Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 8841
Jeg mener cannabis er et gateway drug til en viss grad; det bryter barrieren du en gang hadde mot ulovlige stoffer, og en weed-session mye mer om å bli rusa enn det drikking gjør. I tillegg kommer rusen nesten med en gang, det er vel her alkohol skiller seg ut fra andre stoffer. De fleste som prøver hasj prøver ikke flere stoffer enn det, men jeg tror værtfall halvparten av de som røyker mye har prøvd andre ting og. Grunnen er en blanding av 3 ting mener jeg: ene er det ulovlige miljøet, det andre er at hasjrusen sin "natur" vil gjøre deg mer nyskjerrig på hva annet som finnes, det tredje er at inntaksmåten er relativt lik andre ulovlige stoffer. Du kan enkelt og greit putte et ekstra stoff i jointen hvis du vil det.
Jeg har røyket i halvannet år, daglig det siste halvåret, og hittil mener jeg at det er gateway to happiness
Sitat av hideout Vis innlegg
Sure, et fragment. Om du reiser til din dealer med kun intensjoner om å kjøpe cannabis men ender opp med amfetamin eller kokain, så vil jeg tørr å påstå at det er et fragment som veier litt tyngre dog, men det er bare min mening. En slik situasjon der du blir tilbudt stoffer vil du komme i på gaten, på byen, på nachspiel, på jobben, på gymmen eller i en eller annen sosial situasjon. Ta bort illegalt salg av cannabis selv om det blir litt drømmeverden for meg, så sitter du igjen med en haug med dealere som pusher nye stoffer som de må være mer proaktiv i reklameringa for, så spørsmåla vil dukke opp regardless.

Slapp av, ordet narkotikum kan fint brukest om cannabis.

Selv om det ikke bærer altfor stor relevanse føler jeg for å nevne at etter å solgt cannabis i 7-8år+, så har jeg ikke tall på hvor mangen ganger jeg har blitt spurt om jeg kan ordne andre typer narkotika også. Årsakene er sikkert forskjellig, men jeg vil si at Kokain spesielt definitivt er et stoff ungdom søker til av samme grunn som de søker til cannabis. Mytene om hvor bra det skal være, kjendisene som bruker det, statusen det har som et 'inn' stoff og hvor allment tilgjengelig det er.
Vis hele sitatet...
Du er flink til å generalisere her, å si at du vil komme i situasjoner hvor du blir tilbudt andre stoffer er jo bare en påstand helt uten grunnlag. I mine 24 leveår har jeg aldri noen sted blitt tilbudt noe som helst. Stikker ikke det hull i teorien din?
Men ja jeg kan være enig i at hvis cannabis blir lovlig, vil de andre stoffene pushes hardere, da kan man jo ta opp debatten om narkopolet osv, men det er en annen sak.

Kan du forklare hvorfor narkotikum kan brukes om cannabis? Jeg er bare nysgjerrig altså for det høres ut som en definisjons-sak for meg. Man kan kalle en golden retriever for et kattedyr og hvis man vil, men det gjør det ikke noe mer riktig.
Det starter med melk! Cannabis er bevist utvidende, å når man forstår hvor mye også andre substanser kan virkelig åpne dører i hodet ditt, da er det klart mange vil utforske mer. Men fordi man har tatt sopp og lsd noen ganger, betyr ikke det at den veien fører videre til heroin.
Jeg prøvde cannabis før jeg gikk videre til psykedeliske stoffer, men vil ikke si det var noen gateway drug, siden jeg syntes cannabis i seg selv kun et fåtalls ganger har vært verdt bryderiet, og tobakk føltes mer som en gateway første gang det ble prøvd. Grunnen til at jeg i ettertid har prøvd psykedeliske stoffer har veldig liten/ingen korrelasjon med tidligere cannabisbruk.
Andre, hardere stoffer (stimulanter, opiater etc.) har aldri appellert, hverken før eller etter.
- Vårt siviliserte samfunn vil ikke bestå dersom cannabis blir like utbredt som alkohol

http://www.dagbladet.no/2013/11/27/k...batt/30542626/
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av alanapoli Vis innlegg
- Vårt siviliserte samfunn vil ikke bestå dersom cannabis blir like utbredt som alkohol

