Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2139
Hei,Jeg skulle hatt noen tips til gitar/pedal/forsterker jeg skulle kjøpt nå som jeg skal starte med det,problemet jeg er jeg ikke har peil på det sånt.Typen jeg vill ha er fender.Og er det nok med minicube forsterkeren til å øve med en kompis?

Gjerne url til noen sider dere anbefaler å bestille fra.
Sist endret av StaiN; 29. mars 2005 kl. 20:31.
Etter tegn, dvs komma, punktum osv. er det lurt å ha et mellomrom. Husk det til neste gang, da!

Men, men. Hva slags pris?
Trådstarter
5-8000 kr tror jeg, holder vell det?
Nei, det gjør det nok ikke, ikke hvis du vil ha det du ønsker. Det som er greia med gitarer, (som med veldig mange andre produkter) er at kvalitet og ytelse ikke nødvendigvis henger sammen med pris. Når du kjøper gitarer som det f.eks. står Fender eller Gibson på, ja da betaler du FRYKTELIG mye for merket. Dersom du vil ha en gitar som lager fin lyd, som er god å spille på så trenger du ikke en fender. Skal du derimot kunne være stolt av gitaren din, om du er litt "stash-hore," så er fender noe for deg.

For fine tilbud, se f.eks. på http://www.sound1.no
har en kamerat som kjøpte gitaren sin der, uten noen form for problemer
Sist endret av theMagnificentO; 29. mars 2005 kl. 20:29.
Ikke det du spurte om men, Anbefaler:

Gitar: Washburn x10
Forsterker: Peavey rage 158
Pedal: rundt 850,-

Fender er litt dyrt til bare øving mener jeg.

http://www.trippomusic.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/washburnx10.jpg
http://www.elka.com.pl/peavey-rage158.gif

Beklager for så store bilder
Sist endret av nas; 29. mars 2005 kl. 20:33.
Jeg hadde gått for en av budsjettgitarene til Ibanez, da du gjerne får jævla mye for hver eneste krone, i motsetning til andre merker som koster mer og låter verre. Marshall og Peavey har mange gode budsjettforsterkere, og med en god forsterker trenger du egentlig ikke noen pedaler når du nettopp har begynt.

Det beste rådet mitt er rett og slett å dra til nærmeste gitarbutikk og prøve ut gitarer og forsterkere i din prisklasse. Du må ha en lyd du selv digger, og da hjelper det ikke at vi kommer med masse merker og modeller vi selv digger.
Trådstarter
takk for all hjelp, skal nedpå en musikksjappe imorgen å prøve ett par gitarer så finner ut da. Ha ei god helg
Ja du også, og prøv de gjerne i en god stund, så du får kjent etter om det er noe for deg. Det er mye penger som skal brukes.
Billig-gitarene til Ibanez er geniale, etter min mening.
Jeg endte likevel opp med en Tradition gitar som min første elektriske, og den er jeg veldig fornøyd med. God å spille på, god lyd.
Men ikke ta mitt ord for dette, er som sagt nybegynner, har bare spilt et års tid

Edit; pedaler er ikke vits å kjøpe med en gang. Lær deg først å spille litt, så kan du jo også bruke de sucky effektene som er på mange forsterkere.
Sist endret av N3m3sis; 29. mars 2005 kl. 21:17.
Sitat av StaiN
Og er det nok med minicube forsterkeren til å øve med en kompis?
Vis hele sitatet...
Hvis du har tenkt å øve med trommer, bass etc trenger du minimum 50 watt effekt (eventuelt 30 watt hvis det er en rørforsterker). Lønner seg også å kjøpe utstyr av ett kjent merke, så får du litt igjen når du en gang vil selge og oppgradere.
Bullshit at du trenger 50W for å øve med venner. Jeg har spilt greit med vokal, trommer og bass med en tilnærmet gratis 10W Marshall, og da hadde jeg -masse- å gå på.
paramax: hørtes det ut som at han skulle øve med ett band? ellers det Loeve har sagt hele tida.
[quote=nas]paramax: hørtes det ut som at han skulle øve med ett band?[quote]

