Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 10569
Har ett problem med at leietaker ikke betaler for seg.

Hva kan jeg vente meg hvis jeg tar med meg noen kompiser og regelrett kaster 2 voksne og 3 unger ut på gata? Hvor lang straff kan jeg få?

Jeg syns det er helt tragisk å måtte gå den andre veien og bruke flere mnd'er å få dem ut på og miste mye leieinntekter.

Leiligheten er også fullt møblert i.h.h.t leiekontrakten, men dem har også mye utstyr selv....
Har du i det hele tatt snakket med de? avbryt kontrakten og ta depositumet for tapte penger pga mangel på betaling. Anmeld de om du må.
Sist endret av mo3; 8. februar 2011 kl. 21:19.
Ja, dem er dessverre svært vanskelige av seg og vil ikke betale.
Hva hjelper det å avbryte kontrakten og ta depositumet? Jeg får dem ikke ut med det samme av den grunn.....
Er det mange måneder leietaker har unnlatt å betale for seg? Politi kan sikkert hjelpe deg?
http://www.hegnar.no/juss/article331871.ece
https://www.politi.no/tjenester/tvan...Tema_121.xhtml

Edit: Første post omhandlet næringsutleie, beklager.

Men i kommentarfeltet kom en person med et godt tips om å kutte strømmen
Sist endret av Katalysator; 8. februar 2011 kl. 21:23.
usertitle import
bleh's Avatar
Du kan vel vente deg straff for innbrudd, evt overtredelse av annens eiendom, evt vold, mishandling, trusler...whatever you want to add to the pot. Du bør bruke advokat og gjøre det snarest, for slike ting tar...tid.
Det er dessverre slik at du kan bli straffet ganske hardt for slik "uaktsomhet".
Det som er viktig i slike saker er at med _EN GANG_ leie uteblir (2-3 dager etter forfall), bør du sende skriftlig advarsel om utkastelse, for så å forfølge saken videre etter 14 dager hvis leie fremdeles uteblir..

tør jeg spørre hvor lenge leieboer har latt være å betale?
Hør på de to over meg, og ikke gjør noe ulovlig. Det er desverre slik at det er utrolig vanskelig å få kasta ut leietakere, så skaff en advokat..
Hvordan kan du i det hele tatt vurdere å ta selvtekt i egen bolig å hive 3 barn ut på gata? + at du risikerer fengsel for selvtekt i egen bolig, fort en volds anmeldelse , kidnapping osv....

Hvis dem ikke betaler, gi dem en advarsel og så hev leie kontrakten på dagen..

Og hvis jeg hadde sett slik behandling av barn, hadde jeg med glede risikert fengsel for å beskytte dem... og mange mener nok det samme som meg
Mye penger er det snakk om her? Siden du tenker på innbrudd og kidnapping? Hvem lokalavis på nettet kan jeg lese om dette når det skjer?
Hvorfor nekter de og betale? Jeg har nektet og betale leie her men så er det fordi dusjen spruter vann i begge ender, toalettet lekker, det trekker fra vinduene og døra har slått seg. I tillegg er det en brannalarm her som går konstant som er serie koblet i hele blokka, jeg har enda ikke fått en postkasse som fungerer.
Det er lov og holde tilbake leie ved vesentlige mangler. Er det ingen mangler er det vel namsnammen til syvende og sist som skal hive dem ut og ikke du
Om du tar loven i egne hender risikerer du fort større straff selv enn tapet du risikerer ved å kaste de ut på lovlig vis.
Tragisk at det ikke skal være lov å fjerne uvedkommende fra sin egen eiendom på et ikkevoldelig vis uten å bli straffet for det. Samme hvor mange unger det er. Barna er det foreldrene som har ansvar for, ikke du.

Forstår deg GODT.
Sist endret av Spesiellgnom; 8. februar 2011 kl. 23:12.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Tragisk at det ikke skal være lov å fjerne uvedkommende fra sin egen eiendom på et ikkevoldelig vis uten å bli straffet for det. Samme hvor mange unger det er. Barna er det foreldrene som har ansvar for, ikke du.

