Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 17677
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg veit ikkje om eg ville kalle råda fra WHO og folkehelseinstituttet rykter - det er solid underbygd fagkunnskap.
Vis hele sitatet...
Så henviste jeg heller aldri til at ryktene kom ditfra.
Ikke legg ord i munnen på meg, er du grei.

Vaksinemotstandarar derimot har mindre underbygde påstander for å uttrykke det pent, og dei er i eit stort mindretal.
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke ligger penger bak slik.
Det er ikke big business å advare folk mot vaksiner.
Pengene er i omløp der vaksinene er i omløp.
Enkel logikk.

Så la oss stole på at den moderne medisinen sine metoder fungerer også i dette tilfellet. Det er ikkje det samme som å stole på entiteten Norge. Det er å stole på metodikken.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss kjøpes og betales. La oss forsikre oss om at vi ikke trenger å være kritiske ved å: ikke være kritiske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Fordi det ikke ligger penger bak slik.
Det er ikke big business å advare folk mot vaksiner.
Pengene er i omløp der vaksinene er i omløp.
Enkel logikk.
Vis hele sitatet...
Det er nok ein del pengar ute og går blant vaksineskeptikere også. Dessuten er det eit tåpeleg argument, all den tid på både WHO og FHI er non-profit statlige organisasjoner som på sjølvstendig grunnlag vurderer dokumentasjonen fra legemiddelindustrien - som har produsert ei vaksine på bestilling.
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Ja, la oss kjøpes og betales. La oss forsikre oss om at vi ikke trenger å være kritiske ved å: ikke være kritiske.
Vis hele sitatet...
Da misser du fullstendig poenget mitt; problemet her er jo i mine auge at folk stiller kritiske spørsmål til vaksinene, utan å stille samme spørsmåla til motargumenta. God opplysning er viktig for å kunne ta gode val, men mange har tatt val som ser ut til å vere basert på feiloppfatning av situasjonen IMHO.
Fuck vaksinen! For det første så er den ikke testen (Hva faen ?!?!), og for det andre så er det kvikksølv i den (fortsatt HVA FAEN ?!?!). Kvikksølv går aldri ut av kroppen. Så for dere som skal vaksinere dere, good luck and have fun :-) Svineinfluensa er som en vanlig influensa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Fuck vaksinen! For det første så er den ikke testen (Hva faen ?!?!), og for det andre så er det kvikksølv i den (fortsatt HVA FAEN ?!?!). Kvikksølv går aldri ut av kroppen. Så for dere som skal vaksinere dere, good luck and have fun :-) Svineinfluensa er som en vanlig influensa.
Vis hele sitatet...
Den er testa. Lignande vaksiner har vi brukt på sesonginfluensa i mange år. Typen er mao. ekstremt veltesta. Så kor du har det ifra at den er utesta er for meg et mysterium.

Og kvikksølv forsvinner ut av kroppen heilt naturlig. Problemet er om du inntar meir enn du greier å kvitte deg med. Vaksina inneholder så små mengder kvikksølv at du får i deg tilsvarande mengder igjennom maten på ei ukes tid.

Kvikksølvinnhaldet ville vore eit argument om du tok vaksina kvar einaste uke, år inn og år ut, men ikkje når det er en gang i året eller noko i den størrelsesorden. Kvikksølv er giftig, men det er ikkje farlig i dei dosane det her er snakk om.
Jeg ville ikke tatt denne vaksinen uansett, for akkurat nå for øyeblikket så stoler jeg ikke på noe som helst, som kommer fra media og fra staten generelt. For med tanke på at Norge har vært med å betalt en veldig stor sum, snakk om mange millioner, til en sånn medisin firma, der de har lagd en vaksine som skal gis til kvinner mellom 12-25 tror jeg, er ikke helt sikker på tallene, men det jeg sier er ikke bullshit. anyway, denne vaksinen skal egentlig hjelpe kvinner med å ha bedre sjanse når de skal bli gravid. men det som egentlig skjer er at de i senere årene får livmors kreft, og masse forskjellige og merkelige sykdomer som faktisk forminsker sjansen, og jeg tenker dette er bare en av måtene de bruker for å kontrollere folkeveksten... Det er skumle greier...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg har aldri hatt noen vanlig influensa, og jeg ser liten grunn til å få det nå. Dessuten jobber jeg med en som vil bli veldig hardt rammet hvis han smittes, så selvfølgelig skal jeg ta vaksinen.
Potensielle bivirkninger? Jeg gjør, i likhet med veldig mange, daglig ting som med langt større sannsynlighet kan skade kroppen, så jeg ser liten grunn til å bli helseparanoid på akkurat dette området.

newgrow: Hva snakker du om nå? Den vaksinen er overhodet ikke ment for å gi "bedre sjanse når de skal bli gravid". Har du hatt en vond drøm?
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg har aldri hatt noen vanlig influensa, og jeg ser liten grunn til å få det nå. Dessuten jobber jeg med en som vil bli veldig hardt rammet hvis han smittes, så selvfølgelig skal jeg ta vaksinen.
Potensielle bivirkninger? Jeg gjør, i likhet med veldig mange, daglig ting som med langt større sannsynlighet kan skade kroppen, så jeg ser liten grunn til å bli helseparanoid på akkurat dette området.

newgrow: Hva snakker du om nå? Den vaksinen er overhodet ikke ment for å gi "bedre sjanse når de skal bli gravid". Har du hatt en vond drøm?
Vis hele sitatet...


Det er en annen vaksine jeg snakker om, ikke svineinfluensa vaksinene. Kan hende jeg ikke forklarte riktig. Og dette skal gis til kvinner i singapor, thailand, og sånne asiatiske land.
Sist endret av newgrow; 26. oktober 2009 kl. 15:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av newgrow Vis innlegg
Det er en annen vaksine jeg snakker om, ikke svineinfluensa vaksinene. Kan hende jeg ikke forklarte riktig. Og dette skal gis til kvinner i singapor, thailand, og sånne asiatiske land.
Vis hele sitatet...
Sidan du nemner kvinner i alderen 18 til 25 år antar eg du sikter til HPV-vaksine.

