennomført har jo vært mot militære mål. Det er nemlig slik folk med ære bedriver motstandskamp. Man angriper ikke sivile med vilje.
Vis hele sitatet...
Skjedde en gang at de angrep en boligblokk i det jeg tror var Moskva.
Spørsmålet blir heller om det var med viten og vilje. Kaste bort bomber og slikt på sivile mål er egentlig veldig bortkastet og reduserer deres sjanse til å vinne.

Russland VET vi angriper sivile med vilje. På en måte er det egentlig bra for Ukraina, av grunner jeg nettopp nevnte.
Sist endret av einsteindragon; 11. oktober 2023 kl. 08:06.
Jeg håper Benjamin Netanyahu står ved sine ord. "Hvert medlem av Hamas er en død mann". https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...er-en-dod-mann. For mine barn og barnebarn håper jeg han står for sine ord. Det er vondt og tenke på alle barns lidelser, men det er jo slik de voksne vil ha det i Gaza og nå også på Vestbredden, så da så...

Jens Bjørnebo skrev en bok om bestialiteten, en tykk og tung bok. Men nå forstår jeg kanskje bedre: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?
post=147912
Sist endret av oggen; 12. oktober 2023 kl. 02:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Barnedrap er på dette tidspunktet bekreftet av Biden.
Jeg er rystet og søvnløs dypt inn i hjertet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ukraina har ikke drevet med terrorangrep i Russland.

Hvorfor skylder du ikke på Egypt? De har jo også stengt grensen sin til Gaza. Hvorfor har de gjort det tro, hvis palestinerne er så uskyldige?

Forresten så var de vel ikke egentlig innesperret før i 2007 heller, da Israel så seg nødt til å opprette en blokade som følge av stadig økende antall terrorangrep.



Russland invaderte Ukraina, så mener du at Russland ville svekke seg selv?


--




Et meningsløst tall uten kontekst. Det er også drept langt flere russiske soldater enn ukrainske soldater. Betyr det at Russland har rett?


--




Men hvorfor okkuperer de? Har du fått med deg det?

Og har du fått med deg at de faktisk trakk seg ut fra Gaza i 2005? Det var ikke en eneste israeler igjen. Mange israelske bosettere ble fjernet fra Gaza med makt av israelske myndigheter.
Vis hele sitatet...
Ehm, ja .. men når Hamas fikk makta i 2007 så begynte Israel å blokkere varer inn til Gaza og ifølge https://www.fn.no/konflikter/palestina
Så anser fremdeles FN gaza til å være under Israelsk okkupasjon. Igjen, Israel har også drept sivile så lenge konflikten har vart så fordømmingene er selve definisjonen av dobbelt moralisme

I den samme linken står det også noe om størrelsen på delingsplanen FN la til grunn og Israel ble 22% større enn hva FN la ned som forslag.

De har drevet manipulasjon i høy grad av våre ledere og medie.

Mener forøvrig at angrepet som Hamas har startet nå er en ren svertelse av deres egen sak. Men alt jeg vil påpeke her er den dessverre seirende dobbelt moralen om hvem som egentlig er den største terroristen her
Hvorfor er det så mye fokus på Israel sin isolering av Gaza når de har en grense til Egypt?

Gaza er ikke stort så om de isoleres av Israel burde de kunne samarbeide eller bruke grenseovergangen til Egypt? Hvorfor det evinellige hatet mot Israel, det fantes aldri noen stat ved navn Palestina.

Gaza har valgt å bruke midler til å dyrke hat, produsere våpen. Veldig rart at de kan produsere raketter, men kloakk, vann osv er noe de ikke bryr seg om. Og før noen sier at de ikke har lov å bore brønner e.l. Avsaltningsanlegg er fullstendig mulig der.

At befolkningen avholder valg og velger inn Hamas som vil utslette Israel sier vel alt egentlig. Før Israel isolerte Gaza var selvmordsbombere, selv barn som selvmordsbombere fra Gaza ett prpblem.
Sist endret av Kastebort; 12. oktober 2023 kl. 06:58.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hvorfor er det så mye fokus på Israel sin isolering av Gaza når de har en grense til Egypt?

Gaza er ikke stort så om de isoleres av Israel burde de kunne samarbeide eller bruke grenseovergangen til Egypt?
Vis hele sitatet...
Hamas som det snakkes så varmt om her kontrollerer grensa…
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hvorfor er det så mye fokus på Israel sin isolering av Gaza når de har en grense til Egypt?

Gaza er ikke stort så om de isoleres av Israel burde de kunne samarbeide eller bruke grenseovergangen til Egypt?
Vis hele sitatet...
Egypt var den første arabiske staten som normaliserte sitt forhold til Israel, og de har (i motsetning til de fleste av Israels naboland) hatt et tilnærmet funksjonelt samarbeid i over 40 år.
Fra et egyptisk perspektiv anses nok Gaza som en problematisk nabo, og sikkerhetsmyndighetene i Egypt har flere ganger uttrykt bekymring for at en flyktningestrøm derfra vil føre til at de må håndtere mengder av islamister som blander seg med sivile flyktninger. Dette vil igjen kunne skape utfordringer som Egypt ikke ser seg tjent med i det hele tatt, da de ønsker å distansere seg fra anti-Israel-bølgen som etterkrigstiden var preget av.

Det er for så vidt verdt å merke seg at palestinernes naboland i liten grad er interessert i å ha flere palestinere innenfor sine egne grenser, dels fordi de politisk sett kan tjene på at konflikten opprettholdes, og dels fordi palestinere ofte forbindes med evigvarende flyktningeleirer og økende terrorvirksomhet, noe verken Egypt eller andre land i Midtøsten ønsker å ha på sitt territorium.
Sjelden har uttrykket: mellom barken og veden vært mer treffende enn i palestinernes tilfelle.
Sist endret av Dialogisk; 12. oktober 2023 kl. 10:45. Grunn: leif
Synes det er fantastisk at de klarer å fly taliban hit på privatfly men ber nordmenn finne seg en båt ut av Israel
Obs, brannfakkel.

Ser ut som Hamas kan velge nå når de skal få tilbake vann, strøm m.m



https://imgur.com/QjVUc2k
Sist endret av IneartheDx; 12. oktober 2023 kl. 12:21.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Synes det er fantastisk at de klarer å fly taliban hit på privatfly men ber nordmenn finne seg en båt ut av Israel
Vis hele sitatet...
Det har vel litt med hvor sikkert det er å fly et fly i det området akkurat nå.