Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2903
Hei!

Har leita litt rundt på div nettsider og wikipedia, samt søkte her på forumet fant ikke så mye.

Det jeg lurer på er, Hvilken formel skal man bruke når man vil finne ut hvor stor sannsynlighet det er for at man treffer 1% hvis man prøver, si 300 ganger, hvor det trekkes ny 1% sjanse hver gang?

Håper jeg gjorte meg forståelig^^
Det skjønte jeg ikke..

Altså at det er 1% sjanse for å få betingelsen oppfylt, og dette gjøres 300 ganger?
Nå skjønte jeg enda mindre.
Prøver igjenn:P

Hypotetisk: Hvis man har et program som, ved et knappetrykk velger et tall fra 1-100, og man trykker 300 ganger, hva er sannsynligheten for at man treffer tallet 7 på di 300 trykka, det er da 1% sjangs alle gangene... see?:P
Altså lurer du på sannsynligheten for å treffe på nøyaktig 3 av 300 utfall når sannsynligheten for hvert enkelt utfall er 1%?
Skal 7 treffes et bestemt antall ganger? Du må uansett binomisk sannsynlighet, men jeg har dessverre ikke kalkulatoren tilgjenglig, og det blir derfor litt avansert.

Tar forbehold om at jeg er helt på jordet, men det er jeg ganske sikker på at jeg ikke er.

For 1 gang er ihvertfall svaret 0.148

Sitat av MatFot Vis innlegg
Altså lurer du på sannsynligheten for å treffe på nøyaktig 3 av 300 utfall når sannsynligheten for hvert enkelt utfall er 1%?
Vis hele sitatet...
1 tall av 100 = 1/100 = 1%

Sannsynligheten for en tilfeldig er 0.01, og det prøves 300 ganger.
Sist endret av Sinken; 8. februar 2013 kl. 22:25.
7=300*0,99^x eller 7=x*0,99^300

Er ikke helt sikker på denne formelen, men prøver å gå ut i fra sannsynlighetsformelen y=b*k^x

^(opphøyd)
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Prøver igjenn:P

Hypotetisk: Hvis man har et program som, ved et knappetrykk velger et tall fra 1-100, og man trykker 300 ganger, hva er sannsynligheten for at man treffer tallet 7 på di 300 trykka, det er da 1% sjangs alle gangene... see?:P
Vis hele sitatet...
Ok, dette er mye enklere. Sjansen for at utfallet ditt IKKE går inn, er 99% eller 0,99. Sannsynligheten for at alle 300 forsøkene blir mislykkede er da 0,99^300 som blir 0,049=5%... det betyr at det er 5% sjanse for at ALT går til h***, og dermed 95% sjanse for at du treffer minst 1 av 300 ganger.
Hvis jeg vil ha nr 47 av 100, så er sannsynligheten 1%, når jeg da har prøvd 300 ganger er jo sannsynligheten fortsatt 1% på forsøk 301, men hva er sannsynligheten for at jeg da har truffet det tallet allerede?
Sitat av MatFot Vis innlegg
Ok, dette er mye enklere. Sjansen for at utfallet ditt IKKE går inn, er 99% eller 0,99. Sannsynligheten for at alle 300 forsøkene blir mislykkede er da 0,99^300 som blir 0,049=5%... det betyr at det er 5% sjanse for at ALT går til h***, og dermed 95% sjanse for at du treffer minst 1 av 300 ganger.
Vis hele sitatet...
Ja, dette høres riktigere ut en det jeg sa. Fortsatt overbevist om at min metode fungerer, men denne er nok mye lettere.
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Hvis jeg vil ha nr 47 av 100, så er sannsynligheten 1%, når jeg da har prøvd 300 ganger er jo sannsynligheten fortsatt 1% på forsøk 301, men hva er sannsynligheten for at jeg da har truffet det tallet allerede?
Vis hele sitatet...
Det er sannsynlig at du har truffet det tallet 3 ganger.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Ok, dette er mye enklere. Sjansen for at utfallet ditt IKKE går inn, er 99% eller 0,99. Sannsynligheten for at alle 300 forsøkene blir mislykkede er da 0,99^300 som blir 0,049=5%... det betyr at det er 5% sjanse for at ALT går til h***, og dermed 95% sjanse for at du treffer minst 1 av 300 ganger.
Vis hele sitatet...
wohooo, jeg tenkte riktig!
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ja, dette høres riktigere ut en det jeg sa. Fortsatt overbevist om at min metode fungerer, men denne er nok mye lettere.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes 95% virker høyt i forhold til at det kun er 1% sjangs hver gang...hmm..
Ølglad nordlænning
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Hvis jeg vil ha nr 47 av 100, så er sannsynligheten 1%, når jeg da har prøvd 300 ganger er jo sannsynligheten fortsatt 1% på forsøk 301, men hva er sannsynligheten for at jeg da har truffet det tallet allerede?
Vis hele sitatet...
Det du vil fram til er om det er uavhengige hendelser eller avhengige hendelser.
I ditt tilfelle vil det være uavhengige hendelser, altså lik sannsynlighet hver gang (samme som å kaste en terning). Hadde det vært snakk om f.eks. en eske med drops og de hadde hatt forskjellige farger, så hadde det vært avhengige hendelser (gitt at du tar ut dropsene etterhvert).