Forstår deg GODT.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forklare meg hvordan du tenker å fjerne noen som ikke er samarbeidsvillige uten ved vold
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Tragisk at det ikke skal være lov å fjerne uvedkommende fra sin egen eiendom på et ikkevoldelig vis uten å bli straffet for det. Samme hvor mange unger det er. Barna er det foreldrene som har ansvar for, ikke du.

Forstår deg GODT.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det tragisk at vi har ett rettsvern? Det er ingen som tvinger folk til å bli hushaier.
Det du skal gjøre nå, er å skrive oppsiglese skriftlig til dem. Når forholdet opphører holder du igjen depositum eller tar det om de går med på det. Og resterende utestående møtes dere i forliksrådet etc for å få orden på.

Spesielgnom: Det er kanskje hans eiendom. Men ifølge kontrakten så har han latt andre råde over hans eiendom mot betaling. Jeez.
Sist endret av clarionify; 8. februar 2011 kl. 23:21.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvorfor er det tragisk at vi har ett rettsvern? Det er ingen som tvinger folk til å bli hushaier.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært for "hushaier" hade hundretusener av nordmenn vært uten bosted. Folk i norge forstår ikke å sette pris på mennesker som skaper verdi for samfunnet pga misunnelse. Spør du meg. Cred til alle som gidder å leie ut, som det fremgår av trådstarters situasjon er det nok ingen dans på roser det heller.

Å faktisk bo på noen andres eiendom uten å betale for seg er LANGT mer forkastelig enn å kaste de på gata. Ærlig talt. Sistnevnte burde jo vært en selvfølge. Hadde jeg ikke betalt husleia mi og fremdeles våget å bodd der jeg bor hadde jeg skjemtes av meg selv.

Rettsvernet i norge beskytter kun de svake. Bare se på den latterlige forbrukerkjøpsloven.

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Du må gjerne forklare meg hvordan du tenker å fjerne noen som ikke er samarbeidsvillige uten ved vold
Vis hele sitatet...
Hvis leietakerne blir voldelige under prosessen med å flytte dritten deres ut på gata så er det jo selvforsvar.



Lurer på hvor mange prentesiøse kommunist/sosialist-ungdommer jeg terger på meg nå. Det er nok plenty her inne.




Edit:

Sitat av mrFreak Vis innlegg

Spesielgnom: Det er kanskje hans eiendom. Men ifølge kontrakten så har han latt andre råde over hans eiendom mot betaling. Jeez.
Vis hele sitatet...
Jeez sjøl. Har han fått betaling? Tydligvis ikke. Sover du?
Sist endret av Spesiellgnom; 8. februar 2011 kl. 23:24.
Er vell en grunn til at politiet eksisterer ? =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er vell en grunn til at politiet eksisterer ? =)
Vis hele sitatet...
JA. Avskilte mopeder og buste hasjrøykere. For å tilfredsstille gjennomsnittsnordmannens morale forestillinger. Ikke for å hjelpe folk som faktisk trenger det.
Sist endret av Spesiellgnom; 8. februar 2011 kl. 23:27.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg


Jeez sjøl. Har han fått betaling? Tydligvis ikke. Sover du?
Vis hele sitatet...
Og hvis han ikke har fått betaling da sier han opp kontrakten. Ingen kontrakt ingen lenker. Så lenge kontakten står råder de over eiendomen. Om det er gått så langt som kontraktsbrudd sier han ingenting om.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hvis leietakerne blir voldelige under prosessen med å flytte dritten deres ut på gata så er det jo selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Så hva foreslår du å gjøre da hvis leietaker ikke slipper deg inn? Eller hva hvis leietaker holder fast på tingene sine så du ikke får tatt dem ut?

Bryte seg inn og rive tingene ut av hendene på leietaker? Dette kvalifiserer både til innbrudd og tyveri...
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Og hvis han ikke har fått betaling da sier han opp kontrakten. Ingen kontrakt ingen lenker. Så lenge kontakten står råder de over eiendomen. Om det er gått så langt som kontraktsbrudd sier han ingenting om.
Vis hele sitatet...
Ja, og så? Får han noe mer betaling fra de av den grunn da?

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Så hva foreslår du å gjøre da hvis leietaker ikke slipper deg inn? Eller hva hvis leietaker holder fast på tingene sine så du ikke får tatt dem ut?

