Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  182 33228
Sitat av Kugie Vis innlegg
Men det er null stress og bare gå av bussen/trikken når de kommer, du ser dem på holdeplassen. Og nei, de har ikke lov til å bruke makt for å holde igjen.
Vis hele sitatet...
Med buss har jeg sett de komme med en kontrollbuss som parkerer helt inntil bussen. Alle passasjerer må da over i den andre bussen og vise billett. Tror ikke det er lett å stikke av fra den.

Selv om de strengt tatt ikke har lov å holde deg fast tror ikke jeg du hadde fått medhold i retten for at en vekter holdt deg uten lov. Og om du går inn for å ta jobben fra en vekter/kontrollør for å gjøre den bedre en det han egentlig har lov til, er du vel strengt tatt ett rasshøl.

Sniker en gang i blandt selv, men ønsker å støtte det gode tilbudet, så betaler stort sett for meg.
Var med vennen min en gang på trikken til skolen min, det var bare tre stasjoner vi skulle ta og vi hadde dårlig tid, trikken var rett foran oss og vi løp på. Plutselig kommer det en mann bot til oss og spør om vi har billet, han så skikkelig shabby ut og så ikke ut som en konduktør. Nei sier jeg fordi jeg ikke trodde han var konduktør. Så kommer det tre andre folk til, han ene passer på utgangen (skikkelig stor fyr) en anenn sjekker meg, jeg har kort, mens vennen min ble spurt av en trønder. Han må oppgi all informasjon om seg selv og faren sin. Senere fikk han en bot i posten på 750,- har hørt at man får prikker eller noe sånt siden man er under femten. Men det var hvertfall historien :P
Sitat av O.K Vis innlegg
Var med vennen min en gang på trikken til skolen min, det var bare tre stasjoner vi skulle ta og vi hadde dårlig tid, trikken var rett foran oss og vi løp på. Plutselig kommer det en mann bot til oss og spør om vi har billet, han så skikkelig shabby ut og så ikke ut som en konduktør. Nei sier jeg fordi jeg ikke trodde han var konduktør. Så kommer det tre andre folk til, han ene passer på utgangen (skikkelig stor fyr) en anenn sjekker meg, jeg har kort, mens vennen min ble spurt av en trønder. Han må oppgi all informasjon om seg selv og faren sin. Senere fikk han en bot i posten på 750,- har hørt at man får prikker eller noe sånt siden man er under femten. Men det var hvertfall historien :P
Vis hele sitatet...
Mener du prikk på rullebladet? Hvis så , nei.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Offtopic: Siden du tydligvis ikke er pålagt å vise leg, betyr dette du kan slippe å vise leg når du handler alkohol og tobakk?
Vis hele sitatet...
Helt rett. Dama i kassa kan ikke tvinge deg til å vise leg. Men da kan ikke du tvinge henne til å selge deg alkohol eller tobakk heller hvis det er tvil over alderen din.
Jeg satt på bussen på vei hjem fra skolen når 2 somaliere, med slitne skinnjakker reiser seg og roper billetkontroll og flasher de badgene sine.. Jeg hadde selfølgelig glemt månedskortet, og måtte gi info osv.

Var forresten bursdagen min.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Var på trikken for ikke så lenge siden. Hadde bilett selv, men en stakkar rett over midtgangen fra meg ble stoppet. Han prøvde seg på å gå ut mens han sier "dere har ikke lov til å holde meg igjen", men i følge det interne regelverket i Ruter har de visst det. Husker ikke hva regelheftet het, men sto i en liten brosjyreish ting den ene kontrolløren hadde.
Dette skjedde i dag:
Jeg og en kompis ble tatt på blåtrikken av tre sivile billettkontrollører. Ingen av oss viste legitimasjon, og vi la oss helt flate og ble bedt om å oppgi fullt navn, personnummer, postnummer ++
Men ikke mobilnummer. De ringte til sentralen og dette stemte selvfølgelig.

Underskiften min så ca. ut som dette.
Vennen min skrev kun 'Kristian' som sin underskrift.
Det jeg da lurer på er om jeg kan ringe å lure meg unna boten basert på at underskriften min er total fravikende fra hvordan det vanligvis ser ut. Kan dette funke?

Og kan det fungere å rett og slett bare si at jeg aldri tok trikk den dagen, og at det mest sannsynlig er en småkriminell bekjent som har misbrukt navnet mitt?