http://www.dagbladet.no/2013/11/27/k...batt/30542626/
Vis hele sitatet...
kjøper ikke den ass... "Vårt siviliserte samfunn vil ikke bestå dersom cannabis blir like utbredt som alkohol" er vell å dra den litt vell langt
Sitat av Klavi Vis innlegg
Du er flink til å generalisere her, å si at du vil komme i situasjoner hvor du blir tilbudt andre stoffer er jo bare en påstand helt uten grunnlag. I mine 24 leveår har jeg aldri noen sted blitt tilbudt noe som helst. Stikker ikke det hull i teorien din?
Men ja jeg kan være enig i at hvis cannabis blir lovlig, vil de andre stoffene pushes hardere, da kan man jo ta opp debatten om narkopolet osv, men det er en annen sak.

Kan du forklare hvorfor narkotikum kan brukes om cannabis? Jeg er bare nysgjerrig altså for det høres ut som en definisjons-sak for meg. Man kan kalle en golden retriever for et kattedyr og hvis man vil, men det gjør det ikke noe mer riktig.
Vis hele sitatet...
Det stikker hull i teorien om man kan si du er definisjonen av en som bruker cannabis, ja. Det stikker og hull i alle som mener cannabis er et gatewaydrug grunnet dets illegale-status. Det er ikke min teori du driver og stikker huller på dog. Jeg har ingen teori eller fasitsvar rundt det her annet enn at ved å bryte med en barriere, gjør man det lettere å bryte en til. Om det er rusmidler, vold, tyveri, stupe fra 3metern eller hva det enn nå måtte være.

Vits å diskutere det? Narkotika betyr narkotikum i flertall. Cannabis er på narkotikalista, ergo et narkotikum, man kan være så uenig eller enig man bare vil, ingen vil kunne arrestere deg for å bruke ordet narkotikum om cannabis.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Da jeg begynte å nyte cannabis reduserte jeg alkoholinntaket betraktelig, slutta etterhvert å spise kjøtt, og har vel egentlig blitt mer bevisst på hva jeg dytter i meg.

Så for mitt vedkommende har det vel funka som et getaway drug som har hjulpet meg med å bli kvitt mye av det som forgifter kroppen min.
Vis hele sitatet...
Du slutta å spise kjøtt fordi det forgiftet kroppen? heh...
Sitat av 2ralf Vis innlegg
Det starter med melk! Cannabis er bevist utvidende, å når man forstår hvor mye også andre substanser kan virkelig åpne dører i hodet ditt, da er det klart mange vil utforske mer. Men fordi man har tatt sopp og lsd noen ganger, betyr ikke det at den veien fører videre til heroin.
Vis hele sitatet...
Det å bruke melk til å støtte opp cannabis er veldig fjernt.

Cannabis er etter min mening et veldig oppskrytt stoff for å åpne dører og gi deg det perspektive folk påstår de har fått. Det er greit at det er lettere å gruble når man er stein.
Sist endret av Mofse; 27. november 2013 kl. 18:19.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Det er ikke mitt poeng - Det er dem som hevder at Cannabis er et gateway-drug grunnet ulovligheten sitt poeng. Så glorifisert som cannabis er idag via diverse medium så vil jeg påstå at det er ulovlig har fint lite å si for om det er et gatewaydrug eller ei.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags miljø du henger i men om alle rundt deg glorifiserer cannabis så har du ikke venner og bekjente som representerer Norges generelle holdning til cannabis, som fremdeles er at det er et Narkotisk stoff som er ulovlig.

Sitat av hideout Vis innlegg
Som om de fleste cannabisrøykere som vokser opp idag vet noe om hva som foregikk på 60-70tallet, mer trolig at de ser alle deres popidoler og filmstjerner røyke cannabis enn at de har noe innsikt i kampen mot 'sjefen'.
Jeg skulle likt å visst hvor denne gjengen med ungdom som har hatt et helt svart/hvitt syn på cannabis og hvor farlig det er, for så å miste tilliten til de voksne når de selv har funnet ut realitetene rundt stoffet. Jeg kan ikke engang forstå hva slags informasjon de får eller hvor de får den fra om de vokser opp idag og får inntrykket av at cannabis er et veldig farlig narkotikum.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser bøker om emnet, Cannabis Kultur, har tatt for seg en pulsmåling av cannabiskulturen her i landet. Via mange intervjuobjekter har de klart å samle informasjon rundt cannabisbruken og kulturen rundt det i Norge. Det kommer frem at cannabiskulturen skiller seg fra de andre narkotiske miljøene, jointen skal deles med andre, alle legger i, de sosialistiske trekkene kommer klart frem.

