Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2148
Mange mener at Microsoft har monopol med sin media avspiller. Men stemmer dette?

Etter søksmålet fra RealNetworks prøver Microsoft desperat å bevise at de ikke har monopol på Mediaavspillere, med sin Windows Media Player, ved å gripe fatt i RealNetworks' egen statistikk, som viser at 300 millioner unike brukere har lastet ned RealPlayer.

I følge statistikkbyrået Nielsen/NetRatings brukte 34,5 % av databrukere i USA Windows Media Player i slutten av 2003. I samme tidsrom viste det seg også at 20,2 % brukte RealPlayer, og 9,61 % brukte QuickTime. Microsoft mener at dette er håndfaste bevis på at Media Player ikke har monopol, men RealNetwork står på sitt og krever èn milliard dollar i erstatning.

"Vi forventet at Microsoft kom til å legge frem tall som gir inntrykk av at det er fair konkurranse når det gjelder avspilling av mediafiler i Windows," uttaler en talsmann i RealNetwork. "Men det stemmer ikke. Vi ville ikke saksøkt Microsoft om vi ikke hadde en god sak".

I slutten av forrige uke, ble en 31-sider lang rapport lagt frem av Microsoft, hvor de understreker at Windows-brukere har full anledning til å deaktivere avspilling med Media Player, og heller installere et annet program for å sette det som standard avspiller.
heia microsoft! (ikke ironisk ment..)
Trådstarter
Jeg er fan av MS jeg også, egentlig.
De får så jævlig mye pes og stress for monopol-virksomhet..
Nå fikk de endelig bevist det da, men hjalp det? Neh..
Håper faen ikke RealMedia vinner, da er det urettferdig2k4 seier.
Real Suger jo i forhold til WMP.
Jeg håper Real vinner, da har kanskje nettlesere og slikt en sjanse senere.
Real er mer tilgjengelig enn wma iallefall, hvis man skal spille det av på andre platformer.
Kan ikke huske sist jeg brukte WMP jeg.
Takler det ikke...
Hvordan måles denne statistikken? Hvis det bare er ut ifra hvor mange som har lastet det ned, kan det jo være fordi RealMedia filer ikke kan spilles av med WMP. Derfor er det kanskje mange som har lastet ned RealPlayer for å spille av disse filene, men bruker WMP til resten.
Er ikke noen stor fan av MS men jeg håper at de vinner får en kan ikke kreve 1mrd bare fordi konkurrenten selger mer varer. Ut fra kvalitet og funksjoner, sdk's m.m. så har microsoft et bedre produkt å tilby en Real. Windows Media består av mye mer en player som server, encoder og videre.

Som at Coca Cola skal betale 1 mrd til pepsi fordi de selger mer, eller Ola's Nærhandel krever 50 millioner av Rema 1000 fordi de har ødelagt markedet!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Forskjellen er vel at det er ulovlig å opprettholde et monopol ved skitne metoder, og det er dette MS anklages for, ved å inkludere WMP med operativsystmet.

Rimelig teit, egentlig, det er tross alt opp til MS å bundle det de vil med operativsystemet sitt...

h
Heia QuickTime <3
Enig med SharQ. Hvis jeg lager et OS og vil inkludere alt mulig piss, så må vel det være opp til meg? Kan ikke se noe galt i det...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det irriterer meg mer at MS ikke inkluderer Quicktime player og Acrobat Reader, egentlig....

h
Jeg klarer ikke å forstå helt hvordan real tenker ang. dette. Selvsagt må MS få lov til og inkludere WMP i operativsystemet?

Jeg er nok heller ingen stor fan av MS, men akkurat her må jeg vel nesten støtte dem. Hvertfall intill noen har noen gode argumneter for real.
zwifty, saken er vel også at man ikke kan fjerne spilleren?
Det er EU som er den viktigste parten i denne saken og hvis de vil KAN de stille Microsoft et ultimatum; la brukerene få full valgfrihet (bundle Windows med konkurrentenes media avspillere om nødvendig) eller fjern WMP helt fra Windows'er som blir solgt i Europa.
Trådstarter
MS har fått mye pes pga WMP innebygd i OS-ene sine.
Mener å huske at MS ga seg på dette, med IE og WMP i Windows Longhorn. (At det skulle være frivillig altså).
Men som sagt i nyheten her, så viser jo MS en metode for å bruke et annet program som standard avspiller enn WMP også, så da ser jeg i hvert fall ikkeno galt i WMP..
Om man absolutt ikke vil ha WMP, så kan man vel bruke noe annet en windows ?
Real vil ikke ende i samme klemma som Netscape. Folk er late, og bruker ofte det som blir bundlet. På en måte er det greit at Microsoft får bundle WMP og IE, men på en annen side, wmv/wma er lukka formater, og er generelt dårlige. IE på sin side følger ikke w3c sine spesifikasjoner for html, slik at folk som lager sider ofte lager en form for ms-html som kun ser riktig ut i IE.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
både MS og real networks sux0r teh cockk0r synes jeg