TLDR: Ja det er lik sannsynlighet hver gang.
Sannsynligheten for at det ikke skjer er 0.99. Sannsynligheten for at det ikke skjer 300 ganger på rad er 0.99^300
Sannsynligheten for at det da skjer er 1 - 0.99^300 = 0.95 = 95%

Ninjaed...
Sist endret av Marr; 8. februar 2013 kl. 22:30.
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Jeg syntes 95% virker høyt i forhold til at det kun er 1% sjangs hver gang...hmm..
Vis hele sitatet...
Men den ene prosenten "testes" jo 300 ganger. 95% høres veldig riktig ut.
Var det jeg kom frem til selv, bare syntes det hørtes så høyt ut..:P hehe, jaja, takk for hjelpen da
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Var det jeg kom frem til selv, bare syntes det hørtes så høyt ut..:P hehe, jaja, takk for hjelpen da
Vis hele sitatet...
Jeg kan forklare det litt nærmere. For hvert tall du får ut, så er det 1% sjanse for at du lykkes. Når du gjør dette 300 ganger, vil du med en jevn distribusjon få alle tall tre ganger - 111,222,333,444 osv. Sjansen for at nøyaktig dette inntreffer er veldig lav, og irrelevant her, men sjansen for at ett tall ikke blir trukket én gang, kan man intuitivt se at blir liten, når "normalen" ville vært å få det tre ganger.

"normalen" fordi det krever som nevnt jevn distribusjon, som kanskje er mer interessant å se på. Hvor stor er sjansen for å få akkurat 3 av hvert tall?
Har skrevet om dette før

Forenklet formel: 1-(a/b)^x
Hvis du skal gjøre en utrekning 300 ganger, og hver gang er det 1% sjanse for å få ønsket utvalg, og du vil trekke den ene prosenten bare én gang av de 300 blir det slik:

(300 nCr 1) * 0.01^1 * 0.99^299 = 0.1486%, altså ca 15%.
nCr er forkortelsen for en formel for uordnet utvalg, men siden vi bare trekker 1 så blir nCr=300 her.

Formelen for nCr:

Kode

n=total mengde, 300.
k=1, antall trekninger. Svaret av stykket gir antall forskjellige måter man kan velge noe, hvis rekkefølgen ikke spiller en rolle.

    n!
-----------
   k!*(n-k)!
Formelen for selve stykket jeg brukte:

Kode

p= sansynligheten for ønsket utfall, altså her 1%. n er mengden 300, og k er antall ganger vi vil trekke den hendelsen med sannsynlighet 1%, altså her 1.

(n nCr k) * p^k * (1-p)^(n-k)
Logikken er: (hvor mange måter kan dette forekomme) * (sannsynligheten for at det skjer k ganger) * (sannsynligheten for at det ikke skjer de resterende n-k gangene).
l33tenGutt: Nei, det går ikke. Her finner du sannsynligheten for at den "treffer" nøyaktig en gang. Samme som jeg regnet ut over her med samme formel.
Sitat av Sinken Vis innlegg
l33tenGutt: Nei, det går ikke. Her finner du sannsynligheten for at den "treffer" nøyaktig en gang. Samme som jeg regnet ut over her med samme formel.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det ts spør om da? Eller er det minst 1 gang?

I så fall, er minst 1 gang lik 95.0959%.

Hvis det er minst 1 gang, så blir formelen slik:

1-(samme formel som i stad, bare k=0)

altså
1-((300 nCr 0)* 0.01^0 * 0.99^300)
som er sannsynligheten for ikke å få akkurat 0.

300 nCr 0 = 1, fordi man kan bare velge 0 av 300 på én måte.

Fint at sinken kan dette Nå har du formelen også For å finne minst, må du summere opp sannsynlighetene fra 0 til k, og så ta (1 - svaret).

(Har du en texas-calc er binompdf den første formelen, og binomcdf den andre (den gir p for max k, så 1-binomcdf gir p for minst k. bare husk å velg et tall som er 1 mindre enn k, fordi den blir inkludert. binomcdf gir fra og med 0 til og med k, så sett k til én mindre før du subtraherer.)
Hele grunnen til at jeg begynte og leite etter svar er:

En Fyr Brukte Ca 3-4 tusen kroner på et Web spill, der han kunne trykke på en knapp og få et item, det er 1% sjangs for og få akkurat det itemet, di regnet ut at han han har trykket ca 300 ganger... og jeg lurte rett og slett på hva sannsynligheten er for og ikke få det ved 300 trykk..