hmmm...ja?
Sitat av Loeve
Bullshit at du trenger 50W for å øve med venner. Jeg har spilt greit med vokal, trommer og bass med en tilnærmet gratis 10W Marshall, og da hadde jeg -masse- å gå på.
Vis hele sitatet...
Veldig sant. Jeg brukte tidligere akkurat den forsterkeren som nas hadde bilde av, den funka veldig fett til øving med et helt band.
Ikkje kjøp en billig FENDER. D sux. Men PEAVY RAGE 158 forsterkeren er kjempe god.
Hvis du har et stereoanlegg med innngang, trenger du ikke forsterker. da kan du heller kjøpe et bra effektbrett med forsterkeremulator og koble det til annlegget. det gjør jeg, og det funker dritfett.
Sitat av flabnar
Ikkje kjøp en billig FENDER. D sux. Men PEAVY RAGE 158 forsterkeren er kjempe god.
Vis hele sitatet...
Si meg, du sier at Fender "sux". Et av verdens største kvalitetsstempel innen gitarer, og trolig et av de tre mestselgende óg, samtidig som du mener at en forsterker jeg umulig kan tro koster mer enn 2000 kroner og er klart myntet for nybegynnere er skikkelig bra?

Makan til hottentott. Spis gaffel. Jeg trodde en viss kompetanse var et godt utgangspunkt for å svare.
Sist endret av Loeve; 2. april 2005 kl. 14:34.
Jeg har en Marshall G15RCD forsterker, Korg Toneworks ax100g effektbrett og en Jack and Danny Brothers gitar du kan få kjøpt av meg. Utstyret er veldig lite brukt og gitaren er strøken med "Planet Waves Auto Trim" stemme skruer. Jack And Danny Brothers er nok ikke et kjent merke, men av de
reviews jeg har lest har de fått meget god karakter og jeg har ikke noe å utsette på lyden og kvaliteten. Gitaren er av typen Gibson Les Paul kopi. Ny pris på utstyret var ca 5000 for gitaren, 3000 for forsterkeren og 1500 for effektbrettet.

Send meg en PM hvis du er interresert.
men billige fendere er veldig dårlige gitarer sammenlignet med hva man får andre steder til samme pris.
At Squier-gitarene er dårlige gitarer er bare tull, men det er sant at du får veldig mye at bra og bedre til samme pris, ja. De eldre Squier-gitarene er forresten veldig ettertraktet siden lyden var så bra i de. Fender sluttet faktisk å lage de siden folk heller kjøpte de enn "storebroren"
Squier er svinaktig bra for prisen. Mexican Strattene er også svinaktig bra. Hvis det er noe Fender ikke er så er det overprisa pga merket (Innen rimighetens grenser). Rage 158 er jevlig. Anbefaler frontman forsterkere av fender..De er bedre enn Marshall sine, og jeg takler virkelig ikke rage 158. Pedaler kan du se på seinere.
Sist endret av Ablaze; 3. april 2005 kl. 01:05.
Sitat av Ablaze
Hvis det er noe Fender ikke er så er det overprisa pga merket
Vis hele sitatet...
hehe.. nå har jeg hørt det og..
Sammenlign det med Gibson og andre merker..
Loeve:

Som du ser har eg skreve "D sux", og ikkje "Fender sux".
Eg har også brukt orda "kjempe god" og ikkje "skikkeli bra" til og beskrive forsterkern. Eg veit godt at den er tilegna nybyrjarar. Og StaiN er jo det. (eller?)

SO: spis nagler tottenhott.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Squier er IKKE noe å samle på, var med å testet en god del billig gitarer for et par uker siden for en kamerat, og det eneste som dugde var en Ibanez. Squier'ene jeg testet var ikke noe bra å spille på, tror ikke de har en kvalitets kontroll engang. Båndene stakk utfor gripebrettet, noe som kan lage småe kutt på håndflaten, resten av gitaren så rett og slett ut som et veldig dårlig håndtverk.

Gitaren som tilsluttt ble kjøpt var en Ibanez SA 120, som til prisen er en ypperlig gitar. Den kostet til og med et par tusenlapper mindre enn Squern, og har en hals som kan spilles på i motsetning til telefonstolpe halsen til fendern. Den ser faktisk mye dyrere ut enn det den er også

Av forsterker vil jeg anbefale en av Rolands Cube forsterkere, har ikke testet den selv, men har kun hørt positive ting om de. Skal du spille med et helt band, bør du nok velge 60 watts modellen
Så den Ibanez SA 120 kosta deg 0? Dvs, butikken ga dere 100 kroner for at dere skulle ta den?
Squier = 1900kr.
1900-et par tusen (for å være snill så sier vi da 2000)
1900-2000=?
Troverdigheten din datt til jordas indre med det utsagnet..

