Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2517
Hei!

Jeg har to harddisker her som jeg gjerne skulle ha hentet ut innhold fra. De kommer fra maskiner som ikke ville starte, og jeg tror det er harddiskene som har vært problemet.

Jeg har ledninger og tilkoblinger slik at jeg kan koble harddiskene til en fungerende datamaskin, men såvidt jeg har skjønt bør man ikke gjøre dette når harddiskene er defekte, men heller lage en klone/et speil av den først.(?)

Spørsmålet mitt da er rett og slett bare hvordan man gjør dette? Alle maskinene jeg har tilgjengelig her er OSX. Har prøvd å google, men ble egentlig ikke særlig klok. Kanskje noen av dere har personlig erfaring med dette. Tar gjerne imot tips til hva jeg kan gjøre med diskene for å forsøke å aksessere dem hjemmefra uten å ødelegge dem mer.

På forhånd takk!
I slike tilfeller er det best å bruke en HDD docking for å få lest diskene,
det funker som regel selv om disken har ødelagte sektorer o.l.
Fant en link på komplett som viser hva jeg mener; https://www.komplett.no/product/442105
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Enten har du SATA-disker eller så har du IDE-disker. Dersom du har SATA kan du gjerne bruke kablene du har ut av PCen, siden du kan kople på disken når som helst. Så skru på maskina og sett i disken når alt er oppe. Dersom du har IDE er nok USB-stasjon å anbefale.

Selve image-prosessen kan enten gå rett fra den ødelagte disken til en annen, eller så kan du få hele disken i en svær fil på en disk som er stor nok. Husk at om du velger å klone rett til en annen disk så må den være minst like stor som den skada disken.

Heldigvis har OSX verktøyet "dd" som er desidert best for å redde harddisker, men det kan også være farlig i den forstand at du lett kan slette OS'et på PCen din samt all data om du bommer litt på kommandoen. Skal mer til å rote til ting dersom du tar backup til en fil, og jeg tror at du kan få mac'en til å laste inn denne filen som en harddisk som du kan bruke helt vanlig.

Dersom du ønsker å klone til en vanlig fil på en harddisk: sudo dd if=/dev/ødelagtdisk of=filnavn bs=4K conv=sync,noerror
Dersom du ønsker å klone rett til en annen disk: sudo dd if=/dev/ødelagtdisk of=/dev/måldisk bs=4K conv=sync,noerror

Bytt ut ødelagtdisk og måldisk med /dev/disk1, /dev/disk2 eller liknende... finner riktig navn med kommandoen "diskutil list"

Men hva enn du gjør så må du være sikker på at hverken ødelagtdisk eller måldisk er "montert", altså aktive og tilgjengelige i OS'et da backupen kan bli dårlig. Dette gjøres i applikasjonen "disk utility" om jeg husker rett (har ikke mac).

Lykke til!
Trådstarter
Sitat av TrooperTom Vis innlegg
I slike tilfeller er det best å bruke en HDD docking for å få lest diskene,
det funker som regel selv om disken har ødelagte sektorer o.l.
Fant en link på komplett som viser hva jeg mener; https://www.komplett.no/product/442105
Vis hele sitatet...
Jeg har en slik Sandberg Multi Hard Disk Link:
https://www.youtube.com/watch?v=qBhDfwGfo4I

Pluss en slik Icy Box HDD-case til 2,5" SATA:
http://www.raidsonic.de/data/products/icybox/IB-AC603U3/IB-AC603u3_gal3.jpg

Er ikke dette basically det samme?


Sitat av tripflag Vis innlegg
Enten har du SATA-disker eller så har du IDE-disker. Dersom du har SATA kan du gjerne bruke kablene du har ut av PCen, siden du kan kople på disken når som helst. Så skru på maskina og sett i disken når alt er oppe. Dersom du har IDE er nok USB-stasjon å anbefale.

Selve image-prosessen kan enten gå rett fra den ødelagte disken til en annen, eller så kan du få hele disken i en svær fil på en disk som er stor nok. Husk at om du velger å klone rett til en annen disk så må den være minst like stor som den skada disken.

Heldigvis har OSX verktøyet "dd" som er desidert best for å redde harddisker, men det kan også være farlig i den forstand at du lett kan slette OS'et på PCen din samt all data om du bommer litt på kommandoen. Skal mer til å rote til ting dersom du tar backup til en fil, og jeg tror at du kan få mac'en til å laste inn denne filen som en harddisk som du kan bruke helt vanlig.

