Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3069
Så har tiden kommet for min første husokkupasjon. "Huset" er faktisk en svær 4 etasjes bygning midt i sentrum, eid av kommunen. Har vært inne i huset og sjekket strøm, vann, vegger og tak, fått tatt en del bilder og lignende. Det jeg trenger nå, er alle mulige tips om hva man bør gjøre under en okkupasjon. Er det lett å skifte lås selv? Hvordan fikse vann og strøm? Hva vil skje når politiet dukker opp?
De vil nok slå inn døra og hive deg på huet ut.
Så, pengene du bruker på strøm, vann og ny lås vil nok være det samme som å kaste de i dass.

Vel, lykke til!
Sitat av Ganjasynne
Så har tiden kommet for min første husokkupasjon.
Vis hele sitatet...
Er dette et slags konfirmasjonsrituale der du kommer fra?

Hust å ta med sprettert!


Men har du noen planer for huset eller skal du bare okkupere det for morro skyld?
Hvis huset er tomt og har stått tomt en stund kan det hende du får bli der noen dager hvis du holder en lav profil.
Hehehe, nei vi er ca. 30+ stk som ønsker å ha en plass hvor vi kan arrangere konserter og diverse arrangementer. Det er alt for lite av dette hvor jeg bor (det var før, men ble lagt ned), og vi ønsker å skape en plass folk kan bruke nesten gratis.
Eh til og med tanken bak det hele er ikke god engang
Det er ikke opp til meg å bestemme hvorfor vi gjør dette og hva vi skal bruke bygget til, når vi først får bygget er mulighetene uendelige
Sitat av Ganjasynne
Hehehe, nei vi er ca. 30+ stk som ønsker å ha en plass hvor vi kan arrangere konserter og diverse arrangementer. Det er alt for lite av dette hvor jeg bor (det var før, men ble lagt ned), og vi ønsker å skape en plass folk kan bruke nesten gratis.
Vis hele sitatet...
Om dere ønsker en plass å være, så kontakt helle kommunen for å få et hus hvor dere kan samlest. Det er ikke værre en få med noen ungdomspartier, få de til å kjempe for det og faktisk stå på litt. Det vil nok gjøre mindre vondt en å bli dratt ut av politiet.

Herregud, voks opp! Det er ikke bare å gå å finne seg et hus.
Sitat av Ganjasynne
Det er ikke opp til meg å bestemme hvorfor vi gjør dette og hva vi skal bruke bygget til, når vi først får bygget er mulighetene uendelige
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at dere får bruke bygget dersom dere okkuperer det? Søk kommunen om dere kan få bruke det gratis/ symbolsk leiesum. Bare fordi politikerne i Oslo er for feige til å pælme ut Blizt på gata, så betyr det ikke at alle slipper unna med det.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av OoM
Om dere ønsker en plass å være, så kontakt helle kommunen for å få et hus hvor dere kan samlest. Det er ikke værre en få med noen ungdomspartier, få de til å kjempe for det og faktisk stå på litt. Det vil nok gjøre mindre vondt en å bli dratt ut av politiet.

Herregud, voks opp! Det er ikke bare å gå å finne seg et hus.
Vis hele sitatet...
Enig.
Dere vil tjene mye mer på og bare høre med kommunen om dere faktisk kan få lov til å ta ibruk dette huset du snakker om.
Dette er ihvertfall bedre enn og ende opp med rulleblad.
Vi har allerede kontaktet kommunen, og fikk bare et nei.
Ja da er det sikkert smart å okkupere ja. Da lar sikkert kommunen dere få være der........
Som påpekt av flere her, det er særdeles tvilsomt at kommunen vil la dere bli værende i huset. Det er bare å lage trøbbel for deg selv og de andre du har med deg.

Det hadde helt sikkert vært grisespennende å okkupere en bygning, men det finnes da bedre måter å oppsøke spenning på ;-)

Mas på kommunen, la de få kjenne at det er flere av dere, demonstrer for ungdomshus dere kan oppholde dere på, få ungdomspolitikere med på laget, osv.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Enig med de fleste andre her. Er bedre å gå gjennom kommunen med dette. Selv om dere får nei i første instans betyr ikke det at dere ikke kan få det til. Hvis dere gjør det på den korrekte måten får dere et sted dere kan være i lang tid fremover, hvis dere okkuperer, noe som sikkert er mye mer spennende får dere kanskje til en konsert før dere blir pælmet på hodet ut og får en heftig bot pluss regningen for oppryddning.