Kor i helvete du har fått alt pisspratet du har om den fra aner eg ikkje, men den skal altså forhindre livmorhalskreft og mogeleg sterilitiet som følge av HPV-viruset.

Du har misforstått brutalt en plass iallefall.
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Fuck vaksinen! For det første så er den ikke testen (Hva faen ?!?!), og for det andre så er det kvikksølv i den (fortsatt HVA FAEN ?!?!). Kvikksølv går aldri ut av kroppen. Så for dere som skal vaksinere dere, good luck and have fun :-) Svineinfluensa er som en vanlig influensa.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg skal gråte eller skrattle av at en fjøsnisse som sikkert aldri har åpnet en medisinbok kan si at han forstår faren av et stoff i en medikament når forskere og leger med titals år med erfaring bevisst bruker dette fordi de nettopp har erfaring med hvordan dette stoffet virker i den mengden de bruker det på, og hvor dette er godkjent av høyst autoritative WHO, det norske helsevesen osv....

Neida, vaksiner er sikkert noe laget av mennesker uten noen som helst peiling for å tjene penger. La oss høre på ulærte forumitter fremfor lege- og vitenskapsstanden som driver med dette på daglig basis.

Herregud...
Sist endret av Kinseek; 26. oktober 2009 kl. 15:18.
Newgrow:

Vaksina er som sagt laga for å motvirke livmorhalskreft, og HPV-viruset. Det har ingenting med graviditet å gjøre, annet enn at man ikke kan lage barn uten en livmor. Britiske jenter har riktignok dødd av en slik vaksine, men det er ikke den samme som vi har i Norge. Den er frivillig for jenter på tolv år fordi 80 % blir smitta av HPV allerede første gang de har sex, derfor gis den (forhåpentligvis) før seksuell debutering. HPV er også det viruset som gir kjønnsvorter, og det er jo også noe som er greit å få bukt med synes jeg. De typene HPV som gir vorter er forøvrig ikke den som gir kreft heller.

Tror du staten ville påført unge jenter kreft som er lett å spore tilbake til dem hvis de ville styre befolkningsveksten?
Jeg har ikke lyst å ta vaksinen, fordi at det er så mye mas og fjas rundt om den i media som ærlig talt skremmer meg. Men jeg kommer til å ta den, selv om det er skummelt, fordi jeg ikke har samvittighet til å smitte andre. Jeg har en baby og en lillebror i risikogruppen som ikke KAN ta vaksinen. Tanken på at de blir syke fordi jeg ikke ofret litt ubehag, fordi jeg ikke trodde at jeg kom til å bli syk er helt forferdelig å tenke på. Ikke bare å smitte dem, men andre ukjente mennesker også, kansje noen til å med dør på grunn av meg...

Si meg, har de som ikke tenker å vaksinere seg ikke tenkt på det? Eller sitter de der foran skjermen med is i magen?
Det er ikke sån at jeg prøver å framstille en hver som ikke tar vaksinen som en kald jævel som bare tenker på seg selv, jeg forstår at noen kan være redd for at noe kan gå galt.

Jeg vil bare at de skal tenke over konsekvensene det kan ha for andre, både fjærn og nær.
Jeg er usikker på om jeg blir å ta den. Jeg venter først å ser om det er noen som dauer av vaksinen først.
Sist endret av margido; 26. oktober 2009 kl. 16:50.
Jeg har ME og skal ikke ta den. ME'ere har hyperaktivt imunforsvar, så det er 50/50 om jeg vil bli dødssyk eller ikke syk i det hele tatt av svineinfluensaen. Men pga. imunforsvaret kan jeg også risikere å bli dødssyk av vaksinen - eller ikke. Eller at den ikke har noen effekt i det hele tatt fordi kroppen min ikke vil ta imot den.

Ikke vaksinerer jeg meg mot vanlig influensa, så hvorfor skulle jeg vaksinere meg mot denne?
Om jeg ikke er helt på jordet nå så er det vel slik at selv om man er vaksinert så vil man likevel kunne bære smitten til andre? Man blir bare ikke syk av den.
Hvorfor blir man ikke vaksinert mot vanlig influensa?
Er ikke svineinfluensa mindre farlig enn en vanlig en?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
har sett flere steder at noen velger å ikke ta vaksinen ettersom at de allerede har tatt tamiflu.
unnskyld meg om jeg tar helt feil her, og har heller ikke lest gjennom 100% av kommentarene, så vet ikke om dette har blitt spurt om før. men er ikke tamiflu bare noe som gjør at viruset ikke muterer seg videre, og ikke noen slags form for vaksine, ettersom at man har funnet flere eksempler hvor personen har tatt tamilflu for tidlig, noe som har gjort viruset immun mot det? har selv en lege i familien, som da har mistet flere pasienter grunnet av at han ikke har valgt å gi ut tamiflu for tidlig.

for å svare på tråden så velger jeg å ta vaksinene fordi de bivirkningene som er bevist ( f.eks i sverige ) er ikke så alt for alvorlige, og det med kvikksølv ser jeg heller ikke på som noen trussel når du da finner mer kvikksølv i en boks makrell i tomat.
Jeg kommer ikke til aa ta den, fordi jeg har valgt en mye bedre metode. For et par maaneder siden flyttet til en by langt, langt borte fra europa, usa, asia, oseania. I byen bor det 18.000 personer og det er lite utveksling av personer mellom andre byer. Jeg föler at jeg har faat i pose og sekk, trenger ikke aa bekymre meg for hverken vaksinen eller influensaen. AIDS er derimot et problem her, men det er ikke saa stress aa holde seg unda

Naa kommer det sikkert noen svineinfluensa-fanboys og sier at viruset vil komme her og

