Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1204
Hallo der ute. Her er jeg igjen ja.. Med enda et nytt problem...

Jeg er nå i besittelse av en Sony DA1200ES full HD Ready forsterker
Tecsonic Blu-ray dvd spiller (JA, er kjøpt på coop obs, men same shit)
Xbox 360 Premium (Nyeste, så er HDMI utgang på denne)
Themescene HD70 projector
1 par Dynavoice F-6, 1 par Dynavoice Magic S-4, 1 stk. Dynavoice Magic C-4, 1 stk. XTZ 99 W10.16..
Og en Viasat+ Tuner (Den hvor man kan spole, ta opp, pause, mm..)


Jeg har også kjøpt noen kabler;

Manhattan SVGA Monitor Cable 5 M
HDMI 19Pin M/HDMI 5 meter,
HDMI --------"----- 0,5 M
Og en S-Video kabel 5 M

HDMI kablene er gullbelagte og er merkevare, vet ikke om dette er viktig, men kjøpte noe av det beste som var..

Det fulgte IKKE med HDMI kabel til Dvd spilleren... Men fulgte med vanlige plugger til tv-en.

Jeg har HDMI utgang i pc-en, og det er der jeg har tenkt til å bruke 0,5 M.
Jeg har hatt en som er god på dette her hjemme hos meg, men har selvfølgelig glemt oppsettet han lagde, så jeg sitter da her med kabler og veit ikke hvor de skal... Jeg skal jo få kobla alt sammen, slik at jeg bare kan switche på forsterkern om jeg vil se på dvd, eller sitte på pc-en... Eller spille xbox for den saks skyld... Kunne dere hjulpet meg med dette oppsettet? Jeg kan jo tenke meg til at jeg muligens blir nødt til å kjøpe noen audiokabler??

Men om dere trenger bedre bilder av forsterker eller noe av det andre utstyret så bare si ifra, det kommer fortløpende opp da..


http://i38.tinypic.com/2mww3ma.jpg

http://i35.tinypic.com/4sfdwy.jpg

Den HDMI kabelen som står i på det bildet her er helt sikkert koblet feil, bare se bort ifra den ihvertfall. Det er tilsammen 3 HDMI utganger.. DVD In - Tv/Sat In - Monitor Out..

http://i38.tinypic.com/zn71e.jpg


http://i37.tinypic.com/15631g2.jpg
Her er det et bilde av dvd spilleren og dens utganger..

http://i34.tinypic.com/r2uogz.jpg
På det bilde her så er det den øverste boksen som er i sentrum. Dette er tunern.


http://i34.tinypic.com/2cqd4wm.jpg
Dette er jo kablene som fulgte med til xboxen


http://i33.tinypic.com/rjo040.jpg
Dette er et bilde av baksiden på projectoren.
Sist endret av elodin; 7. november 2008 kl. 21:38. Grunn: Store bilder
Har litt problemer med og se hva det er du vil?
Er det hvordan oppsett for lyd skal være?
jeg siterer: HDMI kablene er gullbelagte og er merkevare, vet ikke om dette er viktig, men kjøpte noe av det beste som var..


etter vg1 elektrofag nesten hele vg2 flyfag foreløpig vg2 automasjon og generell interesse for forbrukerelektronikk kan jeg med min "ekspertise" si at en kabel er en kabel samma om den heter ditt eller datt du. håper du virklig ikke betalter mer en det det billigste kabelen kosta?

tv2 hjelper deg hadde en sak om dette med HDMI kabler også. de kom også fram til at dyrer kabler er svindel

greit å vite
OT, men for å følge opp -steff1-: Når det gjelder analoge kabler er det en viss kvalitetsforskjell mellom forskjellige typer, men denne er knapt merkbar. Når det gjelder digital signaloverføring, som f.eks. HDMI er det ingen sjans for forstyrrelser, signaltap, kvalitetstap e.l. Enten får du det signalet du skal ha, eller så får du ingenting.

Jeg har også store problemer med å skjønne [i]hva[i] det egentlig er du vil ha hjelp til...
Kråketær: Det er i alle fall BS. Det er stor forskjell på HDMI kabler. Kvalitet i selve kabelen (kontakter etc) altså holdbarhet, kapasitet (hvor stor båndbredde osv).
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kråketær: Det er i alle fall BS. Det er stor forskjell på HDMI kabler. Kvalitet i selve kabelen (kontakter etc) altså holdbarhet, kapasitet (hvor stor båndbredde osv).
Vis hele sitatet...
Og det er stor forskjell på 60 og 100fps i cs... 0_o
Ledning er ledning. Tror ikke en med DVD-spiller fra coop ser forskjell uansett.

Men. Sjønner heller ikke hva han egentli vil? Vet han ikke hvor ledningene skal?
Sist endret av plohg; 8. november 2008 kl. 23:28.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kråketær: Det er i alle fall BS. Det er stor forskjell på HDMI kabler. Kvalitet i selve kabelen (kontakter etc) altså holdbarhet, kapasitet (hvor stor båndbredde osv).
Vis hele sitatet...
jaja forskjell på levetiden til kabelen, men innen den kabelen slutter å lede har vi kvitta oss med kabler for lenge sia. kapasietet??? definer ordet kapasitet? det er en signalkabel for fanden og båndbredde hva har det med saken å gjøre. nå får du stå for det du sier siden du har tatt deg retten til å dele ut BS her!

og til trådstarter hva er problemet ditt egentlig? klarer du ikke å se hvor de forskjellige kablene skal, er det det du vil fram til?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
For å summere så har du;
En receiver som du vil bruke til videoswitching
Fire kilder (Pc, xbox, dekoder, og dvd-spiller)
En projektor
Høyttalere.