I tillegg tok jeg meg fritheten til å google etter gitaren og fant et sted:
http://www.norskmusikk.no/visNettbut...9004&n1=6&n2=0
Her koster den 3000 nedsatt fra 3500..

Sitat av flabnar
Loeve:

Som du ser har eg skreve "D sux", og ikkje "Fender sux".
Eg har også brukt orda "kjempe god" og ikkje "skikkeli bra" til og beskrive forsterkern. Eg veit godt at den er tilegna nybyrjarar. Og StaiN er jo det. (eller?)

SO: spis nagler tottenhott.
Vis hele sitatet...
Utsagnet ditt "Ikke kjøp billig Fender. D sux" kan lett tolkes på den måten.
Sist endret av Ablaze; 3. april 2005 kl. 20:28.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Ibanezen kosta meg ingenting, det var kompisen min som kjøpte den

Squieren jeg prøvde var en Double Fat Strat modell som de skulle ha 4000 og noen hundrelapper til, SA120en kosta litt over 2000. Fender kan lage brae gitarer de, men det var snakk om Squier her, og de er overprisa og kvalitetskontrollen deres er en vits, men man kan jo være heldig å finne et bra eksemplar.
Sist endret av pr0cyon; 4. april 2005 kl. 03:59.
original reprint
xaff's Avatar
Kan på det varmeste anbefale Roland sin Cube-serie, følger med en drøss effekter og amp-simuleringer, flott for å leke seg med blandt kompiser.. Med mindre kompisene dine pakker like mye watt som meg.

Jeg spiller på en Fender FM212R forsterker, som er (faen) så høy. Jeg har aldri hatt den på maks. Under live-gigs kan man koble den til PA-anlegget gjennom kun en jack-kabel, da vil forsterkeren fungere som monitor. Praktiskt. (: Lyden er også god, til å være en transistor-forsterker. Følger med fotpedal for å bytte mellom de tre kanalene. (Clean, Drive, More Drive)

Når det kommer til gitar, må jeg si meg usikker for tiden. Min Epiphone LP ser ut til å ha lidd halsbrudd av ingen spesiell grunn. Men den var gullende god så lenge jeg hadde den. (Men tror ikke noe om standard-mikkene på de "billigere" gitarene)
Var så mange anbefalinger her at jeg orket ikke lese alle , Men jeg var i samme situasjon for ikke så lenge siden. Jeg tok et besøk til min "lokale" musikk forhandler og spurte om en grei "Gitar pakke". Fikk meg en riktig så grei gitar med en 20w marshall forsterker. Men så har du jo det med lyd kvalitet osv. Gitaren kan jo forsåvidt være en billig en, men vis det bare er for og spille med en kompis og sitte hjemme og klonke litt ville ihvertfall jeg gjort det. Og forresten når jeg kjøpte "pakka" mi betalte jeg ikke mere enn 3000.
En kamerat spurte om denne her var et godt kjøp for en som aldri har tatt i en gitar:
http://www.finn.no/finn/bap/object;p...TX543234&pos=3
Matthiesen: Nei, egentlig ikke.

Uansett - tilbake til topic - jeg ville gått for en ibanez, kanskje squier. Du må bare prøve de ut. Vi kan ikke fortelle deg hva du liker.
Cube eier hardt! Har 60 watten sjøl, og den spiller pshyko høyt. http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=Cube
Sitat av Matthiesen
En kamerat spurte om denne her var et godt kjøp for en som aldri har tatt i en gitar:
http://www.finn.no/finn/bap/object;p...TX543234&pos=3
Vis hele sitatet...
Personlig så syntes jeg den gitaren er ypperlig har samme selv.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt den. Men somsagt vi kan ikke fortelle deg hva DU liker.
Sitat av pr0cyon
Ibanezen kosta meg ingenting, det var kompisen min som kjøpte den

Squieren jeg prøvde var en Double Fat Strat modell som de skulle ha 4000 og noen hundrelapper til, SA120en kosta litt over 2000. Fender kan lage brae gitarer de, men det var snakk om Squier her, og de er overprisa og kvalitetskontrollen deres er en vits, men man kan jo være heldig å finne et bra eksemplar.
Vis hele sitatet...
Hvordan faen kan squier være overprisa hvis den koster 1900 for den alle nybegynnere har? Du prater jo bare vekk faktaen.
hehe Ablaze helt enig