Bryte seg inn og rive tingene ut av hendene på leietaker? Dette kvalifiserer både til innbrudd og tyveri...
Vis hele sitatet...

Er jo det jeg sier. Utleier har ingen rettigheter, og kan ikke gjøre en dritt uten å få masse konsekvenser selv. På tross av at - slik jeg ser det, noen oppholder seg på hans eiendom uten å betale for seg.


Personlig hadde jeg synes det har vært helt greit å bryte seg inn og kreve de for ny dør og fjerne hele gjengen med makt. Med et forbehold om at de er, som TS sier, vanskelige og verken vil betale eller flytte. Og at dette har pågått en stund, selvsagt. Men jeg skjønner jo at dette ikke går i praksis, og det har jeg heller ikke påstått slik du indirekte later til å antyde.
Sist endret av Spesiellgnom; 8. februar 2011 kl. 23:38.
Hvis du kutter vann- og strømtilførsel så spørs det hvor lenge de klarer seg der inne
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Ja, og så? Får han noe mer betaling fra de av den grunn da?




Er jo det jeg sier. Utleier har ingen rettigheter, og kan ikke gjøre en dritt uten å få masse konsekvenser selv. På tross av at - slik jeg ser det, noen oppholder seg på hans eiendom uten å betale for seg.


Personlig hadde jeg synes det har vært helt greit å bryte seg inn og kreve de for ny dør og fjerne hele gjengen med makt. Med et forbehold om at de er, som TS sier, vanskelige og verken vil betale eller flytte. Og at dette har pågått en stund, selvsagt. Men jeg skjønner jo at dette ikke går i praksis, og det har jeg heller ikke påstått slik du indirekte later til å antyde.
Vis hele sitatet...
Såklart de vil betale for en ny dør når de ikke betaler husleie mens de bor der engang, du er virkelig ett geni. Man kan mene hva man vil om loven, men man har nå ihvertfall prøvd å gi trådstarter informasjon om hvordan løse det best mulig.

Sørg for å sette i gang prosessen med namsmann fortest mulig med andre ord, da kan det hende du får både depositum og husleie som lønnstrekk, samtidig som lensmann kaster de ut for deg.

Midlertidig forføyning får du ikke bare på grunn av ubetalt husleie.


Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis du kutter vann- og strømtilførsel så spørs det hvor lenge de klarer seg der inne
Vis hele sitatet...
Nok en straffbar handling hvor du mest sannsynlig får politiet på døra.
Sist endret av Omaha; 8. februar 2011 kl. 23:50.
Midlertidig forføyning er nok den rette veien å gå, men først som de andre sier, skriv skriftlig oppsigelse.
Ikke kast noen ut noen fysisk.
Ikke slå av strømmen eller andre represalier som ikke står i kontrakten (der står det vel kun at du kan holde tilbake depositumet regner jeg med).
Gjør du noen av de ovenstående tingene kan også du straffes, og det tipper jeg du ikke vil.

Ta kontakt med politiet, og spør om hvordan du/dere skal håndtere saken.
Har du råd, så kan du jo høre med en advokat også, men politiet vet sikkert hva som bør gjøres, og det er gratis.

Men det aller viktigste er jo først og fremst å snakke med de som er leieboerne.
Har du fått til en god samtale, eller er de helt faste på å ikke betale?
Hvor lenge har de unnlatt å betale? Overgår det summen på depositumskontoen?
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hadde det ikke vært for "hushaier" hade hundretusener av nordmenn vært uten bosted. Folk i norge forstår ikke å sette pris på mennesker som skaper verdi for samfunnet pga misunnelse. Spør du meg. Cred til alle som gidder å leie ut, som det fremgår av trådstarters situasjon er det nok ingen dans på roser det heller.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært et stort problem for staten å invistere i boliger, som dem på sikt ville tjent gode penger på...

Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Å faktisk bo på noen andres eiendom uten å betale for seg er LANGT mer forkastelig enn å kaste de på gata. Ærlig talt. Sistnevnte burde jo vært en selvfølge. Hadde jeg ikke betalt husleia mi og fremdeles våget å bodd der jeg bor hadde jeg skjemtes av meg selv.