Som jeg sa i svaret mitt over, at om du mener alle ungdommer i dag tror cannabis er ufarlig, så har du enten feiltolket, eller så befinner du deg i et miljø med cannabiselskere, for det er rett å slett ikke den generelle holdningen til planten.

Sitat av hideout Vis innlegg
Og som sagt, prøver du ut flere typer stoff -kun- for du måtte erverve cannabis illegalt, så tror jeg vi skal holde døra åpen for at det er en overveldende sjange for du hadde gjort dette selv om du fikk din cannabis lovlig.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg svart på så utallige mange ganger fra før av, denne myten er så seiglivet at jeg får vondt av det.
Vi har flere rapporter som konkluderer med det samme, om cannabis legaliseres, får vi en oppgang i folk som prøver det, men vi får også en økning i antall folk som slutter å bruke det (oftest rundt 25-30 års alderen, veldig få er prevalente brukere og fortsetter ut livet med cannabisbruk).

Kilder: http://www.cedro-uva.org/lib/index.html (Senter for stoffbruksundersøkelser, Amsterdam)

spesifikt Drug use and lifestyle: Behind the superficiality of drug use prevalence rates og Licit and illicit drug use in Amsterdam III
Developments in drug use 1987 - 1997


Sitat av hideout Vis innlegg
Vet ikke hvilke tusenvis av organisasjoner man kan betrakte som seriøse som kjemper for legalisering av cannabis som -rusmiddel-. Er nok endel globalt. I Norge har vi.....ikke vet jeg, men tror ikke jeg bruker opp fingrene på begge henda med å telle? Vi har vel og organisasjoner som kjemper for avkriminalisering av heroinbruk(Thorvald Stoltenberg og Kofi Annan f.eks), amfetamin som legemiddel(noe som forsåvidt eksisterer) - Finner nok de politikere som mener man bør gå for en total legalisering og. Så akkurat legalt eller illegalt tror jeg har en knapp innvirkning i 2013 kontra back in the days
Vis hele sitatet...
Hva du betrakter som seriøst er rent subjektivt og irrelevant, saken er den at det er tusenvis av organisasjoner som jobber for legalisering av cannabis, man har en fast dag man demonstrerer på.
Du kan kalle de useriøse skitne hippier så mye du vil, fakta er fremdeles at millioner verden rundt tar til gatene for å vise sin støtte til cannabislegalisering, man har ikke noe slikt for f.eks amfetamin.
Cannabiskulturen er et særfenomen man ikke finner med andre stoffer klassifisert som Narkotika.
Man kan kanskje nevne Lemmy som amfetaminforkjemper, han skal visstnok ha tipset sønnen sin om å aldri bruke kokain "use speed instead, its much safer".
Jeg startet med cannabis, og brukte det en god stund før jeg tok noe annet. Har brukt masse annet over tiden uten og starte fast med det, nevner: kokain, lsd, meste av benzo, knips, amfetamin, subutex. Har røkt cannabis i 6 år og bruker ikke noe annet stoff fast. Kommer til og fortsette og ta de meste av disse stoffene (i ny og ne). Hasj røyker jeg daglig.

Angående og kalle det gateway drug kommer vel an på miljøet, jeg bodde i et tungt rusmiljø i mine tenår og satt derfor med veldig mye dop tilgjengelig rundt meg. Har andre venner som er mer rolig og kjøper seg en 5er i uka og kun røyker på kveldstid for eksempel.
Sist endret av Curt; 29. november 2013 kl. 14:54.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vet ikke hva slags miljø du henger i men om alle rundt deg glorifiserer cannabis så har du ikke venner og bekjente som representerer Norges generelle holdning til cannabis, som fremdeles er at det er et Narkotisk stoff som er ulovlig.