Det som er, er at det nå finnes flere influensaer. Det er det som er farlig. Etter du har hatt influensa er imunforsvaret ditt betraketelig redusert. Før var ikke dette noe problem ettersom det bare var en influensa typer, men nå er det flere. Så vis du har hatt influensa og deretter får en ny influensa type, kan det være farlig.
Siden den ikke er testet godt nok ut enda (såpass at produsenten har fått fraskrevet seg alt ansvar for eventuelle søksmål på grunn av bivirkninger) så trur jeg at jeg står over. Er ingen forsøkskanin, jeg kan bli invalid av å ta den eller alvorlig syk dersom jeg ikke gjør det, i det valget tar jeg det som ikke innebærer en injeksjon (til dere som sier at kvikksølv får man jo mer av gjennom maten, vel det er forskjell på å spise det og få det sprøyta rett inn) ... samtidig forstår jeg at folk i risikogruppene velger å ta den ettersom dødeligheten av influensaen for dem er ekstra stor, for eksempel mine nokså gamle besteforeldre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Weili Vis innlegg
Siden den ikke er testet godt nok ut enda (såpass at produsenten har fått fraskrevet seg alt ansvar for eventuelle søksmål på grunn av bivirkninger) så trur jeg at jeg står over. Er ingen forsøkskanin, jeg kan bli invalid av å ta den eller alvorlig syk dersom jeg ikke gjør det, i det valget tar jeg det som ikke innebærer en injeksjon (til dere som sier at kvikksølv får man jo mer av gjennom maten, vel det er forskjell på å spise det og få det sprøyta rett inn) ... samtidig forstår jeg at folk i risikogruppene velger å ta den ettersom dødeligheten av influensaen for dem er ekstra stor, for eksempel mine nokså gamle besteforeldre.
Vis hele sitatet...
Produsenten har fråskreve seg ansvaret, men du har fortsatt pasientskadeerstatninga som vil ha ei ansvar i eit slikt tilfelle, så for deg som individ har det relativt lite å sei.

Forøvrig er den, som sagt, testa ut rimelig grundig - H1N1 vaksina er bygd over samme lest som sesonginfluensavaksina, og det er ein del tusen som har fått den til no. Det er ingen alvorlege biverknader rapportert såvidt eg har sett i media.

Og kvikksølv er kvikksølv - det blir tatt rimelig effektivt opp i tarmsystemet ditt, så det er liten eller ingen forskjell mellom å ta det intravenøst og gjennom mat; nettoresultatet er det samme: inntar du meir enn du skiller ut vil det akkumulere i kroppen. Så 4µg kvikksølv i hjernen din er 4µg uansett om det er intravenøst eller gjennom makrellen på skiva.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
har sett flere steder at noen velger å ikke ta vaksinen ettersom at de allerede har tatt tamiflu.
unnskyld meg om jeg tar helt feil her, og har heller ikke lest gjennom 100% av kommentarene, så vet ikke om dette har blitt spurt om før. men er ikke tamiflu bare noe som gjør at viruset ikke muterer seg videre, og ikke noen slags form for vaksine, ettersom at man har funnet flere eksempler hvor personen har tatt tamilflu for tidlig, noe som har gjort viruset immun mot det? har selv en lege i familien, som da har mistet flere pasienter grunnet av at han ikke har valgt å gi ut tamiflu for tidlig.
Vis hele sitatet...
Tamiflu er litt som penicillin - det er noe man tar når man er syk og ikke for å unngå å bli syk!
Tamiflu ble litt for flittig brukt på en tidligere influensatype - og vips! Så muterte viruset og ble immun mot tamiflu.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Produsenten har fråskreve seg ansvaret, men du har fortsatt pasientskadeerstatninga som vil ha ei ansvar i eit slikt tilfelle, så for deg som individ har det relativt lite å sei.
Vis hele sitatet...
Vel, pasientskadeerstatningen er ikke akkurat kjent for å ta ansvar når det går galt med vaksinene. Jeg levde ikke når det skjedde, men har hørt om hjernehinnebetennelsevaksinen på 80'tallet.

Om noen nå trodde at jeg er skeptisk til svinevaksinen og tror mange kommer til å bli kronisk syke av den må dere gå og ta dere en banan.
Sist endret av GothQueen; 27. oktober 2009 kl. 03:28.
Jeg synes det hele er et helvetes hysteri.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
har sett flere steder at noen velger å ikke ta vaksinen ettersom at de allerede har tatt tamiflu.
unnskyld meg om jeg tar helt feil her, og har heller ikke lest gjennom 100% av kommentarene, så vet ikke om dette har blitt spurt om før. men er ikke tamiflu bare noe som gjør at viruset ikke muterer seg videre, og ikke noen slags form for vaksine, ettersom at man har funnet flere eksempler hvor personen har tatt tamilflu for tidlig, noe som har gjort viruset immun mot det? har selv en lege i familien, som da har mistet flere pasienter grunnet av at han ikke har valgt å gi ut tamiflu for tidlig.

for å svare på tråden så velger jeg å ta vaksinene fordi de bivirkningene som er bevist ( f.eks i sverige ) er ikke så alt for alvorlige, og det med kvikksølv ser jeg heller ikke på som noen trussel når du da finner mer kvikksølv i en boks makrell i tomat.
Vis hele sitatet...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6001249.ab
http://www.expressen.se/halsa/1.1750...ka-av-vaccinet
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...g-2972020.html

Kommer ikke til å ta vaksinen, og donald rumsfeldt kan stappe de tamiflu pillene sine opp i rævva.
Skal vaksinere meg når noen blant facebook-vennene mine dør.

Inntil da benekter jeg sykdommens eksistens.
1. Fint om alle som ikke kan noe om hvordan en vaksine fungerer, og bare gjetter vilt, lar være å skrive sine egenutviklede teorier om saken fremstilt som om de skulle hatt medisinsk utdannelse.

2. En vaksine fremprovoserer kroppen til å produsere antistoffer mot det aktuelle viruset (evt. bakterien) slik at det bekjempes fra første stund det entrer kroppen, i steden for at immunforsvaret skal starte produksjon av antistoffer etter at viruset har fått fotfeste i kroppen. Dette gjør at man ikke blir syk, og at man ikke sprer smitten videre.