Rettsvernet i norge beskytter kun de svake. Bare se på den latterlige forbrukerkjøpsloven
Vis hele sitatet...
At rettsvernet beskytter bare dem svake er tullball, fattige kontra rike/mektige blir oftere dømt i en rettsak, Hva er egentlig latterlig med forbrukerkjøps loven? At man skal forvente å få en vare som er i bra stand? og at selgere ikke skal kunne selge skrot?

Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg

Hvis leietakerne blir voldelige under prosessen med å flytte dritten deres ut på gata så er det jo selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Er selvtekt i egenbolig, helt til man juridisk har fått hevet dem ut!
Og det at det er barn der gjør det enda mere straffbart å hive dem ut på en ulovlig måte

Og det er alltid 2 sider av en sak..., Han skriver jo ikke hvorfor dem ikke betaler, dem har lov til å holde igjen penger hvis leiligheten har en mangel, og hvis huseier ikke utbedrer dette, dem kan til å med fikse mangelen selv og sende regning til huseier/ trekke fra konto, dette er en bra lov, da det ikke skulle vært lov å leie ut leiligheter som ikke er i stand
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ikke slå av strømmen eller andre represalier som ikke står i kontrakten (der står det vel kun at du kan holde tilbake depositumet regner jeg med).
Vis hele sitatet...
Har hørt om folk som har kuttet strømmen til varmtvannstank med suksess.

Sitat av khansencc Vis innlegg
Hva kan jeg vente meg hvis jeg tar med meg noen kompiser og regelrett kaster 2 voksne og 3 unger ut på gata? Hvor lang straff kan jeg få?
Vis hele sitatet...
Lengden på straffen er sikkert ingenting mot hvor mye goodwill du vil miste. Uansett hvor enige folk er med deg i at du har blitt behandlet dårlig, så vil folk ikke akspetere at du oppfører deg som en dust i tillegg.

En av de mest effektive metodene å kaste noen ut på kan være å si at noen i din egen familie trenger boenheten, og forsøke å dele ut en gulrot.
Sist endret av fxxked; 9. februar 2011 kl. 00:44.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Har hørt om folk som har kuttet strømmen til varmtvannstank med suksess.

En av de mest effektive metodene å kaste noen ut på kan være å si at noen i din egen familie trenger boenheten, og forsøke å dele ut en gulrot.
Vis hele sitatet...
mest effektive er å trave inn å hive dem ut, men ikke når det er unger i bilde, stakkars barn
But that could backfire...
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
JA. Avskilte mopeder og buste hasjrøykere. For å tilfredsstille gjennomsnittsnordmannens morale forestillinger. Ikke for å hjelpe folk som faktisk trenger det.
Vis hele sitatet...
Og lar storfisken gå.-.-



Seriøst, skaff deg advokat, kutt strømmen etter du har gitt skriftelige advarsler, ring politiet etter skriftilige advarsler.


ETTER SKRIFTELIGE ADVARSLER.
Sist endret av Bundy; 9. februar 2011 kl. 01:17.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Og lar storfisken gå.-.-



Seriøst, skaff deg advokat, kutt strømmen etter du har gitt skriftelige advarsler, ring politiet etter skriftilige advarsler.


ETTER SKRIFTELIGE ADVARSLER.
Vis hele sitatet...
Da det å kutte strømmen er ulovlig, så er dette en meget dårlig idé. Å sende en skriftlig advarsel i forkant er om mulig enda dummere.
Hvorfor betaler dem ikke a, TS.. Du virker jo ikke akkurat særlig listig selv, da du vurderer å "ta med to kompiser og kaste dem ut på gata".