Det kommer ikke noe godt ut av å okkupere stedet bortsett fra noen gode historier når du blir gammel, men det burde du få av å skaffe et ordentlig sted også kanskje?
Prøv å få kontakt med noen her: http://squat.net/boligaksjonen/
I motsetning til Oslo, er Sandnes en alt for liten by med alt for få innbyggere til at det er mulig å gjennomføre en slik Blitz-inspirert okkupasjon.
Kan se for meg hvordan dere hadde reagert om noen Oslo vest ungdommer hadde okkupert huset deres mens dere var ute å demostrerte.
Sitat av Petter Pan
I motsetning til Oslo, er Sandnes en alt for liten by med alt for få innbyggere til at det er mulig å gjennomføre en slik Blitz-inspirert okkupasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt jeg skal reise helt til Sandnes for å okkupere...
Bare smell inn døra og bli der til de hiver deg ut .. er ikke no mere stress en det
Sitat av Ganjasynne
Jeg har da aldri sagt jeg skal reise helt til Sandnes for å okkupere...
Vis hele sitatet...
Åh, jeg trodde et øyeblikk at en gjeng hippier hadde inntatt den gamle kinoen. Lettelse

Hvilket bygg er det dere skal ta btw? Jeg ville nok uten tvil tatt Valbergtårnet.
Sjangsen for at dere får bruke bygget etter dere har okkupert bygget og politiet må tvinge dere ut er vel ganske usansynelig? Eller er jeg helt på jordet nå? ;o
Freak Trooper
Joey's Avatar
Synes det er rart at denne tråden ikke er stengt enda. Dere som har svart har greid å fylt en side med bare nedsettende kommentarer om det trådstarter spør om.

Så hvorfor kan dere ikke komme med noe konstruktivt, eller holde kjeft?
Fordi det er tidenes latterligste tråd? Iallefall slik TS formulerte seg...
Syns det virker som en fornuftig tråd, selv om jeg selv er i mot okkupasjon av hus.
Ser ikke noe mer galt i denne tråden en tråder om nakrotikamissbruk og piratkopiering osv som lett blir akseptert.
Sist endret av Evelen2; 24. september 2008 kl. 20:06.
Sitat av Joey
Synes det er rart at denne tråden ikke er stengt enda. Dere som har svart har greid å fylt en side med bare nedsettende kommentarer om det trådstarter spør om.

Så hvorfor kan dere ikke komme med noe konstruktivt, eller holde kjeft?
Vis hele sitatet...
Konstruktivt ja.. Akkurat det samme som trådstarter har tenkt til å gjøre..
Men ok, skal komme med godt råd: Søk og mas og søk og mas igjen. Dra inn lokalpresse og evt ungdomspartier. Og bruk dem til å søke og mase som f igjen og igjen og igjen. Lykke til med å gjøre dette på en fornuftig måte
Hvis trådstarter fortsatt er interessert i å høre om dette har jeg noen erfaringer å dele.

Jeg var med på en okkupasjon (jeg var vel strengt tatt bare med de som tok iniativet, så jeg vet ikke så mye om akkurat hvordan det foregikk). Vi malte og pussa opp en del innvendig, og jeg tror låsene ble skiftet.

Vi fikk holdt en god del konserter og en del andre aktiviteter før kommunen etter noen år bestemte seg for å rive huset. Det viktigste er at dere passer på at absolutt ingenting potensielt ulovlig eller farlig skjer der. Kommer noe slikt til politiet så er det rett ut.

Så lenge dere bare gir et kulturtilbud som kommunen ikke behøver å betale en øre for, i et bygg som likevel ikke brukes eller skal brukes så får dere nok være om dere bare oppfører dere seriøst.
Men jeg lurer egentlig på om dere er interesserte i å gjøre som Veyasu sier, eller om dere vil okkupere huset for å bli kastet ut. Om det er i selve utkastelsen dere fremme deres sak, dvs "er dere der for å bli kastet ut" ?