Hva tror folk? Trenger innspill, har faen ikke 900 kr å kaste bort på en fuckings billettkontroll.
Sist endret av battlecaT; 2. mars 2009 kl. 15:39.
Prøvde det samme men det funka ikke
Sitat av Gloss Vis innlegg
Prøvde det samme men det funka ikke
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk du fram?
Sitat av drittunge Vis innlegg
Alle vektere har sett masse amerikanske action-filmer, og synes de er tøffere enn toget og stappfulle av testosteron.
Hvor lov de har er vel en annen sak.
Vis hele sitatet...
Så usakelig lol, hvem har vel ikke sett masse amerikanske action-filmer? Garantert du også...

De vekterne jeg har møtt på (har blitt tatt for nasking, sniking og noen andre små ting) er som regel veldig hyggelige så lenge man behandler dem som folk og ikke begynner å skrike ut hvor store tapere de er, kom ikke inn på politiskolen du og andre ting drittunge(r) hyler om fordi det er plutselig vekterne og ikke dem som er skurkene.
Sier seg jo selv at man er mindre hyggelig tilbake når sånt skjer, men de fleste holder seg som regel innenfor lovens rammer.

Det er nok også en myte at alle vektere er store, tøffe og stappefulle av testosteron, er ikke fysiske krav for å bli vekter...

Når det gjelder sniking
Hvis man skal se på lønnsomheten er det nok lurt å snike, hvis man tar buss enkelte tidspunkter på dagen, Ihvertfall fra fire og utover, sikkert fordi bussene og tbanene er stappfulle av folk som skal hjem fra jobb og det må til en lite hær for å få stoppet alle. Skal sies at jeg har tatt de røde 10ganger i uka i to år nå og har ennå ikke fått smake på en bot. Tror også det er mindre kontroll på bussene enn trikkene...

Noen har en tendens til å si: hvorfor ikke betale 2X kr for å slippe å engste seg for kontroll i perioden man er på bussen eller hvor flaut er det ikke å bli tatt.

Så for å beroligge deres sympati for alle som engster seg der ute så er det faktisk slik at vi er alle forskellige. Er mange som ikke har dette problemet. Jeg engster meg aldri for dette og tenker som så at hvis jeg får bot, drar jeg bare kortet og tenker på alle de spenna jeg tjent på å snike og smiler høflig til kontrolløren.

P.S Noen har mer moral enn andre
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Dette skjedde i dag:
Hva tror folk? Trenger innspill, har faen ikke 900 kr å kaste bort på en fuckings billettkontroll.
Vis hele sitatet...
Har ingen egen erfaring med dette, men tidligere i denne tråden sto det om folk som hadde gjort som deg og fikk boten strøket. Det de gjorde da var å klage på Trafikanten/mail etc., og ble bedt om å sende inn et ark med underskriften sin skrevet 5 ganger eller no. Er det totalt fraværende fra faktisk underskrift, skal den strykes.

De har vel ikke lov til å tvinge noen til å betale hvis underskriften ikke ligner? I såfall kunne det vært hvem som helst som hadde fylt ut boten..
åssen sniker man seg på her i tønsberg har jeg aldri sett kontråll og jeg tar bussen vær dag.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av kælle93 Vis innlegg
åssen sniker man seg på her i tønsberg har jeg aldri sett kontråll og jeg tar bussen vær dag.
Vis hele sitatet...
Går enten på bak, eller forbi sjåføren uten å vise billett?
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Hvordan gikk du fram?
Vis hele sitatet...
Ringte å sendte i klage,
men purringene bare fotsatte å komme
til jeg ikke lenger turde å satse mer
Ser at det står noe om at vaktene ikke kan pågripe personer under 15 år uten at jeg skjønner det helt. Vil det si at jeg kan på bussen, vaktene kommer og jeg kan nekte og oppgi identitet? Må jeg da gå av på neste stasjon eller kan jeg vente til den stasjonen jeg vil gå av på? I tillegg til dette med at du må vise billett etter kl. 19.00. Er det slik at før kl. 19.00 er det bare å gå på bussen? Viss sjåføren spørr etter billett kan jeg da nekte å vise frem?

Kunne noen også muligens gitt meg link til sider der lovene for dette står slik at jeg kan skrive ut og ta med på bussen og vise frem til kontrollører og sjåfører vis de ikke tror meg?
Sist endret av TheFreak; 9. mars 2009 kl. 19:27.
drQ
Egendefinert
Sitat av TheFreak Vis innlegg
Kunne noen også muligens gitt meg link til sider der lovene for dette står slik at jeg kan skrive ut og ta med på bussen og vise frem til kontrollører og sjåfører vis de ikke tror meg?
Vis hele sitatet...
Tror nesten jeg må gi deg et lite tips da:
Hvis du ikke engang klarer å finne frem til reglene selv - la være å forsøke å skulle bruke reglene til din egen fordel.