Nei, jeg er helt med på at man skal betale for seg, men du er kun tjent med å gjøre det ordentlig. Få igang prosessen, gi dem et skriftlig varsel, dersom de ikke er ute innen 14 dager begjærer du saken for namsmann og i løpet av enda 14 dager må de enten betale eller bli kastet ut av namsmannen.
Sitat av caperno Vis innlegg
Da det å kutte strømmen er ulovlig, så er dette en meget dårlig idé. Å sende en skriftlig advarsel i forkant er om mulig enda dummere.
Vis hele sitatet...
Jeg sa først, skaff deg advokat, han hadde frarådet mine tips
Dette bør vell ikke blåses opp eller gjøres vanskeligere enn det det er. Du Må levere en skriftelig oppsigelse av leiekontrakten, så må du se hvor lang tid oppsigelsestiden er på. Sjekk det. Leietakerne MÅ være ute innen de 3 mnd har gått. Hvis de nekter å gå ut, og ikke f eks sier: kan vi ikke få 2-3 uker til, vi har ikke funnet et nytt sted, så anmelder du dem og du skaffer deg en advokat. Da saksøker du dem for at dem ikke vil ut, de pengene du har tapt på overtredelse av leietiden (det får du nok av depositumet, og hvis mer er mistet saksøker du for alt) så kan du saksøke for advokat og saksomkostninger. DU skal ikke tape penger på en advokat, bare fordi de er vanskelige. Hør på akkurat det jeg har skrevet, tror jeg har dekket alle punktene her =)
Er det ulovlig å kutte strømmen dersom strøm er inkl i husleia?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Er det ulovlig å kutte strømmen dersom strøm er inkl i husleia?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke kutte strømmen nei, det er ulovlig
Hvilken husleie(spørsmålstegn)
Sitat av khansencc Vis innlegg
Hva kan jeg vente meg hvis jeg tar med meg noen kompiser og regelrett kaster 2 voksne og 3 unger ut på gata? Hvor lang straff kan jeg få?
Vis hele sitatet...
Er du ikke riktig utviklet? Du kaster ikke unger på gata med makt.

Eneste du kan gjøre er å gå via namsmannen.
Leietakere har ett trailerlass med rettigheter.

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Du Må levere en skriftelig oppsigelse av leiekontrakten, så må du se hvor lang tid oppsigelsestiden er på. Sjekk det. Leietakerne MÅ være ute innen de 3 mnd har gått.
Vis hele sitatet...
Feil.
Man sender ett utkastelsebrev pga brudd på kontrakten. Da har leietaker 2uker på å flytte. Etter di 2 ukene kan han gå via namsmannen å få en rettskjennelse på at di må ut. Siste utvei så kommer poilitiet med en låsesmed og skifter lås.
Sist endret av Cybergasm; 9. februar 2011 kl. 07:57.
Ut i fra innleggene her så virker det som om "alle" holder automatisk med trådstarter selv om vi kun har fått en side av saken. Og den, samt alle spekulasjonene og antagelsene, er rimelig unyanserte.

Alt vi vet er at TS ikke får betalt avtalt husleie. Hvorfor får ikke TS betalt? Hvorfor har ikke TS svart på disse spørsmålene når han har vært pålogget i ettertid?

Fakta ut over utestående betaling er at vi har et avtalt leieforhold og en familie på fem, med tre barn. HELDIGVIS har vi et sterkt rettsvern i Norge hvor man ikke bare kan kaste tre barn på gata. Det er ikke umulig å få kastet leietakerene ut, men det krever at TS setter seg inn i regelverket, prosessen og gjør det riktig. Noe TS strengt tatt burde gjort FØR han leide ut til noen.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Du kan ikke kutte strømmen nei, det er ulovlig
Vis hele sitatet...
Så hvis leietaker fyrer for 3 ganger husleia og ikke betaler så er utleier konk med mindre vedkommende har en "rik onkel i amerika?"

Sitat av nomore Vis innlegg
Ut i fra innleggene her så virker det som om "alle" holder automatisk med trådstarter selv om vi kun har fått en side av saken.
Vis hele sitatet...
Holder med?!? Det er vel ingen som holder med? Det er vel snakk om at et spørsmål er stilt og at noen filosoferer rundt diverse svar. Dette er tross alt et forum, er det noen som vet om problemstillingen i det hele tatt har rot i virkeligheten?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Så hvis leietaker fyrer for 3 ganger husleia og ikke betaler så er utleier konk med mindre vedkommende har en "rik onkel i amerika?"
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er derfor man har depositum og satt seg inn i lover og regler så man vet hva man skal gjøre. Og leier man ut en stor leilighet med strøm inkludert så er jo utleier passe dum om han ikke har mer enn 1mnd depositum.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Holder med?!? Det er vel ingen som holder med? Det er vel snakk om at et spørsmål er stilt og at noen filosoferer rundt diverse svar. Dette er tross alt et forum, er det noen som vet om problemstillingen i det hele tatt har rot i virkeligheten?
Vis hele sitatet...
Eg ser flere eg som støtter trådstarter i å kaste leietakerene ut selv.

