Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 1943
nFF Marshall
morten's Avatar
I det siste har det dukket opp flere og flere Antipirat grupper som setter kjepper i hjulene til spill/film/musikk-pirater. Dette vil noen kalle et steg i riktig retning mot å stoppe denne type pirater. Jeg mener det er feil vei å gå.

Hovedgrunnen til at folk laster ned disse tingene, er fordi økonomien aldri ville ha strukket til hvis man skulle betalt for alt sammen (hvis man ikke har veldig god lønn eller mye penger da). Dette har blitt bevist om og om igjen ved diverse undersøkelser om hvorfor folk laster ned ting istedetfor å kjøpe dem.

Når organisasjoner som RIAA går ut og sier at musikkpirater vil gjøre at musikkbransjen vil gå konkurs, så syntes jeg at dette er veldig ironisk. For hvis man ser litt nærmere på RIAA, så ser man at det er en gjeng med eldre "pamper" som tjener ekstremt mye penger på andre sitt verk. Faktisk så vil jeg gå så langt som å påstå at RIAA faktisk stjeler mer i fra artistene enn det musikkpirater gjør. I dag koster en ny CD i norge 189,50. Av disse 189,50 får ikke artisten selv mange kronene. De er det selskapet som gir ut artisten som sitter igjen med. (Jeg skal ikke påstå at dem ikke fortjener noen av kronene, men dem fortjener ikke like mye som dem får nå).

Faktum er vel også at de fleste i dag som laster ned musikk, faktisk kjøper platene hvis de liker det de hører. Dette gjelder meg, og det gjelder nok mange av dere også.

Det samme gjelder filmer. Jeg er veldig glad i film, og går ofte på kino og ser filmer, og hvis jeg liker dem, så kjøper jeg dem. I påvente av at jeg skal få kjøpt dem på dvd kan det hende at jeg downloader den for å ha den mens jeg venter. Dette vil folk kalle ulovlig, men er det egentlig det? Jeg har allerede brukt mer penger på filmen enn hvis jeg bare hadde sett den på kino feks. Og hvis det var en dårlig film, så er ikke sjangsene så veldig store for at jeg laster den ned heller..

Det jeg vil frem til, er det at de store organisasjonene kjemper denne krigen på feil måte. Jeg vil påstå at de istedetfor å bruke mange millioner i å utforske nye måter å lage kopisperre på cd'er, heller setter ned prisen på cd'er til en plass mellom 50 og 100 kroner (dette vil jo aldri skje), og så se på hvordan platesalget ville ha eksplodert. Det samme gjelder spill og programmer. (Ikke ned til 50 kroner programmet, men at prisene bør senkes betraktelig for å bekjempe piratkopiering).

Hva er deres mening på området?

PS: Bør tas med at dette er en post som har utgangspunkt i en diskusjon jeg og Nichotin hadde på irc.
Sist endret av morten; 4. mai 2003 kl. 04:06.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
er enig i at plate/filmbransjen hadde tjent MER penger om dem halverte prisen. fordi da hadde det blitt "enklere" å kjøpe ting, og det hadde blitt gjort i mye større grad enn før
Cd'er er greie nok å kjøpe, siden man ikke kjøper dem SÅ ofte og det ikke er alt for dyre heller, men når det kommer til spill så ligger vanligvis PC-spill på 500-550kr, og konsollspill på 549-599, noe som er overkill. Hva hadde det skadet å senke prisene litt?
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
Hvis vi hadde fått tall i fra salg av et spill, så vil jeg anta at vinningsoptimal pris til det spillet er langt lavere enn det det selges for, og ved å sette ned til vinningsoptimal pris, vil de selge mye mer og tjene mye mer... Sier jo seg selv, i teorien.

Jeg syntes at artister som Robbie Williams som går ut og sier at 'Warez er tøft', er bra. I denne artikkelen (http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertain...ic/2673983.stm) sier han blant annet:
"I think it's great, really I do.
There is nothing anyone can do about it.
I am sure my record label would hate me saying it, and my manager and my accountants."

og:
"The heads of the record labels don't know what to do about it."