de gamle media playerne, f.eks 6,4 >>>> realplayer
Begge playerene er elendige uansett ja. Synes ms skal ha Winamp innebygget heller :P
Trådstarter
Winamp som film-avspiller eller musikk? Det suger pikkhue på film i hvert fall.. Det lagger som bare faen på folk med litt dårlige maskiner.
VLC fungerer veldig greit, støtter alt og lagger ikke.
WMP har en tendens til å lagge på andres litt bæde maskiner den også, men er fortsatt ganske fin player, synes jeg =)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Quicktime til streaming og VLC til film.. er det noe stress egentlig? Heia quicktime! Ja til quicktime til streams! Og ned med de stygge nye windows mediplayerne.. ned med WMP i det hele tatt. Og RealPlayer.. Vel, jeg slår alle jeg ser som bruker realplayer! det er ondskapens verk
saklig.
Liker mediaplayer jeg. syns det er den beste spillern til film.
Realplayer hadde jeg noe problemer med så jeg liker egentlig ikke den jeg heller. den prøvde å sende ut info om hvilken version jeg hadde og om den måtte oppdateres KONSTANT. Prosessoren var på 90-100 prosent hele tiden..
Opprinnelig postet av SharQ
Det irriterer meg mer at MS ikke inkluderer Quicktime player og Acrobat Reader, egentlig....

h
Vis hele sitatet...
Det er sikkert fordi Apple og Adobe ikke betaler sponsoravgift.
Opprinnelig postet av kermit-
Det er EU som er den viktigste parten i denne saken og hvis de vil KAN de stille Microsoft et ultimatum; la brukerene få full valgfrihet (bundle Windows med konkurrentenes media avspillere om nødvendig) eller fjern WMP helt fra Windows'er som blir solgt i Europa.
Vis hele sitatet...
Men de fleste som sitter i EU og vurderer er patetiske idioter som ikke skjønner annet en de ser. MS har en sterk side hos musikk og filmbransjen med lisenser på Windows Media filer og DRM som ikke lar seg spille i andre spillere en WMP. Når filmene kommer ut på nettet fra Hollywood blir dette sikkert *.WMV pushet fra Windows Server 2003's Windows Media Services.

På den andre siden er programvare lisensiert, på samme måte som førerkort eller andre lisenser. I teorien så eier ikke vi Windows men låner det av Microsoft mot innbetalte lisenspenger og må følge reglene i EULA på vilkår og garantier som står der.

Hvis Real eller andre får putte software inn i Windows vil mange andre kreve det samme. Konkurentene til Real vil se på dem på samme måte og kreve sin egen programvare bundlet i Real One Player og videre til en stor ball med Copyright og TM. Om noen år saksøker hardware.no freakforum fordi de har formange innlegg og krever fetch fra egen database
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Dessuten så er det vel utelukket at Real skal legge programvare inn i WIndows. Tviler på at Bill Gates og co er hypp på å kjøre kode som de ikke har sett engang. Hvem vet hva slags sikkerhetshull man stiller seg åpne for - Microsoft har nok sikkerhetsproblemer, om ikke en haug tredjepartsutviklere skal gjøre ting enda vanskeligere.

h
Opprinnelig postet av zwifty
Om man absolutt ikke vil ha WMP, så kan man vel bruke noe annet en windows ?
Vis hele sitatet...

Synes det der var noe utrolig teit å komme med. Man må vel kunne få velge selv, istedenfor å bli påtvunget noe?
Hadde det ikke vaert bedre om M$ hadde gitt en mulighet til aa velge hva som skulle legges inn under installasjonen. Saa folk som bruker andre ting kan velge bort ie, wmp og liknende?
Ikke for MS...