Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8783
Dirking/lockpicking er en ting, men hvordan unngår og slår man av alarmene? Hus, biler osv. Hvordan kan man vite at det er en alarm? Mener, er kanskje ikke merket overalt der det er alarm, eller?

De fleste inngjerda (Nato (sendingsstasjoner/baser) millitæret osv.) og offentlige bygg har vel alarmer?

Thx!
Det meste idag har alarm.
Og for å kunne unngå alarmen så må man vite hvordan det hele er bygd opp.
Normalt så skal du nok slite ekstremt mye for å unngå PIR detektorer o.l, eller å koble de ifra. I allefall om det er NC krets og temper linje på de.

Karmkontakter er nok ikke det største problemet... Da må man bare være flink med magneter :P
Joda, de fleste sånne steder har alarm. Da også som regel mer enn en bestemt type. De fleste hus som har alarm, ikke alle som har det, har en PIR sensor (Passiv InfraRød Sensor). Denne kan du bare drite i å komme deg forbi, med mindre du kjøler ned kroppen din noe grusomt, og beveger deg saktere enn det som er menneskelig mulig. Beklager, det funker ikke som på film..

Et skikkelig system kommer du deg ikke forbi.
Eneste muligheten er vell å kappe tlf-linjen og så strømmen til bygningen. Så håpe på at alarmsentralen ikke har backup batteri og GSM sender i seg :P
Evt drøye å gå inn i bygget i noen timer, om det har backupbatteri.

Tho er bare noe slikt mulig om det ikke er regelmessig vakthold ved huset.
Alt kommer an på hva slags alarm det er, hvem produsenten er, hvor alarmen sitter osv.
Spør man generelt så får man generelle svar.
En ting er sikkert: De fleste alarmer har backup-batterier som slår inn dersom man kutter strømmen.

Mythbusters kom seg gjennom en del alarmer:
http://www.tvsquad.com/2006/07/12/my...h-demeanors-1/
Sist endret av Grimdoc; 8. juli 2009 kl. 01:22.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Joda, de fleste sånne steder har alarm. Da også som regel mer enn en bestemt type. De fleste hus som har alarm, ikke alle som har det, har en PIR sensor (Passiv InfraRød Sensor). Denne kan du bare drite i å komme deg forbi, med mindre du kjøler ned kroppen din noe grusomt, og beveger deg saktere enn det som er menneskelig mulig. Beklager, det funker ikke som på film..

Et skikkelig system kommer du deg ikke forbi.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett mythbusters episoden hvor de prøver å kommer forbi de fleste alarmsystemer?
De kom forbi alle tror jeg?

EDIT: jeg var litt sein :P
Sist endret av looperjohn; 8. juli 2009 kl. 01:23.
Izidorx's Avatar
Trådstarter
Hvordan fungerer det magnet systemet? Hvor vanlig er alarmer + "skjult" videoovervåking egentlig? Mener, veldig små kamera som startes når alarmen går inne i rommet/området bak døren?
Videoovervåkning er mer eller mindre ikke i bruk, i allefall ikke i private hjem og hytter her i norge.
I butikker så er det nok mer eller mindre normalt.


Dørkarm-kontakter er bygd opp slik:
1 magnet fester man til døren eller vinduet. Denne er helt kabelfri.
1 *tråd* som trekkes sammen av magnetisme når magneten er nær (dør/vindu lukket), og kretsen blir da lukket.

Klarer man å få en annen magnet imellom magnetkontakten som sitter fast i vinduet eller døren, så klarer man å åpne vinduet eller døren uten at alarmen går av.

Husk bare: IKKE kapp av kabelen. Dette er en NC krets med motstand i seg, endres motstandsstyrken eller at alarmsentralen mister kontakten, så går alarmen.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Joda, de fleste sånne steder har alarm. Da også som regel mer enn en bestemt type. De fleste hus som har alarm, ikke alle som har det, har en PIR sensor (Passiv InfraRød Sensor). Denne kan du bare drite i å komme deg forbi, med mindre du kjøler ned kroppen din noe grusomt, og beveger deg saktere enn det som er menneskelig mulig. Beklager, det funker ikke som på film..