Har han rett og slett bare vært sykt uheldig?^^ hvis det er 95% sjangs for at han skulle ha fått det allerede liksom:P
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Har han rett og slett bare vært sykt uheldig?^^ hvis det er 95% sjangs for at han skulle ha fått det allerede liksom:P
Vis hele sitatet...
Ja, egentlig. Sannsynlighet gir jo egentlig ingen indikator på den egentlige sjansen han har for å få noe. Selv med 99.9% sannsynlighet hver gang, er det mulig å feile 10 ganger på rad. Sannsynlighet hjelper oss jo egentlig bare med å komme med spådommer der vi kan føle oss noenlunde sikre. Å feile med 95% sannsynlighet er helt klart uflaks, men det er veldig godt mulig.

På en måte kan du jo si at han hadde 1% sannsynlighet for å vinne, fordi det var det hver gang. Sannsynlighet er litt merkelig. Men ja, han hadde uflaks
Sist endret av L33tenGutt; 9. februar 2013 kl. 18:41.
Ja sannsynlighet kan være gøy,litt kode for og simulere litt.
Så får vi se om jeg havner rundt 95%.
Python er språket viss noen lurer.

Kode

from collections import Counter
from random import randint

def web_game(win_number=7, number_of_click=300):
    play = Counter(randint(1,100) for i in range(number_of_click))[win_number]
    if play == 0:
        return 'Lose'
    return 'Win'
Teste koden.

Kode

#1 run
>>> web_game()
'Win'

#10 run
>>> print [web_game() for i in range(10)]
['Win', 'Win', 'Win', 'Lose', 'Win', 'Win', 'Win', 'Win', 'Win', 'Win']
Så dra jeg til og kjører 10 run og i hvert run kjører web_game 100 ganger.
Teller så resultatet,her bør jeg havne rundt 95:5 viss koden er riktig.

Kode

>>> for i in range(10):     
...     Counter([web_game() for i in range(100)])
    
Counter({'Win': 96, 'Lose': 4})
Counter({'Win': 94, 'Lose': 6})
Counter({'Win': 97, 'Lose': 3})
Counter({'Win': 92, 'Lose': 8})
Counter({'Win': 94, 'Lose': 6})
Counter({'Win': 95, 'Lose': 5})
Counter({'Win': 95, 'Lose': 5})
Counter({'Win': 96, 'Lose': 4})
Counter({'Win': 95, 'Lose': 5})
Counter({'Win': 96, 'Lose': 4})
Her et run hvor jeg hvor jeg kjører web_game 1000000 ganger,viss man skulle gjort dette hadde man uført 300000000 klikk.
Her bruker PyPy som er veldig bra,uten og måle så øker det nok hastigheten enn 20 ganger.

Kode

#Counter(web_game() for i in range(1000000))
C:\pypy>pypy.exe web_game.py
Counter({'Win': 950888, 'Lose': 49112})
Selv med 99.9% sannsynlighet hver gang, er det mulig å feile 10 ganger på rad.
Vis hele sitatet...
Ja sannsynlighet kan gi noen rare resultater,men her dro du til litt.
Når vi er inne på sannsynlighet er denne bra Peter Donnelly: How stats fool juries
Kan teste litt med koden,for og se hvor ofte man taper 2-3 ganger på rad når sannsynlighet for og vinne er 95%.

Først kjører 10 ganger og i hvert run kjørers web_game 100 ganger
Bruker så itertools itertools.groupby() for og gruppere like tall i en sekvens,deretter teller jeg resultatet.
Her skjer det mye på en linje kunne ha delt opp litt for at dette skulle bli lettere og forstå,dette viser jo også litt av stryken til Python at man kan få gjort mye med lite kode.

Kode

>>> import itertools
>>> for i in range(10):
...      print Counter([len(list(y)) for (c,y) in itertools.groupby([web_game() for i in range(100)]) if c == 'Lose'])
...      
Counter({1: 5})
Counter({1: 5})
Counter({1: 5})
Counter({1: 5})
Counter({1: 3})
Counter({1: 5})
Counter({1: 1, 2: 1})
Counter({1: 4})
Counter({1: 6, 2: 1})
Counter({1: 5}
Her taper man altså 2 ganger på rad 2 ganger i løpet av 1000 spill.
øker litt.

Kode

>>> for i in range(10):
...      print Counter([len(list(y)) for (c,y) in itertools.groupby([web_game() for i in range(10000)]) if c == 'Lose'])
...      
Counter({1: 442, 2: 20, 3: 2})
Counter({1: 445, 2: 22})
Counter({1: 459, 2: 15})
Counter({1: 476, 2: 21, 3: 4})
Counter({1: 431, 2: 23, 3: 1})
Counter({1: 467, 2: 16})
Counter({1: 439, 2: 20, 3: 1})
Counter({1: 449, 2: 24, 3: 2})
Counter({1: 440, 2: 12})
Counter({1: 432, 2: 23, 3: 1})
Her kjøres web_game 100000, dårligste run er 3 tap på rad,vi ser at 4 tap rad.

Da får det være bra, Matplotlib er jo også artig og bruke når man tester sannsynlighet får og få noen fine grafer.
Sist endret av snippsat; 11. februar 2013 kl. 21:01.