Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1570
Anonym bruker
"Lett Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikkert blitt lagt ut her tidligere men er det en veldig streng prosses for og skaffe seg resept på slikt?
har alltid i livet slitet med konsentrasjonen men ikke til et punkt hvor jeg sliter noe fryktelig, men når jeg har tatt og brukt adderal eller ritalin tidligere føler jeg det hjelper noe fryktelig, kan da dette ha noe med at jeg rett og slett ikke har ADD eller lignende eller kan det faktisk bety at jeg har bruk for det?
Sliter aldri med søvn eller lignende når jeg har tatt det, selv når det ikke har vært noe særlig lenge før jeg har lagt meg i senga.

Når jeg også har tatt speed tidligere så har jeg heller aldri følt den til de gradene kompisene mine gjør, kan dette også være at kompisene mine blir rusa av placebo kankjse?

men nå sklei jeg ut her, Spørsmålet er egt bare, er det vanskelig og få tak iresept på dette?. er det veldig mye utredning når det kommer til og få diagnosen ADD?
Vis jeg husker rett må det går gjennom fylkesrådmannen/doktoren for å få Ritalin/concerta på resept, er jo A preperat.

Er det vanskelig, ja.
Er det mye utredning, tror jeg bokket ca 50 timer i total når jeg var mindre på BUP før jeg fikk ADHD og ca 30timer på å få det fjernet.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Det er strengere enn det var før, men ikke så strengt som det burde være. Som cloor over her sier kan det ta en liten stund, og du har ingen garanti for å ende opp med enten add/adhd. Dette med at folk som faktisk har adhd skal reagere helt forskjellig på adhd-medikamenter enn personer uten adhd er vel en myte. Men det kan virke sånn da kontrasten blir mye større for den personen som faktisk har adhd.

Gir du denne typen medikamenter til personer som ikke har adhd, så er det klart de også vil få en effekt. I hvilken sammenheng trenger du disse medikamentene? Hva legger du i at du sliter fryktelig, igjen i hvilken sammenheng her?
Nærmeste du kommer adderall i Norge er Attentin, som er dekstroamfsulfat, Ritalin er metylfenidat. Du må nok bli henvist av lege og gjennom utredning, så vil de nok prøve deg på f.eks concerta/ritalin først. For å få Attentin tror jeg du må gjennom ytterlige utredning, dvs. du må si at medisinene de gir deg først ikke fungerer så bra og om du kan prøve Attentin heller.
Classified stoner
tamrein's Avatar
2 0
tar jævli lang tid, går gjennom det nå. har hatt mange timer hos psykolog med bare snakking og tester av nerver osv, selvom jeg har hatt adhd utredning fra før.

folk reagerer annerledes på dop så kan hende det slår mere inn hos vennene dine? kan jo brått hende at det er placebo og da.