Dette er vel også et bevis på at plateselskapene er i villråde om hva de kan gjøre.
Sant nok. Jeg kjøper de cd'ene jeg virkelig virkelig liker. Skulle gjerne kjøpt 4 cd'er til 200 istedenfor en til 189.
RIAA's Hillary Rosen for eksempel er jo et prakteksempel på en dame som tjener stort på å ha artister "under seg". Hadde jeg vært artist ville jeg promotert meg via web i større grad enn gjennom andre medium siden det er billigere og man kan da få et platetrykkere til å trykke masse plater. Dermed blir alt billigere også.
Dessuten, når de sier at platebransjen taper penger så er det egentlig en litt skrudd sannhet. Platebransjen taper x antall kroner i mulig intekt fordi jeg laster ned en plate, derfor bør de gjøre en bedre jobb med å promotere lovlig salg av cd'er ved å sette ned prisen, istedenfor å lage kopibeskyttelser som bare ødelegger for de med legale hensikter. Det er lettere å omgå sperren enn å spille originalcd'en i mange tilfeller.
En annen ting er også det at mange oppdager band gjennom å laste ned musikk. Blant annet fikk jeg tilsendt en del av The Kovenant via irc av en snill nff-bruker. Musikken var diggbar og jeg kjøpte en av platene. Greit at de "tapte" rundt 700 kr på de 4 cd'ene jeg fikk tilsendt, men hadde jeg aldri oppdaget bandet ville jeg heller ikke kjøpt den ene cd'en til 179 på sound of noise.

Virker som om de forlanger at enhver person skal kjøpe x antall cd'er vært år.

Vi (jeg og morten) snakket jo en del om dette på irc i privmsg, og det er jo klart at mye av pengene går rett i lomma på plateselskapet.
Det er bare å se på iTunes, 99 Cent pr låt = NOK 50-90 pr album.

Vi er nok inne i en omstilling mot platebransjens vilje.
Er så enig som det går an å bli. Hvis de skal hindre at folk laster ned istedenfor å kjøpe, så er det første dem må gjøre å sette ned prisen på varene. Folk som ikke har så god økonomi tenker nok ofte "Hvorfor betale 500 kr for et spill, når man kan få det gratis på nettet."

En halv tusing for et pc-spill synes jeg ikke hører hjemme noen plass. Det er få ungdommer som har råd å kjøpe spill til 500 kr.

Musikk cder er også for dyre. Hadde dem blitt satt ned ca 50-60 kr så hadde folk kjøpt mer musikk. Og som dere sier her, veldig mye av pengene går rett i lomma til plateselskapene.
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
En halv tusing for et pc-spill synes jeg ikke hører hjemme noen plass. Det er få ungdommer som har råd å kjøpe spill til 500 kr.
Vis hele sitatet...
Det er vel derfor dem tigger til foreldrene for å få dem til å gi dem penger til å kjøpe spillet. Problemet er at dette vet spillforhandlere og distrubutørerer, og setter prisen til det den er nå.

itunes er så absolutt et steg i den riktige retning, problemet er jo bare det at det ikke er så nye sanger dem selger der, og da er jo litt av vitsen med det borte.
Jeg er veldig lei av RIAA, av den enkle grunnen at de fremstiller dette som tyveri:
A) Tyveri: å ta et (produkt) uten tillatelse.
Og å kopiere en CD er jo ikke tyveri. Det er kopiering av åndsverk! Noe som er noe helt annet.

