Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6824
Hei
Sliter veldigt med tinnitus som har blitt en støre plage gjennom årene som har gått. Det har ført til at jeg no snart mister jobben min og klarer nesten ikke å gjøre de vanlige daglige aktivitetne på grunn av at eg tåler ikke støy.

Med det so lurte jeg på om det er flere med tinnitus plager og er uføre. Og om dere kan hjelpe meg med hva jeg skal ta med som dokumentasjon når jeg søker
Hei! Jeg har tinnitus og er yrkesaktiv som lydtekniker. Jeg tror veien til 100 % uføretrygd er lang og vond, samt unødvendig. Gå til fastlegen din, fortell om problemene og forlang en midlertidig sykemelding samtidig som du går til en ørespesialist for utredning av funksjonsgrad og risiko. Det beste du kan håpe på er en midlertidig sykemelding og friskmelding til arbeidsformidling(ny jobb).
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg har selv kraftig tinnitus, hatt det i 13 år. Det blir bedre, kan anbefale sånn noise cancler propp du kan få hos lege.

Bare tull og vurdere uføre.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg har selv kraftig tinnitus, hatt det i 13 år. Det blir bedre, kan anbefale sånn noise cancler propp du kan få hos lege.

Bare tull og vurdere uføre.
Vis hele sitatet...
Foretrekker du å gå med propp som blokker all lyd? Synes du ikke tinnitusen forsterker seg når det er ingen lyd rundt deg?
Jeg foretrekker nemlig å høre på musikk f.eks., da tinnitusen blir mer anonym da, så lenge jeg ikke prøver å fokusere på den
Har ikke peil på tinnitus, men for å bli uføretrygdet så starter det hos fastlegen din...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av xghost Vis innlegg
Foretrekker du å gå med propp som blokker all lyd? Synes du ikke tinnitusen forsterker seg når det er ingen lyd rundt deg?
Jeg foretrekker nemlig å høre på musikk f.eks., da tinnitusen blir mer anonym da, så lenge jeg ikke prøver å fokusere på den
Vis hele sitatet...
Det er ikke propper som tar annen lyd nei, den kansellere ut verste pipingen, tenk på det som et filter.
Nei. Tenk på det som en støygenerator som lager all annen lyd enn tonen din.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Nei. Tenk på det som en støygenerator som lager all annen lyd enn tonen din.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg nesten vi snakker om to forskjellige produkter kompis.
jeg har tinitus, når jeg tar på meg boose headsetet så blir det bare værre, da hører jeg tinnitusen ennu meir, den overdøver vifte støyen fra den stasjonære pcen.
Det var en sak for en tid tilbake om uføre pga tinnitus og såvidt jeg kan huske så ble det nevnt at det ble strammet inn på å innvilge ufør grunnet tinnitus fordi det nå var langt bedre utsikter til å kunne leve og fungere helt greit med tinnitus. Det var snakk om både mekaniske hjelpemidler og mon tro om det var en form for terapi eller kursing som hadde som mål å få fokus bort fra tinnitus. Uansett du finner sikkert mer om dette på nettet og kanskje også i rundskriv hos nav.

De som får ufør grunnet tinnitus får det vel egentlig pga følgeplager som har store negative innvirkninger på arbeidskapasitet. Søk hjelp og forsøk å beholde jobben evt. forsøk å finne en annen jobb der du kan fungere selv om du har tinnitus. Jobb er en så viktig del av både selvfølelse, mestring og ikke minst en viktig sosial arena at jeg håper du finner en løsning som gjør at du kan fortsette i jobb da bare det å ha en jobb vil gjøre mye for livsgnist og moral.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kognitiv adferdsterapi har bruksområder innen tinnitusbehandling også, og hjelpemidler kan sikkert funke for noen. Når det er sagt, tror jeg man skal være veldig forsiktig med å synse om hvor lett det burde være for folk å takle. Folk takler ting forskjellig, og det avhenger mye av dagsform osv. også.
Sist endret av robhol; 21. juni 2018 kl. 22:20.
Ufør kan du slå fra deg med en gang, det er mange år til du eventuelt kommer dit. Det er etter folketrygdlovens § 12-5 et krav at du skal ha gått gjennom hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak. Det finnes unntak, men i dette tilfellet vil det ikke være aktuelt. For en symptomdiagnose som tinnitus, vil det kreves ganske omfattende avklaring før noen i det hele tatt vil vurdere om du har varig nedsatt inntektsevne. For ordens skyld kan nevnes at varig i denne sammenheng normalt anses som en periode på syv år eller mer.