3. Norske helsemyndigheter er svært strenge når det kommer til testing og utprøving, slik at ingen trenger å være mer redd for bivirkninger av denne vaksinen enn for andre vaksiner og legemidler som allerede har vært i omløp lenge.

4. Grunnen til at akkurat DU skal ta vaksinen er at du ikke skal spre smitten til risikogrupper som videre kan bli alvorlig syke eller dø av viruset. At du selv unngår selve sykdomsforløpet er bare en bonus.
Sist endret av Provo; 27. oktober 2009 kl. 13:03.
Sitat av Provo Vis innlegg
En vaksine fremprovoserer kroppen til å produsere antistoffer mot det aktuelle viruset (evt. bakterien) slik at det bekjempes fra første stund det entrer kroppen, i steden for at immunforsvaret skal starte produksjon av antistoffer etter at viruset har fått fotfeste i kroppen. Dette gjør at man ikke blir syk, og at man ikke sprer smitten videre.
Vis hele sitatet...
Man kan fortsatt spre smitten (kontaktsmitte) om man er vaksinert.
Sitat av Provo Vis innlegg
3. Norske helsemyndigheter er svært strenge når det kommer til testing og utprøving, slik at ingen trenger å være mer redd for bivirkninger av denne vaksinen enn for andre vaksiner og legemidler som allerede har vært i omløp lenge.
Vis hele sitatet...
Hah, som om ikke vaksiner og legemidler som alt er i omløp er skadelige! Ta dette eksempelet:
http://www.dr.dk/Dokumentar/Arkiv/video_arkivet.htm
Sitat av Provo Vis innlegg
At du selv unngår selve sykdomsforløpet er bare en bonus.
Vis hele sitatet...
Tja, flere av de ansatte ved et av de største sykehusene i Oslo, er per i dag sengeliggende etter å ha fått vaksinen. De slipper kanskje å få full blown svineinfluensa om de skulle være så uheldige å bli utsatt for smitten senere, men de ligger jo hjemme med en mild utgave nå.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Man kan fortsatt spre smitten (kontaktsmitte) om man er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Ja, for eksempel hvis noen med H1N1 nyser deg i henda, du videre håndhilser på noen som hverken er smittet eller vaksinert, og de stapper fingra i kjeften.

Saken er at den typen kontaktsmitte du nevner, hvor du er smittebærer av andres virus i dine egne klær/hud, og fra dette smitter andre, er svært sjeldent med mindre du er sykepleier og omgås mange mennesker på et lite område med svært potent smittefare. Videre er det strengt tatt irrelevant, så lenge påstanden lenger opp i tråden var at man ikke blir mindre smittefarlig av å ha tatt vaksinen, noe som er fullstendig feil.

Sitat av felix_poker
Hah, som om ikke vaksiner og legemidler som alt er i omløp er skadelige! Ta dette eksempelet:
http://www.dr.dk/Dokumentar/Arkiv/video_arkivet.htm
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
slik at ingen trenger å være mer redd for bivirkninger av denne vaksinen enn for andre vaksiner og legemidler som allerede har vært i omløp lenge.
Vis hele sitatet...

Sitat av felix_poker
Tja, flere av de ansatte ved et av de største sykehusene i Oslo, er per i dag sengeliggende etter å ha fått vaksinen. De slipper kanskje å få full blown svineinfluensa om de skulle være så uheldige å bli utsatt for smitten senere, men de ligger jo hjemme med en mild utgave nå.
Vis hele sitatet...
Poenget er..? At det hadde vært mye bedre hvis de ikke tok vaksinen, og heller utsatte seg selv, uvaksinerte, for potente smittebærere på sykehuset? Hvor mange er det snakk om her, i forhold til hvor mange som tok vaksinen? Hvor mange tror du hadde blitt sengeliggende av en placebovaksine? Hvis du undersøker litt om vaksinen (Pandemrix) ser du at den består av et inaktivt virus (sammen med en adjuvant) som, etter min forståelse, ikke kan forårsake et faktisk H1N1 sykdomsforløp.
jeg har gått på tamiflu noen dager nå, ble sendt hjem fra terningmoen, rekrutten. Ble svineinfuensa bombe der, over 60 stk sendt hjem. Men jeg var bare jevli syk ett døgn, dagen etterpå var jeg frisk som en fisk. Veldig rart jeg ikke ble smittet skikkelig, vi hadde en dude på rommet vårt som ble sendt i isolasjon pga av influensan
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, for eksempel hvis noen med H1N1 nyser deg i henda, du videre håndhilser på noen som hverken er smittet eller vaksinert, og de stapper fingra i kjeften.

Saken er at den typen kontaktsmitte du nevner, hvor du er smittebærer av andres virus i dine egne klær/hud, og fra dette smitter andre, er svært sjeldent med mindre du er sykepleier og omgås mange mennesker på et lite område med svært potent smittefare. Videre er det strengt tatt irrelevant, så lenge påstanden lenger opp i tråden var at man ikke blir mindre smittefarlig av å ha tatt vaksinen, noe som er fullstendig feil.
Vis hele sitatet...
Hva som påstås tildligere i tråden er vel strengt tatt irrelevant, så lenge DIN påstand var følgende
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette gjør at man ikke blir syk, og at man ikke sprer smitten videre.
Vis hele sitatet...
Faktum er at man kan føre smitten videre, på tross av at man er vaksinert. Det er imidlertid selvfølgelig riktig at sjangsen for å spre smitten minsker drastisk, men det er ikke det samme som at den elimineres totalt.


Sitat av Provo Vis innlegg
Norske helsemyndigheter er svært strenge når det kommer til testing og utprøving, slik at ingen trenger å være mer redd for bivirkninger av denne vaksinen enn for andre vaksiner og legemidler som allerede har vært i omløp lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg tolket dette dithen at du sier vaksinen er trygg, fordi den er underlagt samme regler for testing som andre vaksiner og legemidler. Mitt poeng er at vi allerede bruker en rekke svært farlig legemidler, og alvorlige bivirkninger av eksisterende vaksiner, er ikke ukjent. Jeg kjenner selv en jente som ble permanent lam fra livet og ned etter en vaksinasjon.

Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er..? At det hadde vært mye bedre hvis de ikke tok vaksinen, og heller utsatte seg selv, uvaksinerte, for potente smittebærere på sykehuset? Hvor mange er det snakk om her, i forhold til hvor mange som tok vaksinen? Hvor mange tror du hadde blitt sengeliggende av en placebovaksine? Hvis du undersøker litt om vaksinen (Pandemrix) ser du at den består av et inaktivt virus (sammen med en adjuvant) som, etter min forståelse, ikke kan forårsake et faktisk H1N1 sykdomsforløp.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man kan bli "syk" av vaksinen. Man får ikke svineinfluensa, men immunforsvaret reagerer jo på viruset selv om det er inaktivt (hvis ikke ville jo ikke vaksinen fungert), og for mange er dette serdeles ubehagelig, og kan tom. være farlig (les: autoimmune sykdommer).
Jeg er i risikogruppe pga diabetes, i tillegg kommer jeg i kontakt med andre mennesker og penger daglig via jobben min. Jeg velger og ikke vaksinere meg, da jeg ikke har videre tro på at jeg trenger det. Har spurt en diabetes-sykepleier ved St.Olav og hun var enig i at vaksinen mest trolig ikke ville være nødvendig.
Jeg tror media gjør folk mye mer redd enn de har grunn til, som vanlig. Uten sammenligning for øvrig var jeg i Egypt uten noen form for vaksinasjon, og spiste frukt og lokal mat, uten så mye som luft i magen.
Det er dessuten ingen garanti for at du ikke blir smittet med svineinfluensa om du vaksinerer deg.

Selv om sjansen er særdeles liten, vil jeg ikke ende opp slik som dette.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Jeg er i risikogruppe pga diabetes, i tillegg kommer jeg i kontakt med andre mennesker og penger daglig via jobben min. Jeg velger og ikke vaksinere meg, da jeg ikke har videre tro på at jeg trenger det. Har spurt en diabetes-sykepleier ved St.Olav og hun var enig i at vaksinen mest trolig ikke ville være nødvendig.
Jeg tror media gjør folk mye mer redd enn de har grunn til, som vanlig. Uten sammenligning for øvrig var jeg i Egypt uten noen form for vaksinasjon, og spiste frukt og lokal mat, uten så mye som luft i magen.
Det er dessuten ingen garanti for at du ikke blir smittet med svineinfluensa om du vaksinerer deg
Vis hele sitatet...
So? At du var i Egypt uten å ta vaksine og overlevde betyr ikke at vaksiner ikke unyttige. Man kan ha sex med noen som har aids uten å få det. Betyr ikke at kondomer over-rated.

Det er som og ta på seg bilbelte. Det virker vanligvis overflødig, men når du først krasjer, fyfaen så glad man er at man tok seg bryet.

Også er det litt usolidarisk. Hvis majoriteten av befolkningen vaksinerer oss klarer vi å holde dødstallet på de som er i risikogruppen nede. Små barn og eldre.

Jeg skjønner det er gøy å gå mot strømmen og medias massehysteri, men om det ikke er noen spesielle årsaker til at man ikke kan ta den så burde man lå fornuften seire.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Det er som og ta på seg bilbelte. Det virker vanligvis overflødig, men når du først krasjer, fyfaen så glad man er at man tok seg bryet.
Vis hele sitatet...
Sjangsen for alvorlige bivirkninger av svineinfluensavaksinen, er uten tvil små. Sjangsen for negative bivirkninger av bilbelte, er uten tvil mindre. Ergo; dårlig sammenlikning
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Sjangsen for alvorlige bivirkninger av svineinfluensavaksinen, er uten tvil små. Sjangsen for negative bivirkninger av bilbelte, er uten tvil mindre. Ergo; dårlig sammenlikning
Vis hele sitatet...
Tja. Det er jo faktisk situasjoner hvor folk har hjelmer og bilbelter har vært årsaken til skadene, men det er så få at vi fortsatt bruker det. Samme gjelder med vaksinen.
Men jo, det er ikke den beste sammenligningen fordi det er ingen som har skadet seg ene og alene av bilbeltet eller hjelmen, heldigvis
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Faktum er at man kan føre smitten videre, på tross av at man er vaksinert. Det er imidlertid selvfølgelig riktig at sjangsen for å spre smitten minsker drastisk, men det er ikke det samme som at den elimineres totalt.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil spikke flis, så kjør på. Du beveger deg utenfor hva som var den innlysende betydningen, og jeg gidder ikke å diskutere forsvinnende små semantiske bagateller som dette.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg tolket dette dithen at du sier vaksinen er trygg, fordi den er underlagt samme regler for testing som andre vaksiner og legemidler.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du tolket det dithen, men som du ser av mitt tidligere utsnitt av min egen post, ser du at du tolket det til noe annet enn det som sto i teksten. Trodde jeg gjorde dette klart ved å utheve kjernen i utsagnet med fet tekst.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Mitt poeng er at vi allerede bruker en rekke svært farlig legemidler, og alvorlige bivirkninger av eksisterende vaksiner, er ikke ukjent. Jeg kjenner selv en jente som ble permanent lam fra livet og ned etter en vaksinasjon.
Vis hele sitatet...
Ingenting er risikofritt. For noen år siden sto det i avisen om en jente som ble lam i halve ansiktet etter å ha klemt på en kvise ved neseroten. Det betyr likevel ikke at det anses som rimelig å påstå at det er farlig å klemme kviser.