Jeg foreslår at du leser bøker om emnet, Cannabis Kultur, har tatt for seg en pulsmåling av cannabiskulturen her i landet. Via mange intervjuobjekter har de klart å samle informasjon rundt cannabisbruken og kulturen rundt det i Norge. Det kommer frem at cannabiskulturen skiller seg fra de andre narkotiske miljøene, jointen skal deles med andre, alle legger i, de sosialistiske trekkene kommer klart frem.

Som jeg sa i svaret mitt over, at om du mener alle ungdommer i dag tror cannabis er ufarlig, så har du enten feiltolket, eller så befinner du deg i et miljø med cannabiselskere, for det er rett å slett ikke den generelle holdningen til planten.


Dette har jeg svart på så utallige mange ganger fra før av, denne myten er så seiglivet at jeg får vondt av det.
Vi har flere rapporter som konkluderer med det samme, om cannabis legaliseres, får vi en oppgang i folk som prøver det, men vi får også en økning i antall folk som slutter å bruke det (oftest rundt 25-30 års alderen, veldig få er prevalente brukere og fortsetter ut livet med cannabisbruk).

Kilder: http://www.cedro-uva.org/lib/index.html (Senter for stoffbruksundersøkelser, Amsterdam)

spesifikt Drug use and lifestyle: Behind the superficiality of drug use prevalence rates og Licit and illicit drug use in Amsterdam III
Developments in drug use 1987 - 1997




Hva du betrakter som seriøst er rent subjektivt og irrelevant, saken er den at det er tusenvis av organisasjoner som jobber for legalisering av cannabis, man har en fast dag man demonstrerer på.
Du kan kalle de useriøse skitne hippier så mye du vil, fakta er fremdeles at millioner verden rundt tar til gatene for å vise sin støtte til cannabislegalisering, man har ikke noe slikt for f.eks amfetamin.
Cannabiskulturen er et særfenomen man ikke finner med andre stoffer klassifisert som Narkotika.
Man kan kanskje nevne Lemmy som amfetaminforkjemper, han skal visstnok ha tipset sønnen sin om å aldri bruke kokain "use speed instead, its much safer".
Vis hele sitatet...
Om du leser hva jeg skriver, så nevner jeg ikke noe om at noen i mitt miljø glorifisierer Cannabis. Tvert imot. Jeg glorifiserte det mye når jeg var yngre dog, men med aldern har jeg fått et veldig mye mer nøkternt syn på saken. Filmindustrien, musikkindustrien, hollywood glorifisierer Cannabis. De største og mest populære forbildene til ungdom med andre ord. Tror nok det at det røykest cannabis i ca. hver episode av Entourage og at Miley Cyrus drar opp en joint på scena har en litt mer 'avskrekkende' effekt på ungdommen enn hva 'skrekken' foreldra/myndighetene/skolene prøver å påvirke med.

Cannabiskultur-greiene har jeg lite interesse av å lese. Cananbis er et sosialt rusmiddel for mangen, like så som det er et asosialt rusmiddel for mangen, kanskje like mange(?) - Kanskje ikke like lett å få gutta som røyker en 5er om dagen menst de sitter hjemme til å stille opp i noe intervju dog. Det er hvertfall ikke helgerøykerne som sender jointen rundt bordet som gjør folk i cannabis-bransjen rik. (Skal ikke dra det langt, men sprøyta blir nå jaggu delt i sosiale lag den og, ikke at det har noe med saken og gjøre - Men stoff som amfetamin kan vel være like så sosialt som Cannabis. Ikke tolk det som at jeg sier at det er like harmløst.......)

De jeg er i kontakt med blant ungdom som røyker cannabis mye bagatelliserer skaden med cannabis så jævlig. Det nekter jeg å tro at jeg er ene om å ha opplevd heller.(Man kan vel kanskje se til CNN-dokumentaren på weed hvor endel ungdommer blir intervjuet for å få et innblikk i dette - du finner de omtalt på forumet her. Det er en ganske lik holdning på ungdommen som utaler seg om cannabis der.) Jeg er ikke av den oppfatning av at cannabis er så veldig skadelig, det er hva du gjør det til selv. Som sagt hundre ganger tidligere så er det mest farlige med cannabis i mine øyner folks naive syn på det - Det betyr ikke at de bør se på det som like farlig som alkohol, heroin, amfetamin eller hva enn nå du vil sammenligne det med.