Og vi vet tross alt ikke mer enn hva trådstarter forteller oss. Og der ble det fort stille.
Her har du fått mange dårlige råd. Det er fullt mulig å få kastet ut disse leietakerne når de ikke betaler, selv om de har barn. Det som er viktig er at du følger den prosedyren loven har bestemt, formalitetene må være i orden.

Det første du må gjøre er å sjekke leiekontrakten. Hvis den har en klausul om at leietaker kan kastes ut uten dom ved uteblitt betaling (Dette står som regel i standardkontrakter man kan laste ned fra nettet o.l.), gjør du dette:

1. Send leietaker så fort som mulig et skriftlig varsel om utkastelse, der du informerer om at utkastelse blir gjort hvis de ikke betaler all skyldig leie innen 14 dager.
2. Hvis de fortsatt ikke har betalt 14 dager etter at du sender dette brevet, sender du utkastelsesbegjæring til namsmannen i ditt distrikt. Ta kontakt med namsmann/lensmann som kan hjelpe deg med å skrive en begjæring.
3. Nå vil det gå alt fra noen uker til 3 måneder mens saken går sin gang i byråkratiet. Så en dag kommer namsmannen og kaster ut leieboerne.
4. Meld fra så fort som mulig til banken du har depositumskontoen i at du kommer til å holde igjen hele eller deler av depositumet for å dekke ubetalt leie.

Hvis du ikke har noe punkt om utkastelse i leiekontrakten, f.eks. hvis du har en "hjemmesnekret" kontrakt, blir det verre. Da må du først skrive til leieboeren at du hever leiekontrakten pga. vesentlig mislighold, så må du stevne dem til retten (forliksrådet) for å få en dom på at de kan kastes ut. Det kommer til å ta LANG tid.

Et annet tips: du er kanskje medlem av Huseiernes landsforbund (www.huseierne.no/)? Hvis ikke bør du melde deg inn nå. De har mange veiledninger du kan lese på nettet, og forslag til standardtekster du kan sende leieboere, namsmann etc. Tror også du kan få advokathjelp til en billig penge gjennom dem.
Sitat av TwoKey Vis innlegg
Her har du fått mange dårlige råd. Det er fullt mulig å få kastet ut disse leietakerne når de ikke betaler, selv om de har barn. Det som er viktig er at du følger den prosedyren loven har bestemt, formalitetene må være i orden.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som har sagt han ikke kan hive dem ut selv om dem har barn, det er snakk om å gå inn fysisk å hive dem ut, dette er ikke juridisk riktig...
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvorfor er det tragisk at vi har ett rettsvern? Det er ingen som tvinger folk til å bli hushaier.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis snakk om å være hushai, det finnes masse gode grunner for å leie ut hus/leilighet - og ikke minst er det faktisk ganske mange som av diverse grunner ikke VIL eller kan kjøpe, og som dermed faktisk er 100% nødt til å leie fra noen.

Ta meg f.ex. - jeg flytta sammen med dama for et års tid siden, men hadde ikke lyst til å selge kåken min HELT med en gang (tenk hvis noe skar seg f.ex?). Så, hva skal jeg gjøre da, skal jeg la kåken stå tom? Eller for noen år siden, mens jeg og daværende dama skulle til australia et år pga studier - vi hadde kjøpt leiligheten bare halvannet år tidligere, likte oss veldig godt der, hadde brukt det meste av tiden på å pusse opp, og hadde ikke lyst til å selge. Så vi leide ut.

Er vi da "hushaier"?

Eller er det kun hvis leietaker plutselig slutter å betale leia, og man blir nødt til å gjøre noe, at man er hushai? For som en helt normal privatperson er man vanligvis totalt avhengig av at husleia faktisk kommer inn, og de eneste to virkemidlene man reelt har er å sende varsel om utkastelse hvis utestående beløp ikke blir betalt (vanlig oppsigelse tar tre mnd), eller å bruke masse tid på å få ut penger fra depositumskontoen til å dekke manglende husleie?