Et skikkelig system kommer du deg ikke forbi.
Vis hele sitatet...
Vil tørre og motsi deg med forbehold.
Mener å huske at jeg så en mythbusters episode for lengesiden hvor de teste 3 husalarmer, om de kunne paseres, og ja. Det gikk helt fint.
Kan noen evt fiske den fram..?

Edit: Så nettopp mikkello sitt inlegg.. :P
Sist endret av Jazzin; 8. juli 2009 kl. 01:33.
Jeg kan love deg, et skikkelig oppsatt PIR-system KOMMER DU DEG IKKE FORBI. Slike systemer settes opp av et vaktselskap, og de vet hvordan de skal sette det opp. Kan forøvrig nevne at jeg selv har vært med på å sette opp slike systemer, samt testet dem. Tro meg, så fort du setter foten i et rom som har en PIR så går alarmen. Du får heller ikke koblet det fra, ettersom du må bort til selve enheten for å få gjort det, og OM du skulle komme deg dit så går alarmen så fort du forsøker å tukle med den.

Jeg gjentar: Et skikkelig PIR-system kommer du deg IKKE forbi.

Før noen nevner det, så kan jeg med sikkerhet si at såkallt "Chaff" ikke fungerer mot en PIR. Om det i det heletatt gjør noe, så er det å aktivere alarmen.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. juli 2009 kl. 01:50.
Om man har en mulighet å komme i nærheten av en PIR detektor, uten å utløse den, så er det nok relativt mulig å kunne deaktivere den.

Kjølespray + spraymaling = underverker.

Først kjøler man ned detektoren, så sprayer man et tykt lag med spraymaling. Evt limer tykk papp over linsa. Så kan man bare spraye litt ekstra med kjølespray pånytt igjen. Så kan man fint gå vidre.

Problemet er stortsett at detektorer er satt opp til å passe på hverandre også. Samt at mange står plassert i et hjørne slik at det er umulig å komme til uten å bli oppdaget.
Joda Black, kjølespray kan fungere, men jeg ville ikke tatt sjangsen på det. Det er et longshot, og ettersom du ikke kommer deg til den uten å utløse den så er det dødfødt. Forresten så står så og si alle PIR enheter slik at du ikke kan komme deg til dem uten å utløse enten den, eller en søster-enhet.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. juli 2009 kl. 01:57.
Vet om plasser der slikt er mulig, og alarm er installert av proffe folk... :P
Men, er nok ikke noe man kan gjøre i en bolig / butikk der slikt er montert rett nei.
Så, bottomline til alle dere som er lystne på en skurkeaktig fremtid: Ligg unna alle boliger som ser ut til å ha et sikkerhets-system. Det er i 90% av tilfellene PIR, og de kommer du deg ikke forbi.

Kameraer er faktisk lette å unngå, problemet er bare at har man først råd til kamera-overvåkning har man også råd til PIR. De fleste som har kamera har også PIR. Eller begge to kombinert. Man får kameraer men en PIR-Sensor montert, og opptak starter kun når sensoren finner noe(n).
Sist endret av Lille Nikotin; 8. juli 2009 kl. 02:02.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det er i 90% av tilfellene PIR, og de kommer du deg ikke forbi.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt hvor opphengt du var på å si at man ikke kommer forbi PIR da. Det finnes jo flere kjente angrep mot disse, blant annet det med lakk som er nevnt her, dette fungerer ikke på nyere typer da. Man må da lakke når alarmen er deaktivert.
Det er også mulig å gå veeeeeeldig sakte forbi mange PIR detektorer, så de blir vant til temperaturen din. Dette har jeg prøvde flere ganger.
Se og mythbusters episodene som er nevnt over, de går forbi PIR ved å f.eks. ha en tykk glassplate framfor seg, siden denne ikke slipper gjennom IR.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Videoovervåkning er mer eller mindre ikke i bruk, i allefall ikke i private hjem og hytter her i norge...
Vis hele sitatet...
Det finnes unntak. Flere alarmselskaper tilbyr nå kameradetektorer i pakkene sine. For oss som pusler med slikt på egenhånd er det kanskje enda vanligere.