Dekoderen din har bare s-video og scart-utgang, så her må du ta ett valg. Vil du bruke videoswitching på denne også er du nødt til å koble den til receiveren via s-video. Da må du isåfall i tillegg bruke en optisk-kabel for å få med lyden over, da s-video kun overfører bilde. Scart er uansett å foretrekke fremfor s-video, men da må denne kobles rett i tven siden receiveren din ikke har scartinnganger.

På denne receiveren finnes det kun to HDMI-innganger, så da må du velge hvilke kilder du vil prioritere til HDMI. Den siste kilden kan du da koble til med komponentkabel. (Rød, Grønn, og Blå kabler). Disse overfører også kun bilde, så her må du i tillegg til med enda en optisk-kabel.

Nå er alle kilder tilkoblet, så da er det bare å strekke en HDMI-kabel fra "Monitor out" og inn i projektoren din.

Høyttaler-terminalene er vel ganske selvforklarende
Cikey: så lenge en HDMI-kabel kaller seg en HDMI-kabel er den nødt til å oppfylle kravene i standarden, ergo har alle samme båndbredde (10.2Gbit/s). Den eneste forskjellen er om de er testet for cat1 (74.5 MHz, 1080i/720p) eller cat2 (340 MHz, 1600p). Enhver kabel som støtter mer enn dette er i utgangspunktet svindel, da det ikke finnes hardware som kan verken sende eller motta mer enn dette. Det er klart det er kvalitetsforskjeller i materialene, og i hvor godt de skjermer for crosstalk i kontaktene osv., men i et digitalt signal har dette til slutt ingenting å si, da mottakeren uansett bare vil se 0 eller 1, og det skal enorme forstyrrelser til for å endre dette.
Kråketær: Det er da bøttevis av HDMI kabler som har lavere båndbredde enn 10.2 Gbit/s, selv fra "dyre produsenter" som f.eks monster.

Nå har jeg ikke websiden for meg, men det var en ganske heftig debatt om dette på en "nerdeside" på nett hvor Monster fikk gjennomgå noe vanvittig med den begrunnelsen: "bare 1 og 0", hvor de etter en skikkelig test måtte gå tilbake på det, og faktisk bekrefte at det er forskjell på en god og en dårlig HDMI kabel. Men jeg skal ikke påstå at det spiller noen vesentlig rolle for "mannen i gata" da han som regel ikke har godt nok utstyr til at en slik forskjell vil manifestere seg...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå har jeg ikke websiden for meg, men det var en ganske heftig debatt om dette på en "nerdeside" på nett hvor Monster fikk gjennomgå noe vanvittig med den begrunnelsen: "bare 1 og 0", hvor de etter en skikkelig test måtte gå tilbake på det, og faktisk bekrefte at det er forskjell på en god og en dårlig HDMI kabel. Men jeg skal ikke påstå at det spiller noen vesentlig rolle for "mannen i gata" da han som regel ikke har godt nok utstyr til at en slik forskjell vil manifestere seg...
Vis hele sitatet...
Får JPG-bildene dine bedre farger hvis du bruker en dyr nettverkskabel? Akkurat det samme prinsippet
Ond^Sofa: Jeg akter på ingen måte å ta den debatten her og nå, det har jeg ikke nok innsikt til. Men det er liten tvil om at en dyr nettverkskabel holder bedre enn en billig en, og da får jeg i alle fall se JPEG bildene selv om nettverksledningen får seg en bøy...
Analoge kabler er det forskjel på, regner med ingen her tviler på det.
Digitalkabler derimot skal det ikke være noe forskjel på med tanke på innholdet.


Når det gjelder analoge kabler, om man kjøper en kabel til 50000 fremfor en til 500 kr så tror jeg ikke forskjelen er betydelig.
tror faktisk den ikke er merkbar for et menneskeøre.

Men vil nok tro at diskusjonen her altid kommer til og være.
Har jo gullbelagt USB plugg på musen for bedre ytelse
Dette definerer jeg som bortkastede penger: http://www.hifiklubben.no/produkter/..._meter_rca.htm
Sist endret av Evelen2; 9. november 2008 kl. 19:38.
På TVen vår oppdaga jeg et menyalternativ i går; HDMI Audio Input. Alternativene var som følger:

-Auto
-Analog
-Digital

Jeg ville sagt at eneste grunnen du har til å kjøpe en dyr kabel, er hvis du skal overføre analoge signaler gjennom kabelen. Men what do I know
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av excubated Vis innlegg
På TVen vår oppdaga jeg et menyalternativ i går; HDMI Audio Input. Alternativene var som følger:

-Auto
-Analog
-Digital

Jeg ville sagt at eneste grunnen du har til å kjøpe en dyr kabel, er hvis du skal overføre analoge signaler gjennom kabelen. Men what do I know
Vis hele sitatet...
Det betyr sansynligvis at du kan bruke hente lyd fra en annen kilde enn den som leverer bilde.