Det riktige for deg vil, som flere over har sagt, være å ta kontakt med legen din. Det finnes både hjelpemidler og mestringsteknikker som du absolutt bør prøve.
Som nevnt, så er veien til uføretrygd lang og vond. For å få dette må det være dokumentert at hverken behandling eller bistand til å finne arbeid fra NAV gjør at du finner arbeid, slik at arbeidsevnen din regnes som varig nedsatt.

Her er et tenkt løp:
Du mister jobben din, og kan da søke dagpenger hos NAV i en gitt periode. Vilkårene for dette er at du sender meldekort hver 14 dag, at du selv forsøker å finne nytt arbeid, og, etter hvert - for å beholde dagpengene - at du er villig til å flytte til andre landsdeler hvis relevant arbeid dukker opp et annet sted.
Hvis du ikke ønsker dette, eller hvis NAV stanser dagpengene dine av en annen årsak, som at du for eksempel har mistet retten grunnet at det gått for lang tid, oppfordres det vanligvis til at du får bistand av NAV til å finne arbeid, og du vil da i denne perioden bli innvilget arbeidsavklaringspenger. Alternativet er for øvrig sosialhjelp, som er det siste sikkerhetsnettet i velferdsstaten.
Du vil nå bli henvist til et arbeidsrettet tiltak. Dette vil være et tiltak som har til hensikt enten å avklare arbeidsevnen din (Avklaring, 4 ukers varighet), eller å bistå deg med å finne arbeid (Arbeidsforberedende trening, Jobbmestrende oppfølging, Senter for jobbmestring, ett års varighet med mulighet for forlengelse). Du vil da bli tildelt en veileder, og sammen skal dere lage en plan for å finne arbeid og prøve ut arbeidsevnen din. Veileder har full innsyn i saken din, og samarbeider tett med NAV og behandlerapparatet ditt.
Hvis alle former for behandling og typer arbeid etter hvert er utprøvd, slik at det kan dokumenteres at du har varig nedsatt arbeidsevne - da kan du til slutt søke om uføretrygd.

Med andre ord, det tar fort flere år.
Ta kontakt med fastlegen og få midlertidig sykemelding og henvisning til spesialist. Det finnes både hjelpemidler og terapi som kan gjøre det lettere å leve med tinnitus. Deretter så har arbeidsgiver plikt til å iverksette tiltak om det er forhold på arbeidsplassen som gjør at det blir vanskelig å kombinere tinnitus og arbeid. Du nevner støy som et problem? Da kan arbeidsgiver om mulig iverksette tiltak for å minske støyen, Evt flytte dine arbeidsoppgaver ut fra støysonen eller gi deg nye arbeidsoppgaver som ikke må utføres i støy.

Det er mange som lever fint med tinnitus og som er i arbeid, så jeg tror steg en for deg er å få til et samarbeid mellom deg, lege/spesialist og arbeidsgiver. Det er vel standard etter lengre tids sykemelding med samarbeidsmøter mellom deg, arbeidsgiver, behandlende lege og NAV.

Lykke til.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Da tror jeg nesten vi snakker om to forskjellige produkter kompis.
Vis hele sitatet...
Det går ikke. Tinnitusen oppstår i hjernen. Den kan ikke filtreres bort.
Jeg har ingen kjennskap til tinnitus, men veien til ufør er lang. Jeg har vært i behandlingssystem i spesialisttjenesten i rundt 13-14 år, har en alvorlig psykisk lidelse, vært igjennom utallige arbeidstiltak, halve felleskatalogen, flere forgiftninger, haug av innleggelser, samt at fastlegen, min kontakt i nav, tiltaksarrangør og spesialisthelsetjenesten har anbefalt ufør. Selv med dette sa fastlegen at jeg kan forvente et først avslag i første instans.

Har ingen innsikt i dine problemer og legger meg ikke opp i det. Men å bli ufør er ikke noe å trakte etter, tro du meg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Det går ikke. Tinnitusen oppstår i hjernen. Den kan ikke filtreres bort.
Vis hele sitatet...
Jo, kan nesten nøytraliseres, sjekk ut http://www.horselslaben.no
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jo, kan nesten nøytraliseres, sjekk ut http://www.horselslaben.no
Vis hele sitatet...
Du lenker til ei nettside for eit firma. Ikkje ei spesifikk underside, men ei oversiktsside. Ingen av menypunkta ser ut til å omhandle tinnitus.

Eit google-søk på nettsida viser at dei kommenterer at hørselsbeskyttelse som ørepropper er eit svært viktig tiltak for å unngå å utvikle tinnitus.