Til trådstarter så vil jeg si at det er fullt mulig å komme forbi de fleste alarmsystemer. Men det krever at du har kjennskap til hvordan det er installert, hva slags detektorer som brukes, etc. Akkurat som Mythbusters - de gjorde en kontrollert test i en lab, og visste hvor detektorene befant seg (unntatt én, hvis jeg ikke husker feil).

I huset mitt er det PIR-detektorer i hvert rom + utvendig, en haug magnetkontakter både som skallsikring og innvendig, glassknusedetektorer, inn- og utvendig sirene, 4 videokameraer med kontinuerlig opptak og fjernlagring, dobbel alarmvarsling (inkl GSM), 100 timers nødstrømsdrift av det hele, og en pre-alarm.

Videre er alarmsentralen av en type som ikke forekommer vanlig i Norge.

Det høres kanskje paranoid ut, men jeg kan forsikre om at det ligger mye interesse for elektronikk og sikkerhetsprodukter på hobbybasis bak dette.

For en som ikke vet hvordan dette er installert og hvor detektorene sitter vil det være veldig vanskelig å unngå deteksjon og alarm, eller koble ut anlegget.

Så det blir litt 'security through obscurity' på toppen av det hele, for å bruke en fagterminologi.

En interessant feature er pre-alarmen. Hvis noen utvendige sensorer trigges, går det en stille alarm til min og naboens mobiltelefon om at jeg har 'besøk'. For da befinner det seg folk på steder rundt huset det ikke skal være folk når jeg ikke er hjemme. Samtidig overføres siste minutters opptak fra videokameraene til en ekstern server. Hvis det går full alarm, blir det sendt ny melding til mobiltelefonene, samt varslig til alarmsentral.

Jeg og naboen (som har samme system) er like enige om at tyvpakk bør holde seg borte fra private hjem, og har en liten uformell konkurranse om hvem som får bulk i balltreet først.
Capidog.. Huset ditt er sikrere enn et forbasket bankhvelv. Ingen person som er rett naglet har et SÅ ekstremt privat-system!

Nå vet jo ikke jeg hvor store verdier det er snakk om i huset ditt, men jeg personlig skulle hatt usedvanlig mye rart liggende før jeg i det heletatt ville vurdert noe så villt. Fikk nesten lyst til å se på huset ditt jeg .. Kunne faktisk gjettet på hva slags sentral det er snakk om, men jeg skal ikke prate så mye om det. Delvis fordi jeg KAN ta feil!

Enda en liten edit: Måtte bare legge det til.. Det systemet der er tilnærmet 100% ugjennomtrengelig.. Du burde sette opp en slags konkurranse, som går ut på å komme seg inn i huset ditt, plukke opp en bestemt gjenstand og komme seg ut, ubermerket. Da selvfølgelig uten å forårsake noen skade på systemet ditt.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. juli 2009 kl. 10:06.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Capidog.. Huset ditt er sikrere enn et forbasket bankhvelv. Ingen person som er rett naglet har et SÅ ekstremt privat-system!

Nå vet jo ikke jeg hvor store verdier det er snakk om i huset ditt, men jeg personlig skulle hatt usedvanlig mye rart liggende før jeg i det heletatt ville vurdert noe så villt. ...
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri fått høre at jeg er riktig naglet i forhold til elektronikk og annet teknisk hobby, så jeg antar du har rett.

Det morsomme er at det handler ikke om noen spesielle verdier. Har ikke engang flatskjerm-TV. Sølvtøy og smykker og sånt har vi ikke, ut over gifteringer som alltid er på fingeren.

Men sikkerhetssystemet inngår som en del av et hjemmeautomasjonssystem (som styrer lys, varme og ventilasjon, og litt annet småsnacks). Derfor så stort antall detektorer.

Men poenget var, igjen til trådstarter, at det går an å komme seg forbi nesten ethvert alarmsystem. Det finnes alltid svake punkter.

