Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2427
Heisann

Jeg vet ikke hva jeg tjener i timen, for jeg har aldri hatt bruk for det
men jeg får 13 000,- utbetalt etter skatt.

Vet noen av dere hvor mye jeg vil gå opp i lønn når jeg fyller 18?

Kanskje ett lame spørsmål, but I gots to know
Kommer helt an på hva du jobber med, men bla. i matbutikker er det vanlig at personer under 18 tjener 10-30% under tariff, og tjener vanlig tariff etter de har fylt 18 år.
Trådstarter
Sitat av NijO Vis innlegg
Kommer helt an på hva du jobber med, men bla. i matbutikker er det vanlig at personer under 18 tjener 10-30% under tariff, og tjener vanlig tariff etter de har fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Jobber hos Panalpina AS, på en terminal, ett logistikk firma.

Jeg har da ikke en kontrakt med de, om det har noe å si.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av NijO Vis innlegg
Kommer helt an på hva du jobber med, men bla. i matbutikker er det vanlig at personer under 18 tjener 10-30% under tariff, og tjener vanlig tariff etter de har fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
hvet du hva vanlig tariff er?
Sist endret av retovio; 4. april 2013 kl. 23:31.
Først bør du be om en kontrakt..
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Først bør du be om en kontrakt..
Vis hele sitatet...
Jobbet der nesten ett år uten kontrakt, første halvåret med kontrakt.
Virker som om de vil ha meg, har tross alt jobbet der 1,5 år og ikke blitt sparket enda.
Ville fortsatt ha fått en skriftlig kontrakt på det, der står f.eks hva lønnen din er
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jobbet der nesten ett år uten kontrakt, første halvåret med kontrakt.
Virker som om de vil ha meg, har tross alt jobbet der 1,5 år og ikke blitt sparket enda.
Vis hele sitatet...
Hvis du skriver en tidsbestemt arbeidskontrakt, men den går ut; og du allikevel fortsetter å jobbe der gjelder den samme kontrakten (det betraktes som en implisitt kontraksforlengelse). Både du og firmaet er bundet av oppsigelsestid og annet som står i den.

Det er ikke dumt å sørge for å ha en skikkelig, oppdatert arbeidskontrakt, men blir du behandla bra og rettferdig er det heller ikke alltid spesielt lurt å lage for mye stress. Tillitt og fleksibilitet gjelder begge veier.
Sist endret av DumDiDum; 5. april 2013 kl. 00:04.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Heisann

Jeg vet ikke hva jeg tjener i timen, for jeg har aldri hatt bruk for det
Vis hele sitatet...
Det skal jo stå i den kontrakten du skrev. Men er det kan vel ikke være fulltid?
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det skal jo stå i den kontrakten du skrev. Men er det kan vel ikke være fulltid?
Vis hele sitatet...
Dette er fulltid jo
Sitat av NijO Vis innlegg
Kommer helt an på hva du jobber med, men bla. i matbutikker er det vanlig at personer under 18 tjener 10-30% under tariff, og tjener vanlig tariff etter de har fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Hehe, morgendagen leder du, eller? Dette er noe du åpenbart ikke har peiling på
Det er jo umulig for oss og vite, bare spør sjefen din. alt fra 20% til over 100% Tipper jeg
Den undervurderte
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jobber hos Panalpina AS, på en terminal, ett logistikk firma.

Jeg har da ikke en kontrakt med de, om det har noe å si.
Vis hele sitatet...

På Haukås? ooh
Trådstarter
Sitat av morfen94 Vis innlegg
På Haukås? ooh
Vis hele sitatet...
Neinei, ikke i Bergen.
Men i Tananger >Stavanger< området.
Har bare ett tips til deg: Gå til sjefen, få kontrakt. Han er sikkert interessert i det, siden du selv sier du har vært der så lenge og det virker som de vil ha deg.

Da er du nemlig mye mer vanskelig å bli kvitt... Når som helst kan det dukke opp en erfaren lagergutt og ta jobben fra deg. Han får kontrakt, du har ikke, du er skvisa ut. Har du noen annen jobb å snu deg til? Hvis ikke, er du veldig tjent med å prate med sjefen.

Ta en prat med sjefen på mandag!

Angående lønn, så vil du nok gå opp litt når du blir 18 -kanskje-, men det er ingen lovgivende rett til det siden du ikke har kontrakt, så vidt jeg vet.
Sist endret av Taurean; 5. april 2013 kl. 18:18.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har bare ett tips til deg: Gå til sjefen, få kontrakt. Han er sikkert interessert i det, siden du selv sier du har vært der så lenge og det virker som de vil ha deg.

Da er du nemlig mye mer vanskelig å bli kvitt... Når som helst kan det dukke opp en erfaren lagergutt og ta jobben fra deg. Han får kontrakt, du har ikke, du er skvisa ut. Har du noen annen jobb å snu deg til? Hvis ikke, er du veldig tjent med å prate med sjefen.

Ta en prat med sjefen på mandag!

Angående lønn, så vil du nok gå opp litt når du blir 18 -kanskje-, men det er ingen lovgivende rett til det siden du ikke har kontrakt, så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Ifølge AML er det 1 måneds gjensidig oppsigelsestid uten arbeidskontrakt som gjelder fra den 1. i måneden og løper en kalendermåned, altså, blir du sakt opp den 15 April, har du jobb ut Mai måned. Og omvendt om du sier opp den 15 eller andre datoer.

Litt googling så finner du tarifflønn for ditt yrke, dette krever dog at arbeidsgiver er med i en organisasjon, om ikke skal du forhandle lønn.
Antar det finns en tillitsvalgt ved denne bedriften? En liten samtale med han er muligens på sin plass ettersom tillitsvalgt burde kunne svare på dette.
Jeg jobber som elektriker og mens jeg var i militæret byttet firmaet mitt a/s (Dvs. at min kontrakt er ugyldig siden det firmaet kontrakten er skrevet på ikke er gjeldende i det nye firmaet).

Har ikke skrevet ny kontrakt og det er gått 3 år nu. Har snakket med tillitsvalgt i firmaet over kaffe og så vidt jeg forsto vil et arbeidsforhold som har vart mer enn 6måneder (litt usikker på lengden) bli sett på som en gjensidig kontrakt skriftlig eller ikke.

Arbeidsgiver kan derfor ikke sparke meg, permittere meg uten en rimelig god grunn.
Dette så vidt jeg vet gjelder kun vist du kan bevise (lønnslipper) at du har jobbet fullstilling over perioden nevnt ovenfor.

Har prøvd å google dette frem, men er litt usikker på hvordan lov det er og hva jeg skal google, men fins sikkert en god del freaks her som er litt mer oppdatert enn meg.

Sjekk hvordan os
start -> kjør -> winver

Last ned operativsystemet fra thepiratebay.

Installer daemon tools
Daemon tools

Mount image filen til windows i daemon tools og følg denne guiden.

How to create a bootable usb pen

Voilla

Stryk alt under sjekk hvordan OS. Klarte å redigere galt innlegg haha.