Kontrollørene er nok ikke jurister, men de har normalt fått forklart relativt klart de reglene de trenger å forholde seg til. Dermed vil de ha vesentlig bedre peiling enn mange andre.

Så kan du også tenke på en annen ting: Busselskapene ønsker å tjene penger. Staten ønsker at busselskapene tjener penger. Lovverkene som gis på dette området gis for å beskytte dette.

Det betyr ikke nødvendigvis at de har rett, men du kan ta det som god fisk at det finnes flere folk, sannsynligvis med bedre kunnskaper, som jobber for å sørge for at snikere faktisk blir tatt (eller i hvert fall kan bli tatt), enn det sitter folk som prøver å skulle komme seg rundt dette.

I den sammenheng gjentar jeg et poeng nevnt tidligere i dag i en annen tråd: I sammenheng med rettigheter følger det normalt plikter. Å ikke ha full oversikt er helt greit, men hvis man står på barrikadene for rettighetene sine uten å ha fnugg av peiling er man en idiot. Ikke bare fordi man oppfører seg dumt ovenfor andre, men fordi man fort gjør sin egen stilling dårligere på grunn av manglende kunnskaper - i et forsøk på å fremstå som om man har dem.

Dette ble kanskje litt moraliserende. Men jeg synes man skal stå på rettighetene sine. Forutsatt at man faktisk vet hva man gjør.

Selv om det er kult å hoppe i fallskjerm gjør man det ikke hvis man ikke vet hvordan man utløser skjermen.
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Dette skjedde i dag:
Jeg og en kompis ble tatt på blåtrikken av tre sivile billettkontrollører. Ingen av oss viste legitimasjon, og vi la oss helt flate og ble bedt om å oppgi fullt navn, personnummer, postnummer ++
Men ikke mobilnummer. De ringte til sentralen og dette stemte selvfølgelig.

Underskiften min så ca. ut som dette.
Vennen min skrev kun 'Kristian' som sin underskrift.
Det jeg da lurer på er om jeg kan ringe å lure meg unna boten basert på at underskriften min er total fravikende fra hvordan det vanligvis ser ut. Kan dette funke?

Og kan det fungere å rett og slett bare si at jeg aldri tok trikk den dagen, og at det mest sannsynlig er en småkriminell bekjent som har misbrukt navnet mitt?


Hva tror folk? Trenger innspill, har faen ikke 900 kr å kaste bort på en fuckings billettkontroll.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å bortforklare personnummer. Du må vel finne på noe veldig lurt der, skal det gå igjennom. At det er en småkriminell som har misbrukt navnet ditt vil ikke automatisk forklare hvordan han/hun har fått tak i personnummeret ditt.
Beklager å være moraliserende men hvorfor i helvette stresser dere med å snike på buss/tog/trikk i Oslo området? Det er jo så godt som gratis! 550,- i måneden er ingenting og da kan du reise så mye du vil. Du må altså i snitt klare to måneder av gangen uten kontroll for at dette ikke skal lønne seg. Alle som forstår seg på odds skjønner at det er dårlig butikk å snike. (forutsatt at det er noe man driver med regelmessig da...)
Sitat av paranoy Vis innlegg
Vanskelig å bortforklare personnummer.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje en mulighet å si at han har mistet et visakort eller lignende, og at
noen kan ha misbrukt informasjonen som står der? ( personnummer står vell der om jeg ikke tar feil)
Men at de lar seg lure så lett er vell heller tvilsomt antar jeg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det med at det er billigere og snike og betale boten den sjeldne gangen man blir tatt er uregelmessig.
En venn av meg skulle ta buss 31 fra sentrum til Bjerke, og ble tatt i kontroll.
Tom for ideer, så skriver han under boten, og blir kasta av bussen (ikke bokstavelig).
Han venter på neste buss, går på, og blir tatt i kontroll igjen.
Han viste da den forige boten, og blir kasta av igjen, og rekker ikke jobben, så han dro hjem. (1 time kurs)

En ide jeg har tenkt litt på fikk jeg ide om da jeg og 2 veninner gikk ned på stortinget stasjon, og det kom kontrolører.
Jeg hadde billet, men veninnene mine ble tatt, og de var jo ikke smarte nokk til og vite hvordan man slipper unna, forde om jeg hadde bombandert huene dems med hva man skal si og gjøre og ikke gjøre.
Da vi gikk ut igjen, kom vi til første trapp, vi var helt nede på perongen, så ble vi stoppa av kontrolører.
Det hu ene jenta gjør er at hu tar boten hu fikk, som er bretta sammen, og viser den forbanna frem og tramper gjennom folkemengden.
Ingen stopper henne...