Risikoen ved korrekt bruk av godkjente legemidler, både fra et personlig og samfunnsmessig medisinsk ståsted, er likevel ansett som betydelig mindre enn risikoen ved å unngå behandling.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Poenget er at man kan bli "syk" av vaksinen. Man får ikke svineinfluensa, men immunforsvaret reagerer jo på viruset selv om det er inaktivt (hvis ikke ville jo ikke vaksinen fungert), og for mange er dette serdeles ubehagelig, og kan tom. være farlig (les: autoimmune sykdommer).
Vis hele sitatet...
Kroppen reagerer ved å produsere antigener, som sagt. Viruset er i dette tilfellet inaktivt (i motsetning til f.eks. vaksiner basert på døde virus) og vil ikke formere seg eller angripe kroppen på noen måte, og er i tillegg injisert i små mengder. Man får altså ingen symptomer som skyldes virusets angrep på kroppen, og kroppen skal ikke ha noe problem med å kvitte seg med de injiserte virusene. At noen opplever mild feber eller liknende bivirkninger er sikkert mulig, selv om mange nok er offer for placeboeffekten. At enkelte også kan reagere svært kraftig, kan også godt hende, men dette er en ekstremt liten andel.

Sannsynligvis har alle som er på dette forumet fått både stivkrampevaksine og BCG-vaksine både én og flere ganger, og antageligvis en god del flere vaksiner også. Så vidt meg bekjent er det ikke tilknyttet noen større risiko ved H1N1-vaksinen enn ved noen av de andre "vanlige" vaksinene, og det har strengt tatt ikke kommet mange tråder her inne hvor folk formerlig spytter i nervøst sinne over de livsfarlige bivirkningene tilknyttet stivkrampevaksinen.

Poenget er at risikoen er betraktelig lavere ved å ta en vaksine enn å få sykdommen, og selv om du personlig ikke er midt i risikogruppens smørøye, bør alle anse det som sin plikt å bidra til at smitten ikke skal ramme de som har høyest sannsynlighet for å få den største smellen.

Edit: Hva i alle dager har autoimmune sykdommer med saken å gjøre? Mener du at man kan bli rammet av dette som en følge av vaksinering? Det krever i så fall en solid kildereferanse.. Det eksisterer forresten vaksiner mot veldig mange autoimmune sykdommer.
Sist endret av Provo; 27. oktober 2009 kl. 16:52.
Sitat av Provo Vis innlegg
Edit: Hva i alle dager har autoimmune sykdommer med saken å gjøre? Mener du at man kan bli rammet av dette som en følge av vaksinering? Det krever i så fall en solid kildereferanse.. Det eksisterer forresten vaksiner mot veldig mange autoimmune sykdommer.
Vis hele sitatet...
Jeg trakk inn autoimmune sykdommer for å illustrere at man kan bli syk utelukkende pga. immunforsvarets reaksjon, på noe som egentlig ikke er en "fiende". Dette er det som skjer når man rammes av en autoimmun sykdom, eller en allergi.
Allergier er ikke det samme som autoimmune sykdommer. Den ene er inneholdt i den andre, men konsensus for allergi ser ut til å være at kraftige allergier kommer av for lite eksponering tidligere. Hvis kroppen kjenner igjen f.eks. pollenet vil allergien ikke slå ut. Vaksiner fungerer på samme måten som polleneksponering når vi er små - det hindrer utbruddene senere.

Folk som er allergiske mot vaksiner er allergiske mot egg, siden egg brukes i kultiveringsprosessen av viruset.
Sist endret av ivioynar; 27. oktober 2009 kl. 17:30.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg trakk inn autoimmune sykdommer for å illustrere at man kan bli syk utelukkende pga. immunforsvarets reaksjon, på noe som egentlig ikke er en "fiende". Dette er det som skjer når man rammes av en autoimmun sykdom, eller en allergi.
Vis hele sitatet...
For å ha det klart: Nærmest alle sykdomssymptomer er det immunforsvaret som setter i gang, og ikke viruset/bakterien. Feber, rennende nese, diaré osv. er mekanismer styrt av immunforsvaret for å kvitte seg med viruset/bakterien.

Det er en stor forskjell på autoimmune sykdommer og allergi (selv om enkelte later til å inkludere allergi i kategorien autoimmune sykdommer). Autoimmune sykdommer består av at immunforsvaret går til angrep på egen organisme, fordi immunforsvaret har produsert antistoffer mot deler av organismens celler. Allergi er når organismen anser normalt ufarlige eksterne stoffer (allergener) som farlige, og reagerer ved å frigjøre histamin og angripe stoffene, igjen fordi kroppen har produsert antistoffer mot disse.

Ingen av disse kan i grunn sies å være relatert til diskusjonen om vaksinering, med mindre man har en ukjent allergi som reagerer på noen av stoffene i vaksinen. Dette skal mye til, og kan lett løses med en rask allergitest hos legen.
Sist endret av Provo; 27. oktober 2009 kl. 17:47.
Sitat av Provo
Hvis du vil spikke flis, så kjør på. Du beveger deg utenfor hva som var den innlysende betydningen, og jeg gidder ikke å diskutere forsvinnende små semantiske bagateller som dette.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha sagt det, så er jeg ikke ute etter å diskutere hvorvidt, eller i hvilken grad, vaksinen beskytter mot smitteoverføring, men kun poengtere at en vaksinert person fortsatt (teoretisk sett) KAN være smittebærer. Det var lett å tolke ditt utsagn i rettning av at vaksinen ga 101% sikring mot å være smittebærer.

Sitat av Provo
For å ha det klart: Nærmest alle sykdomssymptomer er det immunforsvaret som setter i gang, og ikke viruset/bakterien. Feber, rennende nese, diaré osv. er mekanismer styrt av immunforsvaret for å kvitte seg med viruset/bakterien.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over. Imidlertid snakker vi her om bakterie/virus-infeksjoner, hvor viruset/bakterien utgjør en reell trussel for kroppen, og følgelig angripes av immunforsvaret. Her snakker vi imidlertid om en reaksjon på et inaktivt virus, som ikke egentlig er en trussel, og jeg finner det derfor naturlig å sammenlikne denne reaksjonen med en allergi eller autoimmun sykdom, da fellestrekket her er at immunforsvaret gjør deg syk, uten at det egentlig er noe farlig fremmedlegme å anngripe.