BTW: Det var innbruddsforsøk i et annet hus i området. Da kom Politiet med hundepatrulje og greier. De ønsket å vite om vi andre i nabolaget hadde sett noe. Jeg fortalte at jeg hadde videokameraer, og så ble en politimann med inn for å se på opptaksloggen. Der kunne vi se en kar som løp forbi på veien. Da hadde Politiet signalement og retning. Nok til at de pågrep ham kort tid etterpå. Trodde jeg kanskje skulle få kjeft fordi jeg filmet ut mot et offentlig område uten å merke dette tydelig, men det var det ingen som tok notis av der og da. De var bare veldig fornøyd.
purken er glad hvis du filmer gata/naboer, problemt er datatilsynet.
Viss du vill explore bygg med alarmsystem kan du bare skippe det. Jeg jobber med det faget, og jeg kan garantere deg at du ikke kommer deg forbi, med mindre du har koden som slår av anlegget.
ALT er mulig, så lenge man vet hvilket alarmanlegg som er i det hele + oppsettet.
Samt at man har bygget "for seg selv" i noen dager...

Som sagt tidligere, alle anlegg uten GSM installert og patrulje som sjekker anleggets status regelmessig, er mulig å komme seg ubemerket forbi om man har noen dager på seg (avhenger av backup-batteriet)
Vi har ikke alarm, og vi er på ferie:

Sætro 47, 5516 Haugesund
hva er straffen for å video overvåke offentlig område!?

tilbake til PIR detektorene, flere av dem er jo trådløse nå, hvordan hadde det vært å jamme signalet?
evt. å jamme GSM signalet som sender beskjed til vaktselskapet/huseier.
Er vell ingen direkte straff, i værste fall må man fjerne overvåkningsutstyret.

Problemet med jamming vil være at man alltid har en fast installert tlf linje som backup / hoved. Så om GSM mister kontakten, vil det ofte gå ut en mld med en gang / innen X antall sekunder via vanlige tlf linjen om at GSM er borte.
Samme gjelder om tlf linjen blir borte, da om sentralen har innebygd GSM.

Så om man kutter begge samtidig, så vil jamming fungere fint. Ellers vil det bare utløse alarm.

Trådløse detektorene har en temper krets, noe som gjør at om de ikke meldes tilbake til sentral, vil det komme opp varsel om det, og alarmsentralen vil bli varslet, som oftest (Er standard på de fleste sentraler).
Så nytter ikke å jamme de, uten å utløse alarm.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Uten at jeg vet det sikkert, vil jeg anta de også reagerer på bortfall av signal. Hvis det sendes ut en melding med jevne mellomrom om at alt er i orden, vil sentralen kunne reagere hvis disse meldingene bortfaller, for eksempel som følge av jamming eller strømløshet. Det vil nok også bli sendt melding så fort nettstrømmen forsvinner og alarmen går over til batteri. Dermed vil vaktselskapet kunne rykke ut før batteriet er tomt.
Kalles Temper det

Og for å hindre at vaktselskap rykker ut, så må man enkelt og grett hindre i at alarmsentralen skal kunne ringe ut. Ved å kappe tlf linjen og evt jamme GSM signalet samtidig
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kalles Temper det

Og for å hindre at vaktselskap rykker ut, så må man enkelt og grett hindre i at alarmsentralen skal kunne ringe ut. Ved å kappe tlf linjen og evt jamme GSM signalet samtidig
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid safe den heller da endel alarmer med noen sekunders mellomrom gir beskjed til sentralen, type : "her er jeg, alt okay" Tror det ligger mer om dette i noen gamle tråder her på forumet..
Litt mer avanserte sentraler vil nok det ja. Spesielt om de er tilknyttet en alarmsentral.
Men flertallet, spesielt private sentraler, vil nok ikke det.
Sist endret av Blackkoz; 8. juli 2009 kl. 21:32.
med en eneste gang noen kutter en linje går det noe som kalles sabotasje alarm til sentralen, som igjen sender alarmen videre ut til en mobil vekter. jeg regner med at større anlegg har koblet sin alarm opp mot en moderne alarmsentral. har jobbet innenfor dette området i et par år, og som mange andre sier; det skal la seg GODT gjøre å snike seg inn eller forbi en detektor, for ikke å si et helt alarmsystem...

mobile vektere kan ha en tendens til å være trege men det kommer helt ann på hvor de befinnner seg når alarmen utløses. så hvis dere takler sirenen så hvorfor ikke prøve å feile?
Joda, ligger en sabotasjestrøm på hele kretsen og seff sikring på alle bokser på anlegget. Ikke det at du kommer til en boks (stortsett) uten å utløse alarm.
Var engang i ungdomstiden at vi kom i besittelse av nøkkel til et offentlig bygg. Kom oss udetekted fram til tavlerommet der sentralen lå, fant backupbatteriene og hovedstrømbryter for hele bygget.