Så det jeg tenkte var, at viss man har en gammel, eller stjeler en venns gammle bot, og har det med seg når man reiser, så viss det blir kontroll, så viser man det forbanna frem og tramper ut av T-banen/Bussen/trikken.

Det er jo selvføgelig en viss risk, viss de da sjekker Boten...

I allefall, dette er slik jeg gjør det:

Første gang jeg ble tatt i kontroll, så ga jeg mitt eget navn, fødselsdato (IKKE personnummer) og adresse.
Jeg hadde ikke legg, selvfølgelig, og jeg skrev under boten... Jeg hadde _selvfølgelig_ dysleksi, og skrev veldig dårlig.
Min underskrift er løkkeskrift, men jeg skrev med små bokstaver som underskrift.

Man får selvfølgelig boten i hendene, men har man ikke penger, så sender de uansett faktura.
Boten kan man da kaste når man går av...
Når man da etter en lang stund for purring i posten, så skriver man ett brev, hvor man forklarer at man aldri har blitt tatt i noenslags billetkontroll, og spør om det ikke er krav om gyldig legitimasjon.
Jeg skrev nesten en side, og sendte den skriftlig til dem.
Jeg fikk da brev om at viss de skal kunne vurdere mitt klagebrev, trenger de kopi av mitt gyldige legitimasjon, og 3 x min underskrift.

Jeg brukte kopimaskin og kopierte kortet, og skrev min skikkelige underskrift 3 ganger.
Sendte tilbake.
Neste brev jeg fikk i posten var ett "beklager hendelsen brev".

Andre gangen brukte jeg en venn av meg sin opplysning...

Gyldne regler:
1. Aldri ha legitimasjon på deg! (forde om du har... Skal du snike, så ta alt legg ut av lommeboka og gjem det i en lomme, for du skal jo naturligvis vise biletten din... Det hjelper og ha en haug brukte biletter)
2. Skru av telefonen (viss de prøver og ringe telefonen på navnet du gir, og det ringer i lomma di, da driter du deg ut)
3. Husk fult navn, adresse og fødselsdato, men IKKE personnummer.
4. Ha "dysleksi"... (viss du har det, ha en annen form for dysleksi)

Denne metoden bruker jeg og alle jeg kjenner i oslo, og det funker fint.

En annen metode jeg vet funker, er og dra på hobbysjapper og kjøp sånn papir du kan skrive på, så blir det skrevet på det som ligger under papiret. Husker ikke navnet...
I allefall, finn papiret som har mest lik farge med blekken på stemplingsautomatene på T-banen.
Kjøp ett månedskort, og legg en slik papirbit over, og stemple det.
Det avtrykket vil se autentisk ut, men kunne viskes bort med viskelær etter 1 måned, og man kan da bruke kortet igjen og igjen.

Metoden med tynn gjennomsiktig teip fungerer også, men jeg vet om flere som har blitt tatt når de har gjort dette, for kontrolørene har funnet ut.
Har enda ikke hørt om kontrolører med viskelær...


En annen ting som kan funke, men ikke er noe man nødvendigvis satser på, er og samle på brukte biletter.
Trenger ikke være som du har kjøpt selv, men bare ha en 25 stk i lommeboka, og ha en ny blank og fin billet.

Det som skjedde med en kompis av meg, som faktisk ALTID kjøper billet, var at han hoppa på trikken på holbergsplass i fjord sommer, og han satte seg ned, for han hadde masse og bære.
Han tok da frem lommeboka for og stemple, men da hadde trikken stoppet med den beryktede "Terror-bussen".
Trikken ble oversvømmet med sultne kontrolører, og han hadde da ikke billet, og ble tatt i bussen.

Han syntes dette var urettferdig og prøvde først si han skulle til og stemple, men de nektet høre på han.
Han løyg først da på navn, men det funket ikke.
Så la han fram hele saken, forklarte alt, og viste alle bilettene han hadde, og snakka med de i 15 minutter.
Jeg satt da utfor bussen i skyggen og spiste salat.
Husker noen kastet en mongostor vannballong i taket på bussen så diverse dørvakter ble våte.