Sitat av Provo
Det er en stor forskjell på autoimmune sykdommer og allergi (selv om enkelte later til å inkludere allergi i kategorien autoimmune sykdommer). Autoimmune sykdommer består av at immunforsvaret går til angrep på egen organisme, fordi immunforsvaret har produsert antistoffer mot deler av organismens celler. Allergi er når organismen anser normalt ufarlige eksterne stoffer (allergener) som farlige, og reagerer ved å frigjøre histamin og angripe stoffene, igjen fordi kroppen har produsert antistoffer mot disse.

Ingen av disse kan i grunn sies å være relatert til diskusjonen om vaksinering, med mindre man har en ukjent allergi som reagerer på noen av stoffene i vaksinen. Dette skal mye til, og kan lett løses med en rask allergitest hos legen.
Vis hele sitatet...
Som sagt, nesten en hel avdeling ved et av Norges største sykehus er sengeliggende etter å ha tatt vaksninen. Symptomene tilsier at deres immunforsvar reagerer på vaksinen, og jeg finner det, som nevnt over, naturlig å sammenlikne denne reaksjonen med en allergisk/autoimmun reaksjon, da fellesnevneren er at kroppen egentlig ikke er under angrep.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som sagt, nesten en hel avdeling ved et av Norges største sykehus er sengeliggende etter å ha tatt vaksninen. Symptomene tilsier at deres immunforsvar reagerer på vaksinen, og jeg finner det, som nevnt over, naturlig å sammenlikne denne reaksjonen med en allergisk/autoimmun reaksjon, da fellesnevneren er at kroppen egentlig ikke er under angrep.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på dette?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Har du en kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe jeg har lest i avisen eller liknende. Jeg kjenner en av de ansatte ved nevnte avdeling, ved nevnte sykehus. Vedkommende har fortalt at de sliter veldig med bemanningen pga. at flere av de ansatte på avdelingen ble syke etter vaksinen. Symptomene er typiske for immunforsvarets vanlige reaksjon på en virus/bakterieinfeksjon (feber, hodepine, kvalme etc.).

Det kan jo selvfølgelig hende at alle har en atypisk allergi for egg, men jeg finner det mer naturlig å annta at symptomene er en følge av immunforsvarets reaksjon på det innaktive viruset. Jeg begynner ikke med sykdomslære før til høsten, så jeg er ingen ekspert (enda ), bare så det er sagt.
felix_poker: det er veldig vanskelig å ta utgangspunkt i sånn en type kilde. Kanskje misforstod du ham, eller han har misforstått noe på arbeidsplassen.

Det er vel uansett ikke unormalt at en vaksine - som fungerer ved å innføre visse likheter av et virus i kroppen slik at immunforsvaret kan lære seg å forsvare mot en ny trussel - kan forårsake symptomer lignende viruset man ønsker vaksinere mot, men i en mye mildere variant.

Faktum er at over tusen mennesker i USA har dødd av svineinfluense, og rundt 10 stk eller noe har dødd i norge, sist en 9 år gammel jente. Personlig er jeg overhodet ikke skremt, jeg tar med stor ro en vaksine når staten sier det er lurest uten å tippe med tærne over at pesten vil ta meg om jeg ikke får den.

Det jeg irriterer meg mest over er totalt uvitende mennesker som tror de kan synse seg til bedre forståelse av vaksinen enn flere av verdens ledende helseinstitusjoner og leger som jobber med problemstillingen daglig.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
felix_poker: det er veldig vanskelig å ta utgangspunkt i sånn en type kilde. Kanskje misforstod du ham, eller han har misforstått noe på arbeidsplassen.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at en slik kilde ikke er kredibel, men en misforståelse er utelukket. Som du skriver videre, er reaksjonen jeg beskriver ikke unormal. Jeg finner derfor liten grunn til å betvile at historien jeg har fått servert faktisk stemmer.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er vel uansett ikke unormalt at en vaksine - som fungerer ved å innføre visse likheter av et virus i kroppen slik at immunforsvaret kan lære seg å forsvare mot en ny trussel - kan forårsake symptomer lignende viruset man ønsker vaksinere mot, men i en mye mildere variant.
Vis hele sitatet...
For dem som befinner seg i en risikogruppe, eller er veldig redd for å få svineinfluensa, er disse relativt midle bivirkningene selvfølgelig ikke grunn god nok for å ikke ta vaksinen.

For meg, som bestemt mener at hele svineinfluensasaken er hauset opp av media, og ikke er det spor engstelig for å bli syk, er det mer enn god nok grunn. Jeg gidder ikke å påføre meg selv et par dager med ubehag, for å unngå et par dager med ubehag ved en senere andledning, for å si det slik. Jeg påstår ikke her at bivirkningen av vaksinen nødvendigvis er like ille som selve influensaen, men personlig har jeg inntrykk av at forskjellen ikke er SÅ stor heller.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det jeg irriterer meg mest over er totalt uvitende mennesker som tror de kan synse seg til bedre forståelse av vaksinen enn flere av verdens ledende helseinstitusjoner og leger som jobber med problemstillingen daglig.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem denne var rettet mot, men personlig har jeg i alle fall aldri påberopt meg kunnskaper som danker ut de som jobber med dette.

Jeg har imidlertid trukket frem et eksempel (Dumpingsaken i Oslofjorden) på at myndighetene og faginstanser kan ta feil, mens en liten gruppe "bønder" kan ha rett
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg gidder ikke å påføre meg selv et par dager med ubehag, for å unngå et par dager med ubehag ved en senere andledning, for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at man ikke bør vaksinere seg for sin egen skyld i hovedsak, men for å unngå å smitte de som kan risikere alvorlig sykeleie eller død hvis de skulle bli smittet. Altruisme vs. egoisme. Personlig har jeg ikke vært syk på 15 år, og har ingen tro på at jeg ville merket store symptomer ved en evt. H1N1-smitte, men velger likevel å vaksinere meg for andres skyld.