Trodde da vi ville sette alt ut av spill ved å klippe backupbatterier og slå ned hovedstrømmen. Det gjorde vi, men pokker det var nok noget ekstra backup der. For det peip, og fra buskene vi lå i så vi securitas kome og sjekke etter sånn 20 minutter.

Så alt er ikke som det ser ut som, vi trodde vi hadde alt den gangen, men måtte bare komme oss vekk. Man lærer så lenge man lever
Dere var nok for træg da ;P
Ting må gjøres synkront :P Sånn at ikke backupløsningen når å få sendt varsel før den også forsvinner ^^,
Evt så var sentralen der koblet opp mot en temper linje direkte til alarmsentralen, noe som gjør at om sentralen kobles ut o.l, så varsles alarmsentralen med en gang.
Har jobbet som elektrikker ett par år, å ett par ganger når jeg har tatt hovedsikring på større bygg, går strømmen til alarmen, tar det ca 15-20min så er det som regel noen vektere på stedet. (sånn sett er brannfolk flinkere, tar bare ett par minutter før de er der, påkledd med fullt dukkerutstyr

Jeg vet jo at jeg skal si ifra til vaktselskapet, men det er så uendelig stress å finne rett tlf nr. så må du vite diverse kodeord og passord, så kan det være flere abonnmenter i bygget, mye lettere å spille dum!
Rune: Da glemmer du å ta backup batteriet samtidig
haha :'D

Men alarmsentraler er kos <3
I allefall om de er koblet opp til et alarmselskap :P
Ellers så er alarmsentraler relativt lett å fucke opp ^^,
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kalles Temper det

Og for å hindre at vaktselskap rykker ut, så må man enkelt og grett hindre i at alarmsentralen skal kunne ringe ut. Ved å kappe tlf linjen og evt jamme GSM signalet samtidig
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dere var nok for træg da ;P
Ting må gjøres synkront :P Sånn at ikke backupløsningen når å få sendt varsel før den også forsvinner ^^,
Evt så var sentralen der koblet opp mot en temper linje direkte til alarmsentralen, noe som gjør at om sentralen kobles ut o.l, så varsles alarmsentralen med en gang.
Vis hele sitatet...
Tamper *pirkepirke*

som tidligere sagt, noen sentraler kan ligge å sende ut små "beskjeder" på telefonlinja, "her er jeg, alt ok", dette fungerer da som sabotasjesikring, eller tamper, om dere vil
Sist endret av VivaLatrina; 9. juli 2009 kl. 00:44.
temper tamper ettfett
Husker ikke alt ifra skoleåret (A)
Unnskyld om dette ikke er aktuelt... Men gå rundt huset og finn hva du vil ha, bryt deg inn, la alarmen gå, ta det du skal ha, løp som FAEN!...?
Sist endret av Jazzin; 9. juli 2009 kl. 00:51.
Men så kan det jo ta 5 - 20 min før du har en vekter på stedet da....
Og det er som oftest en variabel tid man ikke kan vite uten vidre.