Men til sist lot de han gå med en advarsel.
Forrige gang jeg ble hooka, så lot jeg som om jeg mista noe på perrongen. De andre gikk videre til han vakten i enden av perrongen som skulle registrere navn og rykte. Jeg ble etterhvert stående ganske alene ikke langt ifra vognen, da dørene begynte å lukke seg, grep jeg kjangsen. Vet ikke om de merket det engang? Var uansett første mann av på neste stopp
Sitat av Sjokobolle Vis innlegg
Hvis du er 15 eller yngre kan du ikke få bot, selv om du ikke har billett. Så, om man ikke ser alt for gammel ut, så kan man fake et leg som sier at du er 15 år. Så reiser du gratis. Kompis av meg gjorde det hele tiden når han var 15. Han er for gammel nå, men det funker fortsatt.

Hvis ikke kan du vel alltids late som om du har downs eller noe..?
Vis hele sitatet...
Haha! Vet om en voksen mann som latet som han hadde downs for å slippe å få bot. Funket faktisk.
Glimrende skuespillertalent.
Det lønner seg faktisk å ''snike'' på buss og tog, man tjener som bare det på det, selv om du får en bot ca 1-2 ganger i året så lønner det seg å snike, jeg selv har tjent på det, har sniket på buss i ca 2-3 år nå!
Går det liksom og bare snike og viss du blir tatt så si at du ikke har leg og godtar boten og oppgir falskt navn adresse og nr så bare kaste den nårru går av
De sjekker med folkeregisteret, så du slipper ikke unna med å si du heter S. Vindel og bor i Kirkeveien 666. Men så lenge du oppgir korrekt personalia og fullt personnummer på en person av riktig kjønn og alder, skal det gå ja.
Fatter ikke at folk mener bremsesporet NSB farer med gode tilbud??? Prisene er jo helt sinnssykt forjævlige. Tenk alle forsinkelser og sure medarbeidere NSB har i tillegg til de jævlige prisene. Hadde det ikke vært for at dette landet nærmest ligner en kommuniststat skulle jeg faen meg laget et eget buss-selskap og jernbane nettverk(overdriver selvsagt her). Uansett skulle det for faen meg bare mangle at NSB har gode tilbud(noe de slettes ikke har) i dette landet som kalles verdens beste!

Hva gjelder vektere har de lov til å holde deg igjen, men ikke gjøre noe mer enn dette. Kontrollørene kan be om navn, bosted og fødselsnummer hvis ikke ID, men ikke personnummer da dette er sensitivt(dvs. det er ikke krav på at du sier dette muntlig, men vises jo selvsagt på ID). Hvis du sier at dette er sensitivt til kontrollørene kommer de fort med noe tullball, så si at du bare oppgir dette til politiet.

Så, enten oppgir du navn osv til en du ikke liker eller så sier du at du kun sier slike opplysninger til politiet (dette hvis du er helt stuck og ikke har mulighet til å løpe). Gjør dagen deres til et helvete. (Før noen slaktet innlegget mitt ber jeg dere se åssen vektere og kontrollører faktisk oppfører seg.) Har selv blitt stoppet 2 ganger, slapp unna den ene, betalte den andre...
Sist endret av Simplicity; 16. mars 2009 kl. 16:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Hva gjelder vektere har de lov til å holde deg igjen, men ikke gjøre noe mer enn dette. Kontrollørene kan be om navn, bosted og fødselsnummer hvis ikke ID, men ikke personnummer da dette er sensitivt(dvs. det er ikke krav på at du sier dette muntlig, men vises jo selvsagt på ID). Hvis du sier at dette er sensitivt til kontrollørene kommer de fort med noe tullball, så si at du bare oppgir dette til politiet.
Vis hele sitatet...
Sidan når var personnummeret ei sensitiv opplysning? Det ville nok datatilsynet likt å vite. Svaret er at personnummer ikkje er sensitiv personopplysning, og i POL kan ein lese følgjande:
Sitat av POL
Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering.
Vis hele sitatet...
Det er behov for eintydig identifikasjon når det skal sendast ut ein faktura. Om fakturaadresse og namn er eintydig nok eller ikkje er antakeleg juristmat. Men merk deg at lovmessig så er fødselsnummeret sidestilt med f.eks. fullt namn og adresse.