Personlig klarer jeg ikke annet enn å tro at historien med en hel sengeliggende avdeling på et av Norges største sykehus er vesentlig overdrevet. Hvis dette var tilfelle, ville jeg tro at media hadde hugget kraftig tak i det allerede.
Sist endret av Provo; 28. oktober 2009 kl. 09:52.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Ble skremt av forsida på VG i dag at 11 er døde og 50 er innlagt. Tror jeg skal ta den, men er litt skeptisk til bivirkningene den kan medføre.
Sist endret av Sgt. Pepper; 28. oktober 2009 kl. 09:58.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget mitt var at man ikke bør vaksinere seg for sin egen skyld i hovedsak, men for å unngå å smitte de som kan risikere alvorlig sykeleie eller død hvis de skulle bli smittet. Altruisme vs. egoisme. Personlig har jeg ikke vært syk på 15 år, og har ingen tro på at jeg ville merket store symptomer ved en evt. H1N1-smitte, men velger likevel å vaksinere meg for andres skyld.
Vis hele sitatet...
Som jeg tidligere har sagt, setter jeg min egen helse over andre, any day. Men for all del, en edel tanke og all respekt til deg og andre som "ofrer" seg selv for felleskapet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Personlig klarer jeg ikke annet enn å tro at historien med en hel sengeliggende avdeling på et av Norges største sykehus er vesentlig overdrevet. Hvis dette var tilfelle, ville jeg tro at media hadde hugget kraftig tak i det allerede.
Vis hele sitatet...
Det er du som overdriver nå. Jeg sa aldri at hele avdelingen var sengeliggende, jeg sa at de sliter veldig med underbemanning, pga. at flere av de ansatte ligger syke etter vaksinasjonen. Media får jo ikke vite om slikt med mindre noen forteller dem om det.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som jeg tidligere har sagt, setter jeg min egen helse over andre, any day.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nok de fleste gjør, men man må også ta graden av alvorlighet inn i beregningen. Her er graden av alvorlighet minimal for sin egen del, men ekstrem for mange andre. Man gjør et ørlite offer, hvis det i det hele tatt kvalifiserer til sådan, det er ikke snakk om å bytte seg til dødsleie.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er du som overdriver nå. Jeg sa aldri at hele avdelingen var sengeliggende, jeg sa at de sliter veldig med underbemanning, pga. at flere av de ansatte ligger syke etter vaksinasjonen. Media får jo ikke vite om slikt med mindre noen forteller dem om det.
Vis hele sitatet...
Ok, du sa ikke hele, men nesten hele:
Sitat av felix_poker
Som sagt, nesten en hel avdeling ved et av Norges største sykehus er sengeliggende etter å ha tatt vaksninen.
Vis hele sitatet...
Poenget består. Hvis nesten hele avdelingen er sengeliggende, kan man jo se for seg hvor mange sykehusansatte som er sengeliggende totalt, og anslå hvor sannsynlig det er at én av disse går til media med saken. Svært sannsynlig, vil jeg tørre å påstå.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ok, du sa ikke hele, men nesten hele
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gir deg den, jeg tok litt hardt i, i kampens hete

Men det er fortsatt et faktum at flere ansatte ved nevnte avdeling er syke. Grunnet regler om at de ikke får leie inn ekstern arbeidskraft ved kortvarig sykdom, er de per i dag underbemannet.

Siden dette er helt normale bivirkninger av en hver vaksine, er det ikke en sak for media.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som jeg tidligere har sagt, setter jeg min egen helse over andre, any day. Men for all del, en edel tanke og all respekt til deg og andre som "ofrer" seg selv for felleskapet.
Vis hele sitatet...
Men er det å få en potensielt dødelig sykdom, kontra en vaksine en blir litt syk av, å ta vare på sin egen helse?
Jeg skal vaksinere meg i eftermiddag. Er selv i risikogruppen, og fikk senest for tå måneder siden erfare at komplikasjonene ved en luftveisinfeksjon slett ikke er noe å trakte etter. Jeg lå da tre dager på sykehus og gispet efter luft. Ikke noe jeg har stor lyst til å erfare igjen. Jeg vaksinerer meg også eftersom jeg jobber på et sted hvor 200 mennesker bor svært tett på hverandre. Når jeg ser hvordan det har gått på lignende skoler, velger jeg å være på den sikre siden.

Var skeptisk en stund, helt til jeg så litt på argumentasjonen til begge sider, og fant ut at bare en av sidene faktisk hadde grundig dokumenterte argumenter...
Sist endret av snegler; 28. oktober 2009 kl. 10:42.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Men er det å få en potensielt dødelig sykdom, kontra en vaksine en blir litt syk av, å ta vare på sin egen helse?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært enten eller, så hadde jeg vært med på tankegangen din. Imidlertid er det ikke sikkert, det er faktisk relativt usannsynlig, at jeg får svineinfluensa. Det er enda mindre sannsynlig at jeg skulle dø av sykdommen om jeg fikk den. At jeg skulle erfare relativt milde bivirkninger av vaksinen, er derimot relativt sansynlig.

Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø i fremtiden? For meg er svaret enkelt
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hadde det vært enten eller, så hadde jeg vært med på tankegangen din. Imidlertid er det ikke sikkert, det er faktisk relativt usannsynlig, at jeg får svineinfluensa. Det er enda mindre sannsynlig at jeg skulle dø av sykdommen om jeg fikk den. At jeg skulle erfare relativt milde bivirkninger av vaksinen, er derimot relativt sansynlig.

Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø i fremtiden? For meg er svaret enkelt
Vis hele sitatet...
Enig!
Svineinfluenzaen er blitt en stygg oppblåst svulst av sensasjons-journalistikk..
Som lest på dassen på Roskilde:

"10 people get the swine-flu and people wear masks.
10 million people have aids, yet no body wants to wear a condom.."