Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4119
Hei,

Jeg kjøpte en MacBook Pro i august 2010. Laderen fungerer ikke, og ser slik ut etter under 2 år med vanlig bruk (jeg er en geek og vet hvordan en ledning skal behandles, denne har ikke blitt mishandlet på noen måte):

http://i.imgur.com/tU6hk.jpg
http://i.imgur.com/Cksol.jpg

Har jeg rett på reklamasjon av denne laderen?

Bare for å gjøre det klart:

Jeg snakker ikke om produsentens garanti, da denne er utløpt. Jeg snakker om reklamasjonsrett som stadfestet i norsk lov.

Bare for å gjøre det klart:

Jeg snakker ikke om produsentens garanti, da denne er utløpt. Jeg snakker om reklamasjonsrett som stadfestet i norsk lov.

bump titegn
Sist endret av NijO; 20. juni 2012 kl. 19:36.
Laderen til macen min ble ødelagt, jeg tok den til der jeg kjøpte den og fikk ny på stedet.
Vil tro du kanskje må krangle litt i tilfelle.. Tross alt en fysisk skade på den.

Personlig ville jeg aldri godkjent en reklamasjon på en lader som ser slik ut.. Uansett - Lykke til :-)
Jeg tror ikke du får noe på reklamasjon her grunnet den skaden. "normalt bruk" vil nok ikke skape en så stor skade på ledningen. Men det kan jo hende de gir deg ny på goodwill, så det er alltid verd et forsøk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Jeg tror ikke du får noe på reklamasjon her grunnet den skaden. "normalt bruk" vil nok ikke skape en så stor skade på ledningen. Men det kan jo hende de gir deg ny på goodwill, så det er alltid verd et forsøk.
Vis hele sitatet...
Det er det reklamasjon er - det er for produksjonsfeil. Omd et er produksjonsfeil er det langt ifra utenkjeleg at vanlig bruk kan gi slik skade.
Samme problem med min. Startet å komme gnister ut av den før jeg fikk byttet den. Apple mente det ikke var gyldig reklamasjon, men komplett godtok det, og ga meg ny.
Jeg brukte tape på ledningen (SORT ISOLASJONSTAPE) et par/tre cm fra pluggen. Det blir noe svakhet der ledningen bøyer seg og tape vil fordele belastningen noe.
Personlig ville jeg i utgangspunktet avvist krav fra kunden under "tydelig ytre påvirkning" da det ser ut som om du har skadet den. "Ripene" bidrar til å bekrefte den antagelsen.

Men det er snakk om en så liten kostnad at jeg ville gitt kunden en ny om han / hun laget en sak ut av det. Det er rett og slett ikke verdt negativ pr eller merarbeidet for en så liten sak.

Det som er greit for deg å vite er at det spiller ingen rolle om Apple som bedrift er veldig vanskelig på reklamasjonssaker ved mindre du har handlet direkte hos dem. Du stiller dine krav direkte til selger, og så er det opp til selger å få igjen pengene sine hos Apple.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Personlig ville jeg i utgangspunktet avvist krav fra kunden under "tydelig ytre påvirkning" da det ser ut som om du har skadet den. "Ripene" bidrar til å bekrefte den antagelsen.
Vis hele sitatet...
Du stiller sterkare i ei reklamasjonssak når mange andre har klaga på det samme vil eg tru.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du stiller sterkare i ei reklamasjonssak når mange andre har klaga på det samme vil eg tru.
Vis hele sitatet...
Joda, og jeg sier på ingen måte at kunden må ha ødelagt produktet selv her, men det kan se slik ut. Ergo ville jeg falt ned på det først. I de tilfellene hvor kunden lager en stor sak av det ville man normalt sjekket nøyere og sett om det er andre lignende saker, men ikke når det er snakk om en så liten varekost som dette.

Det jeg vil frem til er at TS bør stå på krava da selger etter all sannsynlighet vil gi etter uansett om kravet er reelt eller ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det jeg vil frem til er at TS bør stå på krava da selger etter all sannsynlighet vil gi etter uansett om kravet er reelt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jepp, og i så måte er det å kunne peike på at andre har hatt samme problemet gull verdt. Når ting blir nevnt på wikipedia og er tema i søksmål er det neppe fordi en neve kunder har kjørt over laptopen med laderen i...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du stiller sterkare i ei reklamasjonssak når mange andre har klaga på det samme vil eg tru.
Vis hele sitatet...
Så klart, det tyder jo på at det er flere som har samme problemet og da er sjangsene større for at det er produksjonsfeil.

Forøvrig ser det mere ut som om isolasjonen har blitt sprø og smuldret opp. Hvordan kjennes isolasjonen som er rundt såret fortsatt? Er den hard eller myk? Har kabelen stått med varme over lengre periode? Det kan si litt mere om det er verdt å klage eller om det bare er du som har vært uforsiktig. Den sølv fargen ved pluggen er rimelig skrapet og slitt, noe som tyder på mye slitasje. Så jeg er litt usikker på om du er helt ærlig her.