(som sidenote kan det nemnast at dei fem typane sensitive opplysningar er veldig greit nemde i §2 punkt 8 i nemde lov.)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sidan når var personnummeret ei sensitiv opplysning? Det ville nok datatilsynet likt å vite. Svaret er at personnummer ikkje er sensitiv personopplysning, og i POL kan ein lese følgjande:

Det er behov for eintydig identifikasjon når det skal sendast ut ein faktura. Om fakturaadresse og namn er eintydig nok eller ikkje er antakeleg juristmat. Men merk deg at lovmessig så er fødselsnummeret sidestilt med f.eks. fullt namn og adresse.

(som sidenote kan det nemnast at dei fem typane sensitive opplysningar er veldig greit nemde i §2 punkt 8 i nemde lov.)
Vis hele sitatet...
Greit nok, men kan virkelig kontrollører kreve at du gir ut personnummeret ditt? Det tviler jeg på.

Det blir som at jeg skulle f.eks sittet i kassa på Rimi og får å kontrollere at du ikke bruker et fake leg spør jeg deg om personnummeret ditt for så å ringe til folkeregisteret. Kontrollører kan umulig ha en slik makt...

Off-topic: Er det ikke mulig å redigere poster her?
Sist endret av Simplicity; 16. mars 2009 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke lett å stikke av hvis du sniker på toget.
De kan ikke kreve personnummeret ditt. Fødselsnummer =dato og året du er født, personnummer = fødselsnummer +5 ''hemmelige'' sifre.

Men hva skal til for å få de idiotene i nsb-styret til å skjønne at prisen på månedskort må ned? For oss som pendler mellom Akershus og Oslo må jo ut med 1200-2000kr i måneden for å dra på jobben, mens månedskort i Oslo koster 550kr.
Ka' farsken skal til for å senke den prisen?
Finns det nåt sätt att lista ut de där sista 5 "hemliga" siffrorna i personnumret då?

Ska man för säkerhets skull köpa en billig mobil, registrera ett simkort i den personens namn som man tänkt använda vid kontroll?

Eller gör dem en koll på Eniro/telefonkatalogen, och ringer nummer som är registerade till namnet man uppgivit?
har bodd i Oslo i et halvt år nå og tar trikken hver eneste dag. Har enda ikke vært i kontroll, faktisk så tror jeg det lønner seg i det lengre løp og bare betale boten når du får den. Uansett så er jeg kjempefornøyd med tilbudet og betaler gjerne det 320kr i måneden for å benytte meg av det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det noen som vet om de kan kreve at du betaler når du ikke har skrevet under i det hele tatt.

En kompis av meg fikk en bot i hånda uten at han hadde skrevet under, virket som de hadde dårlig tid...han fikk ikke en gang valget om å betale på stedet eller senere...

?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Fatter ikke at folk mener bremsesporet NSB farer med gode tilbud??? Prisene er jo helt sinnssykt forjævlige. Tenk alle forsinkelser og sure medarbeidere NSB har i tillegg til de jævlige prisene. Hadde det ikke vært for at dette landet nærmest ligner en kommuniststat skulle jeg faen meg laget et eget buss-selskap og jernbane nettverk(overdriver selvsagt her). Uansett skulle det for faen meg bare mangle at NSB har gode tilbud(noe de slettes ikke har) i dette landet som kalles verdens beste!

Hva gjelder vektere har de lov til å holde deg igjen, men ikke gjøre noe mer enn dette. Kontrollørene kan be om navn, bosted og fødselsnummer hvis ikke ID, men ikke personnummer da dette er sensitivt(dvs. det er ikke krav på at du sier dette muntlig, men vises jo selvsagt på ID). Hvis du sier at dette er sensitivt til kontrollørene kommer de fort med noe tullball, så si at du bare oppgir dette til politiet.

Så, enten oppgir du navn osv til en du ikke liker eller så sier du at du kun sier slike opplysninger til politiet (dette hvis du er helt stuck og ikke har mulighet til å løpe). Gjør dagen deres til et helvete. (Før noen slaktet innlegget mitt ber jeg dere se åssen vektere og kontrollører faktisk oppfører seg.) Har selv blitt stoppet 2 ganger, slapp unna den ene, betalte den andre...
Vis hele sitatet...
De eneste som har rett til å kreve legg av deg er politiet. Vektere kan legge deg i jern/stripse deg fast hvis du oppfører deg som en tulling
Jeg og noen kammerater tok toget. Han ene satt seg på månedskort. Han kom tilbake til oss og fortalte at han måtte betale for 2 voksene. Togkonduktøren kom bort til oss og vi spurte han om hvorfor han måtte det. Konduktøren sa at han var snill og lot han betale for to, istendenfor å gi han bot på 900 spenn. Og at konduktører også kan gi bøter, ikke bare kontrollører.