Jeg blir ganske provosert av dette, har sett en del på websiden deres. "Piracy Hurts Everyone"? At prisene synker hvis man kjøper cdene? Jada, det tror jeg også. De sier at piratkopiering ahr skyldes nedgang i salget, men det er minst like mye dårlig år for bransjen, fordi de ikke lager så mange gode titler. De må forvente at de av og til taper penger uten å måtte gå til angrep på barn for å skappe terror...? Jeg hadde aldri vært så glad i musikk som jeg er nå hadde det vært for bredbåndslinjen min. Jeg er 15 år, og har faen meg ikke råd til å kjøpe en cd i uka, og jeg har en del andre ting å bruke pengene på (merk, dette er hvis jeg skulle gjort det, hadde det kostet meg alle pengene). Som alle andre. Men, prisene er ikke så ille. Men de kunne godt skjerpet seg på kampfeltet, å drive terrorkrig mot barn er direkte tragisk.
Og forresten, noen som leste notisen på slashdot? RIAA tar nå i bruk virus og ddosing mot pirater. Reglene gjelder ikke for dem selv, tydligvis.
Til warezscenen: spill er dyre. Sinnsykt dyre, faktisk. CD keys er en fin ting, men nå som spillene har innebygd spyware (via bredbåndslinjene) som sjekker om keysene er autentiske selv for singleplayer. Skummelt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har tenkt på dette veldig lenge. Jeg skrev faktisk en 2 siders artikkel på dette i et avis-prosjekt vi hadde på skolen en gang. Jeg synes også enkelte artister tjener altfor mye på musikk. Bare se på de største pop-stjernene. De tjener mer penger enn de klarer å bruke, som leder i megasløserier ++. Prisene kunne lett gått ned med et par kroner uten at de ville merket så mye (hva betyr vel en million +- når du tjener milliarder). Jeg hører personlig ikke så mye på mp3, går mest i nettradio. Så derfor kjøper jeg ikke så mange CD'er heller. Men.. Alle filmer som er bra, ser jeg på kino. Kanskje jeg ser dem på TS først, men det er allikevel mye bedre å se dem på kino. Etterpå kan jeg laste den ned i dvd-rip og se den så mange ganger jeg vil. Og so what? Filmprodusentene taper jo ikke noe på at jeg ser på dem. Er det bra filmer kan jeg kjøpe dem, da får jeg også bonusmateriellet som ligger på DVD'en. Jeg har over 100 filmer på data og CD nå. Aldri i verden om jeg hadde hatt råd til så mange filmer. Alt dette gjør er at folk kan se på de filmer de vil, men som er så dårlig at de ikke vil betale for dem. Det er ingen transportkostnader eller mellomledskostnader, så sånnsett er det ikke så mye som går tapt.

Dessuten, det er ikke internet som er det store problemet. Det er ikke der det foregår mest piratkopiering. Det er flere land, særlig i østen, hvor piratkopiering foregår openlyst på gatene. Og der tjener ikke de som har laget filmene noe på det. Det er lett å få tak i, så ingen gidder å kjøpe filmen/musikken lovlig. En fetter av meg var i.. hmmm, husker ikke hvor... thailand tror jeg.. han tok med seg kanskje 50 filmer hjem. Han hadde betalt 5 kr pr. stykk. 50 filmer hadde tatt meg flere dager å laste ned på internet, hvis jeg er heldig.

Software er også "offer" for piratindustrien. Men er det egentlig det? Jeg kan innrømme at jeg har lastet ned 3D studio max og brazil r/s ulovlig. Men hadde jeg noen gang hatt råd til dette programmet? ALDRI! Men siden jeg nå bruker dette programmet ofte, kan jeg skaffe meg kunnskap i det. Når jeg da blir eldre kan jeg kanskje begynne å bruke det profesjonelt, tjene penger på det.. DA kan jeg få råd til å kjøpe det, og støtte det.

Og spill.. vel spill er ikke det største problemet, siden de fleste spill har multiplayerfunksjon, som betyr at du må kjøpe det for å spille det online. Og det er jo bare onlinespill som er virkelig verdt pengene. Singleplayer spill tar jo null tid å fullføre. CnC generals kan du faktisk spille online via VPN. Men det funker ikke så bra.. så når jeg får råd skal jeg kjøpe spillet.
Skyfex, Adobe og Microsoft hadde muligens ikke hatt den posisjonen de har i dag, hvis vi ikke hadde hatt piratkopiering. Så jeg er helt enig med at de som lager 3dstudio burde være glad for at du bruker dem, og ikke noen andre. Hadde jeg måttet kjøpt all software ville jeg aldri brukt photoshop, ville heller hatt paintshop som er en del tusen billigere.
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
Jeg synes også enkelte artister tjener altfor mye på musikk. Bare se på de største pop-stjernene. De tjener mer penger enn de klarer å bruke, som leder i megasløserier ++. Prisene kunne lett gått ned med et par kroner uten at de ville merket så mye (hva betyr vel en million +- når du tjener milliarder).
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt SkyFex, for en artist tjener ikke mange kronene per cd artisten selger. Det du mener med popstjerner som tjener så mye stemmer, men de får pengene fra sponsorinntekter og konserter i hovedsak. Derfor er det plateselskapene som må sette ned kravet sitt per cd for at det skal bli billigere.