Men vi i Norge har et ekstremt lavt snitt på ungdom som bruker cannabis, så vi har jo selvsagt en motpart til de som røyker, som tar avstand, eller har store forbehold om å prøve det. Noe annet ville jo vært rart(?). Beveger du deg mot land som Nederland, Spania, Portugal, Usa, Canada(du ser poenget) - Så vil du nok finne en helt annen holdning blant flertallet av ungdom når det kommer til cannabis. Dette kan vi vel 'takke' vår kultur, geografisk plassering og lovgivning for. Om det er positivt eller ei vet jeg ikke. Men med en legalisering så tenker jeg holdningen amerikanske ungdom har til cannabis fort ville funnet veien til Norge og. Igjen, uten å si noe om det er positivt/negativt. Så kanskje man kan argumentere at i Norge er cannabis mer sansynlig å være et gateway-drug enn i endel andre land. Personlig tror jeg ikke dets illegale status har mye å si, da det heller går på barrierer som tidligere omtalt. Du har sikkert noen leveår bak deg - Du kan tenke hvordan det var å diskutere cannabis eller dra opp en joint på et nachspiel i Oslo på 90-tallet kontra det å gjøre det i 2013. Jeg føler hvertfall vi er kommet til en tid der det er ganske så allment akseptert blant folk som ikke bruker stoffet også.

Slutt og putt ord i munnen min - Aldri kalt de som kjemper for legalisering for skitne hippier eller noe annet. Jeg har bare sagt at jeg ikke kjenner til noen seriøse organisasjoner i Norge. Linjene du drar fra hva jeg sier til hva du reproduserer er jo helt sinnsyke. Jeg vet ikke hvor de her seriøse legaliseringsfolka i Norge holder til. Jeg har vel fått med meg at de går noe legaliseringstog, men har ikke peiling på når det er, og det er heller ikke noe som er kjent blant de fleste i Norge? Og jeg røyker jo cannabis, så jeg kan ikke tro at noen som ikke bryr seg om temaet engang får med seg det her. Aldri har jeg heller sett toget eller noen annen form for offentlige tiltak om legalisering. Internett er vel eneste plassen jeg har kommet over så mye legaliseringsgreier. Vet ikke om jeg skal kalle det for seriøst dog, det meste går vel på å ta opp saker når medisinsk-marijuana gjør fremskritt, for så å prøve å kjøre et dobbeltløp hvor man føler det bør ha noe å si for rusmiddelet også. Derfor jeg skriver at det er nok tusenvis av organisasjoner, seriøse sådan - globalt - Normal.no er nok en organisasjon/nettside fåtallet har hørt om.
Prøvde selv alkohol først, så prøvde jeg div benzoer og opiater, var ikke før det hadde gått flere år at jeg prøvde hasj(hadde forresten veldig dårlige erfaringer med dette så jeg prøvde det 4-5 ganger før jeg sluttet..kommer sannsynligvis ikke til å røre det igjen)

Tror selv at hvis man prøver ett rusmiddel(uansett hvilket) og har positive erfaringer med det så har man lyst til å prøve andre typer også...mener selv at de som sier at cannabis er ett gateway drug er helt på jordet, det eneste argumentet for at cannabis er ett gateway drug som jeg kan være enig i er at hvis man først kjøper cannabis(som er ulovlig seff) da er man sannsynligvis i kontakt med div personer/miljøer som også omsetter andre ulovlige rusmidler og at det da blir lettere og kjøpe noe annet også.

Selv om jeg har dårlige erfaringer med cannabis/hasj synes jeg at det skulle bli legalisert.. jeg og andre jeg kjenner har gjort utrolig mye dumme ting mens vi var fulle og det er jo helt lovlig..helt sykt spør du meg
Jeg tror absolutt cannabis kan være et gateway drug, man får en smakeprøve på rusens verden, og kjenner seg kanskje nok erfaren til og teste en annen rus. Men for all del ikke glem alkohol..