De har vel neppe lov til dette?

Også har jeg hørt at de stopper toget om man nekter å betale, noen som har vært borti det?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av ubrukelig Vis innlegg
Også har jeg hørt at de stopper toget om man nekter å betale, noen som har vært borti det?
Vis hele sitatet...
Tviler kraftig på det, de stopper på nærmeste holdeplass der politiet står og venter.
Sitat av ubrukelig Vis innlegg
Jeg og noen kammerater tok toget. Han ene satt seg på månedskort. Han kom tilbake til oss og fortalte at han måtte betale for 2 voksene. Togkonduktøren kom bort til oss og vi spurte han om hvorfor han måtte det. Konduktøren sa at han var snill og lot han betale for to, istendenfor å gi han bot på 900 spenn. Og at konduktører også kan gi bøter, ikke bare kontrollører.

De har vel neppe lov til dette?
Vis hele sitatet...
Konduktøren kan gi bøter. Det er også kommet nye regler for månedskortvognene, det er kun for månedskort hele tiden, dvs også i helgene og om kvelden.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Tviler kraftig på det, de stopper på nærmeste holdeplass der politiet står og venter.
Vis hele sitatet...
På kortere toglinjer, for eksempel i Oslo, tviler jeg på at Politiet rekker å komme seg fram til neste stasjon før du er vekk i natten. De har vel kanskje bedre ting å gjøre også, enn å ta seg av folk som ikke har bilett på toget?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Søstra til kompisen min gikk bak på bussen, for og så stemple forrerst. Hun ble stoppet av sivil-kontroll i det hun gikk for og stemple : p. Og fikk bot
Tok trikken en gang, ble jo kontroll da...

Satt bare å så ut av vinduet med et flexikort i hånda ganske så synlig.
De sa ikke noe til meg, sjekka ikke om jeg hadde stempla engang
Ble jo litt kjipt for diverse andre personer på trikken da

Flaks, for meg siden jeg egentlig ikke hadde stempla

Når det gjelder slike kontroller har jeg bare opplevd at de kommer i egne vogner og stopper trikken midt mellom to stasjoner, aldri at de har kommet fra holdeplasser hvor man eventuelt kan gå av...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har vært gjennom to kontroller på t-banen så langt i år og for meg hadde det vært ulønnsomt å ikke kjøpe billett. Det ser ut som om kontrollørene jobber i 4 mannslag. De tar en vogn av gangen(de nye togene) med 1 mann i hver ende og jobber seg innover i vognen. 3 som sjekker og en som skriver bot. De er lette å oppdage hvis du vet hva du skal se etter. Kontrollørene har i mine tilfeller vært kledd i store, lange og sorte jakker, ofte i skinn. Innenfor jakken på høyre side har de en slags maskin ca 20x10x5cm som de bruker til å skrive ut boten. I mine tilfeller ikke etniske nordmenn, men fra Midtøsten. Tok et bilde av en av kontrollørene.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Har vært gjennom to kontroller på t-banen så langt i år og for meg hadde det vært ulønnsomt å ikke kjøpe billett. Det ser ut som om kontrollørene jobber i 4 mannslag. De tar en vogn av gangen(de nye togene) med 1 mann i hver ende og jobber seg innover i vognen. 3 som sjekker og en som skriver bot. De er lette å oppdage hvis du vet hva du skal se etter. Kontrollørene har i mine tilfeller vært kledd i store, lange og sorte jakker, ofte i skinn. Innenfor jakken på høyre side har de en slags maskin ca 20x10x5cm som de bruker til å skrive ut boten. I mine tilfeller ikke etniske nordmenn, men fra Midtøsten. Tok et bilde av en av kontrollørene.
Vis hele sitatet...
hvorfor tegnet du på ansikte hans? hadde vært enda lettere å kjenne igjen hvis man viste hvordan han så ut?
Sitat av Aslevik Vis innlegg
Er det virkelig så dyrt å ta kollektivt at man er villig til å sitte der uten å kunne slappe av og ha en kjip følelse i seg?
Vis hele sitatet...
I Oslo-Akershus, ja.
Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men jeg bor like utenfor Oslo (ca 20. min å gå til fylkes/by-grensa), og for meg koster det 50,- for en busstur til Oslo.