Hvis jeg visste at en artist eller en spill/programutvikler fikk alle pengene som jeg betaler for produktet deres, så ville det vært litt lettere for meg å faktisk betale for produktet. Når jeg vet at det sitter noen pamper på toppen og grabber mesteparten av pengene, så støtter jeg det ikke like mye lenger.
Sist endret av morten; 4. mai 2003 kl. 13:33.
Opprinnelig postet av morten
For hvis man ser litt nærmere på RIAA, så ser man at det er en gjeng med eldre "pamper" som tjener ekstremt mye penger på andre sitt verk. Faktisk så vil jeg gå så langt som å påstå at RIAA faktisk stjeler mer i fra artistene enn det musikkpirater gjør.
Vis hele sitatet...
Det var jo en eller annen artist som sa dette:

De stjeler av artistene og gjør slik at vi taper masse penger. Jeg snakker ikke om musikkpiratene men om de store plateselskapene.
Jeg kjøper musikk kun fra artister jeg vil støtte. Penger er det eneste språket plateselskapene forstår, så kjøp kun det som er bra. Boikott alle plateselskaper som bruker jalla kopisperrer som gjør at du ikke får spilt musikken på alle cd-spillere.

Det er et faktum at størstedelen av artistens inntekter kommer fra konserter og salg av diverse stasj på konsertene, dette fordi flere mellommenn kuttes ut. Det burde vært større mulighet til å kjøpe direkte fra artisten, f.eks. gjennom en webside.
Opprinnelig postet av morten
Det er vel derfor dem tigger til foreldrene for å få dem til å gi dem penger til å kjøpe spillet. Problemet er at dette vet spillforhandlere og distrubutørerer, og setter prisen til det den er nå.
Vis hele sitatet...
Spillene er ganske dyre å få inn for butikker. På expert butikken jeg jobber, betaler vi ca 300 kr for å få inn et spill og utsalgsprisen ligger på 449,- til 500,-. Butikkene skal jo tjene litt og.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det er vel stort sett avgifter og diverse som styrer prisene på spill/musikk/film. Tror ett album i usa koster 20-30kr? tar jeg feil?
du tar feil tnt. koster litt mer ja.
Better than thou.
Koster gjerne $15-20 i USA..
Jeg tror nok de prisene som er i dag er det de tjener mest på, både når det gjelder spill og cder. Det er faktisk en god del som er villige til å kjøpe cder til 189 kr. Dessuten blir man vant til prisen. Jeg tror heller ikke man ville få solgt 4 ganger så mange cder hvis de kosta 50 kr.

Og du kan si hva du vil om prisene og hvem som tjener på det, men ingen av delene legimiterer det å piratkopiere programvare og musikk. Ja, jeg gjør det selv, men jeg sier ikke at jeg har rett til det for det. Grunnen til at jeg gjør det er at det er så utrolig enkelt og så utrolig liten sjanse for å bli tatt.

Jeg må også si at jeg har kjøpt flere cder på grunn av at jeg har lastet ned mp3. Jeg kjøper alle de cdene jeg hører mye på. Men jeg kommer allikevel ikke bortifra at det jeg driver med faktisk er ulovlig.
Tingen er at, for å bli en verdenskjent artist/gruppe nå må man først og fremst skaffe seg platekontrakt. all musikk burde flyte fritt rundt tilgjengelig for alle! Både av kjente og ukjente grupper. På den måten vil de beste artistene/gruppene ta av istedet for de som skaffer seg platekontrakt. Og får dem tatt av, ruller selvfølgelig også pengene inn.

Det er selvfølgelig ikke rart at Plateselskapene vil stoppe gratis musikk, det er DEM som går konkurs, ikke musikerene selv.

På den måten vil den beste musikken nå frem!
Sist endret av Thyph; 4. mai 2003 kl. 15:32.
Opprinnelig postet av Thyph
Tingen er at, for å bli en verdenskjent artist/gruppe nå må man først og fremst skaffe seg platekontrakt. all musikk burde flyte fritt rundt tilgjengelig for alle! Både av kjente og ukjente grupper. På den måten vil de beste artistene/gruppene ta av istedet for de som skaffer seg platekontrakt. Og får dem tatt av, ruller selvfølgelig også pengene inn.