Og har et hus verdier med litt tyngde, tar det fort over 5 min å få det ut av huset

Generelt så er det mer morro å finne veier rundt systemet uoppdaget, enn å bare hoppe inn i systemet, bli oppdaget og så løpe...
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Viss du vill explore bygg med alarmsystem kan du bare skippe det. Jeg jobber med det faget, og jeg kan garantere deg at du ikke kommer deg forbi, med mindre du har koden som slår av anlegget.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fullt mulig uten kodede som slår av alarmen.
Har selv "explorert" bygg med alarmer (ikke for å stjele eller noe annet kriminelt)
for eksempel der jeg først kom inn var det en PIR rett over meg, men gikk sakte forbi inntil veggen med hettegenser
Så inn en dør hvor det ikke var sensorer i rommet
Døra åpna jeg mer og mer så den laget et stort blinnsone for PIR en
så kunne en gå mer fritt ionnover til neste PIR hvor vi greide å feste en papirlapp forran. Alt gikk fint
Ikke si det er umulig du
Den PIR'en der var enten defekt, eller så var det ganske enkelt ingen hørbar alarm. Du Kommer deg ikke så nær en fungerende PIR uten å utløse den.

Om du hadde hettegenser eller ikke spiller så absolutt ingen rolle.
Sist endret av Lille Nikotin; 9. juli 2009 kl. 05:33.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Den PIR'en der var enten defekt, eller så var det ganske enkelt ingen hørbar alarm. Du Kommer deg ikke så nær en fungerende PIR uten å utløse den.

Om du hadde hettegenser eller ikke spiller så absolutt ingen rolle.
Vis hele sitatet...
Jo. Utløste den senere.
Hettegenseren var kald i det jeg gikk forbi.
Alarmen er hørbar på andre siden av bygget, eller lengre inni.
Og jeg kom til den på en måte bakfra. Gjorde allt meget sakte.
jeg har nå lest tråden,og tenkte jeg skulle kaste inn en brain-storming.
P.I.R har ofte blitt tatt opp, og jeg tenkte at hvis man fester kjølespray til en stang og rigger opp en mekkanisme til å spraye, samt kjøler ned stanga og deretter sprayer sensoren med maling, så må det vel la seg gjøre?
sorry hvis jeg lager lite mening, men er litt borte nå^^
Sitat av Mrfreakman Vis innlegg
jeg har nå lest tråden,og tenkte jeg skulle kaste inn en brain-storming.
P.I.R har ofte blitt tatt opp, og jeg tenkte at hvis man fester kjølespray til en stang og rigger opp en mekkanisme til å spraye, samt kjøler ned stanga og deretter sprayer sensoren med maling, så må det vel la seg gjøre?
sorry hvis jeg lager lite mening, men er litt borte nå^^
Vis hele sitatet...
En PIR (Pyroelectric InfraRed) detektor fungerer ved at den merker bevegelse av et objekt (typisk et menneske) i forhold til omgivelsene. Hvis objekt og omgivelse er like varme, så får detektoren utfordringer. På samme måte vil alt som blokkerer varmestrålene også hindre deteksjon. Dette kan være spesielle typer klær, tepper, eller andre materialer man gjemmer seg bak. Dette ble illustrert på Mythbusters. For de som har lyst til å eksperimentere med dette, anbefales det å gå til innkjøp av et videokamera som kan vise IR-bilder samt en PIR-detektor. I det øyeblikket du er "usynlig" på et IR-kamera, vil du være usynlig for en PIR-detektor også. Det går absolutt an å lure en slik detektor i kontrollerte omgivelser.

Poenget er at du i en normal situasjon ikke vet hvor detektorer er plassert, og hva slags type de er (følsomhet mm). Da blir det straks verre, med mindre du rekognoserer og saboterer mens anlegget er slått av. På høysikkerhetsinstallasjoner får du utfordringer med dette, og du blir garantert filmet i dine forsøk på rekognosering. Dessuten vil det være flere detektortyper involvert i et skikkelig anlegg, og det er ikke sikkert du ser alle.