Dersom du ønsker å klone til en vanlig fil på en harddisk: sudo dd if=/dev/ødelagtdisk of=filnavn bs=4K conv=sync,noerror
Dersom du ønsker å klone rett til en annen disk: sudo dd if=/dev/ødelagtdisk of=/dev/måldisk bs=4K conv=sync,noerror

Bytt ut ødelagtdisk og måldisk med /dev/disk1, /dev/disk2 eller liknende... finner riktig navn med kommandoen "diskutil list"

Men hva enn du gjør så må du være sikker på at hverken ødelagtdisk eller måldisk er "montert", altså aktive og tilgjengelige i OS'et da backupen kan bli dårlig. Dette gjøres i applikasjonen "disk utility" om jeg husker rett (har ikke mac).

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg har en SATA-disk på 340 GB og en IDE-disk på 13 GB (gammel maskin), så jeg skal nok klare å finne plass til å klone dem. Jeg mener bare å huske at diskene begynner å spinne med en gang jeg kobler dem til de ovennevnte greiene, så jeg er redd for at de skal begynne å ødelegge dataene som er på dem før jeg får kopiert disken. Jeg har skjønt såpass at man ikke skal starte disken når det er noe galt med den, i fare for å miste data etter hvert som harddisken spinner. Derfor vil jeg bare være helt sikker på at jeg ikke gjør noe galt. Og derfor har jeg ikke turt å koble dem til maskinen min enda.

Men du mener altså at jeg trygt kan koble dem til maskinen min og starte kloning ved å følge oppskriften du har skrevet i innlegget ditt? Ingen fare forbundet med dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MatFot Vis innlegg

Men du mener altså at jeg trygt kan koble dem til maskinen min og starte kloning ved å følge oppskriften du har skrevet i innlegget ditt? Ingen fare forbundet med dette?
Vis hele sitatet...
Kor mykje er data verdt?

Om det er verdt over 7000,- så kontakt ibas, og ikkje gjer noko sjølv. Om det er verdt under det så prøv.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mykje er data verdt?

Om det er verdt over 7000,- så kontakt ibas, og ikkje gjer noko sjølv. Om det er verdt under det så prøv.
Vis hele sitatet...
Vel, de har ligget på en defekt datamaskin uten å bli rørt i 10 år, og nå vet jeg ikke hva som er der engang, så det er vel verdt sånn cirka ingenting. Men jeg har fått kjeft før, for å koble til harddisker, med beskjed om å gjøre det på en annen måte neste gang. Men hvis det ikke er noen mellomting mellom å levere den til IBAS og å kjøre på med ovennevnte prosedyre, så får jeg vel bare gjøre det.

Takk for svar!
▼ ... noen uker senere ... ▼
det jeg bruker/brukte når jeg ville ha ut informasjonen min fra windowsharddisker som ikke booter seg opp, så har jeg bare en IDE+ SATA II adapter.. De er billige, små og nette, og gjør slik at de kommer opp på min datamaskin som eksternharddisker.. der man fritt kan hente ut informasjonen.. Dog det er verdt og si at jeg har hatt noen problemer med den på den ene harddisken, som var ekstern men ikke ville virke.. men virker fint på harddisk som hadde windows 7, men som bare ikke bootet

Lykke til, skal ikke si at jeg har heelt rett, men det fungerte for meg..
Aldri forsøk å redde diskene! Prøv heller å lese ut data fra dem.

Sett dem i read only mode. Kopier data over til nye/andre disker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MatFot Vis innlegg
Vel, de har ligget på en defekt datamaskin uten å bli rørt i 10 år, og nå vet jeg ikke hva som er der engang, så det er vel verdt sånn cirka ingenting. Men jeg har fått kjeft før, for å koble til harddisker, med beskjed om å gjøre det på en annen måte neste gang.
Vis hele sitatet...
Be h*an som gir deg kjeft om å ta seg en bolle, du må uansett koble disken til en maskin for å speile den, h*an vet tydeligvis ikke hva h*n prater om. Det verste som kan skje er at disken er så sliten at den sliter med å lese, den vil da bare prøve å lese om igjen til den timer out (en tidsgrense på hvor lenge den kan forsøke å lese) og gi beskjed om lesefeil. Ingenting farlig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er det fysisk skade på disken så lesehodet skraper mot plata vil det medføre skader å bare sette strøm på og spinne opp disken.

Hvis det ikke er det vil det ikke skade å prøve å lese ut data.
Jeg anbefaler ddrescue, det er et alternativ til dd som er mer tilpasset å lese ut data fra skadde disker.
Trådstarter
Takk så mye for alle svar!
Jeg klarte, etter mye om og men, å få ddrescue til å virke, så jeg fikk speilet den ene harddisken over på en fungerende harddisk. Det var vellykket!
Den andre disken har jeg ikke prøvd enda, rett og slett i mangel på lagringsplass å kopiere data over på. Men satser på at det går like bra!
Takk igjen!