Det er selvfølgelig ikke rart at Plateselskapene vil stoppe gratis musikk, det er DEM som går konkurs, ikke musikerene selv.

På den måten vil den beste musikken nå frem!
Vis hele sitatet...
Hvordan skal de tjene penger på gratis musikk?
Opprinnelig postet av GreyWanderer
Hvordan skal de tjene penger på gratis musikk?
Vis hele sitatet...
De får pengene fra sponsorinntekter og konserter i hovedsak.
Snakker om musikk flyte rundt tilgjengelig som i mp3, ikke gratis CD'r og konserter
[paranoid|offtopic]
En litt paranoid tanke er at hvis plateselskapene tvinger alle til å kjøpe alle plater så vil ingen kunne oppdage typiske ukjente band, fordi man ikke sløser bort 200 spenn på en ukjent cd så lett. Og siden det er kun listepop som spilles på mtv og andre steder vil fremtidige generasjoner kun like den type musikk og man får en slags ensretting. Man får alle til å like det samme, noe man kan tjene stor profitt på
[/paranoid|offtopic]
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
Faen, hadde et album kosta 20 - 30 kroner i usa, så hadde jo alle bare kjøpt platene i statene og fått dem tilsendt. Dem kan ikke sette ned prisene så mye på plater i usa og selge dem for det mange dobbelte andre steder. Dette
Det er kun Coca-Cola som har fatta poenget!
De selger sukkervann for en levelig penge!
Opprinnelig postet av Nichotin
[paranoid|offtopic]
En litt paranoid tanke er at hvis plateselskapene tvinger alle til å kjøpe alle plater så vil ingen kunne oppdage typiske ukjente band, fordi man ikke sløser bort 200 spenn på en ukjent cd så lett. Og siden det er kun listepop som spilles på mtv og andre steder vil fremtidige generasjoner kun like den type musikk og man får en slags ensretting. Man får alle til å like det samme, noe man kan tjene stor profitt på
[/paranoid|offtopic]
Vis hele sitatet...
Er jo sånn samfunnet er. Alle skal være like, utdanne seg og være mønsterarbeidere. Ser jo det samme med TCPA, alle Pcer må kjøre windows. Intet rom for unikhet.
Helt enig

Alt for dyre cd´er i norge. Personlig kjøper jeg nesten aldri cd´er. Sist jeg kjøpte en cd var rett etter jul da jeg kjøpte en luca turilli cd med et gavekort jeg fikk til jul. Gavekortet var "bare" på 190 spenn. Trodde det var nok, men neida. 250 spenn skulle de ha for cd´en Så da måtte jeg slenge på 60 spenn ekstra. Og dette var en enkelt cd. Dette var på free record shop på vinterbro. Konklusjon: Cd´er for dyre i Norge. Akkuratt det samme med alkohol. Ikke rart det smugles mye. Bra det finnes p2p sånn at det går ann å laste ned cd´er. Har ikke råd til å kjøpe de hvertfall.
I like turtles
Skyfex's Avatar
morten: Hmmmm, vet ikke alltid helt hva jeg snakker om. Men hvis du har rett, så er det plateselskapene som er skurkene.

Men jeg skjønner faen ikke hvor alle pengene går. En CD koster kanskje 5kr.. nei, mindre.. særlig hvis de blir masseprodusert. Og transportkostnader... du får plass til en god del CD'er i en trailer. Og jeg regner med at cd'ene blir trykket i landet de selges i, ihvertfall i nærheten. Og reklame, vel det er der de fleste pengene går tenker jeg. Men så mye kan det da ikke være. Det er liksom ikke reklame for musikk jeg ser rundt meg for det meste. Og hvis det er sant som Morten sier, at de fleste pengene til popartister kommer fra sponsorer, så kan man jo bare spre sangene på nettet gratis, og leve av sponsorer.