Tur/retur = 100,-
Vil kalle det forholdsvis dyrt ja.

edit: oi, tråden er fra 2007! Det fikk jeg ikke med meg..
Sist endret av etsi; 22. september 2009 kl. 17:00.
Jeg jobber som bussjåfør i trondheim. Her koster en enkeltbillett 30 kr. og et månedskort 685 for voksen og 410 for student. Her er det bot på fra 1000 kroner for å ikke inneha gyldig billett. Dersom det dreier seg om forfalskning, ringer de purken med en gang. Ingen diskusjon. Kontrollørene har rett til å holde deg igjen til politiet kommer, som følge av hjemmel i lov borgerarrest. Enhver som påtreffes på fersk gjerning og ferske spor kan holdes igjen til politiet kommer. jfr. straffeprosessloven §176 "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."
kilde: lovdata.no

Selv bruker jeg bare å be folk om å betale hvis jeg finner ut at de prøver seg på noe lurt..
drQ
Egendefinert
Sitat av bb001984 Vis innlegg
Jeg jobber som bussjåfør i trondheim. Her koster en enkeltbillett 30 kr. og et månedskort 685 for voksen og 410 for student. Her er det bot på fra 1000 kroner for å ikke inneha gyldig billett. Dersom det dreier seg om forfalskning, ringer de purken med en gang. Ingen diskusjon. Kontrollørene har rett til å holde deg igjen til politiet kommer, som følge av hjemmel i lov borgerarrest. Enhver som påtreffes på fersk gjerning og ferske spor kan holdes igjen til politiet kommer. jfr. straffeprosessloven §176 "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."
kilde: lovdata.no

Selv bruker jeg bare å be folk om å betale hvis jeg finner ut at de prøver seg på noe lurt..
Vis hele sitatet...
Til obs så hjemler ikke strpl. § 176 tilbakeholdsrett. Det gjør derimot en annen paragraf i en lov jeg i farten ikke husker navnet på, som du sikkert finner i tråden eller en annen.

Tilbakeholdsretten ved manglende billett kan (normalt) ikke hjemles som borgerarrest etter straffeprosessloven. Det er vel også årsaken til at det er gitt en egen hjemmel.

Men resultatet er uansett det samme.
Idag skulle jeg fornye månedskortet mitt, tok derfor tbanen uten billett fra nationalteateret til majorstuen. Her var det jo selvfølgelig kjempekontroll og det var sikkert 25 kontrollører som sjekket sperret utgangene på stasjonen. Angrer for at jeg ikke prøvde å stikke av eller gikk på neste tbane, men gikk jo bare rett bort og ble bustet.
Fikk 900 kroner i bot siden jeg ikke kunne betale på stedet, og måtte oppgi opplysninger. Sa jeg ikke hadde noen form for legitimasjon og skrev under med store blokkbokstaver (ikke min originale underskrift).

Kan jeg på noen måte bruke dette til noe? Nekte for at jeg tok tbanen pga underskriften? Er jævlig surt med 900kr nå.

Edit: Hvis jeg evt skal nekte, må jeg vente til jeg får purring i posten? Jeg har jo ''ikke'' fått boten enda..
Sist endret av Heisenberg1; 24. september 2009 kl. 16:00.
Er det ikke sånn at du bare må betale en femtilapp hvis du kan vise gyldig månedskort dagen etter? Eller har de gått bort ifra den ordningen?
Sitat av Up Vis innlegg
Gyldne regler:
1. Aldri ha legitimasjon på deg! (forde om du har... Skal du snike, så ta alt legg ut av lommeboka og gjem det i en lomme, for du skal jo naturligvis vise biletten din... Det hjelper og ha en haug brukte biletter)
2. Skru av telefonen (viss de prøver og ringe telefonen på navnet du gir, og det ringer i lomma di, da driter du deg ut)
3. Husk fult navn, adresse og fødselsdato, men IKKE personnummer.
4. Ha "dysleksi"... (viss du har det, ha en annen form for dysleksi)

Denne metoden bruker jeg og alle jeg kjenner i oslo, og det funker fint..
Vis hele sitatet...

Jeg oppga personnummeret mitt.. Vil ''ikke opplevd noen billetkontroll-metoden'' fungere da?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg oppga personnummeret mitt.. Vil ''ikke opplevd noen billetkontroll-metoden'' fungere da?
Vis hele sitatet...
Dette skjedde med brodern en gang.
Noen hadde tatt hans navn og addresse osv, lurer på hvem det var

Uansett, han ringte inn klagde fikk noen brev han slapp og betale.
Sist endret av Rallo Tubbs; 24. september 2009 kl. 16:34.
Tror jeg bare skal rive i stykker den boten jeg fikk og vente på purringen før jeg klager. Nekter å betale!