Dette var nylig situasjonen meg også:

1: ALLE husleier siden de flytta inn for ca et år siden har vært minimum en uke forsinka
2: Novemberhusleia ble over 3 uker forsinka
3: Januarhusleia hadde fremdeles ikke kommet når februarhusleia forfalt, og det gikk enda halvannen uke før disse to til slutt kom. Jeg hadde da ringt, sendt meldinger, og mast til den store gullmedaljen, og fått et par-tre forskjellige og totalt avvikende unnskyldninger/forklaringer tilbake. På dette tidspunktet hadde jeg måttet låne penger for å betale banken og Obos for januar, og hadde allerede begynt å få varlser for februar, samt purringer på regninger jeg selv da ikke hadde råd til å betale, fordi jeg hadde måttet skrape sammen alt jeg hadde for å plutselig ha råd til dobbel husleie.

Så Omaha: er man "hushai" fordi man er avhengig av å faktisk få inn leia? Idiot.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis snakk om å være hushai, det finnes masse gode grunner for å leie ut hus/leilighet - og ikke minst er det faktisk ganske mange som av diverse grunner ikke VIL eller kan kjøpe, og som dermed faktisk er 100% nødt til å leie fra noen.

Ta meg f.ex. - jeg flytta sammen med dama for et års tid siden, men hadde ikke lyst til å selge kåken min HELT med en gang (tenk hvis noe skar seg f.ex?). Så, hva skal jeg gjøre da, skal jeg la kåken stå tom? Eller for noen år siden, mens jeg og daværende dama skulle til australia et år pga studier - vi hadde kjøpt leiligheten bare halvannet år tidligere, likte oss veldig godt der, hadde brukt det meste av tiden på å pusse opp, og hadde ikke lyst til å selge. Så vi leide ut.

Er vi da "hushaier"?

Eller er det kun hvis leietaker plutselig slutter å betale leia, og man blir nødt til å gjøre noe, at man er hushai? For som en helt normal privatperson er man vanligvis totalt avhengig av at husleia faktisk kommer inn, og de eneste to virkemidlene man reelt har er å sende varsel om utkastelse hvis utestående beløp ikke blir betalt (vanlig oppsigelse tar tre mnd), eller å bruke masse tid på å få ut penger fra depositumskontoen til å dekke manglende husleie?

Dette var nylig situasjonen meg også:

1: ALLE husleier siden de flytta inn for ca et år siden har vært minimum en uke forsinka
2: Novemberhusleia ble over 3 uker forsinka
3: Januarhusleia hadde fremdeles ikke kommet når februarhusleia forfalt, og det gikk enda halvannen uke før disse to til slutt kom. Jeg hadde da ringt, sendt meldinger, og mast til den store gullmedaljen, og fått et par-tre forskjellige og totalt avvikende unnskyldninger/forklaringer tilbake. På dette tidspunktet hadde jeg måttet låne penger for å betale banken og Obos for januar, og hadde allerede begynt å få varlser for februar, samt purringer på regninger jeg selv da ikke hadde råd til å betale, fordi jeg hadde måttet skrape sammen alt jeg hadde for å plutselig ha råd til dobbel husleie.

Så Omaha: er man "hushai" fordi man er avhengig av å faktisk få inn leia? Idiot.
Vis hele sitatet...
Det var overhodet ikke ment til deg eller andre seriøse utleiere, skjønner ikke helt hvorfor du føler deg truffet. Det var ment til personer som overhodet ikke setter seg inn i regler før de skal leie ut, og kjører sitt eget løp med trusler og ulovlige metoder.

Jeg ja er kanskje en idiot da, men jeg holder meg ihvertfall til gode fra å kalle andre det over internett.
Sitat av atomet Vis innlegg
Er vi da "hushaier"?

.
Vis hele sitatet...
HusHaier er useriøse, er du seriøs skulle du på ingen måte følt deg truffet.., men hvorfor lot du dem betale husleien for sent et helt år? hvis dem ikke hadde en god seriøs forklaring, skulle du jo bare sagt opp kontrakten..