En annen ting man kan gjøre, er å drite i å sloss kampen mot piratkopiering. Man kan inkludere bonusmateriell på CD'ene, som ikke kan kopieres.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av IvIoyner
Er jo sånn samfunnet er. Alle skal være like, utdanne seg og være mønsterarbeidere. Ser jo det samme med TCPA, alle Pcer må kjøre windows. Intet rom for unikhet.
Vis hele sitatet...
Både Apple og Linux har OS som kan brukes med TCPA.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Maynard James Keenan says
Whats mine is not yours to give
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper Cder fra band som fortjener det, som Tool, SOAD,Queens of The Stone Age osv osv. Den eneste grunnen til at jeg liker disse bandene er fordi jeg lastet dem ned fra nettet.

Opprinnelig postet av Thyph
De får pengene fra sponsorinntekter og konserter i hovedsak.
Snakker om musikk flyte rundt tilgjengelig som i mp3, ikke gratis CD'r og konserter
Vis hele sitatet...
Band må bli sinsykt store før de tjener mye penger på konserter, og det er som regel bare artister som Britney (1 milliard fra pepsi) og Christina (800 fra coca cola) som faktisk får fete sponsor intekter.

/oftopic
Pepsi sa opp kontrakten med Britney da hun ble observert med en flaske fra Coca Cola company.

Opprinnelig postet av fxxked
Det er kun Coca-Cola som har fatta poenget!
De selger sukkervann for en levelig penge!
Vis hele sitatet...
Det koster under en krone å produsere en halvliter cola..
Sist endret av Zalderach; 17. mai 2003 kl. 11:54.
Kaizers Orchestra har noen av låtene deres tilgjengelig i sin helhet på hjemmesida deres, da kan folk laste ned, høre, like/ikke like, kjøpe/ikke kjøpe

www.kaizers.no
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
Det er flere band som gjør dette. Og det fungerer ofte i en positiv retning. Men nå skal det vel sies at det er pga alle konsertene at Kaizers gjør det så sterkt som dem gjør det for tiden. For bedre liveband skal man lete lenge etter...
Jeg synes dere skylder på feil organisasjoner/personer. Dere vil ha billigere CDer og skylder på alt fra artister, plateselskaper og RIAA. Så jeg lurer på; hva med merverdi avgiften? Så vidt jeg vet er salg av musikk underlagt mva.
Så i mitt syn er det (dere har vel gjettet det allerede) staten som er årsaken til de høye prisene i Norge. Itillegg må jo importørene betale toll til staten.
Og hvis dere har problemer med å finne musikk som ikke er mainstream så er det deres feil, ikke f.eks MTV.

Kjenner jeg flammene komme?

IvIoyner: Terrorkrig mot barn?
nFF Marshall
morten's Avatar
Trådstarter
MVA er greit nok. Men CD'ene er jo like dyre overalt uansett. Jeg tror ikke at avgiftene på CD'ene er så alt for store, i fra staten sitt hold.

MVA'n må man betale på alt uansett, men den blir ikke like stor hvis salgspris før mva er betraktelig mindre enn den er i dag. Det er jo bare å sette opp prisutvikling på en cd også da. Selger tar en pris til grossister, så skal grossisten ha ca 30% avanse, og så når avansen er lagt til, må også mva legges til. Dette er nok også en av grunnene til at jo flere ledd man får, jo dyrere blir det.

Derfor ville det igjen vært best om man kunne bestille cd'ene direkte i fra artisten på en hjemmeside eller liknende, som ikke hadde de diverse leddene. Men dette har jo allerede blitt nevnt over, så jeg går ikke inn mer på det.

Det blir vel på samme måte med spill også, mye greiere å kjøpe et spill til 100-200 kroner, og vite at alle de pengene går direkte til de som har laget spillet (minus utgiftene for å produsere det), enn å betale 500 kroner, og vite at det er noen feite pamper som får halvparten av de pengene for å gjøre særdeles lite...
Hvis artisten hadde solgt låtene som nedlastbare filer på internett istedet for å selge CDer hadde prisene vært enda lavere. Men .. det hadde liksom manglet noe da. En CD man kjøper kan brukes på alle CD spillere (noen unntak desverre) mens filer man laster ned må naturligvis brennes for at de skal fungere. Det andre hadde vært at platebutikkene hadde gradvis forsvunnet hvis de ikke hadde hatt noe å selge. Og ikke alle kan/har muligheten til å laste ned musikken.

Hvordan er det med royalties forresten?
(Riaa.org er nede atm.)

Ble litt rotete, bare lufter noen tanker...