Kanskje du kan peike på nøyaktig kor dei påstår det du påstår dei påstår, nemlig at støydempande ørepropper skal hjelpe med tinnitus etter at skaden har oppstått?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du lenker til ei nettside for eit firma. Ikkje ei spesifikk underside, men ei oversiktsside. Ingen av menypunkta ser ut til å omhandle tinnitus.

Eit google-søk på nettsida viser at dei kommenterer at hørselsbeskyttelse som ørepropper er eit svært viktig tiltak for å unngå å utvikle tinnitus.

Kanskje du kan peike på nøyaktig kor dei påstår det du påstår dei påstår, nemlig at støydempande ørepropper skal hjelpe med tinnitus etter at skaden har oppstått?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker de støydempende som filtrer ut div støy på jobb, jeg opplever at det demper/nøytraliserer pipingen
Nei. Det gjør det ikke. Det er fysisk umulig. Forklar gjerne mekanismen bak filtrering av en tone som oppstår i sansningen.
Undersått
Maskering eller avledning er det som hjelper meg best. Tenker stort sett ikke over tinnitusen min annet enn når jeg skal sove. Og da fungerer det fint med en halvkjedelig Dagsnytt 18 eller lignende. Kan også nevne Sleep with me, som er en trøttlig kar som babler om noe ræl jeg aldri klarer å følge med på, og det fungerer merkelig nok for min del.
Hvis man plages på dagtid/jobb så kan vel også radio/musikk være en tanke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Nei. Det gjør det ikke. Det er fysisk umulig. Forklar gjerne mekanismen bak filtrering av en tone som oppstår i sansningen.
Vis hele sitatet...
Carmex har vel gjort det klart at det er subjektiv opplevelse at dei funker. Det har eg ingen problem med å tru på; det er utrulig kva som funker for ulike folk. Det viktige er at det er subjektiv opplevelse, og ikkje noko meir.

Det kan utmerka godt vere placebo - at en trur støydemping stenger ute lyden, og difor funker det. I så fall ser eg ingen problem med å bruke det mot tinnitus. Problemet her var vel framstillinga av det...
Sist endret av vidarlo; 28. juni 2018 kl. 10:33.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg bruker de støydempende som filtrer ut div støy på jobb, jeg opplever at det demper/nøytraliserer pipingen
Vis hele sitatet...
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Nei. Det gjør det ikke. Det er fysisk umulig. Forklar gjerne mekanismen bak filtrering av en tone som oppstår i sansningen.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det kan utmerka godt vere placebo - at en trur støydemping stenger ute lyden, og difor funker det. I så fall ser eg ingen problem med å bruke det mot tinnitus. Problemet her var vel framstillinga av det...
Vis hele sitatet...
Aller oftest oppstår tinnitus som følge av at sansecellene i det indre øre, som sender lyd som nervesignaler til hjernen, har blitt forstyrret eller skadet slik at det oppstår en kontinuerlig lyd. Lyden kommer altså ikke utenfra, men oppstår fordi sansecellene er blitt skadet slik at de avgir «falske» nerveimpulser.

Dermed gir det ikke mening at støydemping vil redusere tinnitus om det kommer som følge av heller, heller øke tinnitusen fordi den ikke blir maskert og forsvinner i andre signaler fra de andre sansecellene. Men som alle andre lidelser som involverer persepsjon vil hva du tror om det kunne endre hvordan det faktisk oppleves, dermed er jeg enig i Vidarlos forklaring om at troen på at det fungerer gjør at det fungerer, men fra et biologisk ståsted vil det virke selvmotsigende.
IT-Konsulent
Er selv svært plaget med tinnitus, hadde gått på veggen om jeg ikke skulle hatt noe å gjøre. Ikke la tinnitus ta over livet ditt, du ender opp alene og deprimert om du lar det skje. Snakk med legen din om muligheter du har.

Det er masse som kan hjelpe deg, og alt blir dekket av staten.
Sist endret av Grossie; 27. juni 2018 kl. 15:46.
Jeg har operert inn ett implantat i hodet og har dermed ikke tinitus noe mer. Desverre tilbys ikke denne behandlingen i Norge enda..
Sitat av hnr Vis innlegg
Jeg har operert inn ett implantat i hodet og har dermed ikke tinitus noe mer. Desverre tilbys ikke denne behandlingen i Norge enda..
Vis hele sitatet...
Hvilket type implantat er det snakk om? Hvis du mener cochlear implantat er dette tilgjengelig i Norge