Det har blitt foreslått tape, spraymaling og lignende. Dette kan brukes til å blokkere en PIR med godt resultat. Utfordringen blir å gjøre dette mens sensoren er aktiv. Enkle billige detektorer kan muligens settes ut av spill på denne måten. Mens avanserte detektorer inneholder en "profil" på et slikt sabotasjeforsøk, og vil gå i alarm hvis deteksjonsfeltet plutselig blir borte. Det er gjerne lagt inn over 1000 profiler, som skal hindre alt fra falske alarmer, til å avdekke sabotasjeforsøk.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7059

kom deg nerme nok alarmsentralen og slå på denne. og håp at alarmselskapet bruker litt tid på å finne ut hva som skjer.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7059

kom deg nerme nok alarmsentralen og slå på denne. og håp at alarmselskapet bruker litt tid på å finne ut hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Nytter ikke en dritt det, når de aller fleste alarmer utstyres med fast telefonlinje også
Eneste noe slikt vil fungere på, er hytter uten tilgang til telefoni som har alarm.
Jeg skal ikke stå for hardt på at det jeg sier er riktig, men i de aller fleste normale hus/bygninger vil en utløst alarm føre til to ting: Piping eller at det blir sent signal til politiet/securitas/infratek/hafslund/whatever. Så om du klipper telefonlinja, også smasher alarmen rett etterpå, tror jeg du er ganske safe..I en normal bolig vil det lønne seg å være to, en til å klippe og en til å stoppe den helvetes lyden.
Mulig noen har sagt det alt, jeg er for lat til å lese hele tråden
Sitat av zkinny Vis innlegg
Jeg skal ikke stå for hardt på at det jeg sier er riktig, men i de aller fleste normale hus/bygninger vil en utløst alarm føre til to ting: Piping eller at det blir sent signal til politiet/securitas/infratek/hafslund/whatever. Så om du klipper telefonlinja, også smasher alarmen rett etterpå, tror jeg du er ganske safe..I en normal bolig vil det lønne seg å være to, en til å klippe og en til å stoppe den helvetes lyden.
Mulig noen har sagt det alt, jeg er for lat til å lese hele tråden
Vis hele sitatet...
Tror du skal lese litt i tråden ;P Da ca 1/2 tråden omhandler akkurat det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg hadde VG2 eksamen i alarmanlegg, og i den forbindelse undersøkte jeg nettopp dette med å unngå systemet.

-Skolen hadde kjøpt inn 2 forskjellige PIR-detektorer, en type til 99kr og en til ~350. Her merket jeg STOR forskjell på sensitivitet - den til 350 så ut til å ha minne over området, og sammenliknet bildet med noe tidligere (bare teori), mens den til 99kr fint kunne unngås ved å bevege seg sakte - selv i et kaldt rom med bar overkropp.

-Alarmsentralen vi brukte var forsynt med 230VAC og 12VDC. Hvis nettspenningen faller, går systemet i strømsparingsmodus, det vil si at alle buzzer- og alarmutganger deaktiveres - men alarmen går ikke. Da er det (bare) å finne fram til sentralen, og løfte av lokket fra undersiden (tamper-bryteren for sentralen sitter top-right i boksen) og nappe av kabelsko / klippe kabelen til batteriet. Jeg brukte noen minutter på å teste nummersender-utgangen ved dobbelt spenningsfrafall, og det så faktisk ikke ut til å gå noen alarm selv om sentralen mistet begge strømkildene..

EDIT: Jeg fikk forøvrig en 5'er totalt sett, fordi jeg var litt ustø på forkortelsene EOL og FG
Sist endret av excubated; 29. juli 2009 kl. 01:29.
Litt ot men lurer på noe

La oss si noen bryter seg inn i huset mitt og det eneste våpen jeg har er en kniv. Jeg stabber han bakfra og han dør.
Blir jeg straffet da?
Ifølge loven har du lov til å forsvare deg om du føler at livet ditt står på spill.

Så, ja, du vil bli straffet om noe sånt skjer, om han da ikke har en pistol i hånda f.eks.
Evt om du klarer å gi en såpass god forklaring at de tror på at livet ditt var 1mm ifra å forsvinne (Noe som uansett er lite sannsynlig, siden du stakk han bakfra) så kan man slippe unna med noe sånt.

Uansett, ja du vil bli straffet om du stabber noen i ryggen.
Sitat av lucifer92 Vis innlegg
er dem så sensetive at haglaskudd setter den av ?
hagla den pip nå ikke men så va det den lille lyden
Vis hele sitatet...
Igrunn ikke, men det er der det geniale som heter Tamper kommer inn...
Er det noe som gjør at det blir brudd på signalet mellom giver og sentral, så utløses alarmen